Facebook: Quest 2 verkoopt beter dan alle eerdere Oculus-headsets bij elkaar

De Oculus Quest 2 verkoopt beter dan alle eerdere Oculus-headsets bij elkaar opgeteld. Dat zegt Andrew Bosworth, de topman van Facebook Reality Labs. Hoeveel exemplaren er zijn verkocht, maakt Facebook echter niet bekend.

In een interview met Bloomberg zegt Bosworth dat er van Quest 2, die nog geen half jaar op de markt is, meer exemplaren zijn verkocht dan van alle eerdere Oculus-headsets opgeteld. Dat gaat niet alleen om de eerste Quest, maar ook om de Rift, de Rift S en de Oculus Go. Volgens Bosworth begint de nieuwste headset nu ook het mainstream publiek te bereiken, terwijl de eerdere VR-headsets vooral bij early adopters terecht kwamen.

Oculus bracht zijn Rift-headset in 2016 uit. In 2018 volgde de Oculus Go en in 2019 kwamen de eerste Quest en Rift S uit. In oktober 2020 verscheen de Oculus Quest 2, die hoogwaardige specificaties biedt voor een lage prijs, maar waarbij een Facebook-account verplicht is.

Begin dit jaar becijferde analistenbureau SuperData dat er in het vierde kwartaal van vorig jaar 1,1 miljoen exemplaren van de Quest 2 zijn verkocht. Van de Rift en Rift S zouden in hetzelfde tijdsbestek toen zo'n 55.000 exemplaren zijn verkocht. Vorig jaar maakte Facebook bekend dat de Rift uit productie gaat en dat er geen opvolger komt. Facebook gaat alleen nog headsets maken die ook standalone werken.

Oculus Quest 1 en 2 side by side
Oculus Quest 1 en 2

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

31-03-2021 • 14:51

176

Reacties (176)

176
166
51
8
0
105

Sorteer op:

Weergave:

Een fysiek product, welke je niet meer kan gebruiken zodra men ervoor kiest om je account uit te zetten. Lekker kortzichtig weer.

Reden genoeg voor mij om nooit een product van facebook te kopen.
Ik ben geen techneut maar is het niet mogelijk om het te jailbreaken zodat dit niet nodig is?
Op YouTube zijn voorbeelden te vinden hoe je met alleen een Oculus Developer account een Quest 2 kan gebruiken. Niet per se Facebook nodig dus :)
Fijn dat dit bestaat, maar het is wel van de knotse dat dit uberhaupt nodig is.
je kan het gewoon aansluiten aan je PC bedraad of zelfs draadloos en daarmee steam games spelen. je bent alleen verbonden aan de quest store wanneer je dat ding standalone wil gebruiken maar ook daarvoor heb je weer sidequest waarmee je andere apps kan installeren. mensen overdrijven altijd met facebook. ik gebruik gewoon een nep account en geen problemen mee gehad.
maar kan je hem ook gebruiken aan de PC zonder Facebook-account, of nadat je account geblokkeerd is?
Kan je nog bij je Steam library nadat deze is geblokkeerd?
Kan je nog bij je XBOX games als je gebanned bent?
Met Modern Warfare moet ik ook opnieuw beginnen als ik een ban van Activision krijg.
etc.

Bij veel producten heeft de fabrikant de mogelijkheid om met 1 druk op de knop je ervaring om zeep te helpen. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook geen fan van facebook of hun praktijken, maak ook gebruik van facebook pixel blockers, vind mijn privacy ook belangrijk, etc. Facebook wordt (vooral in relatie met de Quest 2) wel vaak als "the mother of all evil" neergezet. Terwijl als jij een account aanmaakt, met een fake naam, geen vrienden hebt, je enkel ingelogd bent in de headset met dat account, je jezelf redelijk beschermd tegen de data verzamel praktijken van FB.

De Quest2 is technologisch een prima product en heeft VR bereikbaar gemaakt voor een hoop mensen. Je bent niet volledig afhankelijk van facebook want je kan prima sideloaden of met link bvb Steam games gebruiken.

En indien het "privacy boven alles" is, koop er dan geen? (en dan hoop ik dat je ook geen Google producten hebt, of Alexa gebruikt, of Nest, of.... want zou een beetje hypocriet zijn als enkel FB evil is, en alle andere bedrijven met een ad gebaseerd revenue model niet)
Het verschil is dat je een apparaat aanschaft en deze dan maar beperkt kan gebruiken als je geen facebook account hebt.

Bij Steam koop je geen apparaat, je installeerd een tool voor distributie en bij de Xbox kan je nog steeds al je schijfjes afspelen die je gekocht hebt ook zonder account.

Dit is waar mensen over vallen.
En een google home is ook een presse-papier zonder de google cloud. Idem de Ring deurbel.
Klopt en ook die dingen koop ik niet, ik hoef geen nutteloze dingen na planned obsolence
Terwijl als jij een account aanmaakt, met een fake naam, geen vrienden hebt, je enkel ingelogd bent in de headset met dat account, je jezelf redelijk beschermd tegen de data verzamel praktijken van FB.
Leuke suggestie, maar Facebook staat het niet toe een account te registeren onder een andere naam dan je echte naam. Dus als ze het vermoeden hebben dat je dat niet gedaan hebt kan je account per direct afgesloten worden totdat jij een kopie van je IDkaart aanlevert...

Op een dienst als Steam is een accountnaam die niet gelijk is aan je echte naam gelukkig gewoon toegestaan.

[Reactie gewijzigd door !mark op 26 juli 2024 20:47]

Sorry, het is me niet duidelijk wat het antwoord op zn vraag nou is.

Het lijkt me voor zich spreken, dat je zonder FB account, geen gebruik kan maken van online diensten die een FB account vereisen.
Maar als je n VR set op je PC wilt gebruiken, hoef je daar niet per se behoefte aan te hebben.
Er zijn immers ook andere VR ecosystemen (zoals Steam idd).

"Je bent niet volledig afhankelijk van facebook want je kan prima sideloaden of met link bvb Steam games gebruiken".
Wil dat zeggen dat je m via die weg aan de PC kan hangen zonder FB account? Ik dacht, het woord "volledig" gebruik je mss ook niet voor niks. Je bent dus niet compleet onafhankelijk van facebook?
Ook omdat je het hebt over zo'n dummy account; als je m zonder FB account aan de PC kan hangen, zou dat geen rol spelen lijkt mij.
Ik heb een beetje het gevoel dat je een aanval doet, terwijl mijn vraag dus oprecht was of je kan sideloaden of linken met je computer zonder FB-account.

Ik koop voorlopig inderdaad geen Quest 2, voordat ik weet of dat soort dingen kunnen.

En om je gerust te stellen over mijn hypocrisie: ik heb geen Alexa of Nest, ik heb geen Google-account op mijn telefoon, ik heb er helaas wel eentje op mijn tablet waar geen contacten etc op staan maar wel apps op moeten draaien die Google vereisen. Het enige hypocriete is dat ik wel een product van FB wil kopen om de prijs maar niet die privacy wil betalen.
Nu ik mijn reactie teruglees begrijp ik dat je dit als een aanval ziet, mijn oprechte excuses.

