Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Facebook brengt Oculus Quest 2 volgende maand uit voor 349 euro

Facebook brengt de Oculus Quest 2 op 13 oktober uit voor 349 euro. Andere details van de standalone-VR-bril kwamen eerder deze week al naar buiten. De VR-headset draait op een Qualcomm XR2-soc die Facebook en de chipontwerper samen hebben gemaakt.

Facebook-directeur Mark Zuckerberg kondigde de Quest 2 aan in een presentatie op Facebook. De Quest 2 heeft in plaats van twee oledschermen een enkele lcd van 1832x1920 pixels per oog met een verversingssnelheid van 90Hz. Bij de release zal de verversingssnelheid softwarematig nog een maximum hebben van 72Hz.

De soc is een Qualcomm XR2, die Facebook en Qualcomm samen hebben ontwikkeld en die twee keer zo krachtig moet zijn als de Snapdragon 835 uit de eerste Quest. Exacte details over de soc zijn vooralsnog niet beschikbaar.

De headset is ten opzichte van zijn voorganger 10 procent lichter en iets kleiner, zegt Facebook. De Oculus Quest 2 is volgens Facebook comfortabeler te dragen dankzij het lagere gewicht en de band om de headset vast te zetten is nu van zacht materiaal gemaakt. Het exacte gewicht en de afmetingen zijn nog niet bekend. Ook de controllers zijn volgens de fabrikant verbeterd. De nieuwe exemplaren zouden betere ergonomie hebben.

Net als de oorspronkelijke Quest is de Quest 2 een standalone vr-headset, die draadloos werkt zonder pc. Alle games en programma's die voor de eerste versie zijn gemaakt, werken ook op het nieuwe model. Het is ook mogelijk om de Quest 2 te verbinden met een pc via een usb-kabel. Dan kunnen pc-games in vr worden gespeeld. Voor het gebruik van de Oculus Quest 2 is een Facebook-account verplicht. Oculus maakte onlangs bekend dat dit voor alle nieuwe headsets van het bedrijf geldt. De Quest 2 komt 13 oktober uit in Nederland voor 349 euro. De 256GB-versie kost 449 euro.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-09-2020 • 19:40

207 Linkedin

Reacties (207)

Wijzig sortering
facebook account verplicht, dat is een no go
Maak een nepaccount, probleem opgelost.
EULA overtreding. Facebook vraagt je dan gewoon om even op de foto te gaan met jouw passport en deze op te sturen zodat jij je eigen toestel weer mag gebruiken:

Facebook may ask for photo ID, bank statement, even medical record as proof of identity: Money Matters

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 16 september 2020 19:49]

Ik ben admin van een gesloten facebook groep - 6700 leden. Vanwege het thema van de groep zijn we aantrekkelijk voor spammers die binnenkomen met leugens en ik heb er al een hele vracht moeten bannen. Meestal uit India. De lijst met geblokkeerde accounts loopt tegen de 2000 aan en de laatste 500 accounts zijn aangegeven bij Facebook en ze bestaan allemaal nog!
Er is nooit gezegd dat Facebook een eerlijk beleid voert. Ze zijn niet onderhevig aan enige wetgeving of morele standaard dus ze mogen de regels zo streng toepassen als ze zelf willen. Als het hun geld oplevert om Occulus eigenaren onder druk te zetten, dan zullen ze dat doen. Als het hun geld oplevert om jouw klachten te negeren, dan heb jij het nakijken.
Ik heb jaren geleden mijn Id moeten opensturen aan Facebook omdat ze zeiden te denken dat ik 'fake' was. Geen idee waarom, ben nooit gehacked. Toen helaas wel moeten opsturen.. gebruik Facebook
veel voor werk promotie en moest toen wel.

Dus het gebeurt daadwerkelijk wel soms.
En voor men zegt "maak je toch gewoon een nieuwe account als je gebanned wordt!", dan ben je dus ook al je oculus aankopen kwijt.
Dan neem je wel een risico:
Facebook Accounts Using Fake Names, Among Other Violations, Risk Losing Access to Oculus Content.

Facebook accounts are government by the Facebook Community Standards, and Facebook has confirmed that users violating those standards risk losing access to their headset. That can include violations that happen in VR or on other Facebook products like Facebook.com.
https://www.roadtovr.com/...dset-community-standards/

[Reactie gewijzigd door Munchie op 16 september 2020 19:50]

Ik vraag me af of het wel mag? Ze kunnen het in de voorwaarden zetten, maar dat wil niet zeggen dat het ook mag.

Mag dit juridisch? Weet iemand dat?
Maakt dat praktisch gezien uit? Ga je Facebook aanklagen als ze je nep account blokkeren? Dat mag iig, daarbij je complete game bibliotheek blokkeren zonder refund is twijfelachtig. Maar dit is gevalletje dat gelijk hebben en gelijk krijgen iets heel anders kan zijn.
Oplossing: niet kopen dat ding en absoluut ver wegblijven van Fakebook.
Dan gebruik je hem puur alleen als pc headset. Ze kunnen niet je steam games bannen
Maar waarom dan niet gewoon een andere bril kopen? Het is niet alsof ze een monopolie op VR sets hebben ofzo...
De enige concurrenten zijn meer dan dubbel zo duur.
is goed al jij meer wilt betalen voor minder.
Bij Facebook betaal je meer als je privacy je nog wat waard is.
Was dat maar zo, maar zonder de drivers gaat dat niet werken ;)
Oculus Link werkt niet zomaar, het is geen platte video interface. Je hebt ten alle tijde de software nodig, ook met SteamVR. En in het geval van de Rift (S) gaat het dan om de drivers voor de sensors/camera's/controllers. Zit allemaal in de Oculus software.

[Reactie gewijzigd door Werelds op 16 september 2020 23:10]

Dat klopt. Maar je hebt het platform niet nodig om dingen te kopen, Dus een nep facebook account met de kans dat die gebanned word is niet zo risky meer want je stopt je geld gewoon in steam vr. (waar toch alle decent games zitten)
Er is riftcat waardoor je draadloos steam VR kan draaien.

