AMD voegt ondersteuning voor Smart Access Memory toe aan Ryzen 3000-processors

AMD voegt ondersteuning voor Smart Access Memory toe aan zijn Ryzen 3000-desktopprocessors met Zen 2-architectuur. Voorheen liet het bedrijf deze functie alleen werken met zijn Ryzen 5000-cpu's, in combinatie met een Radeon RX 6000-videokaart.

AMD benoemde de komende functionaliteit voor Ryzen 3000-chips kort tijdens zijn Where Gaming Begins-presentatie. Het bedrijf geeft op zijn website meer details. Zo meldt AMD dat gebruikers met Ryzen 3000-systemen de meest recente biosversie voor hun moederbord moeten gebruiken voor Smart Access Memory-ondersteuning. De functionaliteit wordt toegevoegd aan Agesa-versie 1.1.0.0. De functie werkt alleen op moederborden met een 500-serie chipset, zoals X570 of B550. Ryzen 3000-eigenaren met een oudere chipset kunnen geen gebruikmaken van Smart Access Memory.

Het bedrijf verduidelijkt verder dat Smart Access Memory niet werkt op Ryzen 3000G-apu's, zoals de Ryzen 5 3400G en Ryzen 3 3200G. Die cpu's hebben wél een Ryzen 3000-modelnaam, maar maken geen gebruik van de Zen 2-architectuur waarop de overige Ryzen 3000-chips zijn gebaseerd. Gebruikers dienen verder een Radeon RX 6000-videokaart te bezitten om gebruik te maken van Smart Access Memory, meldt het bedrijf op zijn website.

De functie kan worden aangezet in de bios van een moederbord. Gebruikers doen dat door 'Re-Size BAR Support' en 'Above 4G Decoding' in te schakelen. De exacte locatie van deze instellingen is afhankelijk van het moederbordtype.

Smart Access Memory is gebaseerd op Resizable BAR, een functie die al langer zit verwerkt in de PCIe-specificatie. Deze feature laat cpu's in een keer de volledige hoeveelheid geheugen van een videokaart benaderen. AMD introduceerde de functie vorig jaar al met zijn Ryzen 5000-cpu's en claimde toen prestatieverbeteringen tot elf procent in bepaalde games. Tijdens zijn Where Gaming Begins-presentatie op 3 maart sprak het bedrijf over prestatieverbeteringen tot zestien procent.

Hoewel de feature aanvankelijk alleen werd aangeboden door AMD, zijn Intel en Nvidia inmiddels ook begonnen met het ondersteunen van Resizable BAR. Zo bracht Nvidia recentelijk zijn GeForce RTX 3060-videokaart uit, die bij release direct ondersteuning bood voor de functie. Andere RTX 30-videokaarten krijgen ook ondersteuning voor de functie via een biosupdate. Ook Intel heeft de functie toegevoegd aan zijn Z490-chipset. Tweakers heeft dit in februari getest en publiceerde toen een review.

Door Daan van Monsjou

Redacteur

03-03-2021 • 18:33

67 Linkedin

Lees meer

Reacties (67)

Wijzig sortering
Gigabyte heeft de resizeable BAR toegevoegd voor mijn X470 Gaming 7.
SAM werkt prima met mijn 3600 en 6800XT.
het lijkt mij als MSI het ook hebt toegevoegt op sommige van zijn 400 series moederborden.
En wat ik nou niet zo goed snap is dat als dit altijd al onderdeel was van de specificatie, waarom er nu pas iets mee wordt gedaan. Why?
Omdat videokaarten 'vroegah' uberhaupt niet zoveel geheugen hadden. 1 à 2GB is best goed te benaderen in porties van 256mb. Dat zijn 4 of 8 stukjes.
De GPU's hebben heden ten dage vaak evenveel of zelf méér geheugen aan boord dan er aan werkgeheugen aanwezig is op 't moederbord.. Met 6, 8 of zelfs 12GB aan geheugen op de videokaart zijn die partjes van 256mb te klein geworden om het gehele geheugen te benaderen, en dat is NU inmiddels dus wel een bottleneck en vroegah veel minder.
Zo ver is het nog lang niet hoor, indien high-end kaarten aanwezig zijn heb je altijd wel minimaal 16gb ram aanwezig, als je een 12GB videokaart hebt en maar 8GB ram in je pc heb je het niet helemaal begrepen bij een pc builden.