Het is een beetje uit de hand gelopen rant over de algemene hypocrisie rondom facebook en privacy geworden welke geen recht doet aan jouw vraag.
is goed, zijn we nu weer vriendjes!
Fijn dat het voor veel mensen ook wel werkt natuurlijk. Maar er zijn ook een heleboel verhalen van mensen wiens nep-account geband zijn en met geen mogelijkheid een nieuwe kunnen maken. En mocht facebook een keer besluiten jouw account te bannen dan ben je al je aankopen gewoon kwijt.
Mensen overdrijven ook als developers voor de Quest store worden geblokkeerd met een legit account? Het duurt dan weer een week om het account gedeblokkeerd te krijgen. Als dit meerdere keren gebeurd ben je het wel zat denk ik.
Je mag volgens de regels van Facebook geen nepaccount maken. En als je gecontroleerd word moet je een kopie van je IDkaart opsturen. Doe je dit niet dan ben je al je oculus games kwijt.
Je kunt de Quest niet met een PC gebruiken zonder ook de Oculus app met Facebook login te installeren voor de drivers.
Niet nodig als je via Virtual desktop draadloos streamt.
Dan is er geen Oculus software nodig op de pc.
Voor ons is dat een belangrijke reden, maar klaarblijkelijk voor de massa niet.
volgens mij is dat de algehele conclusie hier op tweakers :+ persoonlijk vond ik het technisch een plezierig device (oculus go / standalone / budget ding). veel lol van gehad, tot ze met updates bepaalde features achter een facebook-login koppelden. :w daarvoor heb ik dat device niet gekocht

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 26 juli 2024 20:47]

Ik heb er ook eentje gekocht, het blijft een risico dat klopt. De andere kant is er zijn momenteel gewoon geen goeie concurrenten die net zo goed zijn. Ik zit opgesloten in een huis met een lockdown dus dit is dan de perfect getaway.
Het kan nog steeds een belangrijke reden zijn en toch uitkomen op het kopen van zo'n ding... Ze hebben effectief gewoon geen concurrentie eigenlijk, in ieder geval niet voor standalone headsets. Als pc headset wel, maar daarbij zijn ze weer veel duurder en lever je op sommige punten alsnog in.
Doen MS en Sony dat niet al jaren? Zij kunnen ook gewoon je ps of Xbox bricken als ze dat willen.

Ik heb een quest 2 en vind het een prachtig apparaat. Het werkt gewoon echt goed (genoeg). Dat ik een Facebook account nodig heb maak mij weinig uit. Voor een ps heb ik ook een ps account nodig. Ik doe echt helemaal niks met Facebook dus voor mij is het geen probleem. Noem me naïef, maar het kan me echt niks uitmaken als Facebook weet welke spellen ik speel of welke porno ik kijk.
Het is inderdaad naïef om te denken dat het niet uitmaakt als een commercieel bedrijf geld verdient met jouw gegevens en jij het prima vindt. Dat je niks doet met Facebook maakt helemaal niks uit, de metadata halen ze wel uit alle andere gegevens die je deelt zonder het te weten.

Pas als het misgaat ga je nadenken hoe het zo ver heeft kunnen komen, helaas.
Wat zou er dan mis kunnen gaan waar ik echt hinder van kan hebben?
Facebook deelt zijn data met andere partijen, soms "teveel" data door een foutje en daar kan het behoorlijk mis gaan. Wat kan er gebeuren als al je metadata (je IP adres, je wifi hotspots, je naam, je telefoonnummer, je geboortedatum, je adres) bij een partij terechtkomt die er minder goede bedoelingen mee heeft? Het allerergste is identiteit fraude (geloof me dat wil je echt nooit meemaken), maar er zijn genoeg andere zaken die hinderlijk kunnen zijn.

Je kan wel denken dat Facebook al deze data niet heeft, maar ik denk dat je dan niet goed weet hoe Facebook aan zijn data komt als je een "nep" account gebruikt om in te loggen.

Het grootste risico loop je als al die verzamelde data lekt. We hebben het hier dan niet over een lek bij bol.com dat men dan zou kunnen zien wat je gekocht hebt de afgelopen jaren, met je NAW gegevens en dergelijke....nee, we hebben het over veel meer metadata dan dat. Jij geeft zelf al het porno voorbeeld, maar ook met wie je contact hebt gehad, wanneer en hoe vaak (fijn voor de vreemdgangers ;-) ). Data die op papier door de GDPR beschermt is binnen de EU zeggen mensen dan, dus niks aan de hand. Gelukkig is Facebook een top voorbeeld van een bedrijf die zich daar aan gaat houden.

Als laatste is denk ik wel het bedrijf Facebook zelf, die er niet voor terugdeinst om hun gebruikers emotioneel te manipuleren voor een onderzoek (zonder dat gebruikers hierover geinformeerd worden), daar wil ik persoonlijke zo ver mogelijk van af blijven.
Dat emotioneel manipuleren voor een onderzoek vind ik dus een van die drogredenen om geen Facebook te gebruiken. Identiteitsfraude is ernstig, alleen ligt dat probleem overal op de loer. Een webwinkel heeft meer data van mij om dat te kunnen bewerkstelligen dan Facebook. Overal ligt het op de loer, alleen als de naam Facebook wordt genoemd klimt iedereen in de hoogste boom. Facebook ligt onder een vergrootglas, andere kleinere spelers niet.
Mee eens dat dat probleem overal op de loer ligt. De hoeveelheid data bij Facebook is echter een veelvoud daarvan. Daar waar een webwinkel alleen maar de data bewaard die ze nodig hebben voor de diensten die ze leveren (en soms/vaak meer dan dat) is Facebook een bedrijf die meer verdient naarmate ze meer van je weten. Dat is een hele perverse motivatie om zoveel mogelijk data te verzamelen.

Dat je de ethiek van het bedrijf Facebook niet interessant vindt, of de welbekende uitspraak van de oprichter van Facebook toen die ermee begon: "mensen vertrouwen mij met hun data, de sukkels" je koud laat, is op z'n minst zorgelijk, want je bent niet de enige die het niet boeit. Dat is bijzonder jammer, want op deze manier gaat het heel moeilijk worden om persoonlijke data op een verantwoorde manier te delen met wie dan ook. Facebook is blij met zo weinig tegenwerking van de gebruikers. Dat is de basis van hun verdienmodel, dat we ze vertrouwen met onze persoonlijke data.
Ik blijf erbij dat ik nog steeds niet zie waarin Facebook zoveel slechter is dan alle andere tracking cookies die er zijn. Ik snap dat veel data van personen misbruikt kan worden en dat het voor slechte doeleinden gebruikt kan worden. Echter is deze informatie vaak gratis en voor niks op internet beschikbaar. Nogmaals wat krijgt Facebook voor informatie als ik een quest 2 heb? Mijn locatie? Mijn interesse in spelletjes? Mijn zoekgeschiedenis? Mijn betaalinformatie? Dat zijn geen publieke geheimen meer met het aantal aankopen dat ik online heb gedaan. Bol.com en coolblue hebben dezelfde info. Apple kan als het wil ook in de huiskamer meeluisteren en Google ook. Ik zie niet dat Facebook zoveel slechter is dan de rest. Alleen omdat de CEO een pedante kerel is die graag heel slim overkomt om zichzelf op een podium te zetten dat hij zo slim is en de rest zo dom. Omdat hij een verdien model bedacht heeft. Nou nogmaals. Ik snap de zorgen en dat ben ik ook helemaal eens. Alleen de hypocrisie snap ik totaal niet. De mensen die geen quest 2 kopen omdat er een Facebook account op moet, die kopen ook niks meer online en betalen alleen cash? Hebben allemaal een vpn en laten pakketjes op een postbus leveren?
Je vraagt je af waarom Facebook slechter zou zijn dan een tracking cookie of Apple of google. Ik denk dat je daar juist precies aangeeft wat de bron is van het probleem. We zijn er zo aan gewend dat de Tech reuzen onze data voor "niks" mogen hebben dat we op het punt zijn gekomen dat het dan niet meer uitmaakt, want het is al een zooitje.

