Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Simply NUC introduceert nieuwe mini-pc's met Ryzen 4000 en Tiger Lake

Simply NUC heeft nieuwe compacte systemen onthuld die uitgerust zijn met Ryzen 4000-cpu's en Intel Tiger Lake-cpu's. Het gaat om drie nieuwe AMD-based-modellen, met een processor uit iedere serie, en drie Intel Tiger Lake-modellen, ook met een cpu uit iedere serie.

Het AMD-model heeft een Ryzen 3 4300U, Ryzen 5 4500U of een Ryzen 7 4800U. Deze cpu's zijn niet los verkrijgbaar voor het publiek en worden alleen geleverd aan systeembouwers als Simply NUC. De processoren zijn ondanks de 4000-benaming dezelfde soort 7nm Zen 2 'Matisse'-cpu's als te vinden zijn in de 3000-serie, die de consument wel los kan kopen. De Intel-based-NUCs hebben een Core i3-1115G4, i5-1135G7 of een i7-1165G7 aan boord.

In de basisconfiguratie hebben alle zes de mini-pc's 4GB DDR4-geheugen, een 128GB SATA-ssd en geen besturingssysteem aan boord. Dat kan uitgebreid worden tot maximaal 64GB ram, een 8TB NVMe-ssd, een extra SATA-ssd met maximaal 2TB ruimte en Windows 10 Pro. De meerpijzen daarvan zijn 339 euro voor het geheugen, 1935 euro voor de primaire ssd, 374 euro voor de extra ssd en 120 euro voor Windows 10 Pro. Deze prijzen zijn omgerekend en inclusief btw.

De NUCs hebben verder een 2,5Gbit- en een 1Gbit-ethernetpoort en HDMI- en DisplayPort-out. Via de twee USB 3.2 Type-C-connecties kunnen nog twee video-outputs aangesloten worden. Verder zijn er nog vier USB 3.2 Type-A-poorten en ondersteuning voor Wi-Fi 6 en Bluetooth 5.0.

Simply NUC stelt op zijn site dat het begint met leveringen van de met AMD uitgeruste Ruby-serie in december en de Intel-serie genaamd Topaz volgt in januari. Simply NUC levert ook in Nederland en België.

Model Cpu Cores/threads Max. turboclock Prijs (omgerekend incl. btw)
Topaz i3 Intel Core i3-1115G4 2/4 4,1GHz 558
Topaz i5 Intel Core i5-1135G7 4/8 4,2GHz 658
Topaz i7 Intel Core i7-1165G7 4/8 4,7GHz 787
Ruby R3 AMD Ryzen 3 4300u 4/4 3,7GHz 518
Ruby R5 AMD Ryzen 5 4500u 6/6 4,0GHz 618
Ruby R8 AMD Ryzen 7 4800u 8/16 4,GHz 817

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

10-12-2020 • 18:49

59 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (59)

Wijzig sortering
Idd belachelijke prijzen. De upgrade van 4gb naar 16 gb geheugen kost 90 pond. Je koopt hier via de pricewatch 16gb voor de helft. Als je de standaard 128gb m2 sata ssd wil upgraden naar een 1 tb nvme kost je dat 190 pond. Koop je ook voor de helft.
Daar zit de prijs bij om het open te schroeven en in te klikken.
Gelukkig moesten ze dat niet bij de basis onderdelen?
Sorry, ik begrijp absoluut niet waar je het over hebt. Ik heb de upgrade prijzen direct van de simply nuc website, zo echt als maar kan zijn. Ik heb deze week nog een kingston a2000 nvme 1tb ssd gekocht m.b.v pricewatch en ssd round up artikel tweakers, excellent award qua prijs kwaliteit, eur 102,- = helft simply nuc upgradeprijs. Ook geheugen gekocht (ik heb zelfs een hele windows based nas gekocht qua componenten), helft van de simply nuc upgradeprijs.

Dus met alle goede wil van de wereld kan ik je reactie niet volgen.

Beste reactie op het artikel vond ik een link naar een uit china te bestellen amd nucje voor ca. EUR 300,-, blaast de simply nuc oplossingen helemaal uit het water qua prijs vs. kwaliteit. Zonde dat ik mijn geld eerder deze week al heb uitgegeven.
Vraag me af wat men doet met zo'n klein apparaat en al die hardware.

