Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Duitse mededingingswaakhond toetst verplichting Facebook-account Oculus-headsets

Het Duitse Bundeskartellamt is een onderzoek gestart naar de koppeling tussen de VR-producten van Oculus en het Facebook-platform. Directe aanleiding is de verplichting om met een Facebook-account in te loggen bij de Oculus-headsets.

Het Bundeskartellamt schrijft dat het een misbruikprocedure is begonnen om de koppeling tussen de VR-producten en het sociale platform van Oculus met het socialemediaplatform van Facebook zelf te onderzoeken. Daarbij gaat het volgens de mededingingsautoriteit specifiek om de toekomstige verplichting voor een Facebook-account wanneer mensen een Oculus-product willen gebruiken.

Bij het koppelen van de VR-producten van Oculus aan het sociale medium van Facebook, maakt Facebook volgens het kantoor mogelijk misbruik van zijn dominantie op de markt. Doel van het onderzoek is om te bekijken of en wat voor gevolgen deze koppeling heeft voor zowel de markt voor sociale media en de markt voor VR-producten. Eerder noemde een Hamburgse gegevensbeschermingstoezichthouder de accountverplichting 'mogelijk illegaal'.

Facebook maakte de verplichting om een Facebook-account bij komende Oculus-headsets te gebruiken afgelopen zomer bekend. Sinds oktober moeten gebruikers die voor het eerst een Oculus-apparaat gebruiken, inloggen met een Facebook-account. Gebruikers die voor oktober inlogden met een Oculus-account bij een Oculus-headset kunnen nog tot 1 januari 2023 hun Oculus-account gebruiken. Op 1 januari 2023 stopt Facebook ondersteuning voor die accounts, waarna functionaliteiten of bepaalde software mogelijk niet meer zullen werken. Overigens werken meerdere organisaties en ontwikkelaars aan manieren om de Oculus-headsets zonder Facebook-account te gebruiken.

In het persbericht gaat het Bundeskartellamt daarnaast in op een ander onderzoek aangaande mogelijk machtsmisbruik van Facebook. Dit onderzoek gaat over de verwerking van gebruikersdata, zoals data rondom Like-knoppen op externe sites. Inmiddels zijn hier meerdere rechtszaken over gevoerd; nu ligt de zaak bij de rechtbank van Düsseldorf. Op 26 maart wordt deze zaak verder behandeld.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

10-12-2020 • 19:15

71 Linkedin

Reacties (71)

Wijzig sortering
De enige reden waarom de Quest 2 wireless is, is zodat de vier 'tracking' camera's van meer kamers beelden kunnen uploaden naar Facebook. De enige reden waarom je een Facebook account nodig hebt, is omdat ze deze informatie gebruiken om een nog beter gebruikersprofiel te kunnen verkopen aan hun echte klanten. De enige reden waarom de Quest 2 voor € 50 minder wordt verkocht dan kostprijs is zodat er geen concurrend product door een legitieme fabrikant op de markt kan komen. Dit is allemaal niet oké, ik hoop dat ze met de grond gelijk worden gemaakt -- wat een schijt bedrijf.
Een onderbouwing voor het uploaden van de camerabeelden zou ik waarderen, want zover ik weet zijn ze daar niet op betrapt en is dat illegaal. Heeft u een bron hiervoor of is dit een aanname?
The sensors on Quest and Rift S are primarily used to create a 3D map of your environment, which helps locate your headset and controllers in a known space so Quest/Rift S can work and keep you safe. This data is processed on the headsets.

The only information we keep on our servers today consists of performance metrics that don’t contain any recognizable detail about your environment. These metrics help us improve [the inside-out tracking system]. We don’t collect and store images or 3D maps of your environment on our servers today—raw images are not stored anywhere, and 3D maps are stored locally on the headset for Quest, and on your local PC (where you have access to delete it) for Rift S. This makes it possible for Quest/ Rift S to remember the playspaces you’ve already set up in multiple rooms.
Enge stukje in dikke letters. Niet vandaag dus, maar wel wanneer ze er zin in hebben.
En de today waarover wordt gesproken was ergens in 2019 (augustus of oktober volgens mij).
“Raw images are not stored anywhere” Is er ook nog zo een. Dus de processed image (object herkenning) wel?
Precies, of compressed. Als ik mijn RAW/HEIC foto's omzet naar jpeg zijn ze ook niet meer "Raw images"
Ook dat. Echter is de extracted data natuurlijk veel meer waard dan alleen het plaatje. Dikke kans dat ze het plaatje dan ook echt niet opslaan.
Tja, "why not both"? Ze gebruiken ook rauwe plaatjes om hun herkenning e.d. te trainen. Hoeveel data van het menselijk lichaam heb je als enkele honderdduizenden mensen van alle vormen/kleuren/afkomsten vrijwillig een paar uur voor je springen/draaien op 4 camera's 🙂