16gb is echt wel het minimale bij games tegenwoordig.

Heb je nog een pc met 8gb ram dan is de hardware meestal wel dusdanig verouderd dat een high-end videokaart geen zin heeft.

Mijn oude Core2Duo had al 8gb ram dat was toen al redelijk standaard, deze i7 4771 pc had al standaard 16gb ram, uiterraard kan het wel anders maar dan heeft de gebruiker flink lopen te beknibbelen tijdens aanschaf.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 3 maart 2021 20:58]

RTX 3090 met 24GB aan vram is wel veul natuurlijk. Niet een kaartje dat je in een 3770s drukt, maar wat ik natuurlijk vooral wilde aangeven: De hoeveelheid geheugen op een videokaart is vele malen groter geworden dan dan je met 256MB blokken kunt vullen. Mijn i7 3770S heeft 8GB,. mijn GTX1050 2GB,.. dat is allemaal oude meuk, maar vooral 1) 2GB is nog goed te vullen met 256MB, en 2) factor 4 tussen dram en vram.
Dan nog. Waarom werd er uberhaupt met die partjes geklooid? Hebben we de eerste keer niet geleerd hoe ellendig dat was?

Die eerste keer was overigens de originele VGA, die met partjes van 64 kB werkte. Daar was het ook een hele opluchting toen je gewoon 1 MB in één keer kon gaan addresseren.
Er zal heus ooit wel een reden zijn geweest om 'op de niet SAM' manier het geheugen aan te spreken, en dan zal daar die limiet van 256MB uit zijn voort gekomen. Dat is in de tijd van 1MB nog niet als een bottleneck gezien zijn, en toen er eenmaal méér dan 256MB op videokaarten verscheen, was het ook nog geen probleem, want in blokken van 256MB was het ook gewoon goed te doen.

Vergeet niet: Wat @DancingMonkey hier boven ook schrijft: Alles tegelijk adresseren geeft een beetje vermogenswinst, geen spectaculaire, maar wel noemenswaardige. Het is nú pas een bottleneck aan het worden, en dus wordt ie nu ook geschrapt.
Het is wel echt een gigantische jump van 256mb naar 10+ GB. Ik hoop dat dit ook een grote leap gaat betekenen in het laden van graphics/textures en dat “pop ins” echt verdwijnen.
Ik lees hier allemaal 256mb 256mb.. maar dat zegt natuurlijk niks.
Hebben we het hier over 256mb/s of 256mb/cpu-tick? :+
Want het een is idd vrij langzaam, het ander.. kan ik mee leven. :9
Geen van beide. De 256mb is niet de snelheid o.i.d. Maar puur de grootte van het blok geheugen dat de CPU kan benaderen.

Dat gaat tot de snelheid dat PCI aankan of een andere bottleneck tegenkomt. Met Smart Access Memory kan de CPU bij al het geheugen in één keer.

Simpel gezegd, stel je hebt 8GB vram van 32 blokken geheugen. De CPU wil 50 MB aan data naar 4 stukken geheugen schrijven dan moet het bij elk stuk wachten tot het klaar is voordat het bij een ander stuk kan om de data weg te schrijven.

Door alles tegelijk te kunnen adresseren heb je dit niet en dus een performance winst. Geen spectaculaire maar wel noemenswaardig
Wat je zegt klopt volgens mij niet helemaal.

Je doet stellen alsof de CPU in één keer 8GB vram kan uitlezen, maar dat is natuurlijk onzin.
De CPU werkt met registers en cache (L1, L2, L3) en die zijn allebei beperkt in hoeveel 'mb' daar tegelijkertijd in kan.

