Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Doom Eternal bracht 450 miljoen dollar op in eerste negen maanden'

Doom Eternal zou 450 miljoen dollar hebben opgebracht in de eerste negen maanden na de release. Dat blijkt uit een inmiddels verwijderd bericht van een ontwikkelaar die aan de game werkte. De shooter van id Software kwam uit in maart vorig jaar.

Het bericht zou afkomstig zijn van David Saunders, de voormalige product management lead bij id Software. Op onder meer Resetera is een screenshot van het bericht te zien, waarin hij het bedrag van 450 miljoen dollar specifiek noemt.

Waarschijnlijk staat dit bedrag voor alle inkomsten en alle platforms, dus ook de seizoenspas die toegang geeft tot de dlc genaamd The Ancient Gods, die in oktober vorig jaar uitkwam. Voor de rest zijn er weinig andere inkomstenbronnen; Doom Eternal heeft geen microtransacties of een in-game winkel. Spelers kunnen weliswaar skins vrijspelen, maar dat gaat enkel door het inzetten van ervaringspunten.

Doom Eternal kwam op 20 maart uit voor de pc, PS4 en Xbox One. In december vorig jaar kwam daar een versie voor de Nintendo Switch bij. De shooter werd in september vorig jaar ook onderdeel van het Xbox Game Pass-abonnement. Tweakers schreef in maart vorig jaar een review van Doom Eternal.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

01-03-2021 • 10:49

70 Linkedin

Reacties (70)

Wijzig sortering
Hoewel ik heb genoten (en gepwnd) met DOOM ‘16 op de ps4 en ik reikhalzend uitkeek naar Eternal vond ik het toch een stuk minder dan het ‘orgineel’

Voor mij was het net iets te veel van het goede. Waar DOOM met de controller nog goed te doen was zijn ze met Eternal een stapje te ver gegaan. Je komt gewoon vingers/knoppen te kort met lopen, double jump, dashes, schieten, (juiste wapen kiezen met de juiste mod om vervolgens op de juiste plek te raken bij enemy xyz) glorykill, chainsaw, flamethrower en diverse grenades terwijl je door 20 verschillende enemies tegelijk wordt aangevallen en je door de map moet manoeuvreren terwijl al heb bovenstaande gaande is.

Zoals ik al zei heb ik DOOM ‘16 vrij makkelijk op medium kunnen uitspelen maar in Eternal kom ik er gewoon niet op easy (definitly too young to die) doorheen O-). Op de pc zal het anders zijn maar voor een controller mis je gewoon nog een paar knoppen voor die chaos.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 1 maart 2021 14:23]

Sluit ik me helemaal bij aan.
Heb ‘m op de PC en heb een aantal speedrunners opgezocht en ze zeggen het allemaal: Dit spel is gemaakt voor de PC.

Het spel is zo snel en de sleutel tot succes is veelvuldig switchen van wapens, zeker in de latere levels. Hiervoor heb je echt je keybinds op toetsenbord nodig. Je hebt het ‘weapon wheel’ om te schakelen maar dat is uiteindelijk echt ontoereikend.

Voor PC:
Absoluut een aanrader, durf zelfs te stellen een evolutie voor het genre. (Ben een beetje fanboy maar ik meen het echt).
Ik vond er weinig aan (pc versie) Veel te veel jump secties, en veel te moeilijk. Doom 2016 heb ik op één van de moeilijkere difficulties uitgespeeld, maar eternal geraakte ik echt niet door.

Dat constant switchen van wapens ... meh.

Was wel onder de indruk van graphics en hoe vlot het allemaal draaide.
ik ervaarde juist het tegenover gestelde waar doom 2016 je elke keer in een arena liet vechten voordat je verder mocht en je alleen wapens switchte als je ammo opraakte (rinse ane repeat),
vind ik dat ze in eternal hier iets beter mee zijn omgegaan, alles was vloeiender je vecht weliswaar nog steeds in arena's voordat je weer verder komt maar doordat je dus als speler meer moet variëren en meer manieren zijn om de demonen te killen speelt eternal veel gemakkelijker. het blijft een arcade shooter. Als ik de oude doom 98 speel dan switch ik ook van wapens omdat de ene effectiever is tegen bepaalde demonen of om even veel demonen te killen in korte tijd, desondanks heb ik de shotgun met ketting in eternal veel gebruikt zelfs tegen de meest onmogelijke demonen.
Ook was ik blij met de rust momenten en geniet momenten met de jump parkours, even bijkomen, slokje drinken genieten van de nieuwe id tech 7 en rip and tear!
de jump parkours naar secrets en collectibles waren wel heel pittig.