Het is beetje non topic, je kan een HTC Vive niet gebruiken zonder steam account en daar hoor je niet veel over. Voor bijna alle hardware heb je accounts nodig. Facebook geen heilige boon maar dat is Google ook niet. Een tweede account is een prima optie of met een facebook account die je verder niet gebruikt.
Riftcat heeft bij mijn weten alsnog geen drivers ;)

In het geval van de Quest zul je om het draadloos te doen ook in moeten loggen; Quest 2 zal verplicht met Facebook account zijn.

Dat je een account nodig hebt is één ding. Maar in dit geval word je verplicht een account voor een ánder product (Facebook) aan te maken/te gebruiken. Daar ben je vervolgens verplicht je echte naam te gebruiken en staat er in de voorwaarden allerlei onzin waar ze wettelijk gezien geen enkel recht toe hebben (zoals het willekeurig kunnen vragen om identificatie). Dat tweede product doet vervolgens een hoop dingen waar ik (en velen met mij) geen behoefte aan hebben en geen enkel verband met het hoofd product hebben.

Met een Steam account krijg je, net als nu met een Oculus account, toegang tot de software die bij de headset hoort. Niet meer en niet minder.

Daarnaast is er het probleem dat Facebook nep accounts niet toe staat, en ook duplicaten niet. Ik heb een Facebook account puur voor m'n werk (moet in de dev portal kunnen komen...), die verder helemaal op slot zit. Die wil ik uiteraard geenszins voor privé doeleinden gebruiken, dus zelfs als ik m'n Rift (of een Quest) met een FB account zou willen gebruiken, kan ik dat eigenlijk niet. Ik mag immers geen dummy account aanmaken en ik wil werk/privé gescheiden houden.
Ik vraag me inderdaad af of dit mag van de GDPR. Ze moeten een goede reden hebben om deze informatie te willen en mogen het dan ook alleen voor dat doel gebruiken.

Je recht krijgen is echter een tweede....

Gelukkig zijn de Duitsers hier wel mee bezig, en mochten die het erdoor krijgen dan zal dit toch ook voor de rest van de EU moeten gelden, lijkt me.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 september 2020 00:59]

Dat hoeft niet per-sé. EU regelgeving moet vaak met lokale wetten ingevoerd worden (zie ook GDPR -> AVG). Daarom heeft Facebook denk ik ook enkel de verkopen stopgezet in Duitsland.

Wanneer Facebook een tegenslag krijgt omtrent het veranderen van de voorwaarden (want voor de verplichting facebook account kunnen ze denk ik niet worden vervolgt) zal er dus een nieuwe rechtszaak op EU niveau moeten worden uitgevochten.
Dat is onjuist. GDPR ís AVG. Dat is slechts een vertaling...
Je hebt wel lokale uitvoeringswetten, maar alleen op gebieden waar de AVG toestaat dat lokaal geregeld mag worden, zoals bijvoorbeeld zaken op het gebied van arbeidsrecht of sociale zekerheid. In Nederland is dat de UAVG (uitvoeringswet algemene verordening gegevensbescherming).
Check, dat heb ik inderdaad incorrect. Maar ik verwacht nog steeds dat er een Europese rechtszaak nodig is als Facebook deze verliest.
Dat ook niet. Sinds de AVG is er sprake van een one stop shop systeem. Een onderzoek door een privacy waakhond heeft daarbij derhalve Europese werking. Verliest Facebook tegen de Duitse toezichthouder en wordt er gebruik gemaakt van het one stop shop mechanisme dan heeft een eventuele uitspraak Europese werking.
Ik ben benieuwd of ze dan alsnog niet proberen in beroep te gaan. Zeker als het direct een impact heeft op heel Europa. Vergeet even niet dat Facebook de grootste leverancier is van VR brillen en dit een grote impact heeft op veel organisaties.

Maar goed, we gaan het wel zien.

[Reactie gewijzigd door dycell op 20 september 2020 12:31]

Dus dat gaat nog verder dan een fake naam "what Facebook deems objectionable content, which includes hate speech, violent & graphic content, adult nudity & sexual activity, and cruel & insensitive speech." als Facebook je account blokkeert wegens een in hun ogen verkeerde fb-post ooit kan je aansluiten in de wachtrij bij faecesbook

Jammer, was zo leuk geweest want het is verder een leuk ding...
Is dat uberhaupt legaal?
Nep account werkt niet met Facebook. Die wordt opeens uitgeschakeld. Enige wijze om fake account in leven te houden is om er een valide e-mail adres en/of telefoon nummer aan te plakken. Daarnaast gebruik ik de Facebook Block list voor Pihole dus kan er ook geen verbinding met FB zijn.
Totdat je iets gaat kopen wat je voor dat account nodig hebt. En dus betaalt onder je echte naam.
En de kunstmatige intelligentie je op de achtergrond achter je rug uitlacht. Met een gemaakt lachje.
Zoiets overkwam mij.
Volgens mij is dat niet meer mogelijk sinds kort. Ik meen dat je nu een echte foto oid moet uploaden (hoe scam proof dat is is een tweede natuurlijk)
Dat prijskaartje voor bestaande Occulus toestellen; jouw privégegevens, schittert in afwezigheid:
https://www.forbes.com/si...eed-an-account-to-log-in/

[Reactie gewijzigd door Eonfge op 16 september 2020 19:47]

Achja, bij een iPhone/iPad is ook een Apple-ID verplicht wil je er een beetje gebruik van kunnen maken..
Maar daar is de main business niet het verzamelen en verkopen van je profiel toch ?
Nee, maar het kan natuurlijk te zijner tijd natuurlijk een leuke bijverdienste worden... of vertrouw jij op het sterke ethische besef van de Amerikaanse technogiganten?
Er is nogal een verschil tussen een bedrijf wat leeft van de apparaten met een privacy verkoop argument en een bedrijf wat letterlijk leeft van privacy misbruik.

