Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus Rift S gaat uit productie en krijgt geen opvolger

Facebook stopt in het voorjaar van 2021 met de verkoop van de Oculus Rift S-headset voor pc's. Vanaf dan focust Facebook enkel nog op de Quest-headsets, die ook aan een pc gekoppeld kunnen worden. Er komen in de toekomst geen nieuwe Rift-headsets.

De Oculus Rift S is de laatste headset van het bedrijf die enkel met pc's werkt. Facebook gaat zich volledig richten op Quests-headsets die ook standalone werken. De huidige Oculus Quest en de nieuwe Quest 2 kunnen ook aan een pc gekoppeld worden met een USB-kabel, maar beeld wordt dan met compressie gestreamd naar de VR-headset.

In een statement tegenover TechCrunch bevestigt Facebook dat er geen nieuwe Oculus Rift-headsets meer komen. Facebook stelt dat er geen headsets meer gemaakt worden die enkel in combinatie met een pc werken en dat het bedrijf zich richt op de Quest omdat die 'het beste van twee werelden' biedt.

Facebook kondigde woensdag de Oculus Quest 2-headset aan. Die is met een prijs vanaf 349 euro goedkoper dan zijn voorganger en heeft een aantal verbeteringen, zoals een hogere resolutie, maar er zijn ook nadelen. Ars Technica heeft een review van de headset gepubliceerd en stelt dat de nieuwe bevestigingsband onhandig is, omdat die iedere keer opnieuw ingesteld moet worden. Verder is de ipd nog maar met drie standen in te stellen, dat kon bij de eerste Quest veel nauwkeuriger. Ook zouden de controllers minder nauwkeurig zijn.

Ook is er veel kritiek op het feit dat een Facebook-account verplicht is om de nieuwe headset te gebruiken. Gebruikers moeten hun echte naam gebruiken voor zo'n account en Facebook kan gebruikers afsluiten en toegang tot hun Oculus-games al dan niet tijdelijk ontzeggen als ze zich daar niet aan houden. Een Duitse toezichthouder noemt de verplichting 'juridisch uiterst twijfelachtig' en mogelijk illegaal.

Oculus Rift S, de laatste VR-headset voor pc's van Facebook

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

17-09-2020 • 00:18

124 Linkedin

Reacties (124)

Wijzig sortering
Uiterst twijfelachtig te noemen dat je een FB account moet hebben geregistreerd op jouw naam. Het gebruik van zo'n Quest wordt dan toch wel heel persoonlijk. Al helemaal met de hoeveelheid trackers, cams en mic in de Quest. Bij mij komen dan enkele privacy vragen naar voren

- Als je de Quest neerlegt, blijft hij dan opnemen?
- Wat staat er precies in de voorwaarden vwb het opnemen van omgevingsbeelden/geluiden?
- Waarvoor is het nodig om je echte naam te gebruiken ipv een gamingnick?
- Welk recht trekt FB naar zich toe om gekochte items te onteigenen?

Zo heb ik met Revive gedacht alsnog Oculus only games te kunnen spelen op mijn Valve Index. Na installatie van de Oculus software noteerde mijn vpn client hoge datatransfers na een dag. Na onderzoek leek de software mijn hele pc te scrapen en informatie te uploaden naar FB. Waarom worden zulke diepgaande privacyissues overtreden voor het gebruik van een game?

En waarom wilt FB zo nadrukkelijk zoveel van je weten als je VR gebruikt? Is dit om een biopass van je te maken voor een eventuele later te integreren virtuele wereld waar je met naam en al bekend bent? Waarvan complete aan de tafel gesprekken zijn opgenomen incl. omgevingsbeelden van je woonomgeving?

Ik vind het niks en ik hoop dat PCVR's goedkoper worden om te kunnen concurreren met deze boevenbende.

[Reactie gewijzigd door Yzord op 17 september 2020 01:56]

Lees de laatste privacy policy maar door en bedenk dan hoe vaak FB net iets meer doet dan ze al aan geven.

Nee wat dat betreft ben ik blij dat ze geen goede PCVR uitbrengen zo dat het voor mij makkelijk wordt om dit platform te verlaten. Hoop alleen dat er nog een andere fabrikant met een goed wireless headset komt in de toekomst zonder die irritante voorwaarden.

Alles van Oculus staat ondertussen op Marktplaats hier dus nu is het wachten op de Reverb G2.

Edit : ja dat scrapen is verschrikkelijk. Ooit achter gekomen omdat ik verschrikkelijk ging laggen. En dat terwijl de Oculus app afgesloten was. Gelukkig was er een app die de Oculus service helemaal plat kon leggen.

[Reactie gewijzigd door Beakzz op 17 september 2020 02:46]

Welke software was dat?
ja dat wil ik ook wel weten
Voor de mensen die het willen weten. Volgens mij bedoeld Beakzz deze applicatie: https://www.reddit.com/r/...ices_when_not_using_home/
Heb hem zelf net ff gedraaid en hij stopt inderdaad de Oculus VR Server die continu op de achtergrond blijft draaien en start alleen op wanneer je ook daadwerkelijk de Oculus Home applicatie hebt draaien. Hoop dat jullie hier iets aan hebben.
Ik kan hun voorwaardes niet lezen, alles van FB wordt hier geblockt.

En voor wat betreft wireless PCVR. lees dit maar ff

Yzord in 'nieuws: Oculus Rift S gaat uit productie en Facebook stopt met VR-h...
Klinkt verschrikkelijk. Ik heb helaas nog niet van VR mogen genieten, maar Oculus kan ik blijkbaar van mijn verlanglijstje halen. Wat zou er precies gezocht worden en wat wordt er geüpload? Als het werkelijk zo schimmig is als hier gesuggereerd wordt, zou er toch wel een schandaal op komst moeten zijn zou je denken.

[Reactie gewijzigd door Revolvist op 17 september 2020 10:12]

Ik snap niet hoe het scrapen van je PC met GDPR valt te rijmen. Het klinkt alsof ze data verzamelen "for the sake of it".

Speelt GDPR überhaupt een rol gegeven dat je de service voorwaarden moet ondertekenen? Zo niet dan is dat best gek, ze zouden het dan moeten uitbreiden zodat een dergelijk product niet aangeboden mag zonder een privacy vriendelijk alternatief.

