Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Slide toont Intel NUC met Celerons en Pentiums van Jasper Lake-generatie

Details van een nieuw instapmodel in de Intel NUC-serie zijn verschenen. Er komt geen versie waar een 2,5"-drive in past, er moet een M.2-ssd gebruikt worden. De NUC 11 Essential krijgt maximaal een quadcore-processor uit de Pentium-serie.

Volgens de slide die FanlessTech publiceert, voorziet Intel de NUC 11 Essential van de Pentium Silver N6005, Celeron J5105 of Celeron J4505. De eerste twee processors zijn quadcores, de laatste is een dualcore. Geen van de cpu's heeft HyperThreading. Het gaat om 10nm-processors van de Jasper Lake-generatie die Intel begin dit jaar aankondigde.

Het is voor het eerst dat er geen instapmodel-NUC met ruimte voor een 2,5"-hdd of -ssd verschijnt. Volgens FanlessTech komt er alleen een dunne versie, waar een M.2-ssd in moet. Er komen ook versies met 64GB aan eMMC-flashgehegen geïntegreerd op het moederbord.

Het kastje heeft ruimte voor twee Sodimms, voor maximaal 16GB DDR4-2933. Er is een HDMI 2.0b-aansluiting en een DisplayPort 1.4-aansluiting. In totaal zijn er zes USB-poorten aanwezig en de kleine pc heeft een gigabitethernetpoort. Het kastje meet 135x115x36mm. Wanneer Intel de NUC 11 Essential gaat verkopen en voor welke prijs, is nog niet bekend.

Intel NUC 11 Essential met Jasper Lake

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

04-05-2021 • 16:01

84 Linkedin

Reacties (84)

Wijzig sortering
Kom hier al zo lang en zelfs Google helpt me niet wat een NUC is, ja een kleine computer.

Maar wat is er anders aan dan een HTPC? Of een SFF?

[Reactie gewijzigd door JDx op 4 mei 2021 16:17]

NUC staat voor 'next unit of computing' en is Intel marketing speak voor small form factor achtige geintegreerde PCtjes.
Je kan ze prima als HTPC gebruiken, maar ook als low-end desktop.
Niet alleen als low end desktop aangezien er ook i3, i5 en i7 modellen zijn met dezelfde formfactor
Ja, de CPU is wel rap, maar qua uitbreidingsmogelijkheden is het enigszins beperkt. Je gaat er geen pak harde schijven, GPU's en extra poorten op krijgen.
Je kan wel external GPU's aanhangen maar dan is de usecase een beetje weg.
Zelfde met hardisks en extra poorten.
Daarvoor is de NUC extreme bedacht
Nouja, er is maar een hele kleine selectie aan gpu kaarten die daar in passen omdat de doorsnee kaart te groot is, en die extreme's zijn dan wel bijna 4* zo groot als deze NUCs.
Met een ITX-versie van de 1080 heb je met zo'n ding gewoon een oerdegelijke game-PC. En je hebt inmiddels ook de 3060TI al in ITX-variant.

[Reactie gewijzigd door Pianist1985 op 4 mei 2021 20:41]

