Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oculus Quest 2 krijgt mogelijk deze maand experimentele 120Hz-ondersteuning

De Oculus Quest 2 krijgt mogelijk in maart experimentele ondersteuning voor een 120Hz-modus. Oculus heeft die feature op zijn roadmap gezet voor deze maand en heeft er 'medium' vertrouwen in dat die planning gehaald zal worden.

Oculus Quest Platform-roadmap

Volgens de Oculus Quest Platform-roadmap wordt de experimentele ondersteuning voor 120Hz in twee fases geïmplementeerd. Er komt eerst API-ondersteuning voor ontwikkelaars en daarna komt er een toggle in de settings van de VR-headset, waarmee gebruikers ervoor kunnen kiezen om de experimentele modus in te schakelen. Als deze experimentele implementatie is geactiveerd, werkt de 120Hz-modus enkel voor apps die dat ondersteunen.

De Oculus Quest 2 had bij de release een refreshrate van 72Hz, maar toen was al een experimentele modus voor 90Hz beschikbaar. Die 90Hz-modus is inmiddels officieel beschikbaar en de gehele interface van de Quest 2 werkt met die refreshrate. Ook kunnen apps en games gebruikmaken van de hogere refreshrate.

Als de Quest 2 ondersteuning voor een 120Hz-modus krijgt, zal deze ook te gebruiken zijn in combinatie met pc-games, bijvoorbeeld via de Virtual Desktop-software voor een draadloze verbinding, of via de officiële Oculus Link-software voor een bekabelde verbinding met een computer.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

01-03-2021 • 11:38

110 Linkedin

Reacties (110)

Wijzig sortering
Interessant, maar 90Hz vind ik op zich al ruim snel genoeg. Als ik moet kiezen tussen 90Hz of 120 met mindere grafische kwaliteit zou ik denk ik voor het eerste kiezen. Maar het is natuurlijk niet duidelijk of er een dergelijke afweging bij komt kijken, ik neem aan dat het niet gaat worden aangeboden door apps die toch al op het randje van de grafische performance zitten.
Tl;dr 120Hz kan zeker voordeel hebben, zelfs als een game niet 120FPS speelt, vanwege ATW.

Een belangrijk dingetje is dat de Quest2 ook interpoleert tussen frames wat tracking betreft (Aynchronous TimeWarp). Als een game een te lage framerate heeft en je kijkt bijvoorbeeld rond, dan verschuift Oculus het laatste frame een beetje zodat de beweging alsnog vloeiend lijkt te zijn. Dus bij 120Hz zal dat veelgebruikt worden want ik denk idd niet dat de meeste games op 120FPS draaien. Dit werkt natuurlijk minder goed bij locomotion (vooruitgaande beweging) want dat interpoleer je niet zomaar even.

[Reactie gewijzigd door Menesis op 1 maart 2021 14:27]

Ik kan je vertellen dat dubbele frames hebben (maar die dan wel ge-"warped" worden) toch een nadelige effect oplevert.

Ik merk toch dat terwijl ik bijvoorbeeld mijn Valve Index gebruik en ik frames mis die via reprojection opgevangen worden ik hier toch soms wat moe van kan worden. Je merkt tenslotte de stutter toch wel een beetje, objecten die je met je ogen volgt stutteren.

Nu doet SteamVR dit met reprojection, iets wat echt een volgende frame "calculeert" op basis van de laatste paar frames. Hierdoor als je bijvoorbeeld een stuiterbal hebt zou alleen de bal bewegen en blijft de rest van de ruimte het zelfde. Als ipv. de bal er bij "gecalculeerd" word, de hele frame bewogen word lijkt me dit extreem misselijk makend. Tenslotte beweegt de hele ruimte dan!

[Reactie gewijzigd door smiba op 1 maart 2021 22:14]

"Although ATW reduces latency, make sure that your application or experience makes frame rate."
120Hz klinkt leuk, maar mijn RTX 2070 Super trekt 80Hz maar net. 120Hz betekend een veel zwaardere GPU, en die zijn onbetaalbaar momenteel. Het enige wat gaat werken is renderen op 60Hz en een projectie van 2 frames zodat je ogen 120Hz te zien krijgen.
Het gaat hier over de Quest 2 he :) Dus de GPU is al ingebouwd.

Maar het blijft inderdaad een afweging tussen kwaliteit en FPS en ik kies dus ook liever voor kwaliteit zoals ik al zei.
Als je PCVR spellen speelt via Virual Desktop of Oculus Link kabel draait het spel op je pc hoor, en niet op de headset. Niet iedereen gebruikt Quest 2 voor standalone ervaringen
Dat kan wel maar het is natuurlijk maar een extraatje. Het ding is zo niet bedoeld. Oculus Link is nog een 'beta' optie en virtual desktop wordt al helemaal niet officieel ondersteund op die manier (moet je voor sideloaden en een developer account aanmaken).
Het is sinds kort weer mogelijk om virtual desktop te gebruiken zonder het te hoeven sideloaden :D
Ja ik zag het net hierboven ook, dat wist ik nog niet. Cool! Je moet nog wel de app kopen natuurlijk.

