Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus voegt 'Hey Facebook'-spraakcommando toe aan Quest-headsets

Oculus gaat gebruikers de mogelijkheid bieden spraakbediening bij hun vr-headsets in de Quest-lijn te starten met het commando 'Hey Facebook'. Ook de Portal-displays van Facebook krijgen deze mogelijkheid.

Oculus start deze week met de toevoeging van het 'Hey Facebook'-commando voor de Quest 2, later volgen de andere Quest-headsets. Het gaat om een opt-infunctie: gebruikers kunnen stembediening ook blijven gebruiken als ze het wake word niet instellen en het Facebook-commando is ook weer uit te schakelen.

Eenmaal ingesteld kunnen gebruikers spraakcommando's als 'Hey Facebook, take a screenshot' gebruiken, beschrijft Oculus. Het startwoord werkt alleen als de microfoon ingeschakeld is en de headset actief is, dus niet in slaapmodus of uitgeschakeld. Het is een nieuwe stap wat betreft Facebook-integratie voor Oculus-headsets. Vorig jaar kondigde het bedrijf een vereiste Facebook-login aan voor de Quest 2 en komende Oculus-headsets.

Facebook heeft meer plannen voor het 'Hey Facebook'-wekwoord. Het bedrijf heeft dit commando toegevoegd aan zijn Portal-displays, zo ontdekte The Verge op basis van de ondersteuningspagina. De Portal-apparaten hadden al een 'Hey Portal'-wekwoord.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

26-02-2021 • 08:53

146 Linkedin

Reacties (146)

Wijzig sortering
Ik denk dat de "Goodbye Facebook" feature voor mij interessanter is.
At the time, Facebook was the last company anyone would have expected to buy Oculus. Our headline here on Road to VR at the time encapsulates that surprise: “Not an Early April Fools Prank: Facebook Acquires Oculus VR Inc for $2 Billion.”

Even ardent supporters of the company were immediately skeptical that Facebook’s business model could rot the foundation of Oculus’ VR ambitions with invasive user-tracking and ad serving.

To assuage such fears, Facebook, on behalf of Oculus’ founder, Palmer Luckey, promised in no uncertain terms that users would never be required to log-in with Facebook to Oculus headsets, nor would developers need to do so to develop content for those headsets.

(...)

Yesterday the company demolished that promise when it announced that it would begin requiring all new users of Oculus headsets to log-in with a Facebook account starting in October, and that existing users would also be required to log-in by the end of 2022 if they wanted to retain full use of their headsets.
Bron.

Het is jammer dat Facebook het verkloot voor bestaande Oculus gebruikers, die onder een valse belofte een headset hebben gekocht, en daarmee Oculus groot hebben gemaakt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2021 09:18]

Facebook heeft wel een probleem met die oude belofte.

Alle gebruikers die een Oculus hebben gekocht voor de nieuwe anouncment dat Login met facebook verplicht is. Kunnen technisch gezien 100% van de aankoop terugvragen, ongeacht de leeftijd van de Oculus headset
Alle gebruikers die een Oculus hebben gekocht voor de nieuwe anouncment dat Login met facebook verplicht is. Kunnen technisch gezien 100% van de aankoop terugvragen, ongeacht de leeftijd van de Oculus headset
Niet alleen dat. Als de bestaande headset niet bruikbaar is zonder Facebook account kan dat nog wel eens ergens (bijvoorbeeld in de sue-happy VS) een class-action lawsuit opleveren. De CV1 is bijvoorbeeld ook bruikbaar met Steam en spellen die daar gekocht zijn, maar daarvoor moet wel de Oculus software draaien en ingelogd zijn.
Nou denk dat je tegenwoordig in Europa ook best een zaak er van kan maken.
Maar dan wel in Duitsland of Frankrijk.
Hier in NL krijg je zo'n zaak niet van de grond.
Voor die paar CV1 spelers, denk dat bij de meeste gebruikers die al ergens stof ligt te happen.
In Duitsland is bijvoorbeeld de Oculus Quest 2 al niet officieel op de markt gebracht, dat heeft ook met dezelfde privacywetten te maken. Facebook's better safe than sorry when invading your privacy }>
Ik hoop toch dat die mensen zo slim zijn om gewoon het aankoopbedrag terug te vragen, in plaats van een class-action. Ze krijgen dan maar een paar dollar, en het advocatenkantoor een paar miljoen.
Ik hoop toch dat die mensen zo slim zijn om gewoon het aankoopbedrag terug te vragen, in plaats van een class-action. Ze krijgen dan maar een paar dollar, en het advocatenkantoor een paar miljoen.
It's not about the money... ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2021 14:47]

Helaas viel dit net binnen de "no-claim tijd" van mijn Duitse rechtsverzekering. Anders was ik er zelf achteraan gegaan als CV1-owner. De Bundeskartelamt is er nog steeds mee bezig vziw.

(Oculus CV1 inmiddels verkocht en een Reverb G2 binnen)
Waar kan ik hier meer informatie over vinden?
Het consumentenrecht boek.

de exacte artikelen weet ik niet.
Maar het is wel zo dat als je een Artikel koopt waarbij er tijdens de aankoop geen account nodig was.
Dan kunnen die gebruikers claimen dat dit de reden was van aankoop.

