Respawn en Oculus brengen volgend jaar vr-game in Medal of Honor-serie uit

Respawn Entertainment maakt in samenwerking met Oculus Studios een vr-game in de Medal of Honor-serie. Die zal in 2020 uitkomen voor de Oculus Rift-headset. De makers beloven een volledige campagne en verschillende multiplayermodi.

De vr-game heet Medal of Honor: Above and Beyond en het is voor het eerst sinds 2012 dat er weer een game in de serie uitkomt. De game speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog en spelers zijn een geheim agent van de Amerikaanse Office of Strategic Services. Spelers moeten in die rol assisteren bij missies; bijvoorbeeld door te infiltreren in een vijandige basis of door het verzet te helpen. De game speelt zich zowel ter land, ter zee als in de lucht af.

Volgens de makers gaat het om een volwaardige triple-a-game. Peter Hirschmann, de producentvan de eerste Medal of Honor-game, is als regisseur betrokken bij het nieuwe project. De game wordt gemaakt voor het Oculus Rift-platform, of de game ook speelbaar zal zijn met andere vr-headsets is nog niet bekend.

De game zal ook speelbaar zijn met de standalone-vr-headset Oculus Quest via de Link-software die Oculus daarvoor aankondigde. Oculus Link maakt het mogelijk om games die voor de Rift zijn gemaakt te spelen op de Quest, door de standalone-headset met een usb-kabel te verbinden met een pc. Oculus gaat daarvoor later ook een speciale kabel uitbrengen.

Dat Respawn een vr-shooter maakt, is al sinds 2017 bekend. Toen kondigde Oculus een samenwerking aan met de studio die bekend is van Titanfall en Apex Legends. Tot nu toe waren er echter geen details over de game bekend. Wel hebben de bedrijven eerder aangegeven dat het spel in 2019 uit zou moeten komen, maar dat wordt dus een jaar later. In de zomer van 2020 moet de game beschikbaar zijn.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

26-09-2019 • 07:43

77

Lees meer

Reacties (77)

77
75
17
1
0
56
Wijzig sortering

Sorteer op:

Weergave:

komt ze ook na steam ?
Ik snap niet waarom je een -1 krijgt. Het is een legitieme vraag als je bijvoorbeeld niet weet dat Oculus een eigen store heeft en daar exclusives verkoopt. Maar als je een Vive gebruiker bent dan kan je met Revive toch nog Oculus exclusives spelen.
Nee, oculus, want dit project stamt sowieso nog van voor de overname door EA en is voor een groot deel betaalt door oculus, die zijn naar respawn gegaan, niet andersom.
Nou ja, stel ze maken ook een versie die zonder VR te spelen is - dan komt hij eerder exclusief op Origin dan naar Steam.
Nog niet bekend, staat ook in het artikel.
klopt maar er zijn altijd wel mensen die het helemaal gaan researche voor meer info
dus denk misschien weet iemand al meer
Ziet er goed uit, ben benieuwd! Ik geloof er heilig in dat VR de toekomst van gaming/entertainment is. Zeker de nieuwe headsets tonen dat al (valve index). Het ontbreekt alleen nog een beetje aan dedicated triple-A content; dus goede stap. Je moet het inderdaad echt voor VR maken; je kan niet gewoon een game bouwen en die dan ook in VR uitbrengen.
Zal het? Was in de jaren 90 ook zo een periode. Daarna 20 jaar niks van gehoord.
Ben het met je mening eens, maar techniek is natuurlijk wel met sprongen vooruit gegaan.

Ik denk zelf dat AR een grotere toekomst heeft, en VR een intense niche blijft voor hardcore gamer/filmkijker
Voor bedrijven lijkt me AR de toekomst maar voor consumenten is VR toch veel mooier. Het mooie van gamen is dat je je in een andere wereld waant en wat kan dat momenteel beter dan VR?
Helemaal mee eens, maar kan mij persoonlijk moeilijk voorstellen dat iedereen en altijd gaat VR gamen.