Maar ik blijf er bij dat dit niet echt het doel is van de Quest 2. Ik gebruik zelf ook de PC functie maar zijn hoofddoel zijn de standalone apps. Persoonlijk gebruik ik allebei.
Gezien het toestel direct met PCVR functionalitet lanceerde (virtual desktop werkte in het begin ook zonder developer account, en nu is het terug het geval, en dat Oculus link nog in Beta is maakt toch geen verschil) is het aan elke gebruiker om te bepalen welke modus is primair voor hun?

Uiteraard wilt facebook dat iedereen de headset standalone gebruikt, want op PCVR verdienen ze geen geld behalve 1x 30-tal percent op Virtual Desktop app aankoop.
Oculus link is een tijdje niet meer in Beta.

Daarnaast werd er sinds dag 1 v.d Quest 2 de officiele Oculus link kabel verkocht.
Met de kant tekening dat link "binnenkort uit beta" zou gaan (wat ook gebeurd is dus)

Dus het is 100% de insteek geweest dat je met de Quest 2 behalve stand-alone dus ook PCVR kon doen. Uiteraard was de kant tekening daarbij weliswaar via de Oculus store op de PC.

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 1 maart 2021 13:27]

Je kan gewoon SteamVR gebruiken via link en virtual desktop het enigste wat je hoeft te kopen bij Oculus is virtual desktop en de rest koop je gewoon bij Steam. Het enigste nadeel is dat de Oculus rift s software moet draaien op je PC

[Reactie gewijzigd door Ryuukami op 1 maart 2021 22:13]

Nooit geweten dat Oculus link op de quest 2 alleen beta beschikbaar was. Altijd gedacht dat de usercase voor dit apparaat 50 50 en ook een goedkoper alternatief op de rift s was.
Sinds de laatste update van Virtual Desktop is het draadloos via Wifi dus ook in de app via de Oculus Store beschikbaar.
Link is helemaal geen beta meer.
De Quest 2 is een volwaardige PCVR headset ook in overweging nemende dat het standalone draait. Om het weg te schrijven als "extraatje" is nogal kort door de bocht.
woops, dubbel geplaatst

[Reactie gewijzigd door Glopes op 1 maart 2021 18:04]

Het wordt toch uitdrukkelijk verkocht met de vermelding dat dit mogelijk is. Bovendien maakt het natuurlijk niet zo heel veel uit, hoe je die ervaring powered. 120Hz zal ook een aardige extra wissel trekken op die geintegreerde GPU.
Dat zal niet zoveel schelen denk ik. Die ingebouwde GPU heeft ook beperkingen en dat zie je nu al goed als je vergelijk met de PC versie van sommige spellen. Resolutie omhoog en 60 FPS renderen op 120Hz is wat ik wil, maar de maker van een spel bepaald dit helaas.
Dat hangt toch van je grafische kwaliteit af? De 2070 super kan prima 120 hz weergeven alleen dan niet op epic settings maar misschien op medium.
Ligt enorm aan het spel. Sommige draaien nu al op medium settings op medium resolutie net op 80fps. Nog meer Fps kan alleen met een bagger resolutie waardoor het er echt niet meer uitziet. Wellicht dat een RTX 3090 het prima kan, dan is het wel een leuke toevoeging.
Over welke games hebben we het dan in vr die net aan de 80 fps komen?

Edit: pc gamer geeft aan in hun benchmarks dat half life alyx op een 2070 non super op ultra draait op minimaal 100 fps. Weet je zeker dat jouw pc geen andere bottleneck heeft?

[Reactie gewijzigd door WiXX op 1 maart 2021 13:38]

