Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Medal of Honor-game voor Oculus-headsets verschijnt dit najaar

Medal of Honor: Above and Beyond, een vr-game die exclusief voor Oculus-headsets wordt ontwikkeld, komt uit tijdens de feestdagen dit najaar. Het spel wordt gemaakt door Respawn Entertainment. Een nieuwe trailer geeft details over de singleplayercampagne.

De nieuwe trailer laat zien dat de game zowel draait om actie als om het verhaal. Oculus geeft op zijn blog details over de singleplayercampagne. Spelers nemen daarin de rol aan van een agent van het Amerikaanse Office of Strategic Services. Dat was tijdens de Tweede Wereldoorlog een inlichtingendienst. Spelers moeten in die rol onder andere samenwerken met het Franse verzet om operaties van de nazi's te saboteren.

Peter Hirschmann, de producent van de eerste Medal of Honor-game, die in 1999 verscheen, is als regisseur betrokken bij het vr-project. De game bevat ook interviews met veteranen en overlevers van de Tweede Wereldoorlog, wat moet bijdragen aan het realisme. Het spel krijgt ook een multiplayermodus, maar daarover zijn geen details bekendgemaakt.

Medal of Honor: Above and Beyond wordt exclusief ontwikkeld voor Oculus-pc-headsets. De game is speelbaar met de Rift en ook met de Quest, maar met laatstgenoemde kan dat alleen als de headset gekoppeld is aan een pc.

De game komt iets later uit dan aanvankelijk was gepland. In september vorig jaar zei Oculus nog dat het spel in de zomer zou verschijnen. Nu zeggen de makers dat het spel tijdens de feestdagen uitkomt, wat duidt op een release rond eind november. Dat Respawn in opdracht van Oculus aan een vr-shooter in de Medal of Honor-serie werkt, is al sinds 2017 bekend.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

28-08-2020 • 09:29

46 Linkedin

Submitter: Tummie555

Reacties (46)

Wijzig sortering
Toch hoop ik, net als met een aantal andere exclusives, dat ze ter zijner tijd toch wel naar andere headsets komen. Dit soort games moeten niet achter een dikke paywall zitten imo, maar beschikbaar zijn voor de hele community, wil men VR naar de massa brengen (wat het imo nu nog niet doet). Daarnaast zijn de laatste handelingen van Facebook mbt Oculus niet bepaald geweldig te noemen, wat ook weer mensen zal afschrikken.
Gezien alle andere Facebook exclusives daar ook niet naar toe zijn gekomen en er geen enkele indicatie is dat de walled garden weg gaat, lijkt mij die kans nihil.
Facebook is de schrik van VR op het moment en zorgt voor enorme stappen achteruit in de VR-wereld. Zo is bijvoorbeeld onlangs Onward enorm gedowngrade in graphics en geluid op de PC om cross-play met de Quest mogelijk te maken. Nu ook al die exclusives die het landschap fragmenteren. Het is al duidelijk dat FB niets geeft om VR als geheel een success te maken en dan mee te profiteren van dat succes, een long-term sustainable vision zeg maar, en slechts alleen aan FB denkt.
het is een bedrijf dus logisch dat het voornamelijk aan FB denkt, en Oculus exclusives zijn niets nieuws. En om nou te zeggen dat Facebook de schrik van VR is vind ik echt, als VR-liefhebber, toch te ver gaan.
En Onward was gewoon een keuze van de developers zelf, maar ze zijn dus wel bezig met de PC variant weer terug te brengen naar zoals het met 1.7 was.
Maar je kunt niet echt ontkennen dat Oculus op dit moment wel de beste betaalbare wireless oplossing heeft voor VR en geen andere fabrikant die iets gelijkwaardigs heeft.
Ook is het wel degelijk Facebook die VR nog steeds behoorlijk levend houdt (voor de consument), want HTC heeft het eigenlijk opgegeven, want de komende cosmos play bv is nu alleen nog maar te koop voor bedrijven. De Valve Index is gewoonweg voor veel mensen veel te duur en is eigenlijk helemaal niet zo'n enorme vooruitgang op de reeds bestaande headsets (zie bv toch wel wat mensen bv teruggaan naar hun Vive Pro met clearlensmod omdat dat beter beeld geeft).
Lijkt me onwaarschijnlijk dat dit het Oculus ecosysteem gaat verlaten. Maar via ReVive moet je het ook met andere headsets kunnen spelen. (Al heb je dan natuurlijk nog wel een Oculus/Facebook account nodig).
Oculus games zijn gewoon met andere headsets te spelen dmv Revive.
Oculus is echt de console van VR aan het worden, vooral met de Quest.

RIP Onward

Word misschien tijd om onderscheid te maken tussen VR en Mobile VR.

