Komende Intel NUC-pc's kunnen met losse videokaart uitgebreid worden

Er is informatie over de Quartz Canyon verschenen, een workstationkit van Intel in de NUC-lijn van compacte systemen die een extra videokaart kan huisvesten. Ook de komende Ghost Canyon voor gamers en de Phantom Canyon lijken losse videokaarten te kunnen bevatten.

Intel levert de Quartz Canyon met een Xeon E- of Corei i7 vPro-processor. Het systeem heeft verder twee Thunderbolt 3.0-poorten, twee ethernetpoorten, 802.11ax-wifi, zes usb-poorten, een sd-kaartlezer en een 3,5mm-aansluiting voor audio. Dat blijkt uit een brochure van de Russische website Softline en informatie van de Chinese site Chiphell. Volgens Twitter-gebruiker momomo_us, die vaak correct processornieuws brengt, krijgt Quartz Canyon een Xeon E-2286M of i7-9850H. Bijzonder voor een NUC is dat Quartz Canyon een geïntegreerde voeding van 500W heeft en ondersteuning biedt voor een extra videokaart.

Intel Quartz CanyonIntel Quartz CanyonIntel Quartz CanyonIntel Quartz CanyonIntel Quartz CanyonIntel Quartz Canyon

Intel zou dit jaar of volgend jaar ook de op gamers gerichte Ghost Canyon met vergelijkbare behuizing willen uitbrengen. Dit zou de opvolger van Hades Canyon worden, met een Core i9-9980HK en sleuf voor losse videokaart. In 2020 of 2021 moet dan Phantom Canyon verschijnen, waar Intel volgens Chiphell een concept van toonde. Intel overweegt deze NUC van een Tiger Lake-U-processor, pci-e 4.0, hdmi 2.1, 802.11ax, bluetooth 5, usb 3.1 Gen 3 en Thunderbolt 3 te voorzien en ook in deze pc kan een losse videokaart gestoken worden. Intels Hades Canyon heeft al wel een dedicated gpu, de AMD Vega RX M, maar deze is onderdeel van de Kaby Lake G-chip waarbij de gpu op een die gecombineerd wordt met de cpu. Daarnaast zijn er NUC's met dedicated AMD Radeon 540-gpu op het moederbord. Voor het concept van Phantom Canyon noemt Intel de aanwezigheid van de GeForce 1660 Ti en 2060 van Nvidia, maar niet duidelijk is of dit slechts voorbeelden van een mogelijke configuratie zijn of dat Intel daadwerkelijk met Nvidia in plaats van AMD in zee gaat.

Intel Phantom Ghost Canyon ChipshellIntel Phantom Ghost Canyon ChipshellIntel Phantom Ghost Canyon Chipshell

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

12-08-2019 • 08:40

70

Reacties (70)

70
69
26
1
0
29
Wijzig sortering
Ik heb de strategie om een doodshoofd te gebruiken op een product dat veelal zakelijk gebruikt gaat worden nooit begrepen. Ook niet omdat het echt enkel bij het topmodel van de NUCs is.
de strategie om een doodshoofd te gebruiken op een product dat veelal zakelijk gebruikt gaat worden
De doodshoofd stamt af van Intel's Skulltrail platform, een gaming variant van een van oorsprong zakelijk server-platform (LGA771 mobo met 2 sockets voor QX9775 quadcores).

Intel maakt z.g.a geen moederboarden meer, dus Skulltrail is nu alleen nog te vinden in hun high-end NUC lijn, die zowel zakelijk als voor (gaming-) prosumers interessant zijn, en word altijd geleverd met een extra cover zonder doodshoofd.
De plaat met doodskop er op kun je vervangen met een saaie blanco. Die wordt standaard mee geleverd.
Moet daarvoor de plaat worden vervangen? Bij het huidige model kan je de verlichting uit zetten (of volgens mij überhaupt de software niet installeren.
De bovenste plaat die je zo ie zo open moet maken om de computer te voorzien van geheugen en ssd kun je vervangen door een non skull, die wordt gewoon mee geleverd.
Ja de verlichting is ook gewoon uit te schakelen.
Wordt niet altijd bijgeleverd hoor. Wij hebben hier een hades, en die heeft geen extra plaat. Leds kunnen wel vanuit die BIOS uitgezet worden.
Echt sorry, Bij de serie daar voor werd hij wel mee geleverd
Dat is enkele bij de speciale editie, die wordt volgens mij niet zo vaak op bedrijfsvloer gebruikt. Heb die iig nog niet gezien. Niet bij ons (wij hebben er een kleine 500 ) of bij andere. Is meer voor de enthousiast :-). En dat is los van het feit dat die nucs meestal weggewerkt worden, dat zal bij deze versie iets moeilijker worden (want groter) maar toch.

