Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus Quest 2 heeft hogere resolutie, Snapdragon XR2-soc en 6GB ram

Facebook voorziet de Oculus Quest 2 van Qualcomms Snapdragon XR2-platform en 6GB ram. De vr-headset heeft schermen met een 'bijna-4k-resolutie' en is kleiner en lichter dan zijn voorgangers. Er komt een versie met 256GB flashopslag.

De Oculus Quest 2 is volgens Facebook comfortabeler te dragen dankzij het lagere gewicht en de band om de headset vast te zetten is nu van zacht materiaal gemaakt. Het exacte gewicht en de afmetingen zijn nog niet bekend. Ook de controllers zijn volgens de fabrikant verbeterd. De nieuwe exemplaren zouden betere ergonomie hebben.

De schermen van de Oculus Quest 2 hebben volgens Facebook ruim 50 procent meer pixels dan de schermpjes van de huidige Quest. Het zou gaan om een 'bijna-4k-resolutie', de verversingssnelheid is niet bekend. De huidige versie van de vr-headset gebruikt twee pentile oledschermen met 1440x1600 pixels en een verversingssnelheid van 72Hz.

In de nieuwe standalone-vr-headset zit het Snapdragon XR2-platform. Qualcomm kondigde dat eind vorig jaar aan als een 5g-platform voor vr-headsets. Of de Oculus Quest 2 ook 5g heeft, is nog niet duidelijk. Exacte details over de XR2-soc zijn nog niet bekend, maar de chipset is volgens Qualcomm twee keer zo snel als de Snapdragon 835 waarop de huidige Quest is gebaseerd. Facebook geeft de Quest 2 een upgrade naar 6GB ram en er komt een versie met 256GB flashopslag. De huidige versie heeft 4GB ram en maximaal 128GB opslagruimte.

De details over de Oculus Quest 2 staan op een Facebook-website voor studenten. In een aantal filmpjes wordt de nieuwe headset aangekondigd en vergeleken met zijn voorganger. Facebook heeft de Oculus Quest 2 nog niet officieel gepresenteerd. Het bedrijf houdt op 16 september een conferentie over virtual reality, mogelijk staat het videomateriaal te vroeg online.

Op de site staat ook een video over de Mixed Reality Capture Tool. Dat is een methode om video's te maken van gebruikers die bezig zijn met een vr-headset, terwijl de beelden van de vr-game ook getoond worden. Om dergelijke beelden te maken is een krachtige pc en een greenscreen vereist.

Net als de oorspronkelijke Quest is de Quest 2 een standalone vr-headset, die draadloos werkt zonder pc. Alle games en programma's die voor de eerste versie zijn gemaakt, werken ook op het nieuwe model. Het is ook mogelijk om de Quest 2 te verbinden met een pc via een usb-kabel. Dan kunnen pc-games in vr worden gespeeld.

Voor het gebruik van de Oculus Quest 2 is een Facebook-account verplicht. Oculus maakte onlangs bekend dat dit voor alle nieuwe headsets van het bedrijf geldt. Wanneer de nieuwe headset uitkomt en wat hij kost, is nog niet bekend.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

14-09-2020 • 11:17

143 Linkedin

Submitter: Tassadar32

Reacties (143)

Wijzig sortering
Gingen er een tijd geleden niet berichten rond die zeiden dat Oculus VR sets in de toekomst alleen op het platform van Facebook te gebruiken zijn ?
Als dat waar is zou ik me wel 2 keer bedenken voordat ik me aan 1 platform bind met de prijs van deze dingen.

[Reactie gewijzigd door ScrooLoose op 14 september 2020 12:20]

Standalone is dat natuurlijk al zo maar momenteel zijn ze nog via 3th party software te verbinden met Steam VR via een kabel. Facebook laat dit voorlopig nog toe, waarschijnlijk omdat de content nog enigsinds beperkt is op de Facebook Quest. De toekomst zal uitwijzen hoe lang dit nog kan.

