Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel brengt in januari eerste NUC-laptop uit met 15,6"-scherm en Tiger Lake-cpu

Intel heeft de NUC M15 Laptop Kit aangekondigd, een whitebook-laptop met Tiger Lake i5 of i7, een 15,6"-ips-scherm en maximaal 16GB geheugen. De laptop wordt niet door Intel zelf verkocht, maar wordt vanaf januari aangeboden door partnerbedrijven.

De NUC M15 krijgt volgens Intel een aluminium behuizing in de kleuren grijs of zwart. De laptop is 14,9mm dik en weegt 1,65 kilogram. Intel specificeert niet welke cpu's de laptop krijgt. Volgens The Verge krijgt de laptop een i5-1135G7 of een i7-1165G7. Deze werken volgens Intel in de NUC M15 op 28W, wat betekent dat de i5 een kloksnelheid heeft van 2,4GHz en de i7 een kloksnelheid heeft van 2,8GHz. De turboklok bij de i5 gaat tot 4,2GHz, bij de i7 gaat deze tot 4,7GHz. Beide quadcore-cpu's krijgen een Iris Xe-gpu mee.

Verder krijgen de laptops 8GB tot 16GB vastgesoldeerd geheugen en een 'meerdere' opslagconfiguraties, afhankelijk van het merk dat de laptop verkoopt. Het scherm heeft een resolutie van 1920x1080 pixels en kan met of zonder aanraakgevoelige display worden geleverd. De 73Wh-accu biedt volgens Intel een accuduur van maximaal 16 uur.

Onder het chiclettoetsenbord is een glazen Windows Precision-trackpad. De laptop heeft verder twee Thunderbolt 4-poorten, twee USB 4 Type-C-poorten, twee USB-A-poorten, een 3,5mm-poort en een HDMI-poort. Laden gaat via de Type C-poorten. Zowel de linker- als de rechterzijde heeft een Type C-poort, volgens The Verge maakt het niet uit met welke poort de gebruiker wil opladen. De laptop heeft tot slot een ledlichtstrip onder de trackpad die met de Alexa-app werkt, zitten er vier microfoons boven het scherm en is er een webcam die overweg kan met Windows Hello.

Wie de MC15 gaat verkopen, is vooralsnog niet duidelijk. Het is eveneens niet bekend of de laptop naar België of Nederland komt. Wel zegt Intel zelf verantwoordelijk te zijn voor garantiekwesties en driverondersteuning. Intel mikt op een prijs van tussen de 1019 euro en 1529 euro. Deze bedragen zijn omgerekend inclusief btw en afhankelijk van de gekozen uitvoering.

Vorig jaar toonde Intel de MAG-15, een gaminglaptop die later door Schenker in Europa werd verkocht. Intel zegt vaker een eigen laptop te willen uitbrengen. Tegelijkertijd verwacht het bedrijf niet een volledige line-up aan laptops aan te gaan bieden, zoals bedrijven als Dell en HP nu doen.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

19-11-2020 • 20:44

49 Linkedin

Reacties (49)

Wijzig sortering
@ZpAz NUC betekend : Next Unit of Computing.

Ik heb zelf sinds korte tijd een NUC met een i5 deze gebruikt 7 watt i.p.v. 171 watt van mijn Game Pc.
Dus voor film, Browsen en Youtube gebruik ik mijn NUC waar overigens Redsident Evil 2 op kan spelen met mijn 4K monitor. Maar gebruik hem hoofdzakelijk voor niet gamen. Dit scheelt zoveel stroom dat je heb snel kan terug verdienen. Bouwkwaliteit is geweldig duurzaam.
Dit zal ook zijn met deze serie laptops, duurzaam en energiezuinig.
Ik ben geweldig enthousiast :Y) :) _/-\o_
Om het terug te verdienen, dien je het wel vrij lang te gebruiken.
0,164 kWh aan 0,22 euro = 3,6 cent per uur (= 50 euro per jaar aan 4u per dag)

Maar NUC'jes (en andere mini pc's) zijn tegenwoordig erg capabel voor gewone zaken inderdaad :)

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 19 november 2020 23:19]

Voor wie al enthusiast wordt van NUC en denkt een goedkoper ouder model te kopen:

Ik heb de NUC7PJYH gekocht (met 8GB ram) om 4k films te kijken en voor remote desktop. Dat werkt helemaal OK (behalve dat ik altijd de hdmi kabel opnieuw moet inpluggen nadat hij op standby ging).