[Reactie gewijzigd door Yoshi op 22 juli 2024 20:17]

Anoniem: 420148 @Libbz12 augustus 2019 10:50
Bij de huidige variant is 'ie optioneel. Ik heb 2 cover plates, eentje met schedel, en eentje zonder.
Is een inside joke van Intel omdat de NUCs een stuk sneller overlijden dan een reguliere PC. :+
Ben ik het niet mee eens, Wij draaien een voipcentrale op een nuc omdat we toen nog geen server hadden. Maar die draait jaren 24/7 zonder ook maar een reset nodig te hebben. Ik geef wel toe dat het stabieler is dan ik had verwacht en daarom hebben we hem dus ook nog niet gemigreerd naar de server.
Wat een onzin. Hebben er hier een paar dozijn die zonder problemen 24/7 draaien. M'n eigen NUC draait al een paar jaar 24/7.
Ik heb er 4 in het datacenter staan (5i5's van begin 2015). Doen perfect hun zuinige werk.
ik sluit mij bij de rest aan. Heb er al 5 jaar één als HTPC draaien en loopt als een tierelier. Enige minpunt is dat de fan eens in de twee jaar uitgeblazen moet worden (stof en kattenhaar) en dat die minder goed bereikbaar is.
Zakelijk bespreking:
A) Wijst naar de schedel. Als jij dit contract niet tekent dan gaat dat ook met jou gebeuren.

B) (Tekent contract)

A) trekt z'n computer terug.

:+
Behalve als je in de uitvaartbranche werkt, zie ik eigenlijk het probleem niet. Gekke klant die je afwijst omdat hij/zij een schedel symbool heeft gezien op je Pc kast.
Zal wel een lawaaierig kastje worden met een dikke videokaart erin... :/
Ik vind de titel "komende nucs" een beetje misleidend hier. Het gaat hier over een aparte lijn workstations, niet de komende reeksen nucs. Ik mag aannemen dat de normale nucs gewoon het oude formaat houden en niet voorzien worden van een swappable gpu.

[Reactie gewijzigd door CopyCatz op 22 juli 2024 20:17]

Die foto bevestigt alleen maar dat de titel onjuist is. Volgens de foto gaat het specifiek om een Intel NUC Kit en niet om alle (mini-)PCs.
Artikel zegt ook niet 'alle' maar 'komende' - ik lees dat als : de NUCs die nu op stapel staan om naar voor het eerst naar de winkels te gaan.

Uiteraard zal de nieuwste NUC over 2 jaar geen 9-th generatie Intel bevatten. Er zullen vast ook minder krachtige varianten dan de hier gepresenteerde typen, maar de komend NUC heeft de gepresenteerde specs.
Op de eerste foto ligt volgens mij de bovenkant, en daar lijken twee ~50mm fans in te zitten.
Plus het miniscule waaiertje in de voeding van 500 Watt.
Heb net een Intel NUC Canyon Hades in huis gehaald en in elkaar gezet met RAM en SSD.
Werkt helemaal top. Ik was even bang dat die binnenkort overbodig was, maar als het nog even duurt kan ik er wel mee leven.

Primair gebruikt is voor UE-development; m'n Macbook Pro trekt dat gewoon niet met XCode/VS en UE tegelijk open) en voor makkelijk transport vanwege veel reizen. Ideaal ding en goede performance; aan te raden. (schedeltje kun je makkelijk in de BIOS uitgooien)
Maar Intel zou toch zelf videokaarten gaan produceren? In 2020 zouden deze komen toch? Zou dit een voorbode kunnen zijn? Waarom ze dan een Nvidia gebruiken en het jaartal 20/21 noemen, zegt dat iets over hun kaarten?
Dit zijn wel aardig high-end/prosumer/zakelijke NUC's, dus ik denk dat je zomaar gelijk kan hebben. Dat is ook het eerste waar ik aan dacht, maar het zal voorlopig nog even bij speculatie blijven.

