Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

VR-game Medal of Honor verschijnt 11 december en komt ook naar SteamVR

De VR-game Medal of Honor: Above and Beyond, die eerder werd aangekondigd voor Oculus-headsets, verschijnt op 11 december. De game blijkt toch niet exclusief voor Facebooks Oculus-headsets te zijn, het spel verschijnt ook voor SteamVR.

Tijdens het Facebook Connect-evenement maakte ontwikkelaar Respawn Entertainment bekend dat Medal of Honor: Above and Beyond op Steam uitkomt en volledige SteamVR-ondersteuning heeft. Dat is opvallend omdat de game oorspronkelijk als Oculus-exclusive werd aangekondigd. Op de website van uitgever EA staat ook nog dat de game exclusief naar het Oculus Rift-platform komt.

Mogelijk heeft de beslissing om de game ook op Steam uit te brengen te maken met de strategieverandering binnen Facebook. Het bedrijf stopt met VR-headsets die alleen in combinatie met een pc werken. De Rift S gaat volgend jaar uit de verkoop en er komt geen opvolger. Het is aannemelijk dat Facebook ook niet meer investeert in VR-games die alleen op een pc te spelen zijn.

Medal of Honor: Above and Beyond komt op 11 december uit via de Oculus Store en op Steam. Het spel is te spelen met de Oculus Rift en Quest, mits laatstgenoemde verbonden is met een pc. Via SteamVR is de game speelbaar met andere VR-brillen, zoals de Valve Index en HTC Vive-modellen.

De game bevat een singleplayercampagne en een multiplayergedeelte. Peter Hirschmann, de producent van de eerste Medal of Honor-game uit 1999, is als regisseur betrokken bij het VR-project. In het spel zitten ook interviews met veteranen en overlevers van de Tweede Wereldoorlog.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-09-2020 • 10:35

75 Linkedin

Submitter: Tummie555

Reacties (75)

Wijzig sortering
Grafisch gezien lijkt het bijna (bij wijze van) op de Medal of Honor versies die ik rond de eeuwwisseling speelde. Het gaat natuurlijk om de gameplay, maar ik heb toch wel veel mooiere VR games gezien.

[edit: blijkbaar is mijn toevoeging 'bij wijze van' niet duidelijk genoeg. Het is mij bekend dat Medal of Honor rond de eeuwwisseling er echt veel minder goed uit ziet dan deze versie. Dat was ook niet het punt wat ik probeerde te maken]

[Reactie gewijzigd door wisselwerking op 17 september 2020 12:13]

Ik kan je vertellen dat ik bij spellen op mijn Index de grafische pracht op een hele andere manier ervaar dan op een normaal scherm. Je zit veel meer in de beleving, waardoor zaken waar je normaal op let veel minder opvallen. Ik denk dat dit dus een prima immersive ervaring kan geven.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 17 september 2020 11:15]

Hier kan ik me ook bij aansluiten. Grafisch minder indrukwekkende games, zoals Blade & Sorcery, zien er in videos niet geweldig uit, maar heel veel van die details zijn niet storend in een VR game voor mij. Het belangrijkste bij VR voor mij is dat de framerate consistent is, om misselijkheid te voorkomen.
Daar ben ik het niet helemaal mee eens, bij bvb. Half Life Alyx zijn het juist alle kleine details die mij versteld deden staan en plezier gaven in het ontdekken van de wereld.

