Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

System Shock krijgt deze zomer een remake voor pc waarvan demo al te spelen is

Nightdive Studios brengt deze zomer een remake uit van de game System Shock uit 1994. De remake komt vooralsnog alleen naar pc via Steam, GOG, de Epic Games Store en Amazon Luna. Consoleversies van de remake volgen na de pc-release.

De remake van System Shock is een volledige en getrouwe remake van de oorspronkelijke System Shock uit 1994. Spelers kunnen via de website van Nightdive Studios, of via Steam, GOG of Epic nu al een demo spelen en de game pre-orderen voor 37,99 euro. Daarbij krijgen spelers een gratis exemplaar van System Shock 2: Enhanced Edition, wanneer deze uitkomt.

Het spel werd in eerste instantie ontwikkeld als Kickstartercampagne in 2016 en haalde daarbij ruim 1,3 miljoen dollar op van iets meer dan 21.000 backers. De makers vertellen in een update op Kickstarter dat de ontwikkeling van het spel met de nodige hobbels kwam, maar dat het spel getrouw is aan de oorspronkelijke game. Het spel moet aan het einde van de zomer uitkomen.

System Shock remake

De remake van System Shock draait net als de oorspronkelijke game om een anonieme hacker die wakker wordt op een ruimtestation na een slaap van zes maanden. Aan boord hebben moordlustige robots, cyborgs en mutanten de boel overgenomen. De kunstmatige intelligentie van het ruimtestation SHODAN is de boosdoener hiervan. De hacker moet de controle over het ruimtestation terugkrijgen door zich langs de vijanden te vechten en te hacken.

De remake krijgt volgens Nightdive Studios volledig vernieuwde HD-beelden, verbeterde besturing en het hackingsysteem is herzien met 6 degrees of freedom. Ruimtestation Citadel Station is gerenoveerd en heeft nieuwe gebieden, puzzels en geheimen om te ontdekken. Vijanden zijn ook herzien en verbeterd. Muzikante en stemactrice Terri Brosius heeft opnieuw de stem van Shodan ingesproken. De audio logs die zo belangrijk waren voor de lore in de oorspronkelijke game zijn opnieuw opgenomen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

26-02-2021 • 12:53

17 Linkedin

Reacties (17)

Wijzig sortering
Wat is de reden dat alle audio opnieuw ingesproken is? Waren de oorspronkelijke bestanden van te lage kwaliteit of was er iets met de rechten?
Waarschijnlijk dat eerste. Het is een spel uit 1994, kans dat er nog gebruik gemaakt is van 8-bit audio bestanden. Die zijn waarschijnlijk niet om aan te horen qua ruis en vervorming. Mogelijk dat de oorspronkelijke opnames 'zoek' zijn of gewoon weggegooid na productie. Game bedrijven zijn helaas echt slecht in archiveren.
Waarschijnlijk dat eerste. Het is een spel uit 1994, kans dat er nog gebruik gemaakt is van 8-bit audio bestanden.
Heb het even bekeken. Het betreft mono, 8 bit, 22 kHz. Perfect voor bijvoorbeeld een Sound Blaster Pro in stereo. ;)

System Shock 1 kwam in 1994 uit. De Sound Blaster 16 was toen al twee jaar op de markt, maar men ging ervan uit dat de meeste geluidskaarten slechts Sound Blaster (Pro) (compatibel) waren. Geluid werd niet gecomprimeerd, dus lagere kwaliteit stond gelijk aan minder tijd om het van disk te lezen. Het loonde dus daadwerkelijk om lagere kwaliteit dan CD's te gebruiken. Downsampling was ook niet nodig, want zelfs de allereerste originele Sound Blaster ondersteunde al 22 kHz.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2021 14:12]

Ja, in die tijd was je al blij dat een game een beetje geluid maakte ;). Ook waren CPU's toen nog niet krachtig genoeg om geluid real-time te decomprimeren (nouja, misschien net maar niet terwijl er een game gerendered moest worden, dus de enige opties die je had voor het verkleinen was het verlagen van de samplerate en 8-bits samples gebruiken)

[Reactie gewijzigd door bzzzt op 26 februari 2021 15:08]

Op zich was de audio qua kwaliteit wel te redden, maar de oorspronkelijk audio logs waren ingesproken door de developers, wat random mensen die in hetzelfde gebouw rondzwierven en vrienden/familie. Die hadden allemaal niet bepaald veel ervaring met voice acting.
Hoewel veel fans de charme ervan inzien en zich er niet aan storen, kan ik me wel voorstellen dat Nightdive voor de remake wat beter ingesproken audio logs wilde hebben.
Zit de " Wing 0" minigame er ook weer in?
Toevallig bezig met Prey, toch wel zwaar geinspireerd door de OG System Shock. Ben vooral benieuwd naar de gameplay, hoe veel ze daar aanpassen. Dat is qua design wel wat ouderwets geworden.
Nou ja zoek "system shock remastered" in youtube en laat je verrassen (of niet...). Zoals gezegd, er is al een demo te spelen.

Vrij standaard moderne "FPS in space" gameplay met sterk versimpelde inventory management. De wereld is nog steeds op en top System Shock, ik weet niet hoe blij ik daarvan ga worden. Het is en blijft een ruimteschip, hoe lang gaat het duren voordat elke gang er hetzelfde uitziet.
Doelde vooral op de gameplay - dat is toch duidelijk van dat jaargetijde. Je moet het echt helemaal zelf doen, en succes!
Nu heeft dat zo zijn charme, net als een Thief 1/2, maar je moet er met wat we nu gewend zijn wel geduld voor hebben :)
Je hebt een mooie stamboom van Ultima Underworld, System Shock, Thief richting knallers als Deus Ex, Bioshock en Prey (2017), allemaal dankzij een Looking Glass Studios. Heel erg blij dat dit soort gameplay er is.

Deze 'remake' van System Shock, ik ben nog niet overtuigd na de demo. Begrijp mij goed, ik ben Kickstarter sponsor van het eerste uur, maar wat er allemaal gebeurd is en hoe de demo er nu uit ziet voelt het allemaal een beetje matig aan. Een schaduw of echo van de impact die System Shock ooit maakte. Misschien heb ik een roze bril van nostalgie op waardoor er een onrealistische verwachting is, maar als ik het zou moeten aanschaffen op basis van deze demo dan zou het een 'laat maar' zijn.

[Reactie gewijzigd door Cascade op 27 februari 2021 22:46]

Leuk! Het origineel was een topper dus deze ga ik zeker proberen. Ik moet wel zeggen dat ik de sfeer van dat origineel niet direct uit de trailer haal: dat voelde wel wat claustrofobischer. Ik ben ook wel benieuwd hoe ze cyberspace eruit laten zien. Ik ben benieuwd.
Ik ben 'very cautiously optimistic'. Deze game heeft zo'n Duke Nukem Forever ontwikkeling meegemaakt dat ik eerst maar eens een review of twee afwacht, wat overigens iedereen sowieso zou moeten doen :)
Als je de 2GB installatie niet wil doen: je kan de demo via Steam ook op GeForce Now spelen :)
De demo was toch al maanden te spelen? https://youtu.be/OnOd7srBk-g?t=1477 of mis ik iets?
Noclip heeft een interessant interview gedaan met Stephen Kick, de CEO van Nightdive, over deze remake: https://www.youtube.com/watch?v=pE97vZLC_fA
Oud nieuws wat nieuw nieuws kan zijn voor diegene die hier niks van wist. Non-argument.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True