Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Ontwikkelaar moet van Oculus SteamVR-streaming-functie uit Quest-app halen

De ontwikkelaar van de Virtual Desktop-app voor de Oculus Quest moet van de maker van de vr-bril de functie om SteamVR-games naar de bril vanaf een eigen desktop verwijderen. Volgens de ontwikkelaar zegt Oculus dat die functie de Quest-bril schaadt.

De Quest kan standaard alleen games en apps draaien uit de eigen Oculus Store, maar dankzij Virtual Desktop was het mogelijk geworden om SteamVR-games te streamen. Die functie moet nu uit de app, zegt de ontwikkelaar op Reddit. De functie om games te draaien uit Valves downloadwinkel zou de Quest schaden.

De stap lijkt erop te wijzen dat Oculus niet wil dat apps het streamen van andere games mogelijk maken om zelf games te kunnen verkopen in de eigen Store, maar Road to VR wijst erop dat het mogelijk is dat de ontwikkelaar bij het maken van de functie andere regels heeft overtreden, zoals het gebruik van niet toegestane api's.

Virtual Desktop laat standaard gebruikers de eigen desktop streamen naar de Quest om zo in vr zaken op de eigen pc te kunnen doen, zoals video's kijken die lokaal opgeslagen staan. Een update maakte het streamen van games enkele dagen geleden mogelijk. De Quest is een onlangs uitgekomen standalone-vr-headset van Oculus.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-06-2019 • 19:09

61 Linkedin Google+

Reacties (61)

Wijzig sortering
Oculus quest nu wel geprobeerd bij een maat. Maar die extra latency die toch op die games zitten omdat je ze er naar streamt, al zij het miniem, maakt het toch net minder leuk dan de/m'n Rift S.

Het voordeel van geen kabel benodigd en geen krachtige PC is dan wel weer prachtig.

Imo.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 12 juni 2019 23:24]

En dit is denk ik een belangrijke reden waarom Oculus (voor nu) zo strikt is op het aanbod op de Quest. Ik snap dat je comment bedoelt is in de context van dit artikel over streaming, maar het laat zien hoe de Quest potentieel in één adem genoemd kan worden als (brakke) streaming VR headset in plaats van een dedicated systeem op zichzelf.
Dit is hetzelfde argument wat in de community wordt aangenomen waarom Oculus zo strikt is met het wel/niet toelaten van games tot het Quest platform. Door games al 'druppelend' toe te laten tot de store is potentieel de kwaliteit beter te waarborgen en worden gebruikers niet overspoeld met keuze aan games.

Daarbij wil ik wel benomen dat ik het absoluut niet eens ben met dit soort praktijken van Oculus/Facebook, maar dit maakt het misschien wel wat beter te begrijpen. Ik ontvang mijn headset hier in China over een paar dagen, hoop dat tegen die tijd de crackdown van Oculus niet verder is geëscaleerd en ik nog steeds developer/sideload access kan aanvragen... (zal wel goedkomen ;))
De uitbreidbaarheid en aanpasbaarheid van de Rift S laat wellicht zien dat Oculus zelf misschien bezig is om een "wireless adapter" ergens in de nabije toekomst uit te brengen waar mee je de Rift S draadloos kan maken. Er zijn nog helemaal geen 1st en 3rd party accessoires voor de Rift S en het kan dus zijn dat Oculus/FB niet zo 'blij' is met het feit dat mensen dus via de Quest een andere/goedkopere manier hebben gevonden om volledig wireless VR games naar de headset (al zij het een beetje brak) te streamen en zo in het vaarwater komen van de PC VR Rift S op een misschien "goedkopere" manier.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 13 juni 2019 08:46]

En DAT is dus de reden waarom Oculus wilde dat de TEST feature uit de app gehaald werd, omdat hiermee dus geen goede vr ervaring gegarandeerd kon worden. Sideloaden vinden ze geen probleem, alleen voor apps/games die in hun store staan garanderen ze dat die een goede ervaring geven.
Zou deze feature perfect werken met minimale latency, dan zou Oculus daar totaal geen problemen mee hebben, en het is goed mogelijk dat in de nabije toekomst de optie alsnog weer terug komt in de app.
Nou ik kan naar eigen ervaring wel stellen dat er echt heel veel troep in die Store staat. (En dan vaak niet eens gratis)
Heb persoonlijk niet de Quest store gezien (wellicht minder troep), maar in de normale store via m'n Rift S is echt af en toe echt drama.