Grootste zorg is natuurlijk het informatie scrapen door Facebook en die hebben al meermaals aangetoond deze persoonlijke informatie te misbruiken door verkoop of politieke beïnvloedingen.
Standalone is dat natuurlijk al zo maar momenteel zijn ze nog via 3th party software te verbinden met Steam VR via een kabel.
Zelfs zonder kabel. Dat maakt de Quest (2) voor mij de must-have VR bril. PC boven, beneden in de woonkamer PCVR games spelen zonder draden.
De Hard en Software aan boord van de Quest is weliswaar indrukwekkend te noemen maar toch zou ik hem denk ik niet gaan gebruiken of met zeer grote voorzichtigheid al was hij gratis (gezien de hardware is hij al extreem goedkoop).

Helaas zijn de duurdere headsets niet voor iedereen weggelegd waardoor de wat minder capitaalkrachtige mensen om mee te doen met de Hype/ontwikkeling toch weer aan een optie van Facebook verdagen. Voor draadloos pcvr kun je bijvoorbeeld de HTC cosmos elite gebruiken. Verder zijn er helaas nog niet enorm veel opties inderdaad.
Wat moet hij kosten dan? Dat zie ik nergens in het artikel. Ik zag in een vr topic wel dat hij goedkoper wordt dan de eerste quest. Dacht iets van 350 euro, maar wat er van waar is.
Ik had het over de huidige Quest. :)

Deze nieuwe word waarschijnlijk nog een stuk goedkoper €299 voor 128gb /€399 voor 256 gb. Als je de geruchten moet geloven.
Hoe is de latency dan?
Op de Quest 1 is de latency net iets te hoog wanneer je met Virtual Desktop draadloos PCRV spellen speelt. Ik kan je geen precieze getallen geven, maar zelfs als ik direct via een wifi hotspot met mijn PC verbonden ben merk ik de vertraging duidelijk als ik snelle bewegingen maak.
Zal persoonlijk zijn... Ik merk er bijna niks van. Dat is wel op een vrij krachtige ap die verder niks anders doet. Zelfs beat saber kreeg ik speelbaar door wat met de audio delay te spelen, hoewel dat uiteindelijk toch een stuk beter gaat met de native versie. Maar buiten ritme games merk ik weinig van extra lag.
Wat voor videokaart heb je? Ik heb me over de verschillende latency factoren ingelezen in een poging het beter te laten werken, en het is goed mogelijk dat de latency van mijn AMD kaart in combinatie met de netwerk latency het probleem is.

De encoding latency van Nvidia NVENC is een stuk lager dan dat van AMD VCE. Erg jammer, want mijn GPU is verder goed in staat om VR spellen te draaien, alleen het encoden is een probleem.

Edit: bron toegevoegd

[Reactie gewijzigd door teun95 op 14 september 2020 14:14]

Verbind je Quest ( en alleen de Quest ) via de 5Ghz band van de router. Dat hielp bij mij...nagenoeg geen latency meer..
Nvidia, eerst een 1060, nu een 2080. Qua latency merkte ik bij de switch niet veel verschil. Alleen performance uiteraard... En fallout 4 was op de 1060 met de Quest onspeelbaar terwijl die vreemd genoeg wel ok draaide toen ik nog een rift cv1 had.
Wel zit ik ook op 5 GHz, wat micla zegt.
Wat mij opviel is dat AMD Relive ontzettend goede latency had. Veel beter dan Virtual Desktop.
Helaas alleen AMD gericht.

[Reactie gewijzigd door soundvision op 14 september 2020 16:27]

Tja, wifi streaming met low latency gaat dan ook eigenlijk alleen met de 5Ghz EN in zicht van de router... En dadelijk helemaal net wifi6 wat een speciale vr low layency mode heeft.
Zelf heb ik veel succes geboekt met de Quest 1 op 5GHz Wifi, ook met Beat Saber. Eerlijk; je merkt dat BS net wat te gevoelig is voor latency soms. Maar wellicht dat dit met de Quest 2 en Wifi 6 beter gaat. De makers van Virtual Desktop hebben aangegeven dat ze vermoeden significante winsten te behalen op de Quest 2 met wifi 6.
We kijken er naar vooruit, maar ik hoop toch eerlijk gezegd dat het gewoon 'native' in het OS van Quest 2 wordt ingebakken ipv dat we afhankelijk moeten zijn van een 3rd party leverancier.
Er zijn geruchten over, maar absoluut niks bevestigd helaas. Gezien de populariteit van Virtual Desktop, en de goede werking hiervan, verwacht ik wel een build-in optie hiervan.