Het probleem is dat je "gedwongen" wordt om een account te hebben om een bepaald product te gebruiken die ze opgekocht hebben waarbij expliciet werd vermeld dat het nooit aan elkaar gekoppeld zou worden.

Waarom zou je een Facebook account nodig hebben om de Quest 2 te mogen gebruiken?

Wat gaat er gebeuren als Facebook weer een acquisitie doet en na een paar jaar je verplicht om deze aan een Facebook account te koppelen? Dat is DE manier waarop Facebook opereert, opkopen en vervolgens je verplichten om een Facebook account te koppelen.

Dit zie je ook wel bij andere partijen zoals Apple, Google en Amazon. Die zijn de grip op de mensen aan het vergroten. Dat levert niet alleen digitaal gemak en vooruitgang, maar ook een gevaar.

De macht van deze bedrijven zijn zo enorm, dat zelfs de overheid en gemeentes gratis reclame voor ze maakt en je ook aansporen om gebruik te maken van hun diensten. De diensten van een bedrijf die zijn geld verdient met jouw persoonlijke data.

Het ergste is nog dat niet alleen individuen erin trappen maar ook overheden en gemeentes. Ze sporen je aan om gebruik te maken van hun diensten, wetende dat de privacy van gebruikers in het geding is. Dat is best wel ernstig. Dezelfde overheden proberen vervolgens met allerlei regels de invloed te beperken, en dan zie je de werkelijke macht van deze Tech reuzen. Die zetten de dienst dan uit (Facebook Australië).

Zolang mensen (en overheden) erin blijven trappen en zichzelf steeds meer afhankelijk maken van dergelijke commerciële partijen, hebben we een serieus probleem.
"We zijn er zo aan gewend dat de Tech reuzen onze data voor "niks" mogen hebben"
In dit geval krijgen we er tenminste nog iets voor terug: een apparaat onder de kostprijs.
in ruil voor meer data uiteraard ;) .

Maar als je er goed over nadenkt, als je een producent bent van headsets, en je hebt niet een social media imperium waar je met de data van je headset geld kan verdienen, is het wel zo eerlijk of zorgt dit ervoor dat concurrentie wordt kapot gemaakt en dat er geen alternatieven over blijven? ofwel, als je een headset wilt, kan je alleen terecht bij Facebook. Dit gedrag van concurrentie kapot maken is niet nieuw en alle tech reuzen hebben zich hier schuldig aan gemaakt hoot. Het is echt een dilemma.

Begrijp me niet verkeerd, juist door de investeringen van FB is de headset zo geavanceerd, maar het geeft een wrang gevoel dat ze het waarschijnlijk onder de kostprijs verkopen en daarmee alle concurrentie kapot slaan. Dat zou echt zonde zijn.
Dat mag, dan zit je echter wel vast aan ouderwetse VR brillen met een draad.
Ik vind het gebruik van Facebook een piepklein offer voor de extreem goede prijs en draadloze mogelijkheid.
Dat mag, dan zit je echter wel vast aan ouderwetse VR brillen met een draad.
Mijn CV1 is voorzien van een TP Cast en is gewoon draadloos.
Ik vind het gebruik van Facebook een piepklein offer voor de extreem goede prijs en draadloze mogelijkheid.
Fijn voor jou, maar laat dat niet de keuze van anderen wegnemen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juli 2024 20:47]

Gelukkig geef ik ook aan dat je voldoende opties hebt en dat het puur mijn mening is.
Je post alsof ik keuzes wegneem.
De TPCast/Wireless module voor de HTC Vive kost gewoon net zoveel als de hele Quest 2.
En je kunt het facebookaccount gewoon helemaal dichtzetten.
Reden genoeg voor mij om nooit een product van facebook te kopen.
Voor mij is het dit, de verbroken belofte dat Facebook en Oculus gescheiden zouden blijven.
Klopt. Voor mij ook reden genoeg. Helaas voor velen blijkbaar niet.
Onzin, dat account wordt niet uit gezet natuurlijk. En als dat wel zo is dan doe je iets fout of de bril is echt oud en niet meer relevant. Gewoon, een echt Facebook account maken, geen vrienden, alle privacy op max, koppelen en nooit meer wat mee doen.

Met die instelling raad ik je af om steam of andere digitale games kopen. Dat zou ook wel eens ooit kunnen stoppen en oei, oei, dan ben je alles kwijt. Als dat gebeurt zijn we decennia verder en zijn er alternatieven of de apocalyps is redelijk op weg. En in dat geval heb jij wel wat beters te doen dan gamen.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 26 juli 2024 20:47]

Onzin, dat account wordt niet uit gezet natuurlijk. En als dat wel zo is dan doe je iets fout of de bril is echt oud en niet meer relevant. Gewoon, een echt Facebook account maken, geen vrienden, alle privacy op max, koppelen en nooit meer wat mee doen.

Met die instelling raad ik je af om steam of andere digitale games kopen. Dat zou ook wel eens ooit kunnen stoppen en oei, oei, dan ben je alles kwijt. Als dat gebeurt zijn we decennia verder en zijn er alternatieven of de apocalyps is redelijk op weg. En in dat geval heb jij wel wat beters te doen dan gamen.
Veel Steam games werken ook gewoon zonder actieve internet verbinding, daarnaast heeft Valve een patch klaar staan die Steam DRM uitschakelt mocht het bedrijf ooit over de kop gaan. (teminste dat wordt beweerd)

Daarnaast is er nogal een verschil dus een software en een hardware platform. Moet je voorstellen dat je een Facebook account nodig hebt om je auto te gebruiken, maar zodra je een ban krijgt van Facebook je de auto niet meer kunt starten.
Leuk dat ze misschien een patch klaar hebben staan, maar wat heb ik aan een patch als ik dan nooit de ruimte heb om alle games die ik op steam heb te kunnen downloaden?
Tsja, als ze je steam account bannen ben je ook alles kwijt..

Ik ben intussen heel tevreden met de eerste goed betaalbare vr wireless headset!
En toch werkt het. Mensen kopen de troep massaal. Dit soort succesverhalen zorgt er voor dat je straks overal een account en/of cloud troep voor nodig heeft.

We stemmen met onze portemonee en die stemmen laten zien dat het heel goed werkt. Producten verkopen en dan nog meer geld binnen harken door je data en privacy te koop te zetten.