Mijn vraag was dus specifiek bedoeld om navraag te doen over wát de CPU nou precies kan, gezien de CPU zelf ook gelimiteerd is in hoeveel data het per seconde kan verwerken/doorsluizen.

Als we het hebben over HDD/SDD -> (door cpu) -> VRAM in een soort van 'bulk' operatie waar geen specifieke berekeningen nodig zijn voor de CPU en het enkel als doorgifteluik fungeert ja okay dán is het prima, maar zelfs dan heb je nog te maken met bottlenecks die de maximale snelheid aangeven (namelijk lees snelheid HDD/SSD, bus bandbreedte&snelheid opslag apparaat -> CPU/chipset, bus bandbreedte&snelheid PCI-E -> GFX kaart, input bandbreedte&snelheid van de geheugencontroller op de GFX kaart).

[Reactie gewijzigd door Ayporos op 4 maart 2021 19:03]

De reden waarom 'er nu pas iets mee wordt gedaan' is simpel: men heeft er nu werk van gemaakt om dit te regelen(drivers, firmware, chipset, samenwerking met cpu - instructies, enz) en daadwerkelijk ook te testen. Waarom nu pas? Geen idee, uiteindelijk zijn de prestatiewinsten niet gigantisch, maar met de huidige generatie kaarten toch significant genoeg om er werk te maken en/of het marketingtechnisch een goed moment was.
De denkfout die veel mensen maken, is dat men denkt dat als iets binnen een specificatie (PCI-E) is opgenomen, dat dat dan allemaal vanzelf gaat alsof ze ergens alleen maar een vinkje hoeven te zetten.
PCI-E voorziet ook in hotplug binnen de specificaties, maar(extreem voorbeeld) ik kan je verzekeren dat het niet goed gaat komen als je tijdens het gamen je GPU uit het slot trekt, en weer terug stopt.

[Reactie gewijzigd door YoMarK op 3 maart 2021 19:35]

That's genuinely funny:
ik kan je verzekeren dat het niet goed gaat komen als je tijdens het gamen je GPU uit het slot trekt, en weer terug stopt.
Mja, 'hot-swap' PCI-E functionaliteit heb ik vanaf dag 1 al niet geloofd dat dat zou werken, YoMarK heeft daar wel degelijk een erg goed punt. :9~
LTT heeft een hele video gemaakt over hotswap PCIe en dat was inderdaad geen denderend success.
Is hetzelfde met PCI4.0 op B450, als AMD wilt kunnen ze het zo '' aan'' zetten, maar wie koopt er dan nog een B550 bord.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 3 maart 2021 21:52]

Dit is gewoon niet waar. Veel 400 serie moederborden zullen niet over de nodige traces beschikken waardoor PCIE gen 4 niet stabiel of snel genoeg kan draaien. Mocht AMD het "aan" zetten, dan kan je op problemen wachten. AMD heeft echt geen trek in de bijkomende PR schade.
Bij mijn gigabyte B450 hebben ze het achteraf uit gezet, lekker misleidend overigens als het wel ondersteunt is wanneer je het koopt.
Heeft Gigabyte ermee geadverteerd dat PCI4 op dat bord aanwezig was?
Zo ja, inderdaad misleidend. Maar ik kan het me haast niet voorstellen.
Dat een GN of HWU op YouTube stelt dat het kan/kon is iets anders natuurlijk.
Toen ik hem kocht was het een vermelde feature op de productpagina, wat onder andere meegewogen heeft in mijn beslissing om het te kopen.
Daar heb ik even naar gezocht voordat ik mijn vorige reactie plaatste en dat heb ik zelf niet kunnen vinden.
Vandaar mijn (oprechte) vraag.
Pics or it never happened. :P
Ja nu is het natuurlijk niet meer beschikbaar, maar ik zuig het niet uit me duim en er zijn posts te vinden waar het besproken wordt dat PCIe4 in de bios zit, bijv.
https://imgur.com/a/XADkUqe uit https://www.reddit.com/r/...support_new_f40_bios_for/