Maar dat blijft speculeren, we gaan het zien. Gelukkig zijn er 3rd party opties die goed werken. Wel jammer voor hun core business als FB dit softwarematig integreert.
Het is android, ontzettend makkelijk om te omzeilen.

Daarbij is met kabel verbinden met Steam niet 3rd party, het is volledig ondersteund en ze hebben zelfs een eigen kabel uitgebracht hiervoor.
Volgens mij redelijk fair zo'n deal. Die hele afdeling bloed geld om jou tegen een bodemprijsje zo'n headset te kunnen geven. Dat ze, net als playstation of Xbox, de games met een retailer marge naar zich toetrekken is toch echt niet het einde? Kan natuurlijk zijn dat jij de value die je krijgt voor het geld nu niet terug ziet, lijkt me redelijk, ik heb er ook maar een paar uur ingestoken en nooit meer aangeraakt...ging snel vervelen. Maar toch, bewondering voor hetgeen ze daar aan het doen zijn.
Dat ze, net als playstation of Xbox, de games met een retailer marge naar zich toetrekken is toch echt niet het einde?
Maar dat is niet wat er gebeurt. Ze hebben al een eigen winkel, dus dat verhaal met de marges hebben ze al. Inloggen met een facebook account verandert daar helemaal niks aan.

Wat ze nu nog meer willen is dat je onderdeel wordt van hun globale spionagenetwerk zodat ze kunnen verdienen aan de privacygevoelige informatie die je produceert. Jeweetwel, het verdienmodel van Facebook...
Gut gut, spionagenetwerk is wat fors nietwaar? Volgens mij een verdienmodel waar je niet aan mee hoeft te doen. Ben wel met je eens dat de optie in deze er niet in moet zitten, je betaald al voor de content en de headset. Als je Facebook.com zelf gebruikt nogal logisch. Als je er niet voor betaald ben je zelf het product.
Gut gut, spionagenetwerk is wat fors nietwaar?
Denk dat je je er dan niet echt in hebt verdiept?
Volgens mij een verdienmodel waar je niet aan mee hoeft te doen.
Denk dat je je er dan niet echt in hebt verdiept?
Ben wel met je eens dat de optie in deze er niet in moet zitten, je betaald al voor de content en de headset.
Tja, dikke pech dan, want facebook doet het toch. :)
Als je Facebook.com zelf gebruikt nogal logisch. Als je er niet voor betaald ben je zelf het product.
Ook als je helemaal niet gebruikmaakt van facebook.com dan wordt je alsnog getracked op het internet middels de cookiedumps die je via andere sites krijgt.
Je moet werkelijk (diep) ingrijpen in o.a. je browser wil je ook maar enige zekerheid hebben dat je niet al te erg wordt gevolgd door facebook.
Wel in verdiept, maar zie niet direct de problemen. Vind de zelfregulering (alleen al) aardig in orde. Daarbij is er scherpe controle, zit wel goed. Immers, de naar mijn idee oprechte fout met Cambride die ze maakte kostte ze bijna de kop door Facebook verlaters...ze zijn er erg op gebrand het goed te doen me dunkt.

Daarnaast. cookies moet je qua wetgeving toch echt mee akkoord gaan. Denk dat je je er dan niet echt in hebt verdiept?

Dat enkele partijen een onoverwinnelijke voorsprong behalen met data-vergaring en daardoor de kwaliteit van de services zie ik eerder als het probleem, niet of ze er netjes mee omgaan.

Ik heb er verder nog nooit nadeel aan ondervonden, maar krijg wel top-services tegen 0 Euro geleverd. Laten we dat ook eens onderstrepen hé?