Nu was dat wel een game waarin het tempo buiten de gevechten om niet erg hoog lag en je vrij kon ontdekken, misschien dat dat bij deze game veel minder is en de details daarom minder belangrijk. Time will tell.
Ik vond Half-Life: Alyx op grafisch vlak helemaal niet zo heel baanbrekend (gespeeld met een RTX2080 en een Index). Ja, veel detail op het gebied van interactie, maar als je bijvoorbeeld een headcrab oppakte of een zombie van dichtbij gaat bestuderen dan zie je toch wel de flaws. Doordat je er midden in zit valt dit echter niet op en in combinatie met het verhaal is het een dijk van een game. Als ik mee keek op mijn tweede scherm terwijl iemand anders aan het spelen is had ik toch wel het gevoel dat het een flink wat oudere game is.
Klinkt raar maar ik heb nog nooit zo'n vr bril op gehad maar game wel graag, maar mijn vraag is kan je makkelijk uren gamen achter elkaar of is dat te zwaar?
Verschilt per persoon, ik kan er makkelijk een paar uur zoet mee zijn maar vrienden van mij moeten na een halfuurtje toch echt even een pauze nemen.
Naast dat het per persoon verschilt, ligt het ook wel een beetje aan hoe lang je het al doet. Op het begin zal je na een kwartier tot half uur waarschijnlijk al een pauze moeten nemen (helemaal bij intense games), maar na verloop van tijd kun je wel langer in VR blijven. Persoonlijk krijg ik eerder last van mijn nek door het gewicht dat op mijn hoofd zit dan dat ik last krijg van vr-sickness. Ik speel meestal niet meer dan anderhalf uur op een dag, maar ik heb ook wel mensen gehoord die gewoon uren spelen.
Eens, ik had bijvoorbeeld bij Skyrim VR (Skyrim release date 11 november 2011) ook weer absoluut het "wow" effect. Vond het grafisch ook echt heel tof. Weer opnieuw enorm van genoten.
Die games zien er echt niet zo goed uit als dat dit er uit ziet. De stijl is misschien anders maar de technieken en de kwaliteit van de 3d models zijn toch wel van een hoger niveau.
Precies dat. In je herinnering zagen de oude MOH-games er mogelijk zo uit, maar start er maar eens eentje op of kijk een filmpje op YT. Dat ziet er toch wel drastisch minder uit dan dit.
Dat weet ik. Daarom ook de toevoeging 'bij wijze van'. Punt blijft wel dat ik het grafisch wel vind tegenvallen in vergelijking met andere VR games die ik heb gezien. En nogmaals dat hoeft uiteraard geen afbreuk te doen aan de gameplay en het spelplezier. Zo speel ik af en toe nog Amiga games (via Winuae) en beleef daar veel plezier aan.
Dat is wel een flinke overdrijving hoor. Moh van rond de eeuwwisseling zag er mooi uit maar als je het nu gaat vergelijken denk je toch, ik herinnerde het mij mooier. Ik zou eerder zeggen 2016 graphics. En die waren echt prima. Vergeet niet dat je met VR ín de game zorgt, dat zorgt al voor enorme immersie.
Zelfs de toevoeging 'Bij wijze van' is nog wat te weinig nuancering. Het is grafisch niet baanbrekend. Soit. Het lijkt in géén geval op MoH van rond de eeuwwisseling. :)

Uitgaande van de beperkingen van VR, vind ik dit er toch goed uitzien. Stuk beter dan een Skyrim VR en ik moet zeggen dat bij Skyrim het me nooit echt heeft geirriteerd dat de grafische pracht wat minder was. Het gaat, zeker in dit stadium van VR, nu het nog een niche is, vooral om het immersieve aspect.. vind ik dan :)
Moest hier inderdaad ook gelijk aan denken maar dit heeft waarschijnlijk met de toegankelijkheid te maken, niet iedereen wilt een dikke desktop of kan dit veroorloven.
Ik sluit het niet uit, maar hebben veel VR eigenaren niet al een dikke pc? Enfin, zo kunnen ze volgend jaar wel meteen een remaster uitbrengen. :+

Dat gezegd hebbende: ik ben blij dat het spel nu wel speelbaar is zonder Facebook.
Ik vindt het heel moeilijke, VR lijkt op een of andere manier toch nog steeds een beetje in de Early Adopter fase te blijven hangen.
Voor mij had dat, naast het kostenplaatje, ook wel te maken met het soort spellen dat er was. Ik ben een groot liefhebber van shooters, en voor zover ik weet is dit de eerste (grote) shooter die voor VR uitkomt. Daarmee is dit ook een van de eerste spellen waarvoor ik wel een VR zou willen hebben.
Dit houdt mij persoonlijk ook tegen, tot zover heeft alleen Half-life Alyx een ervaring gegeven waarnaar ik opzoek was, houdt zelf niet van race games maar hoor daar ook positieve dingen over.

Maar om nu voor één game te investeren in bijv. Valve Index, nee, kijk het aan tot er meer en betere games beschikbaar komen.
Ziet er heel leuk uit, vind het alleen jammer dat je een zwevende arm zie, en niet je eigen lichaam en benen kan zien als je omlaag kijk.

En ja VR is nog steeds niet alles, er zijn nog steeds te weinig goede volledige spellen uit voor VR, en ook voor mij een rede om geen VR te kopen.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 17 september 2020 13:47]

Ja die zwevende arm en zwevende pistolen breken toch de hele immersive ervaring voor mij.

Ik vind zelf dat de hele VR op moment van schrijven echt nog veelste kinderlijk word neergezet.