Project Cars 2 bv. Resolutie staat dan rond de native van de bril, dus te laag. AA staat ook laag dus nog blokjes. Details zoals schaduw staan ook al uit. Dan zit ik tussen de 0% en 30% headroom, dus net een constante 80fps. Met de instellingen die ik zou willen zit het net op 40fps en het verschil met 80 is te groot om dat te accepteren.
of je RTX2070super het trekt ligt natuurlijk puur aan de content.
Je kunt natuurlijk ook aan andere parameters draaien en dit hangt enorm af van de Game. Mijn vriendin speelt beatsaber op een GTX 1060 3GB met onze Valve Index. Gewoon op 120Hz met iets omlaag geschaalde resolutie. In die game is dat helemaal geen probleem, terwijl 120 of 144Hz wel een aardig verschil maakt tov 90Hz. En het is niet alsof ze het afdwingen. Als het voor jou geen verschil maakt, zet het dan vooral niet aan. Maar de optie biedt absoluut meerwaarde voor een grote groep mensen die van VR makkelijk misselijk wordt en voor mensen die sneller games spelen zoals beatsaber. En wellicht heb jij ook ooit iemand over de vloer die VR op 90Hz niet kan hebben. Wij hebben het inmiddels ook een paar mensen laten proberen die zeiden van eerdere VR ervaringen altijd misselijk te worden en ze waren doorgaans allemaal erg positief verrast. Misschien moet je het zelf ook gewoon een keer proberen. Een vriendin stuurde een week later een berichtje dat haar opviel dat ze praktisch iedereen met die ze sprak vertelde over die VR ervaring bij ons (Beatsaber + Index + 2080Ti).
Hoe kan het dat Oculus/Facebook zo drastisch de refresh rate na release nog aan kan passen, zijn de panelen niet 'gespecced' voor 90Hz? En als ze vanaf het begin al 120Hz panelen in de headset deden, waarom hebben ze dit dan niet eerder 120Hz support aangezet? Ligt dit aan optimalisaties in de SoC die alle beelden moet verwerken?
Carmack vertelt het verhaaltje hier, maar de tl;dr is in feite dat het display gecertificeerd is voor 90 Hz maar na wat testen ook best prima schijnt te werken op 120 Hz. Quest 2 lanceerde zonder 90 Hz omdat Guardian (waar weer een ander team aan werkt) nog niet goed werkte op 90 Hz waardoor de ervaring niet optimaal was.
Dit vraag ik mij dus ook af.
Wellicht begonnen ze met 72hz vanwege de originele Quest en compatibiliteit met die games.
Daarna ging het naar 90hz omdat mensen klaagden over misselijkheid en omdat de Rift S op 80hz draait.
Zal er dan toch vanaf t begin af aan dan al 120hz panelen in hebben gezeten? En waarom hebben ze dit dan nooit geflikt bij de 'even-dure' Rift S?
Omdat de Rift S andere panelen gebruikt, dat is de reden waarom die dus niet hoger gaan, en kan natuurlijk ook door het videobordje dat in de headset zit.
Bij de Quest 2 hebben ze hier van te voren rekening mee gehouden en kunnen de displays zelf dus die refreshrate wel aan, maarja, 120hz betekent wel dat die gigantisch meer power moet trekken, dus dan kun je zeker verwachten waar je normaal bij die 72hz 3 uur kunt spelen, je op 120hz maximaal 1 uurtje kunt spelen ofzo.
Het is jammer dat ze zo veel consessies op de Rift S hebben gedaan.
Vooral als je het vergelijkt met wat ze allemaal doen met de Quest 2.
Tja, dat komt eigenlijk omdat de rift S niets meer dan een rebranded lenovo headset is, ofwel oculus heeft daar weinig input aan gegeven, die was dus al outsourced omdat ze zelf alles gingen inzetten op de quest.
Verklaart een hoop... helaas :(
Maar de Quest 2 controllers zijn wel een stuk beter dan die van de Rift S. Onverwoestbaar en gaan heel lang mee op een AA (maanden) terwijl de controllers van de Q1/Rift S van karton gemaakt leken en bij de minste impact al uit elkaar spatten en bijna iedere 2 dagen een nieuwe AA nodig hadden.
Kan persoonlijk zeggen dat dit complete onzin is en waarschijnlijk verschilt per persoon. Mijn rift S controllers rammen tegen kasten, vloeren, muren en zijn nog steeds in bijna nieuwstaat. Dat gezegd te hebben moet ik wel zeggen dat ik van die "Mamut Grips" er omheen heb zitten wat de greep beter maakt en mogelijkheid om ze ergens tegen aan te laten 'slingeren' nihil.

Dat de batterijen snel leeg raken klopt wel. Een week 'intensief' (2 uur per dag) de Rift S gebruiken kan ongeveer zorgen voor 4 lege AA batterijen.
Een van mijn Q1 controllers is gebroken door tegen mijn eigen arm aan te slaan (ja, handig he?). Wat ik zo hoor binnen de Echo Arena community zijn er ook bergen meer spelers die Q1/Rift S controllers slopen dan Rift (CV1) of Q2 controllers.
Kan mij het voorstellen wanneer je nog gewoon de 'pols' bindingen gebruikt ipv Mamut Grips (bijv).
Want dan bungelen ze gewoon vaak of als je ze perongeluk uit je handen laat vallen, dat ze dan ergens naar toe slingeren met enorme snelheid.
Bijna alle echo spelers gebruiken grips (mamuts of andere) en ze gaan nog steeds stuk.
Dat is best bizar. Ik 'misbruik' mijn Rift S al sinds de release en het werkt nog steeds perfect.
Headset zelf zit ook vol met krassen van waar de controllers er tegen zijn gekomen/gestoten, maar alle camera's zijn nog intact, idem controllers.
Een maat van me heeft dat ding ook al dik een jaar en daar is nog geen kras op te herkennen en ook nog nooit nooit iets van gebroken of losgekomen. Ik wil je best geloven, maar van al m'n vrienden die de Quest 1 en Rift S hebben, is er nog géén één waarbij er defecten of breuken in de controllers zijn.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 2 maart 2021 11:59]

N(VriendenLongTimeAgo)<N(EchoArenaSpelers)
Echt, een simpele google search of "Oculus Rift S controllers break/Damage/crack" en het zijn bizar weinig resultaten. Probleem is veel minder 'widespread' dan jij wilt doen laten geloven. Echo Arena spelers zijn ook maar een zeer klein percentage totale gebruikers, dus zegt ook niets.

Het grootste probleem dat je kan vinden van de Rift S/Quest 1 controllers is de batterijduur.
Of je gebruikt je Quest in combinatie met een extra accu die ik met klittenband achterop heb zitten... doe ik al meer dan een jaar (met de Quest 1). Kan zonder problemen nonstop gamen (meestal Steam games + Virtual Desktop 8 uur+).