[Reactie gewijzigd door Joppiesaus2 op 14 september 2020 15:39]

En lees vooral ook de nieuwe privacy policy voor je tot aanschaf over gaat. Bij mij gaat alles van Oculus de deur uit in ieder geval.
Ja in 2014 toen ze oculus hadden overgenomen.
Kleine nuance uit het onderin gelinkte artikel
Bestaande gebruikers die een Oculus-headset gebruiken met een Oculus-account, kunnen dat blijven doen tot eind 2022. Op 1 januari 2023 stopt de ondersteuning voor Oculus-accounts. Volgens het bedrijf werken de headsets daarna nog wel zonder in te loggen, maar missen gebruikers mogelijk functionaliteit, of werkt bepaalde software niet meer. Oculus, dat onderdeel is van Facebook, wil dat gebruikers hun bestaande account koppelen aan een Facebook-account en voortaan daar mee inloggen.
De prijs valt enorm mee. En hoe is dit anders dan bv Apple? Het ging er overigens dus over dat vanaf oktober men een facebook account nodig heeft om gebruik te kunnen (blijven) maken van de diensten die facebook aanbiedt, en op deze headset is dat bv de Store (maar je kunt nog steeds wel sideloaden, alhoewel dat ook wel lastiger gaat worden zonder account). Maar in feite is het dus echt niet anders dan wat Apple doet met hun iPhone en andere hardware.
Het lijkt misschien hetzelfde (in beide gevallen log je in bij een aanbieder) maar het is totaal anders. Bij Apple is het iCloud account een extra dienst, waarmee de iPhone meer functionaliteit krijgt. Je _kunt_ een iPhone gebruiken zonder iCloud account (zelfs zonder Apple ID, al kun je dan geen apps installeren).

Je kunt een Quest straks niet meer gebruiken zonder Facebook account. En dat account is geen extra dienst, maar zuiver een spionagetool, bedoeld om data over jou te verzamelen. Facebook is evil, altijd geweest.
Het lijkt mij een erg mooie headset met veel potentie maar ik ga hem niet kopen. Facebook en de oprichter van Oculus hebben beloofd dat nooit een Facebook account nodig zou zijn, hiervoor heeft de oprichter dan recentelijk ook zijn excuses aangeboden (werkt er niet meer) en vermoed ik dat er nog wel een rechtszaak komt.

Vertrouwen is er dus niet, dus kan ik ook niet vertrouwen dat je straks alleen maar games via Oculus kan spelen en niet via Steam. Of dat ze niet de microfoons en camera's van deze bril gaan gebruiken voor advertenties. Het risico dat dit achteraf een duurkoop wordt is voor mij te groot, mooie VR bril, ruk bedrijf.
idem; heb m ook verkocht omdat zo veel moeite moest doen om streaming actief te krijgen(3rd party tooltjes etc. feature zit er gewoon in, maar moest je facebook account hebben :r)
Je kunt altijd een (nieuw) FB account aanmaken, al dan niet op een fictieve naam, en deze gebruiken voor je Oculus. Tegenwoordig kan je, tenzij je naar de winkel gaat, ook geen games kopen zonder een account aan te maken bij de gameboer.

Daarnaast kan je gewoon Virtual desktop kopen waarmee wireless streaming vanaf je desktop of laptop echt perfect werkt.

Het enige wat je moet doen is de app pushen via Sidequest. Voor de doorsnee gebruiker is het even de handleiding volgen en een tweaker doet dat echt met twee vingers in de neus.
hmm.. een fictieve naam gebruiken?
ik zie in de facebook voorwaarden staan ; "De naam op een profiel moet de naam zijn die je in het dagelijks leven gebruikt. Deze naam moet ook op een identiteitsbewijs of document staan dat voorkomt op onze lijst met identiteitsbewijzen.Bijnamen mogen als voornaam of tweede naam worden gebruikt, maar alleen als deze variaties op je echte naam zijn (zoals 'Bob' in plaats van 'Robert')." https://www.facebook.com/help/112146705538576

En wat gebeurt er met je library aan gekochte games als je account op je fictieve naam geblokkeerd wordt omdat je in strijd met de voorwaarden was?
Die ben je dan kwijt, tenzij je door een kopie van een id-kaart te sturen duidelijk maakt dat het toch echt jouw account is. Wat je dus niet wilt, want je maakte niet voor niks een fake-account aan. Ik heb zelf een fake GMail adres gemaakt voor de registratie van m'n (oude) Quest, zodat ik 'm inclusief spellen kan verkopen als ik er klaar mee ben. Overigens denk ik niet dat Facebook erachter kan komen dat je account fake is, zolang je het wel af en toe gebruikt.