Zoals jaaoie17 zegt was munitie en armor wel een beetje apart met de trucjes om te blijven overleven en tegen het einde was dit best frustrerend om te overleven en naar de volgende stage te kunnen gaan.
(ik heb hem gespeeld op pc)
Eigenlijk vond ik Doom 2016 veel beter, daar had je nog een beetje missies. Bij eternal is het gewoon van de ene naar de andere wave. En ook die trucjes, wat je contant moet doen voor munitie, ammo en health.
Het basisspel is nog te doen met controller op nightmare. Maar The Ancient Gods echt gigantisch moeilijk met controller. Heb hem met wel met heel veel bloed zweet en tranen kunnen uitspelenop nightmare maar ik geloof het idd als anderen zeggen dat het beter te spelen is met een muis en toetsenbord. Sommige reflexes en weapon switches zijn gewoon onmogelijk met een controller. Wel echt een super vet spel, zeker de DLC.
Kan je niet een toetsenbord en muis aan je Xbox hangen?
Heb een ps4 helaas :(
Ook daar kan je gewoon een muis en keyboard op aansluiten via USB...
https://help.bethesda.net...20support%20on%20console.
DOOM Eternal does not have keyboard and mouse support on console.
Dus ook al kan de console keyboard en muis aan moet het spel het ook ondersteunen. Helaas is dat vaak genoeg niet zo.
Ik heb de game gespeeld op de Xbox One - later op de series X en heb het met veel plezier uitgespeeld met de controller. Ik vond de vorige Doom juist veel lastiger om te spelen op de console.
Dat dus. In DOOM deden alle wapen gewoon veel damage bij alle enemies en kon je het bij je 2/3 favo wapens houden zonder te switchen. In Eternal ‘moet’ je echt het juist wapen, en mod, bij de juist vijand (en op de juiste plek) gebruiken anders gebeurt er niet zo veel. Dus het constant wapens switchen en in combinatie met de nieuw toegevoegde flamethrower en grenades werkt het gewoon niet goed genoeg op de controller.

Tenminste het werkt wel, maar niet met die snelheid xd

[Reactie gewijzigd door er0mess op 1 maart 2021 14:25]

Maar dat geldt toch zo'n beetje voor alle non-basic FPS games? Tenzij je maar 1 of 2 wapens hebt (of heel veel die allemaal ongeveer hetzelfde doen) en maar 1 of 2 bewegingsmodi is het met een controller niet erg praktisch spelen (los van de voorkeur om alleen je duim te kunnen gebruiken vs al je vingers, pols en arm met mikken).

Je hebt met games die je wat meer tijd geven daar wat minder last van (je kan immers een multi-level menu gebruiken), maar als het echt sneller moet heb je meer dedicated input nodig, en erg accurate input die in een beweging zowel snel grof gebruikt kan worden als verfijnd.
Ik begrijp je punt inderdaad.
Denk dat je gelijk hebt dat vrijwel elke shooter makkelijker speelt met keyboard en muis.

Doom Eternal legt alleen de lat wel echt heel erg hoog.

Door de vele wapens/mods, en het feit dat veel deamons eigenlijk met een specifieke combinatie gedood moet worden moet je echt veel en snel switchen.

Daarnaast is het snel, en als je niet constant in beweging blijft overleef je het niet.

Ook een fantastisch element is hoe je health, armor en ammo verzameld. Dit is schaars en moet daardoor tijdens de intense combat gebeuren dmv verschillende tactieken.

Alles bij elkaar echt hardcore om te masteren.

Edit: typo

[Reactie gewijzigd door B0KIT0 op 1 maart 2021 16:53]

Door de vele wapens/mods, en het feit dat veel deamons eigenlijk met een specifieke combinatie gedood moet worden moet je echt veel en snel switchen.
Dit ... het is geen lekker potje knallen meer, je moet er bijna voor gestudeerd hebben :)

Ik had ook moeite om goede keybindings te vinden voor alle controls + een dedicated binding voor elk wapen.