Het is trouwens helemaal niet waar wat SuperDre hier verteld. Hij nuanceert het door woordgebruik als 'beetje' maar het is prima mogelijk om een Apple apparaat op te zetten zonder Apple ID. Je kunt alleen geen gebruik maken van iCloud functionaliteit maar die is zeker niet essentieel voor de basis functionaliteit.
Inderdaad. Ik heb Facebook al zo'n 4 jaar geleden in de ban gedaan (ja ik weet het Whatsapp) Maar er is echt een heel leuk leven zonder FB. Mis het totaal niet.
Wachten op de eerste jailbreak en dan is die echt standalone.
Vraag me uiteindelijk af hoeveel mensen dat echt een probleem gaan vinden. Ik kan ook een account aanmaken via vpn. En puur dan voor de Oculus gebruiken. Buiten de account worden de spellen via de Facebook account aangeboden of dat niet ?
Vermoedelijk gaat 90% van de mensen het geen probleem vinden. Maar het voelt voor velen alhier gewoon enorm lekker aan om te kunnen zeggen "ik heb al 4 jaar geen fb", "no-go" en dergelijke. Je zit hier op een niche-site. En dat geeft niets. Het is alleen niet helemaal main-stream.
Als FB je dan om een foto van jouzelf met je paspoort vraagt ga je af.
Sowieso is Facebook een commercieel bedrijf die niet om iets dergelijks als een copy van jouw paspoort mag vragen, zij zijn geen financiele instelling of jouw werkgever, dat zijn de enige partijen naast een ambtenaar in functie die er om mogen vragen.
Leuk, ga jij maar naar de rechter als ze je Quest uitschakelen. Veel plezier..
Dus je kan niet je gelijk halen bij een groot bedrijf?
Wel heel veel gezeik en kosten lijkt mij. Doe mij dan maar gewoon een andere headset als ik eerlijk ben.
Hoeft niet hoor, je staat gewoon in je recht.
Dat ben ik met je eens, maar in je recht staan en je recht krijgen zijn wel verschillende dingen. Dit kan je dan gaan 'ophalen' , maar met alleen een briefje sturen ben je dan niet klaar.
En toch doen ze het, ook nu al. "Proof of identity". Ervaring van de redacteur achter de Ars Technica review:
Facebook's reps asked me for my Facebook account address before they shipped me the review unit. I gave them my burner profile URL, then went to reset the password. By wrongly typing my new password one time, I was locked out. "Please send us proof of your identity," the site sternly warned me.
Dit soort bedrijven doen gewoon wat ze willen. In het ergste geval krijgen ze een boete van insignificante hoogte, en dat vaak pas na meerdere waarschuwingen. Het is goed dat onze Europese instanties wakker beginnen te worden, want zolang niemand ze terugfluit zullen ze steeds meer proberen.
Hou dat maar vol. Ben je straks je geld kwijt en heb je een bricked headset.
Ik koop sowieso geen Oculus, zeker nu de eis is een Facebook account er aan te koppelen. Verder is het gewoon feit. Dergelijke zaken kun je overigens ook gewoon bij de overheid aangeven.
Mooi dat dat voor jou niet geld met je makkelijk praten. Facebook doet dit al en gaat dit ook blijven doen ongeacht wat jij als feit acht zonder enkele bron.
Hoezo makkelijk praten?

Bron Nederlandse overheid : https://www.rijksoverheid...ntiteitsbewijs-en-wanneer

Hooguit het tonen van een ID is toegestaan, maar een copy maken niet en zeker niet met alle gegevens die hierop worden getoond.

Om deze reden heeft de overheid ook een app beschikbaar gesteld om jouw ID genoeg af te schermen, met wat men wel mag weten. Alleen lijken bedrijven als Facebook, maar ook Google er een loopje mee te nemen.

Bron Nederlandse overheid: https://www.rijksoverheid...e-kopie-identiteitsbewijs

De Overheid heeft ook een standaard brief die je kunt afgeven als men in het buitenland een kopie wil maken van jouw ID bij bijvoorbeeld een hotel of verhuur van voertuigen, zij vragen ook vaak het ID af te geven. Het is dan de bedoeling deze brief te overhandigen. Helaas kan ik niet zogauw een link naar betreffende brief terugvinden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 23 september 2020 19:30]

Misschien is het handig om even het beleid van facebook te bekijken voor je jezelf in de vingers snijd en voor lul zet... Je bronnen gaan uitsluitend over je Nederlandse legitimatiebewijs. Facebook vraagt om rijbewijs of paspoort of, als je dat niet wilt, een tweetal onofficiele documenten zoals een lidmaatschap en een bankafschrift. Doe je dit niet, doe je op facebook niet meer mee en wordt je account gesloten.
Daar ging deze discussie niet om, jij begon zelf over een paspoort en daar mag men niet eens naar vragen een kopie toe te zenden, dat is het punt. In een aangehaald voorbeeld, eisen ze echt om 'proof of identity' en dat kan alleen met overheids papieren / ID's en daar valt ook jouw rijbewijs onder.

Het enige voorbeeld wat mag/kan en dat staat ook in mijn bronnen, bij het betreden van een discotheek, mag de uitsmijter vragen een ID te tonen. Deze mag je echter niet overhandigen en al helemaal geen kopie achterlaten.

Maar doe wat je niet laten kunt... dan zal er ook nooit iets veranderen of nageleeft worden. Daarnaast raad de overheid aan dergelijke zaken gewoon te melden, bij genoeg meldingen zal echt wel actie ondernomen worden.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 24 september 2020 22:08]

Men mag daar best naar vragen, en jij mag dit ook weigeren. Het weigeren betekend nog steeds dat je account gesloten blijft. Dit is niet moeilijk als je 1+1 bij elkaar op kan tellen. Dat ze verder nog andere documenten kunnen gebruiken hiervoor is de volgende stap, zoals ik hierboven ook al deed uitleggen.

