Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Doom Eternal is uitgesteld tot 20 maart 2020 en Switch-versie komt nog later

Bethesda en id Software stellen Doom Eternal met vier maanden uit. De game komt niet langer op 22 november uit, maar zal op 20 maart volgend jaar verschijnen. De versie voor de Nintendo Switch komt nog later, wanneer is nog niet bekend.

Aanvankelijk zou Doom Eternal voor alle platforms op 22 november verschijnen, maar dat is nu niet meer het geval. De versies voor de PlayStation 4, Xbox One, Windows en Google Stadia komen op 20 maart uit en ergens daarna zal de Nintendo Switch-versie verschijnen. De verschijningsdatum van die variant wordt later bekendgemaakt, meldt de ontwikkelaar op Twitter.

Id Software stelt dat er meer tijd nodig is om 'te zorgen dat gamers de beste ervaring krijgen'. De ontwikkelaar wil dat de game 'op het gebied van snelheid en afwerking' aan zijn standaard voldoet. Ook maakt de ontwikkelaar bekend dat de Invasion Mode 'kort na de release' als een gratis update wordt uitgebracht.

Verder maakt id Software bekend dat Doom 64 ook naar de pc en de Xbox One komt. Het was al duidelijk dat die oude game opnieuw uitgebracht zou worden voor de Switch en de PlayStation 4. Gamers die Doom Eternal vooruitbestellen krijgen ook Doom 64. Het spel komt gelijktijdig met Doom Eternal uit op 20 maart 2020 op alle platforms.

Terugkijken: E3-preview van Doom Eternal

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

08-10-2019 • 16:27

32 Linkedin

Submitter: Pablojantje

Lees meer

Reacties (32)

Wijzig sortering
Tja, Doom is nu de laatste kans voor Bethesda om te bewijzen dat ze een goede game kunnen afleveren. Na de desastreuze en destructieve launches van Fallout 76 en Wolfenstein Youngblood zal Bethesda hun best moeten doen om vertrouwen terug te winnen. En dat moet ook wel want Bethesda heeft geen automatische melkkoe zoals Activision en EA.

Het kan ook zijn dat ID geen zin heeft om hun kindje doodgeboren te zien worden door Bethesda's rush policy. Maar ik weet niet hoeveel zelfstandigheid ID nog heeft.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 8 oktober 2019 17:52]

Valt aardig mee, Doom (2016) word geprezen als een schitterende reboot, zelfs door fans van de originele Doom games. Ook Wolfenstein: The New Order en in mindere mate Wolfenstein II: The New Colossus worden geprezen als een zeer sterke reboot van de Wolfenstein serie.

id kan het wel, het is vooral de invloed van Bethesda welke negatief lijkt te zijn, Youngblood lijkt behoorlijk gepushed te zijn door Bethesda. Op dezelfde manier als dat Fallout 76 zwaar gepushed is.

Het is vooral Bethesda zelf welke iets te bewijzen heeft, en aangezien er niet op kort termijn een nieuwe TES of FO game uit lijkt te komen gaat het nog wel even duren voordat we een idee hebben of ze zich weten te (ver)beteren.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 8 oktober 2019 16:53]

Juist. Precies dit.
Doom en Wolfenstein waren jaren lang helemaal weg en nu beter dan ooit. Elk op zn eigen manier.

Alleen voor Quake is er nu iets minder ruimte als ooit DE benchmark in arena shooters (indd. Unreal komt niet in de buurt). Iets teveel in Doom's vaarwater.
Id software heeft alle touwtjes in handen. Bethesda heeft er helemaal niets over te zeggen. Daar werd de community bij de overname al op geattendeerd. Zenimax owns, Bethesda publishes, id software develops. En iedereen kent Id software's motto: "It's done when it's done".
Dat is niet helemaal waar.
Doom 2016 zou eerst een compleet andere game zijn tot Bethesda dat halt op heeft geroepen.
Ze wilde eerst een game maken met dat Hell de aarde over nam en "wat meer" story driven was wat ik me nog kan herinneren.
Toen ging ID weer terug naar "the drawingboard".

Staat op Youtube ergens in de "making of" van Doom 2016.
Kan je op de Slayersclub zien inderdaad, maar daar had Bethesda niets mee te maken, dat was Id Software zelf die uiteindelijk vond dat het geen DooM was. Het is wel waar de origine van de glory kills vandaan komt, dus het was gelukkig niet voor niets.
Niet verkeerd artikel. Ik raad je de documentaire aan op de Slayersclub. Tot zover drie delen van een half uur waar ze er dieper op in gaan. Is ook een stuk breder waar ze meer uitleggen hoe ze bij bethesda waren gekomen en dat de afspraak was dat Id software zelf de touwtjes in handen houdt. Echt een hele goede documentaire waar meerdere mensen over het process van DooM 2016 praten.