En hoe kom je eigenlijk te weten welk wapen het beste werkt tegen welke vijanden?
je kan in het demonen lore boek in het menu zien wat hun weaknesses zijn en daar staat volgens mij ook t wapen bij dat je moet gebruiken(sticky bomb voor die eenoog en micro missiles voor die gasten met die jetpacks en die precision gun voor die spinnen demonen etc)
Dit is een van de eerste degelijke kritieken die ik lees (al het andere geklaag slaat nergens op imo. Nee, het is geen CoD, of Battlefield, en neen, het is ook niet Doom 2016. Die spellen bestaan al, laten we blij zijn dat de gameplay niet identiek is aan Doom 2016, dat was saai geweest voor een tweede keer).

Maar, heel even: mogen we op PC eindelijk nog eens een PC-first shooter, alsjeblief dankjewel? Eentje waarbij de ideeën van de game makers niet beperkt worden door consoles, zoals meestal het geval is? Eternal is heerlijk uniekqua gameplay deze dagen, en nu je het benoemt snap ik dat de controls moeilijk zijn emt een controller, maar net die in-game loop van schieten, wapens switchen, flame belch, glory kill, chainsaw, repeat, dat is de core loop waar Eternal voor kiest en die hebben ze geweldig goed geperfectioneerd.

Als ze hiervan afzagen enkele en alleen omdat de controller nu eenmaal een minder veelzijdige manier is om een shooter te spelen vergeleken emt muis en toetsenbord had ik dat enorm jammer gevonden: niet alle games moet zo simplistisch als halo spelen ;)

[Reactie gewijzigd door kiang op 1 maart 2021 16:19]

Maar, heel even: mogen we op PC eindelijk nog eens een PC-first shooter, alsjeblief dankjewel
Eindelijk? Het is juist de PC die decennia lang het fps platform is geweest. Niet dat je niet een punt hebt, ben zelf ook 20 jaar lang pc gamer geweest. Maar dat pc er (atijd) bekaaid afkomt als het op fps’en aankomt is natuurlijk niet waar. Juist het tegenovergestelde!

Maar zoals ik al aangaf. Het is een (erg goede) game. Maar door het toevoegen van de flamethrower, grenades en meathoek en het (moeten) switchen van wapens (ten opzichte van DOOM 2016) merk je gewoon dat je tegen beperkingen van de controller aanloopt en daarom, op de console iig, het ‘orgineel’ beter is imo.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 1 maart 2021 17:08]

Maar dat pc er (atijd) bekaaid afkomt als het op fps’en aankomt is natuurlijk niet waar. Juist het tegenovergestelde!
Nou, Doom Eternal is de eerste grote fast-paced shooter sinds Unreal Tournamet 2004. Sindsdien zijn shooter eigenlijk bijna allemaal stijl Halo (met erg simpele 2-wapen loadout) of stijl CoD/BF (met een iets grotere loadout van 4 wapens), en het tempo is een stuk lager dan vroeger. Ik kan me natuurlijk vergissen, maar dit ging hand in hand met de opkomst van shooters op consoles (met de OG xbox en de PS2).

Kan natuurlijk zijn dat de markt het simpelweg niet wilde, maar ik had het gevoel dat dat lagere tempo en lagere hoeveelheid wapens er was om shooters speelbaar te houden op consoles.
Er zijn genoeg shooters met meer wapens hoor. Ratchet and Clank gebruikt bijvoorbeeld een weaponwheel en pauzeert het spel tijdens het kiezen. Destiny had je meer wapens in je inventory en kon je kiezen om te switchen in de menu. Dat de games wat rustiger geworden zijn zal vast ook wel door de console komen maar ook dat men meer de omgeving is gaan gebruiken. Dus dat je meer achter muren schuilen in plaats van dodgen. Want hoe realistisch zou het zijn als ze een spel maken die tijdens de 1e/2e wereld oorlog afspeelt en iedereen komt hersenloos op je af rennen of probeert de kogels te ontwijken met dodgen.
Het was even wennen, maar ik vond het uiteindelijk een heerlijke game. Zelden een game gespeeld met zo'n goed uitgebalanceerde moeilijkheidscurve. Elk level weer een nieuwe uitdaging. En ik vond de maps over het algemeen ook wel heel tof.