Het letterlijk rond slingeren van je mp40 voor het neermaaien van vijanden belooft veel goeds, als je dan vervolgens doorhebt dat je gewoon met een veredelde wiiMote bijna je kat voor z’n kop slaat breekt gelijk je hele ervaring.
(Ik baseer mijn commentaar op een uurtje ervaring met een htc Vive en filmpjes zoals in dit artikel)
Heb het ook jaren terug gedaan, toen me neef de HTC Vive had, wat langer dan een uur, was best heel leuk, hij had de kamer leeg gemaakt en die dingen opgehangen, zo dat je 5 meter aan iedere kant heb.

Het was leuk, maar er waren toen geen volledige spellen, en wat ik allemaal gezien heb is het nu ook maar nog steeds een handje vol volledige VR spellen, en dat na 4 jaar, eigenlijk triest.
Is ook gewoon zo. Maar, dit soort games brengen het wel verder. En dat is goed nieuws.
Veel VR eigenaren die ik op internet zie hebben een GTX970 of GTX1060, ik denk dat veel Index eigenaren wel aan GTX 1080TI, RTX 2070 en RTX 2080 zitten. Maar het valt mij altijd op hoeveel mensen problemen hebben met een bepaald spel en dan vraag je naar de specs en dan draaien ze het op een 6 jaar oud systeem.
Kijk voor de grap eens op youtube naar hoe dat er in 2001 uit zag. In mijn herinnering was dat ook super realistisch. Alleen als je nj terug kijkt zie je pas hoe ver we nu zijn qua graphics.
Ik zou zeggen, open die nog eens;)
Beetje gek dat hij niet native op de quest kan draaien als facebook een duw geeft, ziet er wel een leuk spel uit... Zowat het eerste VR game die ik wel wil spelen...
Origineel waarschijnlijk bedacht en gestart met productie met een engine voordat de Quest in beeld was. (Het komt immers vanuit EA, niet vanuit een Oculus developer zelf)

Kijk wat er bijvoorbeeld met Onward is gebeurt. Spel was eerst PC VR only. Had prachtige details, op vele andere problemen en grafische onkunde na (want Early Access), maar na dat deze naar de Quest werd gepushed zijn zelfs alle mooie details (physics van vijandelijke lichamen bijv) compleet gesloopt ten faveure van de Quest.
De Devs hebben oplossingen en toekomstige patches beloofd om de PC versie weer te verbeteren, maar tot op heden nog weinig gezien.

Wellicht mogen we blij zijn dat hier geen 'native' Quest versie van komt. Wie weet wat ze allemaal hadden moeten inleveren.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 17 september 2020 11:53]

Tjah, dat zal een beetje het nadeel zijn van mobile platform, dat is waar we al jaren tegen lopen... Maar graphics zijn niet alles, de immersie van VR zelf is ruim voldoende voor dit type games (imho)

Met tijd zullen devs wel meer uit mobiele hardware kunnen trekken, maar de goedkoopste instap VR valt eigenlijk een beetje uit de boot bij deze VR, tenzij je ene VR ready PC hebt; en dat heeft niet iedereen want VR is nog klein ...
Het komt immers vanuit EA, niet vanuit een Oculus developer zelf)
En DAT heb je dus fout, want het was juist Oculus die naar Respawn was gestapt om een exclusieve game te laten bouwen voor de Oculus headsets.

En het is heel goed mogelijk dat er alsnog een Quest (2) release komt waarbij de graphics gewoon een stuk verder teruggedraaid zijn.
Wauw. Grafisch is het niet baanbrekend, maar de gameplay en het verhaal, dat ziet er verrassend goed uit. Misschien moet ik toch maar eens een Vive gaan aanschaffen.
Jammer dat W. Morgan Sheppard de stem niet meer kan doen. Overigens hoop ik echt heel erg dat er een NON-VR versie komt, maar ik acht de kans klein. Medal of Honor is en zal altijd mijn favoriete serie blijven.
Helemaal mee eens, MOH (1999) op de PS1 was lang mijn favo spel en nog steeds als ik erop terug denk.
Het zat heel goed in elkaar, de muziek keuze en achtergrond effecten/geluiden waren zalig en maakten dit spel zo enorm emmersive. Die feeling ben ik wat kwijt met de huidige generatie games, spijtig genoeg.
Ik denk dat als je van dit spel een non-VR versie maakt deze zwaar teleurstellend zal zijn. Speel HL: Alyx maar eens non-VR, dat is echt een lachwekkend slecht spel dan.
Veel van de immersie zit hem in het ontdekken en 'overleven' met je eigen instincten en bewegingen.
Medal of Honor Allied Assault was baanbrekend voor zijn tijd. Prachtig spel en in combinatie met de mod-tools en community jarenlang plezier aan gehad (ontwikkeld door 2015). Helaas is het alleen maar achteruit gegaan zodra EA de boel overnam, de expansions (Breakthrough en Spearhead) waren al van een veel lager niveau ondanks dat ze op dezelfde engine draaiden en de opvolgers waren stuk voor stuk bugfests die nooit meer hetzelfde niveau haalden. Ik heb op die manier destijds een hekel gekregen aan EA en die is eerlijk gezegd nooit echt weggegaan.