Dus het kan zijn dat ze met de Quest een andere weg in willen slaan met meer kwaliteit, meer goede ervaring, of er is een andere reden dat ze dit hebben gedaan.
De store voor de quest zou zeker anders zijn dan de gewone store (en crossbuys zijn aan de developer, niet aan Oculus), precies vanwege wat je aangeeft. Maargoed, over een heel tijdje kan het best een andere zaak zijn.
Om te zien hoe Portal 2 via Virtual Desktop er uit ziet:
https://www.youtube.com/watch?v=up-tTu1Kiw4
Haha, Oculus past liever een vendor lockje toe. Mij niet gezien. :)
Hoe kill je je platform, stap 1...
Achja, hier wordt je gedownvote als je aangeeft dat je niet meedoet aan die vendor lock-ins, dus dat zegt al genoeg. Blijkbaar smullen Tweakers ervan, hoe meer restricties, hoe beter.
Microsoft, Sony en Nintendo hebben ook vendor lock-in op hun platforms. Waarom zou het bij Occulus dan niet mogen?
Het mag zeker, maar ik doe er niet aan mee. :)
Tuurlijk, het mag wel. Maar VR verkeert momenteel niet in de positie om alles achter lock-in te gaan zetten want dan hou je simpelweg geen klanten over
Ik ben ook benieuwd hoeveel mensen nog in een gouden toekomst voor VR geloven. Een jaar geleden geloofden de meeste Tweakers er denk ik nog wel in; hoe zit dat nu inmiddels?
Bummer. Want ik stream ook weleens games enzo. Dus dat kan / mag dus ook niet meer met die VR dingen? :?
imho een goed manier van hen om hun eigen ruiten in te gooien. 8)7 |:(

Ik heb er aan gedacht om een VR set te kopen zodra het grafische gedeelte een stuk beter zou zijn dan een aantal jaren geleden, nu dus wel een stuk beter.
Een betere en bredere ondersteuning in Linux zou ook wenselijk zijn.
En er betere optie(s) / ondersteuning voor brildragers zou zijn... nog niet echt aanwezig vind ik.

Daarnaast vind is het (voor mij iig) wel belangrijk dat er meer mogelijkheden zijn om andere / eigen software met VR sets te gebruiken.

Dus niet alleen film materiaal, games en software die alleen verkrijgbaar zijn in hun eigen store ... Als dat zo beperkt blijft dan wacht ik nog wel een paar jaar.

[Reactie gewijzigd door Vondreth op 13 juni 2019 03:57]

SteamVR games kan je met je Rift, WMR, Vive en straks Index spelen. Met mijn Vive kan ik ook gewoon OpenVR en Oculus games spelen.. Ben zeer tevreden over het SteamVR platform!
Dat zegt men al jaren over Facebook Oculus.. dat zei men ook toen bleek dat Oculus je helemaal kapot analyseerde met de Rift (lengte,houding,noem maar op).
https://uploadvr.com/facebook-oculus-privacy/
https://www.theverge.com/...rivacy-policy-advertising

Maar de praktijk blijkt anders, mensen interesseert privacy en 'walled gardens' niet.. men kijkt maar naar 1 ding: geld.

En Oculus bied momenteel als enige een goedkope massmarket VR setup met een groot platform.
Inderdaad, en dat in een markt die duidelijk wel wat groei kan gebruiken.
Niets vendor lockje, want het artikel vergeet wel wat belangrijke informatie van de developer zelf. Die heeft gezegd dat hij de TEST feature als een losse app gaat aanbieden die men kan sideloaden (want dat is gewoon toegestaand op de Quest). Probleem zit em vooral in dat de app was getest door Oculus op kwaliteit en VR comfort voordat het in hun store gezet was (want deze store is veel beperkter en alles is goed gecontroleerd op kwaliteit/vrcomfort), en middels een update heeft deze developer deze TEST feature er in gezet waardoor dus door Oculus niet de kwaliteit/vrcomfort gegarandeerd kan worden die men bij de verkoop beweerde. Probleem voor Oculus zou zijn dat mensen dan de app nu zouden kopen voor de SteamVR optie maar er dan achter komen dat die niet lekker werkt en dus een refund vragen (en mogelijk een negatieve review).
Ik heb de Oculus Quest. En ben verbaasd dat je er niet meer over leest.
Het is zo ontzettend immersive om in een ruimte van 8x8 meter rond te lopen en spellen te spelen.
Iedereen die hem probeert heeft dat "wow" moment. Hoop dat massale adoptie van Virtual Reality hiermee begint dit jaar zodat er meer grote titels uitkomen.
Wat is er meer "wow" aan de oculus quest dan aan de Vive of Mixed Reality devices met room scale? Die laatste hebben betere graphics dan de quest.
Het verschil tussen mixed reality devives is erg groot. Zo zijn er tussen die beter zijn dan de quest maar ook die minder zijn.

Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan outside in tracking dan inside out van Oculus of Mixed Reality.
Ik hoor van veel mensen die de quest hebben gekocht dat ze zo enthousiast zijn van de mogelijkheden van VR dat ze hem verkopen zodra de Valve Index geleverd word.
Odyssey+ steekt overal met kop en schouders bovenuit. :)
nou ja overal? Boven alle standalone VR devices misschien?
300 dollar voor de kwaliteit van een Vive-Pro. Volgens mij is er momenteel niet veel beters op de markt. :)
Kwaliteit van een Vive Pro? Whahahahaha. Een standalone zonder outside in tracking komt niet in de buurt van een aan PC gekoppeld systeem met outside in tracking.
Wat jij wilt. ;) Ik heb beide geprobeerd en Odyssey+ is the way to go. :)
Waarin is de Odyssey+ dan beter volgens jou?
Beeld kwaliteit, setup, comfort en geluid. :)
Ik vind de tracking op de oculus quest perfect.
Een standalone zonder outside in tracking komt niet in de buurt van een aan PC gekoppeld systeem met outside in tracking.
Yes, en een aan een pc gekoppelde headeset heeft in 99% van de gevallen geen grote ruimte om te spelen.. (8 meter x 8 meter)

[Reactie gewijzigd door pim op 14 juni 2019 05:40]

Geen kabels, en hij is volledig standalone en dus portable. Dat maakt het makkelijker om een geschikte ruimte te vinden om te spelen.
Heb ook de Quest sinds dat hij uit is gekomen in bezit. Het gemak waarmee het werkt zonder alle kabels en de 3d-ervaring waren voor mij een volledig nieuwe ervaring die bijzonder positief zijn voor mij, zeker het "wow" effect. Ik heb de ontwikkelingen wel gevolgd sinds de eerste Oculus ontwikkelkits uit kwamen en andere HMD's, maar had het er simpelweg (financieel) niet voor over om een stevige pc daarvoor aan te schaffen en het gepruts met kabels stond mij altijd tegen.

Terugkomend op het nieuwsbericht kan ik heel goed begrijpen van Oculus dat ze dit willen blokkeren. Het komt er simpelweg op neer dat je een spelplatform van de concurrent kunt spelen in de Quest en als Oculus hun eigen spelplatform daar tegen op moet boksen met titels wordt dan wel een stuk moeilijker.

Stel je voor dat je een spelcomputer bouwt en je hoopt door de spelletjes die je er voor maakt de investering terug te kunnen verdienen, maar iemand heeft het mogelijk gemaakt dat op jouw spelcomputer je alle al bestaande honderden spelletjes van een andere (concurrent) spelcomputer kunt spelen waardoor de animo om jouw spelletjes te kopen een stuk kleiner wordt. Natuurlijk kun je zeggen dat Oculus dan maar zelf met goede titels moet komen en daar lopen ook al behoorlijk wat discussies over op reddit dat Oculus een hoop potentieel goede titels weigert.

Aan de andere kant ben ik voor openheid en zou Oculus ook kunnen zeggen laat het maar gewoon toe om het Oculus Quest platform juist divers te houden. En ook aantrekkelijk te houden voor mensen die de Quest kopen om juist een hoop SteamVR-titels die ze al hebben gekocht - en misschien nooit naar de Quest komen - te kunnen spelen.

Er is voor allebeide kanten iets te zeggen, maar puur vanuit een bedrijfsbelanggedachte snap ik wel dat Oculus hier niet blij mee is.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 12 juni 2019 19:58]

Het is koppelverkoop. Ze maken hardware en software. Ik zou hardware moeten kunnen gebruiken zoals ik zelf wil. Dat gezegd hebbende snap ik ook wel dat de hardware flink 'gesubsidieerd' is met de aanname dat er dure games bij gekocht gaan worden, maar dan maken ze de hardware maar duurder.
> dan maken ze de hardware maar duurder.

En dan ga jij overal lopen te verkondigen dat de hardware veel te duur is en je alleen maar voor het merkje betaald.
Nee ik betaal graag voor kwaliteit, maar als ik het gevoel heb dat ik belazerd word, dan koop ik het liever niets. Ik heb de Quest zelf ook, maar koop gewoon geen games. Ik gebruik het alleen voor en films kijken op Netflix in een bioscoopzaal en Beat Saber dat ik al eerder gekocht had, maar ze verdienen het... zo'n goede game en het aantal uren dat ik er al in heb zitten.