De grote van de Europese markt moet een partij als Facebook dan overtuigen om een alternatief aanbod aan te bieden. Dan wel, een concurrent krijgt de kans om dat te doen...
"Speelt GDPR überhaupt een rol gegeven dat je de service voorwaarden moet ondertekenen?"

Ja, uiteraard. De GDPR is dwingend recht. Die wet kan Facebook niet omzeilen door jou voorwaarden te laten "ondertekenen".
Ja, uiteraard. De GDPR is dwingend recht. Die wet kan Facebook niet omzeilen door jou voorwaarden te laten "ondertekenen".
Niet omzeilen, maar je kunt wel voldoen aan de GDPR door voorwaarden door jou te laten ondertekenen.
Als het zo simpel was, waarom zijn er dan al die rechtzaken over bijvoorbeeld Privacy Shield?

Nee, het probleem hier is dat de GDPR een grondslag eist voor de verwerking van jouw persoonlijke data. Vrijwillig verleende toestemming is zo'n grond, maar als je van Facebook voorwaarden moet ondertekenen dan is er geen sprake meer van die vrijwilligheid. Er zijn nog wel andere gronden (uitvoering van een wettelijke taak bijvoorbeeld), maar Facebook is een commercieel bedrijf. Die mogen alleen de noodzakelijke data verwerken. Het feit dat de Oculus nu al werkt zonder die Facebook accounts toont aan dat die noodzakelijkheid ontbreekt.
En dan de belangrijkste vraag:
Heb jij (of iemand anders) dat scrapen en uploaden van informatie gemeld bij een instantie?

Want de modale gebruiker denkt gewoon dat de pc "weer even traag werk" en steekt de schuld op Windows/Microsoft en gaat verder.
Facebook komt er dan weer mooi mee weg en we weten al lang dat hun zaakjes niet altijd even legaal zijn.
En waarom wilt FB zo nadrukkelijk zoveel van je weten als je VR gebruikt?
Ik vermoed dat Horizon hier een grote rol speelt. https://www.oculus.com/facebook-horizon/

Als ze het een beetje goed aanpakken zijn we straks allemaal de pineut; een virtuele wereld waar we straks niet meer zonder kunnen.
Ik kan hierbij alleen maar denken aan het boek/film Ready Player One! Lijkt me heel tof, maar ook wel weer heel creepy!
- Welk recht trekt FB naar zich toe om gekochte items te onteigenen?
Je andere vragen zijn goed, maar deze weet ik toevallig: je kunt het apparaat gewoon houden, maar de gekoppelde diensten niet gebruiken. Je blijkt dus een apparaat te hebben gekocht waarvoor het afnemen van een dienst noodzakelijk(?) is en die dienst kan geweigerd worden. Misschien is het tijd voor een keurmerk dat duidelijk aangeeft of het product dat je koopt afhankelijk is van een dienst.

Natuurlijk zitten daar wat haken en ogen aan. Mijn smartplugs bijvoorbeeld werken nog steeds als de internetverbinding weg valt, maar om nieuw plugs toe te voegen/configureren heb ik wel een account nodig. Zonder configuratie werkt hij als een domme plug met een aan/uit knopje. Is hij dan 100% afhankelijk van een online service, of is dat slechts voor toegevoegde functionaliteit?
Ik neem aan dat het verzamelen van grote bulten gegevens wederom als doel heeft om jou zo gericht mogelijk advertenties en ik neem aan dat dit ook hun grootste beweegreden is geweest om een Facebook account verplicht te stellen bij het gebruik van de Quest.
Ik vraag me af of de regelgeving omtrent privacy/data-verzameling op VR headsets soepeler is dan bijvoorbeeld mobiele apps, dat het zegmaar als een andere categorie apparaat wordt gezien. Zo ja, dan kunnen ze daar natuurlijk flink op inhaken.

De Quest en Rift S vond ik qua gebruikersgemak het fijnst, vooral voor mensen zonder technische achtergrond. Ik heb de afgelopen paar jaar veel met VR gewerkt in de zorgsector, maar doordat het Facebook account nu verplicht is, vallen alle Oculus opties daar eigenlijk weg. Ik vraag me af hoe groot die markt is ten opzichte van de "normale" consumenten en of Oculus het wegvallen van deze markt de komende jaren dus terug gaat zien in hun verkoopcijfers.
Er is geen regelgeving voor mobiele apparaten, net zoals er geen regelgeving is voor VR headsets. Beiden vallen onder de GDPR/AVG, net zoals tablets en PC's. Dat is dus allemaal exact even soepel.
Is dat scrapen breder bekend en/of is daar meer over te vinden?

Niet dat ik je niet geloof, maar ik kan me niet herinneren hier eerder over gehoord te hebben, en het is wel erg ingrijpend.
Toch jammer. Dat doet de VR ontwikkeling niet goed. Er waren al niet heel veel spelers op de markt en dan gaat Facebook ook nog dit soort beperkingen opleggen. Hopelijk leeft HTC wat op en komt Sony met een nieuwe vr headset die ook pc compatible is.
Misschien dat dit dingen juist verbetert voor PC VR. De exclusieve store van Oculus is echt lastig en ze zijn enorm agressief met exclusives. Dat zou allemaal geen probleem als je het ook zonder omwegen met andere headsets kan gebruiken, maar dat is dus niet het geval nu. We kunnen klagen over Valve en hun macht dat ze via Steam hebben, maar ze behandelen alle hardware tenminste hetzelfde.

Hopelijk wordt hierdoor het gevecht voor de exclusive minder extreem. Facebook heeft historisch gezien niet veel interesse in echte AAA games. En zeker als Oculus richting mobile-only gaat, gaat er echt een gat ontstaan van wat mogelijk is op PC vs Oculus. Met wat geluk zorgt dit ervoor dat het niet meer zo eenvoudig is voor Facebook om exclusives op te kopen. En al gemaakt voor PC hardware draai je nu eenmaal niet zomaar op mobile.