Juist, de Mini-ITX versie, maar die zijn er dus maar een paar (1060 of hoger) te krijgen.
Er is niemand die je tegenhoudt om een Full size thunderbolt EGPU behuizing te kopen, maar zoals de naam al zegt, die is FULLSIZE, dus het is een mooie compacte gaming oplossing met een goede size vs performance
Maar met een externe EGPU behuizing ga je IMHO compleet voorbij waarom je een NUC neemt, als je dan toch een externe behuizing neemt, dan kun je net zo goed weer gaan voor een kleine 'normale' PC.
Dan is het toch een topoplossing om je NUC met GPU ter grootte van 238 x 216 x 96 mee te kunnen nemen als gaming pc. Dat is net zoveel als een dik boek, succes met zoeken naar een kleine "normale"pc die hetzelfde biedt en dezelfde verpakking
Zijn er anders toch heel wat. Elke Pascal-GPU is een mini-variant van uitgebracht, bij Turing tot en met de 2070, en inmiddels dus de 3060TI. Zelfs de R9 Nano presteert beter dan een 1060 en is exclusief als mITX-variant verschenen. Het probleem is meer dat videokaarten krachtiger dan een 1060 überhaupt bijna niet te krijgen zijn tegenwoordig, of tegen exorbitante prijzen.
Maar waarom deze bedragen spenderen als je hetzelfde geld kunt uitgeven aan een volwaardige desktop? Hoe klein is de markt die zegt JA veel geld besteden aan extreme NUC met maximale uitbreidingen en mensen die NEE zeggen tegen volwaardige desktop met waar voor je geld?
Groot genoeg voor Intel.
Nou ja, je hebt van die USB kabels met ingebouwde graphics chip, wel handig als je e.g. een extra scherm met je mail wilt hebben... zolang je maar geen hoge 3D, pixels of Hz verwacht.
Dus een laptop met high end onderdelen is kowend vanwege de zeer beperkte uitbreidingsmogelijkheden?
Net als bij een NUC of SFF-pc met highend onderdelen....
D'r op wel, maar niet d'r in... :-)
En de meeste NUC’s werken -out of the box- prima als vmware ESXi server.
Ideaal als home-lab
En de meeste NUC’s werken -out of the box- prima als vmware ESXi server.
Ideaal als home-lab
Bij elke nieuwe VMware versie heb ik wel weer gedoe met de NIC driver.
Ik krijg VMware 7.2 niet aan de praat op een NUC8i7, VMware 7.0 wel.
Kijk eens naar proxmox. Werkt perfect op alle nucs tot nu toe en doet niet veel onder voor esxi, althans voor een homelab.
Beiden gerunt op nucs icm 64GB mem en sinds een jaar of 5 alleen nog maar proxmox. Echt stabiel, fijne software.

[Reactie gewijzigd door rachez op 4 mei 2021 18:41]

Proxmox is een mooie hypervisor maar er zijn wel degelijk driver issues met Intel NUC ethernet. Heb zelf het probleem dat de adapter na wat kopieerwerk overbelast raakt en zichzelf uit zet. Gelukkig zijn er workarounds voor maar dan lever je wel bandbreedte in wanneer je bestanden kopieert via LAN.
Als je de fora erop naleest zie je dat men al een paar jaar zegt "de volgende Linux kernel versie heeft een fix" maar de nieuwe posts met hetzelfde probleem blijven komen.
Interesting, wat voor error meldingen kreeg je dan?
Ik heb het nog niet meegemaakt, maar dat zegt niet zoveel en ben wel nieuwsgierig waar je dan tegenaanliep.

[Reactie gewijzigd door rachez op 4 mei 2021 20:27]

Het gaat om een "Detected Hardware Unit Hang" van de ethernet adapter. Hier is een topic op het Proxmox forum erover. Het topic is geopend in september 2019 en wordt nog steeds aangevuld met nieuwe gebruikers die dezelfde foutmelding krijgen.
Kijk eens naar proxmox. Werkt perfect op alle nucs tot nu toe en doet niet veel onder voor esxi, althans voor een homelab.
Beiden gerunt op nucs icm 64GB mem en sinds een jaar of 5 alleen nog maar proxmox. Echt stabiel, fijne software.
Nee dank je, ik heb ESX draaien bij klanten en wil in mijn eigen kantoor hetzelfde draaien.
VMware 7.2 bestaat ook niet dus dat kan wel kloppen. Ik vermoed dat je VMWare ESXi 7.0 Update 2 bedoeld. Ik heb geen problemen op mijn NUC8i7's met de laatste versies. Ik heb afgelopen weekend nog ge-update naar Update 2a (29-4 released) zonder issues
VMware 7.2 bestaat ook niet dus dat kan wel kloppen. Ik vermoed dat je VMWare ESXi 7.0 Update 2 bedoeld. Ik heb geen problemen op mijn NUC8i7's met de laatste versies. Ik heb afgelopen weekend nog ge-update naar Update 2a (29-4 released) zonder issues
7.0 U2 wordt in de volksmond 7.2 genoemd, incorrect, maar het gebeurt hier en daar.
Updaten vanaf 7.0 schijnt inderdaad te werken, kale install helaas niet.
Recent mijn NUC8i7 ook voorzien van 7.0U2, indien je nog hulp nodig hebt laat met dan weten :)

EDIT: Niet goed gelezen, kale install lukt niet, updaten wel.