Ik heb zelf een 'Cheap' Intel NUC die als x86 router fungeert.

Als je iets portable wilt kan je toch beter voor een laptop gaan neem ik aan? XD
Heb een tijdje een Intel NUC gedraaid als HTPC+casual gaming. Daar zijn ze heel aardig in, alhoewel ik al een tijdje tegen de limiet van de iGPU aan liep. Crashes ook gehad, vooral de oude gpu drivers waren erg slecht. Ik ben deze week daarom dan ook overgestapt op een mini-itx systeem op basis van AMD, omdat daar over het algemeen een betere iGPU in zit. Stuk grotere behuizing, maar wel veel flexibeler en dan heb je tenminste een upgradepad.

De NUC die ik heb is van 6e generatie en had overigens toch wel wat problemen. Eerste exemplaar was de CPU van doorgefikt door te hoog stock voltage, en mijn 2e heeft sindskort wireless problemen, hij lijkt USB-sticks te vermoorden, en het geluid bevat af en toe plopjes. De stabiliteit als platform vind ik dus nogal discutabel, maar dat is denk ik een gevolg van het enorm compacte formaat en de relatief lage oplages en dus niet zo "tried and tested" als een desktop of laptop.

Verder zijn ze voorzien van enorm kleine koelblokjes en evenzo kleine ventilatortjes. Ik begrijp dat de behuizing klein moet zijn, maar na een jaar of 2 was hij zo aan het blazen (en werd hij nog steeds 90 graden), dat ik hem opengemaakt heb om het stof eens te verwijderen. Dat was een heel karwei omdat je in principe niet bij het gedeelte dat de CPU bevat hoort te komen. Enkel de andere kant van het moederbordje is direct bereikbaar door wat schroefjes te verwijderen. Ik schrok toen van de koeloplossing, heel kleine heatsink met daaromheen plastic zodat de warmte niet doorgegeven wordt aan de rest/behuizing. Ik heb toen wat geëxperimenteerd met grotere koelblokken en passief met open heatsink bleek het nog beter te koelen ook.

Uiteindelijk heb ik er de ventilator van een oude grafische kaart opgezet met wat kunst en vliegwerk:
https://tpucdn.com/gpu-specs/images/b/1474-front.jpg

Geruisloos met fan op 5V en max 45 graden. Hij was daarmee wel een stukje groter geworden, maar uiteindelijk was dat wel het enige acceptabele compromis voor mij qua geluid en warmte.

Maar ik denk dat je uit mijn verhaal wel op kan maken dat ik niet warm loop voor een nieuwe NUC.

[Reactie gewijzigd door A Lurker op 10 december 2020 22:44]

Hier heb ik een NUC gehad, en twee jaar geleden met de hittegolf crashte die. Sindsdien viel hij steeds op de meest onverwachte momenten uit en het werd steeds erger, tot hij op een gegeven moment echt niet meer opstartte (toen had ik inmiddels wel al een minitower en waren de gegevens overgezet).
Het was duidelijk dat het ding zijn warmte niet meer kwijt kon. Als je binnenin kijkt is er echter niets dat zichtbaar kapot is, en stof zat er ook niet. Nee, ook volgens mij is koeling het zwakke punt van het NUC-concept

Zakelijk gebruik hier, en ook niet van mijzelf, dus ik ga er niet aan knutselen zoals jij gedaan hebt.
Achter je 24 inch scherm hangen? Lekker minimalistisch. Of bestaan er ook 24 inch laptops? 😉
Dit is over het algemeen nog makkelijk aan te passen en als je kijkt naar de Intel nucs maar ook de Apple Mac mini bv dan haal je daar meer power uit dan met een vergelijkbare laptop met dezelfde cpu.

En Ik zoek bv een kleine computer voor bij mij in de tv kast waar ik eventueel ook de games van boven naar beneden kan streamen.

Je werkplek een kleine pc staan Ipv een grote kast of een laptop.

