Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Details van Intel-NUC's met AMD Radeon 540-gpu verschijnen online

De specificaties en dollarprijzen van twee komende, compacte Intel-NUC's met Radeon-gpu zijn online verschenen. De systemen bevatten een Core i3-8121U en een AMD Radeon 540-gpu. Het zijn de eerste NUC's met losse Radeon-gpu.

De nieuwe Intel-NUC's met typenummers NUC8i3CYSM en NUC8i3CYSN staan bij de webwinkel SimplyNUC. Het gaat om de systemen waarover, onder de naam Crimson Canyon, in april informatie verscheen. Het gaat niet om de eerste NUC's met Radeon-gpu. Dat was de Hades Canyon-NUC met Kaby Lake-G processor, maar daarbij ging het om een op de package geplaatste RX Vega M GH-gpu, terwijl het bij de nieuwe systemen om losse gpu's gaat. De AMD Radeon 540 heeft 8 compute-units en kan over 2GB gddr5 beschikken. Daarmee is de videochip een stuk langzamer dan de RX Vega van Hades Canyon, die 24 compute-units combineert met 4GB hbm2.

De processor is de Core i3-8121U, een van de eerste op 10nm-geproduceerde chips van Intel, die zelf niet over een gpu beschikt. De processor heeft een kloksnelheid van 2,2GHz met een maximale boost naar 3,2GHz en een tdp van 15W. De NUC8i3CYSM heeft 8GB lpddr4-2666-ram en de NUC8i3CYSN moet het met 4GB doen. In beide gevallen is het werkgeheugen op het moederbord gesoldeerd en dus niet uit te breiden.

Verder is bij beide systemen een harde schijf van 1TB met daarop Windows 10 aanwezig. Of er ook modellen zonder harde schijf en besturingssysteem uitkomen, is nog niet bekend. De NUC's hebben daarnaast een pci-e-sleuf voor m2-ssd's, twee hdmi 2.0a-poorten, vier usb 3.0-interfaces, ondersteuning voor gigabit-ethernet en wifi-ac, infrarood en een sd-kaartlezer.

De adviesprijzen van de NUC8i3CYSM en de NUC8i3CYSN zijn respectievelijk 575 en 530 dollar. Eerst genoemde verschijnt naar verwachting in september; de versie met 4GB ram volgt een maand later.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

08-08-2018 • 15:59

38 Linkedin Google+

Reacties (38)

Wijzig sortering
Interessant is de i3-8121U. De voorloper op 14nm, de Core i3-8130U, Heeft een hogere boost clock en een iGPU. Echter is de TDP wel gelijk. Dat Intel er niet eens een iGPU in heeft weten te krijgen (en dus ook de reden dat een Radeon 540 gebruikt moet worden) zegt veel over hun 10nm proces.
Ik zie dit product meer als een showcase of publiciteitsstunt van Intel om te laten zien dat ze een product op het 10nm proces kunnen maken. Maar intussen...
De Core i3-8121U is overigens een 2cores 4threads, wat niet is aangegeven in het artikel. Zo is de benamingsschema van Intel ook best verwarrend want sommige i3's zijn 4cores met of zonder threads.
Voorloper en opvolger zou ik niet direct willen stellen. Dat is bij Intel normaliter vrij duidelijk uit de type nummers te halen en daar is hier geen sprake van.

Dat het veel zegt over Intels 10nm ben ik met je eens, maar laten we niet doen als of de Intel problemen met 10nm niet wijdverspreid bekend zijn. Dus opvallend is het nu ook weer niet. Dat deze cpu eraan zat te komen is toch ook al wel een tijdje bekend.

[Reactie gewijzigd door Dennism op 8 augustus 2018 16:21]

Het is opvallend in de zin dat als ze bijvoorbeeld de Core i3-8130U gebruikt zouden hebben het uiteindelijk product goedkoper zou zijn met hogere prestaties. Deze NUC heeft geen bestaansrecht vanuit een consumenten oogpunt. Wel vanuit Intels oogpunt (naar o.a. hun aandeelhouders toe).
Het kan ook een bewuste keus zijn geen iGP te gebruiken. Dan kunnen ze tegemoet komen aan hun deal met AMD.
Daarnaast zijn de iGP's in deze processoren niet al te best als je net wat meer wilt doen dan alleen een beetje internetten en typen.
Er zit een niet functionele GPU op de chip, dat zegt wel genoeg lijkt me :-) Deze 10nm chips performen slecht, gebruiken veel stroom (in vergelijking met hun huidige cpu generatie). Geen klant wilt ze gebruiken. Yields schijnen heel slecht te zijn (rond 10%, en dat met een niet functionele iGPU).