Bij mij is het afgelopen. Ik gebruik de Quest nog zolang deze het doet zonder Facebook account. En daarna zou ik 'm eigenlijk moeten terugbrengen en m'n geld terug eisen, want dit is gewoon wanprestatie. Je kunt niet meer van je product gebruikmaken als je niet tekent voor voorwaarden die je nog niet kon weten bij aankoop. Ik hoop dat de privacy-organisaties hier nog wat rechtszaken over gaan voeren, maar die gaan waarschijnlijk zo traag dat je er toch niks meer aan hebt.
Tegenwoordig kan je, tenzij je naar de winkel gaat, ook geen games kopen zonder een account aan te maken bij de gameboer.
En tracked die gameboer mij dan ook over zowat het hele internet?...
Je kunt altijd een (nieuw) FB account aanmaken, al dan niet op een fictieve naam, en deze gebruiken voor je Oculus.
Als je dat doet op een device waar je ook een ander fb account hebt dan is het voor facebook triviaal om die twee aan elkaar te koppelen en het als 1 entiteit te zien.
Ook sidequest zal met de nieuwe headsets lastiger zijn, of zelfs niet mogelijk zomder FB account.
Ze hebben nooit beloofd dat het NOOIT! zou gebeuren, alleen dat het toen niet zou gebeuren. En in de zakenwereld is 6 jaar erg lang.
I guarantee that you won't need to log into your Facebook account every time you wanna use the Oculus Rift.

You will not need a Facebook account to use or develop for the Rift

Nope. That would be lame.

I promise.
Letterlijke quote van Palmer Lucky, oprichter van Oculus die hij op Reddit heeft geplaatst nadat dit bekend werd.
Ik vind dit best wel een belofte dat het nooit zou gebeuren.

Ook zegt hij dat hij de authorizatie van Facebook heeft gekregen om dit te zeggen.

https://www.reddit.com/r/...o_use_a_facebook/g20dysu/
I guarantee that you won't need to log into your Facebook account every time you wanna use the Oculus Rift.
En dat klopt dus ook... de RIFT!!!! en die is inmiddels opgevolgt door de Rift S en de Quest....
Helaas heeft Facebook ook RAD opgekocht dus Echo Arena blijft voorlopig een Oculus Exclusive. Geen VR ready PC hier dus de opvolger van de Quest gaat toch gewoon de Quest 2 worden.
Maar dat echo arena ziet er nou niet echt uit als een dealbreker of maker....
Ik zou zeggen, probeer het eens ;). Spel zit zeer goed in elkaar en heeft een zeer hechte community, mijn huidige Quest is 90% een Echo Arena console.
Idem, lijkt mij een leuke VR set, maar sinds Facebook de vinger in de pap heeft daar gaat er geen cent van mij naar toe, met of zonder account. Vertrouw niks dat naar Facebook alleen al ruikt. :/
En whatsapp gebruik je wel zeker ?
Want veel mensen hebben vaak kritiek op Facebook maar onder tussen gebruiken ze wel whatsapp wat van facebook is beetje hypocriet is dat !
Nope. ‘Whatsapp by Facebook’ hé.
Dan ben jij een uitzondering maar hoor van genoeg mensen die geen faceboek gebruiken omdat ze het evil vinden maar onder tussen wel whatsapp gebruiken terwijl dat ook van evil facebook is...
En het ergste is dat dit nare bedrijf ook in de gaten heeft dat ze meer tentakels nodig heeft en met die enorme geldpot onder haar gat, dus ook leuke andere bedrijven gewoon opkoopt...
En dankzij de lage prijs en mooie specs toch weer wat zieltjes weet te winnen...

Als Google ooit het mantra had "don't be evil" is het mantra van FB "just be very evil but tell them otherwise"
Noem eens een bedrijf die zich wel aan zijn woord houd.
Fijne drogreden.

Nou, dan doe ik mee: noem eens een mens die nog nooit van zijn woord terug is gekomen?

Mensen, bedrijven, alles verandert. Niet altijd is het kwaadwil. Na verkoop geef je de touwtjes uit handen. Nieuwe mensen, nieuwe ideeën. Als de vorige eigenaar dat echt zo belangrijk had gevonden, had hij daar een ontbindende voorwaarde van laten maken bij de verkoop.

Dat zal wel teveel geld hebben gekost.

