Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Intel introduceert NUC 8 Pro met vPro

Intel heeft de NUC 8 Pro-serie van zakelijke, compacte pc's uitgebracht. De mini-pc's voor bedrijven krijgen Intel vPro-processors uit de Whiskey Lake-generatie, met een tdp van 15W. Ze bieden ondersteuning voor drie monitoren.

Intel heeft versies van de NUC 8 Pro met een Core i7-8665U en een Core i3-8145U op zijn site gezet en ook verschijnt er een model met een Core i5-8365U. Dit zijn zuinige mobiele processors met een tdp van 15W, op basis van Intels zakelijke vPro-platform. Processors met vPro ondersteunen bijvoorbeeld Active Management Technology voor beheer op afstand. De Core i7 en Core i5 ondersteunen tpm 2.0-modules.

De NUC 8 Pro-modellen, met codenaam Provo Canyon, komen als boards, barebones of complete pc's op de markt en bevatten onder andere twee hdmi 2.0a-interfaces, een Thunderbolt 3-poort en een interne embedded displayport 1.4-connector. Verder is er een m2-sleuf voor ssd's en zijn er drie usb 3.1 gen 2-interfaces van type a. De NUC's ondersteunen 802.11ac, oftewel wifi 5, en bevatten een gigabitethernetpoort.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

22-01-2020 • 14:14

47 Linkedin

Reacties (47)

Wijzig sortering
vPro.. met AMT.. met al die kwetsbaarheden in het recente verleden weet ik niet of je dit nog als pluspunt kan zien :P
AMT werkt via TCP lees ik, dus op zich kun je het op een los VLAN zetten en als je het echt op afstand wilt kunnen benaderen (buiten je netwerk) kun je er een bijvoorbeeld een raspberry pi met ssh tussenzetten als proxy.

Althans, zo'n aanpak lijkt mij prima? Heb 't zelf nooit gebruikt.

Zou persoonlijk in ieder geval best graag een NUC willen met out-of-band management. Heb een server die niet thuis staat en BIOS-aanpassingen of OS installs zijn altijd een probleem voor mij.
AMT werkt als MITM tussen je netwerkkaart en je Host OS. Alles is in brakke software geïmplementeerd, onzichtbaar in het OS en je kan het niet uitzetten (want het 'uit' knopje in je UEFI configuratie is niet echt 'uit'). Dat is juist het hele probleem; het is een 'legale' backdoor die tot nu toe altijd kritieke fouten bevatte en ook altijd na de support lifecycle nog steeds lek was en dus nooit meer gefixt gaat worden. Dan heb je dus perfect functionerende systemen met een backdoor waar je niks tegen kan doen (behalve het netwerkgedeelte onklaar maken door de on-board netwerkkaart onbruikbaar maken en een PCIe ethernet kaart toevoegen).
Bij AMD is het anders, meen ik?
Ik dacht dat de AGESA ook een vorm van DMA buiten de CPU om heeft, maar ik weet niet of dat ook via een verborgen IOMMU range gaat. Qua out-of-band management zal er vast ook e.e.a. lek zijn, maar Intel heeft wat dat betreft ook wat meer in de schijnwerpers gestaan. De AGESA heeft wel wat meer aandacht gekregen sinds het compleet closed en blackbox gegaan is.
Als je geen hardware vPro gebruikt, dan beheer je de boel dus remote via software, en dan zie je zo'n Citix affaire, ssh exploits...je moet denk ik gewoon accepteren dat er geen 100% gegarandeerd altijd veilige manier is voor remote access. Je kan natuurlijk al een hoop preventie doen met een fatsoenlijke firewall ervoor.
Alleen is via software je systeem veilig zodra deze uit staat. Met AMT, AFAIK niet. Soort ILO achtig iets.
Met dingen als wake-on-lan is dat ook niet altijd even zeker.

Je kan natuurlijk altijd gewoon een stekker met schakelaar kopen, weet je iig dat je server ook echt uit staat.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 23 januari 2020 00:37]

Maar wake on lan moet je zelf aanzetten. AMT is afaik altijd actief en kan je niet echt uitzetten.
[sarcasme]
Maar nu is het echt veilig 8)7
[/sarcasme]
Jammer dat de displayport niet extern is uitgevoerd... Ik heb mn schermen gedaisychained (is dat een werkwoord?) om de kabelellende wat te verkleinen. Zo'n mini displayport connector had nog wel ergens erbij gekund lijkt me.
Displayport gaat -zoals de specs op de intel pagina ook aangeven- via de usb c connector aan de buitenkant. De blauwe interne connector is sata. Geen idee hoe de auteur die twee door elkaar haalt.
Die blauwe is sata ja, dat zie ik ook wel. Dat houdt in dat er waarschijnlijk ook weer een H versie uitkomt met plek voor een 2.5'' drive. Maar er zitten nog meer headers op, ik was al aan het zoeken of er wellicht een DP bij zat. Hoe dan ook, als het via thunderbold moet, ben ik die poort dus al gelijk weer kwijt, of ik moet met een hub gaan werken. Het idee was nou net om van de kabelzooi af te raken...