Het kan natuurlijk helemaal de andere kant uit gaan waarbij developers het PC platform helemaal links laten liggen. De recente deal met Ubisoft is al geen goed teken... Pfff, waarom moest dat vieze bedrijf zich toch gaan moeien. :(

[Reactie gewijzigd door Niosus op 17 september 2020 09:52]

Betreffende exculsives, daar is hun houding aan het veranderen: Medal of Honor was een exclusive, maar komt nu ook uit op Steam: https://uploadvr.com/medal-of-honor-vr-release-date/
Exclusives komen door deals tussen developers/uitgevers en de platformen waar ze exclusive op zijn, in veel gevallen gaat het om tijdelijke exclusives, maar in het verleden werden ze dan toch nooit op andere platformen uitgebracht omdat dit niet interessant was. Nu is die situatie anders, kijk naar de Epic Store, Epic geeft developers/uitgevers een hele grote zak geld om ze zo een jaar exclusive te houden op de Epic Store, daarna gaat het gros alsnog naar de Steam store.

Medal of Honor VR is van EA, het kan goed zijn dat EA een tijdelijke deal heeft gesloten met Facebook en dat deze is verlopen. Daarnaast is EA van zijn eigen positie terug gekomen over EA exclusives op alleen de Origin store, ze verkopen nu weer (alles?) op Steam, nu zelfs met abo. Het zou dus niet vreemd zijn dat na een exclusiviteitsperiode ze nu gewoon het ook gaan verkopen op Steam.

Een ander punt is dat VR al een niche product is en als een van de twee grootste producenten geen VR headsets meer gaat maken gericht op primair PC, dan gaat een uitgever van PC games met een VR PC game natuurlijk ook kijken voor andere verkoopkanalen.
Volgens het artikel is FB de officiele publisher van Medal of Honor. En hier is geen sprake van een exclusiviteitsperiode. Het spel komt tegelijk uit op Oculus en Steam. Wat het juist zo vreemd maakt, want hun houding is 180° gedraaid met dit spel. En hopelijk, ook voor de andere exclusives is de toekomst. Er zitten nogal wat exclusives bij Oculus die ik liever direct op steam zou kopen.
Ah dat wist ik niet, dat is wel mooi dan. En verder als ze niet doorgaan met PC headsets, dan gaat het aantal interessante exclusives ook wel afnemen, lijkt me. Dat zijn toch vooral de games met wat grafische kracht erachter, waarbij VR toch imo echt beter tot zijn recht komt.
Hun markt was al belachelijk met hun exclusief gedoe. De beperkingen veranderen dus niet.

Er zijn nog genoeg headset fabrikanten. HP bracht net hun nieuwe uit.
Valve heeft ook pas een patent toegewezen gekregen voor een draadloze versie

https://www.windowscentra...x-way-new-patent-says-yes
While the patent describes how the wireless Index will communicate with the base station in pretty fine detail, it skirts around the topic of whether or not this is a brand new headset or just an adapter for the existing Valve Index. Given the fact that the Valve Index is a modular VR headset with support for plug-in modules on the front, as well as a replaceable cable, it's highly likely that this is just an adapter for the existing headset.
En dat zal wel met volwaardige 4K zijn en perfecte tracking als het een nieuw type HMD wordt.

[Reactie gewijzigd door Yzord op 17 september 2020 02:30]

Nou vond ik die nieuwe HP ook niet echt bijzonder. En het is maar de vraag of Microsoft wel door gaat met Windows MR, ze zitten daar niet bepaald wat te doen aan marketing en ook de ontwikkeling staakt een beetje. Zakelijk vinden ze nog altijd leuk, maar voor de consument zijn ze er nog niet echt veel mee bezig. Het feit dat de nieuwe Xbox nog steeds geen ondersteuning krijgt, geeft dat ook wel een beetje aan.
MR is ook niet echt geschikt voor Xbox, voor een Xbox wil je eerder VR hebben.
Het MR platform ondersteunt ook VR, dus dat maakt weinig uit. Maar het aantal apparaten neemt af.
Dat is waar, ik zat te denken aan de Hololens, waarbij de echte wereld interactie aan kan gaan met een virtuele wereld, ik dacht altijd dat dat MR was.
Er zijn tientallen fabrikanten van VR headsets hoor. Er is best wel wat concurrentie.
En die concurrentie gaat de komende tijd alleen maar groeien aangezien de markt in 2020 ook flink is gegroeid.
Er komen steeds grotere titels uit en ook Rockstar lijkt erin te gaan investeren de komende jaren doordat ze een aparte studio aan het uitbreiden zijn.

Daarnaast is er nog heel veel technologische winst te behalen die het allemaal nog veel aantrekkelijker en gestroomlijnde gaat maken.
Denk aan eye tracked foveated rendering, gecombineerd met grotere FOV, hogere refreshrates, nog betere inside out tracking en hogere resolutie schermen, merdere lens-lagen om realistischere focus verlegging van je ogen te accommoderen en patenten op lenstechnieken die headsets een factor 10 kleiner kunnen gaan maken.

Door foveated rendering te tracken aan waar spelers kijken wordt voorspeld dat de grafische pracht en praal die we van flat screen games gewend zijn vrij snel een weg zal gaan vinden naar de VR games. Dit komt doordat er maar een klein deel van het scherm op volle kwaliteit gerenderd hoeft te worden.

Daarnaast is Qualcomm dedicated VR chipsets aan het maken voor gebruik in standalone headsets zoals de Oculus Quest 2 (ook voor headsets die niet van Facebook zijn).

Ook wordt met de komst van WI-FI 6 en 5G verwacht dat veel processing draadloos kan worden ge-offload naar servers of je eigen pc.

Kortom voor de mensen die het lezen:
VR lijkt steeds exponentiëler te groeien en de komende jaren zul je zien dat er flinke sprongen worden gemaakt richting een verwezenlijking van "The Matrix"
Idd het is enorm veelbelovend en ik denk ook dat het zich sneller ontwikkeld dan menigeen denkt.
Was te verwachten toen Oculus werd verkocht aan Facebook. Je kon al wel op je vingers nagaan dat Facebook er nooit de moeite, tijd en geld in zou stoppen om VR meer voor de PC gamer aan de man te brengen. Of ze zouden voor elke game start een reclame blok gaan proppen of iets in die geest, om het juist te gaan bekostigen.

Ben blij dat ik in het begin een Vive gekocht heb en geen Rift. Ik moet echter eerst mijn 2600k upgraden voordat ik ga denken aan een Valve Index of HP Reverb G2, maar voor die upgrade zit ik dus nog even op AMD's nieuwe Zen3 te wachten.