[Reactie gewijzigd door Bonobo op 28 augustus 2020 15:15]

Hoezo RIP Onward? Het was een keuze van de developers zelf, maar ze hadden schijnbaar niet genoeg tijd om alles over te hevelen naar 1.8 (wat blijkbaar toch een behoorlijk verandering onderliggend is), maar daar zijn ze nu alsnog hard mee bezig om weer de kwaliteit te krijgen zoals 1.7 op de PCVR.
Het is Facebook/Oculus die de productie van dit spel volledig betaalt hebben, zij waren het ook die naar Respawn waren gestapt, dus verwacht niet dat deze beschikbaar zal komen voor andere headsets. Dus de enige manier om deze te spelen zal via zoiets als revive zijn of dus een Oculus headset.
Revive maakt het toch mogelijk PC-Oculus games op op andere headsets te spelen?
Ziet er een stuk beter uit dan ik had verwacht. Jammer dat het een Facebook game is.
Ik kan me vergissen, maar volgens mij bestaat deze game juist omdat het een "facebook game" is.

Zij pompen belachelijk veel geld in het opbouwen van het hele VR-platform. Het zal me verbazen als de game winst maakt tov het ontwikkelbudget. En FB heeft hier hoogstwaarschijnlijk heel veel van betaald. Ik weet dat her raar klinkt maar in mijn ogen is dit dan ook via-via een cadeau van facebook aan de VR-community. Ja, ik moet het spel nog steeds kopen, maar ik ben blij dat ik zo'n spel kan kopen ipv alleen maar halve tech-demos.

p.s. hetzelfde geldt voor: Half Life Alyx (dank je wel valve), Asgard's Wrath, Phantom Covert Ops, Lone Echo en waarschijnlijk nog veel meer waarvan we het als publiek niet weten dat Facebook er geld in heeft gestopt om het uberhaupt te realiseren.

p.p.s. absoluut geen fan van Facebook in het geheel, maar wel het "oculus-gedeelte"
Hoe heeft Facebook precies geld gestoken in Half-Life: Alyx? Volgens mij heeft Valve meer dan genoeg cash en expertise om dat zelf te betalen... Sterker nog, zij stonden samen met Oculus (toen het nog geen eigendom van FB was) aan de wieg van VR zoals we dat nu kennen en zijn hun eigen weg ingeslagen nadat FB Oculus kocht.
Ik noemde Half Life alleen omdat het hetzelfde principe is. Uiteraard heeft FB niks in HL:A gestopt. Mbt dat spel heeft Valve die rol ingenomen. Vandaar dat ik schreef (dank je wel Valve). :)
dit lijkt bijna op footage van de oorspronkelijke Allied Assault 20 jaar geleden die een beetje opgewaardeerd is? Is het zo dat de headsets die gewoon nog niet afkunnen?
Klopt, de Quest bezit een mobile cpu (snapdragon) en kan nog niet echt volwaardig renderen zoals een pc kan. Onward is ook gedownscaled qua graphics omdat het uit moest komen voor de Quest (waar ook voor het grote geld is gekozen). Niet zozeer dat FB met een zak geld is gekomen (wat ik toch wel denk, maar daar is niks over gezegd), maar het boort een nieuwe bron van betalende users aan.
Deze game draait niet op de Quest, je kunt hem alleen op de Quest spelen door deze aan te sluiten aan een capabele pc.

@oxxi vr graphics zijn wat simpeler omdat je het beeld twee keer moet renderen (voor elk oog) en je een hoge framerate wil behouden (liefst niet onder de 80/90 fps komen). En je wil ook niet dat het alleen maar draait op een 2080Ti. Maar in VR heb je een stuk minder last van die lagere kwaliteit graphics.
Juist ja, veel mensen staren zich blind op de 'lagere kwaliteit graphics' bij dit soort gamplay video's, terwijl dit totaal niet overeenkomt met de immersie die daarbij komt kijken. Een spel in VR is zoveel meer intens dan eenzelfde spel op een 2d scherm, dat de 'mindere' graphics je echt helemaal niet deren.. En zoals je al zegt, lang niet iedereen heeft een 2080ti, en dat zal nog wel een jaar of 2-3 duren voordat beschikbaar komt voor een prijsrange van 300 euro (wat nog steeds een stuk hoger is dan wat een doorsnee consument uitgeeft aan een GPU, dat is vaak MAX 150-200 euro, en voor dat niveau zullen we denk ik nog wel 4-5 jaar moeten wachten).
Waar ik bv zoiets als Myst niet veel aan vind op mijn 2d monitor, in VR vind ik het juist geweldige games.
FB heeft aangeklopt bij Respawn om een spel te maken voor de Oculus Rift, en die heeft dus ook de ontwikkeling van het spel betaalt. Naast dus dat dit spel niet native op de Quest draait maar via Link.