En als de Fabrikant eenzijdig je verplicht een account te gebruiken, breken zij het consumentenrecht.
Maar je had een Oculus account nodig om gebruik te kunnen maken van je headset. En zo simpel werkt het consumentenrecht niet, vergeet sowieso niet dat tegen die tijd het ding al zo'n 6 jaar oud is, en zeker al voorbij de 2 jaar garantie, want er is geen verplichting van de fabrikant om die services in de lucht te houden na de garantieperiode, dus dat zou ook een andere optie kunnen zijn, puur de servers uit de lucht te halen.
Het moet wel worden opgemerkt dat de Facebook-login alleen verplicht is voor nieuwe gebruikers en nieuwe toestellen (gekocht na de aankondiging). Pas vanaf 2023 zou een Facebook-login verplicht zijn voor iedereen. Je kon trouwens al lezen dat er eventueel na 2023 toch nog gebruik zou kunnen gemaakt worden van een toestel zonder login (maar dan misschien niet van alle nieuwe? features). Facebook heeft nog twee jaar om na te gaan wat er juridisch kan en niet kan. Ik denk dat ze de grens gaan opzoeken van wat wat er enigszins juridisch te verantwoorden valt.
Nee dat kunnen ze helemaal niet. De headset blijft namelijk wel gewoon werken alleen je zult niet alle functionaliteiten meer kunnen benutten waarbij facebook integratie nodig is.
Die belofte zou sowieso alleen gelden voor de CV1 dan want de rest was daarna nog niet uit, en belofte vanuit een CEO zegt natuurlijk niets.
Nu maar hopen dat de consument massaal die dingen ritueel verbrand en voor alternatieven kiest.
Ik had de Oculus Quest 2 absoluut gekocht als de log-in requirement er niet was, al was het maar enkel voor Beat Saber.

Helaas is er op dit moment niet echt een alternatief:Natuurlijk zit er een flinke Facebook-subsidie op de Quest 2, maar ik zou voor een vergelijkbare headset zonder FB-login ook nog rustig honderd tot tweehonderd euro meer over hebben. Maar die zijn er naar mijn weten nog niet (please prove me wrong!), dus we blijven geduldig wachten.

[Reactie gewijzigd door Balance op 26 februari 2021 10:50]

Pico Neo2 ziet er veelbelovend uit! Ik heb er nog niet zoveel over gelezen verder.
https://uploadvr.com/pico-neo-2-lite-superhot/

[Reactie gewijzigd door Menesis op 26 februari 2021 12:24]

De Pico Neo gebruiken ze ook in het Deventer Ziekenhuis voor verzorgend personeel voor ontspanning:
https://www.dz.nl/nieuws/...panning-voor-ic-personeel

[Reactie gewijzigd door Thombias op 26 februari 2021 14:00]

Dit is inderdaad ook mijn probleem, gelukkig zie ik nu een mooi aantal vr headset bedrijven starten die de budget consument willen richten als de Decagear 1, dus voor nu blijf ik lekker bij mijn Lenovo Explorer.
Als je al een PS hebt staan is PSVR voor beat saber prima te doen. Van alle spellen vergeet ik juist in Beat Saber hoe slecht de kwaliteit van de PSVR eigenlijk is.
Playstation VR kun je ook op de PC gebruiken middels thirdparty software.

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 26 februari 2021 18:17]

Helaas is er op dit moment niet echt een alternatief:
Serieuze vraag: Wat is voor jou de usecase voor zo'n apparaat?
Dit heeft mij, mijn vrienden of mijn kinderen nog nooit ook maar een klein beetje geprikkeld.
Lol hebben? Wat is dat voor een rare vraag... Wat is de use case van een spelcomputer?
Niet dat gamen de enige toepassing is natuurlijk maar wel de meest voor de hand liggende.
Tja er zijn allerlei verschillende games voor, maar zoek anders gewoon eens op YouTube naar VR games of zo, dan krijg je denk ik snel genoeg een impressie :)
Het is een heel andere manier van een spel spelen. Zoals al opgemerkt maken graphics ineens veel minder uit. En ineens gebruik je met gamen je hele lichaam. Met een boksspel sta je in de dekking, stap je weg en sla je, waarbij op een gegeven moment fysieke vermoeiing ook een rol gaat spelen. Met een shooter richt je met je handen, moet je herladen een duik je letterlijk naar beneden om niet geraakt te worden.
Waarom VR? Probeer het eens uit en je zal merken dat het volledig anders is dan alle manieren waarop je daarvoor een game gespeeld heb. Dat kan je dan vervolgens aantrekken of niet. :)
Ik vind het fantastisch en kijk uit naar verdere ontwikkeling van apparatuur en games.
Ik had voor deze FB integraties een Rift S gekocht. Prima headset maar meteen de laatste van Oculus / Facebook die ik koop.
idem - occulus ook weer verkocht om die reden, plus latere restricties :r wat een pauper toko dat facebook (ik had t ook kunnen weten)
Welk alternatief doel je op? (Stand alone draadloos met de optie tot bedraad en draadloos VR)
Welk alternatief doel je op? (Stand alone draadloos met de optie tot bedraad en draadloos VR)
Misschien is er geen alternatief. En als ik zie dat iedereen moppert om de Facebook-integratie, maar vervolgens toch gebruik blijft maken van de Oculus, dan verwacht ik ook niet dat iemand zo stom is om een alternatief te maken. Het gaat je toch niet lukken een betere prijs/kwaliteit-ervaring dan Facebook te bieden met minder budget, kleinere oplages etc.
Ikzelf gebruik de Quest 2 wel, maar doe praktisch niks met Facebook verder, dus het maakt mij weinig uit dat Facebook weet wat ik speel en dat ik het thuis speel op m’n WiFi netwerk.
Saillant detail: dat is echter niet het énige dat ze weten en waar (allerbelangrijkst) die data voor ingezet wordt.