Zelf had ik de optie ook gezien in me bios voordat het er uit moest van AMD. Maar goed ik ga er verder niet meer op in.
Heb mijn 0 naar +1 veranderd. :P
Beste wat ik kan doen. :)
Netjes.
B450 heeft toch gewoon pcie3?
Je hebt gelijk, ik bedoelde 4.0
Heb het aangepast.
Waarschijnlijk omdat de software nog niet helemaal klaar was. Dat iets hardwarematig in theorie kan betekent nog niet dat de drivers hier ook (efficient) gebruik van kunnen maken.
Toch wel gek dat binnen enkele maanden zowel Intel als Nvidia het lukken nadat AMD ermee komt +) denkt dat eerder te maken heeft met dat men er eerst geen nut in zagen. AMD zag het als een USP en gebruikte het als voor de marketing term (SAM enabled!) en daarna konden Nvidia/Intel niet achterblijven.
Ik denk eigenlijk eerder dat het de samenwerking met Sony was voor hun Playstation 5 ontwikkeling die AMD wakker schudden.

Alleen is de PS5 verder ontwikkeld met SAM en niet even geactiveerd/toegevoegd. Het gerucht gaat ook dat we pas met de nieuwe Rachet & Clank voor het eerst echt het benutten van de functie gaan zien.
Nouja. Om eerlijk te zijn wordt het er bij intel+nivdia niet beter van als je het aanzet. Eerder slechter of hetzelfde at best.

MSI heeft net een ge76 Raider gaming laptop aangekondigd die het heeft en zag toevallig net de video van Linus erover:
https://youtu.be/pAban4288ok

Dus “binnen enkele maanden” is relatief. Daadwerkelijke prestatieverbetering zoals SAM brengt blijven daar nog achterwege.
Tijd en geld waarschijnlijk tegenover de waarde die het oplevert.
Software loopt altijd achter op de hardware. Dit komt mede omdat de hardware features bijna altijd op zichzelf staan - de feature zit van A tot Z in de PCIe hardware. De software die deze feature aan moet spreken staan nooit op zichzelf. Er is een BIOS, driver, OS èn een applicatie die runnen. Die moeten allemaal goed op elkaar zijn afgestemd zonder bestaande dingen te hinderen. Daar moeten richtlijnen/afspraken over gemaakt worden en dàn pas kan de eerste versie van deze nieuwe feature ontworpen worden.
Anoniem: 159816
@rodie833 maart 2021 18:38
Omdat de GPU het ook moet ondersteunen, en die zijn er pas sinds kort.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 159816 op 3 maart 2021 18:38]

Binnenkort nwe intel cpus?
tja, er moet iemand de eerste zijn...
Vroeger hadden we 32-bit OS'en. Nouja vroeger.. Windows 10 32-bit werd tot vorig jaar gewoon nog uitgebracht. In een geheugenruimte met 32-bit addressen kan je slechts 4GB addresseren. Daarin zit je PC werkgeheugen maar ook andere apparaten, waaronder VRAM. Vaak was het bruikbare geheugen dus ook nog minus een beetje omdat ook het VRAM in die 32-bit addressen kwijt moet.
Het is dan logisch dat men niet vroeger direct al grote chunks van GB's ging alloceren voor VRAM. Maar het is ook logisch dat met videokaarten die 256MB t/m 1GB RAM hebben, daar niet extra moeite voor wordt gedaan om direct de standaard aan te passen.

Een extra instructie om dat 'venster' te verplaatsen waar doorheen je naar het VRAM kan is eigenlijk zo erg nog niet. Echter hoe groter je VRAM, hoe groter de kans is dat jouw address niet binnen dat venster van 256MB zal passen (vooral bij random-access), en dus die extra instructies uitgevoerd moet worden. Dan gaan die extras wel meetellen.

Een bottleneck is m.i. dat niet met hele stricte definitie, want performance is waarschijnlijk nog steeds wel redelijk evenredig aan CPU en/of GPU performance. Echter het is wel overbodige overhead, waarbij AMD vast had gesteld dat die significant meetbaar is en dus een fix nodig had.