[Reactie gewijzigd door WinterMute2025 op 1 maart 2021 19:45]

Oh, dat is zeker een optie hoor, desnoods nog met een extra dikke accu aan je riem hangend, dat was namelijk ook mijn idee als ik bv de draadloze module zou willen voor de HTC Vive Pro, maar die module is net zo duur als een complete Quest 2, dus hoezeer ik die kabel ook irritant vind van mijn Pro, 350 euro gaat met toch wel echt te ver om alleen maar aan die module uit te geven. maarja, de tracking van de Pro, en comfort van de headset is wel een stuk beter dan die van de Quest. (vooral het comfort van de Pro, dat je em lekker strak aan kunt draaien, vind ik zo fijn).
Heb een Rift S en een Quest 2. Heel eerlijk; ik zie het verschil tussen 80Hz en 90Hz echt amper. Dat dit misselijkheid veroorzaakt lijkt me ook sterk. Vooral stutters en tracking die niet lekker werkt veroorzaakt misselijkheid.
Yep, asynchronous reprojection en stotters/framedrops zorgen voor misselijkheid als primaire reden.
Maarrr er is een groep mensen die bij een lage refreshrate van de schermpjes óók misselijk wordt.
Toen ik met m'n 80hz Rift S een paar een Quest heb gebruikt (Beat Saber) merkte ik vrijwel niets. Maar m'n vriendin vond de quest (1) gevoelsmatig minder prettig dan onze Rift S terwijl je helemaal geen kabels heb hangen langs je rug.
Maar het kan óók zijn dat ze minder misselijk wordt vanwege die kabel. Dat het als een soort 'tether met de echte wereld' is. (Vergelijkbaar met de mensen die zo'n leren stripje onder aan de auto hebben hangen die zeggen dat het tegen wagenziekte is, al is dit een bewezen broodje aap)
Ik denk dat ze de afweging hebben gemaakt tussen hogere hz en langere batterijduur. Nu hebben ze misschien door updates dit verbeterd.
Dat 90 Hz mogelijk gemaakt zou worden was al bij release bekend, dat is niet gebeurd door klachten of zo.
Overigens ben ik zelf van een rift cv1 naar een Quest 1 gegaan en merkte eigenlijk niet echt veel van de stap omlaag naar 72 Hz.

Ik ben wel benieuwd of, als de Quest 2 inderdaad 120 Hz gaat ondersteunen, beat saber dat dan ook gaat ondersteunen. Op zich zijn de graphics niet zo ingewikkeld, ik kan me voorstellen dat de Quest 2 dat wel zou kunnen trekken. Ik ben er vooral benieuwd naar omdat Linus (van de tech tips) het zo'n merkbaar verschil vond bij die game met de index (op 144 Hz).
De 90 Hz stond in het begin ook niet aan. Ik denk dat ze het een en ander eerst uitgebreid wilden testen in verband met de prestaties en warmteontwikkeling.
Als ik het mij goed herrinner heeft het iets met keuringsinstanties te maken
De hardware wordt steeds leuker! En daardoor wordt het steeds moeilijker om het niet te doen, niet te kopen, zeker voor deze prijs. Maar ik wil gewoon dit soort praktijken van Facebook niet ondersteunen.
Heb mijn eerste Quest ook verkocht door de Facebookverplichtingen maar er lijkt niet echt een alternatieve headset aan te komen helaas.
Genoeg alternatieven, maar daar betaal je wel met euro’s voor de hardware.
Welke dan op standalone VR gebied? Ik ken alleen de Pico headsets maar die hebben gewoon geen content voor consumenten, die zijn puur voor zakelijk gebruik bedoeld.

En zonder content heb je er gewoon niks aan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 maart 2021 11:56]

Pico is idd top, wij gebruiken deze zakelijk. :) Je kan je eigen homescreen bouwen in Unity en hebt toegang tot allerhande API's waar je op de Oculus alleen maar van kan dromen.
Ja inderdaad, maar als consument heb je er niet veel aan want er is gewoon geen content voor :-(

Bij ons op het werk kijken we er ook naar als mogelijke optie. Goed om te horen dat ze bevallen!

PS: Er is ook een zakelijke editie van de Quest, die je ook in MDM kan enrollen. Heb hem zelf nog niet geprobeerd want hij is wel twee keer zo duur als de gewone Quest en ik heb er momenteel geen budget voor :) Dat maakt hem ongeveer vergelijkbaar met de Pico's natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 maart 2021 12:50]

Klopt, hoewel het met Sidequest ook wel wat begint te groeien voor consumenten maar natuurlijk nog lang niet op het niveau van de Oculus Store. Maar zelfs met Sidequest + PC VR zou je je met een Pico wel kunnen vermaken als consument, al moet je dan wel heel graag geen FB willen.
Sidequest apps werken op de Pico? Ik dacht dat de apps allerlei API's gebruiken van Oculus?
Ah verrek, toch niet blijkbaar :P Ik dacht dat ik die optie op Sidequest had zien staan, maar niet dus.

Pico maakt wel sinds kort gebruik van UnityXR, waardoor games voor de Pico ontwikkelen simpelweg een vinkje extra is in de instellingen. Ik denk dat best veel Unity/indie developers hierdoor ook hun game voor de Pico zullen gaan uitbrengen, al moet er nog wel wat gedaan worden qua platform.
PS5 variant schijnt eraan te komen, niet draadloos: 1 kabel.
Ja maar dat is ook geen standalone.

Standalone = alles in de headset, dus de CPU en GPU ook.