Dat gezegd hebben is het spijtig dat er iets aan concurrentie weg valt. Dat is vaak niet goed voor een ontwikkelende markt als VR.
Sommigen zeggen dat VR een hype is, maar het is net wat je ermee wilt doen. Voor simulatie achtige situaties zijn ze geweldig... racing simulators, space simulators of vlieg simulators. Vaak toch wel de cockpit georienteerde games, want als je gaat staan wil je gaan lopen en zonder daarvoor nog iets aan te schaffen heb je wel een fabriekshal nodig. Wat dus vaak de doodsteek is voor mensen die niet zittende VR games spelen.
De concurrentie valt niet weg. De Quest is prima te gebruiken aan een pc. Ze gaan alleen geen bril meer uitbrengen die alleen aan een pc kan, wat is de meerwaarde daarvan dan? Dit is wat dat betreft wel een logisch product. Je kan instappen in VR voor 349 euro. Vind je het heel cool, koop je een pc die het aankan erbij. Ik zou me meer zorgen maken over het verplichten van een facebookaccount
Of ze zouden voor elke game start een reclame blok gaan proppen of iets in die geest, om het juist te gaan bekostigen.
"Het volgende level werd mede mogelijk gemaakt door O.B. Maxi Comfort Tampons voor de nachtelijke uren."
Was te verwachten toen Oculus werd verkocht aan Facebook. Je kon al wel op je vingers nagaan dat Facebook er nooit de moeite, tijd en geld in zou stoppen om VR meer voor de PC gamer aan de man te brengen. Of ze zouden voor elke game start een reclame blok gaan proppen of iets in die geest, om het juist te gaan bekostigen.

Ben blij dat ik in het begin een Vive gekocht heb en geen Rift. Ik moet echter eerst mijn 2600k upgraden voordat ik ga denken aan een Valve Index of HP Reverb G2, maar voor die upgrade zit ik dus nog even op AMD's nieuwe Zen3 te wachten.

Dat gezegd hebben is het spijtig dat er iets aan concurrentie weg valt. Dat is vaak niet goed voor een ontwikkelende markt als VR.
Sommigen zeggen dat VR een hype is, maar het is net wat je ermee wilt doen. Voor simulatie achtige situaties zijn ze geweldig... racing simulators, space simulators of vlieg simulators. Vaak toch wel de cockpit georienteerde games, want als je gaat staan wil je gaan lopen en zonder daarvoor nog iets aan te schaffen heb je wel een fabriekshal nodig. Wat dus vaak de doodsteek is voor mensen die niet zittende VR games spelen.
Ja echt belachelijk, ik zag het ook al aankomen toen Facebook hun over kocht, mijn neef is ook blij dat hij in het begin een Vive gekocht heb.

Ik zit te twijfelen of ik voor een nieuwe MB, CPU en RAM ga, of ik eerst voor een nieuwe Grafische kaart ga zo als de GeForce RTX 3080 of de Radeon RX 6000 series, heb zelf nog een Z97 MB en Intel Core i7-5775C OC naar 4.0GHz, en 16GB DDR3 2400MHz.
Dat is beter als wat ik heb. Z68, 2600k, 16GB DDR3.
Zelf ben ik eerst voor een EVGA 2080 gegaan vorig jaar, net voor de supers uiteraard en bruintje kon het even niet trekken om via de EVGA deal te upgraden daar mijn BMW een nieuwe distributieketting, vliegwiel en koppeling met drukgroep, carterpakking, koppakking, vacuumpomppakking, deurslot en nieuwe voorste remschijven en blokken moest.
Je begrijpt wel, dat via de dealer laten doen en een videokaart die prijzig was. Ouch!

Dit jaar wacht ik even Zen3 af en dan volgend jaar de Index 2 als het even wil. Ik wil namelijk niet mijn lasertracking van de Vive missen, en Valve zal zelf nog wel met een antwoord komen gok ik met dezelfde scherpte alleen grotere FOV en dus hun lasertracking technologie.
Ja wow dat kost enorm veel geld bij elkaar, ja ik weet het ook nog niet 100%, €700+ is voor mij ook veel geld, maar als ik een nieuwe CPU neem, moet ik ook een nieuwe CPU en RAM kopen.

ASRock X570M Pro4 + AMD Ryzen 7 3700X + Corsair Vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16, en moet dan een Creative Labs Sound BlasterX AE-5 Plus omdat die MB geen S/PDIF heeft, en ik een dure 5.1 speaker zet heb, de Edifier S760D.

Wat dan Totaal (incl. BTW) €822,65 kost, wat al meer kost dan de GeForce RTX 3080 of de Radeon RX 6000 series als ze op voorraad eenmaal zijn.

Zo vervelend dat er geen X570M is die S/PDIF heeft, €191,- voor een Micro-ATX MB die geen eens S/PDIF heeft en 7.1 kan doen, is wel triest, maar ik moet wel als ik me kast Raijintek Thetis Window (Zilver) wil blijven gebruiken (waar ik erg tevreden mee ben) met me dikke 45mm x 240mm radiator wil gebruiken.

En anders moet ik maar gaan voor Gigabyte B550M Aorus Pro €110,34 of de Asus TUF Gaming B550M-PLUS die €115,61 kost, dat scheelt een hoop al met de MB zelf en dan nog is €114,50 voor de geluid kaart, en ben ik Totaal (incl. BTW) €527,66 kwijt, wat bijna €300,- goedkoper is.

Ach ja het is gelukkig niet heel belangrijk, zo lang me computer het blijft doen :P

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 21 september 2020 01:09]

Tjah, moeten is soms ook wat. Ik ga altijd voor een big tower. De groter de beter. Met meer ruimte kan ik makkelijk uitbreiden en de airflow is niet zo critisch, als in er zit niet gauw wat de airflow in de weg.
Maar uitbreiden is er tegenwoordig niet heel erg meer bij. Zeker bij Intel ben je wel heel erg beperkt tegenwoordig, en ook bij AMD eigenlijk. Tenzij je de workstation processors neemt die een beste duit kosten kom je eigenlijk PCI-x lanes tekort als je er meer dan de basis meuk in stopt.
Zo heb ik mijn X-Fi al uit de computer gesloopt want kreeg er alleen maar framedrops door, omdat er te weinig data ging naar de GPU door een gebrek aan bandwidth met slechts 8x lanes.