Ik mag hopen dat deze dotcom bubbel een keer gaat barsten, maar ik ben der bang voor.
Dus omdat ik niet mee wil doen aan het grote datagehark en het massaal schenden van de privacy, wil ik niet mee gaan met de tijd?

Volgens mij heb je geen idee waar je over praat. Dit heeft niets te maken met het wel of niet delen van mijn vakantiefoto's. Of het vrijwillig geven van informatie. Zo gebruik ik de Google Search, Maps of Translator nog wel eens, want daar geef ik inderdaad zelf de informatie.

Het getrack van Facebook en Google overal op het internet, op straat, bij vrienden/kennissen/familie of op kantoor.... Daar kies ik toch echt niet voor. Ik kies er niet voor om door andere mensen opgenomen te worden met hun smartphones, deurbellen, Quests, 'veiligheids'camera's en whatever.... Wat allemaal, zonder dat het aan mij gevraagd wordt...Vrolijk gedeeld wordt met "de cloud".

Je beseft je volgens mij absoluut niet hoeveel potentie en gevaar dat massaal schenden van onze privacy is. Of "heb je niets te verbergen"?
Toh heb ik nog geen overtuigende reden gehoord waarom dat "privacy gehark" nou zo slecht voor je is. Dat is wat veel mensen elke keer roepen hier op Tweakers maar ik zie het kwaad er niet van in. Ik log in op mijn Youtube account en dat doe ik graag want ik wil graag in mijn bubbel blijven. Ik hoef geen video's over kleding of makeup te zien. Idem voor reclame door Google. Ik zie weinig reclame maar als ik wat zie dan is het meestal wel voor iets wat mij interesseert. Dus dat is juist prettig. Verder heb ik nog steeds een vrije wil en dus koop ik wat ik leuk vind.
Dus laat iemand nu maar eens komen met overtuigende info waarom dit slecht is.

Dat FB in ontwikkelingslanden de enige bron van nieuws/kennis is voor mensen dat is slecht. Maar is dat de schuld van FB? Dat ligt wel ietsje ingewikkelder.
Ik heb ook wel eens een docu van de VPRO gezien over iemand die ten onrechte bij politie als crimineel te boek stond. En dat was wel een probleem want die data kon niet meer verwijderd worden. Tsja dat is erg vervelend maar wel een flinke uitzondering.
En dat veel mensen beïnvloed worden door dingen op FB is logisch, maar ook niet iets nieuws. Dat had je vroeger ook al op de radio en andere bronnen.

Dus ja "ik heb niets te verbergen". Ik word eerder een beetje moe van dat privacy geroep zonder onderbouwing. Het hoofddoel van bedrijven als FB en Google is advertenties verkopen. En daar mogen we blij om zijn want zonder advertenties zou internet er heel anders uitzien.
Je kunt kritisch zijn, maar 'troep' is het zeker niet. Het is een erg mooi product welke duidelijk een doelgroep weet te vinden.
Ik heb een Valve Index en het succes van de Quest 2 is zuurzoet. :P

Het goede nieuws is dat de VR markt enorm hard aan het groeien is; veel analisten vinden dat het verschoven is van 'early adopter' naar 'early mainstream' door de Quest 2. Er worden door heel veel studio's nieuwe games en content aangekondigd en er komt ook veel uit.

De andere kant is dat Facebook à la Epic veel exclusives opkoopt, en veel dingen dus enkel op de Quest 2 uit gaan komen. Mijn ziel data weggeven aan Facebook ga ik niet doen (ik gebruik het buiten VR ook al niet), maar ik hoop wel dat VR breder gaat groeien of dat er een fatsoenlijke (en als het even kan legale) manier komt om Quest games te spelen op andere HMDs.

Voor VR-nieuws kan ik heel erg het YouTube-kanaal van ThrillSeeker aanraden, zie ook zijn laatste video over ditzelfde onderwerp.
Ik heb sinds een paar maanden een Quest 2, en ik moet zeggen dat Facebook hiermee een super product in handen heeft. Ik lees veel reacties van mensen die de link met Facebook die nodig is om de Quest te gebruiken een probleem vinden. Ik heb speciaal voor de Quest een account aangemaakt, geen foto en geen info toegevoegd. Daarnaast geen vrienden toegevoegd. En dat werkt gewoon. Tot nu toe geen enkel probleem gehad. Dat is voor mij de compromis om toch de in mijn ogen beste VR headset van dit moment te kunnen gebruiken. Draadloos maakt het verschil voor mij in VR. En met Virtual desktop wordt het een draadloze PC VR headset, dus alyx,boneworks en alle andere steam games werken dan ook perfect.
Maar je hebt wel je echte naam moeten gebruiken toch? Is er geen identificatie bewijs gevraagd voor die account?

Jammer genoeg is er in de prijsklasse van de Quest 2 nog geen concurrentie. Ik heb een 4-tal jaar geleden mijn facebook account verwijderd omwille van privacy redenen en wacht vooralsnog op een headset die draadloos is met vergelijkbare prestaties als de Quest 2 maar geen online account vereist.
Je moet idd je echte naam gebruiken. Er is geen ID gevraagd.
Maar het kan zo zijn dat je binnen een bepaalde tijd jezelf moet verifiëren; en je anders geen toegang meer hebt tot je games/headset?
Dit is al vaak gebeurd bij gebruikers die hun ID niet aan Facebook willen geven.
Volgens mij voornamelijk bij nep accounts. Je echte naam and credit card gegevens of paypal account o.i.d. is sowieso nodig als je iets wilt kopen en dat is volgens mij op elk platform zo.
Dus voor Netflix, Dropbox, Office 365, PlayStation Network, enz.. enz.. gebruik jij altijd een fake naam ?
Het verschil is dat die partijen niet in data handelen.
Er is een rede waarom de Quest2 zo veel goedkoper kan zijn tegenover de concurrentie, dat is niet omdat de hardware zoveel goedkoper is, dat is omdat je de rest van het product afbetaald met jouw persoonlijke gegevens.
De klachten zijn er omdat facebook actief nep accounts verwijderd. Je wilt immers niet elke 1-4 weken een nieuw account gaan maken.
Ja NEP accounts, maar mijn account is niet nep. Het is leeg. Dat is iets anders. Ik heb de horrorverhalen ook gelezen op Reddit waar mensen klagen dat hun accounts worden geblokkeerd. Maar dat gebeurde vooral in het begin bij de Oculus quest 2 met accounts die een nepnaam gebruikte. Ik gebruik m'n echte naam. Heb dus vooralsnog geen problemen gehad en verwacht die ook niet te krijgen.
Ja, sommige mensen vragen er ook om door namen als Dill Doe te nemen of Anita Dick
Dan kun je dit uiteraard aantonen met je ID (wel echt kut ouders heb je dan), maar als je als Nederlander een account maakt met Jan Jansen, Peter Smit, Rik Boer etc. zullen er niet zo snel bellen afgaan bij het (automatisch)zoeken naar nep gebruikers.
Je account op Facebook is misschien wel leeg. De metadata die Facebook van jou heeft... die is echt niet leeg.
Maar als je dit 'lege' account alleen gebruikt voor de store op je Quest 2, dan is die data wel heel beperkt.
Dat zou wel het ideale zijn, maar de werkelijkheid is helaas anders. Zonder de juiste maatregelen is het voor een bedrijf als Facebook niet heel ingewikkeld om je data te vergaren. Denk alleen aan het vast ip adres die je waarschijnlijk gebruikt en de tracking cookies waar Facebook bij kan op het moment dat je het nep account aanmaakt in je browser.