Het lijkt mij daarom dat het een niche blijft, waar de casual gamer het ook super vet vind, maar er ook een hele grote doelgroep voor 'casual(2D) / mobiel' gaming blijft gaan
Ik denk dat de grootste drempel is het vrijmaken van iets van ruimte.
Nu heb ik zelf een extra kamer en in de woonkamer hoef ik alleen de salon tafel en een stoel te verplaatsen om een ruimte van 10×4m te krijgen maar ik weet ook dat dit echt een uitzondering is. Die mensen moeten echt iets gaan opzettenom VR te doen.

Ik speel dagelijks in VR, soms een half uurtje, soms 7 uur O-) maar dat half uurtje skip ik wel als ik het moet gaan opbouwen, het is pas effectief bij twee uur gamen.
Ik heb het nog nooit gedaan, maar kan mij voorstellen dat het super vermoeiend kan zijn.

Ik heb een stuur met pedalen en na een uurtje (max 2) ben ik het wel beu, want ik word er fysiek moe van.

Dat word ik niet van met de controller op de bank zitten. Kan zo heel de middag tot in de nacht een game spelen. Dat lukt mij niet met het stuur.
Ik zit als ik een weekje vrij ben (zoals deze week) makkelijk 8 uur per dag in VR met stuurtje en pedalen te vinden in Euro Truck Simulator 2 :)
Maar ja het is wel zwaar inderdaad.
Afhankelijk van wat voor bedrijf het is. Want een architectenbureau is VR de toekomst en AR weer niet.
AR is voor architectenbureau's ook zeer interessant. Denk bijvoorbeeld aan aanpassingen op bestaande architectuur of aanpassingen tijdens de bouw of miniatuur schaal gebouwen.

Denk zelfs dat AR beter zal zijn voor architectenbureau's dan VR.
Probleem is dat bij gebouwen je er doorheen wilt lopen en niet alleen zo recht voor je ziet etc. En daarnaast interactie hebt met het gebouw. ..

We gebruiken het nu al een tijd. En de klant wanneer we naar hun toe gaan. Stellen er de VR op, spelen het af en de persoon kan direct meekijken.

En live aanpassingen toedienen is moeilijk als er moeilijke berekeningen gedaan moeten worden.
Wat jij beschrijft lijkt mij typisch iets voor AR. Je bouwt de wereld net zo op als in VR en legt het over de wereld heen. Met een Hololens hoef je niet eens iets op te stellen en loop je door je gebouw heen met de wijzigingen erin.
Hahaha the classic AR(alternative Reality) :D 8)7
Super betaalbaar, geen gedoe om op te zetten, super fun, biedt een ervaring waar andere platformen niet in de buurt komen en overal verkrijgbaar...lijkt me op zijn minst een andere situatie dan 20 jaar geleden.
In vergelijking met de jaren 90 betaalbaar idd. Maar voor de overgrote meerderheid van de doelgroep nog steeds veel te duur.
Lijkt me niet. 400 piek is evenveel als een console, die hebben de afgelopen jaren ook al hotcakes verkocht. Cijfers van de Quest zijn nog niet in de schaalgrootte van PS4, maar neemt rap toe. En al zou het dat niet iedereeen het kan betalen, de andere voordelen zijn zo evident dat als het totale plaatje écht doet wat het beloofd, dan is het nu al een giga markt.

Ik vermoed dat het al goed/leuk genoeg is, maar dat dit nieuwe concept ook gewoon best moeilijk aan de man te brengen is in eerste instantie. Alleen wanneer je zo'n ding op gehad hebt snap je de impact. Niet veel mensen hebben die ervaring al gehad..
je vergeet de krachtige game PC om de resolutie en framerate die benodigd is naar je VR te sturen.
Krachtig krachtig gebruik zelf een 1070 niet echt duur
Met de Quest heb je geen PC nodig. Ben je voor 400-450 euro klaar.
Quest laat zien dat dat niet nodig is. En voordat iedereen gaat stuiteren ;-)...niet nodig voor een goede VR ervaring die bij de meeste mensen echt wel even een wow-effect wegzet. Dat je met game PC en een Valve Index veel meer kan is super duidelijk. Daarbij is er aangekondigd dat er een kabel komt die je kan aansluiten tussen PC en Oculus Quest om ook daar PC graphics waar te maken. Ik vermoed dat er een partnership kan komen met bijvoorbeeld Xbox en/of Nintendo. Lijkt me in ieder geval niet ondenkbaar.