En met Onward, ja vervelend dat bij de nieuwe release de PC graphics ineens een stuk minder waren, maar ze moeten ook aan de langere termijn denken, en dan is een platform als Quest wel degelijk zeer belangrijk, dat is namelijk de groep die binnen de VR community behoorlijk aan het groeien is. Ze hebben ook aangegeven dat ze de downgrade onderschat hadden richting de PC-gamers, maar dat ze wel nu hard bezig zijn om de graphics voor de PC weer op het niveau te brengen zoals bij 1.7 (en daarna natuurlijk weer verder verbeteren) (naast dat ze de mogelijkheid hebben gegeven om voorlopig nog terug te kunnen gaan naar 1.7 wat zolang mogelijk blijft totdat 1.8 op dat niveau is). En zonder dat 'grote geld' zou Onward misschien niet eens zo heel lang nog in de lucht kunnen blijven, dat geld zorgt er wel voor dat het bedrijf door kan blijven gaan met ontwikkeling.
naast Allied Assault lijkt het ook op de paratroepen missies van Spearhead en lijkt de tank gameplay toch wat meer op Breakthrough, eigenlijk de complete Allied Assault warchest. Stiekem hoop ik nog steeds op een remaster of re-make inclusief multiplayer!
Sorry hoor, maar je bent toch wel blind als je niet het verschil ziet tussen dit en Allies Assault van 20 jaar geleden. Overdrijven is ook een kunst.. Ja, het is geen spel dat er nu uit ziet als men dit zou draaien op een 2d scherm op een RTX2080ti, maar een VR spel vraagt nu eenmaal wat meer en aangezien de doorsnee gebruiker voor VR geen RTX2080ti maar gemiddeld een GTX1060, zul je dus je spel daarop moeten aanpassen.
Oculus heeft nogal een klap te verwerken omdat ze oa. verplicht een Facebook account willen hebben geconnect om de games te willen spelen. zeker nu de HP Geverb2 gaat uitkomen gaan ze op beide fronten veel gebruikers verliezen.

Iemand nog een CV1 kopen? :P
Toch ben ik wel benieuwd hoeveel dat echt uitmaakt. Ik vermoed dat vooral een loud minority we problemen mee heeft
Hoeveel lui er inderdaad gewoon alles accepteren op hun mobiel qua app rechten zal het niet de gewone consument veel in de weg zitten.

Aangezien VR toch wel echt een investering is met een select groepje die dit doet (aanname) zou het nou net het groepje kunnen zijn die zulke dingen niet ziet zitten.
Maarja, de Quest bv is meer voor de 'gewone' gebruiker, dat zie je ook aan de prijs (en de nieuwe Quest zal het goedkoopste model (64GB) schijnbaar $299 gaan worden), degene die echt geinteresseerd zijn in VR en daar in investeren kopen waarschijnlijk sowieso al niet zo snel een Rift S of Quest..
Het is de grote massa waar Facebook/Oculus op zit te azen, niet die kleine groep VR enthousiasten die toch alleen maar het beste van het beste willen (waarbij de Quest overigens zeker niet zomaar overgeslagen moet worden, aangezien het toch wel een indrukwekkende headset is voor die prijs, zeker met die nieuwe).
Ik kan niet wachten, VR en WW2 is een zalige combi.
Beetje raar om WW2 zalig te noemen. WW2-games bedoel je natuurlijk maar het komt zo een beetje raar over.
Beetje raar om WW2 zalig te noemen. WW2-games bedoel je natuurlijk maar het komt zo een beetje raar over.
Gelukkig begrijp je me, niet de beste woordkeuze idd
Ik kijk hier enorm naar uit! Laat maar komen, en hopelijk vóór de XSX/PS5 release zodat het de/mijn onverdeelde aandacht kan krijgen. Dit is toch waar je tijdens het spelen van de eerste CoD of moh nog niet eens van durfde te dromen
MoH verschijnt in hetzelfde najaar ook op de Valve Index.

Via Revive dan wel O-)
Ik kijk hier enorm naar uit! Moh op de pc was een pareltje! Hoop dat ze dat weten te behouden.
De trailer geeft me helaas niet echt dat oude MoH (Frontline, RS, EA) gevoel.
Vreemde keuze om de game exclusief te maken voor de Oculus. Ik had het spel zelf liever op SteamVR gezien dan had ik de vrijheid om een virtual reality headset naar keuze te gebruiken.

Facebook kan dood vallen met hun opdringerige spyware zooi. Wat een onzin dat je een Facebook account nodig hebt om je virtual reality apparaat überhaupt te kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Omega op 28 augustus 2020 10:04]

Facebook financiert de boel gewoon dus het is hun keuze, en dan is die helemaal niet zo vreemd (hoewel voor ons vervelend).
De game is speelbaar met de Rift en ook met de Quest, maar met laatstgenoemde kan dat alleen als de headset gekoppeld is aan een pc.
De Rift moet ook aan een pc gekoppeld worden, deze headset is NIET standalone.
Ja duh, dat weet iedereen ook wel. Dat het niet stand-alone op de Quest draait is juist het probleem. Zoals @oxxi al opmerkte ziet het er als een mobile game uit. Maar het draait niet op de Quest in mobile mode.

De Quest is veel verkocht juist omdat die stand-alone is. De meeste van die mensen hebben niet zomaar even een gaming PC voorhanden. Of de juiste kabels/poorten op die PC (de Quest is nog steeds heel picky wat dat betreft. De meegeleverde kabel werkt b.v. meestal niet.)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True