Je moet echt een aantal maatregelen nemen wil je voorkomen dat Facebook data verzameld waarmee ze de correlatie kunnen gaan leggen met de berg data die ze van jou al hebben. Helaas zijn "wij" als gebruikers geen experts in het blokkeren van data verzameling, Facebook daarentegen is er eentje die er al jaren ervaring en heel veel succes mee heeft.

Je kan het ook op een andere manier interpreteren. Doordat wij achteloos hebben toegelaten dat Facebook data van ons verzameld, hebben ze bergen met geld verdiend. Nu zetten ze dat geld in om bedrijven en producten over te nemen zodat ze nog meer data kunnen verzamelen en je verplicht wordt om Facebook accounts te gebruiken (quest 2) of de data met Facebook te delen (Whatsapp).

Facebook is nog lang niet klaar met acquisities, dus wat gaat het volgende worden?, Een muziek stresming dienst? Een video streaming dienst? Een game studio? Vul zelf de namen maar in en beeld je daarna in dat je vervolgens verplicht wordt om een Facebook account te gebruiken. Yikes!

Edit;typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 26 juli 2024 20:47]

Ik ben niet bang om internet te gebruiken, ik zou anders als IT specialist mijn werk niet meer kunnen doen ;) . Wat ik probeer uit te leggen is dat een nep account aanmaken in Facebook heel veilig lijkt en dat je privacy dan beschermt is, maar dat is natuurlijk niet zo. Facebook is DE specialist als het gaat om je data te verzamelen. Hun bedrijfsmodel is daarop gebaseerd en ze doen dit al jaren heel succesvol. Als je denkt dat je met een nep account "onzichtbaar" bent voor Facebook... dan kan ik op z'n minst proberen uit te leggen dat dat niet zo is. Toch?

En dit gaat niet alleen over Facebook hoor, maar het is er wel eentje die in de top 3 hoort en die meerdere keren in de fout is gegaan. Je weet nu al dat ze hun beloftes niet nakomen en regelmatig onder vuur liggen door het schenden van privacy wetgeving, bewust of door een "foutje". Het is bij Facebook altijd wachten tot het volgende schandaal.

Hopelijk gaat Facebook geen andere acquisities doen van hardware/software, want uiteindelijk worden die allemaal in de grote Facebook molen verwerkt, maar ik vrees dat Facebook nog lang niet klaar is... We zullen het zien de komende jaren.

Edit:typo

[Reactie gewijzigd door david-v op 26 juli 2024 20:47]

Het probleem is niet zozeer het aanmaken van een nieuw account. Het is meer dat je je betaalde content dan ook kwijt bent.
tja, dat is toch ook zo bij alle andere accounts? ook bij steam, xbox, playstation, istore, playstore, gog etc.
Ten eerste: bij die anderen ben je je content niet kwijt als je geband wordt op een ander platform. Zoals hier Facebook waar je eigenlijk weinig mee te maken hebt als Oculus gebruiker.

Ten tweede zijn die lang niet zo happig op de banhamer. En valt er vaak nog wel wat aan te doen (in tegenstelling tot dat standaard mailtje van Facebook: "Wij (lees: ons automatische systeem) hebben dit besloten en we komen er niet op terug").

Ten derde vind ik het van die platformen ook niet terecht dat je je betaalde content kwijt kan raken. Dit moet wat mij betreft juridisch aangepakt worden.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 20:47]

Maar het facebook account IS geen ander platform, net zo min bv bij Steam, waar je ook gebanned kunt worden voor zaken die je uithaalt in oa de fora.
En facebook is gewoon het account van facebook.
Naar mijn weten moet je bijv. bij Steam echt financiële fraude(wettelijk strafbaar feit) plegen wil je dat je Steam account echt maar dan ook echt gelocked wordt.

In vrijwel alle gevallen wordt je van de online-component geband en in dat geval zelfs alleen VAC servers. Dus zou je nog steeds op non-VAC custom servers kunnen spelen. Steam zal niet zo snel je niet meer bij je spellen laten komen.

Het gaat er om dat Facebook natuurlijk veel meer trackt op het web en zo ook al shadowprofiles maakt en als je een account hebt weten zij ook wel wie je bent zonder in te loggen. Normaal gezien zou het voor vele niet zo'n groot probleem zijn om een 'fake' account te maken maar het gaat helaas om FB die meerdere regels aan hun laars lapt. Tot zover ik weet is een facebook account met een nep-naam maken geen strafbaar feit maar wel iets waardoor FB je account voor blokkeert.

Het punt? Dat andere bedrijven op een andere manier geld maken dan volledig gebaseerd op data van jou en ook anders handelen qua blokkeren. Dus een ander soort platform is het eigenlijk wel degelijk.
Voor mij is het onhandig. Ik heb 4 quests gekocht voor familie &vrienden, die vereisen allemaal een unieke facebook account.
(Yes, een account op meerdere headsets kan, maar dan werken sommige multiplayer spellen niet).
Nu nep accounts aangemaakt, en het werkt. Maar als ze geblokkeerd worden ben ik mijn aankopen kwijt.

Máár een gróte fan van de quest. Sommige vr spellen zijn sociaal, sportief en teamwork (Population One!), Ik raad het iedereen aan.
Je kan meerdere quests aanmelden op een account en sommige spellen kan je zelfs tegelijk spelen je kan nu ook meerdere accounts hebben op een headset

[Reactie gewijzigd door Ryuukami op 26 juli 2024 20:47]

Yes, maar de spellen die we samen willen spelen, kunnen niet op een account.
Ja ik ken het gevoel net het spel dat belangrijk is werkt niet ik had net mijn Facebook account verwijdert en was blij dat mijn oculus account nog zou werken tot 2023. Nu door de quest 2 een nieuw leeg account aangemaakt was wel tien minuten bezig om alles uit te zetten standaard staat alles op delen.
De beste van het moment is toch echt de Reverb G2. De beste prijs/kwaliteitsverhouding zal je denk bedoelen ;-)
De beste wat betreft beeld misschien, niet wat betreft tracking, dat is wel een beetje jammer.
Als je denkt dat je op deze manier anoniem kunt blijven voor Facebook dan heb je het mis.
Hier nog een leuk artiekel over hoe mensen accuraat geidentificeerd kunnen worden met maar 5 minuten aan motion capture data:

https://www.roadtovr.com/...motion-identity-research/

Leuke is dat nadat Stanford dit publiceert Oculus personeel gewoon op Twitter toegeeft dat ze dit al lang wisten maar niet mochten publiceren, dan weet je al wat de insteek is geweest van Facebook :X
Ten eerste hebben ze natuurlijk de tijd mee. De VR wereld is op dit moment stuk leuker dan de echte wereld. Mensen zitten thuis en vervelen zich, daarnaast kun je toch niet naar de kroeg of op vakantie dus er is meer budget over voor dit soort dingen.