[Reactie gewijzigd door Joppiesaus2 op 23 juli 2024 13:32]

En dat is precies het probleem van VR mensen snappen het niet ze denken dat je overdrijft je kan het gewoon niet uitleggen je moet het ervaren.Ik heb zelf een Index en twee vrienden met een Rift S en iedereen aan wie je het het laat zien is overdonderd van het effect. Zelfs de meeste mensen hier vergelijken het zelfs nog met 3d televisie ze begrijpen het gewoon niet. Je staat letterlijk op de Empire State building in New York over de de hele stad te kijken
Ik denk dat de hardwaresituatie tov de jaren 90 heel anders is. Ik kocht de htc Vive in 2016 en heb nu een Valve Index.Ik merk een behoorlijke groei hoewel niet zo snel als gehoopt. Met de Oculus Quest is er een headset die toegankelijk is voor de massa en ook gewoon heel goed is. High end VR zal altijd wel duur blijven.
Ik denk dat de echte grote stap in vr qua verkoop (dus niet in kwaliteit) komt zodra er voor de ps5 een vernieuwde VR headset wordt uitgegeven. Denk dat ze dan net de stap t.o.v. hun huidige bril hebben gemaakt om acceptabele kwaliteit te leveren voor een mooie prijs
In de jaren 90 was het verre van zo uitgebreid als dat het nu is. Naast natuurlijk dat de rechniek toen echt verre van toereikend was.
Ach welnee. VR is een gimmick en het is zeker een leuke gimmick. Maar meer echt niet. Alleen de fysieke inspanning is al een no-go voor doorlopend en langdurig gebruik. Dat doe je niet 'om even te ontspannen' en dat is wel wat gaming voor de overgrote meerderheid is.

Tel daar de vereisten bij op qua ruimte en de beperkingen qua sociale interactie (in dezelfde ruimte) en je hebt een recept voor... nou ja wat we al talloze malen eerder hebben gezien. De staat van de techniek doet er niet toe. Ook de Eye Toy en Kinect en al die andere randzaken zijn uiteindelijk keihard geflopt. En de PSVR is de volgende overigens.

Een niche pur sang.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 13:32]

Denk iets verder, headsets nog lichter, nog meer comfortabel, draadloos, hogere resolutie. Camera overlays, zodat je je eigen handen gewoon kan zien. Wil je op een stoel zitten met toetsenbord en muis, prima, dan zie je die gewoon. Alleen in plaats van dat platte 24" schermpje speel je nu altijd alsof je in een 3D home theatre van meters zit met onbeperkt field of view. En dat kan op een zolderkamertje van 2mx2m. Geen projectors, schermen, grote dure platte displays: gewoon even die draadloze headset opklikken. En we gaan nog veel verder: controllers vervangen door hand-tracking. Als je meer wil kan je achter je bureau vandaan komen en even de tafel opzij schuiven. Dan kan je door werelden heenlopen.

In de 90s was de techniek gewoon nog niet ver genoeg, de computer niet snel genoeg, de displays niet goed genoeg. Maar we komen er wel. Ook nu moeten we nog stappen maken. Maar in de toekomst, als dat steeds meer wordt opgelost? Dan wordt iets als VR onmisbaar. Stel je voor dat je gewoon een normale bril op kan zetten en dan een home theatre op de bank hebt, waar als je naar rechts kijkt je gewoon je partner op de bank zit zitten en je pils op de tafel ziet staan. Dat kan ook allemaal.
Als het zover is, praten we weer verder.

Vooralsnog blijkt de praktijk weerbarstig. En zelfs dan... het moet al een Google Glass achtig apparaatje worden, vederlicht, om de ervaring 'seamless' te laten worden. Als ik nu zie hoe GPU en CPU prestaties in hoog tempo tegen allerlei grenzen aanlopen terwijl het nog altijd een bibberig zootje is met redelijk veel latency, dan zie ik dit de komende tien, vijftien jaar nog niet gebeuren. En hoe dachten we dit te gaan combineren met de 'next best thing' voor gaming (vooral publishers dan)... cloud? Succes met die latency. Dus ook dat gaat 'm niet worden als je de processing power zoekt.