Dus zit zelf in tweestrijd wat te doen met een volgende kast. Misschien dat ik voor de gekkigheid wel weer een desktop model zou willen.

Naja, het is maar een kast en zolang hij niet uit elkaar valt en we niet spontaan nog eens gaan horen van de BTX-standaard ter vervanging van ATX maak ik me er niet zo'n zorgen om.
Voor nu heb ik een HAF-X al had ik nu liever een Obsidian 900D gehad, maar hij voldoet.
Nou ik wil absoluut niet groter, de Raijintek Thetis Window is al meer dan groot genoeg voor me, ik hou helemaal niet van die grote kasten, die ook nog is veel ruimte in beslag nemen, in mij kast past gewoon een standaard ATX MB in, maar heb er nu een dikke radiator in, als ik was gegaan voor een normale 30mm radiator was een standaard ATX MB geen probleem, en heb ook expres gekozen voor een volledig aluminium kast met 3.0mm tempered glass aan beide kanten, en de gewicht valt ook lekker mee, weegt 5,2kg, een Cooler Master HAF X weegt een enorme 14,35kg, en dat ik al die kunststof aan de voorkant en zo enorm lelijk en goedkoop vind.

Nee ik wil juist blijven bij deze kast voor een lange tijd, maar ja 8x pci lanes is vervelend ja zeker.
Zou dit betekenen dat langzaamaan de stekker gaat uit de VR-hype, op zijn minst dan toch voor PC, of zou het bij een geïsoleerd incident blijven?
Nee ik denk het niet. De index verkocht als een malle het afgelopen jaar en de nieuwe HP headset word veel gepreorderd. Oculus heeft gewoon ze geld verdient aan de enthousiastelingen op de pc en gaat nu voor het grote geld voor de "casual" markt. Flinke naaistreek gezien oculus was gekickstart met "enthousiastelingen" geld
Die naaistreek is al lang geleden gebeurt toen de eigenaren van Oculus het bedrijf verkochten aan Facebook. En vergeet niet dat de eigenaren op dat punt niet langer de Founders waren, maar de investeerders. Vervolgens kom je op het punt, hadden we ooit de Rift gehad zonder die investeerders? Er is uiteindelijk $91 miljoen opgehaald, slechts $2.4 miljoen via KS, de rest via Venture Capitalists.

De VCs zouden natuurlijk gek zijn als ze een deal afslaan die $2.3 miljard oplevert na een investering van $88.6 miljoen, dat is 26x je investering terug (in realiteit ligt dit natuurlijk anders qua verdeling, het punt is echter, dit zijn enorme winsten) in een periode van nog geen twee jaar...

Facebook is Facebook, verwachten dat een Zebra zijn strepen veranderd naar stippen is natuurlijk niet zo snugger.
OK... ik mag FB ook niet zo en heb Marc Zuckerberg niet hoger zitten dan Donald Trump...
Maar je maakt een goed punt... zonder FB hadden we nooit de Quest gekregen. Samen met PSVR en PCVR zorgt FB ervoor dat de hardware en software van VR zich eindelijk eens serieus ontwikkelt... dus wat betreft, met alle zeer terechte kritiek, verdient FB hier ook een compliment. VR voorwaarts!
Nee, dat lijkt me niet. De Rift S is simpelweg overbodig met iets als de Quest 2. De Quest 2 kan zowel standalone gebruikt worden als op de PC. Waarom dan nog een Rift überhaupt produceren?
Inderdaad, zeker als die nog eens goedkoper is dan de standalone versie ook.

Het moet natuurlijk wel gezegd worden dat Facebook hier veel meer mogelijkheden heeft om het platform uit te melken. Op de PC kan je altijd met drivers rommelen (denk aan ReVive). Op zo'n gesloten platform veel minder. Dus ik denk dat ze het meer om die reden willen aanbieden dan dat PC VR geen zin heeft ofzo.
Er schijnt een verschil te zijn in beeldkwaliteit tussen een Rift S en Quest aansluiten op je Pc.

Bij de rift wordt data verstuurd die de rift zelf verwerkt.
Bij de Quest is het een videosignaal wat verstuurd wordt, welke de quest zelf nog compressed.

Voor mij blijft de Quest de winnaar, als je eenmaal wireless VR hebt gedaan voelt bedraad VR erg vervelend.
Ik vind het ook een goede insteek om draadloos te gaan. Je kunt het ook zo bekijken: nu ze geen 2 apparaten hoeven te ontwikkelen (1 met draad, 1 zonder draad), kunnen ze alle ontwikkeling steken in die zonder draad en zou die dus beter moeten gaan worden.

Behalve dat het facebook is, en met die actie van hun (verplicht facebook account) komt er bij mij geen nieuwe quest meer in huis. Ik vind een facebook account vervelender dan een kabeltje...
"kunnen ze alle ontwikkeling steken in die zonder draad en zou die dus beter moeten gaan worden."

Het begrip 'beter' is nogal subjectief. Ik vind de headband van de Quest 2 bijvoorbeeld zeker geen verbetering. Datzelfde geldt voor de 3 traps IPD aanpassing (itt de meer flexibele aanpassingsmogelijkheid van de Quest 1). Ok, je kan een aparte betere headband kopen (waarvan nog niet duidelijk is hoe comfortabel die is t.o.v. high end HMD's), maar de focus ligt duidelijk meer op een goedkope HMD dan een veel betere HMD maken.

Los van het comfort is de batterij ook nog een beperking. Speeltijd schijnt 2 uur te zijn. Dat betekent dat ik na 1,5 online simracen toch behoorlijk zenuwachtig wordt of ik nog een nieuwe speelsessie kan starten. (en wat is de batterijduur na een jaar?)

Kortom, ik vind het jammer dat Oculus niet twee markten wil bedienen. De casual markt en de meer hardcore markt.