Dit is een manier om deze slechte cpu ergens kwijt te raken....
...
How bad is the current 10nm process? To put it mildly it is unworkable on both technical and financial fronts. Initial yields on Cannon Lake which SemiAccurat first reported as, “awful” were in the 8-10% range. Contrast this with their expected range of 50-60% yields on a new process and you have a pretty dire situation. Since then things have improved but not much, think increments not multiples, and multiples are needed. What exactly is going wrong? According to our sources Intel doesn’t actually know, they know what the problems are, but not why things are going off the rails.
https://www.semiaccurate....m-to-get-it-out-the-door/

Bedoelde je dit?
ik zie niet in wat de TDP eigenlijk heeft te maken met beiden zaken. Sowieso zijn bij de meeste chipfabrikanten de eerste stap naar een kleiner productieprocedé niet persé betere chips, verre van zelf als je gewoon terug gaat in de geschiedenis.

Nu ze hadden ook aangekondigd dat deze specifieke cpu idd voor hun de eerste productieprocessen zijn op dat 10nm proces. Ook al omdat er natuurlijk veel druk op hun staat, maar ook omdat ze dat volgens mij altijd al voorzichtig gedaan hebben en omdat ze ondertussen heel hun proces hebben omgezwaaid .(problemen met SAQP), omdat ze blijkbaar inderdaad op enkele problemen zijn gebotst.

Leuk leesvoer trouwens:
https://wccftech.com/analysis-about-intels-10nm-process/

[Reactie gewijzigd door white modder op 8 augustus 2018 16:21]

Vast gesoldeerd geheugen. :(

Een nadeel van een combinatie van een Intel CPU + GPU met een AMD GPU is, dat AMD vaak veel eerder als Intel stopt met de driver support. Al heel wat laptopjes hier onderhanden gehad, die niet goed meer functioneerden, omdat de AMD GPU drivers niet meer goed gesupport werden (bijvoorbeeld door een nieuwe versie van het OS). Er is dan vaak weinig tot niets meer aan de graphics instellingen van zo'n GPU aan te passen (een goed voorbeeld is hiervan de Intel i5-2450M met de AMD Radeon HD7450, die vaak gecombineerd werden in laptops).

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 9 augustus 2018 09:15]

Heb daar anders nooit problemen mee gehad, legacy drivers werken meestal ook zonder problemen op een nieuw OS.Windows 7 drivers werken ook prima op Windows 10, dan moet je wel een hele oude graka hebben.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 8 augustus 2018 17:55]

Ik heb eerlijk gezegd juist wel goede ervaring met AMD drivers als het aan komt op oudere GPUs. Ik heb in ieder geval nog nooit gehad dat het niet meer fatsoenlijk werkte.

PS. Een HD2450? Dat ding is 11 jaar oud joh.
Dat ligt totaal aan jou OS keuze natuurlijk. het is misschien waar voor Windows , Maar in linux land is het heel anders, de laatste nieuwe hardware werkt niet maar alle hele oude meuk vaak prima :P
Een nadeel van een combinatie van een Intel CPU + GPU met een AMD GPU is, dat AMD vaak veel eerder als Intel stopt met de driver support.
Mwah, ik weet niet hoe zwaar je dit moet wegen. AMD heeft de videokaarten met VLIW-architectuur dik zeven (!) jaar ondersteund met drivers. De IGP van Intel-processoren is iet simpeler van aard en dan is langer driversupport op zich niet zo moeilijk.

Je ervaring met laptops is een verhaal apart, aangezien laptop GPU's nog wel eens een wat apart driververhaal hebben. Naamgeving en architecturen die niet gelijk opgingen met de dekstopvarianten, zo had een HD76xxM nog de VLIW-architectuur, terwijl de desktopvariant op GCN zat, wat overigens ook antiek begint te worden (GCN 1.0 dan, kwam in 2011 op de markt) en nog steeds supported wordt. Zeker in het verleden mocht je maar hopen dat de laptopfabrikant zelf nieuwe drivers uitbracht. Die laptop GPU's moeten namelijk wel in dezelfde machine met een IGP van de CPU, bijvoorbeeld en dan is er nog powermanagement. Dit is een stuk beter geworden in de afgelopen jaren, maar we zijn er nog niet helemaal. Ik kwam laatst die HD76xxM in een oude Vaio tegen en inderdaad, de legacydrivers i.c.m. Win10 na de laatste update gaf enkel BSOD's. Maar moet je dan tegen AMD gaan roepen om een update uit te brengen voor een antieke architectuur, of tegen Microsoft dat ze beter moeten testen? Ik koos het laatste...En natuurlijk mijn neef uitleggen dat hij zijn zakelijke laptop na 7+ jaar wel eens een keer mag vervangen, ding is immers al bijna tweemaal afgeschreven.