Momenteel is de markt voor standalone "gewoon opzetten en gaan" VR helaas beperkt tot Facebook. Waar je op prijs/kwaliteit gebied ook weinig te klagen hebt, alleen op privacy gebied natuurlijk wel. Om die reden hoop ik ook op wat meer spelers op deze markt.

Ik moet ook zeggen dat ik als PC VR liefhebber ook veel voordeel zie in de standalone functie. De apps zijn wat beperkter maar het gemak is heel groot, en je kan het ook van huis gebruiken.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 maart 2021 12:05]

De PS5 variant komt zeker niet dit jaar, en dus met kabel (alhoewel het mij niet zou verbazen als het uiteindelijke model toch via wifi6 draadloos zal kunnen werken met de PS5).
Zijn er echt goede alternatieven die zowel standalone VR als PC VR kunnen bieden?

Ik heb nog een Quest 1 en ik vind het heel fijn dat ik gewoon beneden in mijn woonkamer (waar ik alle ruimte heb, maar waar niet mijn PC staat) zonder kabels een potje Beat Saber kan spelen, maar dat ik ook in de kamer waar mijn PC staat Half-Life Alyx kan spelen door gewoon een kabel erin te prikken.

Ik ben ook geen fan van de praktijken van Facebook, maar ik vind de Quest (zowel 1 als 2) echt een machtig mooi apparaat.
Je kan Half-Life Alyx overal spelen via WIFI :)
Hoeft dus niet via een kabel. Doe ik ook en het werkt perfect!
Het kán wel, maar je hebt wel een hele goede WiFi verbinding nodig. En een zware PC natuurlijk. Ik heb er zelf uiteindelijk een speciaal AP voor ingericht.

In tegenstelling tot de standalone apps (zoals Beat Saber die ook op de headset zelf beschikbaar is), wat gewoon werkt zonder enig geknutsel. Voor massa adoptie is dit wel een heel belangrijk punt.
Heb zelf op elke verdieping een AP, maar dat zijn geen moderne wifi6 modellen. Staat je enige AP in de meterkast dan zal het niet lekker werken idd. Zware PC valt ook wel mee, je kan met de grafische instellingen spelen toch?
De extra load voor het encoden van de video was bij mijn vorige GPU iig al geen probleem (5700xt).
Ik heb een WiFI AC boven mijn hoofd hangen (Unifi AC-LITE) maar die werkte niet optimaal, ik had toch veel last van stotters (1x per seconde ongeveer een vrij merkbare stotter). Met Virtual Desktop uiteraard.

Met 1080Ti en Ryzen 5 2600 dus ik denk dat het aan de WiFi lag. Ik hoorde dat er met veel merken access points problemen zijn, en ook als er veel apparaten zijn aangemeld op 5Ghz. Vandaar dat ik een nieuwe Unifi 6 AP speciaal heb ingericht voor VR op een apart kanaal (en hangt ook boven mijn hoofd, niet al te dicht bij de andere :) )

Ik moet de nieuwe AP nog proberen met Alyx trouwens. Ik hoop dat de stotters daarmee opgelost zijn. Maar voor de gewone consument vind ik dit nog geen betrouwbare optie dus ik snap ook wel dat Facebook het niet standaard aanbiedt. Er zitten best nog wat haken en ogen aan.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 1 maart 2021 12:24]

Wireless is nu officieel ondersteund. https://www.youtube.com/watch?v=Rt1t_V2Gxho

Ik heb zelf UniFi In-Wall access points en deze werken perfect, nooit stotters. Wellicht is het toch je PC geweest?
Speelde toen zelf met een redelijke setup, Ryzen 5600 met een 5700xt en dat ging perfect.
Oh dat is nieuw. Dus je hebt nu niet meer de sideloading addon nodig? Ik ben benieuwd.

Ik heb wel veel apparaten op 5Ghz dus ik denk dat het daar aan lag, want ik heb geen last van stotters met oculus link. Maar ik ga het van de week proberen met de nieuwe AP. Een nieuwe CPU wil ik ook wel maar ze zijn nog niet goed leverbaar.
Belangrijk is ook om de AP's (2.4/5Ghz) te scheiden voor wat naam betreft. Als beide frequenties dezelfde SSID hebben wil met name de Quest2 nog wel eens terugschakelen naar 2.4Ghz.

Als je ze een andere naam geeft (Huiskamer-2Ghz / Huiskamer-5ghz) kan je de Quest forceren om op de 5Ghz frequentie te blijven werken.
Dat was het probleem niet, ik heb ermee getest en had continu 866Mbit in virtual desktop en 5ghz. Ik denk dat het de sharing met andere apparaten was.

Ik heb van het weekend een dedicated AP aan het plafond opgehangen maar nog geen tijd gehad te testen :)
Ik gebruik ook een dedicated Unifi AC-Lite i.c.m. Virtual Desktop en dat draait echt als een zonnetje. Wellicht nog een keer de settings doorlopen/finetunen?
Ja de AC was ook niet dedicated voor VR. Dat was het probleem denk ik.
Zware PC valt reuze mee. Vorig jaar toen ik de Quest 2 in huis had a September, had ik nog een I7 2600 (4.4ghz) en een GTX 970 SC2 (weliswaar zwaar OC'd) - maar HL Alyx ging meer als goed zat op medium settings. Star wars Squadrons en Project Wingman op ultra (maargoed, flight arcade games hebben niet veel geometrie dus dat was te verwachten)

Inmiddels 2 maanden daarna geupgrade naar een 3080 met een 10700K maar voor de spellen die ik speeldde op PCVR was dat niet essentieel
Er zijn weinig serieuze alternatieven, vooral als je draadloos wil. Maar ook als je gewoon een hogere resolutie wil.