Aluhoedjefoliemodus: kwestie van tijd dat de oculus image recognition op de omgeving kan gaan toe te passen om zodoende toch een volledig profiel op te bouwen van iemands interessen, ookal levert de gebruiker zelf bewust daar geen input toe, of willen we aannemen/impliceren dat iedere gebruiker een dedicated (en verder kale) ruimte inzet om de headset te gebruiken? Niets (tot dusver) sluit die mogelijkheden uit en sterker nog: dit is al iets wat facebook herhaaldelijk heeft gedaan middels o.a. automagische image-tagging, dus dat is niet meer dan extrapoleren van reeds-toegepaste technieken...
Die optie is me altijd bewust geweest, maar ook daar valt bij mij niet veel te halen. Mijn huis is een normale woonkamer, als ik speel in VR dan is er gewoon een huiskamer, en als ik m niet gebruik ligt de headset ik de tv meubel achter gesloten deurtjes op te laden. Dus ja, echt veel interessante informatie is daar niet te halen. Zelfs als ik normale foto’s maak van m’n woonkamer en naar jou stuur is t niet interessant. De headset zal mij nooit 3rd person zien.
Het is vrij simpel om de Oculus omgeving (en dus Facebook z'n datavergaring) van het internet los te koppelen. Je krijgt dan geen updates meer en je kunt geen apps meer downloaden vanuit de Oculus Store, maar voor de rest werkt de Rift S prima met third party apps.

Ik durf alleen niet te zeggen of dit met de Quest ook het geval is...
Blijf hopen: mijn Quest 2 wordt pas verbrand als de Quest3 uitkomt...
Waarom verbrand je je Quest 2 dan wel? Beetje raar.
Tuurlijk, dat was een reactie op dickydick666 die wil dat we ze "ritueel gaan verbranden", gaat natuurlijk inderdaad nevernooitniet gebeuren, hoogstens weggeven of als gasten masker gebruiken.
Nu maar hopen dat de consument massaal die dingen ritueel verbrand en voor alternatieven kiest.
Dat zal nooit gebeuren, net als Facebook iedere jaar enorm hard blijft groeien.
Facebook en Zuck hebben bij mij althans al het vertrouwen verloren.
Het gaat om een opt-infunctie: gebruikers kunnen stembediening ook blijven gebruiken als ze het wake word niet instellen en het Facebook-commando is ook weer uit te schakelen.
Die opt-in zal ook tijdelijk van aard zijn. Facebook wilt gewoon alles weten en alles horen. En dat "productizen" ze. Kopers van hun ads kopen geen ads, ze kopen influence. Influence om de mening van een menigte te veranderen en naar hun hand te zetten.

No thanks :)
Facebook en Zuck hebben bij mij althans al het vertrouwen verloren.
Zij hadden jouw vertrouwen?

"Dumb fucks"
- Mark Zuckerberg

(niet mijn woorden)

"When someone shows you who they are, believe them the first time."
- Maya Angelou

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2021 09:13]

Zelfde laken in het pak als Whatsapp
“There has also been a lot of inaccurate and careless information circulating about what our future partnership would mean for WhatsApp users’ data and privacy. I’d like to set the record straight […]

Respect for your privacy is coded into our DNA, and we built WhatsApp around the goal of knowing as little about you as possible […] If partnering with Facebook meant that we had to change our values, we wouldn’t have done it. Instead, we are forming a partnership that would allow us to continue operating independently and autonomously. Our fundamental values and beliefs will not change. Our principles will not change.”
Nederlands:
https://blog.whatsapp.com/setting-the-record-straight
Ook de twee exeigenaren van Whatsapp zijn in de leugens van FB gaan geloven toen ze het verkochten. In 2018 gingen ze weg bij FB, de een heeft geholpen om van Signal een stichting ter maken, de andere heeft er 50 miljoen eigen geld in gestopt.

Alle signalen van bedrijven die in zee gaan met FB blijft men negeren en wegwuiven. En binnenkort gaan mensen massaal op ja klikken als ze de nieuwe voorwaardes in Whatsapp onder ogen krijgen zonder maar 1 woord gelezen te hebben. Tja, sommige mensen leren het nooit helaas.
Ik denk eigenlijk ook dat de Google/ Fitbit overname die kant op gaat en dat Google uiteindelijk de Fitbits toch gaat “misbruiken” voor eigen gewin.
(óf dat Google na een jaar Fitbit weer doorverkoopt en het alleen om patenten te doen is)
"Hey! Facebook ... send everything you know about me and my family and friends to Mark"

Gewoon geen Facebook nemen, whatsapp afschaffen en geen Oculus headset kopen.Als genoeg mensen dat doen dan is het gauw gebeurd met Facebook.
Ben bang dat dat niet zo snel gaat gebeuren.
En dat is toch bijzonder, want wat brengt Facebook nou eigenlijk? Wat is de toegevoegde waarde voor de gebruiker?
De weggenomen waarde is als je het objectief en vanuit een gebruiker bekijkt veel groter dan de toegevoegde waarde, toch zitten er honderden miljoenen mensen op.