Bedankt voor de toestemming om te doen wat ik niet kan laten, papa. :+
Ik ben zelf ook geen voorstander van de koppeling met fb. Sterker nog, ik heb jaren terug alles van m'n fb verwijderd, behalve m'n account zelf. Echter vraag ik me wel af hoe groot de impact echt is...

Mensen die anti fb zijn, zullen behalve de standaard gegevens, niks erop hebben staan. Oculus kan dezelfde info verplichten bij het aanmaken van een account.

Dit lijkt me dus meer een principiële probleem dan een echt praktisch probleem. Vergeet niet dat fb via WhatsApp ook al een hoop info van je heeft.
Door in te loggen met je Facebook account koppel je al je activiteit in de headset aan je echte identiteit. Het doel is simpel: men wil dat je hun platform gebruikt om te socialiseren met je vrienden en media te consumeren, zodat ze een accuraat profiel van jou kunnen opbouwen. Voor gepersonaliseerde advertenties, en al het andere waar Facebook voor in het nieuws is geweest.

Nu het nog een apparaat is wat je hooguit een paar uur per dag gebruikt valt dat nog wel mee. Maar de end game van Facebook Reality Labs is om het computing platform van morgen in handen te krijgen, i.e. een AR/VR bril die al je andere apparaten (smartphone, TV, laptop, etc.) vervangt. Microsoft is al geen lieverdje, maar ik moet er niet aan denken dat Facebook straks het equivalent van Windows in handen heeft.
Nou ja: naam, email, bankgegevens als je een spelletje koopt, adres?
Dan nog even koppelen aan ie leuke fotos die een vriend of familielid op FB heeft gezet en voila....
Naam en email zijn al bekend bij FB. De koppeling aan je vrienden en familie... is dat niet het hele punt van FB? Er zijn dus 2 dingen mogelijk, je hebt op dit moment geen account bij fb of je hebt wel een account.

Als je nu geen account hebt en je maakt er 1 aan, dan heb je geen "friends" en dus ook geen koppeling aan je vrienden/familie en kennissen. Vergeet niet dan ook gelijk Whatsapp van je telefoon te verwijderen. Deze deelt ook al tijden je contact info met FB.

De kans is overigens heel groot dat ze zonder verplicht login op FB al je informatie ook wel aan elkaar kunnen koppelen. Verplicht een two factor login met telefoon of email en met behulp van deze info weten ze ook alles te vinden. Anders hebben ze je IP adres ook nog waarmee je het meeste inlogged op al hun diensten.
Ik weet het, ben er niet blij mee, wil desondanks zo'n ding.
heb WhatsApp wegens "chantage" van vriendenkringen. Alexa staat naast mijn bed.... bril zoeken, zuiver om de tijd te weten om te zien of je je nog even om kunt draaien is lastig, bij mij werkt zelfs een projectiewekker niet.
Dan is het wachten op andere modellen met deze chip, die worden dan waarschijnlijk wel 2x zo duur.
Verkoop jij je privacy dan voor de helft van de prijs? Ik betaal dan wel het dubbele voor een eerlijk product.
Tja is een punt:
heb jij een smartphone, doe je iets met Google, WhatsApp enz?
Ja hoor, maar ik heb daar weinig keuze in. Whatsapp alvast Signal. Google blokkeer ik alvast een hoop, althans waar het mogelijk is.

Maar dat is dus het resultaat van de meute die al die jaren blindelings heeft gevolgd. Zitten zelfs de mensen die alternatieven zoeken deels vast aan de big brothers van deze tijd. Aan de consument om zich dingen te ontzeggen voor het juiste doel!

ps: kijk naar de nieuwe auto's en hun multimediasystemen, even erg! Heeft niets met vooruitgang te maken, maar met controle!
genoeg mensen zonder principes
Ah, als iemand zijn principes niet in lijn met die van jou vallen tellen ze niet?
precies.
hier zit er een.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 05:32]

Er staat een vrij vernietigende review hier:

https://arstechnica.com/g...2-as-your-next-vr-system/

Mooi punt van aandacht vond ik dat moderators en andere gebruikers van Facebook die 'in de buurt' van jou in VR zijn, dus ook jou op kunnen nemen en dat, zonder dat je het weet, tot in de eeuwigheid op de servers van Facebook kunnen bewaren...

[Reactie gewijzigd door thunder7 op 16 september 2020 21:27]

Ik heb inmiddels een hoop andere reviews gelezen/gezien en de review van arstechnica begint al erg negatief met schrijven, lijkt me meer dat die man gewoon chagerijnig was oid en zoveel mogelijk negatief wilde zijn (ook duidelijk zeer negatief over het benodigde FB account, wat mij niet zou verbazen dat dat zijn kijk op de headset extra negatief maakte).
En dat van 'in de buurt' zijn gaat puur over 1 specifieke app van facebook.. Das is hetzelfde als gaan zeuren dat moderators in een chatroom jouw kunnen volgen en zelfs je privechats kunnen meekijken zonder dat jij daar weet van hebt.
klopt... ik had dezelfde indruk, valt wat tegen van Ars Technica...
Ja, hij had zelfs een aanname dat de controllers slechter waren en minder LEDjes hadden terwijl dat niet zo bleek te zijn.
Nee, maar het is wel zo dat de leds waarschijnlijk minder 'flikkeren', wat dus uiteindelijk wel kan leiden tot een wat slechtere tracking, immers valt de controller op deze manier alleen te tracken als de LED aan staat.
Dat is waar maar dat ging wel alleen over Facebook's eigen apps zoals Facebook horizon.
Ja joh. je heet toch gewoon Piet.345
En ik heb de mike uitgezet op venues. Anders horen ze dat ik Corona heb.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 05:31]

Ik hoop dat je ook een creditcard op die naam hebt waarmee je spelletjes koopt.... kan dat ook anoniem? Ik heb een anonieme OV kaart, die ik oplaad met mijn bankkaart.... hoe anoniem is dat?
Betaal met paypal. Is andere naam.
Mijn ov kaart is op naam, anders geen bejaarden korting.
Moderator: schop me er maar uit. Want off topic.
Mag niet, op facebook moet je je echte naam gebruiken, en dat kunnen ze afdwingen door bij twijfel/ een report je account te locken tot je hen een scan van je ID geeft. Als dan blijkt dat je loog ben je je account kwijt.