[Reactie gewijzigd door PhatFish op 9 augustus 2018 03:18]

Gaat het hier om een polaris of vega gpu? In het geval van vega weten we al wat voor performance 8 cu's zal leveren (zie 2200g).
In de 2200G zit een Vega chip. Maar de Radeon 4 en 5 serie zijn Polaris kaarten.
Dit zal een Polaris 12 chip zijn die hebben 8 CU's / 512 Shaders.
Enig idee wat de verhouding qua GPU prestatie is tussen deze 540 en bv de 2200G ?
Volgens UserBenchmark zou de 540 over het geheel genomen ~2% sneller moeten zijn, maar zo te zien is t erg afhankelijk van de taak die uitgevoerd moet worden welke sneller is.
In de praktijk zou k op basis hiervan verwachten dat ze gelijk presteren. :)

(De RX Vega 8 waarmee vergeleken wordt is de iGPU van de 2200G)
OK, thx, altijd lastige vergelijken die iGPU's.

Bij slechts een paar procent verschil zijn ze in feite gelijk.
Das best knap voor een CPU/GPU van slechts 87,5 euro. :)
pricewatch: AMD Ryzen 3 2200G Boxed
Het is heel erg afhankelijk van je werkgeheugen. Die iGPU's zijn snel bandwidth starved. Daarnaast delen ze het TDP samen met de CPU. Waar de losse GPU mogelijk wat meer ruimte heeft.
Dat zijn de twee problemen met iGPU's op dit moment.

Bij Kaby Lake G hebben ze dat deels opgelost door er een HBM chip naast te plakken dan heb je in ieder geval meer geheugen bandbreedte.
Maar vooral in de snellere AMD APU's zijn de GPU's erg krachtig met goed geheugen kan je daar erg leuke prestaties uit halen. Zeker als je ze een beetje gaat overclocken en buiten het TDP laat gaan.
Je zou toch verwachten dat de 540 sneller is dan de GPU in de 2200G, aangezien deze laatste geen eigen geheugen heeft en dus gebottleneckt wordt door het veel trager DDR4 systeemgeheugen. Bij de 540 is geheugenbandbreedte 96 GB/s terwijl dat bij de 2200G maar 35 GB/s is bij 3200 MHz DDR4 geheugen.

edit: Enkel als een applicatie meer dan 2GB VRAM nodig heeft, zal de 2200G met 3200 MHz DDR4 systeemgeheugen een grotere bandbreedte hebben dan het vastgesoldeerde 2666 MHz DDR4 systeemgeheugen dat in deze NUC zit.

[Reactie gewijzigd door ShaiNe op 8 augustus 2018 18:11]

Gezien het gaat om een GPU in de Radeon 500 series, vermoed ik Polaris.
De reeds uitgebrachte Vega kaarten hebben, zover ik weet, ook allemaal Vega in de naam staan. (RX Vega series ipv 500 series)
Goed punt, ik dacht het zelf ook al maar aangezien in de hades canyon ook vega zat en ze al een 8cu igp hadden gemaakt wist ik het niet zeker :P
Als je zware graphics nodig hebt, denk je toch niet in eerste instantie aan een NUC? ;)

Wel verwarrend dat deze "upgrade-videochip" een lager typenummer heeft dan mijn NUC's Intel 600 chip, dat toch zeker geen "monster-kaart" is.
Wat zijn zware graphics? Ik gebruik een NUC met 3x27" schermen op 2560x1440. Dat is een broadwell iGPU (i5-5250u) en die heeft het heel zwaar. Als remote desktop client is het wel te doen, maar lokaal GPU load erbij en het wordt de machine al snel te heet onder zijn voeten. Een betere GPU zou wel werken (en los van de CPU dus beter te koelen).
Natuurlijk is meer altijd beter! :) Is ook een kewstie van behoeften versus budget.
Maar dan moet de keus er wel zijn, en die us er nu. Onder de dure Skull Canyon's.

Mijn lieve kleine NUCje kan, als het moet, 1 x 4K en 2x FHD tegelijk weergeven! Ik doe het niet omdat ik gewoon geen 3 schermen heb! :D
Ik wil het beestje ook niet vroegtijdig opstoken.