De enige bedreiging die ik zie voor dit soort "settled tech" is een onvermijdelijk en beter alternatief, zoals het bv. bij Hyves, Kodak, Nokia, etc. ging.

De vraag is dan alleen wat dit alternatief moet overtreffen :)
En wat heeft dat met dit bericht te maken? Ja het is nog steeds kut, maar ondertussen wel echt oud nieuws...
Oud nieuws of niet; het maakt het niet onwaar dat Oculus inmiddels een monster is geworden, verweven uit de investering van een groep early-adopters die waarschijnlijk nooit dezelfde beslissing hadden gemaakt als ze hadden geweten dat dit zo zou lopen; ik zet mijn geld in op dat zij dan liever hadden afgewacht of een andere partij hadden gesteund.

En hetzelfde kan ook nog eens gelden voor Developers ;)
En wat heeft dat met dit bericht te maken?
Dat 'Hey Facebook' het meer maakt dan enkel het verbreken van een belofte. Het is het verbreken van een belofte, en nog eens natrappen.

Verder is iets niet oud nieuws als het nog steeds gaande is. Zie 2022 in mijn originele reactie.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 februari 2021 13:41]

Ja dat klopt inderdaad wel, ik had ook meteen zoiets van jeetje dit is wel heel erg 'on the nose'.
Jouw bericht kwam op mij echter over als "het gaat over Facebook en Oculus dus we gaan het weer hier over hebben ook al gaat het bericht hier nu niet over"... Maar ik begrijp nu hoe je het bedoelde :)
No worries. Zonder de verduidelijking kan het overkomen als iets dat zeurt over enkel oude zaken. De verduidelijking had ik er achteraf gezien ook initieel bij moeten zetten.
[...]


Bron.

Het is jammer dat Facebook het verkloot voor bestaande Oculus gebruikers, die onder een valse belofte een headset hebben gekocht, en daarmee Oculus groot hebben gemaakt.
Klinkt misschien hard dit, maar wat had je anders verwacht van Facebook, werkelijk, had je echt wat anders verwacht van een bedrijf als Facebook?
Door Facebook's strategie heb ik wel mooi even voor iets meer dan €300 een puike VR ervaring mogen beleven. Dit had anders wel tegen de €600 gekost. De required log-in klinkt zuur maar in de praktijk valt dit allemaal reuze mee. Als ik een data-uitdraai van mijn gegevens maak op Facebook, zit daar (vrijwel) géén informatie van mijn Quest bij. En mochten ze stiekem toch mijn gedrag ergens willen opslaan en koppelen aan mijn profiel: be my guest.

Tuurlijk heb ik geheimen en moet je kritisch zijn met wie je je data deelt, maar dit stukje data (welke games ik speel) kan me letterlijk gestolen worden. Misschien ben ik wel wat naïef, misschien zijn alle boe-roepers hier wel een beetje paranoia. Misschien ligt de waarheid wel in het midden.. :)

[Reactie gewijzigd door Whis! op 26 februari 2021 09:47]

Daar ga je de mist mee in. De privacy die jij opgeeft is velen malen meer waard dsn die 300 euro die je hebt bespaard. Maar dat is helaas het probleem in het algemeen en waarom deze bedrijven blijven floreren. Men kijkt niet verder dan hun neus lang is. Zolang ze maar lekker goedkoop (relatief dan) allemaal awesome dingen kunnen krijgen. De prijs die je uiteindelijk betaald is veel hoger dan die paar euro’s meer of minder die je nu denkt te besparen. Zolang je je daar maar van bewust bent man. Geniet er verder van!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 februari 2021 09:23]

Zoals ik zei: je moet altijd kritisch zijn welke data je met wie deelt. Ik heb nagedacht: welke data genereer ik als ik de headset op heb, en moet ik me zorgen maken als dit in het ergste geval uitlekt of gedeeld wordt met derden.

In deze specifieke case heb ik besloten dat dit niet veel kwaad kan. Ik game hooguit een uurtje per week via dat ding. Misschien zijn er mensen die vele uren meer met zo'n headset op zitten, en meer dingen doen dan alleen gamen. Die moeten een andere afweging maken.
Vergeet niet dat deze headset camera's en microfoons rondom heeft. Je filmt en neemt letterlijk je huis op in 360 graden. Dat in combinatie met alles wat je op dat ding doet, waarmee je onbedoel ook heel veel informatie weg geeft zoals bepaalde voorkeuren etc. vind ik het wel een hele zware privacy overweging. Zeker in acht nemende dat dit als een groot pakket zit opgeslagen bij een amerikaans bedrijf welke al bewezen heeft jouw privacy niet heel serieus te nemen en waar je ook nog eens verplicht bent om je volledige naam aan te koppelen.
Hoe is dit anders bij een smartphone van Apple of ander willekeurig merk draaiende op Android? Die hebben doorgaans nog meer sensoren en meet/opname-functionaliteiten en een gelaagder profiel van je. Die staat letterlijk 24/7 aan en heb je bij je in/naast bed. In de auto. Deze headset staat 23,9/7 uit in een kast.

