Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

SteamVR krijgt ondersteuning voor open cross-platform VR-standaard OpenXR

SteamVR versie 1.16 krijgt ondersteuning voor OpenXR 1.0, een open standaard voor de ontwikkeling van cross-platform VR. Het ondersteunen van OpenXR moet het makkelijker maken voor ontwikkelaars om vr-games te ontwikkelen die zowel op Steam als elders werken.

SteamVR krijgt volledige ondersteuning voor OpenXR. De OpenXR-standaard van Khronos Group is een API die het mogelijk maakt om AR- en VR-applicaties te ontwikkelen die werken bij verschillende vr-platformen. Op dit moment wordt OpenXR ondersteund door HoloLens 2 van Microsoft en de Windows Mixed Reality-headsets, door Oculus-headsets zoals de Quest en Quest 2 van Facebook, door opensource xr-platform Collabora Mondano voor GNU/Linux, en door Vive en Magic Leap. Ook kan OpenXR gebruikt worden bij de ontwikkeling van games in Unreal Engine en Blender en sinds kort ook Unity.

OpenXR werd al sinds juni 2020 deels ondersteund in SteamVR als preview, maar vanaf nu wordt OpenXR dus volledig ondersteund vanaf Steam VR 1.16. De ondersteuning maakt het mogelijk voor ontwikkelaars om een keer een vr-applicatie te ontwikkelen die vervolgens naadloos werkt op alle grote VR-hardware voor pc, zonder dat het nodig is om games en applicaties te porten. De games werken dan ook buiten SteamVR, zo kan een SteamVR-game ontwikkeld in OpenXR bijvoorbeeld ook naar Oculus PC uitgebracht worden, zonder dat de code aangepast hoeft te worden, legt de site Road To VR uit.

In 2019 werd de 1.0-versie van OpenXR aangekondigd. Op dat moment beloofde Valve al dat de standaard op termijn in SteamVR zou worden geïntegreerd. Vanaf nu krijgen ontwikkelaars van Valve dus de mogelijkheid om OpenXR-apps te maken en verspreiden via SteamVR.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Stephan Vegelien

Redacteur

26-02-2021 • 13:57

18 Linkedin

Submitter: RobinF

Reacties (18)

Wijzig sortering
Klinkt goed! Jammer dat native Quest niet gaat, maar dat was natuurlijk ook niet te verwachten.
Het is vooral voor developers handig, hoeven dan niet langer aparte VR SDKs te targetten.
SteamVR krijgt ondersteuning voor open cross-platform VR-standaard OpenXR
Ik wil geen taalnazi zijn maar wel een vreemde titel gezien in het artikel wordt uitgelegd dat Steam(VR) dit al heeft:
OpenXR werd al sinds juni 2020 deels ondersteund in SteamVR als preview, maar vanaf nu wordt OpenXR dus volledig ondersteund vanaf Steam VR 1.16.

Ik denk dat we dus wel stellen dat SteamVR al ondersteuning heeft gekregen?
Dan is het toch "SteamVR krijgt volledige ondersteuning voor open cross-platform VR-standaard OpenXR"
Dat zou inderdaad beter zijn. Het is ook een lastig verhaal met de doorlopende ontwikkeling van technieken. Je kunt het allemaal al gebruiken maar er zitten nog bugs in dus noemen we het maar 'preview' of zetten we er een beta labeltje bij...
Wat is de "Collabora Mondano Runtime voor GNU/Linux" voor een VR headset? Kan er weinig over vinden op google.
Het helpt niet dat ze het verkeerd geschreven hebben, het heet namelijk Monado.
https://www.collabora.com/industries/xr.html

Zie bovenstaande link van collabora.
Monado is a free and open source XR platform, and first OpenXR runtime for GNU/Linux. Monado aims to jump-start development of an open source XR ecosystem and provide the fundamental building blocks for device vendors to target the GNU/Linux platform. Fully open source and under a convenient license, Monado enables the entire ecosystem to collaborate beyond the open standard and on a common code base.
Gek om die zo te benoemen tussen de verschillende headsets, ik vroeg me echt af wat die in dat lijstje deed. Is me nog steeds niet helemaal duidelijk eerlijk gezegd.
Het probleem is eigenlijk (en dat neem ik je niet kwalijk want zo wordt het door de ontwikkelaars in de markt gezet) dat je een 1-op-1 relatie ziet tussen het VR ontwikkelplatform en de headset die je gebruikt om het resultaat te ervaren. Oculus is een ontwikkelplatform voor VR content waar de makers ook meteen een headset bij hebben uitgebracht, namelijk in eerste instantie de Rift en inmiddels de Quest. Valve heeft hetzelfde gedaan met SteamVR en de Vive, hoewel de hardware eigenlijk door HTC gemaakt is en dus iets meer los staat. Microsoft heeft weer zijn eigen platform en de HoloLens hardware.

Mondano is echter een VR platform (runtime) waar geen hardware aan gekoppeld is. Dus inderdaad een vreemde eend in de bijt. Door standaarden te ondersteunen zoals OpenXR die hopelijk industriebreed worden omarmd, zou de situatie moeten worden dat alle headsets met alle platformen gaan werken en dus ook op GNU/Linux.
De rest zijn ook geen headsets maar platformen/technologieën. Ik ken geen VR headset die Steam VR of Windows Mixed Reality heet :) .
Ja je hebt gelijk, dat had ik iets beter kunnen formuleren. Ik kijk even naar die zin.
Beter! misschien gaat het ooit nog eens wat worden zo.
Het is al heel wat.
Dit is goed nieuws!

Ik ben al een tijdje aan het spelen met simpele web apps die gebruik maken van OpenXR, en het is best leuk om met je browser je VR headset te kunnen aansturen. Een tijd geleden was het nog behoorlijk lastig om mijn headset herkend te krijgen in de browser, en de OpenVR API die hiervoor werd gebruikt was niet altijd fijn om mee te werken.

Hoe meer device support er is voor OpenXR hoe beter. De OpenXR ondersteuning in browsers is namelijk inmiddels al best goed, en de API heeft echt heel veel mogelijkheden.
Betekent dit dan ook dat je makkelijker steamvr op bijvoorbeeld linux kan gaan draaien?
Echt hele fijne ontwikkeling, Moet wel zeggen dat ik hoop dat dit het tij gaat keren voor SteamVR. Ahoewel OpenXR voor SteamVR inderdaad al beschikbaar was via een plugin, presteerde het alsnog veel slechter dan OpenXR via WMR. Speel heel veel in VR en wissel af tussen een Rift S, Quest 2 en een Reverb en keer op keer weer merk ik dat SteamVR slechter presteert dan Oculus Runtime en OpenXR via WMR. Vooral in titels als FS2020 is dat heel erg goed merkbaar, maar in het verleden ook met Dirt Rally 2.0 gezien en met talloze andere games die via Oculus beter liepen qua framerate en stabiliteit. Ook DCS World loopt via Oculus aanzienlijk beter dan in Steam VR.
Nevermind

[Reactie gewijzigd door mr.babek op 27 februari 2021 16:16]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True