Tel daar bij op dat ie stuk goedkoper is dan de eerste versie en er veel meer apps en games zijn. Dan wil het wel.
Jammer dat mensen geen enkel belang hechten aan waar die prijs vandaan komt. Maar ja het merendeel heeft geen idee meer wat privacy waard is.
Dit is Tweakers dus ik ga keihard -1's vangen nu, maar waarom weigeren lui toch de Quest 2 te gebruiken omdat een Facebook account vereist is?

Maak je gebruik van Whatsapp, Instagram, of Facebook? Mooi, dan heeft Facebook je data al. Doe je dat niet? Gefeliciteerd, je hoort bij de 1% van Nederland die er anders in staat. En dan moet je natuurlijk ook geen Google en/of Amazon producten en diensten meer gebruiken. Of een Chinese bang for the buck telefoon in bezit hebben, zoals bijvoorbeeld Xiaomi.

[Reactie gewijzigd door Dennis de Vries op 26 juli 2024 20:47]

Als je zoiets zegt heb je waarschijnlijk heel FB's VR privacy policy niet gelezen. Ze scannen alles als je de bril gebruikt. De Oculus software zorgde gewoon af en toe voor lag hier als de software niet eens draaide. Ze scannen je pc (als je de bril daarop gebruikt) en je haalt FB microfoons in je huis. Iedereen moet zijn eigen beslissing daar in nemen, maar voor mij een no go. Als je een afwijkende mening op FB hebt kan je heel je account kwijt raken. Wie weet wat er over een paar jaar afwijkend is?

En natuurlijk ben ik niet heilig. Ik gebruik inderdaad Whatsapp. Heb geprobeerd dat te veranderen, maar dat gaat niet als je in contact wilt blijven. Verder heb ik een hotmail en Gmail account en gebruik ik Google maps. Maar betekent het dan dat ik maar alles moet accepteren?

Dat is als zeggen dat een raam in mijn huis inbraakgevoelig is dus kan ik maar beter alles helemaal open zetten.
Wat heeft het professioneel gebruik maken van een Amazon dienst (AWS) te maken met je privacy gegevens? of bedoel je andere diensten? ik ben toch wel benieuwd hiernaar ;)

En ik ben het met je eens hoor, we zijn met z'n allen te laat om er nu direct iets aan te doen om de tech reuzen Facebook en Google en hun honger naar persoonlijke data te beperken. We zijn er de afgelopen decennia erin getrapt, allemaal gratis en voor niks, en nu zitten we met een gigantisch probleem van commerciele bedrijven die een berg aan informatie over ons hebben. Met het kopen van een quest 2 en het koppelen van je (nep?) facebook account blijf je dat gewoon in stand houden.
Tja de meeste mensen plempen toch al hun hele hebben en houden op FB dus dan maakt dit laatste stukje ook niet meer uit.

Wat zorgelijker is, is dat je device een mooi-gevormde baksteen wordt als je ooit besluit FB de deur uit te willen doen (of als FB de stekker eruit trekt).
Ja, maar dat geldt bijvoorbeeld ook voor het Apple ecosysteem. Als je bedenkt de volgende keer een ander merk telefoon/computer te willen, dan ben je ook al je aankopen kwijt. Toch kopen mensen massal Appleproducten.
Je spreekt jezelf tegen hier hé. Eerst zeg je dat het toch niet meer uitmaakt om FB dit laatste stukje te geven, en vervolgens maak je je zorgen als FB de stekker eruit trekt (nieuws Australië? weet je nog?).
Absoluut. Maar dit is een typisch fenomeen van een produkt dat zich van een niche naar de massa verplaatst. In het begin maakten wij ons early adopters hier heel druk om en dit doen we nog steeds. Maar het jonge gezin dat een quest koopt zit toch al op facebook vanwege de groepjes voor school enzo. Het is een non issue voor de groep waar Facebook zich nu op richt.

Maar uiteindelijk worden ook wij er beter van. VR meer in de mainstream betekent meer investering en niet alleen van facebook, meer geloof, meer aandacht voor verschillende inzichten, ook op het gebied van privacy, veel meer nieuwe content. En veel snellere vooruitgang van de techniek. In iets meer dan een jaar tijd hebben we een PC link functie erbij gekregen, handtracking, veel hogere resolutie, lagere prijs, en 90 en nu zelfs 120 Hz refresh. Ondertussen geeft Facebook 24% van hun opex uit aan VR ontwikkeling.

Met andere woorden: VR is keihard naar de mainstream aan het bewegen en ook wij als enthousiastelingen gaan daar de vluchten wel van plukken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 26 juli 2024 20:47]

Nou, stop dan maar meteen met je telefoon te gebruiken, niet meer hier posten, nee, helemaal niet meer internetten en ga zo maar door, want tja blijkbaar vindt jij je eigen privacy niets waard.. Over hypocriet gesproken.
Wat een hoogwaardige reactie....not.

Dus als mijn huis een inbraakgevoelig raam heeft kan ik maar beter alles open zetten? Want ja inbrekers komen toch wel binnen als ze willen. Gelukkig maak ik zelf helemaal uit in welke mate ik mijn privacy bescherm. Het klopt dat ik onder sommige dingen niet uit kom als ik normaal wil leven. Maar dan hoef ik nog geen FB VR bril in huis te nemen terwijl ze zelf aangeven dat ze je pc scrapen en de informatie door verkopen en ik ga zeker geen microfoons van ze in huis nemen.

Je zou eens minder zwart wit moeten denken. Kom je ook wat leuker over.
Wat privacy waard is? In dit geval vrij weinig. En dat komt omdat de "privacy" die FB of Google verkoopt 0,0% van invloed is op je kwaliteit van leven. Er wordt een profiel van je gemaakt, dat is niet op naam gekoppeld en dat wordt aan advertentie boeren verkocht. Oei, ik krijg een gerichte ad, wat een ramp. Als je zo privacy gevoelig bent dan heb je hier op het internet helemaal niks te zoeken. Enige wat je een beetje kan helpen is de Tor browser. Verder is die privacy die jij zonder Facebook denkt te hebben een illusie.

Als je je dan toch zorgen wil maken over privacy, dan zou ik beginnen met bekommeren om het verlies van informatie die wel relevant is, zoals je bsn nummer. Van identiteitsdiefstal kan je kwaliteit van leven bamelijk wel behoorlijk achteruit gaan.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 26 juli 2024 20:47]

Waarom heb jij er moeite mee wat ik wel en niet belangrijk vind? Hoe kan jij hoe dan ook weten hoe ik met mijn privacy om ga? Als jij het niet belangrijk vindt en je duidelijk totaal niet hebt ingelezen moet je dat helemaal zelf weten. Je leeft al te lang in een veilige omgeving om je daar druk om te maken en doe vooral je ding.
"de "privacy" die FB of Google verkoopt 0,0% van invloed is op je kwaliteit van leven"

hoe naïef kun je zijn.