En als je dan denkt 'maak ik een nieuwe account': dan ben je dus ook alle aankopen op oculus kwijt.
Zal wel. Zit er al 100 jaar op met nauwelijks activiteit en slechts twee vrienden.
Maar heb even gekeken, maar het enige wat ze van mij hebben is een correct telefoonnummer. Verder een simpele voornaam. Zal het wel allemaal verkeerd doen.

Dus hoe lang duurt het voordat ik eruit gegooid word? Help me even?

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 19 september 2020 23:47]

Echt de slechtste review ooit... je kan zeker commentaar hebben op het facebook gedeelte etc etc.. maar zeg dat dan gewoon ipv de boel op deze manier te reviewen.. wees duidelijk.

Je haat Facebook en zeg gewoon dat dat de reden is dat je hem niet zou kopen. Op hardware gebied is het gewoon echt precies wat VR in algemeen nodig heeft.. goedkoper en beter dan alles wat er is.

Gewoon echt prutswerk review dus.

[Reactie gewijzigd door Antonie_Bouman op 17 september 2020 13:06]

De eerste review die ik heb kunnen vinden: https://arstechnica.com/g...2-as-your-next-vr-system/

Ze zijn niet erg enthousiast, en niet alleen vanwege het Facebook account debakel. Ook vanwege de goedkopere uitvoering dan de Quest 1.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2020 20:06]

Tja, maar ga je andere reviews bekijken dan is men wel enthousiast.. Ik vind het artikel van arstechnica sowieso al vanaf regel 1 nogal negatief overkomen.. Maar ze hebben een punt mbt de IPD, dat is wel wat eigenlijk alle reviewers wel aangeven, erg jammer dat er maar 3 posities zijn en niet gewoon millimeter perfect of een zwik meer.
Ik vraag me sowieso af hoe het werkt omdat je geen individueel instelbare schermen meer hebt (van 2 keer OLED naar 1 keer LCD, heb ik begrepen). Het lijkt me meer een soort knopje waarmee je de IPD in software aanpast (wat dus compleet waardeloos is).
Het gebruik van de knop wijzigt de stand van de lenzen aan tov het scherm en past dus wel degelijk het IPD aan. Helaas was het niet mogelijk om dit millimeter perfect te doen door een combinatie van a) het mechaniek, welke bestand moet zijn tegen een val van 1.5m en maar uit een gelimiteerd aantal onderdelen kan bestaan omdat dit deel van de headset in een clean room geassembleerd moet worden, en b) het materiaal van de eye cups, welke de lens en het scherm omsluiten. In de originele Quest (en in de Rift en Rift S) is dit een hard kunststof en voor de Quest 2 is dit flexibel gemaakt. Maar dit heeft beperkingen in welke richting en hoeveel de lens kan bewegen ten opzichte van het scherm.

Disclaimer; ik was tot september vorig jaar in dienst bij Oculus waar ik aan firmware voor oa. de display stack werkte. Ik heb de ontwikkeling van de eerste prototypes met dit scherm gedaan en heb het mechanisch ontwerp van dit IPD mechanisme meerdere malen kunnen bewonderen zonder de eye cup.
Ah... ik vraag me af of de pixels op het scherm niet naadloos verschoven kunnen worden. in combinatie met de drie standen van de lenzen zou je een eind moeten komen!
Zoals de Ars Technica reviewer schreef: de lenzen kunnen ook tussen de standen 1,2,3 staan. met een software tweak is dan ook een stand "2.5" mogelijk. Anders denk ik dat afhankelijk van je IPD je toch een wat minder ervaring kunt hebben...
Je kunt absoluut de pixels op het scherm naadloos verschuiven en ik weet niet waarom dat niet geïmplementeerd is. Dat is hoe het voor de Rift S werkt. Ik weet dat het software mechanisme van de Rift S door veel mensen niet begrepen werd en bijdroeg tot een aanzienlijk support volume met klachten dat het beeld vervormd/wazig was. Mogelijk dat er voor gekozen is om dit eenvoudiger te houden. Maar ze zouden het absoluut als een advanced feature kunnen toevoegen op een later moment.
bedankt, ik heb opgehouden Tweakers te modereren, anders had je "+2" gekregen. ...
Leuk om te horen van iemand die er daadwerkelijk verstand van heeft, maar als ik tussen de regels door lees zijn er vooral een hoop concessies gedaan; het moet een val kunnen overleven, mag slechts uit een beperkt aantal onderdelen bestaan, etc. Dit apparaat biedt straks de enige (officiële) mogelijkheid om toegang te krijgen tot de Oculus store en het is duidelijk voor een heel groot publiek niet geschikt (geen eye relief en slechts beperkt verstelbaar IPD).

Het nodigt daarnaast niet echt uit om te kopen omdat het in vele opzichten regressie is ten opzichte van zijn voorganger (net zoals de Rift S deels regressie was vergeleken met de CV1). Er is nog zoveel winst te behalen op technisch vlak (hogere FOV, varifocale lenzen, hogere resoluties, comfort, noem het maar op) en in plaats daarvan krijgen we een 6DoF Oculus Go én de mededeling dat we van Facebook niets beters hoeven te verwachten in de toekomst (misschien ieder jaar een nieuwe SoC?). Ik vind het teleurstellend en ik heb geen enkele intentie om Facebook op welke manier dan ook te ondersteunen.

Als dit Facebooks strategie is om de VR wereld te veroveren dan hoeven we ons denk ik weinig zorgen te maken.