[Reactie gewijzigd door Whis! op 26 februari 2021 10:12]

Mijn telefoon is niet verplicht ingelogt bij Facebook en daar deel ik mijn data ook niet mee.

Overigens het ene slechte maakt het andere slechte nog niet beter. Dezelfde privacy overweging geld natuurlijk gewoon voor elk device die je in huis haalt en moet je ook wat mij betreft individueel bekijken. Oh ik geef al me data toch al af aan Apple dus kan ik dat ook net zo goed bij Facebook doen is natuurlijk een non argument.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 februari 2021 11:32]

Apple en Google doen toch exact hetzelfde trucje en zijn hartstikke Amerikaans.

Zoals jij het beredeneert is het erg als je gevoelige data met Bedrijf A deelt, maar niet erg als je het met bedrijf B deelt. Ik blijf mezelf herhalen: baseer je keuze om te delen op de gevoeligheid van de data en kijk niet naar het bedrijf. :)
Nee jij beredeneert zo:
Als je een keer inbreekt ergens dan zijn je vervolg inbraken niet meer erg want ja je bent nu toch al aan de gang. Dat is toch een hele vreemde beredenatie? Je gaat iets als minder erg bagitaliseren, want ja je deed het toch al..

Elke case is individueel erg. Dat je gegevens al afstaat aan Google maakt het toch niet minder erg om vervolgens het ook aan Facebook af te staan?

En daarnaast zijn er echt wel onderlinge verschillen tussen deze bedrijven. Vooralsnog heeft Apple niet laten blijken dat ze onbeschoft met gegevens omgaan. Facebook daarintegen wel.
Dus je probeert te verdedigen op basis van dat iemand de headset nog geen 0,7 uur per week zou gebruiken? Lekkere investering van 300 euro dan :p

Bovendien kan je in 9 vd 10 gevallen FB van een telefoon deïnstalleren en/of bewust niet inloggen (trust me; geeft énorm veel rust om niet allerlij ongevraagde en onnodige notificaties te krijgen, zelfs na het expliciet uitschakelen ervan :p )
Mijn Quest 2 is via link verbonden aan mijn race pc in de kelder. Dus facebook kan mij horen racen en mijn wasmachine horen draaien... thats it.
De meest mensen verkopen hun privacy voor minder en vaak ook zonder het te weten.
Je hebt er tenminste over nagedacht
Kun je een voorbeeld geven van “de prijs die je betaald” die uiteindelijk zoveel hoger is? Ja, Facebook zal wellicht geld aan mij verdienen door het doorzetten van informatie. Waar precies heb ik daar last van? Spookverhalen dat mijn ziektekostenverzekering straks duurder wordt omdat blijkt dat mijn hartslag bij beat-saber wel erg snel omhoog gaat geloof ik in ieder geval niet in. Zoals Whis! Al zegt, nadenken blijft belangrijk, zoals met alles wat je op internet doet. Maar de enige reden dat jou informatie belangrijk is, is in een groep van miljoenen anderen, met die data kunnen ze iets (zoals gerichte reclame). De complotdenkers lijken meestal niet verder te komen dan “wacht maar af...”. Nou ja, dat doe ik dan maar, en tot die tijd mag Mark van mij weten welke games is speel op mijn Quest.
Er is niet heel veel fantasie nodig om te verzinnen hoe jouw data en die van alle andere Facebook gebruikers is in te zetten om echokamers en bubbels te creeeren waarmee groepen tot gedrag worden aangezet dat gunstig is voor wie er maar voor die data wil betalen. Overigens genoeg voorbeelden geweest in de afgelopen jaren, of ben je alweer vergeten dat Facebook al een keer of wat door het stof is gegaan (Cambridge analytics, amerikaanse verkiezingen, Myanmar, het versterken en faciliteren van nepnieuws). Allemaal dingen waarvan Facebook zelf (achteraf, nadat ze gesnapt waren), zelf heeft toegegeven dat ze fout zaten en het voortaan beter zouden gaan doen (jaja...). Zuckerberg heeft er al een keer of 3 uitleg voor moeten geven in een senaatscomissie.

Dat jij niet direct op je bankafschrift ziet 'hoeveel het kost' dat een bedrijf de data van mensen doorverkoopt aan partijen die het gebruiken om grote groepen mensen te manipuleren en mobiliseren is gewoon naief en kortzichtig.
Hoe bepaal je de waarde van je privacy?
Is dit niet afhankelijk van persoon tot persoon en welke data precies gedeeld wordt?
Stel, ik zou mijn privacy willen verkopen. Niemand gaat hier 300 euro voor bieden.
Het gaat (zeker in het voorbeeld van FB) dan ook niet om een enkele bieder, of wil je aannemen dat FB die data niet uitzet in andere producten/verder doorverhandelt? Dat doen ze namelijk :)
Je wilt je privacy verkopen? Ik geef je er wel €1000 voor. Maar dan niet klagen als ik met de pincode van je bank elke maand jouw salaris op mijn rekening stort hé :+
Een goed voorbeeld van de risico's, maar buiten de potentiële winst door fraude of diefstal geeft het geen indicatie van waarde van privacy binnen een legitiem business model.
Europeanen zaten ongeveer op net geen 2 euro per maand wat het aan Facebook oplevert in 2017. In Amerika en Canada is dat een drievoud daarvan. Het zal ook heel erg afhankelijk zijn van de hoeveelheid gegevens die je deelt met Facebook. Als je meer deelt ben je veel interessanter voor marketing en zal FB meer aan je verdienen.