Zo zit hardware vol met legacy quirks. Maar als de feature stabiel is en het weinig overhead oplevert, dan blijft het zo draaien.

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 3 maart 2021 23:13]

Helaas voor je verhaal haal je hier fysiek en virtueel geheugen door elkaar. Virtuele adressen zijn 32 bits, fysieke adressen waren al jarenlang 36 bits. Nu was er een onhandige hack om dat voor Win32 applicaties beschikbaar te maken (PAE), en ik snap dat Microsoft die hack gedumpt heeft met x64.

Alleen; het was relatief eenvoudig geweest om PAE alleen voor de GPU te handhaven. Dan had je 4 GB RAM + 60 GB VRAM kunnen hebben. Een SATA driver kon dat strak negeren, die hoefde toch niets met VRAM. Alleen de AMD en NVidia drivers hadden dan PAE ondersteuning nodig gehad.
Nee, volgens mij met jouw verhaal haal je het nu juist door elkaar ;) Als je over x86 fysiek geheugen praat dan heb je het over systeem geheugen. Met PAE is het mogelijk om tot 64-bit fysiek geheugenaddressen te mappen, maar memory controllers hadden in de praktijk vaak maar support voor 36-bit. (Net zoals dat 64-bit CPUs een 52-bit fysieke address space hebben). Daardoor is de max systeem RAM 64GB, echter de address space van een enkele applicatie is nog steeds virtueel, en dus heeft die te maken met de 32-bit 4GB absolute max. Minus nog MMIO regions (waardoor je op 3-3.5GB uit komt), plus ook rekenhoudend met de standaard 2GB/2GB split voor 32-bit applicaties.

VRAM van een GPU heeft dus niets te maken met de fysieke address space (en dus PAE) van een CPU, want VRAM zit aan een GPU vast (met tevens zijn eigen virtuele address space), die over PCI-e verbonden is, die via PCI-e commands en features als BAR virtueel VRAM beschikbaar kan maken (mappen) voor de CPU ten behoeve van drivers of applicaties. Echter die VRAM moet dus ergens in de virtuele address space van de CPU gealloceerd worden, die zoals gezegd slechts 32-bit groot is.

Drivers en applicaties die graag meer dan systeem of video geheugen willen aanspreken, moeten voor PAE gebruiken en de BAR wijzigen, respectievelijk. In beide gevallen zullen delen van de virtuele address space (tijdelijk) geremapped worden naar andere fysieke geheugen delen. Dat is voor vele (legacy) Windows drivers niet erg stabiel gebleken, want indien die daar niet van bewust zijn raken applicaties al gauw in de war. Het gehele systeem (kernel&driver) moet dus PAE-aware zijn. Het heeft daarom ook niet erg veel tractie gekregen onder Windows.

De echte oplossing is dus eigenlijk, de virtual adress space (en geheugenpointers) voor kernel, drivers, applicaties, wijzigen van 32 naar 64 bit. Gelukkig is die stap inmiddels al wel gezet. Echter zoals ik al zei, x86-64 heeft tegenwoordig nog 'maar' 52-bit fysiek systeem RAM addressbaar (4096TB). Niettemin is er zat ruimte beschikbaar om de memory mapped regions van PCI-e devices op te rekken naar volledig VRAM grootte, zoals nu is gedaan met SAM/resizable BAR, in plaats van telkens de memory mapping aan te passen (dat voor extra latency zorgt).

[Reactie gewijzigd door Hans1990 op 4 maart 2021 12:20]

Ryzen 3000-eigenaren met een oudere chipset kunnen geen gebruikmaken van Smart Access Memory.
...
De functie kan worden aangezet in de bios van een moederbord. Gebruikers doen dat door 'Re-Size BAR Support' en 'Above 4G Decoding' in te schakelen.
Toch zie ik bij de changelog van mijn b450 tomahawk max bios dit staan: "-Optimized Resizable BAR (Re-Size BAR) function with NVidia Graphics cards." Is het dan wel of niet mogelijk om SAM te gebruiken met een 400 serie moederbord? Of geldt dit alleen voor de ryzen 5000 serie?