Voor andere zaken zoals internetten en youtube kijken is het echt niet te doen. CPU constant tegen de max.
Enkel in Chrome lukt het om meer dan 2 tabbladen te openen zonder dat het systeem helemaal vastloopt (getest met Chrome, FF en Edge).
Een Pentium processor blijft natuurlijk een Pentium :9
171 watt tijdens een beetje youtube?
Dat klinkt inderdaad alsof er ergens verkeerd gemeten is of dat er iets goed mis is met die pc.
Ik denk dat hij een denkfout maakt en de 171 watt van het systeem met randapparatuur is en de 7 watt de NUC alleen. Mijn volledige werkplek verbruikt in idle/licht gebruik ook tussen de 100-120 watt terwijl mijn thuisservertje stand alone tussen de 10-15 watt zit.
Met 8 uur per dag gebruik bespaar je €100 per 365 dagen.
De originele NUC, ofwel een "volledig systeem" achter je scherm of tv hangen van een zeer compact maar toch redelijk krachtig en energie zuinig systeem vond ik een briljante zet van Intel. Dit echter is gewoon een laptop neerzetten onder eigen naam waar niet bepaald de voordelen van de originele NUC aan zitten. Je wordt beperkt op diverse fronten, slechts 1080p scherm, vast gesoldeerd geheugen... maar wel de hoofdprijs vragen. Beetje net niet voor mijn gevoel. Aansluitmogelijkheden zijn dan wel weer in orde, het wiebelt wat heen en weer tussen net niet en erg interessant.

[Reactie gewijzigd door lameeuw op 19 november 2020 22:03]

Het is LPDDR, dat is zuiniger en wordt altijd gesoldeerd (is geen standaard module/connector voor).
Ik begrijp dat ook de GPU baat heeft bij de hogere klok van LPDDR. En het is platter misschien.
Dus dat is niet zozeer de budget optie, maar heeft ook voordelen.

Genoeg mensen die 8/16GB zat vinden, en liever plat/accuduur/GPU power hebben, lijkt mij.
Ikzelf heb nooit te weinig gehad aan 8GB iig, al zou ik bij vastgesoldeerd voor 16GB gaan.
Misschien dat 1080p ook wel helpt bij t verbruik.

De desktop NUC hoefde ook niet zo plat en _zo_ zuinig te zijn.
En was voor n desktop toch ook vrij beperkt, zou je evengoed kunnen stellen.
Maar natuurlijk kan je andere eisen hebben.
Ik snap niet waarom deze zo duur moeten zijn. Ook t idee van de NUC is hier ver te zoeken. Je kan t ram niet aanpassen en t enige wat anders kan is de SSD.

Het ziet er meer uit als een HP zonder HP logo.
Intels antwoord op Apple misschien? Nu ze die als klant kwijt zijn en Amd in hun nek zit te hijgen moeten ze wel op de voorgrond treden.
Dus waarschijnlijk daarom de prijs van de surface laptops en macbooks opgezocht? (Aluminium dus "premium")

[Reactie gewijzigd door D2FValinor op 19 november 2020 21:15]

Ik vind dit best een heel goede move.

Ik zie dit als een IBM Thinkpad.

Oerdegelijke betrouwbare laptop en prima specs.
De prijzen zijn niet te hoog voor zo een zakelijke laptop
Namen als Intel en IBM op eigen producten brengen wat extra mee
Heel slim om de NUC-naam te gebruiken om de juiste associatie op te roepen
Ideaal voor een zakelijke gebruiker die hoop rondsjouwt met zijn laptop.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 19 november 2020 22:13]

Met dat verschil dat een Thinkpad wel uitgebreid configureerbaar en uitbreidbaar is.