Draadloos is zeker een pré, maar ik kan dat draadje ook wel overleven. Maar ik zit nog gewoon met mijn Rift CV1. Wat is het alternatief? Een Index, die echt gewoon te duur is imo. Reverb G2 heb ik geprobeerd, en headset zelf is prachtig, maar het totaalplaatje was het toch niet voor mij. Dus dan kom je bij de Quest 2 uit. Die ik overigens ook geprobeerd heb, en iig standaard is het comfort echt heel slecht tov mijn CV1, en algemeen heeft hij gewoon fikse minpunten omdat hij standalone is, en ik niet op zoek ben naar standalone. Natuurlijk kan je hem aan je PC koppelen, anders had ik hem niet overwogen, maar er zitten wel trade offs in het design vanwege standalone waar ik niet blij van wordt (front heavy, geen directe displayport verbinding, maar een stream met compressie, wat betekend dat je om te beginnen al een betere GPU nodig hebt voor dezelfde performance).

Oftewel, zoveel alternatieven zie ik niet. En zit dus nog lekker bij mijn CV1 totdat er iets beters op de markt komt, of hij dood gaat en ik geen keuze heb (en dan waarschijnlijk wordt het toch een Q2, bij gebrek aan alternatieven).
Rift S zit dus niet in je interesse, want die al al meer in prijs gedaald en qua resolutie en comfort bijna hetzelfde als Rift CV1. Natuurlijk is tracking niet overal mogelijk, maar beeld is wel stuk scherper dan oude Rift CV1. Kleur levels zijn vrijwel hetzelfde behalve volledig zwart.
En natuurlijk die IPD, die zit vast.

Index is duurder, maar is wel 1 van de beste headsets. Daar betaal je dan ook voor.
IPD van een Rift S komt voor mij persoonlijk wel goed, voor andere is dat wel een punt. De 80Hz van een Rift S maak ik me eerder zorgen om. En ja, er werd altijd geclaimd dat je dat niet zag op r/Oculus, en zodra de Q2 kwam met 90Hz was het ineens wel duidelijk beter dan 80Hz...

De Q2 op 72Hz zag ik iig echt knipperen in mijn ooghoeken, dus dat was niet te doen voor mij. Op 90Hz heb ik geen problemen, dus ja, 80Hz zou spannend zijn.

En al de Index nou een betere resolutie had, dan had ik hem zeker overwogen ondanks zijn prijs. Maar nu betaal je bijna €1100 en heb je nog steeds een resolutie die gewoon achter loopt. Overigens wel de enige headset die echt overall een upgrade is tov mijn €400 CV1 die ik ruim 3 jaar geleden kocht....
Ik heb zelf Rift S en heb weinig problemen met 80 Hz. Waarschijnlijk zijn je ogen ietsje scherper en gevoeliger. Ook Quest 2 op 72Hz zelf geen persoonlijke hinder gevonden.

Het is wel feit dat sommigen mensen ietsje scherper zijn en meer opmerken op lagere refresh, maar in algemeen is het geen probleem voor meeste mensen. Bedenk wel dat als je in zwaar spel zit, of in overvolle VRChat kamer zit, dan heb je minder dan 40Hz refresh voor je ogen.
Echter dan heb je wel ATW/ASW actief die het omhoog schalen. En daar komt dan bovenop dat voor low persistency, de achtergrondverlichting van het display knippert. En dat is dus hetgeen wat ik zie knipperen (of iig echt net op randje wel zien / niet zien ligt voor mij) in mijn ooghoeken. En als je op 40/45Hz draait met ASW, dan draait het scherm nog wel gewoon op 80Hz/90Hz.
LCD zelf algemeen doet niet veel aan knipperbeeld, het zal dus liggen aan achtergrond verlichting want daar komt meeste impact vandaan. In headsets hoeft verlichting namelijk niet vol werken.

Ik zie wat je bedoelt met ASW besturing. Het is vergelijkbaar met spel dat op 90 Hz rendert maar je computer scherm zelf blijft op 60Hz, als voorbeeld. Ook als je GPU te zwak is en spel op 30 Hz rendert, scherm refresh is nog altijd 60 Hz.
Niet echt, een Quest 2 is standalone, kan draadloos aan een PC gekoppeld worden, heeft inside out tracking met goede tracking en heeft een goede resolutie met goede refresh rate.

Er is geen concurrent die die veelzijdigheid heeft.
Wat klets je nou er is genoeg alternatieven, zo als de Valve Index, en de HTC Vive Cosmos Elite, en de Samsung HMD Odyssey+, en de HP Reverb G2, en de PlayStation VR.

Met andere woorden zat andere keuzes.
Niets van wat je opsomt is standalone en draadloos en dat zijn net de punten die me hebben doen besluiten een Quest te kopen. Niet vergelijkbaar dus.
Ja kan de HTC en Vivi draadloos maken met DEZE, dus als draden een probleem is kan je die probleem weghalen.