Disclaimer: ik heb een enorme antipathie tegen Facebook.
Er wordt een groter paneel gebruikt dan wat er werkelijk aan actieve pixels gebruikt wordt, daarom ook de 'near 4k resolutie'. En nee, je verplaatst echt fysiek de lenzen naar buiten of binnen, met 3 posities waarin die kan klikken. De headset detecteert de positie en verplaatst het te tonen beeld (per oog) over de display, vergelijk het met een zwarte desktop waarboven je een witte window van links naar rechts verplaatst (ofwel je destkop is 1920x1080p, en je hebt 2 windows elk van 710x1080p, 1tje staat links, 1tje staat rechts. en bij 710x2 breed op 1920 hou je dus nog 500 pixels over om je windows te verplaatsen. Dus het principe is eigenlijk vergelijkbaar met 2 losse displays die los van elkaar kunnen verplaatsten, maar dan dus op 1 display.
En op dit moment kan je dus niet nog digitaal EXTRA de IPD bijstellen (maar ik verwacht dat dat over niet al te lange tijd wel mogelijk gaat worden.
"Niet erg enthousiast"?? Verdict: avoid.

En verder ontopic: ik wil best weer een VR-headset, maar dit FB-gelul, daar ga ik écht niet aan meedoen. Vind mijn leven heerlijk zonder FB.
Ja, maar als ik die review lees, wordt er wel erg naar de conclusie toe geschreven: ik haat deze Quest. Ik ben van Ars Technica beter gewend...
Ja dat is slecht nieuws. Volgens Ars is het rommel.
Enfin we zullen zien.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 05:32]

Andere reviews, eg: https://www.youtube.com/watch?v=_x6lux6f_6g zijn wel een stuk positiever.

Eén ding waar ze het in ieder geval allemaal over eens zijn, is dat de standaard head strap zinloos is, en je altijd de elite strap erbij moet kopen.
Voor 350€ heb je idd de basis wat op zich aardig is, maar ondanks dat de headset een 80 gram lichter is ben je dus zo goed als aangewezen om de advanced strap te kopen voor extra comfort. Neem je het 256GB model en een extra batterij voor wat langere speelsessies en het loopt snel aardig op. Voor 350€ heb je dus een instapmodel maar als je VR ietwat serieus neemt zal je een pak meer uitgeven.

Hier trouwens een uitgebreide review van Tested: https://youtu.be/_x6lux6f_6g
Mja, ik heb de Quest 1 gehad, en die 256GB heb ik absoluut niet nodig. Als ik mijn 10 meest gespeelde spellen erop zet, dan is er nog niks aan de hand met 64GB. Voor mij zou het dan enkel de 64GB Q2 zijn, en wellicht later de Elite strap aanschaffen als de default strap toch ruk blijkt te zijn.

Meer hoef ik niet aan te schaffen. Ik heb al een USB-C powerbank, die je met de lader kan gebruiken (broekzak met lader achter je rug langs, geen last van tijdens een speelsessie).

Dus je kán het zo duur maken als je wilt, maar als je ALLES van Oculus aanschaft, ja dan tikt het langzaam aan, maar er zijn gewoon alternatieve accessoires.
Geen idee of de games voor Quest meer gecomprimeerd zijn vs de Rift, maar als ik naar een Arizona Sunshine, Lone Echo & Zero Caliber kijk bv, zit ik al aan 65GB.

[Reactie gewijzigd door Buzz_Fuzz op 17 september 2020 00:32]

Quest games zijn maximaal tussen de 2 en 4 GB. Sommigen onder de 1 GB.

Ja Quest games zijn behoorlijk gedowngrade, maar de Quest 2 gaat daar verandering in brengen, maar niet zo groot als de PC.
Ik heb een tijd een Quest1 van werk geleend.
Ik heb die Quest store grotendeels links laten liggen en gebruikte hem als draadloze headset met SteamVR.
Dat draadloze werkt verbazingwekkend goed via wifi als je PC via kabel aan je wifi hangt. (Virtual Desktop).

Dus heb ik nu een Q2 met 64Gb besteld.
Prima prijs voor een draadloze PC-VR headset als je het mij vraagt 8-)

[Reactie gewijzigd door Menesis op 17 september 2020 09:58]

30 april 2019: nieuws: Oculus Quest en Rift S komen op 21 mei uit in de Benelux
De Rift S kost 449 euro en de standalonebril Quest kost 449 euro met 64GB opslagruimte of 549 euro met 128GB flashopslag.
16 september 2020: nieuws: Facebook brengt Oculus Quest 2 volgende maand uit voor 349 euro
De Quest 2 kost 349 euro met 64GB opslagruimte of 449 euro met 256GB flashopslag.
Eindelijk een VR-bril waar ik echt enthousiast zowel qua specs als qua features van wordt voor een betaalbare prijs. Echt een bizarre headset voor een bizarre prijs.

Jammer van de verplichte Facebook-login, zonder had ik er zeker nog 50 en misschien wel 100 euro extra voor betaald. Helaas blijven we wachten. |:(
pico neo 2 komt binnenkort met een consumente editie
En DAAR ben ik dus nog veel meer in geinteresseerd, vooral omdat zij wel de controllers ook achter de rug en uit het zicht van de camera's tracken, en de tracking daarvan blijkt gewoon uitstekend te zijn, zou me niet eens verbazen als het goedkoper is dan met al die IR leds etc.
Alleen wel jammer dat die dan maar weer 2 camera's heeft voor de inside out tracking.
Wist niet dat er een consumentenversie van komt, kan daar ook niets over terugvinden.
Hoorde het in een YouTube filmpje met de devs. Weet kanaal even niet maar is die Duitser die veel over VR praat.

Ik zal morgen even bron zoeken
Beetje apart om van $299 naar €349 te gaan. Euros worden altijd genaaid
Het is ook de BTW die er in euro's al bij zit, maar in dollar niet. Maar ik begrijp de emotie, het is niet "gewoon geconverteerd".
300$ = 250€, als ik bereken op deze site dan kom ik op 332€ zonder verzendkosten. Afhankelijk van waar de headset geproduceerd wordt kan je de verzendkost er nog bijrekenen en dan zit je idd op die 350€.