[Reactie gewijzigd door ToolBee op 8 augustus 2018 16:24]

Je kunt er straks gewoon een externe gpu aanhangen...Die zijn er al namelijk. ;) 8-)
Waarom maakt AMD niet iets vergelijkbaar met haar Ryzen APU's ? Dat zou pas interessant zijn: een AMD Ryzen 2400G NUC-achtige minicomputer met een fatsoenlijke on chip graphics unit. Shuttle vertikt het om AM4 barebones te maken, terwijl het in het verleden toch behoorlijk wat AMD socket barebones had gemaakt, die ik bijna allemaal heb gehad. Het enige voordeel is dat de nieuwere barebones volledig mini-ITX compatible zijn (weliswaar is de ICE cooler dan niet meer bruikbaar).
Als tweakers zou niets je moeten weerhouden om zelf aan de slag te gaan om er eentje te bouwen.

Er zijn een aantal mooi onderbouwde video;s en pagina;s waar je tips kunt vinden waar je op moet letten en welke onderdelen handig zijn om te pakken te krijgen. Zoals snelgeheugen en de juiste kast.
De juiste compacte kast is het ding. Heel laag, small, adaptervoeding. AM4 moederborden zijn er in de pricewatch niet met voeding recht op het bord, dan moet je een picopsu gebruiken, let wel op want sommigen zijn te hoog voor 1U dus de hoogte varieert. Vraag me af of je het Skullltrail klein krijgt.
Ik wacht al een jaar op een Zotac Ryzen met igp........... |:( :O :X
Die zijn in ontwikkeling! Allemaal rond 14x14cm ofzo(?)

Om er een paar te noemen:
Udoo bolt (de kleinste met 12x12cm)
Sapphire fs-pf5v
Aopen de6340

Ook een handheld in ontwikkeling:
Smach z

Allemaal hebruik makend van de ryzen enbedded v1000 serie apu's

Ik verwacht dat in de laatste 3 maanden van het jaar de eerste bordjes zullen komen van de nuc style bordjes, van de handheld is het een vraagteken
Waarom gebruiken jullie compute units in plek van threads als bewoording ? In het artikel gaat het over AMD en die zijn opencl gebaseerd, maar had het om nvidia cuda cores gegaan zijn de compute units totaal anders dan de threads.
4gig vastgesoldeerd???? Dat is toch niet meer van deze tijd? Als je enigzins vooruit wil dan moet je tegenwoordig mininaal 6gig het doen. Meer is in dit geval zeker beter ....
Dit is een ideaal entry level game systeem in een kleine form factor. De Radeon 540 is vergelijkbaar met de RX550 en biedt 1.2 TF's aan compute power. Daarmee zit je in het straatje van een Xbox One. Nu zal de Cannon Lake processor, ondanks de krachtsverschillen per klok, minder mee kunnen komen daar een XBO domweg meer CPU cores heeft, maar je kan er wel redelijk op gamen rond 720p-900p, denk ik zo.

In dat opzicht is de prijs dan weer aan de hoge kant. Immers, voor 150 euro koop je een tweedehands XBO en klaar ben je, al is de form factor dan wel een stuk groter. Daar staat dan wel weer tegenover dat de Crimson Canyon veel meer games kan draaien en ook vele MMO titels comfortabel zal runnen waar simpelweg geen XBO versie van bestaat.

Dit systeem zou just een mooie vergelijking moeten gaan opleveren met de Zotac MA551, dat mini systeem welke een Ryzen 5 2400G gaat gebruiken (De 2200G versie is komen te vervallen). In een plus versie met 8 GB DDR4 zou het een boeiende vergelijking opleveren. Want ja, de GPU is beter, maar heeft geen eigen geheugen tov deze Crimson Canyon.

De 4 GB versie snap ik dan niet zo. Wellicht dat men ervanuit gaat dat qua gamen 1080p vaak eerder niet dan wel het geval zal wezen, en er dus ook minder werkgeheugen benodigd is voor de lagere resoluties.

Dit zou dus vooral een klein gamesysteempje zijn voor de casual gamer die gewoon op een redelijke resolutie wilt gamen. Daarbij zullen de last-gen games makkelijk 1080p halen evenals de meeste MMO's die vaker gebruikmaken van last-gen technologie om lagere systeem eisen te genereren. Zoiets als Iron Sight, welke dan zijn eigen spelmotor heeft, zou op Crimson Canyon prima speelbaar moeten zijn.
Gesoldeerd geheugen ... Gaan we Apple achterna .....
Wel een reden waarom ik geen Apple koop, ja. Niet goed upgradeable...En je wilt over een jaar of 2 jaar vast nog wel een een geheugen stikkie erbij plakken indien nodig. Dat kan hier dus weer niet.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 8 augustus 2018 17:59]

Nee, maar het is wel strontirritant dat je zelf/achteraf geen upgrades meer kan uitvoeren.
Is voor mij een reden om zo’n apparaat juist niet te kopen.