Volgens mij zijn ze al vaker in het nieuws geweest omtrent zaken die niet opgeslagen mochten worden/blijven, dus het zou me niks verbazen als een of andere developer een keer een bak met data opentrekt en plaatjes van mensen met een VR-snorkel.

[Reactie gewijzigd door ItsNotRudy op 10 december 2020 23:29]

Voor reclame hoef je ook geen 3D map op te slaan. Er zijn toch genoeg apps in omloop die een item kunnen scannen en identificeren?

Ik twijfel er niet aan dat ze gewoon kunnen achterhalen wat voor tv en elektronica ik heb staan, of er een PlayStation of Xbox staat en of ik vaak alleen speel of dat er gezelschap is en in dat geval ook precies bekend is wie dit is en waar die persoon in geïnteresseerd is.

Product en persoonsID’s zijn voldoende, foto’s of Maps zijn overbodige overhead.
Betrapt? Het staat expliciet in hun privacy policy.

Environmental, Dimensions and Movement Data: We collect information about your environment, physical movements, and dimensions when you use an XR device. For example, when you set up the Oculus Guardian System to alert you when you approach a boundary, we receive information about the play area that you have defined; and when you enable the hand tracking feature, we collect technical information like your estimated hand size and hand movement data to enable this feature.

We use information we collect when you use Oculus Products for the purposes described in the Facebook Data Policy under “How do we use this information?”, including to provide, personalize and improve the Facebook Products (including seamless integration between the Facebook Products), to provide measurement, analytics, and other business services (including ads), to promote safety, integrity and security, to communicate with you, and to research and innovate for social good.
Het staat er dus niet. De informatie die ontvangen wordt volgens dit artikel zegt dat de play area ontvangen wordt. Dit is niet de kamer waarin je speelt, maar de door jou aangegeven ruimte waarbinnen je je beweegt. Als het goed is is dit een lege ruimte op de vloer.
Nou dan pak je bijzin 1:
We collect information about your environment,
Tada. Meest vage omschrijving ooit.

Ik ben met je eens dat het in de ander zin gaat om de context van een gedefinieerde zone: de “play area”. Dan nog vind ik het zelf heel raar dat er info over die poay area naar FB moet als je Guardian aan hebt staan. Iedere keer als je dus aan het randje zit gaat ie pingen naar FB? Totaal onnnodig toch?
Ik zou als ontwikkelaar graag willen weten hoe groot de play area is. Dat geeft inzicht in welke ruimte gebruikers hebben voor vr.

Collecting information about is natuurlijk heel vaag.
En dat is heel begrijpelijk, maar zet dat dan op die manier neer.

“We sturen uiteindelijk een vlak op van de ‘play area’ met de afmetingen ervan, geen foto’s, geen objecten, alleen de afmetingen van het aangemaakte vak. Waarom? Nou bla bla developers”

Nu is het express supervaag over wat wel en wat niet.
Ding is dat dit allemaal al kon zonder facebook account.
Nee, niet iedere keer. Enkel tijdens setup wordt je play area doorgestuurd.
Oh ik zie het. Staat er vrij letterlijk idd. :facepalm:
Nou.... Daar staat dan weer 'for example' dat kan dus weer anders zijn. Het is inderdaad zo dat Facebook door het taalgebruik allerlei escapes inbouwt.
Ik zou liever lezen dat de data die ze afnemen ook alleen gebruikt wordt voor de VR ervaring (en optioneel het verbeteren daarvan) dan dat ik verwezen word naar een Facebook data policy, een platform dat hoofdzakelijk zijn geld verdient met praktijken die niks te maken hebben met VR of gamen.
Dat is alleen als het desbetreffende product wordt gebruikt, maar dat had u dan ook niet ontkent. Bedankt voor de onderbouwing. Ik dacht zelf dat het niet legaal was, maar ik ben ook niet een expert ofzo
Oh je bedoelt of het op de achtergrond ook kiekjes aan het schieten is terwijl het op de plank ligt? Geen idee, inderdaad. Het zou me niet verbazen. :)
Inderdaad. Ik zat ook al te denken aan een beredenering van Facebook. En het enige wat ik kon bedenken was "dat het van belang is voor de ervaring" en "dat het van belang is voor de verbetering" en andere standaard quasi-legit antwoorden die mega-tech bedrijven spuwen dezer dagen.
Moet je op de nieuwe Playstation of Xbox eigenlijk inloggen met een Sony/MS account?
Wat volgens mij vooral het probleem is, is dat Facebook je Oculus headset kan bricken als je er een nepaccount op maakt, je mag alleen je eigen gegevens opgeven.
Sorry hoor maar dat geloof ik niet. Je account blokkeren, en/of je verplichten met een echt account in te loggen is al erg genoeg. Bron?
Hier wat linkjes:
Verplichting Facebook account: https://www.oculus.com/bl...d-unlock-social-features/
Tweakers artikel erover: nieuws: Facebook-account is verplicht bij komende Oculus-headsets