[Reactie gewijzigd door Excalibur82 op 17 september 2020 12:35]

Ik zei niet voor niets " ze kunnen", of ze het doen is natuurlijk een heel ander verhaal! Ik zou deze stap namelijk wel een logische stap vinden: we hebben een bedraad en een niet-bedraad apparaat, laten we het bedraad apparaat maar vallen, zodat we het niet-bedrade apparaat net zo goed, zo niet beter dan het oorspronkelijke bedrade apparaat kunnen maken.

Helaas schijn ik vaak wat te simpel te denken :p
De batterijduur kan inderdaad een beperking zijn, echter zal je daar bij simracen geen last van hebben wanneer je de Quest (2) met de kabel verbind (aan je pc of stopcontact). Alle VR games die je zittend speelt zou ik lekker bedraad doen.

Als simracen je voornaamste VR activiteit is zou ik niet voor de Quest (2) gaan, er zijn dan betere (en duurdere) alternatieven.

Zelf speel ik meer 'staande' VR games en dan is het draadloze echt heel prettig. Staande speelsessies duren bij mij echter vrijwel nooit langer dan 2 uur, dan wordt het wat vermoeiend. Wanneer ik een keer in m'n Playseat kruip met m'n Quest sluit ik gewoon de voedingskabel aan en kan ik zo lang blijven racen als ik wil.
Het is een clickbait titel waarbij je direct denkt: oh also zij ermee stoppen dan...

Maar ze gaan geen exclusieve pc headsets meer maken, waarschijnlijk omdat ze technologie nu ver genoeg staat dat mobiel het ook kan werken. Toch zal het op pc veel beter blijven qua graphics. Je krijgt geen rtx videokaart in een headset :p

Laat andere fabrikanten het maar overnemen en premium hi Res headsets maken. Hun exclusieve markt is ook belachelijk. Langleve modders en steam vr!
Ik zocht al naar dit comment. Betere titel had geweest: Facebook stopt met VR-headsets enkel voor PC, maar dat levert minder views op natuurlijk.
Ik denk ook dat dat de toekomst is, elkaar niet meer in levende lijve zien, steeds minder buiten, alleen een fake wereld van hoe je de wereld wilt zien. Je hologram er eerst uit laten zien, hoe je er zelf uit wilt zien, en dan mensen online ontmoeten, om die nooit irl te gaan zien. Alles online bestellen en thuiswerken en nooit meer een ander mens tegenkomen.
Dat zou ik niet zo noemen. Veel mensen gaan juist steeds meer mee in de VR-hype, zeker met de komst van games als Half-Life Alyx en nu de aankondiging van de Quest 2 voor 349 euro, een goede prijs om te beginnen met VR met de specs die het heeft.

Ook is dit een logische vervolgstap voor Oculus, omdat de Quest in veel opzichten beter was dan de Rift S en menig ander VR set, omdat je het zowel standalone kon gebruiken, als in combinatie met een PC. Hiervoor kon je alleen maar een standalone VR headset kopen, of eentje die verbonden moest zijn met je PC. Nu heb je de best of both worlds en kan je zelf kiezen of je een film wil kijken of een simpel spelletje wil spelen, of full-on die gaming experience wil ervaren met een PC aan jouw kant. Men in de VR-community zei dan ook dat er geen reden meer was om de Rift te kopen, omdat je met een Quest praktisch alles kon doen wat de Rift ook kon, maar dan ook nog de mogelijkheid had om het als een standalone headset te gebruiken. Dat ze dus stoppen met de Rift en volledig focussen op de Quest is een logische vervolgstap.

Wel wil ik benadrukken dat de Facebook integratie en de verschillende gebreken aan de Quest 2, zoals ook benoemd in de Ars Technica review, mij veel minder enthousiast maken over deze VR headset. Dus de hype is, op dit specifiek product, wel iets minder geworden. Maar de hype voor VR in het algemeen niet.
Nee hoor, Valve, HP en nog wat partijen zetten nog vol in op de PCVR markt. Deze zijn ook gewoon outstanding vergeleken met de Quests qua tracking en nu dus ook met privacy.

Daarbij is het wel weer duidelijk wat FB met zijn VR wilt bereiken en dat is het aanvullen van je profiel door nog dieper in je leven te gaan zitten. In de huiskamer. En ik vind het prima, want dit zorgt er juist voor dat PCVR's nog steeds aantrekkelijk blijft voor de privacy minded mensen. De SteamVR shop biedt inmiddels al honderden games en tools aan, dus de stekker eruit...nee, bij lange na niet.
Ik wist niet eens dat de officiele comissie terzake vr voor pc al als hype had bestempeld. HP was ook niet op de hoogte gezien de nieuwe relatief goedkope reverb g2 met hoogste resolutie op de markt noch de makers van half life 3 als exclusieve vr titel. Def van een hype is niet iets waar anderen zich meer voor intersseren dan jij btw. Ook is dit geen “incident”, de quest 2 heeft gewoon de rift zo goed als overbodig gemaakt.
Ik denk het niet. VR voor Mobile past beter bij de use-case voor Facebook, gezien die toch vooral een mobile-first bedrijf zijn. Het is sowieso een aparte tak binnen het bedrijf, maar is echt voor de casual markt bedoelt.

Verder zullen ze vast zien dat de strijd aan blijven gaan met Valve (Index), HTC (Vive) en Windows MR (diverse partijen) toch wel lastig is, gezien de constante drang om betere specs en betere PC hardware.

Ik hoop alleen dat ze niet teveel exclusives wegkapen voor PC en daarbij de graphics van cross-platform games een handicap geven door belabberd trage hardware, want dat kan wel negatief werken. Dan kom je het gimmick stadium (korte kleine games die vroeger als demo door het leven gingen) ook niet makkelijk voorbij, terwijl de vraag naar unieke AAA ervaringen juist zo groot is nu.

Door de beperking voor mobiele hardware, verwacht ik niet dat Oculus nog echt lang een grote speler blijft voor gaming. Sowieso verliezen ze de ontwikkelaars die grote VR games willen maken, daar heb je toch nog echt pc-hardware voor nodig.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 september 2020 10:10]

MKBHD heeft toevallig vandaag een interview met Mark Zuckerberg geplaatst op YouTube en het is vrij duidelijk dat VR en AR de toekomst is volgens Zuckerberg. Een wereld waarin hologrammen van je vrienden zijn die naast je zitten op de bank, door de glazen van je AR-bril is iets wat hij "hoopt" te zien. Een toekomst waarin elektronische apparaten als TV's en smartphones (PC's ook?) overbodig zullen worden en je een bril op kan zetten en a la "Ready Player One" in een virtuele wereld terecht komt.