Wel jammer. Voor mij is een fysiek Facebook product no go. (Helaas zit ik een soort van vast meer whatsapp (al is het gebruik enorm beperkt). En Facebook heb ik voor een doel en account aangemaakt, nooit weer ingelogd.)
Facebook of niet, de VR markt heeft dit apparaat nodig. Dit ding gaat de wereld (relatief gezien) veroveren.

Original reactie: Wauw, dan hebben ze wel een monsterlijk krachtige headset gebouwd tov de originele quest. Hopelijk ook krachtig genoeg voor "Oculus Link Wireless". Jammer van het FB-account gedeelte, maar ik ga hem wel degelijk bestellen.

Edit: In de filmpjes sluiten ze hem nog aan met de oculus link cable, dus dat wireless zal voorlopig alleen nog via VirtualDesktop kunnen..

p.s. 4k display betekent hier ook 2k per oog..

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 14 september 2020 11:49]

Yep! opa is 71 lentes en ben begonnen met de Apple Europlus, eind jaren zeventig.
Heb nu, datzelfde, opgewonden gevoel. Zoals daar ook waren: De cassette recorder, CD, GSM, etc etc

Huib
Ik vind het zo leuk dat als je de reviews leest van "spellen/ervaringen" in de oculus store dat er veel mensen van uw leeftijd zo'n apparaat kopen en die dingen meemaken die ze nooit voor mogelijk hadden gehouden. En vaak zijn dat de meest "gelike-te"reviews. (ik probeer u niet oud te laten voelen, maar weet zeker dat dit apparaat u jonger laat voelen ; ).
Ik weet niet of er veel mensen van mijn leeftijd een Quest kopen. Vrees het ergste. Maar ook als jij in je omgeving kijkt zal je opvallen dat bijna niemand überhaupt een VR ding op heeft gehad.

Wat betreft games.... Daar ben ik nu inderdaad wel op uitgekeken. Heb echt alles versleten. Ik verdien nu hier in Roemenië mijn boterham met AI . Pieker me suf hoe ik kan investeren in VR. Wil hier in Boekarest best wel een team opzetten. Dus ieder idee is welkom.
Wat ontzettend gaaf! Ja lijkt me ook heel moeilijk, ik denk dat het beste toch idee toch iets zal zijn waarbij je in het echt ook stil zou staan. Dus geen nep locomotion. En toch gebruik maakt van de 3d en een beetje wauw-waar-ben-ik omgeving (alles behalve iets doorsnee). Ik heb wel eens gedacht aan een skate of snowboard spel. Daar staan je voeten ook stil, maar die essentie van dat soort spellen (snel, vliegen en draaien) zal men toch misselijk maken. Eigenlijk was beat Saber gelijk perfect. Maar fitness of boxen werkt (lees: verkoopt) ook goed. De bewegingen die je maakt moeten vooral kloppen met de echte wereld. En de feedback ook van je acties ook: De blokken die je doorsnijdt in BS geven net een overtuigende bzzz. En muziek helpt natuurlijk altijd, maar dat gaat moeilijk worden om nog tussen te komen. Ik had ook nog gedacht aan de combinatie met een hometrainer. Maar iemand heeft dat al half uitgewerkt (icm Google earth). En die combinatie verkleint je doelgroep aanzienlijk. Een snufje "eng" werkt ook erg goed. Omdat angst je hersens zo snel overtuigd. Dus dan doet het hele "VR bewegingen moeten overeenkomen met werkelijkheid" er minder toe. Aldus mijn mening. ;)
Dank voor het meedenken.
Heb, mede, aan de wieg gestaan van Cdi interactive. https://nl.wikipedia.org/wiki/Cd-i?wprov=sfla1

Heeft me hoop centjes gekost. Uiteindelijk mislukt.
Een goeie VR app kan miljoenen kosten.
Denk niet aan games.maar veel meer aan het feit dat je beweegt en rondkijkt vanuit je stoel.
De musea van Google arts zijn in VR bijvoorbeeld. Of Streetview. Werken (nog?) niet op de Quest

Maar VR door een winkel lopen en de artikelen van het schap halen. Weetikveel. Ik bedenk maar wat.
Er moet sowieso een user interface als schil over de bestaande heen kunnen, zodat de gebruiker alleen een specifieke applicatie kan zien.
Of een autostart optie. Zodat je bijvoorbeeld in een klas meerdere kinderen een bril geeft die zonder gedonder werkt. Nu merk dat je de end user nog niet alleen kan laten.