Heb hem even voor je opgezocht weer, To Hell and back heet het:

https://slayersclub.bethe...ia#5EfvnID5hBrM1gcD2c1Ww0

[Reactie gewijzigd door So!eX op 10 oktober 2019 16:08]

Ik denk dat Bethesda de laatste jaren juist lekker bezig zijn. Er zijn een paar uitschieters maar er zijn weinig developers die dat niet hebben.
De problemen zijn het grootst bij Bethesda game Studios. (makes van The Elder Scrolls, Fallout and Starfield)

De andere studio's draaien een stuk beter.
Mwah, Bethesda is alleen de uitgever en die heeft in dit geval weinig met de kwaliteit van de game te maken
Jammer, maar liever dat er een goed (genoeg) product uitkomt op launch dan om spelers een langere periode (schijnbaar zo'n 4 maanden) op te schepen met een product wat gewoon nog niet af is.

[sarcasm]Grappig dat of all things Bethesda een game uitstelt om de kwaliteit te verbeteren.[/sarcasm]
Bethesda doet dat niet, Id, de developer doet dat, proef ik uit het artikel. Na de recente fails in releases van Bethesda heb je kans dat die nu iets meer ruimte geven aan een ontwikkelaar als Id om te zorgen dat ze het spul goed op orde hebben. Tenminste, dat hoop ik dan toch...

Pleeeeeeease Id, don't let Bethesda screw this one up!
Ik mag aannemen dat als grote producent met een goede naam, dat contractueel nog best wel kan eisen dat jij als producent aangeeft wanneer iets "af" is, ipv. de grote uitgever.
Ik ben bang, en ik hoop echt dat ik er naast zit, dat Doom Eternal een mislukking wordt.

De nieuwe Doom 2016 was een spel waar niemand echt veel van verwachtte en het was een succes, ik ben bang dat er nu weer too many cooks zijn die ook weer ergens wat van moeten vinden.

Ik hoop echt zo dat dat niet het geval is.
[sarcasm]grappig dat je het grappig vindt wanneer Bethesda dan eindelijk eens luistert en besluit van een gamerelease uitstelt om de kwaliteit te verbeteren[/sarcasm]
Prima! Meer kwaliteit is altijd beter :)
Ik vind dit geen enkel probleem! Ik heb liever een polished game op launch dan een rushed vol met bugs game. Stel maar zo lang uit als nodig is. Meer publishers/studios zouden deze mentaliteit moeten hebben.
Jammer dat Doom64 meegesleurd gaat worden met Doom Eternal. Ik zou dan tenminste wat lol hebben daarmee tot 20 Maart.

(Voor mede Tweakers: Doom64 EX ken ik al.)
Dit is wel jammer voor Google Stadia. Doom was de grote launch titel die ze in November bij de launch wilden laten zien. Daar kunnen ze nu dus een paar maanden op wachten.
Ik heb vorig weekend nog Doom Eternal gespeeld op GameForce (pc versie). Ik heb de vorige Doom niet gespeeld dus kan daar niet mee vergelijken, maar het speelde wel lekker weg.

Ik had wel een vastloper, de game bleef helemaal stil staan bij het vuren van de alt-fire van de Super Shotgun (eenmalig, is niet dat dat wapen helemaal buggy was en kon best zijn dat het aan wat anders lag). Een medewerker heeft het spel moeten afsluiten en opnieuw opstarten voor me. Kan natuurlijk altijd gebeuren, met dit uitstel ga je er misschien wel meer achter zoeken.
20-2-2020 had leuker geweest, Bethesda :P
Maakt niet uit, dan toch druk met RDR 2 op PC :p
Na 4 maanden wil je vast wel wat anders.
Als de release in november was geweest. Dus maakt het niet uit.
? RDR2 komt 5 november. Doom 20 maart. Na 4 maand+ wil je toch wel eens wat anders spelen ?
Ieder z'n ding.
Ik denk dat ze de vier maanden nodig hebben om wat extra microtransacties toe te voegen...
Doom 2016 en faillout 76 (XD) zijn door verschillende studios gemaakt, ondanks dat ze de zelfde uitgever hebben had doom geen micro transacties in de core gameplay. Het had een multiplayer season pass maar die is inmiddels aan het basis spel toegevoegd.
Luisterend naar de anti sjw rethoriek gedurende de demos van Doom eternal lijkt het erop dat de devs bewust zijn van wat er speelt onder sommige gamers.
Ik verwacht/ hoop daarom dat er geen micro transacties worden toegevoegd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True