Persoonlijk vind ik het dus jammer dat er niet gewoon een DP poortje extern is gemaakt.

[edit]
inderdaad geen DP header. Dus het zal via TB moeten. Helaas!

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 22 januari 2020 14:42]

Er komt idd ook een H versie voor een 2,5" 7mm schijf.
Da's altijd zo jammer, de interessante HDD's (5 TB) zijn 15 mm hoog, voor de kleinere capaciteiten die je in 7mm hebt (1-2 TB), kan je net zo goed een M.2 SSD kopen.
en een 4 of 8 TB Sata SSD is niet zo interessant? qua prijs niet nee... :)
Dat klopt niet helemaal. In de specs kun je het volgende lezen: Dual HDMI 2.0a, DP 1.2 via Type C, 4-lane eDP 1.4. DP1.2 komt dus beschikbaar op de USB-C connector maar hoe je nu gebruik kan maken van de DP1.4 aansluiting haal ik er ook niet uit.
Aan eDP kan je rechtstreeks een eDP paneel hangen, net als in laptops.
Ik zie zo snel geen header ervoor, wellicht zit die op de achterkant waar ik geen plaatje van vind.
edit: @Rataplan_, eDP is primair bedoeld voor mensen die er een POS of AIO systeem mee willen maken, iets met paneel geintegreerd iig.
Er zijn mss wel verloopjes voor te maken/vinden, maar dat is nogal een niche; de kans dat Intel die zelf levert lijkt me klein.

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 23 januari 2020 19:58]

Hoe werkt dat dan, met die interne poort? Wat kan je daar mee als ze niet bereikbaar is?
In de regel kan je zo'n nuc ook als los bordje bestellen, zonder kast dus. Dan zal je vast een verloopje oid kunnen krijgen voor reguliere DP stekkers. Maar in dit NUC kastje kan je er niks mee denk ik, want hij is niet bereikbaar.

[Reactie gewijzigd door Rataplan_ op 22 januari 2020 14:30]

Zou zoiets ook nog leuk kunnen werken als Win10 media pc achter op een TV geplakt? Denk aan 4k60FPS HDR Decoding of meer? Of heb je daar toch echt een goede GPU voor nodig?
Daar heb je toch geen Vpro voor nodig?
Ik heb weinig verstand van NUCs, wat zou een betere optie zijn? Ik kijk op dit moment ook naar Android TV oplossingen -- daar schijnen er ook te zijn die 4k60FPS HDR kunnen decoden (bijv. via Plex). Dát, wat internet browsen via chrome, en file system/NAS kunnen beheren is al voldoende. Misschien niet eens Win10 voor nodig natuurlijk.
Shield tv inderdaad ja

Wereld ding!

[Reactie gewijzigd door well0549 op 22 januari 2020 17:05]

Mijn nuc8, met i5 niet pro, doet dat ook al prima dus neem aan dat dat op deze ook goed gaat.

Overigens wel via tb aansluiting met convertor naar display port omdat de hdmi aansluiting op de achterkant wat problemen kent. Kijk de fora daar maar eens op na. (Misschien bij deze versie geen probleem meer)
Ah goed om te weten, thanks. Ik meen dat je eigenlijk ook HDMI 2.1 moet willen in de meeste gevallen, maar dat zie je nog weinig. Of was dat pas nodig voor 8k? Ik hou het allemaal niet meer zo gemakkelijk bij. ;)
Toch jammer dat ze niet met meer cores en dubbele 10GB NIC uitkomen. Dan zouden het ideale virtualisatie boxjes zijn.
Misschien op de hoge versie. Er lijkt achterop een liggende riserbord opening te zitten?
Mooi doosje, enkel een beetje te professioneel (en dus ook te kostelijk) voor een mini home lab :)
Inmiddels vind ik deze - hoe mooi hij ook is - verouderd. De gebruikte Xeon is alweer bijna 5 jaar oud en de core snelheid (en turbo) is te laag. Bovendien is hij best prijzig voor een thuislabje, zeker gezien ik er twee wil hebben.
Ik wacht inderdaad al tijdje op een opvolger alhoewel de performance nog aardig goed is
Wanneer brengen ze eens een netwerk georienteerde versie met 4+ Ethernet porten uit? :-)

Kan ik m'n dongles uit m'n oude trekken!