Ik denk dat deze wel een leuke ervaring zal geven in VR, ook omdat het de eerste in zijn genre is op dit platform. Ben benieuwd naar de diepgang en de multiplayer. Hopelijk wordt het de moeite en bouwen ze erop verder.
Spel lijkt me erg leuk, hoop nog altijd stiekem als Medal of Honor fan dat hij ook als gewoon spel uit komt, met wat kleine aanpassingen althans.
Ik denk dat je daar niet op hoeft te rekenen. Echt toffe VR spellen werken goed in VR door de interactie en gameplay mechanics. Dit vertaald niet goed naar muis&toetsenbord of controller. Het herladen, opvangen van granaten, gooien van messen, gebruiken van voorwerpen: dat moet allemaal aangepast worden om het speelbaar te maken.
Dit. Gameplay dat interessant is voor VR, zal vaak niet interessant zijn op een plat scherm. In VR is juist de interactie met de wereld super leuk, maar met K&B is het niet zo interessant om random objecten op te pakken. In VR speel ik spellen meestal ook een stuk trager dan normaal. Waar ik in VR soms wel een half uur rond dezelfde plek kan blijven hangen, zal dat met K&B max 5 minuten zijn.

Kijk bijvoorbeeld maar eens naar een spel als Job Simulator (I know, compleet anders dan MoH). Daar kan je in VR makkelijk een paar uur aan besteden, terwijl je dat met K&B waarschijnlijk na een paar minuten wel gezien hebt.
Ben blij dat die ook op steam komt. Ga ik zeker spelen.
Ziet er netjes uit :Y)

Fijn dat het ook naar Steam komt. Sinds het nieuws dat Facebook alleen nog maar op de Quest gaat doorontwikkelen ben ik blij dat ik nog geen games in de Oculus Store heb gekocht voor mijn Rift S. Dat ga ik nu ook zeker niet meer doen, maar voor deze game was ik het aan het overwegen.
Gelukkig ook op Steam!
Dit was waarschijnlijk het eerste spel geweest die ik op de Oculus Store had gekocht voor m'n Rift S. Maar haal deze liever op Steam, samen met de rest van m'n VR spellen.
Hoewel ik geen fan van Facebook ben (en niet weet hoe groot hun hand in deze titel is geweest), is het echt super tof om meer van dit soort games in VR te hebben. Alyx is zo cool, als we meer van dat kaliber games krijgen zie ik de happy little trouser accidents al aankomen.
Dit zal ook vast een soort budget game zijn, gezien de grafische kant hiervan..
Nee, de grafische prestaties zijn beperkt door de brillen
Nou, het is eigenlijk anders, de grafische prestaties zijn beperkt door de GPU's, DIE kunnen de brillen nog gewoon iet fatsoenlijk aansturen op 90hz met alle pracht en praal die je van een AAA game gewend bent.
Ze zullen vast niet een volledig budget van een "Battlefield" er tegenaan gooien. Maar grafisch komt gewoon totaal niet over in zo'n filmpje. Als je er echt in zit voelt het echt stukken realistischer aan en je hebt veel mee aan een steady 90+ FPS dan geweldige graphics met dips naar 60FPS.
Dit is VERRE van een budget game, alleen hebben ze bij de ontwikkeling rekening gehouden met wat er nodig is om comfortabele VR te kunnen leveren ZONDER dat men daarbij verplicht een RTX3090 nodig heeft. De GPU's zijn gewoon nog steeds niet krachtig genoeg om zelfs de displays van de Rift S op 90hz te kunnen aansturen met de pracht en praal die je bv verwacht op hoogste setting bij Red Dead Redemption 2 etc.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True