En jij zij duidelijk:
Heb mijn eerste Quest ook verkocht door de Facebookverplichtingen maar er lijkt niet echt een alternatieve headset aan te komen helaas.
En daar is niks van waar, want er zijn al jaren alternatieve headsets.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 2 maart 2021 18:01]

389 euro enkel voor de module om hem draadloos te maken... Wees eerlijk, dit is geen alternatief voor de Quest (2). De Quest is betaalbaar, draadloos en standalone. Je hebt nog geen enkel waardig alternatief aangebracht.
389 euro enkel voor de module om hem draadloos te maken... Wees eerlijk, dit is geen alternatief voor de Quest (2). De Quest is betaalbaar, draadloos en standalone. Je hebt nog geen enkel waardig alternatief aangebracht.
Sorry VR is op zichzelf al helemaal niks, omdat er bijna niks bijzonders voor is, er is letterlijk een handje vol volwaardige spellen voor (PS4 VR niet mee gerekend), en dat na 5 jaar met april, dat zegt al niet veel goeds, dat en meer dingen is ook de rede dat ik er geen een koop, me neef heeft de HTC Vive in 2016 gekocht, en heb er ook meerdere keren mee gespeeld, maar na wat maanden gebruikte hij hem nog amper, en nu helemaal zo goed als niet meer, vanwege een simpele rede, er is maar een handje vol volwaardige spellen voor.
Welke praktijken? Dat Facebook account? Of die heb je al, en dan vraag ik me af waarom nu die grens getrokken wordt. Of je doet zoals ik: Maak een FB account aan met eigen naam, alle privacy instellingen op max, 0 vrienden. Zelfs vriendschaps verzoeken sturen kan niet. Koppel Oculus account en doe nooit meer wat met dat FB account.

Probleem opgelost.
Behalve als er door 1 of andere vage reden je Facebook account geblocked word. Ben je meteen al je geld kwijt wat je aan Quest games hebt uitgegeven... Doorverkopen van je Quest 2 met games is ook min of meer niet mogelijk.... ikzelf koop daarom nog geen Quest 2, en game lekker verder met mijn Quest 1 (+ Virtual Desktop / Steam) én mijn Oculus login. Alle games op Steam kan Facebook mij niet afpakken.....

[Reactie gewijzigd door WinterMute2025 op 1 maart 2021 19:54]

Maar kan Valve je steam account ook niet blokken? ben je alle aankopen kwijt?

Weet niet wat voor telefoon je hebt maar kan google je account ook niet blokken? ben je alle aankopen kwijt...

Iphone? kan apple je account niet blokken ben je al je aankopen kwijt?

Is dat niet een eigenschap van alle online 'app' stores?

Er is totaal geen 1 reden.. sterker nog juist een heleboel redenen dat Facebook en of Valve / Apple je account NIET BLOKKED want het is nu juist dat waarmee ze geld verdienen?

[Reactie gewijzigd door Antonie_Bouman op 1 maart 2021 21:07]

Facebook is heel snel met accounts blocken die fake zijn of waar te weinig info op staat. Er wordt dan naar een identificatiebewijs zoals een identiteitskaart of paspoort gevraagd. Weiger je dat mee te delen aan Facebook dan ben je je account kwijt. Is gebeurd met een account dat ik anoniem probeerde te gebruiken.
Ik heb geen Quest 2 games, enkel virtual Desktop. De rest zit gewoon op Steam. Quest 2 native games zien er niet uit. Robo recall unplugged = Robo recall potato mode. Verder is er voor Facebook geen enkele reden om een Facebook account te blocken waar verder niks mee gebeurt als die op de echte naam aangemaakt is. De reden van blokkade door facebook lijkt me dus niet echt valide, de kans dat dit zomaar gebeurt is erg klein.

En doorverkopen van een Quest met games is sowieso niet echt de bedoeling volgens mij. Die zitten in je Oculus account en die is persoonlijk. Maar goed als het kan, waarom niet. Ik ben in ieder geval niet van plan om die games door te verkopen, doe je ook niet met je Steam account trouwens.

Verder heb ik de hogere refreshrate nodig en de betere controllers van de Quest 2. Het facebook account zal me jeuken, zoals ik al zei, 1 keer gebruikt en daar blijft het bij.

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 2 maart 2021 12:33]

Dat heb ik dus ook gedaan maar je ben wel 10 minuten bezig om alles uit te zetten die raten hebben gewoon alles maar dan ook echt alles standaard open staan als je een account aanmaak,
En je wordt vervolgens overal getracked.
Top aankoop geen cent uit gegeven in de FB store behalve virtual desktop,
en al me* games gekocht op steam.

Er is geen voordeligere VR headset op dit moment. Vooral bij met een 30XX gpu.
HL alyx is een genot streamen vanaf een pc. Of bedraad!
Quake 2 in VR is zo veel boeiender dan quake 2 RTX.