De DLC is trouwens kwalitatief echt een stuk minder. Daar hadden ze van mij nog wel wat meer QA-tijd in mogen steken.
Volledig mee eens!

Ik had oorspronkelijk Doom Eternal gekocht voor de PS4 (Slim). De game draait echt super smooth op PS4, maar vanaf "Super Gore Nest" vond ik het echt te chaotisch worden met de DualShock controller... Nog even verder gespeeld in Arc Complex, maar daarna heb ik Doom Eternal voor PS4 toch maar verkocht op de tweedehands markt...

Daarna Doom Eternal gekocht voor de PC (actie op Steam) en helemaal opnieuw begonnen: het spel is echt een heel andere ervaring met toetsenbord en muis i.p.v. DualShock controller!

Ik heb hem ondertussen bijna uitgespeeld, enkel "Icon of Sin" nog verslagen. :) En daarna uiteraard de DLC nog doen.

[Reactie gewijzigd door braek op 1 maart 2021 11:29]

Hier ben ik het niet mee eens. In het begin was het inderdaad moeilijk ja, maar ik heb (met natuurlijk redelijk wat dood gaan) het spel gewoon uitgespeeld op ultra violence. En dat voor iemand die maar een uurtje of 3 gamet per week.
Het is gewoon even wennen.
Met back buttons was die goed te doen.
Ik heb Doom Eternal en '16 op Nightmare uitgespeeld en dat was nog wel te doen met wat trial en error. Maar die uitbreiding van Doom Eternal kom ik gewoon maar niet door. Misschien zijn de skills wat rusty, maar ik heb het gevoel dat de uitbreiding op Doom Eternal echt een tandje bij moet. Ik vind de snelheid van Doom Eternal veruit superieur t.o.v. Doom 2016, al kom je soms wel in de knoop met je vingers maar dat maakt het juist uitdagend. Met controller lijkt me dat echt niet te doen joh.

Offtopic: wat ik wel jammer vind is dat sommige achievements op pc (steam) niet goed getracked worden. Ik heb de game meerdere malen uitgespeeld, maar sommige achievements krijg ik gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Lampiz op 1 maart 2021 12:59]

Ik heb Doom Eternal en '16 op Nightmare uitgespeeld en dat was nog wel te doen met wat trial en error.
(...)
wat ik wel jammer vind is dat sommige achievements op pc (steam) niet goed getracked worden.
Je hebt het dus op de pc gespeeld. Mijn, en de daarop volgende reacties, gingen over de console (ps4) versie.
Ik deel uw mening maar ook als je keyboard gebruikt. De platform secties en Marauder kon ik nog wel vergeven maar de munitieschaarste en de daarbij behorende glory kills en / of wapenwisseling is iets waar ik niet van kan genieten. Die wapenwisseling is voor mij ook niet te doen: de (numerieke) toetsen zitten gewoon te ver weg voor mijn vingers en ik ga niet mijn schema omgooien voor een game.

Jammer want de combat is erg goed verzorgd en de game loopt soepel. Hoewel ik hem de tweede keer op ultra violence heb uitgespeeld zal ik deze game niet snel meer opstarten.

[Reactie gewijzigd door gast128 op 1 maart 2021 13:37]

Ik heb hem ook uitgespeed (op PC) en vond het een mooie balans in moeilijkheid. Wel veel switchen idd, maar dat vond ik ook wel weer eens een leuke uitdaging erbij. Uiteindelijk heb ik zelf gewoon vrij weinig gedaan met grenades en al helemaal niet die vlammenwerper gebruikt, maar dat kan je ook zien als voorkeurskeuze.
Je hebt dus zeker wel een punt, maar ik vond het niet storend genoeg om de game er niet voor te kopen bijvoorbeeld. Het had echt wel de moderne doom feeling, en de soundtrack.... wow :)
Een van de weinige spellen die me kippenvel gaf bij sommige engagements, en een "try harder" moeilijkheidsgraad had op een aantal momenten.
Dat komt omdat een dergelijk spel inderdaad het beste speelt met muis en toetsenbord. Alhoewel ik het nog redelijk vind gaan op mijn telefoon via de Xbox cloud

[Reactie gewijzigd door dezwarteziel op 1 maart 2021 13:45]

Als sporadische speler is het zelfs op PC een hele uitdaging om de keybinds allemaal vlot te beheersen... Als je na enkele weken pauze er terug mee begint is het echt wel even denken hoe het terug allemaal in elkaar zat die knoppen :-)

Maar ik geniet echt wel van de game, ook qua graphics en performance draait het super vlot op een oudere RX570 kaart..
Hoewel ik beide op Nightmare heb uitgespeeld (op PC), kan ik me erg vinden in wat je hier zegt: het is teveel geworden.