En al gebeurt het wel, dan is wederom de instapprijs zeer hoog en heb je net zo hard opnieuw het kip/ei probleem qua content. Want ook dat is nog altijd niet geweldig met de huidige VR, en ook dat spreekt gewoon boekdelen. Heel veel verder dan 'doe een interactie met je handen' komt het niet. Doe mij dan maar een muis en tobo hoor, immersie bereik je prima door lekker in je game te duiken, dat lukt ook zonder VR. En laten we het over de ontbrekende genres (zo'n beetje alles wat niet first person is of puzzel/behendigheid) maar niet gaan hebben...

Sorry, maar ik prefereer realisme boven een ietwat te optimistische blik op de toekomst.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 13:32]

terwijl het nog altijd een bibberig zootje is met redelijk veel latency, dan zie ik dit de komende tien, vijftien jaar nog niet gebeuren.
Heb je hoogstaande VR recentelijk geprobeerd? Valve Index met een 2080ti (ja, duur, ik weet het) is zeer zeker geen bibberig zooitje met hoge latency, ook nu al niet. Dat is al een 144hz ervaring dat je echt ergens rondloopt met spot-on tracking. Dus in zekere zin is het al zover, maar het gaat nog veel verder. Vandaar dat het ook de toekomst is. We zitten met VR nu ongeveer op het punt waar we nu met elektrische en zelfrijdende auto's zitten. Bruikbaar. Veelbelovend proof-of-concept. De levensvatbaarheid aangetoond, en nu langzaam de wegen legen.
Dat is mooi. Nu de andere probleempjes nog ;)

Die zelfrijdende auto is net zoiets. Ja, ik zie de potentie. Maar het werkt alleen écht goed in een vacuum waar de oude manier niet zou bestaan. Dat is met VR ook zo. Het lijkt geweldig, totdat je gaming in al zijn facetten ernaast gaat houden en tot de ontdekking komt dat er véél meer is dat VR helemaal niet kan - en voorlopig zijn er ook geen oplossingen in zicht die daar verandering in brengen.

Dat je met een giga berg centen genoeg GPU performance kan kopen voor een goede ervaring geloof ik best. Maar dat is niet nieuw, en gaat de markt niet veroveren. Games evolueren namelijk ook en de resolutie van VR moet vermoedelijk ook nog omhoog. Dus neem gerust nog maar 10 jaar voordat het betaalbaar wordt met die 2080ti-waardige ervaring.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 13:32]

Maar met zo'n kortzichtige blik hadden we nu dus ook uberhaupt geen auto's, geen vliegtuigen, of zelfs computers. Eigenlijk was alles dan een niche die het niet ging halen wegens te duur, en te lastig in gebruik, en niet beter/efficienter dan wat er al was. Met jouw instelling ging je nog te paard en per schip, al rekenend op papier :)
Ja jongen, is goed ;) Daarom zit ik op tech fora, omdat ik de oude wereld zo mooi vind...

Ik voegde het hierboven al toe: realisme versus optimisme. Meer niet. Ondertussen wacht ik rustig tot jij of de industrie met oplossingen voor de aangehaalde problemen komt. Vooralsnog is er oorverdovende stilte - al weer enkele jaren overigens.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2024 13:32]

Zelf nog niet aan VR gedaan of uitgeprobeerd. Als FPS gamer vind ik de meerwaarde te beperkt.
Ja het beeld is immersive maar bewegen niet. Als je character bestuurd. Ook de ontkopeling van character orientatie en kijk richting . De ruimte die je nodig hebt is voor ons ook probleem.
Ik zie alleen volledige emersie in games waar je iets bestuurd. Zodat je gewoon als driver of piloot kan zitten.
Dus de space sims , race games , passen beter bij VR.