[Reactie gewijzigd door Jens_Ica op 3 maart 2021 19:20]

Als ik het goed begrijp gaat 't om de ondersteuning van SAM voor Ryzen 3000 cpu's. Dit wordt nu onderstuen voor Ryzen 3000 cpu's op de B550 en X570 chipsets.

Dat jouw bord SAM ondersteuning heeft, wil niet zeggen dat 't ook in combi met Ryzen 3000 cpu's ondersteund wordt; waarschijnlijk enkel (nog) met de Ryzen 5000 / Zen3 CPU's.

En even tussen jou en mij: ondersteuning door AMD =/= werkt wel/werkt niet. Wellicht dat jouw moederbord fabrikant het (in beta?) toegevoegd krijgt in de bios, maar dat officiële ondersteuning vanuit AMD ontbreekt.

(zo heeft mijn moederbord / bios geen boot mogelijkheid voor NVMe in de bios, maar dat is met een gemodificeerde bios wel werkend te krijgen. Niet ondersteund, wel werkend).

Lang verhaal: In dit artikel wordt er niets gezegd over de B450 chipset, maar expliciet enkel de 5xx serie chipsets benoemd. De informatie in dit artikel is dus voor jouw bord niet relevant.
Oeps, ben off-topic gegaan dan :*)
x470 en B450 hebben gewoon support.
Ik heb/had die optie ook in mijn BIOS van mijn MSI X470. Ik denk dat het inderdaad alleen in combinatie werkt met een 5000-serie CPU werkt.
Als ik het dus goed lees dan is de ondersteuning voor Ryzen 3000 CPUs exclusief voor SAM/Resizable BAR met een AMD GPU? Bij de RTX3060 moet je namelijk nog wel een Ryzen 5000 CPU hebben voor dat voordeel. Slimme zet van AMD :+

[Reactie gewijzigd door zzzzz op 3 maart 2021 18:40]

Zou dan toch allebei moeten werken.
Resizable bar is een open standaard dat gedefinieerd staat in de PCI-e specificatie. Zolang Nvidia een standaard implementatie van resizable bar heeft zonder rare fratsen eromheen is het enige dat benodigd is voor resizable bar ondersteuning een driver met deze functionaliteit. En natuurlijk je platform zelf moet het ondersteunen, en dat doen veel AMD Ryzen moederbords.

[Reactie gewijzigd door Omega op 3 maart 2021 19:45]

Leuk om te horen/*kuch* lezen, heb recent een "mini" upgrade gedaan, van x470 naar x570, maar heb de optie resizable bar al standaard in mijn bios staan (disabled) (vrij nieuwe bios versie). Daarnaast heb er nog niks aan, tenzij ze iets doen voor de RX 5xxx serie.

Ander punt, Above 4G Decoding, dient dit aan te staan? (RX 5700) Ook als je niet gebruikt? Heb opgezocht, maar zou iets met miningkaarten te maken hebben?
Moet altijd aan staan voor Re-Bar. Waarom zit een technisch verhaal achter waar ik als sociaalwetenschappelijk persoon dan weer te weinig van snapt :9
Mijn excuses, bedoelde meer: moet ook aanstaan, bij gebruik een kaart, zoals RX5700, ongeacht dat je Re-bar kan gebruiken.

Alsnog bedankt voor de reactie :)
Wat is eigenlijk de reden dat RX5000 deze feature niet ondersteund? Zo'n groot verschil zit er toch ook niet met de 6000 op dit vlak?

Verder vond ik het verschil in performance nog niet echt groot. Als ik mijn 5700 wil upgraden, dan moet het wel met een kaart die ook weer flink wat sneller is en die 6900 serie is niet bepaald goed verkrijgbaar. Mobo en CPU voldoen wel, dus dat is wel geinig. Maar GPU is nog even wachten. Al vind ik momenteel de prijzen nog teveel om het verschil in performance te verantwoorden. Daarnaast is er nu niet echt een game waar ik naar uitkijk op PC die daar veel gebruik van gaat maken, dus ik heb sowieso nog wel de tijd.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 3 maart 2021 22:35]

In MESA 21-git is resizable bar ondersteuning ook al beschikbaar voor vrijwel de gehele RDNA en GCN lineup sinds end vorig jaar. Dat is dus het voordeel van open source drivers, geen vendor die features kan limiteren tot alleen de nieuwste hardware.