Dat Facebook om je identiteit kan vragen: https://www.facebook.com/help/159096464162185
Als je je naam moet bevestigen op Facebook of als je geen toegang meer hebt tot je account, kunnen we je vragen een kopie op te sturen van een document met je naam erop.
Je naam moet echt zijn: https://www.facebook.com/help/112146705538576
De naam op een profiel moet de naam zijn die je in het dagelijks leven gebruikt. Deze naam moet ook op een identiteitsbewijs of document staan dat voorkomt op onze lijst met identiteitsbewijzen.
Ze blokkeren accounts met neppe namen: https://www.facebook.com/help/103873106370583
We schakelen Facebook-accounts uit die de voorwaarden van Facebook niet volgen. Voorbeelden hiervan zijn:
Een valse naam gebruiken.
Googlen op 'facebook verifiëren identiteit' laat eerlijk gezien de nodige resultaten zien.
Zelf heb ik dit ook meegemaakt.

Bij nader inzien denk ik dat je vraag meer over het bricken ging. Daar kan ik geen info over geven. Ik denk dat het het te maken heeft moet het uitloggen van je Facebook account op je Oculus nadat deze geblokkeerd is.
Dit statement komt waarschijnlijk hier van daan: https://www.reddit.com/r/...banned_within_10_minutes/

[Reactie gewijzigd door Dyon_R op 11 december 2020 02:52]

Je nadere inzicht was correct :). Bedankt voor de linkjes.
Ik ben sowieso geen fan van Facebook, maar de dubbele standaard die ik mogelijk voor me zag blijkt er dan inderdaad niet te zijn als dit het probleem is. Logisch dat ze er in Duitsland achteraan gaan, ik heb (volgens mij in een comment section onder een vergelijkbaar Tweakers artikel) vernomen dat het daar vrij normaal is onder een pseudoniem op Facebook te zitten.
Interessant, ik heb nog een heel, heel oud Facebook account die dateerd voordat je echte gegevens moest gebruiken. Die is dus hartstikke nep en werkt nog steeds. Zou ik die wel kunnen gebruiken, denk je.

Zou mooi zijn om daar achter te komen 😆
Voor een Xbox heb je geen Xbox Live account nodig om uberhaupt iets te doen geloof ik. Wil je Xbox Live, dan ja moet je een Live-account hebben en dat is dus een Microsoft account waar je NAW en CC gegevens aan zitten. Maar dit kan ook gewoon je duizendste dummy account zijn. Ik heb nog nooit gemerkt dat mijn gedrag op Xbox Live advertenties beïnvloed.
Kijk geregeld netflix bij me moeder waar me oude xbox one staat zonder account. Dus nee
Voor de volledigheid, je maakt lokale accounts op die consoles aan. Online accounts zijn alleen nodig als je online-only dingen zoals multiplayer of de store wil gebruiken, maar zaken zoals updates voor de console en games kun je ook zonder online account downloaden en gebruiken.
Nee, alleen als je gebruik wil maken van de online services van de respectievelijke bedrijven. Dus een totaal ander verhaal dan met de Oculus waarbij ook lokaal gebruik een Facebook-account vereist, overduidelijk machtsmisbruik.
Volgens mij alleen als je gebruik wilt maken van de online functies zoals multiplayer e.d.

Persoonlijk zou ik de verplichting van een "Oculus account" (bijvoorbeeld) ook anders ervaren als de verplichting van een social media account.