Deze game klinkt als FPS waarbij je dus character pov en bewegen in de wereld lijkt mij probleem.
Ben dus benieuwd hoe ze dat aangepakt hebben.
LoL dat zij ik vroeger ook van die stomme Nintendo wie gaat er nu de hele tijd voor zijn tv staan springen ik game lekker in mijn luie stoel. En look at me now nu sta ik 3 uur Pavlov te spelen :)
Hoop mensen sporten om te ontspannen, dus ga niet zeggen dat de fysieke inspanning een probleem is.
De PSVR is verre van geflopt, zelfs Sony zelf is erg blij met de verkopen, beter dan de losse assecoires die voorheen uitgebracht waren.
De VR markt is in mijn ogen nog steeds een hype binnen een zeer beperkte niche.
Denk het niet. Ik ben een hardcore gamer, maar ik wil niet zo'n ding op mijn hoofd. Wil wel zien wat er in de echte wereld gebeurd.
Ik spel zelf regelmatig Contractors VR en Pavlov VR, beide erg gave games, dus ben benieuwd naar deze game. Contractors en Pavlov ziij echt gemaakt om goed te kunnen spelen met een VR set. Om misselijkheid te voorkomen heb ik best veel zitten prutsen met de goede IPD setting, dit helpt enorm. Het enige waar ik duizelig van blijf worden is als ik van een gebouw afspring, wat je ziet op en wat je zou moeten voelen komen niet overeen, dus dat zal blijven denk ik.
En daar heb je dus het grootste probleem te pakken, veel mensen nemen de headset over van een ander, zetten em op en gaan spelen, zonder eerst oa de IPD goed in te stellen.
Ik zie aardig wat beweging in het spel in VR, dat wordt hem niet voor mij (en toch wel een aantal mensen met mij). Instant misselijkheid bij dit soort VR ervaringen.
Dit inderdaad om dit te spelen moet je jezelf aardig trainen tegen motion sickness.
Dat trainen werkt niet voor iedereen. Ik doe zelf aardig veel met VR, maar motion sickness is voor mij niet te verhelpen. Voor mij is het zelf zo erg dat wanneer ik het 1 of 2 minuten doe, ik migraine krijg en een paar uur bij moet komen.
Als je zon pilletje neemt die je ook voor in de auto of de boot ziet is het dan over? Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ben daar gewoon benieuwd naar
Bewegen wel, maar volgens mij staat de personage voor het merendeel wel op dezelfde plek. Wellicht van positie wisselen door daarheen te mikken (zoals veel andere VR games) maar niet rondlopen e.d.

Volgens mij valt dat met misselijkheid dan wel mee, maar wat had je dan precies verwacht? Dat je op een stoel kon blijven zitten met een AAA WW2 game?

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 23 juli 2024 13:32]

Er is nog een verschil tussen room scale en op een stoel blijven zitten. Echter het voortbewegen van je VR character zonder dat jezelf beweegt is voor veel mensen niet prettig. Teleportation zoals je zelf zegt is een optie, maar in het filmpje lijkt het erop dat je echt situaties hebt dat het beeld beweegt los van de bewegingen van de gebruiker.

En ik had niks verwacht, want volgens mij is de game net aangekondigd.
Als het personage grotendeels op een plek blijft staan net als een waveshooter zeg maar kan ik je nu al zeggen dat het een grote flop gaat worden.Het zal gewoon net als Onward,contractors enz gaan. Het bewegen van een personage terwijl je zelf stil staat kan als nieuweling in VR oncomfortabel zijn echter dit is wel dé manier. Gelukkig zijn er allerlei trucjes om VR-benen te krijgen zoals op de plaats meelopen als je karakter loopt. Na verloop van tijd zullen de meeste mensen geen last meer hebben.
Zie jij de personage in de video dan rondlopen tijdens schieten e.d.? Ik niet. Dit wordt geen Onward/Contracters, maar 1 van de velen waveshooters maar dan in WW2 jasje met een iets groter budget...
In die loopgraaf zie je hem lopen. Maar idd niet echt duidelijk. Ik kan me niet voorstellen dat ze praten over een triple A game en dan een waveshooter uitbrengen. Als dat zo is dan heb je als ontwikkelaar geen idee wat er in de VR community speelt.
Lijkt me een cutscene daar. Verder is elk ander deel dat je helemaal stil staat. Als je echt kon lopen, dan was er wel meer gameplay van. En het probleem met VR is momenteel gewoon dat er veel mensen misselijk worden van die loop shooters. Ze zijn procentueel gezien ook helemaal niet zo succesvol.
Ik heb een Oculus Quest.
Het is idd zo immersive, dat het bijna een beetje slechte smaak is om te zeggen "it's like you're really there in world war 2".
Iemand levensecht door zijn kop schieten in vr is bijna een beetje psychopatisch :)
Alle ontwikkelingen gaan naar quest lijkt erop dat de rift s afgedankt gaat worden had beter een quest kunnen kopen
Dat had je van tevoren kunnen inschatten.
Waarom brengen ze het dan ook niet uit voor de PSVR dan spreken ze meteen een veel grotere groep aan volgens mij.
Of zouden ze wachten op de PS5 en eventueel een verbeterde PSVR?
Ik betwijfel of PSVR een grotere groep heeft. Op de PlayStation met PSVR heb je sowieso maar een handje vol leuke games, maar zeker geen volwaardige games.

