Nvidia maakt Resizable BAR beschikbaar voor de RTX 3060 en mobiele RTX 30-gpu's

Nvidia heeft ondersteuning voor Resizable BAR toegevoegd aan zijn GeForce RTX 3060-desktopkaart en de RTX 30-gpu's voor laptops. Eind maart volgt de ondersteuning voor andere desktopkaarten van de fabrikant.

Bezitters van een GeForce RTX 3060 die Resizable BAR in willen schakelen, dienen over een ondersteunde processor en moederbord te beschikken en hun BIOS-versie te updaten naar de laatste versie. Vervolgens kunnen ze in de GeForce Game Ready-driver de functie activeren. Voorlopig ondersteunt Nvidia nog maar enkele games, maar later in maart moet de uitbreiding naar meer games volgen. De games die Nvidia ondersteunt zijn Assassin's Creed Valhalla, Battlefield V, Borderlands 3, Forza Horizon 4, Gears 5, Metro Exodus, Red Dead Redemption 2 en Watch Dogs: Legion.

Nvidia heeft verder op een rij gezet welke processors en chipsets ondersteuning bieden voor Resizable BAR. Voor de combinatie met Intel-processors heeft Nvidia met dat bedrijf samengewerkt, maar Nvidia noemt ook de ondersteuning voor AMD Zen 3-processors.

Resizable BAR is een eigenschap die al sinds 2008 in de PCI Express-specificatie staat en die het mogelijk maakt voor processors om een veel grotere hoeveelheid van het videogeheugen te benaderen dan standaard mogelijk is. Met name bij gamen zou hierdoor prestatiewinst te behalen zijn.

AMD zette de functie bij de release van de Radeon RX 6000 weer op de kaart onder de noemer Smart Access Memory. Dat bedrijf kon dit zelfstandig doorontwikkelen omdat het de hele keten van processor, chipset en videokaart beheert, maar ook Intel en Nvidia hebben sindsdien gewerkt aan ondersteuning voor Resizable BAR. In het BIOS is de functie te vinden bij de PCI-instellingen onder de namen Above 4G Decoding of Above 4G Memory en Resizing BAR of Resizable BAR.

AMD-Chipsets
AMD 400 Series (op moederborden met AMD Zen 3 Ryzen 5xxx-ondersteuning)
AMD 500 Series
AMD-cpu's
AMD Zen 3-cpu's Ryzen 3 5xxx Ryzen 5 5xxx Ryzen 7 5xxx Ryzen 9 5xxx
Intel-chipsets
Intel 10th Gen Z490 H470 B460 H410
Intel 11th Gen S Alle 11th Gen-chipsets die vanaf 25 februari 2021 beschikbaar zijn
Intel-cpu's
Intel 10th Gen Intel 11th Gen S-Series
i9-10xxx-cpu's i9-11xxx-cpu's
i7-10xxx-cpu's i7-11xxx-cpu's
i5-10xxx-cpu's i5-11xxx-cpu's
i3-10xxx-cpu's

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-02-2021 • 12:13

52

Reacties (52)

52
52
30
4
0
17
Wijzig sortering
Is dit BAR-ding, dat waarover gezegd werd, dat de videokaart rechtstreeks toegang zou krijgen tot de opslag? Of is dat nog iets anders?
dat is directXIO en komt later nog
En DirectStorage (of zoals nVidia het noemt: RTX IO) is eigenlijk ook niks anders dan PCIe host controller access: de GPU kan zelf rechtstreeks commando's aan een SSD geven mits deze op dezelfde PCIe "omgeving" zitten. Iets wat overigens grappig is hoe de implementatie vrij minimaal vatbaar is op momentele PC's, want bij Intel Z490 en lager zie je dat de CPU maar 16 lanes bied, en dat je dus GPU > CPU > PCH > SSD zal moeten tunnelen. AMD kent 20 lanes vanuit de CPU, en als de SSD die nodig is op de 4 die over zijn vanuit de CPU zit, zul je dus GPU > SSD kunnen realiseren (zonder DirectStorage: GPU > CPU > SSD). Intel komt daar pas met Z590 + 11th gen CPU's mee die waarschijnlijk óók 20 lanes vanuit de CPU gaan krijgen voor directere toegang.