Leuke headset maar komt er bij mij sowieso niet in omwille van de verplichte FB account.
Sales tax zit niet in de dollar prijs, wel in de euro. die is daar gemiddeld 6,5% (verschilt wel per staat, sommige staten hebben geen sales tax), hier hebben we 21% BTW, dus bij die 300 dollar nog 6,5% toevoegen, rest van het verschil is vooral dat wij hier hogere belasting hebben.
Met xe.com is de koers van $299 op het moment van schrijven 253,32 euro * 1,21 komt uit op 306,52 euro inclusief BTW... Dat scheelt toch nog behoorlijk vergeleken met die 349 euro...
En dat terwijl euro's meer waard zijn! Eerder 250 euro.
Daar zit dan ook 21% belasting bij in. En bij de Amerikaanse prijs komt, afhankelijk van de staat, nog sales tax bij.
met 21% belasting kom je niet uit op 349, maar op 306,52 (op het moment van schrijven)
Vaste riedeltje: 21% BTW, 10% invoerheffing. 299 USD is €252,76, plus 21% plus 10% = € 331. Dus ja, we worden weer een beetje genaaid maar stiekem valt het wel mee. €329 was eerlijker geweest though.
Heeft dat niet te maken met de verplichte garantietermijn (2 jaar) in de EU? In de VS zijn ze daar een stuk minder streng in.
Oh dat is wel jammer, een enkele LCD van 1832x1920. Edit: verkeerd gelezen. Dus het paneel is 3664x1920.

Het is wel degelijk een stap vooruit ten opzichte van de eerste Quest. Zowel in resolutie (de Quest 1 was ook maar pentile dus minder subpixels dus het resolutieverschil is nog groter dan op papier) als in SoC performance.

Dan is het inderdaad wel een heel verleidelijk alternatief voor de HP G2, voor de helft van de prijs bijna dezelfde resolutie.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2020 20:01]

Die 1832x1920 is ook per oog. De originele quest heeft 1440*1600 per oog. Dit komt neer op 4.6m pixels voor de originele quest, 7m pixels voor de quest 2 en 9.3m pixels voor de Reverb G2.
Ja ik zie het nu, volgens mij stond het begin alleen maar iets over 1 panel met die resolutie, maar ik kan het ook verkeerd gelezen hebben. Heb het al aangepast.
Dus zo'n grote vooruitgang is het niet. En bovendien wordt OLED verruild voor gewoon LCD wat een lagere contrastwaarde tot gevolg heeft. Plus meer stroomverbruik.
Het zou beter zijn om de resolutie flink op te schroeven. Bijvoorbeeld 4K per oog, en dan alles op 2K renderen. Heb je alsnog een veel scherper beeld.
Maar belangrijker nog: Verbeter de FOV. Dat je geen randen meer ziet. Pas dan zal ik mijn oude Oculus aan de kant schuiven.
Heb je al eens bij Pimax gekeken
Terwijl ik het persoonlijk met je eens ben dat Oled beter is werkt dit niet beter voor een vr bril, zeker niet als ze samsungs pentile matrix gebruiken, mijn ervaring met een Oled scherm en vr bril is dat je zeker in donkere scènes last hebt van smearing wat overigens ook een probleem is op telefoons die dezelfde schermen gebruiken, een 1440p LCD vr bril zal er scherper uitzien dan een 1440p Oled vr bril
Lees eens goed het is per oog. Staat in het artikel
Ahh ik zie het, is dat misschien net aangepast? Of misschien heb ik er overheen gelezen.
Geen idee. Moet zeggen snap dat je er over heen leest
Plus deze kan je gewoon (draadloos) op PC gebruiken, dus je bent niet afhankelijk van de Quest games. En een heel stuk prettiger geprijsd.
Je ipd moet wel toevallig weer in een van de sweet spots zitten anders heb je weinig aan die extra pixels omdat het toch wazig is.
Ja wat dat betreft heb ik mazzel. 63. Exact het gemiddelde :) Maar inderdaad heel jammer voor degenen die dat niet hebben want de adjustment van de Quest 1 was perfect.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 16 september 2020 23:30]

Wow!

Da’s een stuk beter te behappen dan die €500+ wat de quest nu kost
500+? Is ie duurder geworden dan? Ik heb de mijne een jaar geleden gewoon voor 450 gekocht.
450 was ook de officiële prijs inderdaad. Snap ook niet hoe hij aan die 500+ komt. Wellicht een keer gezien tijdens de lockdown geneuzel tweedehands, toen gingen de prijzen even sky-high, maar officieel is ie nooit boven de 450 geweest.
Ja of wellicht staat het simpelweg onder het artikel. €516,66 vanafprijs.
Dat is een automatisch gegenereerde link naar de pricewatch. Ik gebruik de pricewatch best graag, maar je moet wel rekening houden met de beperking dat niet alle winkels er in staan. Als je er op klikt zie je ook dat de 64 GB versie duurder zou zijn dan de 128 GB versie, dat kan natuurlijk nooit kloppen. De 64 GB staat er dan ook alleen in bij 2 vage winkels.
De Quest is bij oculus zelf volgens mij gewoon 450 gebleven.
Gaat mij er meer om dat Xoniq net doet alsof ik die prijs uit mn duim zuig. Niet zo aardig.
De Quest 1 is flink gezakt recent ;) Een CB 2e kans kost net zoveel nu.
Echt direct besteld. FB account is jammer, maar absoluut geen "no-go" om deze headset over een maand al in huis te kunnen hebben. Dit apparaat voor deze prijs loopt echt 5 jaar voor op de concurrentie.


Ps. De elite strap voor 49euro lijkt me wel echt nodig. Maar dan nog.

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 16 september 2020 20:07]

Wat dacht je wat! Ook besteld. Dat worden onrustige nachten.

En ik snap die echte kerels die geen FB, Apple, Google, Dropbox, Evernote, Microsoft Telegram, Whatsapp, en/of Samsung account hebben best wel hoor.
Deze domme mijnheer heeft dat allemaal wel. En dat zal dus wel mijn dood worden of zo.

Laten we het over de techniek hebben. Tweakers is toch iets met techniek en zo?