Daarnaast ben ik van mening dat de Oculus offline gewoon bruikbaar moet zijn, het op afstand bricken van iets wat jouw eigendom is, is absurd.
Ik wacht even af. Het is een prachtig apparaat voor het geld, maar ik weiger die koppeling te steunen. En ja, ik gebruik wel gewoon FB, maar dat is niet mijn issue ermee.
De koppeling misschien?
Dit.

Ik vergeet wel eens expliciet dingen te noemen als het impliciet redelijk duidelijk is.
Ik ken het apparaat niet dus had meer dat niet zelf kunnen bedenken, sorry :)
En welke functie heeft die lap tekst van het artikel dan nog?
Ik weet toch niet dat dat ook jouw probleem er mee was, had ook iets anders kunnen zijn wat je niet kunt weten als je het product verder niet kent.
Och, Internetdiensten die "gratis" zijn, maar advertenties als voornaamste inkomsten bron hebben (Google en FB), gebruiken jouw "privacy" als verdienmodel.

Er gaat steeds iets vaker "per ongeluk" fout.

Daarom gebruik ik oa; DuckDuckGo of Startpage.
duckduckgo is toch ook 'gratis'?
Precies. Ik had graag een Quest 2 gekocht van een onafhankelijk Oculus, maar ik ga echt geen headset kopen dit aan Facebook gekoppeld moet worden.

Daar komt bij dat ik iets te veel verhalen ben tegengekomen over mensen die hiervoor een nieuw FB account aanmaken die direkt geblokkeerd wordt, waardoor ze hun Quest niet kunnen gebruiken en hun aankopen kwijt zijn. Het zijn iets te veel eieren in een mandje.
Goede ontwikkeling. Ik heb zelf nooit een Facebook account gebruikt, en die verplichting is voor mij dus ook een reden om geen oculus headset aan te schaffen. Het maakt me verder niks uit dat oculus van Facebook is, dus als de account verplichting er ooit af wordt gehaald zal ik een oculus headset zeker overwegen. Voor nu laat ik het nog maar even links liggen.
Idem, ik zou 'm zelfs niet gebruiken moest ik er een gratis krijgen. Ik volg de VR ontwikkelingen redelijk op de voet en de Quest 2 mag dan door velen geprezen worden qua prijs/kwaliteit, zolang mijn data naar FB gaat, komt hij hier niet binnen.

Er zouden meer landen moeten optreden tegen FB. Ik hoop dat het hele ontkoppelen van Instagram en WhatsApp ook afgedwongen wordt. Je kan geen gesprek of foto doorsturen in WhatsApp zonder de volgende dag reclame te krijgen op Instagram over iets uit dat gesprek...
Ik volg het niet heel goed, maar kijk af en toe wel eens naar een mooie deal, en soms zie ik nog wel eens een Oculus voor een verleidelijke prijs staan. Maarja, je hebt wel een FB account nodig en zonder dat FB account kun je dat ding niet gebruiken.

Dus als Zuckerberg het een keer op zijn heupen krijgt en jouw account bant dan heb je een heel duur slaapmasker. En sowieso is het idioot dat je een account nodig hebt om een wat in essentie "gewoon" een beeldscherm is.
Als je dit kunt bewijzen dan ben je slimmer dan een heleboel anderen.
Het hele e2e encryptie verhaal kun je daarmee ontkrachten.

Los daarvan ben ik ook blij dat de aanpak van grote Tech bedrijven nu eindelijk van de grond lijkt te komen.
De app verzamelt metadata van je gesprekken en stuurt die apart door. De e2e encryptie hoeft daarvoor niet gekraakt te worden hoor. Er is geen MITM, je eigen app doet het.
Als developer zie ik veeeel ontwikkellingen in de vr-wereld waarin datahonger en de "software as a subscription" alleen maar toeneemt. Ik ben van mening dat dit de adoptie en ontwikkelling van vr in de weg staat omdat voor commerciele, universitaire en overheidspartners dit vaak onacceptabel is omdat de data niet naar buiten mag. Dit zijn vaak voorwaarden van de geldschieters of staat in de wpg of avg-wetgeving.

Oculus snijdt zich hier ongelofelijk mee in de vingers en profileert zich zo in een positie waar hun platform alleen nog relevant is voor entertainment toepassingen bij consumenten. Jammer, want de hardware is verder op zich ok.
Andere voorwaarden voor enterprise. Maar dan nog is het devies gewoon niet met deze amorele, dystopische goorlappen in zee gaan.