Het zijn allemaal andere dingen, die eigenlijk ook niks anders zijn dan rebrands van PCIe-functionaliteit die eigenlijk al lang en breed in de enterprise markt gebruikt wordt. Ben met die logica ook wel een beetje hyped over hoe zowel AMD als nVidia mega overnames hebben gedaan op enterprise networking/IO gebieden :).
Natuurlijk is IO buiten de CPU om niet iets nieuws en ook gedeeld geheugen tussen CPU en GPU is geen nieuw concept. Omdat de PlayStation 5 deze technieken nu naar de consument brengt en daar hele goede resultaten mee haalt, brengt men dit nu ook naar de generieke PC.
Heb je er ook een bron voor dat dit door de PS5 komt, een boel van deze zaken zijn immers al tijden mogelijk op de PC. Als het dan al van een console zou komen, zou het mij eigenlijk niet verbazen dat dit eerder iets is dat via AMD bij MS (Xbox) en Sony (PS5) terecht gekomen zal zijn in plaats van via Sony bij AMD. Anders zou het immers wel PS5 exclusief zijn deze generatie.
Resizable BAR is een eigenschap die al sinds 2008 in de PCI Express-specificatie staat en die het mogelijk maakt voor processors om een veel grotere hoeveelheid van het videogeheugen te benaderen dan standaard mogelijk is. Met name bij gamen zou hierdoor prestatiewinst te behalen zijn.
staat letterlijk in het artikel ;)
Nee, het artikel is het woord tegelijkertijd vergeten tussen "videogeheugen" en "te benaderen". Je kon altijd al het gehele geheugen van de GPU benaderen, echter moest dat in brokken van 256MB via het BAR register. Met Resizable BAR is die beperking weg en heb je de overhead van het switchen tussen 256MB brokken niet meer.

Wat nu de werkelijke prestatieverbetering zal zijn als er gebruik gemaakt kan worden van RBAR valt overigens nog te bezien. De testen met SAM, AMD's naampje voor deze functionaliteit, gaven niet meteen spectaculaire prestatie verbeteringen te zien, Maar dat kan natuurlijk nog het gevolg zijn van games die niet echt gebruik maken van deze technologie.
Met Resizable BAR is die beperking weg en heb je de overhead van het switchen tussen 256MB brokken niet meer.
Dat zegt het artikel ook: "...een veel grotere hoeveelheid van het videogeheugen te benaderen dan standaard mogelijk is."
Ja, maar het was wel aardig geweest als dat niet pas op 3/4 van het artikel was. Het is nou niet bepaald zo dat iedereen weet wat 'resizable BAR' is. And frankly, AMD, I don't give a damn ;)
De "Base Access Register" (BAR) is een deel van het videogeheugen dat direct toegankelijk voor de CPU. Standaard is dat beperkt tot 256MB. En dat is niet zo veel in een tijd waar zelfs midrange GPU's al met 12GB geleverd worden. Met "Resizable BAR" wordt de groottebeperking opgeheven en kan de CPU heel het geheugen in een keer vullen. (Uiteraard kon de CPU tot nu toe ook heel het geheugen vullen met data, maar met iets meer overhead omdat alles in blokjes van 256MB moest.)
Welke midrange GPU heeft 12gb? Is de 6700xt midrange?
De RTX 3060, waar dit artikel over gaat
toch apart dat het onder de duim van nvidia blijft welke kaarten wel en niet ondersteund worden. er is geen reden om het alleen aan de 3000 kaarten te geven. immers is het een standaard functie in het pci-e protocol en kan elk systeem het die pci-e poorten heeft.
Klopt. O.a. m'n Asus Prime TRX40 moederbord ondersteund het ook. En GPU's zijn niet het enige waar het "nuttig" in kan zijn, SSD's/netwerkkaarten/etc.

Het probleem met veel GPU's is dat ze héél erg op het grensje van PCIe zitten, en er ook een hoop nuance in hun firmware zit (zeker in combinatie met hoe het met de UEFI/firmware van een moederbord gaat waar o.a. termen als GOP, Graphics Output Protocol, eigenlijk al een stuk "driver" op firmware niveau aanbied.

Het protocol wordt dus ook niet altijd strict gevolgd, en er zullen dus wat zaken rondom firmware/driver/microcode moeten worden afgestemd. Veel high end GPU's zijn bovendien ook nogal veeleisend qua power/signal quality op het moederbord, waardoor dit alleen nog maar lastiger is...

Om te stellen: "het is standaard PCIe functionaliteit" is dus een beetje apart, eigenlijk. Hotplug is dat namelijk ook, maar dat gaat ook niet werken op consumenten hardware. En met zó veel low level zaken die aan de gang zijn (denk ook aan hoe o.a. hardware accellerated GPU scheduling zo'n ding was... of hoe we ook bij zaken als laptop GPU's gebruik maken van framebuffer-mirroring om twee GPU's op één aansluiting te laten samenwerken), die niet vanzelfsprekend in ELKE combinatie even goed werken.