Ik wil je ook best een voorbeeld geven van hoe "gerichte advertenties" je kwaliteit van leven een stuk minder aangenaam kunnen maken:

Je bent zwanger, na vele jaren proberen en proberen, is het eindelijk gelukt. Je gaat als een dolle op zoek naar baby spullen, je gaat op FB je status updaten naar "in verwachting". Je bent 7 maanden verder...en dan gebeurd het onvoorstelbare...je ergste nachtmerrie...

Succes met je gepersonaliseerde advertenties de komende maanden, die zorgen er vast wel voor dat je je een stuk beter gaat voelen....maar ze zullen echt 0.0% invloed hebben op je kwaliteit van leven....nee echt!.
Ik snap toch de ophef hier niet zo, je wilt een standalone apperaat, maar je verwacht ook dat je geen account nodig hebt om spellen en apps te kopen? Ja sorry maar iemand moet het aanbieden en zonder een dienst zoals steam die dat oppikt zie ik dat niet gebeuren.

Dat je geen apparaten wilt koppelen aan facebook snap ik, dat wil ik ook niet en is voor mij ook een reden om de quest niet te kopen. Was het niet voor de hobby groepen waar ik in zit had ik nu ook geen facebook meer.
Ik snap toch de ophef hier niet zo..
Dat je geen apparaten wilt koppelen aan facebook snap ik, dat wil ik ook niet en is voor mij ook een reden om de quest niet te kopen.
Dat is letterlijk waar de hele ophef over gaat :P Je snapt het dus wel!
Dus willen mensen een occulus account wat in feite ook een soort facebook account is? Ja daar schiet je veel mee op. ;)
Met een oculus account had je niet per een verplichte presence op facebook. Die je ook meteen op het halve web trackt via de facebook pixel. Dat was het grote verschil.
Voorheen had je een oculus account nodig, daar had niemand een probleem mee.
Facebook probeert een profiel van je te schetsen, met vr is het alsof je constant door een videocamera achtervolgt word, op 90hz met audio.
Nouja, aan de andere kant, Facebook heeft gewoon geen zin om verschillende soorten accounts te moeten beheren. En aangezien zij de fabrikant zijn van de Quest EN een goed werkend accountsysteem hebben, waarom moeilijk doen met een los accountsysteem dat ook weer beheerd moet worden met allerlei problemen die daar aan gekoppeld kunnen zijn?
Ik kan bij Apple toch ook niet fatsoenlijk gebruik maken van hun iPad/iPhone als ik geen Apple account heb, ik kan daar ook niet een simpel accountje hebben die niet aan Apple gekoppeld is.
Ik zie niet hoe een occulus account dat nou tegenhoudt nu facebook in het spel is, ze kunnen er nog steeds bij zolang ze occulus in handen hebben. Met z'n VR set wil ik sowieso niet dat bedrijven zoals facebook account dienstverlening of bedrijvsverband hebben.
Een Oculus account was puur voor het gebruik van Oculus diensten, nu moet je verplicht een Social media account koppelen aan je hardware en als je een ban krijgt op Facebook omdat het alogritme je verdacht vindt (of omdat Facebook je een vervelende developer vindt) dan wordt je device op afstand onklaar gemaakt.

Lijkt me niet echt een fijne koppeling gezien de eerdere reputatie van social media in het algemeen maar dan Facebeook specifiek ook nog eens.
Beetje dramatisch, als je niet het internet gekkie uithangt en ook niet als een flatearth verjaardags oom gedraagt is er niet veel aan de hand. Dat je wordt gebannend voor extreem gedrag is ook niet zo gek, raar ban beleid van facebook terzijde.
Beetje dramatisch, als je niet het internet gekkie uithangt en ook niet als een flatearth verjaardags oom gedraagt is er niet veel aan de hand. Dat je wordt gebannend voor extreem gedrag is ook niet zo gek, raar ban beleid van facebook terzijde.
Als je een nieuw account aanmaakt expliciet om de Oculus Quest 2 te gebruiken dan flagged Facebook dit als verdacht omdat verder nog niet genoeg 'activiteit' hebt op je Facebook account en het algoritme er dan vanuit gaat dat je een spam bot bent.

Om vervolgens de ban/block op je account en je headset ongedaan te maken moet je een kopie van je paspoort naar Facebook sturen.

voorbeelden genoeg:
https://www.reddit.com/r/...banned_within_10_minutes/

Mannier waarop je het kunt oplossen is veel stampij maken op social media en dan neemt customer service contact met jou op. Maar wees eerlijk, is dit een normale gang van zaken? lijkt mij persoonlijk in ieder geval niet echt wenselijk.
Mij lijkt het vrij ongebruikelijk dat mensen die een quest hebben geen facebook account hebben. Inderdaad wel een kwalijke zaak gezien customer support echt totaal onbereikbaar is en ik dit inderdaad uit ervaring kan bevestiging maar naar mijn idee niet de hoofdzaak.

Ik zie eigenlijk 3 redenen waarom mensen geen gekoppeld facebook account willen.
1). Ban. Vindt ik eigenlijk een slechte reden aangezien deze 9/10 keer voor associaal en gevaarlijk gedachtengoed gegeven worden. Vindt dat globaal een slechte reden.
2). Privacy. Een occulus account biedt geen extra privacy als facebook een lepel in de pap heeft.
3). Je hebt een account nodig. Dan krijg je waarschijnlijk een android achtige toestand waarbij je een account nodig hebt om de app store te gebruiken. Ook als je geen account nodig hebt kunnen zo nog steeds een hoop met je privacy vanuit het OS en hun apps.

Het heeft eigenlijk geen zin om over de occulus te klagen als je facebook niet vertrouwd, je kan ze toch niet vertrouwen met producten slimmer dan een domme gloeilamp.
Dus eigenlijk als iemand geen afwijkende mening heeft dan is er niks aan de hand? Zie je nou niet hoe vreemd je opmerking is? Ik ben zelf ook geen gelovige van de 5G gevolgen en ik ontken ook het virus niet, maar dan mag je nog wel een gezond wantrouwen hebben tegen sommige ontwikkelingen.

Stel dat ik het niet eens ben met een besluit van de regering? Of misschien mijn mening over China/USA wil geven die niet mild is? Of hoe vreemd het is dat biologische mannen mee mogen doen in vrouwensporten en alle records breken (high school niveau gelukkig). Kan ik er dan op vertrouwen dat dit mag van FB in de komende jaren?

De macht schuift vrij snel naar de social media. Die bepalen nu de censuur vanwege politici die het steeds vaker als standaard media middel zien of landen waar ze ook geld willen verdienen en die iets minder hebben met vrije meningsuiting.
Tjaah, waar ligt dat aan? Specs of marketing?
Beide waarschijnlijk. Voor dit geld een VR headset die standalone te gebruiken is en, schijnbaar, ook prima werkt, is natuurlijk niet gek.
Dat je uiteindelijk betaalt met je data, daar valt blijkbaar een groot deel van de wereld toch niet over/hebben hier geen weet van.
Je betaalt uiteindelijk niet met je data.
Want Facebook gaat die data nergens voor gebruiken?
Harde koppeling aan je FB account begs to differ.
Specs of marketing?
Prijs?
Een van de goedkoopste VR brillen die er is. Verder zijn de specs ook niet slecht. En het belangrijkste je hebt er niet perse een goede computer voor nodig om te kunnen gebruiken.
Alles, waarschijnlijk ook dat de Index permanent out of stock is.
Denk niet dat mensen die in de markt zijn voor een Index dan deze maar kopen. Dit is echt voor de massa (zonder dikke game pc onder hun buro).
Niet bepaald. De Quest2 is een heel barebones headset waar eigenlijk al het geld in het display is gestoken en weinig in accessoires zoals draagcomfort.