Wel hebben ze bij de reveal op GDC 2019 eerder dit jaar een aantal prototypes laten zien (sorry voor de irritante website, stukje naar beneden staan 3 foto's). Die foto's op zich zeggen natuurlijk niks over de performance, maar je kunt er wel uit opmaken dat Intel een hele eigen weg in wil gaan slaan vanwege het formaat en omdat het er op lijkt dat de eerste Intel XE videokaarten high-end worden. Dus dat zou ook aansluiten bij deze theorie.
High end GPU kaart zegt Intel. De lengte is toch een issue dan.
Ik vind geen specifieke afmetingen, maar op de foto's te zijn lijkt mij max 2 PCI bracket lengte te zijn dus max 20-21cm lengte GPU kaart die max 2 slots is.
Bij mijn weten zijn high end gpu kaarten zeker 3 slots hoog.
Vind intel goed bezig met hun nuc's! Het zijn echt super systemen in werk omgevingen. Makkelijk te verbergen, zeer doenbaar van prijs en werken imo lekker vlot.

De meer high-end systemen heb ik geen ervaring in, ben wel benieuwd wat deze ons gaan brengen.
jonges, dat is geen NUC meer hé.... Ik heb er één en die is waarschijnlijk 8x zo klein.
Zeer tevreden van, draait al 4 jaar zonder probleem, elke dag, 10u per dag
Betekent dit dat Intel hun NUC platform groter gaat maken? Of komt deze formfactor erbij als tweede en wordt de oude form factor ook gewoon nog geleverd? Ik vond namelijk de oude form factor ideaal. De nieuwe is veel te groot.

Persoonlijk heb ik liever een gewone grote case voor een game PC, want videokaarten op dit ultrakorte formaat zijn over het algemeen een stuk duurder en moeilijker verkrijgbaar. Maar voor een NUC heb ik liever de ruimtebesparing en heb ik geen GPU nodig.

Overigens vind ik de keuze voor nVidia versus AMD wel logisch.. AMD is intel behoorlijk op zijn donder aan het geven op CPU gebied. nVidia zit ze daar helemaal niet in het vaarwater. Dus ze zijn niet bezig een concurrent te sponsoren.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 20:17]

En we zijn weer terug bij barebones ala Shuttles uit het ‘00-10 tijdperk, enkel nu van Intel zelf en iets compacter 😜.

Wanneer er een mogelijkheid zou zijn om aan de voorzijde een waterkoelingradiator te plaatsen (optioneel) of wat extra opslag zou het veelzijdiger worden. Stiller of meer opslag voor projecten.
Ik had zo'n shuttle - hp slimline paste (schuin) percies in mijn 30cm diepe kast ( met extra geheugen , extra videokaart en ssd heeft die het nog lang volgehouden)
Daarna overgestapt naar nuc , dit monster is qua formaat idd weer stapje achteruit.
Dit beestje is wel krachtiger denk ik ;). 8c/16t en maximaal een 2080ti? Flink wat power in zo’n kleine case. Lijkt op de foto’s kleiner dan een m1 m-itx...
Ik denk niet dat je met de internal 500w power supply een 2080ti en een Intel 8c/16t gaat trekken.

Met high end desktop graphics cards bedoelen ze denk ik de 1660ti maximaal.
Het wordt inderdaad wat krap, een 9980HK is 45w, stel kortstondig 100w turbo, en een 2080ti max 290w. 400w afgerond. 100w voor een stel SSDs, geheugen, mobo en dergelijke. Laptops gebruiken dit als totaal plaatje, niet ondenkbaar dat het op de 500w voeding kan draaien.

Het probleem is de beschikbaarheid van een 2080ti op ITX lengte, die is er volgens mij nog niet waardoor intel die ook niet noemt mogelijk... zou wel een killer van een NUC zijn als dit wel zo was ;).
Ik heb in het verleden ook videokaarten gezien met een externe voeding, dus dat is dan eventueel nog een mogelijkheid. Grootste probleem lijkt mij toch vooral de warmte ontwikkeling en mogelijke herrie om dat op te lossen.
Blijft jammer dat ze geen gevolg hebben gegeven aan Kaby Lake G. Dat was in de NUCs een heel mooi ding. In een aantal laptops kwam het niet helemaal tot z'n recht door belabberde ondersteuning door Intel, HP en Dell.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.