Sorry, ben hardop aan het denken. Hahaha.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 06:07]

De detail pagina's en video's zijn inmiddels verwijderd.
Die hardwarespecs zijn wel meteen een enorme klap hoger dan de eerste Quest. Ik kan me haast niet voorstellen dat hij met die specs voor dezelfde prijs als zijn voorganger in de winkel komt te liggen. Vraag me ook af of een hogere prijs niet buiten de sweet spot gaat vallen voor een standalone VR-apparaat.
De verwachting is dat die juist 100 euro goedkoper wordt. Een aantal websites hadden hem er heel eventjes op staan voor 299dollar (128gb) en 399dollar voor (256gb). Fingers crossed!
Dat zou echt absurd laag zijn voor die specs. Dat is €50 goedkoper dan de huidige 64GB versie momenteel tweedehands doet. Heel erg benieuwd.
Dus Facebook naait je dubbel: eerst kun je je Quest 1 niet meer onder de originele voorwaarden gebruiken, want je hebt een Facebook account nodig. Dus veel mensen zullen 'm daarom willen verkopen. Maar daar ga je geen cent meer voor terugkrijgen als die nieuwe headset zo goedkoop is.

Bedankt Facebook. Jullie zijn evil en zullen dat altijd blijven.
De originele gaat aanzienlijk minder doen op de tweedehands markt inderdaad. Maar dat geld toch voor alle tech waar nog veel ontwikkeling in zit? De goede prijzen voor de Quest op de tweedehandsmarkt zijn alleen ontstaan door de schaarste van het ding, nu veel mensen straks gaan upgraden valt die schaarste ineens weg en is de Quest dus zowel minder aantrekkelijk als veel meer voor handen. Wil niet wegnemen dat de originele Quest best nog wel eens zo'n 150-170 euro zou kunnen opleveren, wat een mooi prijspunt onder de Quest 2 zou zijn voor een "budget" VR headset.
de $299 is voor een 64GB model, althans volgens de foto's van de inventarisatie van enkele grote retailers.
Ah, dat wist ik niet. Ik dacht dat er 2 versies zouden komen. Dank voor opheldering!
Ja, komen er ook, de 64GB versie voor $299 en de 256GB versie voor $399..
Ik zeg: gaat gebeuren voor die lage prijs. Ik denk dat FB een doorbraak wil.
Gaat veel te langzaam.

[Reactie gewijzigd door herpideperpi op 17 september 2020 06:07]

Ik had laatst een VR set op van een vriend. Het was volgens mij een oculus, stand alone zonder kabels. Het was allemaal een beetje gimmicky maar ik vond het wel echt een enorme positieve ervaring. Ik had nooit het idee tegen muren of meubels aan te lopen door de intuitive afbakening in de kamer.

De resolutie en graphics vielen wel op ja, en uiteraard waren de games een beetje van het kaliber wii: een paar keer leuk maar nog net niet fancy genoeg om echt een paar honderd euro op stuk te slaan. Wat dat betreft wacht ik echt op die ene killer-app die een doorslaand succes is. Dit soort bijdragen: meer grafische power, hogere resoluties dragen daar denk ik echt goed aan bij.

Als je nu sommige race sim topics leest, zie je al lovende reacties van mensen die lyrisch zijn over VR.
Vooral enthousiast ben ik over de grafische ervaring van zo'n mobiele unit. Als dat al leuk was, dan ben ik echt benieuwd wat zo'n GTX3090 moet kunnen :)
Wat dat betreft wacht ik echt op die ene killer-app die een doorslaand succes is.
Bedoel je Half Life: Alyx? Of misschien Beat Saber? VR begint langzaam maar zeker wel zijn killer apps te krijgen hoor! :)
Ik vind dat tegenvallen. Alyx schijnt een erg goed spel te zijn, maar het draait niet op de Quest. Ik wil dat spel graag spelen, maar ik wil er geen game pc van 700 euro voor kopen en dan alsnog aan een draadje zitten. Dus waarom brengen ze 'm niet uit voor de Quest? Desnoods met verminderde specificaties.