[Reactie gewijzigd door Lick_A_Brick op 5 mei 2021 14:11]

Gebruik hem als high-end router.
Ik gebruik hem nu om zelf 4K filmpjes op te editen. Ik had een kleine pc nodig die meer vermogen had dan een laptop.

Kon een 8th gen voor een leuke prijs krijgen,32gb werkgeheugen en kan nu wat 4K filmpjes editen.

Past makkelijk in de tas. Kan er eventueel een externe GPU aanhangen.
Werkelijk, 4K video editing op een NUC? Welke heb je dan precies?

Gaat die fan niet heel erg hard blazen tijdens het renderen?
8th gen i5 zit een Iris 655 op. Moet zeggen dat het nog meevalt qua draaien fan. Ondanks de 40 graden waarin ik zit. Maar het is prima te doen.

Het is ook bobbymatig dus heb de tijd qua renderen en zet het renderen aan als ik weg ga.

Tijdlijn gaat prima met premier pro, kleur correctie ook en effecten ook. Filmpjes zijn ook Max 10 min. Meestal 5 min
Nouja, duur zijn ze IMHO niet, een 10th generation i7 variant (barebone, laagste variant) koop je bij coolblue voor nog geen 539 euro
Maar dat heeft toch niet meer vermogen dan een laptop? Iedere Nvidia GPU blaast dat ding omver wat betreft video rendering.
Dat zal zeker het geval zijn, maar die laptops zijn dan wel een heel stuk duurder en het ging hier over 4K editing, wat met deze NUC ook zal wel zeker zal kunnen. Wat je verder aan extra zaken voor rendering erbij doet is weer een ander verhaal.
De originele stelling was:
Ik had een kleine pc nodig die meer vermogen had dan een laptop.
Dus ik ben een beetje verbaasd over de keuze voor een NUC, want er zijn laptops die (in ieder geval voor deze use-case) een stuk meer vermogen hebben.
Première pro is cpu belastend. De Iris die erop zit is qua gpu sterker dan de HD versies die vaker op Windows laptops zitten.

Daarbij de cpu van de nuc heeft een hogere TDP 28 Watt met een hogere clocksnelheid 2.3 ghz in de basis waar de laptop versie op 1.8 zit en voor 275 euro is er succes met het zoeken van een laptop die dat kan 😅
Iedere nVidia GPU is momenteel niet beschikbaar :)

Wat betreft video editing zal het wel uitmaken wat je wilt doen of de GPU veel impact heeft.
het kan, dat wil niet zeggen dat het even vlot gaat als op een deftige renderbak, waarschijnlijk zal het ook geen celeron of pentium zijn :+
Niks, het is een heel klein PCtje. Intel noemt het "Next Unit of Computing" soort van logische volgende stap voor desktops.
Ik heb een NUC met een Celeron en is momenteel actief als Plex Server gekoppeld aan mijn NAS voor de storage. Zowel direct streamen als transcoden werkt prima. Momenteel draait het op Ubuntu Server maar werkte ook prima met Windows 10.
Soms probeert Intel een nieuwe form factor populair te maken, en dan pompen ze een hoop marketing geld in het promoten van een term voor een bepaalde combinatie van specs en werken ze met OEMs samen om producten in die categorie uit te brengen op basis van concepten die Intel al heeft voorgebakken.

Zelfde met het woord "ultrabook", ook een Intel trademark. Al wordt het inmiddels als generieke term gebruikt.

[Reactie gewijzigd door enzozus op 4 mei 2021 16:44]

Het is een custom form-factor, dus effectief een vorm van SFF.

De term NUC is verzonnen door Intel, net zoals de Compute Stick, en het is in de basis gewoon een heel compact ding met een zuinige cpu en so dimm geheugen. Intussen zijn er zat concurrenten die ook zoiets aanbieden, maar ik geloof dat Intel wel de eerste of een van de eersten was die echt voor zo'n zeer klein formaat koos icm vrij vlotte hardware.