Neem de chainsaw: in Doom'16 was je chainsaw de ultieme "f*ck it, als ik 'm nu niet gebruik ga ik dood" wapen. Het voelde enorm krachtig om'm te gebruiken. In Eternal is het "ah ja, elke derde imp moet ik met m'n chainsaw doodmaken zodat ik genoeg ammo heb". Een wapen wat je continue gebruikt, en vaak op zwakke vijanden, is geen "power weapon" meer. En daarmee gaat voor mij de lol eraf.

Het argument is dat je in Eternal "tactischer" moet spelen. In de praktijk roteer je domweg je "special" abilities in hetzelfde riedeltje en ben je veel beperkter in welk wapen je kan gebruiken. Als ik een tactisch spel wil spelen start ik wel een potje Starcraft op. In Doom wil ik gewoon lekker knallen. Eternal is nog steeds een leuk spel, daar niet van. Maar het haalt het niet bij de soundtrack en gameplay van Doom'16.

Terzijde, ik recent BPM: Bullets Per Minute opgepikt, en dat komt voor mij erg dicht bij het gevoel van Doom'16. Goede soundtrack, enorm hoge skill-ceiling, en alles draait om rennen vliegen dashen vallen en schieten. Sterke aanrader voor fans van no-nonsense shooters.
Ze gingen met Doom 2016 mooi terug naar de basis, lekker knallen. Stappen ze in Eternal er weer vanaf met die double jumps, dashes, schouder kanon zooi en halve rpg elementen. Dan denk ik dat ze het daar niet helemaal snappen, ondanks die winst. Want er zijn meer mensen die Eternal links hebben laten liggen.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 1 maart 2021 16:21]

Eh ok is dit een goed resultaat of wat ze verwacht hadden of beneden de verwachting?

Getal is leuk maar zonder iets meer informatie zegt het niets.

Hopelijk is het een hee goed resultaat zodat andere ontwikkelaars zien dat ze ook gewoon zonder micro transacties geld kunnen verdienen.
Kijkend naar ontwikkelingskosten van de duurste games ooit kan je er met enige zekerheid van uit gaan dat 450 miljoen een prima resultaat is. Vergelijkbare shooters kosten rond de 50 a 60 miljoen qua ontwikkelingskosten, doom eternal wellicht nog minder aangezien de engine en een groot deel van de assets al ontwikkeld waren voor de vorige game.

https://en.wikipedia.org/...ve_video_games_to_develop
Doom 2016 draait op Tech6 en Doom Eternal draait op Tech7, dus nee, niet dezelfde engine. Ze zullen vast een deel van de assets hebben kunnen hergebruiken, maar volgens mij hebben ze alle textures een overhaul gegeven. Daardoor is Eternal ook kleiner (qua disk space). (zal kijken of ik daar nog een link van kan vinden)
In DOOM 2016 werden megatextures gebruikt. Gelukkig is Id er eindelijk achter dat dat een slecht idee was. Zitten zoveel nadelen aan.
Ah ja ! Dat dus. Thanks, ik had even niet meer paraat hoe het ook weer zat.
DOOM 2016 zou zo'n 65 miljoen hebben gekost, maar de ontwikkeling daarvan duurde veel langer. Als sequel zal Eternal een stuk goedkoper zijn geweest. De koers lag veel meer vast.

Je kunt er in ieder geval van uitgaan dat de game immens succesvol is.
Gezien deze info van een LinkedIn profiel komt, is het niet bepaald de intentie om dit te contextualiseren :P

Maar als we even aan napkinmath doen: 450 miljoen omzet suggereert minstens 7.5 miljoen verkochte games aan €60. In de realiteit ligt dat getal van €60 omzet per game zeker lager door o.a. de marge die door de retail/platformhouders genomen wordt, door kortingen etc.