Dat er nu wereldwijd ook meer data verzameld gaat worden van gebruikers (wat gebeurd er met de metadata van gebruikers buiten de eu die met jou communiceren en van jou ook allerlei gegevens hebben staan in hun contacten) uit Whatsapp en Instagram zal die waarde per gebruiker alleen maar vergroten. Tel daar maar bij op wat Google aan jouw gegevens verdient, of een ander platform die ook gegevens verzameld van jouw (internet) gedrag en dan kom je toch aan een aardige waarde van je privacy voor commerciële doeleinden.

Misbruik en diefstal is niet legaal, maar bij FB gebruikers is dat al gebeurd bij miljoenen mensen, dus zeker niet om te onderschatten wat er zou kunnen gebeuren als de metadata van miljoenen gebruikers gedeeld wordt met een bedrijf die "legaal" bij FB gegevens ophaalt (cambridge analytica) en vervolgens gebruikt voor iets minder fijne doeleinden.
Daar ga je dus de mist in: Want wie ben jij om te bepalen hoeveel waarde ik aan mijn privacy hang?

Het is een mooie prijs voor een technisch mooi product. Dat jij er geen gebruik van maakt prima, jou keuze, maar veroordeel aub niet andere op het maken van een afweging die ze prima zelf kunnen maken.

Laten we lekker zelf onze afwegingen maken. Deze discussie kunnen we overal op voeren, wellicht heb jij jou geld via jou hypotheekverstrekker of pensionfonds geïnvesteerd staan in wapenhandel. Wie ben ik om te bepalen welke bank/hypotheekverstrekker jij kiest? ik neem aan dat jij die keuze zelf bewust maakt. En zelf een waarde hangt aan bepaalde zaken.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 26 februari 2021 15:12]

Ik veroordeel je helemaal niet op je keuze. Ik geef aan dat je privacy meer waard is dan je denkt. Iets waar heel veel mensen zich totaal niet bewust van zijn.

Ken jij je waarde en ben je ook echt op de hoogte van wat FB daar allemaal mee doet (ook dat is voor heel veel mensen totaal niet duidelijk) Dan moet je natuurlijk verder helemaal zelf weten waar je daar mee doet. Ik zeg ook nergens dat jij de Quest niet mag gebruiken of dat ik je veroordeel voor het gebruik ervan!

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 februari 2021 15:25]

Vertel, welke prijs wordt er uiteindelijk betaalt die veel hoger is? wel graag met een staatje hoeveel het dan ook daadwerkelijk kost, want ik ben zeer benieuwd wat het me dan werkelijk extra kost.
Ik denk dat als je dat in deze tijd nog steeds niet kan bedenken dat je dan echt heel erg onder een steen hebt geleeft. Waarde is ook een gevoel he. Je kan een gevoel niet altijd in een statistiek stoppen.

Zo zal voor de meeste Nederlanders bijvoorbeeld vrijheid meer waard zijn dan 100 euro. Verschillende dingen maar gevoelsmatig in waarde naast elkaar te leggen.
In de praktijk merk je van het verdienmodel van Facebook ontzettend veel, maar door de lagen abstractie en obfuscatie kun je het niet meer herleiden tot jouw individuele keuze om voor € 300 je ziel te verkopen. Jouw profiel is er één van de velen die Facebook gebruikt om het algoritme te voeden wat mensen op een uiterst negatieve manier beïnvloedt in de naam van 'engagement'. Als je hier zelf geen schrijnende voorbeelden van kunt verzinnen, dan heb je niet goed opgelet.
In principe voorkoop je je ziel aan de lopende band. Als je navigeert via Maps. Communiceert via WhatsApp. Meetings inschiet via Teams. Aanbiedingen koopt via een bonuspas. Zoekt naar een nieuwe TV via Google of zelfs hier op Tweakers.. je voedt op dat moment een machine met JOUW persoonlijke data.

Ik vind persoonlijk dat het delen van dit specifieke stukje data met Facebook voor mij (of iemand anders) geen kwaad kan.

[Reactie gewijzigd door Whis! op 26 februari 2021 10:01]

Goed punt. We doen hier panisch over Facebook terwijl we ondertussen wel gmail of een mobiele telefoon gebruiken.

Als het gratis is, ben jij het product. Dit geldt voor Gmail, Facebook, Youtube en zelfs Tweakers. Genoeg documentaires die uitleggen tot in de detail hoe dit werkt.