Ik snap de voorzichtigheid dus. Misschien heb je gelijk met: "er is geen speciale hardware voor nodig", maar je kan er de donder op zetten dat er speciale software of firmware voor nodig is. En dat zit niet alleen bij de GPU, ook bij de moederborden, en de CPU (bij AMD soms zelfs een AGESA update nodig)

[Reactie gewijzigd door Umbrah op 29 juli 2024 07:01]

Het zou kunnen dat er speciale hardware voor aanwezig moet zijn. Vreemder is dat het maar voor een paar games gaat werken.
nee, er is geen speciale hardware voor nodig. het is een onderdeel van het pci-e protocol. net als dat sms berichten een onderdeel is van het GSM protocol.

insteekkaarten die grote hoeveelheden data versturen zoals 10 en 100 gigabit netwerkkaarten gebruiken al sinds het begin functies zoals BAR om zo snel mogelijk de data in of uit ram te krijgen bijvoorbeeld zonder dat de chip op de kaart en cpu zich er teveel onderling mee moeten bemoeien.

[Reactie gewijzigd door flippy op 29 juli 2024 07:01]

De firmware moet het wel degelijk implementeren hoor, het is niet als of dat soort dingen gewoon gratis gebeuren omdat het in de PCIe spec zit. Was het maar zo'n feest.
het zit al jaren in netwerkkaarten om maar wat te noemen. de moederborden ondersteunen het al lang.
Die netwerkkaarten hebben daar dan ook de firmware voor. Het is geen verplicht onderdeel van PCIe ofzo.
Niet verplict, maar wel aanwezig. Het is gewoon slexht dat het nooit gebruiktnis in een product die er overduidelijk van profiteert.
De functionaliteit mag dan wel in de spec van de bus zitten. Als je zelf op je product niet de nodige hard- en software implementeerd om er gebruik van te maken, kan je er niet veel mee doen. Het opnemen van functionaliteit in de standaard is maar een eerste stap.
Het kan al heel erg lang oa op de pro en HPC GPU. De nVIDIA Tesla kon grofweg 10 jaar geleden in 1 BAR tot (toen theoretisch) 64GB adresseren. NVIDIA ondersteunt ondertussen ook GPU via fabric aan waar je dus in een cluster uit het geheugen van een GPU op een andere server kan lezen zonder CPU (nVIDIA heeft oa Mellanox overgenomen)

>2G VRAM direct als 1 ruimte adresseren is voor consumenten redelijk nieuw, de meeste spelletjes hebben dit echt niet nodig (daar is bandbreedte belangrijk)

[Reactie gewijzigd door Guru Evi op 29 juli 2024 07:01]

Nog sterker, dit was het grote voordeel van firewire camera's t.o.v. USB camera's back in the day.
Door dat de firewire camera's direct het geheugen konden benaderen kon je je CPU gebruiken voor de belangrijke zaken zoals image recognition.

Leuke herinneringen aan een setup met 2 firewire camera's en 2 pc's met "reflective memory".

Ook meen ik een keer gelezen te hebben dat deze feature van firewire door de politie gebruikt werd om de keys van versleutelde harde schijven uit het geheugen te vissen voordat de computers van criminelen werden uitgezet.
firewire was inderdaad zo lek als een mandje. die werd overal waar ik heb gewerkt ook altijd uitgezet. bij hoge gevoeligheid machines was de usb ook uit en was het gewoon ps2 keyboard en muis het enigste wat werkte. later waren er zelfs machines die niet eens andere poorten hadden dan ps2 en een killswich op de solide behuizing.

[Reactie gewijzigd door flippy op 29 juli 2024 07:01]

Net als dat het "onder de duim" blijft van AMD. Zij hebben het ook niet bij alle kaarten aangezet (alleen bij de 6000 serie).
klopt. en amd is daar al sinds het begin op reddit al flink voor op de schopstoel gezet.
Ik vulde je comment alleen even aan, was nogal partijdig zo :)
Kan ook een voorzichtige uitrol zijn. Beter problemen hebben met de low-end kaartjes dan de high-end kaarten. De high end kaarten worden in verhouding veel meer gebruikt door mensen met invloed.
Mooi je gebruikers als betakonijnen gebruiken.
als je denkt dat nvidia het alsnog uitrolt naar oude kaarten dan ken je nvidia nog niet goed genoeg. die gaan je echt geen reden geven om NIET een nieuwe kaart te kopen.
Niet oude. Low-end. Nvidia kennende gaat het zeker niet naar de vorige generatie(s) komen.
Ik zie het ook niet direct gebeuren, maar ze hebben de update voor het kunnen gebruik maken van FreeSync op monitoren toch ook naar oudere kaarten gebracht (tot en met de GTX 1000 serie). Wie weet...
Heeft te maken met de closed source drivers vna NVidia. Linux met open source drivers (Alleen AMD dus) ondersteunen resizeble BAR als sinds 2017:

https://lwn.net/Articles/736740/

De enige rede waarom NVidia en AMD het schijnbaar nu pas mondjesmaat introduceren bij Windows gebruikers, heeft alles te maken met de sales.
omdat het een standaard functie is in het pci-e protocol wil nog niet zeggen dat de firmwares het ook ondersteunen. En dan is het logisch dat je met de nieuwste modellen begint als extra optie.
Als het al sinds 2008 kan, waarom wordt het dan nu pas toegepast (en pas nadat AMD dat deed)?
Hoe veel prestaties levert resizable BAR op in oude game engines en icm <1GB VRAM?
Ik zie in mijn bios een optie "resizable bar" die ik op ON kan zetten .
Hij voert dit door , maar hoe kan ik nu eigenlijk weten of dit daadwerkelijk geactiveerd is ?

Ik heb een x470 moederbord , AMD 2700X en AMD Vega videokaart .. .


EDIT :
om op mijn eigen vraag te antwoorden . je kan dit zien met AIDA64 .
Display - Vulkan - memory heap . Dat moet dan op LOCAL , 8GB , host coherent , host visible .. staan .
In het geval van mijn kaart dan althans .

[Reactie gewijzigd door CrimInalA op 29 juli 2024 07:01]

als het aanstaat word het gebruikt door onderdelen die het kunnen gebruiken. de wat meer profi netwerkkaarten in de 10+ gigabit en hoger bijvoorbeeld hebben vaak ondersteuning hiervoor.
In linux zou je het moeten kunnen zien in de `dmesg` output volgens mij. Daar staan normaal ook de BARs in.
Dat werkt ook met mijn Vega, maar je kunt het ook met Windows zien.

Open de Device Manager > Display Adapters > Radeon RX Vega (=naam videokaart). Klik rechts op de videokaart. Kies Properties > Resources.

Als Resize BAR is geactiveerd staat in het vak Resource Settings onder Resource type niet alleen een aantal keren Memory Range, maar ook een keer Large Memory Range. Voor mijn Vega 64 heeft dit de waarde: 000000FC00000000-000000FDFFFFFFFF, oftewel 200000000 bytes, oftewel 8 Gigabytes.

Ik heb hiervoor in de BIOS van de Gigabyte Aorus Pro de opties Above 4G Decoding en Re-Size BAR Support ingeschakeld, verder heb ik niets hoeven doen. Dit kan alleen worden ingesteld in een recente BIOS, zeg van dit jaar, eerder waren deze opties niet aanwezig.

Gigabyte Aorus Pro X570, BIOS F33c, Ryzen 3700X, Vega 64.

[Reactie gewijzigd door ableeker op 29 juli 2024 07:01]

Ik vind het erg kinderachtig dat ze het dan nu alleen vrijgeven voor de “nieuwe” net uitgebrachte 3060. Oké, misschien zeur ik aangezien het niet veel later ook voor de andere 3X wordt uitgebracht maar je betaald je blauw aan een 3-serie (3090 in mijn geval) kaart en dan wordt je nog een soort van achtergesteld op nieuwe features.
Helemaal mee eens. Ze hadden die bios voor mijn 3080 FE (via hun gekocht) naar mijn mening al lang kunne updaten. Maar goed het is in zicht.
Is er een technische rede dat het enkel voor de 3060 desktop kaart is en niet de 3070, 3080, 3090 ?

edit: Laat maar, slecht gelezen. De rest volgt later. Mooie ontwikkeling dan

[Reactie gewijzigd door Isniedood op 29 juli 2024 07:01]

Ik ben benieuwd naar de resultaten en verschillen met Resizable BAR aan en uit!
Ook in de GPU wereld zijn het blijkbaar barre tijden tegenwoordig :+
Nu alleen de RTX-2000 serie nog, hopelijk.
Eind maart eindelijk een VBIOS voor mijn 3080FE.
Had mijn mobo al de update gegeven met AGESA ComboAm4v2PI 1.2.0.0.
Heb deze gpu icm een 3800XT en als het goed is moet het ook op zen2 werken.
Ik speel op 4k en sommige benches laten een mooie increase in performance zien.
Graties en voor niets!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.