[Reactie gewijzigd door gunghir op 1 maart 2021 12:25]

kans gemist om ALVR te gebruiken :D 0 € voor facebook ^^
Ik heb een hele tijd met ALVR gewerkt, en kreeg het niet stabiel. Met Virtual Desktop is het zo veel uitgebreider en eenvoudiger te configureren, en zie je ook tijdens het gamen optioneel waar je bottleneck zit. Niet te vergelijken.
ALVR heeft gisteren een update gehad. Tja, ik begon met ALVR maar heb toen Virtual Desktop in de sale gekocht... Beste Oculus Store aankoop ever.
Hier het zelfde, ik had eerst een HP Reverb G2, en daarvoor een Rift CV1 en een Rift S. Die Reverb G2 is na een week terug gegaan. Alleen het beeld en de ergonomie waren superieur, betere resolutie en fantastische kleuren. Wel werd het onscherp buiten het midden van de lens. Verder was alles ruk, van Windows Mixed reality tot controllers tracking, batterijen, niet werken met AMD mobo. Ingeruild voor een Quest2. Nog een andere hoofdband, powerbank en siliconen masker gehaald and never looked back.
De techniek is mooi voor 120 Hz, want daarmee komen ze in de buurt van Index headset.

Er is wel 1 groot MAAR bij.
120 Hz refresh betekent dat grafische unit harder moet werken. De stroomverbruik neemt toe. Zeg maar, Quest op 120 Hz zal zeker minder lang op accu meegaan dan op 90 Hz.

EN

Via Link op 120 Hz betekent ook weer dat je computer nóg harder moet werken. Vooral GPU moet meer encoden voor stream. Je kan dit niet doen met oudere GTX1070 of GTX1080. Het is meer voor krachtigere RTX30xx kaart, eigenlijk minstens RTX3070.

Deze ontwikkelingen hebben dus ook nadelen. Ze kunnen wat proberen, maar het is geen goedkope oplossing, het is juist beetje duurdere oplossing voor meer "luxe". Het zal meer vragen van Quest 2 en van je computer.
Zou graag een 3070/3080 willen kopen (voor een normale prijs)
Gezien de chiptekorten en staat markt denk ik dat prijzen pas weer op 2020 niveau komen over minstens half jaar of in 2022. Prijzen zullen niet zo snel zakken zolang fabrieken niet sneller kunnen draaien ivm corona beperkingen.
Tja klopt. Maar eerst ons lekker maken met de introductieprijzen, en daarna 400euro duurder "maken" is gewoon een no-go (principe kwestie). dan wacht ik tot 2022 of zoek een alternatief.
ik vind het zo jammer dat de cosmos van Vive niet iets hoger kan.
Met opvoeren van refresh op HTC Cosmos en HTC Vive betekent dat hardware in je headset nog warmer wordt. En dat wil je niet hebben.

Je kan niet zomaar elke headset op hogere Hz zetten... hardware is vaak niet op berekend.
zo warm is de cosmos niet.
feit dat FB veel meer kan puchen is een beetje raar natuurlijk.
Met opvoeren van refresh op HTC Cosmos en HTC Vive betekent dat hardware in je headset nog warmer wordt. En dat wil je niet hebben.

Je kan niet zomaar elke headset op hogere Hz zetten... hardware is vaak niet op berekend.
Welke hardware. De schermpjes?
Chips vooral die data verwerken. Die kan aardig warm worden. Schermpjes zijn gewoon oled, maar ze worden aangestuurd door hardware. Hogere 120 Hz = sneller refresh = meer dataverwerking, meer verbruik, wordt warmer van. Een aansturing van oled is anders dan LCD hoor.
Tailfox, Beetje offtopic, maar hoe bevalt de HTC Cosmos ? Ik wilde hem eerst ook kopen bij release, maar zag toen de negatieve reviews op youtube... tracking.... was niet bepaald goed.... Is dat verbeterd tegenwoordig ?
Voor inside out tracking werkt het goed.
Ga er wel van uit als je zeer onregelmatig speelt dat je je kamer moet Calibrenen. Dit kost ongeveer 3 minuten.

Bij mij zit die perfect maar er zijn ook mensen die hem niet scherp krijgen. Wat ze anders doen dan ik geen idee. Maar er zijn mensen die er echt wazig door blijven kijken.

(Al heeft mijn vriendin dit ook bij een index) (misschien is ze stiekem een beetje scheel)

Tracking zolang je zorgt voor voldoende verlichting werkt het goed. De updates hebben het echt goed verbeterd.
(Het is en blijft inside out tracking wat altijd slechter is dan outside in tracking)

Maar ik kon mijn set zo mee nemen en opzetten bij iedereen.

Verder controllers zijn prima. Al denken sommige spellen dat het vive wands zijn. Maakt 9/10 niet uit.

Ik speel trouwens:

Beat saver
Star Wars squadrons
Flight Sim 2020
Half life alyx
Pistol whip
Tetris effect
Budget cuts(1 en 2)
Nog wat andere spellen ook wel gespeeld.
Heb hem nu langer dan een jaar en merk dat ik nu echt nooit meer flatscreen game.

Heb ook nooit echt gehad dat de beelden sneller moeten zijn.
(Al komt er weinig updates uit vive)

Zoek je een headset die het doet zonder veel gezeik. Zou ik deze zeker als optie mee nemen. Zeker nieuw krijg je er nog 6 maanden viveport bij (soort Netflix voor games)

Tldr: met voldoende licht is de tracking ruim voldoende

[Reactie gewijzigd door tailfox op 1 maart 2021 23:19]

Nou laat maar door komen !