De Quest 2 heeft ook een heel unieke feature: draadloos PCVR gamen met acceptabele latency. En zelfs nog een verwachte 120hz update nu. Al met al bied de Quest2 enorm veel features voor een consumenten headset, vooral voor zijn prijs. Zelfs als PC headset is het zeer aantrekkelijk.

Hoewel Zucc inderdaad wel als een vampier iedereens persoonsgegevens komt uitzuigen,[pompt de Quest2 wel enorm veel gebruikers (en geld) in het VR ecosysteem, en als Valve of een ander bedrijf voor een prijs een beetje in de buurt van de Quest een alternatief brengt, zie ik het zelf wel zitten.

350 euro is te doen voor veel mensen, maar vooral voor iemand die niet echt in de VR zit of nieuw is, is 6-700 euro voor zo'n headset een moeilijke sale.

Het gevaarlijkste aan de Quest 2 vind ik persoonlijk dat veel mensen gebruik maken van de Oculus store, ook wanneer op PC gamen, ipv games op steam te kopen, en hierdoor sterk gebonden zijn aan Feestboek.

[Reactie gewijzigd door Osiummaster op 26 juli 2024 20:47]

Specs, dus het gebruiksgemak, de mobiele rekenkracht, resolutie en het belangrijkste, de prijs.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 26 juli 2024 20:47]

...voor een betaalbaar bedrag heb je een fantastische ervaring. Het is voor mij echt bizar hoe ver de technologie is gekomen en dat dit apparaat niet veel populairder is. De technologie die je krijgt per euro is extreem. Met 350 euro ben je draadloos door de huiskamer aan het stuiteren, met de keuze uit een eigen ecosysteem met games óf aansluiting op je PC gebruik makend van bijvoorbeeld Steam VR. En dat ook nog eens ruim op voorraad bij de webwinkels.

"MaAr FeEsBoEk!" - dan heb je hem nog niet in handen gehad gok ik. Met zo'n post doe je het nieuwsbericht en dit apparaat echt te kort.
Je beseft wel dat de Quest niet goedkoop is omdat "de technologie zover is" maar omdat "Facebook dit bewust zo doet, zodat mensen het kopen en jij je FB account aan koppelt"?

"MAAR FACEBOOK!" het punt voor velen is niet zozeer dat je een account nodig hebt, hiervoor kon dit met een Oculus account en nu moet je een Facebook account aanmaken, deze het liefst actief houden en gebruiken anders kan en mag Facebook je blokkeren.

Oculus is goedkoop met een reden, kijk even rond hoeveel duurder andere goede PC VR headsets zijn, dan krijg pas een reële beeld hoe duur het normaal nog is.

Facebook financieert dit ding, simple as that en daarom is hij zo goedkoop.

het hele facebook en privacy verhaal laat ik hier volledig terzijde, het gaat mij puur om de principe dat men niet verder dan z'n neus kijkt WAAROM dit ding zo goedkoop is
Volgens mij is een goed deel van de reden dat andere headsets duur zijn ook dat ze er niet zoveel verkopen waardoor de ontwikkelkosten hard drukken. Aangezien Facebook nu relatief meer aan het verkopen is valt dat bij hun misschien wel weer mee. Het is niet dat de hardware die er in zit nou zo indrukwekkend is dat ze echt verlies op de productie maken verwacht ik.

Misschien dat ze de R&D niet doorberekenen en dat zou je kunnen zien als verlies maken, maar dan zou je ook moeten kijken naar wat ze ondertussen verdienen aan software verkopen. Zou me niks verbazen als het allemaal best te doen is nu het ecosysteem eenmaal staat. Het probleem voor een nieuwkomer is dat ze er niet zijn met het ontwikkelen van een headset... Je hebt ook een ecosysteem nodig (om met de standalone Quest te concurreren). En al heb je dat dan zul je nog niet dezelfde hoeveelheid gebruikers hebben en dus moeilijker uit de kosten komen.
Uhm, Facebook kan de Quest 2 zo goedkoop uitbrengen omdat ze de componenten in hele grote bulk aankopen EN omdat ze ook dat ding echt tot het uiterste ontworpen hebben op goedkoop. Waarom denk je bv dat de DeluxeStrap (die eigenlijk gewoon een must is) los verkocht wordt.
Ik wil zelf heel graag een betaalbare VR headset. Maar als de naam Facebook er aan verbonden is dan is het voor mij automatisch een nee.

Maar genoeg mensen denken daar anders over zo te zien.
Ik snap de haat in de comments hier niet zo. Stom dat het product eigenlijk achter een Facebook wall zit maar maak een nep profieltje aan en gebruik je headset.

Stom dat het nodig is maar het is niet anders. Of wel, en dan koop je een andere headset.
Het nep profieltje is geen optie wanneer je weet dat FaceBook deze actief probeert af te sluiten. Ga jij het risico nemen dat je de toegang tot al je aankopen in de Oculus Store verliest? Ik denk dat de optie "koop een andere headset" de enige echte optie is, wat een spijtige zaak is.
Heb je bij het maken van je nep profieltje ook een burner email account of telefoonnummer gebruikt? Heb je het facebook account aangemaakt op je telefoon of op je PC/MAC?. Heb jij de Facebook APP op je telefoon verwijderd/gedeactiveerd? Als je inlogt op je nep account, maak je gebruik van een VPN? Als je iets wil kopen in quest 2, moet je dan aan je nep account je betaal account koppelen of je betaal gegevens opvoeren?

Is je nep account op Facebook wel nep of weet Facebook toch wie je bent ook al noem je jezelf Jan Jansen?

En als facebook erachter komt dat je een nep account gebruikt, wat gebeurd er met je aankopen voor de Quest 2?
Wat zijn goede alternatieven hiervoor? Waar je dus geen Facebook account voor nodig hebt, aangezien ik dat niet heb. Al een tijdje nieuwsgierig naar VR...
HP Reverb G2 komt er qua prijs en kwaliteit het meeste bij in de buurt. Hogere kwaliteit, maar ook hogere prijs.

Eigenlijk zijn de Quest2, HP Reverb G2 en Valve Index de top headsets in hun eigen prijscategorie.

[Reactie gewijzigd door Excalibur82 op 26 juli 2024 20:47]

Het nadeel van de HP Reverb G2 is echter de controllers die komen helaas niet eens in de buurt van de Quest
Ik vind dat persoonlijk wel meevallen. De rumble is slechter (maakt veel geluid en is weinig subtiel) en de batterijduur (+ het feit dat je geen 1.2 volt batterijen kan gebruiken) is niet om over naar huis te schrijven. Verder merk ik eigenlijk weinig verschil in dagelijks gebruik.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.