Heb er zelf eentje en afgezien van de herrie door de kleine fan, de lastige toegang aan sommige interne componenten en de nodige problemen met hardware/firmware die diverse modellen geplaagd hebben in het verleden....op zich een interessant concept.
https://www.intel.com/con...products/details/nuc.html
What Is Intel® NUC?
Intel® NUC is a small form factor PC with a tiny footprint. Short for Next Unit of Computing, Intel® NUC (say it like “luck” or “truck”) puts full-sized PC power in the palm of your hand.

[Reactie gewijzigd door Djordjo op 4 mei 2021 16:21]

Ik vraag mij af of de hyperthreads niet gewoon in deze cpu's ingebakken zit. Als dat het geval is, lijkt het mij beter voor Intel om ze gewoon in te schakelen. Dit kan het verschil zijn tussen 'net te traag voor Windows 10' en een soepele ervaring.
HT doet maar amper 10% winst met de juiste applicaties, als het zonder HT "net te traag" is zal het met HT ook het geval zijn.
Uh, dat was volgens mij het geval op de eerste generatie CPU's. Bij bijvoorbeeld AMD kan je tot 30% winst boeken, en dat zal bij Intel wel niet veel anders zijn. Het is in ieder geval wel wat ze quoten (voor servers).
Server omgevingen zijn totaal niet te vergelijken met client / desktop omgevingen, Waarbij je bij desktop omgevingen liever snellere threads hebt dan meerdere, het is nog steeds niet gewoon dat Windows 10 bijvoorbeeld 4 tot 8 threads benut, ja het hopt een beetje rond van thread naar thread maar de meeste zullen gewoon idle staan.

HT is sterk afhankelijk dat de applicatie met zoveel threads overweg kan.
Een NUC draai je doorgaans geen server op(nou ja het kan maar daar waren ze niet voor bedoelt).

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 4 mei 2021 20:08]

Het is meer dat ik zo snel geen quote voor Intel desktop kon vinden. De "hyper-threading" van AMD / Ryzen zit ook ongeveer op 30% max extra. Windows is een OS, een OS hoeft over het algemeen geen zware taken uit te voeren, zolang het de taken die het krijgt maar snel uitvoert.

OK, goed ik heb hier een artikel gevonden. Uh, dat is soms nog een groter verschil.

[Reactie gewijzigd door uiltje op 4 mei 2021 20:57]

Het lijkt me dat je bewust voor dit soort cpus kiest voor je workload en energieverbruik. Daarnaast zijn ze niet echt traag te noemen.
Datzelfde kun je toch voor alle CPUs stellen waar HT uit staat? Het antwoord lijkt me simpel: om niet je eigen duurdere producten te kannibaliseren.
Och ja foto's zeggen nog niks, het zou me verbazen als deze "PC's" in de zomer beschikbaar zijn.

Intel heeft eerde allerlei "beloften" gedaan.

Eerst zien en dan geloven.
Ik vind het vooral jammer dat ze er zo onduidelijk over zijn. Begin dit jaar zat ik te wachten op de NUC 11 Performance, die ieder moment beschikbaar kon komen, die uiteindelijk afgeschoten is voor iedere markt behalve de Aziatische. Wij hebben hier uiteindelijk nog wel de NUC 11 Pro gekregen, maar die is meteen een smak duurder. Uiteindelijk heb ik met flinke korting een NUC 10 Performance met i5 op de kop weten te tikken op Amazon. SSD er in, 16GB werkgeheugen er bij, en nu is het de perfecte VM-server. Neemt toch iets minder ruimte in beslag dan een grote ThinkPad P51, en verbruikt ook nog eens minder energie als 'ie constant aanstaat, maar ik vind het wel jammer dat ik niet gewoon een NUC 11 Performance kon aanschaffen.
@Xtuv Pentium Silver is J6005, niet N6005. Opvolger van de J5005
Die heet toch echt N6005. Een J6005 kan ik ook nergens vinden. Lijkt mij een foutje op deze slide.