Ik denk dat we dus nog veel gaan zien, al vond ik het idee van zijn toekomst echt bijzonder eng.

[Reactie gewijzigd door Luca op 17 september 2020 01:55]

Laat die Zuckerberg maar naast een hologram van zijn vrouw gaan zitten, idiote gedachten van die man met zijn "adviseurs".
Ik zit gewoon graag naast me maatjes of mijn vrouw.
Het idee dat je elkaar ontmoet met behulp van VR-technologie is natuurlijk een goed idee, en zal naar mijn idee in de toekomst de norm zijn. We reizen veel te veel onnodig voor werk, socialiseren, recreatie en vakantie. Op termijn gaat VR-ervaring gaat uiteindelijk fotorealistisch worden waardoor we niet meer hoeven te reizen, met evidente welzijns-, milieu-, financiële en hygiëne-voordelen.

Welzijnsvoordelen:
- Wat nu reistijd is wordt vrije tijd. Langer slapen, meer tijd voor hobby's (ontspanning en ont-stressen)
- Minder stress door (opgelegde) sociale conventies. Met een werk-avatar ben je altijd jasje-dasje in een vergadering op werk terwijl je in werkelijkheid thuis ongeschoren in vrijetijdskleding zit.
- Iemands uiterlijk wordt onbelangrijk. Jouw gekozen avatar kan aangepast worden door de persoon die hem ontvangt. Seksisme, racisme en leeftijddiscriminatie op de werkvloer bestaan dan niet meer: wie bezwaar heeft tegen blanke vrouwen van middelbare leeftijd laat hen gewoon als jonge gebruinde mannen weergeven: probleem opgelost.
- Vakanties en recreatie wordt beter omdat je niet meer hoeft te reizen, je in eigen accommodatie kunt verblijven (comfort van eigen bed en badkamer is altijd beter dan die van een hotel) en geen last ondervind van andere mensen. Bedenk eens hoeveel fijner een museumbezoek of natuurbeleving is zonder de andere aanwezige bezoekers?
- Je beleving van uitjes wordt beter. Bijna altijd heb je in de bioscoop, het stadion, concert, uitvaart, trouwerij, enz. niet de optimale zitplaats of gezichtspunt. Laat staan dat die zitplaats comfortabeler is dan wat je thuis hebt. Met VR heeft iedereen altijd het optimale gezichtspunt.

Milieuvoordelen:
- Geen voertuigen of openbaar vervoer meer nodig voor transport van mensen. Geen millieubelasting meer door uitstoot en grondstofgebruik voor de productie van voertuigen.
- Minder kleding nodig want buiten wat je thuis draagt is alle kleding virtueel.

Financiële voordelen:
- Reiskosten zijn geen kostenpost meer. VR natuurlijk wel, maar dat zal uiteindelijk goedkoper zijn dan autobezit en OV-infrastructuur.
- Vakanties kunnen goedkoper worden omdat vliegen niet meer nodig is. Tevens brengt het culturele verrijking voor mensen met een kleine beurs: zij kunnen nu ook de piramiden van Giza bekijken, het Smithsonian bezoeken of genieten van het natuurschoon op Hawaii.

Hygiëne voordelen:
- Minder contact met andere mensen betekent minder overdracht van virussen en bacteriën.
- Vakanties vanuit huis is ook gezonder: hotel bedden zijn niet hygiënisch, camping sanitair en vliegtuig-toiletten zijn ook bepaald niet het toonbeeld van hygiëne.

Ik zie veel voordelen, alleen moet zoiets niet door Facebook of andere privacy-schendende partij geïmplementeerd worden.
En de eerste nagel in de kist voor VR voor consumenten.

In mijn optiek volledig om zeep geholpen door de initiële veel te hoge prijs.
Juist niet. Het vereisen van een high-end PC is juist een doodsteek voor VR, en die prijzen die Valve hanteert voor hun headsets zijn ook niet normaal. Als het daaraan moet liggen blijft het een niche.
Eens. Dit is ook de grootste drempel voor veel van m'n vrienden. Vinden het allemaal geweldig die Rift S, maar velen van hen hebben geen zin om veel geld uit te geven aan een peperdure PC (alhoewel het ook al met minder kan).

DLSS zou een gigantisch goeie stap voor VR gaming zijn en hoopte dat Nvidia met de RTX30## serie dan ook nog verder VR zou supporten in combinatie met DLSS... Maar het is aardig stil daar.
Heeft zoiets nu echt groot geleefd? Buiten een gimmick bij bepaalde spellen en kleine evenementen is het eigenlijk ook nooit iets geworden.
Ik gebruik het nu dagelijks moet ik zeggen. Het is echt een super ervaring. Vooral met sim-achtige games. Roomscale is nog een beetje behelpen tot we omni directionele loopbanden hebben, vind ik.

Ik vind het juist steeds volwassener worden. Ik ben een Rift gebruiker van het eerste uur (een van de eerste kickstarter backers). De eerste jaren was het duur en kwamen verbeteringen langzaam. Nu heb je voor 350 euro een puike headset met zowel lokaal als PC gebruik. Geen kamer vol sensoren meer, geen megagrote pixels, veel minder 'god rays' en je kan zelfs je handen gebruiken in plaats van controllers.

Dit waren allemaal dingen die voor ons enthousiastelingen niet zo uitmaakten maar voor de massa wel. Nu is juist de opmars van VR!

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 17 september 2020 01:12]

Met mij zijn er velen die dagelijks meerdere uren in VR bezig zijn met simracen, simvliegen, enz.
Voor ons is het 10x beter dan een plat scherm. Daarnaast heb ik o.a. HL: Alyx gespeeld. Dat is mijn beste game-ervaring in de afgelopen 36 jaar.

In de toekomst wordt het alleen maar meer en beter.
Dat je iets niet weet is niet erg. Dat je gaat lopen verkondigen als feit is dom.