[Reactie gewijzigd door redslow op 10 december 2020 21:37]

Kijk eens naar een Nvidia Shield...
Zijn redelijk tof voor astrofotografie om camera, filterwiel, autoguider, focus motor, .. aan te sturen. Klein genoeg om piggyback op de telescoop te monteren (scheelt veel in kabelmanagement) of op een vaste plek op de zuil/statief onder de montering (= het deel mechaniek dat de telescoop doet draaien). Sommigen gebruiken een raspberry Pi maar zelfs de Pi4 ontbreekt toch wel wat power voor sommige taken (en er is veel meer keus aan software voor win32/win64 dan ARM).
Bijvoorbeeld achter een scherm monteren zodat je toch redelijk wat rekenkracht hebt zonder dat er een grote kast in je kamer staat of als mini server voor een aantal VM's?

Zolang je geen dikke gpu of lokaal veel opslag nodig hebt zijn er zat toepassingen te bedenken voor deze mini's. Vooral nu de hardware eigenlijk zo snel is dat alles behalve zware games of applicaties eigenlijk meer dan goed genoeg werken.

Zit er zelf ook aan te denken om mijn huidige pc om te bouwen naar server/nas en dan de NUC die ik daar nu voor gebruik als "desktop" te gebruiken.
Zo'n NUC is minstens net zo krachtig als een laptop met vergelijkbare hardware, dus je kunt er alles mee doen wat je ook met een laptop zou doen.

Ik gebruik al een hele tijd een NUC voor mijn werk. Ik heb er nu één met Intel Core i7 10710U processor - 6 cores / 12 threads, en boost boven de 4 GHz. Die processor is krachtig genoeg voor software ontwikkeling. Ik heb er ook 32 GB RAM en een 1 TB SSD in zitten.

De draagbaarheid van een laptop heb ik niet nodig, en het beeldscherm ook niet - ik werk liever op mijn grote 4K-monitor en met een fatsoenlijk toetsenbord dan een laptopscherm en -toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door jj71 op 11 december 2020 09:30]

Jammer dat er geen barebones zijn. Ik ben in de markt voor een AMD mini systeem, precies wat hier geboden wordt. Maar heb net op black friday een paar 970Evo SSD's gescoord die ik wil gebruiken. Snel zat voor mij.
Verder wel top alternatief voor de slecht leverbare Asus PN50. Al moeten we het daadwerkelijke aanbod van deze nog maar afwachten. Ik heb er wel zin in :)
Had je deze al gezien?

pricewatch: ASRock DeskMini A300

En moet wel zeggen de nuc met 8 serie i5 zijn nu ook leuk geprijsd. En een betere videokaart dan bij de 10 serie
Ja maar dat is toch weer een grotere formfactor. Ik heb nu een Intel NUC en dat formaat vs performance is prima voor mij. Maar bovendien zit daar geen cpu in (écht barebone dus) en die APUs van AMD kan je als sterveling niet kopen.
Hier gaat dan ook een pc cpu van amd in.
Juist, en dat is niet wat ik zoek :) Ik wil een energiezuinig systeem wat nog een beetje redelijk performed. Ik game niet (althans, niets wat > 16 bits is :)) en mn werk bestaat uit VPN's, SSH sessies en RDP sessies. Dus ik kan met weinig vooruit. Maar ik heb wel een aantal test / dev VM's draaien, en dat gaat op mn huidige NUC nog wel redelijk. Maar die begint hardwarematig nukken (no pun intended) te vertonen, en door alle bloat en updates van Windows merk ik toch wel dat het steeds minder snappy wordt. Dus wordt stilletjes aan tijd voor een nieuwe.
Ah zo, ja dan ik je die i5 8e gen aanraden qua prijs enzo. Maar snap ook wel dat je liever AMD wilt vanwege de zuinigheid.
Inderdaad. Dit artikel beschrijft mooie producten maar ridicule prijzen. Toevallig vandaag de knoop doorgehakt op een NUC8I5 vooral vanwege de goede videoperformance die voor mij (is niet bedoeld om te gamen) vermoedelijk ruim voldoende is.
Ik zou die niet nemen aangezien het nog op de vorige generatie AMD processoren hangt.
Er is een nieuwe de X300.