Eigenlijk dus totaal géén overeenkomst.
Ik heb vroeger een Thinkpad gehad en dat interesseerde me minder moet ik zeggen. Bouwkwaliteit des temeer. Beste laptop die ik ooit gehad heb, Na 14 jaar trouwe dienst bij meerdere gebruikers afgedankt, werkte nog steeds. Nooit geen heibel mee gehad. IBM werkte dan ook met kunststof , titanium en magnesium legeringen.

Ook dit lijkt me echt "build to last". Wat bijvoorbeeld heel belangrijk is in dit verhaal is dat Intel zelf de garantie voor zijn rekening neemt. Vastgesoldeerd geheugen vind ik een nadeel, dan zou ik altijd voor 16GB gaan, juist omdat die dingen zo lang mee gaan. Maar daarmee kan je volgens mij voor huis en keuken gebruik eindeloos toe. Zo een apparaat krijgt nog wel een tweede leven.

Het is natuurlijk niet voor iedereen. Het is geen lichtgewicht en goedkoper kan je ook terecht en niet iedereen wil lang met hetzelfde apparaat doen. Maar als je iets wil dat degelijk, duurzaam en goed ondersteund is dan lijkt dit een optie. Al moet je natuurlijk de eerste reviews van gebruikers afwachten. Hoe de huidige Thinkpad is heb ik niet meer zo een zicht op. Ik dacht nog wel goed. Maar IBM maakte echt onverwoestbaar spul. Ook die eerste IBM PC's waren zo degelijk dat je van de trap moest gooien om er vanaf te komen. Die bleven het gewoon eindeloos doen.
De zakelijke Thinkpad line van Lenovo vindt ik nog steeds erg goed.
Ik gebruik een Thinkpad X240 dagelijks.

Laptop is al 6 jaar oud en niet stuk te krijgen.
SSD geïnstalleerd en geheugen uitgebreid
Degelijk misschien wel maar ik durf toch te beweren dat de specs behoorlijk ondermaats zijn

Ik snap echt niet waarom laptops nog steeds durven komen met een 1080p scherm in plaats van 1440p. Ik snap dat de volledige overstap naar 4k wellicht buiten het energiebudget ligt en extra hardware vereist

Maar toch wordt het tijd om iets aan die brakke sub 350nits sub 1440p schermen te doen
'Antwoord op' lijkt me genereus. Voor mij lijkt dit in alles op kloon van een bekend concept, namelijk de bestaande MBP. De specs zijn op zich oké. De looks zijn gewoon een kloon van het bestaande chassis.
@Elefant noemt ThinkPad, maar hoewel deze laptop wellicht een chassis heeft dat heel sterk lijkt te zijn, ontbreekt verder veel van de configureerbaarheid. Die is eerder van het niveau van een model T Ford, en waarschijnlijk ook een veel lager serviceniveau. Die classificatie lijkt mij daarom niet echt op zijn plaats.
Wat ik er van moet denken? Ik weet het niet helemaal. Aan de ene kant is de connectiviteit van dit ding best oké, en ik hoop dat die kant van het verhaal wel een trend zet. Dat is wat intel zegt dat ze willen, maar anderzijds lijkt dit een enorm wanhopige poging van intel om ervoor te zorgen dat ze nog relevant blijven tot ze met een antwoord kunnen komen op AMD.

[Reactie gewijzigd door ocf81 op 20 november 2020 02:36]

Als ik op mijn water af ga, kan dit wel eens een goede zijn. Waarom? Omdat als Intel een voor haar "nieuw" concept lanceert, ze daarmee een voorbeeld neer zet. Dat doe je niet door een matig product uit te brengen. Op een moment dat zo een bedrijf er zijn eigen naam aan verbindt moet het gewoon dik in orde zijn. Is dat niet zo dan sterft de hele lijn snel een roemloze dood. Ze moeten met de eerste modellen juist naam vestigen, daarna kan de prijs verder omhoog. Dat ze zelf de garantie op zich nemen betekent in dit verband ook wat.