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 januari 2020 15:00]

Emm.... 900 euro voor een Router lijkt me wat veel?

Beetje nutteloze reactie. Kan ook gewoon een Mini ITX PC bouwen met meerdere NIC's.

Daarintegen heb je een NUC voor iets meer dan 200 euro en zijn nog altijd significant kleiner dan de apparaten die jij linkt, als in Router formaat.

Maar als jij een NUC sized x86 systeem met 4+ poortjes kan vinden, be my guest.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 januari 2020 17:29]

Op Amazon, eBay en Aliexpres staan er genoeg :)
Mijn netwerkdevices doen iets meer dan alleen routing...een nuc is ook een overkill om alleen te routeren
Mompelt iets over VLAN's..
Ja dat is mogelijk. Maar met m'n redundant setup op een 1Gbit poortje.... Hrm.

Daarintegen moet je alsnog een managed switch erachter plaatsen ipv. USB dongles. Dus weet niet hoeveel ik er mee opschiet. Wordt nog grotere bende.

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 22 januari 2020 17:26]

Als je redundant wilt zijn heb je neem ik aan ook 2 NUC's, probleem opgelost lijkt mij dan ?
Niet... Daar is het toch geen businesscase voor te maken?

Het is een desktop, 1GbE wordt op termijn misschien vervangen door 10GbE, maar dan zijn we er wel. Multihome systemen zijn leuk voor hobby bob, maar in de 21ste eeuw doen we die onzin niet meer. Zeker in de desktop.
Waarom wil je 4 ethernet poorten op een mini-pc is?
VLANs, een managed switch of 4 RPi's in een 3D geprintte behuizing niet makkelijker?
Stel, je hangt hier een losse videokaart aan via thunderbolt. heb je dan een ideale kantoor pc die je incidenteel mee kan nemen naar een lan?
Trekt zon machine de load een beetje voor langere duur, eventueel met een extra dikke ventilator erop?

Wil eigenlijk een nuc voor op kantoor maar doe nu mn pc niet weg omdat daar een videokaart in past. Systeem is inmiddels aan vervanging toe want cpu is niet echt de snelste. Het leek me een leuke optie op dit te combineren maar heb geen idee hoe een nuc zich houd als je ditsoort dingen ermee wil doen. Extra koeling is op een lan niet zon probleem. Met een enorme kast sjouwen vind ik nog steeds erg vervelend.

(ja ik kan ook een mini itx systeem bouwen maar dat staat op kantoor toch soms in de weg)
Ligt er aan hoeveel je uit wilt geven en wat voor videokaart je in gedachte hebt, anders is zelfs de huidige Intel Haydes Canyon misschien nog wel interessant, of je wacht op de komende NUC10 (extreme) varianten.
ja is zeker een mogelijkheid, heb hier al een lanparty mee gedraaid, Nuc7i7 256 GB systeem en 1TB Data [games!] in combinatie met een Razer Core [1ste generatie] met daarin een GTX970.
Wel luidruchtig, maar ik had toch een headset op. Omgevings temp was 22 - 24 graden. Ik heb niet bijgehouden hoe warm mn cpu werd, hij deed het gewoon. Hij throttlede af en toe, en hapert dan even miliseconden, maar verder speelt het als een Big Rig Gming PC. Leuk alternatief als sjouwen niet je hobby is.
NUC schopt kont, eh wel met hulp. Ik kijk nu uit naar de nieuwe formfactor, waarbij dit samenstel als het ware in 1 behuizing gestopt wordt.
Intel is nogal bezig met de NUC's, nu deze NUC 8 maar er is ook al een NUC 10 aangekondigd (met 10e generatie CPU's, de meest interessante is een NUC met een 6-core i7 processor) en er is ook de NUC 9 wat ineens een heel ander beest is dan al die andere NUC's.

Het jammere is dat al die nieuwe NUC's op dit moment niet / moeilijk verkrijgbaar zijn... ik zit met name te wachten op die 6-core NUC 10...

[Reactie gewijzigd door jj71 op 22 januari 2020 20:29]