pricewatch: ASRock DeskMini X300

Voor €559 bouw je een Ryzen 7 Pro 4750g, 16gb, 256gb M2 en dat is veel goedkoper en beter qwa specs dan deze Simply NUC :)
T-Bao mn35 misschien interssant voor je? Zoek een coupon code op en je heb voor 325 euro een volledige werkende amd mini pc. 16gb geheugen en 512gb nvme ssd.

https://techtablets.com/2...0h-with-8gb-ram-256-nvme/

[Reactie gewijzigd door ivocare op 10 december 2020 20:49]

Had ik zal gezien maar ik moet zeggen... Dat ziet er niet uit met die groene jack plug voorop. Iets té cheap. Maar die hebben zover ik weet geen Ryzen 4000 maar nog enkel 3000.
Leef je uit met een watervastestift? Daarbij het kastje is zo klein dat je hem met gemak onder je bureau monteert en enkel een mooie USB/Audio hub op je bureau hoeft te laten liggen mocht je dat nog met regelmaat gebruiken.
ter vergelijking wat een verschil in performance en prijs het is

AMD Ryzen 5 4500U 11,285 (passmark)
Intel Core i7-1165G7 10,776 (passmark)

De AMD 4500 is gemiddeld ~4.5% sneller en 22% goedkoper dan de i7.
Link : https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+5+4500U&id=3702

De AMD 4800u is weer sneller (veel sneller dan de i7 en de 4500u met zijn 17,240 passmark punten) maar ook weer 30 euro duurder dan de i7.
Link : https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+7+4800U&id=3721

De AMD 4300u is een stuk langzamer (passmark 7,958 t.o.v. de 4500u ~30% langzamer) en maar 100 euro goedkoper dan de 4500u.
Link : https://www.cpubenchmark....AMD+Ryzen+3+4300U&id=3664

De 4500u lijkt dus de beste prijs/kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door huubhuub op 10 december 2020 19:35]

Ligt er ook aan wat je nodig hebt, bijv ikzelf hoef niet zoveel cores en heb liever snelle singlethread. Op dat vlak zijn de Intels weer n stuk sneller.
Ryzen 3 4300U passmark 2361
Ryzen 5 4500U passmark 2476
Ryzen 7 4800U passmark 2599
i3-1115G4 passmark 2725
i5-1135G7 passmark 2748
i7-1165G7 passmark 2937
Dat komt omdat Intel de turbo verhoogd heeft tov de 10de generatie. Vergelijk maar eens met de 10de generatie (i7-1065G7 scoort bijvoorbeeld 2489, de i5 en i3 modellen nog iets lager)
Het maakt niet uit waar het door komt. Feit is dat ze singlecore sneller zijn.
Hangt er weer van af wat voor werk je met die rekenkracht wil doen. Bij langdurig rekenwerk heb je niks aan een snellere turboklok.
Dat klopt in sommige gevallen, maar stellen dat het komt doordat ze de turbo verhogen, is geen reden om te weerleggen dat de Intels in singlecore sneller zijn, maar dat is wel hoe het overkwam. Turbo is geen hack, maar gewoon een valide manier om een CPU extra werk te laten doen. Het toevoegen van meer cores is dat ook.
Ziet er wel goed uit. Vraag me wel af hoe goed de leverbaarheid gaat zijn, zowel van de Intel processoren als die van AMD.
Vind je? voor 800euro heb je een laptop met een AMD Ryzen 7 4800u. Dan heb je dus al een UPS ingebouwd, en je kan er nog veel kanten mee uit..Of je koopt een NAS met dergelijke ethernet-poorten

[Reactie gewijzigd door g4wx3 op 10 december 2020 19:43]

UPS? Dan vergeet je voor het gemak nog even het eveneens meegeleverde beeldscherm, toetsenbord en muis (ok,ok.. touchpad) voor diezelfde prijs... :)
UPS = Uninterruptible Power Supply; een back-up batterij die je gelegenheid geeft het systeem goed af te sluiten wanneer je plotseling stroom uitval hebt.
Euh, ja, dat snap ik. :+
Ik doelde op het feit dat de andere, aanvullende voordelen van de laptop (zoals de monitor) wellicht nog wel interessanter zijn dan de accu. Ik vind een monitor namelijk iets crucialer dan de accu want zonder accu of ups kun je een PC ook gewoon gebruiken.. zonder monitor wordt het lastig. :) en ook die krijg je er dus “gratis” bij, in geval van de laptop, vergeleken met de NUC met dezelfde processor en dezelfde prijs

[Reactie gewijzigd door BrainCrash op 10 december 2020 22:51]

Dat is een accu, niet een UPS.
Een accu in een laptop doet hetzelfde als een UPS voor server of pc. Als de stroom plotseling uitvalt, kun je een beperkte tijd doorwerken, eventueel werk opslaan en je machine veilig afsluiten. Je krijgt alleen geen alarm te horen.