Vanuit een ander perspectief: de ontwikkelingsbudgetten van AAA games liggen tegenwoordig vaak tussen de 50 en de 150 miljoen dollar. Marketing kan ook gemakkelijk een gelijkaardig budget opslokken.

Al bij al dus een relatief goed resultaat, vermoedelijk.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 1 maart 2021 10:59]

Getal is leuk maar zonder iets meer informatie zegt het niets.
Precies dat: de vraag is wat dit getal nu eigenlijk zegt. Op zichzelf niet zoveel - behalve dat ik het graag op mijn rekening zie bijgeschreven, maar dat terzijde :P De opbrengst van de game is met name interessant in verhouding tot de kosten. En wat heeft deze game ontwikkelen nou gekost? Zou nog mooier zijn het in een breder perspectief te plaatsen van opbrengst vs ontwikkelkosten van ook andere games en ontwikkelaars, daar zou de redactie ook het eea over verzameld moeten (kunnen) hebben.
Zie zie je maar dat een spel zonder microtransacties het ook goed kan doen
Sure maar als hetzelfde spel met iap's 800 miljoen zou 'verdienen' zouden de aandeelhouders het ook wel weten.
Hoe de game/studio het in de toekomst zou doen daarna is niet interessant.
Dat is niet helemáál :) hoe het werkt. Idd, kortetermijnwinst is in de Angelsaksische economie bijzonder belangrijk. Maar nog belangrijker is het hoe die winst zich in de toekomst gaat ontwikkelen.

Kijk maar naar de beurs: die loopt altijd voor op de werkelijke economie omdat deze altijd bezig is met de wereld van morgen: welke aandelen moet je nu kopen om de winst van morgen te kunnen incasseren (als dividend)? En dan vooral: doe je het alleen voor dividend of ook voor de waardeontwikkeling van het aandeel zelf?

Doorgaans is dat laatste nog net wat belangrijker dan het eerste. Dus niet met iap's/pay-to-win je game en goede naam verpesten, want dat is slecht voor je bedrijf en daarmee voor de aandeelhouders. Die zien dat dus meestal niet graag gebeuren.
je vergelijking is iets te kort door de bocht wat betreft de beurs aangezien daar ook wel degelijk geld wordt verdiend door korte termijn handelen. Short gaan is daar een mooi voorbeeld van, maar ook de handelplatforms als bux en Robin. Nu denkt de consument natuurlijk, mooi lekker handelen zonder transactiekosten. Maar in dit geval verdienen de bedrijven door jou handelsinformatie te verhandelen. Bedrijven kopen en verkopen de aandelen die jij wil kopen in de tijd dat jij een order plaatst en werkelijk de aandelen in ontvangst neemt.
Verder ben ik het wel met je eens, microtransacties en lootboxes zijn leuk op de korte termijn. Lange termijn kan het nog wel eens nadelig uitwerken voor je franchise. Vraag me eigenlijk ook af hoe verzadigd die markt misschien wel is ondertussen. Het businessmodel voor de freemium games is gewoon de whales binnen te trekken die uiteindelijk de winst genereren. 99% van de rest van de consumenten geeft daar echt veel te weinig geld voor uit om het interessant te maken. Zelfde geld natuurlijk ook voor de betaalde games met lootboxes. Ik heb daar zelf ook nooit maar een euro aan uit gegeven en kan me voorstellen dat dit ook gewoon geld voor groot deel van de consumenten. Dus overal maar lootboxes en microtransacties toevoegen hoeft helemaal niet tot meer winst te leiden als je niet meer mensen aantrekt die daar uberhaupt in willen investeren.
Vind het systeem waarmee je je ammo, health en armor kunt managen echt geniaal en brengt heel veel variatie. Ook de extra bewegingsvrijheid die de Meathook en dashes brengen is echt fantastisch. Je kunt letterlijk een 'dance of destruction' uitvoeren.