Op de PC met VR heb je veel leukere projecten/games. Ik had het liever andersom gezien, ik heb geen game PC, ik game alleen casual op de PS4, maar ik vind de PSVR redelijk geflopt.
Totaal niet mee eens
Astro Bot zeker een volledige game
Beat Saber
No Mans SKY sinds kort ook helemaal in VR
Pinball VR
enz

Verder denk ik dat in VR de speel sessie's zowiezo korter zijn omdat je wat vaker je brill af doet
En daar zijn ook een hoop spelen op gebaseerd zie Beat Saber.
Je kan het niet vergelijken met normale games
Daarintegen heb ik heel wat uurtjes in VR No man's Sky gespeeld. :)
Maar daar zie ik dus enkel van die casual kleinere games enz. Leuk voor even. Niet echt games zoals in dit nieuwsbericht, een volwaardige shooter ofzo.
Je hebt ook nog Firewall Zero Shooter multie play
en sinds gisteren L.A Noire ook schieten

En waarschijnlijk heb je nog niet eerder No Man's Sky gespeeld
Survival game waarin je zeg maar alles kan doen schieten Vliegen onder water bouwen craften noem het maar op.

Maar zoals hier onder werd gezegd het is betaald door Oculus en Facebook .
Ik bedoelde alleen maar te zeggen op de PSVR zijn er rond de 2mil aan VR's verkocht volgens mij meer dan alle andere VR merken samen en als je een Triple AAA game maakt wil je toch ook wat terug verdienen lijkt mij.
De game wordt betaald door oculus/facebook.
TRiple A game is best duur om te maken waarom zou je dan een userbase van rond de 2mil links laten liggen.
Omdat Oculus/Facebook dus betaalt heeft voor de productie van dit spel, Oculus is naar Respawn gestapt 2 jaar geleden om te vragen of zij een spel voor hun headsets wil maken..
Hiermee denk ik dan ook dat je niet snel hoeft te verwachten dat het spel na een jaar ofzo naar SteamVR/PSVR zal komen, maar je weet maar nooit.
Het idee is zeker leuk, alleen kan ik zelf niet tegen VR, hoop persoonlijk (zal wel niet, maar hopen mag) dat de game ook zo uit komt voor de consoles, ben zelf een liefhebber van de Medal of Honor games en wacht al jaren op een nieuwe game.
Volgens mij ben ik niet de enige die wacht op een Sword Art Online omgeving, maar dan zonder Heathcliff. :P
Cool, vind de schiet games in vr altijd wel leuk. Hopelijk heeft het ook semi realietiche controls voor de wapens, altijd zin om nazis af te knallen, laatste wolfenstein game was mij iets te kort.
Deze heeft zelfs zeer realistische controls voor wapens, je moet echt herladen, dus knop indrukken om de cartridge te dumpen, naar je heup grijpen om een nieuwe te pakken, terug in het wapen te plaatsen en de hendel over te halen voor herladen. Ook bij gooien van messen moet je blijkbaar precies gooien.. De learningcurve schijnt heel hoog te zijn. En DAT is wat mij dan weer tegen staat. Ja leuk dat ze dit zo doen, maar please, voeg ook een alternatieve, meer arcade achtige, controls toe voor degene die geen realistische controls wil.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.