Het punt hier is dat vooral oudere oculus gebruikers zich genaaid voelen (en terecht). Immers bij aanschaf was er nog geen sprake van een FB account.
Als je ervoor betaalt, ben je ook het product blijkt telkens weer.
Gmail is ook erg. Als je een vakantie boekt zetten ze het ook in je agenda. Alle documenten worden worden gescand en herkent. Ze weten dus precies welke producten je koopt, prijsklasse etc.
Dat is functionaliteit waar je expliciet mee akkoord moet gaan... Als je dat nu ineens ontdekt dat ie dat doet dan heb je écht niet op zitten letten en klik je maar gewoon klakkeloos op ok blijkbaar. Vooralsnog kun je ook gewoon gmail gebruiken zonder die functionaliteit (al zou het me niet echt verbazen als dat op een gegeven moment ophoudt).
Ik lees inderdaad ook niet alles door. Laat de mail nu doorsturen naar eigen mailserver maar dan scannen ze nog steeds. Liefste zou ik alles via m'n eigen server versturen maar maar kan bij m'n eigen aansluiting geen reverse DNS instellen. Hierdoor komen mailtje in de spam terecht.
En daar kun je een rule voor opnemen zodat het niet in je spambox komt. Ik heb geen rdns, en de leuke jongen gewoon aan in mijn box door die rule in gmail
Ik heb het overweldigende gebruik van Gmail nooit begrepen. Ik ben persoonlijk altijd bij mijn provider gebleven (XS4ALL), doet wel aan privacy, niet aan datamining. Daarnaast ben ik nu bezig met eigen domein en mailserver, maar dat zal niet een optie zijn voor iedreen.
Omdat je daarmee vast zit aan je provider, je kunt nu ineens niet overstappen zonder je e-mailadres aan te passen.

Vooral toen Gmail nieuw was vielen er ook nog wel eens providers om of werden ze opgekocht. Of door nieuwe technieken wou je misschien wel kabel ipv dsl. En in die tijd werd Google nog gezien als heel erg hip en positief. Nu niet meer, maar ja als je al 15+ jaar Gmail gebruikt dan stap je ook weer niet zo snel over (kan wel, maar mensen zijn gewoontebeesten).
Je blijft telkens beredeneren dat het niet erg is omdat je het toch al doet. Maar dat is toch te gek voor woorden? Je ziel afgeven aan een bedrijf is toch niet minder erg omdat je het toch al deed met andere bedrijven? Ik snap niet hoe je het op deze manier goed probeert te praten. Helaas ontkom je er tegenwoordig niet aan. Maar elk bedrijf dat je data verzamelt is er een te veel. Dus waarom niet minimaliseren? Jij hanteerd een beetje het als ik het dan toch doe, ga ik maar all out principe ofzo.Google heeft het al dus dan kan Facebook en Apple etc er ook nog wel bij?

[Reactie gewijzigd door ro8in op 26 februari 2021 12:09]

Volgens mij lees je het een beetje verkeerd.

Whis! heeft er in dit geval geen moeite mee, jij wel.
Dan doet hij het wel en jij niet. Klaar.
Nee zijn beredenatie dat het niet erg is omdat hij het toch al bij andere bedrijven ook doet klopt niet. Of je het wel of niet doet moet je verder zelf weten.
Dat geen kwaad kunnen heeft soms wat extra hulp nodig in de vorm van wetgeving en boetes.
Verder ben ik blij dat ik gratis Tweakers kan lezen en een klein beetje reclame gericht op gaming is helemaal niet zo verkeerd
"je merkt er niks van", priceless.
Inderdaad, prachtig die naïviteit.
Zelf heb ik ook de Quest 2, en speel af en toe stand alone, en af en toe draadloos PCVR games. Geen enkele headset die dit kan, en voor die prijs. Weinig alternatieven, en ze doen dit echt goed.
En mochten ze stiekem toch mijn gedrag ergens willen opslaan en koppelen aan mijn profiel: be my guest.
Mij is het wel 300 euro extra waard om er zeker van te zijn dat Zuckerberg niet met zijn klauwen aan mijn data kan komen.

Verschillende personen, verschillende wensen per product. 8-)
Niet hoeven data delen is zo meteen voor kapitaal krachtigen alleen mogelijk. Ik betaak overigens graag 300 extra zodat ik geen FB hoef.
Helemaal mee eens!
€600 + game PC... nu draai ik stand-alone, simpelweg omdat ik geen game PC heb.
Misschien een domme vraag, want ben niet echt ingelezen in het topic, maar kan je niet gewoon een "lege" FB account maken waarmee je niets doet, enkel voor deze VR bril? Dan valt er toch niets te stelen, of vergis ik mij?
Probleem is echter Facebook lijkt vrij goed te zijn in het detecteren van een "nep-account", dan zetten ze deze dicht. Vervolgens mag jij door een copy ID of paspoort naar ze toe te zenden aantonen dat het jouw account is (deze gevallen zijn al bekend).

Vervolgens accepteerd Facebook geen afgeschermd ID/paspoort, waar zij wettelijk gezien geen recht op hebben, sterker nog zij mogen er niet eens naar vragen. Wat dat betreft lijkt Facebook zoveel regels en wetten aan zijn laars te lappen, dat het best bijzonder is dat er nog geen overheid is geweest die actie ondernomen heeft.
Duitsland loopt op het gebied van privacy ook voor op Nederland, of gaat hier veel verder in en ook veel activer in het naleven hiervan. Naar mijn idee zou Nederland hier op bepaalde punten nog wel een voorbeeld aan kunnen nemen.
dat het best bijzonder is dat er nog geen overheid is geweest die actie ondernomen heeft.
Mwoah...
Een leeg account aanmaken kan, maar ze kunnen toch veel tracken.
Naast de games die je speelt en hoe vaak je ze speelt weten ze ook welk IP adres je hebt. Als je een website bezoekt met een Facebook icoontje ergens kan dat icoontje zien op welk IP adres het geladen is. Zo kan Facebook je surfgedrag volgen zonder dat je een account hebt. Dit is een voorbeeld en zo zijn er veel meer technieken om informatie te verzamelen.
Als je wel een Facebook account hebt geef je toestemming om die informatie te verwerken en te delen met 3e partijen.