[Reactie gewijzigd door rickiii op 14 juni 2019 00:10]

Ik heb de HTC Vive (sinds launch), Oculus Rift en komende week ergens de Valve Index. Heb de Oculus Quest geprobeerd en wat mij meteen opviel is dat de tracking niet zo goed is als dat ik gewend ben. Veel jitter, controllers stopte soms me tracken etc. Heb meerdere games geprobeerd waaronder de bijgeleverde intro en Beat Saber. Ik moet zeggen dat het beeld wel heel scherp is, beter dan wat ik tot nu toe heb gezien (Valve Index nog niet geprobeerd).
Komende week ergens de Index? Krijg jij hem dan eerder dan de andere preorders die hem een week later krijgen (de week van 24 juni)
Gerucht gaat dat de eerste wave vanaf 17 juni wordt verstuurd. Ik heb een e-mail gekregen waarin Valve me de mogelijkheid geeft om tot en met 14 juni mijn verzendadres te wijzigen en de oorspronkelijke verzenddatum (toen de Index werd gelekt) was 15 juni. Steam support heeft ook aangegeven dat de eerste wave vóór 28 juni de Index zal ontvangen. Het kan dus best zijn dat hij (wij) hem volgende week al krijgen (mede omdat de Index waarschijnlijk vanuit Tilburg wordt verstuurd).
Support heeft ook meerdere keren gezeg dat het iets voor de 28e word verstuurd maar shipping kan 4 tot 8 dagen duren. Het kan dus zijn dat hij eerder komt maar ook dat het later komt.

Ik verwacht ook dat ze orders uit Italië, zweden en dergelijke eerder versturen dan Nederland, Duitsland en Belgie aangezien die levertijd minder is.
Weinig? Ik hoor over de quest een stuk meer dan over de Valve Index (gelijktijdig aangekondigd) en mixed reality (zelfde kwaliteit en prijs).
Die wow was er twee jaar geleden al met de Vive. Maar echt goede games zijn er nog weinig. Markt is toch nog vrij klein dus budget voor grote titels is moeilijk te krijgen gok ik.
Mag hopen dat deze ontwikkelaar alleen het streamen van desktop games terug moet draaien en niet het streaming van de gehele desktop, voor video streaming is er altijd nog Skybox maar werkt niet zo fijn als deze :)

Naast SteamVR kon deze namelijk ook lokale games afspelen zei het beperkt.

[Reactie gewijzigd door RickDB op 12 juni 2019 19:14]

Streamen van de desktop, en games daarop is niet waar dit over gaat, dat blijft volledig instact inclusief streamen van VR steam games.
Dit gaat erover dat de ontwikkelaar naast de Desktop streaming functionaliteit ook de streaming protocol geimplementeerd had wat ook gebruikt wordt voor de Steamlink hardware en Android app. Eigelijk niet echt de bedoeling.
Dit liet spelers met zeer goede kwaliteit VR games spelen, die ook op de Quest store beschikbaar is.
Je gaat naar de McDonalds en eet je Quick burger op het terras. Smijten ze je ook buiten.
Wel begrijpelijk inderdaad en als ik zo de ontwikkelaar zijn reactie lees dus paar maanden ontwikkeling verloren maar gaat via sideloading deze optie alsnog aanbieden, ben benieuwd wat Oculus daar van vindt eigenlijk.
Zoals het nu doorgaat en het zo makkelijk is om te side-loaden gaat dat heel snel dicht vliegen. Wat heel jammer is voor mensen die het effectief gebruiken om te ontwikkelen.
Het is en blijft gewoon Android wat er op draait. Men komt er altijd wel omheen.
Dat is exact wat bedrijven willen dat je denkt, maar in realiteit koop je de McDonald's en als je daar zelf een Quick burger wilt eten is er niemand die er wat tegen kan doen.
Nee, het gaat alleen om streamen van SteamVR games, en waarschijnlijk heeft dat te maken omdat dit (nu nog) niet goed degelijk werkt wat betreft kwaliteit en comfort.
Stoer hoor Oculus om bij die meneer te gaan janken in plaats van jullie producten te verbeteren en mensen de keuze/vrijheid te geven om hun games te kopen waar zij dat willen. Consumenten vrijheid wat is dat?
En nu even terug naar de realiteit... De app was getest/gecontroleerd op kwaliteit/vrconform voordat Oculus de app in de store zette, hiermee garanderen ze dus dat de app aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet. Door deze update waarin deze TEST feature zit, kan Oculus dat niet garanderen waardoor het dus ook de kans is dat mensen die het juist vanwege die feature nu kopen maar achter komen dat het niet lekker werkt om een refund vragen.
De developer van de app wil de TEST feature nu als een losse app gaan uitbrengen die je kunt sideloaden (want DAT staat Oculus gewoon toe, en dus is je 'consumenten vrijheid' gegarandeerd)..
Ofwel misschien je eerst eens wat verder verdiepen voordat je onzin gaat uitkramen.
Ik snap het aan de ene kant wel van oculus dat ze niet willen dat je spellen gaat streamen vanuit steam. Het is immers gebouwd om goed te werken met eigen apps. Apps via steam zal waarschijnlijk niet altijd goed werken. Ze willen hiermee denk ik voorkomen dat ze de quest zwart maken omdat de steam game/platform niet volledig hoort te werken op de quest.
En dat is dus waar het om draait, alle apps die in de store staan zijn getest en gecontroleerd op kwaliteit en vrcomfort, dat garanderen ze dus, maar nu zit er ineens achteraf een TEST feature in waar die garantie niet van gegeven kan worden. De developer is nu ook van plan dus om de feature als een losse app uit te brengen die men gewoon kan sideloaden op de quest (want dat is iets dat Oculus gewoon toestaat).
Het is de bedoeling dat je je geld in de oculus store uitgeeft. Niet op steam.