Misschien dat Intel na de vele mislukte uitstapjes weer wat meer gaat richten op consolidatie op met name de zakelijke markt en daar een grotere rol wil spelen met producten.

[Reactie gewijzigd door Elefant op 20 november 2020 01:24]

maar ze geven ook aan dat ze er niet veel van uit gaan brengen. Ik zie geen meerwaarde in deze NUC laptop (NUC = next unit of computing) t.o.v. een HP of Dell of Microsoft surface. Er is gewoonweg niets aan deze laptop waar innovatie in zit, hoewel ze wel spreken van innovatie..
Ik denk niet dat Microsoft een surface device in aluminium heeft uitgebracht. Het standaardmateriaal daarvoor is magnesium.
Ik denk omdat die tussen'fabrikanten' er ook nog aan moeten verdienen anders dan bij de echte NUC.

Waarom niet gewoon zelf leveren???
In het filmpje zegt hij NUC gaat om innovatie, maar ik zie niet zo goed wat de innovatie is? Het is in potentie wel een robuuste laptop natuurlijk. Lijkt me wel wat om Linux op te draaien.
Beetje ongekeerde wereld; De NUC was juist opgebouwd uit compacte en zuinige laptop onderdelen. Minus scherm en input.
Dan blijft er dus een leuk klein doosje over, ik spreek uit ervaring, die de lompe pc uit de huiskamer kan verdrijven.

Er nu weer een scherm en tobo aan plakken voelt als het wiel opnieuw uitvinden.

Wellicht is dit een manier van de afdeling marketing om het aandeel in de markt dat Apple heette wat aan te vullen? ;)
In het filmpje zegt hij NUC gaat om innovatie,.....
Grappig, ik krijg van YouTube te zien dat de "film" op "privé stand" staat, en dus krijg ik niets te zien. Vreemd dit.
Goede kans dat deze stiekem door TongFang wordt geproduceerd. Wat wel goed is, is wel kwaliteit.

[Reactie gewijzigd door Frietsaus op 19 november 2020 20:56]

Wat is een NUC nu precies in deze context? Ik meende dat het van die kleine mini pc's waren (zie de andere producten gekoppeld aan dit artikel). Maar dit lijkt me gewoon een laptop.

edit: Nevermind, wordt uitgelegd in de video.
edit2: Nee, nog steeds een laptop. Het is een laptop met specifieke specificaties als de "ultrabook" series die ze eerder hadden I guess...

[Reactie gewijzigd door ZpAz op 19 november 2020 21:08]

Mooi toestel, de prijs is niet zo heel gek als je dit gaat vergelijken met Microsoft hun Surface Laptop serie. iets meer aansluitingen (wat de Surface Laptop echt mist) en goeie hardware specs voor alledaags gebruik.

EDIT: Verder lijkt dit toestel wel heel hard op de oude macbook pro's. De manier hoe het toetsenbord verzonken ligt en zelf het lettertype op de keycaps lijkt 1/1 gekopieerd.

Off-topic: als ik het goed zie in de video heeft de laptop een versie van windows draaien die niet geactiveerd is :+

[Reactie gewijzigd door 33Fraise33 op 19 november 2020 21:06]

het is een TongFang product co-designed met intel om het de beste mee te geven kwa thermals/airflow/feature set, dit is ook het zelfde met de MAG-15 van eluktronics & XMG, allemaal TongFang & of Clevo barebones..
Het NUC (Next Unit of Computing) idee ontgaat mij bij deze laptop, waar zit de innovatie?
Reverse engineering van nuc terug naar laptop/netbook en een processor die op een oud procédé word gemaakt. Het lijkt er op dat ze momenteel even de draad kwijt zijn. Hopelijk komt er voor intel een ronde van herstructurering van het personeel anders gaan ze een lastige tijd te gemoed.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.