[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 10 december 2020 22:42]

Een UPS geeft 230VAC, dus je kunt daar nog andere cruciale apparatuur op aansluiten. Een UPS geeft daarbij ook altijd een "cleane" stroomvoorziening, en heeft geen externe voeding nodig. Daarbij (en dit is software, maar het is wel een defacto standaard), kun je instellen dat bij overgang op de UPS je apparatuur automatisch afsluit - bij een laptop is dit niet gangbaar, en vergt onconventionele instellingen (die dus ook niet ondersteund worden) om hetzelfde voor elkaar te krijgen. Een UPS is iets heel anders dan een laptopaccu, hoewel ik toegeef dat de functies wel overlappen.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 11 december 2020 01:55]

Die dient eigenlijk als een soortement UPS in de laptop, precies wat @g4wx3 als voordeel hiervan aangeeft :).
Op dit moment denk ik juist dat de intel cpus betere optie zijn ivm de leverbaarheid er van de nieuwe amd ryzen 5000 cpus zitten op zelfe produce als de xbox en ps5 apu en de nieuwe rtx 3000 en radeon 6900 series can gpus die op dit moment gewoon zo veel vraag naar is dat de enige chipfabriekant tsmc het niet aan kan
Maar dit zijn 4000 series cpu's welke identiek zijn aan de 3000 serie ryzens. Zo staat het in het artikel althans.

Edit typos

[Reactie gewijzigd door ATIradeon8500 op 10 december 2020 19:41]

Het beste is inderdaad een Ryzen 3, 5 of 7 van de 4000 serie (15W TDP). Als ik me niet vergis zijn er mogelijks nog zuinigere AMD-chips (met 6W TDP), maar die zijn gebaseerd op de A-serie (A4-9120c of zoiets), en zijn stukken trager. Chips uit de A-serie kan je sowieso beter laten liggen, die maken nog gebruik van oude architectuur, die dateert van voor het Ryzen-tijdperk.

Enige nadeel is dat de Ryzen 4000 serie maar met tussenpozen beschikbaar is (het basismodel Ryzen 3 4300U is meestal nog wel te vinden, de 4500U zelden, en voor de 4700U of 4800U moet je echt geduld oefenen.
Thanx! (gelukkig toch je reactie gelezen ook als was hij niet op mijn reactie gericht ;))

Btw, hier hebben ze het over een TDP van 65 W voor de 4300: https://www.amd.com/en/pr...md-radeon-graphics-set-to

[Reactie gewijzigd door teek2 op 10 december 2020 22:08]

4300U

[Reactie gewijzigd door gabaman op 10 december 2020 22:58]

Ik kan Nederland of België niet als bestemming kiezen bij het afrekenen, dus dit lijkt voorlopig aan ons voorbij te gaan?

[Reactie gewijzigd door Herko_ter_Horst op 10 december 2020 19:26]

Wat een belachelijke prijzen vraagt Intel aan oem er is geen enkele reden om voor Intel te gaan gezien performance per watt en prijsverschil
Beetje of topic maar wat zou nou een goede, zuinige AMD basis zijn voor een server? Ik heb nu een oude Pentium dual core, ooit gekocht voor 36 eur met een MB van Asus (~60 eur). Prima hoor, maar ik wil nvme en liefst 6 sata600 schijven. Ik heb echt geen idee wat nu bijvoorbeeld met een zuinige corei3 concurreert, is dat gewoon een Ryzen 3? Met de laagste TDP die er is? Is er in AMD land ook zoiets als een Atom maar wat is dan de Socket? Ik raak echt altijd verdwaalt.
Je kunt het beste even het forum bezoeken voor die info: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1673583/0
Oh, dit is echt super, dank!