Veel mensen vonden Doom 2016 beter, maar voor mij is Eternal absoluut sterker. Sterker nog, ik kan Doom 2016 bijna niet meer spelen omdat ik de bewegingsvrijheid mis.
Veel mensen vonden Doom 2016 beter, maar voor mij is Eternal absoluut sterker. Sterker nog, ik kan Doom 2016 bijna niet meer spelen omdat ik de bewegingsvrijheid mis.
Ik heb precies hetzelfde ik heb Doom 2016 opnieuw gespeeld na uitspelen van Eternal en je voelt gewoon veel sneller ingesloten.
Ik baal er nog altijd zo van de Doom Eternal tot nu toe niet op cartridge naar de Switch is gekomen. Is daar nog uitzicht op? Digitaal koop pertinent geen spellen.

Ik heb onwijs genoten van 2016 Doom op dat kleine scherm, echt bizar hoe lekker het speelde op de Switch.
Ik heb zeker genoten van de singleplayer van Doom Eternal en wil de DLC ook nog aanschaffen. Een heerlijke shooter om hersenloos te raggen.

En dat allemaal zonder microtransacties...
Prachtig spel, maar ik heb hem niet kunnen uitspelen omdat het platform element (veel springen)
mij te irritant werd.
De actie is intens, dus ik vind de platforming/puzzels soms wel leuk als "pauze" tussen al het geweld door.

Maar soms is de platforming idd wel irritant. Arc Complex vond ik zowat de meest irritante die mij is bijgebleven wat betreft platforming.
Dit. Ik heb ergens rond de 1 uur een Youtube filmpje moeten kijken omdat ik niet uit een put omhoog kwam gesprongen. Een uur later wéér. Ik heb de game weggelegd (te laat voor een refund helaas). Ik vond hem op alle fronten niet kunnen tippen aan zijn voorganger, maar nog erger: de game wekte meer ergernis dan plezier op, daar heb ik echt geen tijd voor, helaas.
Echt super game! Naar mijn mening ook super goed in elkaar gezet.

Hopelijk snel een opvolger en dan zal ik die ook gelijk gaan halen hehe :D
Ik speel tegenwoordig Doom 3 op mijn Oculus Quest in VR. (Via SideQuest) en het is gaaf. Doom Eternal heb ik nooit gespeeld aangezien ik hoofdzakelijk alleen VR games koop/speel.
Ik zou Doom niet meer een shooter noemen, beat-them-up is accurater aangezien je de vijanden in de praktijk met melee moet doden.
Ten eerste moet je niks.

En ten tweede kan je 99% van de tijd pas een glorykill (melee) maken als de vijand ‘stunned’ is na het doen van damage door (heel veel) te schieten..

Dus nee. Als er wel een shooter onder de shooters is is het de Doom serie.

[Reactie gewijzigd door er0mess op 1 maart 2021 12:10]

Doom Eternal voelt voor mij als een Dance Revolution spel. Ik was voortdurend bezig om de juiste moves toe te moeten passen terwijl ik een shooter verwacht. Het voor mij dan ook echt een teleurstelling en ben er mee gestopt na een paar levels.
Je bedoeld dat je skills nodig hebt om Doom Ethernal te kunnen uitspelen ;)

Doom Ethernal is ook niet de standaard uitgekauwde shooter waarbij je laf achter een corner moet spelen en dekking moet zoeken om een hoop vijanden te schieten die 60% van de tijd stilstaan. In Doom moet je er echt ingaan, moet je vlug kunnen switchen tussen je wapens en gadgets, vuurballen ontwijken en gewoon slim spelen. En de enemies zijn gewoon niet mals zoals in 90% van andere games. De game is het best te vergelijken met de originele Unreal, waarbij 1 simpele skaarj je al naar het vorige checkpoint kon sturen.

Een beetje het run,think,shoot,survive princiepe van shooters uit de jaren 90. Maar dan nog extra uitdagender. Het is niet voor iedereen weggelegd, zeker niet voor mensen die alleen de cornor shooters spelen.
Dat vind ik zelf ook een nadeel, ben net begonnen met het spel maar zeker in de eerste levels zit je altijd zonder ammo en laag in health. De glory kills zijn leuk, maar ik vind het jammer dat je verwacht wordt dat continu te doen.
Gaat wel wat ver dit, het gaat alleen om finishers die je doet voor je ammo en health.
Daar kan je een mening over hebben ten opzichte van de oude manier van random health en ammo packs maar Doom is echt wel een volbloed shooter.