[Reactie gewijzigd door Omega op 3 maart 2021 20:44]

Mooi dat het er is. Ik wacht wel met updaten tot er weer videokaarten voor een normale prijs te koop zijn.
Jammer dat RTX3000 + Ryzen 3000 CPU's dan weer niet werken. DAt is toevallig mijn configuratie. Ach ja, het voordeel zal ook wel meevallen heb ik het idee.
Voor de RTX 3060 werkt het nu toch? Of werkt dat weer anders. Heb zelf nog een 2080 super. Zal het daar ooit nog mee werken?
Het werkt ook in deze combinatie. Er zijn al genoeg YouTube video’s/ artikels te vinden die dit bewijzen. De wijzigingen komen met Ageesa mee en zijn niet gelimiteerd aan Zen 3

Zie ook hier:
https://www.overclock3d.n..._power_of_resizable_bar/2

Ik heb zelf ook deze combinatie en draai ook al 1 een beta bios van ASUS voor een b450 moederbord. Wanneer Nvidia zover is ga ik het ook meteen testen of het verschil maakt.
Oke dus als ik je goed begrijp, kan het wel werken en is het gewoon wachten totdat NVIDIA hier een driver update voor uitgeeft...
Nvidia heeft gezegd dat er een VBIOS update voor nodig en die ligt nog in het verschiet. Ze hebben het wel bevestigd voor de RTX30 reeks en dat zou dan eind maart uitkomen. Ik heb zelf een TUF RTX3080 en de vorige VBIOS update ging via ASUS, waarschijnlijk zal het voor de partner AIB dus ook zo uit worden gerold.

Zorg er wel voor dat je moederbord de juiste bios draait, ASUS heeft vanaf januari een beta bios met deze wijzigingen (ze hebben inmiddels een nieuwere wat stabieler is):

PRIME B450M-A BIOS 2803
"1. Improve system Performance and stability
2. Improve ReSizable BAR compatibility for NVIDIA RTX30 series graphics cards"

En @jaaoie17 ik denk dat je pech hebt want Nvidia heeft het alleen voor de de RTX30 series aangekondigd.
Dus ook al zal ik mn bios updaten. Dan gaat het geen nut hebben?
Nvidia heeft zelf aangegeven alleen een VBIOS update uit te brengen voor de RTX30 series, wellicht dat ze zich bedenken maar gezien Nvidia niet echt van de fine wine is geef ik het persoonlijk weinig kans.
Iemand enig idee of mijn Ryzen 5 PRO 4650G dit wel zou ondersteunen? Gebaseerd op Zen2, dus ik zou gokken van wel. Met X570 moederbord, dus dat zit ook wel snor. Echter rept de website van AMD niet over de 4xxxG.

[Reactie gewijzigd door swop007 op 3 maart 2021 20:45]

Goeie vraag, waar ik "ja" op durf te antwoorden.
Jouw CPU is in principe gewoon een 3600, plus iGPU, toch?
Zeker als iGPU uitstaat zou het gewoon moeten werken. Gebruik je een dedicated GPU?
Dank je. Ik volg dezelfde redenering, het lijkt op de 3600 + iGPU. Ik heb nog geen dedicated GPU en 30 euro meer uitgegeven (tov een 3600) om met de 4650G een werkend systeem te hebben waar later een dedicated GPU + evt Ryzen 5600XT in kan.

Liefst geef ik straks (als ooit de prijzen normaal worden) iets meer geld uit aan een goede GPU. Als SAM op de 4650G zou werken komt een AMD videokaart misschien beter uit de bus en kan ik het updaten van de CPU naar een later moment schuiven.
Well, sinds jouw iGPU dus ook al je RAM gebruikt, lijkt me SAM aardig overbodig. :P