Zie nieuws: Intel kondigt op 10nm geproduceerde Pentium- en Celeron-processors aan

En

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-30-ghz.html
Die heet toch echt N6005. Een J6005 kan ik ook nergens vinden. Lijkt mij een foutje op deze slide.

Zie nieuws: Intel kondigt op 10nm geproduceerde Pentium- en Celeron-processors aan

En

https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-30-ghz.html
Staat ook op de foto in je artikel van Intel.
Het staat alleen op deze afbeelding; een slide die nog niet officieel is vrijgegeven. Intel noemt nergens anders een J6005, maar heeft de N6005 wel aangekondigd.
Het staat alleen op deze afbeelding; een slide die nog niet officieel is vrijgegeven. Intel noemt nergens anders een J6005, maar heeft de N6005 wel aangekondigd.
Ook de NUC codes zijn nog niet te vinden. :)
(het is een leak)

[Reactie gewijzigd door Hackus op 5 mei 2021 09:10]

Hoe zou zo'n Pentium J6005 uit deze serie zich als HTPC houden? 4k x265 HDR mogelijk op die GPU? Vind de GPU specs wat onduidelijk, welke versie het precies is...
Ik zou eerder vermelden dat deze 4 USB 3.1 poorten heeft, dan dat er ook een paar USB 2.0 poorten zijn. Dat deze Gigabit Ethernet hebben is ook wel netjes.
Werkt je toetsenbord en muis sneller op USB 3.1 ipv 2.0 dan ?
Andere modellen hadden ook al een tijdje USB 3.x poorten.
Leuke dingen, maar ik krijg altijd een beetje een soort van: 'OK, maar wanneer kan ik dit ook echt kopen?'. Een paar maanden geleden werd de NUC 11 Enthousiast aangekondigd waar ik best in ben geïnteresseerd. We zijn inmiddels 4-5 maanden verder en verscheidene US sites hebben 'em al gereviewd maar in Nederland kopen? Nope, nergens te krijgen. Dat vind ik toch een beetje jammer.
Mijn ervaring met instap NUC's is dat ze eigenlijk altijd nét te traag zijn voor waar je ze voor wil gebruiken. Wij hadden ze in gebruik als simpele skype pc. Windows 10 loopt er niet echt soepel op, maar dat kan bij deze misschien weer anders zijn.

Edit: ik wist niet dat er zoveel Intel fanboys zijn zeg, lijkt Apple wel :D

[Reactie gewijzigd door Vaal op 4 mei 2021 19:12]

Dan heb je het over oudere generaties, van voor generatie 8? Gebruik zelf een NUC8i3 en Windows 10 draait daar prima op. Uit een review:
This NUC packs some punch! Keep in mind that this is the lowest end Coffee Lake NUC and it’s still able to beat the highest end Kaby Lake i7 NUC in 3DMark Fire Strike.
Bron
Maar een Intel Core i3 is wel weer wat anders dan een Pentium of Celeron zoals in het artikel vermeld wordt en waar Vaal het over heeft.

Wij hebben op het werk al jaren Core i3 NUC's met 4GB RAM en die voldoen nog steeds uitstekend.
Wel hebben ze slechts een 64GB SSD, dat is vandaag de dag wat krap.
4gb ram is vandaag de dag ook krap.
Je vergelijkt appels met peren.

Jouw i3 is gebaseerd op de Skylake architectuur en kan je totaal niet vergelijken met de Celerons en Pentiums die in NUC's zitten. Die zijn op de zeer zuinige, maar zeer trage Goldmont en Tremont architectuur gebaseerd en zijn van een heel andere orde dan de 'normale' Celerons en Pentiums die op de Skylake en Icelake architectuur gebaseerd zijn.