Het grootste deel van de informatie wordt anoniem verwerkt, maar je wordt door de algoritmes nog steeds in hokjes gestopt.
Precies wat ik gedaan heb. ik heb geen FB account, maar moest er een aanmaken voor de Quest, naam, email, adres, creditkaart om spelletjes te kopen en dat was het wel zo'n beetje... dezelfde gegevens die ik Apple heb gegeven en google. ernaast kan FB nog zien wat ik speel, alweer net als Google, Apple, Amazon e.d. FB stelde wel mijn halve kennisenkring voor als vrienden: ik sta in hun adressenbestand, en dat weet FB dus ook.
@_dune_: niks geen nepaccount, dat is inderdaad niet handig. Mensen die al een FB account hadden vinden privacy kennelijk geen probleem en moeten dan dat account gebruiken voor hun Quest.
Facebook schijnt daar nogal moeilijk over te doen. Je moet een echt persoon zijn op FB tegenwoordig. Ik heb wel eens ergens gelezen (dacht ik) dat je zelfs een foto van een ID moet maken ofzo.
lol, dit is echt het laatste apparaat wat bij mij in huis komt. Ik heb de Rift nog, maar die software staat helemaal offline achter de firewall.
Ik heb thuis ook een firewall, maar dat wil niet zeggen dat dat facebook blokkeert.
Een beetje firewall kan toch wel een MAC blocken naar WAN. Dit doe ik bijvoorbeeld ook voor mijn ip camera’s en Chinese lampen.
Firewall op mijn PC, niet in het netwerk, die blokkeert alle apps van de oculus.
Facebook gaat bij jou magisch door de lucht?
Nouja, genoeg mensen hebben amazon, apple, google en andere luisterende apparaten in hun woonkamer staan... Mensen zijn toch wel erg naief om te denken dat alleen Facebook zou 'spioneren'...
En toch vermaak ik me zeer goed met de Oculus Quest 2 headset! Een het maken van een screenshot kan nu ook al met twee knoppen tegelijk, dus zie nog niet het voordeel om dit met een voice commando te doen.
Volume regelen is toch iets wat nu net iets te ver zit. Simpele handelingen worden zo gewoon makkelijker bereikbaar. Benieuwd wanneer dit naar de Q1 gaat komen.
volume regelen zit op mijn quest2 binnen handbereik (op de bril). maar er is zeker een use case voor dit soort spraak opdrachten, ik denk alleen dat een screenshot maken nou niet de meest voor de hand liggende is. :-)
Wellciht handig om "notities" te maken en terug te halen in Myst.
Jammer, maar voor gamers met principes is het nu Oculus Schluss. Ik heb wel een account, maar dat wil niet zeggen dat ik op totale koppeling zit te wachten.
Oh, dus jij vind je geen principes hebt als je facebook niet boycot...
wat.gif

Totaal niet wat ik zeg.
Hey Facebook, "fuck off"
Alsof fb account al niet erg genoeg was.
Waarom stoppen bij een verplicht account als de hardware ook een microfoon heeft die je kunt afluisteren?
Dan schroef je toch je apparaat open en knipt de microfoon eruit. {althans als deze via kabel verbonden is}
Nep account aanmaken, zo weinig mogelijk/willekeurige data invoeren, niks liken/volgen, microfoon afplakken/knippen.

Dat je een account dient te gebruiken betekent niet dat je het ze makkelijk hoeft te maken :)

Edit: Zoals hieronder door Tweakers aangegeven werkt dit dus ook al niet

[Reactie gewijzigd door Richardus27 op 26 februari 2021 14:37]

Probleem is echter detecteerd Facebook een "nep-account", dan zetten ze deze dicht en mag jij door een copy ID of paspoort naar ze toe te zenden aantonen dat het jouw account is (deze ghevallen zijn al bekend). Vervolgens accepteerd Facebook geen afgeschermd ID/paspoort, waar zij wettelijk gezien geen recht op hebben, sterker nog zij mogen er niet eens naar vragen.

Wat dat betreft lijkt Facebook zoveel regels en wetten aan zijn laars te lappen, dat het best bijzonder is dat er nog geen overheid is geweest die actie ondernomen heeft.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 26 februari 2021 10:25]

Duidelijk, dan kijk ik inderdaad wel naar alternatieven. Het is ~5 jaar geleden sinds ik FB voor het laatst heb gebruikt, maar wist niet dat het inmiddels zo erg was geworden...
Niet doen! FB blokkeert je en vraagt om kopie paspoort! Gewoon je echte naam en email gebruiken, dezelfde gegevens die je waarschijnlijk ook Google/Apple/Amazon/Netflix enz. hebt gegeven...
Alleen al dat je zo zou moeten handelen om gebruik te kunnen maken van je hardware...dan weet je toch al genoeg?
volgens mij staat dat ook bij de voorwaarden of komt dat nog dat ze alles mogen tracken en opnemen van je..

Ja leuk zo'n goedkope(re) headset. maar met Facebook en al die andere meuk is het vrij simpel

als dingen te goedkoop/gratis worden weggegeven

ben
JIJ
het product.

[Reactie gewijzigd door Bartosy op 26 februari 2021 10:33]

Heb ook standaard mn wifi uit op dat ding. ze kunnen mij alleen afluisteren tijdens het gamen