Ik zat net naar de presentatie te kijken, via Oculus Venues uiteraard, en daar ging het ook over AR. Brrr, techniek die via je polsen de beweging van je vingers op de mm nauwkeurig kan zien. We gaan nog best wat meemaken.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 05:31]

Ik zou toch misschien wat reviews afwachten want het ding schijnt, in ieder geval volgens de ars technica review die hieronder vermeld is, op veel vlakken echt stukken minder te zijn dan de Quest 1...
Snap je probleem maar ik MOET het gewoon hebben.
Al is het alleen maar vanwege de Xr2 van Qualcomm. Dat schijnt weer echt een sprong voorwaarts te zijn.
Ik ben een enorme Ars fan, dus ik hoop dat de recensie correct is.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 05:31]

Andere reviews zijn lovender. Als de headset niet goed op jouw hoofd past wordt het al snel een slechte ervaring. Dat schrijft ars ook. Zijn ipd zit precies tussen twee standen. Die standaard headstrap is ruk, dat zag je van mijlen ver aankomen. Maar de elite is veel beter alleen past hem net niet goed. En dan de software aanpassingen die allemaal nog uitgebracht moeten worden waardoor de headset nagenoeg niks gebruikt van zijn snellere processor. Oh ja, en als je beat Saber op extreme speelt, dan zijn de controllers minder accuraat. Ik kan al die punten goedpraten in mijn hoofd. En ik denk dat FB een heel andere doelgroep voor ogen heeft. Ze schijnen een doel te hebben gesteld: 1 miljard mensen in vr. Dit apparaat moet grofweg een eerste goede vr- ervaring bieden aan het gross van de aardbewoners. Zoveel mogelijk nieuwe vr gebruikers aantrekken. De quest 1 schijnt voor 90% verkocht te zijn aan mensen die nog nooit eerder vr hebben geprobeerd. Geen fijnproevers dus, waardoor de kritiekpunten van ars enigszins ontkracht worden.
He. Nou slaap ik weer stukkie beter.
Dank voor je verhaal.

Ik vermoedde al zoiets. Maar nou hoor ik het van een ander.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 05:31]

Let wel dat de controller tracking op de originele Quest ook over het afgelopen jaar heen nogal wat veranderd is. Het kan best zijn dat het verschil in nauwkeurigheid nog met software updates opgelost gaat worden. Aangezien Zuck zelf fan is van Echo Arena (en zelfs de studio die de game maakt opgekocht heeft) denk ik dat de tracking in die game in ieder geval wel goed zal zijn.
Ik heb net de review van Tested gekeken op youtube, en die heeft met een infrarood camera de "tracking points" geteld en vergeleken met de quest 1 controllers. Exact hetzelfde aantal trackingpoints. Ik kende ARS niet, maar in hun review schrijft die dat het er minder zijn in de quest 2 controllers en dat daar de "slechtere tracking" door komt. Gewoon een leugen dus. Niet de beste eerste kennismaking met reviews van ARS.

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 17 september 2020 09:11]

Ik heb net de review van Tested gekeken op youtube, en die heeft met een infrarood camera de "tracking points" geteld en vergeleken met de quest 1 controllers. Exact hetzelfde aantal trackingpoints. Ik kende ARS niet, maar in hun review schrijft die dat het er minder zijn in de quest 2 controllers en dat daar de "slechtere tracking" door komt. Gewoon een leugen dus. Niet de beste eerste kennismaking met reviews van ARS.
Let wel dat de claim over minder tracking points dus direct van een Facebook vertegenwoordiger kwam. Er lijkt het een en het ander dus verkeerde te zijn gegaan in de communicatie en er staat inmiddels al een rectificatie.
Ars technica is serieus een prutswerk site.. die review slaat nergens op. En nee er zijn geen vlakken waar hij 'stukken' minder is dan Quest 1....
Mogelijk 1 vlak en dat is IPD adjustment... dat is vooraf gewoon duidelijk en zal totaal gezien reuze mee vallen met hoeveel mensen hier problemen van ondervinden.

Rest is het echt onzin om te roepen dat het op 'veel vlakken echt stukken minder is dan Quest 1'.. echt..
Ha die Huib! wat een tijd om te leven he! Ja, en dat willen ze allemaal in een Ray-ban gaan gieten. Volgens mij zeiden ze, pc wordt (uiteindelijk) vervangen door VR. En telefoon wordt (uiteindelijk) vervangen door AR. En we gaan het allemaal nog meemaken dankzij de mega investeringen van dit soort bedrijven.
Yep. Op gegeven moment had ik het gevoel dat er niks meer zou komen.
Maar nu dus VR en AR.
Dat mannetje dat gewoon op de tafel zat te tijpen. De PC ergens in het niets ...
Dus je zit in het vliegtuig. Zet je bril op, en gaat offertes tikken op het treetje voor je snufferd. Niks pc uitvouwen.

Maar wel Facebook, dus ik zou het allemaal niet nemen. 8)7

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 16 september 2020 23:05]

Top reactie. Helemaal mee eens!
Waar heb je hem besteld dan?
https://www.oculus.com/quest-2/

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 16 september 2020 21:01]

Kan ook bij Coolblue.
13 oktober in de brievenbus.

https://www.coolblue.nl/p...oculus-quest-2-256gb.html

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 05:30]

Enig idee waar je ook de betere strap kan kopen?
Misschien wordt die later in NL uitgebracht?
Bij Amazon is een enorme bak spulletjes te koop.
Zal ook wel veel rommel tussen zitten.
https://www.amazon.nl/s?k...ref=nb_sb_ss_ts-oa-p_2_12
Nog wel even wachten op de versie 2 troep.
En er komen steeds meer gespecialiseerde VR bedrijven, ook in NL. Die selecteren wellicht de beste eruit.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 06:47]

Zal zo'n account ook nodig zijn als je 'm aan je pc hangt?
Ja, het is nodig om hem voor het eerst te activeren. Althans zo is dat op de quest 1.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True