Dat er twee soorten Celerons en Pentium zijn, komt omdat de Atom van weleer zo'n slechte naam had (traag als stroop), dat men die simpelweg hernoemde naar Celeron en Pentium, terwijl die dus totaal anders presteren dan de al bestaande Celerons en Pentiums.
  • Goldmont/Tremont Celeron/pentium = zuinig (max. 10 Watt TDP) en traag: Jxxx (desktop), Nxxx (laptop)
  • Skylake/Icelake Celeron/pentium = minder zuinig (min. 15 Watt TDP) en sneller: Gxxx (desktop), xxxxU (laptop)
Ik heb het specifiek over de Celerons, wat toen de instap was. Ik heb even gezocht en het zijn deze nucs. Nu natuurlijk helemaal hoogbejaard, maar toen ook al eigenlijk net te traag.

Ik heb verder nog een aantal Nuc i3 en i5 in gebruik en dat zijn heerlijke machines :)
Het is natuurlijk maar wat je te traag noemt hé. Om ergens in een kiosk wat foto's weer te geven, was dit bvb wel een prima toestel. Of bvb een klant van ons gebruikt een gelijkaardig toestel in hun atelier om lopende projecten weer te geven gekoppeld met een ERP pakket. Dat zijn bijna statische beelden en heb je echt geen cpu power voor nodig. Daar dienen dit soort toestellen voor.

Beetje jammer dat je in je originele post zegt dat je instap NUC pc's net altijd te traag vindt voor wat je ze wil gebruiken en dan haal je in een volgende post de meest eenvoudige Celeron van 6 jaar naar boven. Een i3 NUC is ook nog steeds een Instap NUC.
Ik kan je zeggen dat in een gewone pc met Celeron je dit voor dagdagelijkse taken dit ook te traag zal vinden. Heeft niets met NUC's te maken.

[Reactie gewijzigd door skelleniels op 4 mei 2021 18:09]

Een i3 is dan ook niet de instap range ;)

Ik snap heel goed wat @vaal bedoeld zeker als je de eerste paar generaties en dan de instappers met een Celeron pakt dan zijn die tergend traag. Aangepaste W10 installatie op een dualcore Celeron mnet 4GB ram en zelfs Spotify afspelen op mijn draadloze headset was al genoeg om het systeem te laten haperen :(

Pak een iets nieuwere doch ook redelijke low-end Core-M 7th gen en die loopt er al rondjes omheen :)
Als het echt puur daarvoor was zou ik zeggen, gooi er een lekker lichte distro op en zet een paar bookmarks klaar voor de webapps.

Ik snap wel wat je bedoelt gezien een volledige Windows installatie voor 1 taak op een budget-nuc niet heel lekker werkt.
Dan heb je echt een slechte keus kwa hardware gemaakt. Tuurlijk een celron is traag, maar haal dan een i3 of hoger.
Duh. Maar die had ik niet beschikbaar he. Anders had ik dat wel gedaan. :+ Heb meerdere i3 en i5's in gebruik en dat zijn prima machientjes.
Dus je klaagt over nuc's terwijl je er meerdere actief gebruikt? Dat is pas vreemd.
Wij gebruiken NUC's het laatste jaar veel voor relaties die 'ineens' vergader PC's (Teams e.d.) moesten hebben. Daar zijn het toch best leuke machientjes voor mits je niet de meest eenvoudige Sku neemt
Ik heb het specifiek over de Celerons, wat toen de instap was.
Linux er op zoals bv Peppermint. Licht en snel en na boot rond de 340Mb.
Ik heb een NUC8i5. Fantastisch rap apparaatje.
de i3 en i5 zijn idd heerlijke machientjes. Daar heb ik er ook een hele zwik van in gebruik, voor alles en nog wat. :)
Mee eens, i5 4C/8T NUCs zijn fantastisch. Alleen jammer dat je er niet echt een server op kunt bouwen, zonder 2.5 SATA (jaaa ik weet dat je USB3.1/3.2 hebt).
Dat zijn dan wel hele oude NUCs geweest ofzo, want wij hebben ook een hoop van die NUCs van zo'n 2 jaar geleden, en voor kantoorzaken als Skype browsen etc werken ze perfect. Zelf heb ik de snelste versie (niet de extreme 'NUC', maar nog deze kleine formfactor) die vorig jaar aan het begin van het jaar te krijgen was, en die is perfect voor development, lekker snel, alleen de GPU is natuurlijk ruk.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.