Anders zou de quest, met oled scherm, ipd adjustment en ingebouwde cpu/videochip wel duurder zijn dan de rift S.
Dna moet het aanbod er wel zijn. En aangezien I de Oculus toren maar een handje vol spellen staan ben je al snel uitgekeken.
En laat dit daar nu niets mee te maken te hebben, want de feature kan alsnog via een losse app gesideload worden op de quest. Probleem is dat de feature gewoon niet vloeiend werkt op dit moment en dus niet de kwaliteit/vrcomfort kan bieden die oculus garandeerd met de apps die in hun store staan.
Naast dat de hardware gewoon met lichte winst verkocht wordt.
Op de Quest heb je dus 2 mogelijkheden, je koopt je apps/games via de store waarbij gegarandeerd is dat deze een goede ervaring geven op de Quest, OF je haalt ergens je app/game vandaan en sideload je, waarbij dus geen garantie is dat de ervaring goed is.
Geldt dit ook voor de andere app die dit kan: ALVR? Ik heb er op de site daarvan nog niks over gelezen. Die app is open source dus Oculus heeft daar minder over te zeggen maar ze kunnen het nog wel proberen te blokkeren op de een of andere manier.

Ik hoop dat ze dit niet echt onmogelijk maken. Ik dacht er aan een Quest te kopen en dit zou een mooie bonus geweest zijn.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 12 juni 2019 21:46]

Nee want die installeer je via sideloading. Is niet officieel via de occulus store. Enige wat ze daar tegen kunnen doen is sideloaden dicht gooien denk ik.
Maar dat sideloaden dicht gooien gaan ze niet doen, de apps/games via de store zijn gewoon gegarandeerd dat die een goede (vr) ervaring geven op de Quest doordat deze door Oculus zelf getest en gecontroleerd zijn.
Bummer.
Want ik stream ook weleens games enzo. Dus dat kan / mag dus ook niet meer met die VR dingen? :?
imho een goed manier van hen om hun eigen ruiten in te gooien. 8)7 |:(

Ik heb er aan gedacht om een VR set te kopen zodra het grafische gedeelte een stuk beter zou zijn dan een aantal jaren geleden, nu dus wel een stuk beter.
Een betere en bredere ondersteuning in Linux zou ook wenselijk zijn.
En er betere optie(s) / ondersteuning voor brildragers zou zijn... nog niet echt aanwezig vind ik.

Daarnaast vind is het (voor mij iig) wel belangrijk dat er meer mogelijkheden zijn om andere / eigen software met VR sets te gebruiken.

Dus niet alleen film materiaal, games en software die alleen verkrijgbaar zijn in hun eigen store ... Als dat zo beperkt blijft dan wacht ik nog wel een paar jaar.
Dat kan/mag wel gewoon, je kunt de app die je daarvoor wilt gebruiken gewoon sideloaden, en het gaat hier specifiek om SteamVR games, games die in '2D' op je desktop speelt kunnen nog wel steeds gewoon gestreamed worden. Alles wat in hun store staat garanderen ze dat de ervaring (technisch) daarvan goed is, de rest kun je gewoon proberen door te sideloaden. Als ze werkelijk wilde dat je alleen via de store kon kopen, dan hadden ze nooit het sideloaden toegevoegd/toegestaan.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 E3 2019

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.