Jammer.
Iedereen die bij mij met m'n Rift S speelt is ongelofelijk onder de indruk en wilt er zelf ook 1, maar heeft of een PC die nét niet goed genoeg is voor VR óf niet de ruimte in de kamer/woonkamer.
De prijs (vooral die van de Rift S) vinden ze allemaal dubbel en dwars waard voor de ervaring.
Komt voornamelijk door de spellen die via/met Steam te spelen zijn.
Groot? Nee, maar dat hoeft ook niet. In tegenstelling tot eerdere pogingen wérkt deze manier van VR, en de toepassingen worden langzaam uitgebreid. Zowel qua techniek als software. In sommige genres is VR al veel verder dan andere; veel sim enthousiastelingen zweren er bij. Het is ook al lang niet meer iets dat alleen gamers aanspreekt. Musea, tourisme beurzen (nu natuurlijk minder), bedrijfsevenementen, VR is veel breder dan alleen games.

Het duurt gewoon erg lang voordat 'iedereen' mee gaat in dit soort ontwikkelingen. Voorbeeld: de 1366x768 resolutie is nog altijd goed vertegenwoordigd in de Steam User Hardware Survey. Je kan geen 'tech' website openen zonder dat je reviews van UHD resoluties, 144Hz schermen en Nvidia 20xx GPUs ziet, maar worden ze ook verkocht? Dezelfde survey laat toch een heel ander beeld zien.
HL Alyx? Meer dan een gimmick. Beat Saber? Onward? Pavlov VR? allemaal dedicated VR games.
Wat heeft dat met VR te maken? Dat soort truuks kon je al in UT2004. VR is een absolute meerwaarde. De sfreer en de immersie is immens. Ik ben verpest door VR, doordat ik normale pancake games nu gewoon niet zo snel meer opstart omdat ik de immersie mis.

Overigens, bijna iedereen die bij mij VR geprobeerd heeft is weggeblazen en het merendeel is nu ook hooked.
Heb jij ooit een speedrun video van zo'n beetje eender welke game gezien? 😂
Jep, maar daar speel ik een game niet voor ;)
Bij Steam en Epic heb je een account en koop je een product bij Facebook ben jij het product.
En bij Facebook ben je én het product, én je moet het product ook nog kopen. Dat is eigenlijk nog veel erger :+.
Niet dat het mij persoonlijk veel uitmaakt dat een facebook account vereist is maar ik hoop dat Duitsland een voorbeeld zal zijn voor andere EU landen en dat ze dit ook tegenhouden/blokkeren in andere EU landen. Bedoel persoonlijk dat om mijn eigen persoon gaat is het niet belangrijk is maar in het groter plaatje wel!

De macht van Facebook/Google/MS/Apple etc is een verlengstok van de regering van de VS geworden die dus de wil van de regering van de VS braaf opvolgen wat nu al is bewezen met de sancties tegen China en bv Huawei kapot proberen te maken.
Dit kunnen ze ook doen met Europa & Europese bedrijven/ lees competitie!, de grote tech bedrijven van de VS die de regering/macht van de VS misbruikt om hun wil er doorheen te drukken ten slechte van de competitie en dus grote kans ook Europa in de toekomst wat ze nogmaals nu al doen tegen China/bedrijven in China (competitie van de VS kapot te maken in hun voordeel) met alle informatie die ze hebben over Europese inwoners&bedrijven/competitie.

[Reactie gewijzigd door Plugin op 17 september 2020 00:48]

Oké, het is big bad Facebook... maar gezien de geïntegreerde tech in combinatie met de prijs in $, is dit een behoorlijk kosten inslikkende actie die je normaal alleen nog bij de grote consolemakers ziet. Wat dat betreft doen ze er alles aan bij Fb om je binnen te krijgen. Natuurlijk is er terecht sprake van een zekere mate van gereserveerdheid, maar Sony en Microsoft hanteren dezelfde tactieken en zij vergaren ook al jaren onze data sinds dat we in hun ecosystemen instapten.

Ik ben voornamelijk benieuwd of dit de stap richting mainstream is voor VR én wat dan de eerstvolgende innovatie wordt.

Alleen wel jammer dat de € en £ prijzen weer net wat minder aantrekkelijk zijn voor de headset dan in de VS.

[Reactie gewijzigd door Joen003 op 17 september 2020 00:32]

Nogal een verschil of je alle data op een spel-console bij elkaar schraapt of alles op een PC die voor veel meer doeleinden wordt gebruikt...
Dat data roven is sowieso verwerpelijk...

Was het Microsoft niet die geprobeerd heeft een "always needs to be connencted to the internet" -xbox te verkopen? Nu probeert FB hetzelfde... ik hoop dat het faalt.
Feitelijk zijn we tegenwoordig natuurlijk allemaal nagenoeg "always connected". De hoeveelheid reclame's die tegenwoordig op het internet, in YouTube en andere apps naar je gezicht geslingerd worden, die gebaseerd zijn op wat jou camera's en/of zoekopdrachten op je telefoon hebben opgepikt, is sowieso al niet meer normaal. Ondanks dat denk ik dat je hier bij het gebruik van apparatuur sowieso niet meer echt onderuit kan komen. Wat dat betreft hadden ze het bij Microsoft wel bij het rechte eind, althans voor wat betreft waar het naar toe is gegaan de laatste jaren. De mate waarin informatie mag en kan worden gedeeld en gebruikt zal wat dat betreft gelukkig (en hopelijk) altijd een discussiepunt blijven.
Sony en Microsoft hanteren dezelfde tactieken en zij vergaren ook al jaren onze data sinds dat we in hun ecosystemen instapten.
Show me de sony en MS tracking cookies.
Met andere woorden, facebook volgt je over het hele internet.
Het bied het beste van twee werelden? En ik maar wachten op een VR bril die zowel op de pc als op PlayStation werkt. Dat zou voor mij het beste zijn van twee werelden.
Dat kan in principe toch met de PSVR :p Zeker als Sony dadelijk ook nog mooi die PS4 camera USB converters gratis levert.
Ik heb daar naar gekeken een tijdje, maar het was niet echt plug and play en werkt op de pc niet helemaal vlekkeloos. Dit was wel een 2018, kan best dat er een en ander is veranderd.
Met die cameras weten ze precies hoe de binnenkant van het huis eruit ziet van de gebruikers. Vandaar ws via echte naam van fb. iig mijn huidige quest1 is de laatste oculus vr.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True