Beat Saber is leuk, maar dat kun je toch moeilijk een 'killer app' noemen. Het is een aardigheidje, verder niks.

Ik denk niet dat VR voor in de huiskamer gaat doorbreken. Het is net zoiets als 3D TV: leuk, maar teveel gedoe. De Quest is een voorbeeld van hoe het zou moeten, qua gebruikersvriendelijkheid en betaalbaarheid. Maar zelfs bij de Quest moet je 3 dingen opladen/batterijen wisselen, zo'n bril dragen, ruimte in de kamer afbakenen wat iedere keer opnieuw moet als je 'm meeneemt naar een andere kamer. Het is teveel gedoe voor je kunt beginnen. En het is een persoonlijke ervaring, dus als iemand het in de huiskamer doet is dat extreem storend voor de andere bewoners. En op eigen kamers is vaak niet genoeg ruimte.

VR blijft denk ik voorbehouden aan bedrijven die er specifieke dingen mee doen (opleidingen etc) en er zal een niche-markt blijven voor sommige gamers, maar ik denk niet dat het ooit mainstream wordt.
Alyx kan je met een VR ready PC en deftig wifi netwerk draadloos spelen met de Quest (zoek maar eens naar Virtual Desktop).
De prijzen zouden 299 euro zijn voor een 64 Gb model en 399 voor het 256 Gb model; bij de nieuwe quest mist ook een IPD slider, wat volgens huidige eigenaars een groot gemis zouden zijn;

Hier het filmpje : https://www.youtube.com/watch?v=OnsfwCa5-g8

[Reactie gewijzigd door svennd op 14 september 2020 14:50]

Er zit wel een ipd slider in, maar die zou maar 3 standen hebben, en de lenzen zouden een grotere sweetspot hebben.. maar helaas zal het denk ik maar 1 paneel worden als je de video goed beluisterd.
Als het één paneel is zou IPD toch volledig software matig zijn ?
Nee, niet helemaal. De positionering van de lenzen zelf is ook een belangrijk onderdeel, daarom nu dus ook 'maar' 3 posities, dit zorgt er dan voor dat net meer mensen 'comfortabel' gebruik kunnen maken van de headset, ofwel waardoor je minder vermoeidheid van de ogen hebt.
Maar we zullen het morgen weten, neem aan dat al deze technische punten aangekaart zullen gaan worden.
Aha, bedankt voor jouw aanvulling ! Ik kijk toch met een beetje verlangen uit naar morgen, wordt dit de eerste headset ofniet ;-)
Volgens mij zijn dat de prijzen in dollars zonder belasting. In NL waar we dus BTW erin verwerken zal het dus een stukje duurder zijn (360eur / 480eur?)
Ja 1+1=2 he.
Maar inderdaad ja, Oculus was klaar op het moment dat Palmer weg ging.
Ik snap dat het irritant is dat je verplicht een FB account nodig hebt, maar voor je telefoon moet je ook verplicht een google account of apple ID hebben. Ik maak wel een extra account aan op facebook en koppel het daarmee.
Een android toestel werkt prima zonder google account. Je heb weliswaar geen google services maar het kan gewoon bellen en selfies nemen zonder account.
Tja, maar de doorsnee persoon gebruikt zijn telefoon voor wel heel wat meer zaken..
Klopt maar dat is niet het probleem van het toestel. Het is jou keuze of je de services van google wil gebruiken of niet. Het wordt je niet opgedrongen het wordt je aangeboden en je kiest er zelf voor dat je hun services wil gebruiken. Het blijft een feit dat een "google ID" niet verplicht is om het apparatuur te gebruiken zoals apple en nu facebook dat doet.
Wordt een druk dagje 16 september, nieuwe Oculus, RTX kaarten en PS5, allemaal op 1 dag :)
Druk?! Ik denk alleen maar aan m’n arme portemonnee :P

On-topic:
Het is “bijna” 2K per oog dus niet 4K. Geruchten gaan dat het een enkel LCD scherm wordt die wel (bijna) 4K is.

PS:
Iemand een Quest kopen? :)
Yup, dit gaat pijn doen op de spaarrekening :P


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True