En de hardware is oké voor de prijs omdat ze de R&D én € 50 van de BOM niet doorberekenen aan de 'consument'.

[Reactie gewijzigd door Moogles op 10 december 2020 22:03]

Is dit ook het moment om aan te geven dat ik de verplichting om überhaupt een account nodig te hebben voor sommige software/hardware niet snap? Hierbij gaat het mij bijvoorbeeld om Nvidia Geforce Experience.
Die verplichting is er alleen maar uit "datahonger" en de makkelijke weg om, zoals bij de GeForce drivers, te ontmoedigen om 5x door te klikken en alleen de kale drivers te downloaden zonder alle poespas en auto-updates.
Een Facebook account op zich is misschien nog niet eens zo'n probleem. Kan je een Facebook profiel volledig verbergen enzo? Wat zou dan nog het verschil zijn met een ander account wat je nu voor de Oculus-1 nodig hebt?
Wat ik wel een probleem vind is dat ze het recht schijnen te hebben om je account te blokkeren als je onzinnige gegevens invult. Ik vul bij accounts graag onzin in en dat zou dan wel eens een probleem kunnen zijn.
Een verschil met een ander account is dat een facebook account je veel meer tracked waar je bent wat je doet op internet.
Je aankopen voor de Oculus Quest en de gegevens die je daarvoor geeft liggen dan ook bij facebook
iedereen had dit kunnen verwachten, dat FB deze truck zou uithalen, en als het dit jaar niet lukt zullen ze volgend jaar of het jaar erna gewoon opnieuw proberen tot het lukt.
Er zijn 2 manieren om dit te stoppen (imvho)
1. particulier : stop FB te gebruiken en koppel zeker geen FB account (op gelijk wat feitelijk )
2. verplichte scheiding tussen FB en Occulus, maar dit had al in het begin tegen gehouden moeten worden.
3. koop geen occulus, maar je staat feitelijk gelijk aan punt 1
Ik vind het niet raar. Je koopt de Quest 2 met de wetenschap dat Facebook deze link verplicht stelt. Voor de oudere Oculus producten is dat niet zo, dus dat vind ik belachelijk. Je moet het apparaat niet kopen, dat mag.
Voor de Quest 2 gaat dit op. Maar ik heb een Quest 1, gekocht toen er nog geen Facebook account nodig was. Dus ik heb een Oculus account en dat werkt prima. Maar vanaf 1 januari 2023 kan dat dus niet meer en is mijn Quest waardeloos, inclusief mijn gekochte spellen. Want ik ga GEEN Facebook account koppelen.

Het verzamelen van data is 1 ding, maar het grote probleem hier is anonimiteit. Ik heb geen eigen gegevens vastgelegd in mijn Oculus-account. Dat wil ik ook niet, ik wil mijn online identiteit graag gescheiden houden van mijn echte activiteit. Een nep-Facebook account aanmaken is een mogelijkheid, maar wat gebeurt er met m'n gekochte VR-games als dat account geblokkeerd wordt omdat ze erachter zijn gekomen dat het nep is?

Overigens ga ik niet door het leven met dezelfde voornaam als op mijn id-kaart staat. Kan ik niks aan doen, mijn ouders hebben mij een andere roepnaam gegeven dan mijn officiele naam. Dus zelfs mijn 'echte' Facebook account ben ik kwijt als het geblokkeerd mocht raken, want er bestaat geen id-kaart met de naam die ik in het dagelijks leven gebruik. Zou Facebook daarover na hebben gedacht?
Vast wel. Voor alle James/Jimmys en Richard/Dicks op de wereld. Verder gaf ik al aan dat ik dat gedoe met terugwerkende kracht belachelijk vind. Dat maakt je hardware onbruikbaar met voorwaarden die je niet kende toen je het apparaat kocht.
Ik heb geen gaming PC en wil wel wireless VR kunnen doen. Wat zijn de alternatieven?
Misschien dat wij als Tweakers wat kritischer zijn.

Maar ik snap echt niet waarom je na alle misstanden nog iets met dit nare, ronduit evil bedrijf te maken wil hebben :/

[Reactie gewijzigd door Shaffy op 10 december 2020 21:25]

Ik sta volledig achter het standpunt van de mededingingswaakhond - die verplichting zou niet mogen mogen. Net zoals er zoveel andere verplichtingen zijn op de cloud.
Men had eerder kunnen/moeten ingrijpen - nu gaat het alsmaar verder en verder.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True