Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda gaat verplichte login uit re-releases eerste drie Doom-games halen

Gameuitgever Bethesda gaat de vereiste van een Bethesda-account uit de re-releases van Doom, Doom II en Doom 3 halen. Spelers waren niet blij met de vereiste, die uiteraard niet aanwezig was in de originele games.

IGN schrijft dat gebruikers bij Doom en Doom II eenmalig moesten inloggen, maar dat bij Doom 3 de login iedere keer moest gebeuren voordat de game volledig toegankelijk was. Er valt een casus voor te maken dat dit in de praktijk een vorm van drm is. Spelers waren niet alleen ontevreden omdat de originele releases deze vereiste helemaal niet hadden, maar ook omdat de games geen online multiplayer hebben, waardoor internettoegang geen technische vereiste is voor de game om te werken.

Volgens Bethesda 'hoort de login optioneel te zijn' en wordt deze er nu uitgehaald, maar een datum voor deze update staat niet gepland. Een login op zo'n account maakt het mogelijk om extra's te verdienen bij de officiële Doom-fanclub, waaronder ingame-items voor het aankomende Doom Eternal. De re-releases kwamen afgelopen vrijdag uit voor de Xbox One, Nintendo Switch en PlayStation 4, ter gelegenheid van de 25e verjaardag van Doom. Deel 1 en 2 kosten 4,99 euro en Doom 3 staat voor 9,99 euro in de etalage.

Tegelijk met de aankondiging van de Doom-re-releases heeft spellenmaker id Software ook een uitgebreide demonstratie gegeven van de multiplayermodus in Doom Eternal, waarin spelers de rol van de demonen op zich kunnen nemen.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

28-07-2019 • 11:59

87 Linkedin Google+

Reacties (87)

Wijzig sortering
Doom 1, 2 en 3 (alleen de BFG edition) zijn op GOG verkrijgbaar. Daar heeft nooit een verplichte login ingezeten, want games op GOG zijn uit fundamenteel principe DRM-vrij.
Het is ook vrij zinloos, omdat de broncode vrij beschikbaar is:

https://github.com/id-Software/DOOM

Iedereen kan die broncode compileren en op die manier een DRM-vrije versie maken.
Jammer genoeg is een van de eerste regels in the README:
Here it is, at long last. The DOOM source code is released for your
non-profit use. You still need real DOOM data to work with this code.
If you don't actually own a real copy of one of the DOOMs, you should
still be able to find them at software stores.
Dus je hebt er niet veel aan zonder de (gecompilde) game ;)
Om het spel gratis te downloaden niet, maar om de DRM van het spel af te halen, zodat het gekopieerd kan worden, heb je er heel veel aan.
Plus het maakt het makkelijker en toegankelijker de boel te porten.
Gaat het hier niet om WAD files die je nodig hebt? Dus de levels e.d.?
"Iedereen kan die broncode compileren"....

Je overschat de kunde van de gemiddelde persoon/gamer. Al helemaal als je het over xbox/ps/switch gebruikers hebt (no offense)
Ehm zonder de WADS die uiteraard niet opensource zijn kan je legaal enkel Levels uit community of levens die je zelf maakt spelen. Het spel is niet opensource, enkel de engine!
Klopt helemaal, toch is dat voldoende om DRM niet-effectief te maken, de DRM is op de engine, niet op de WADS. Open WADS bestaan overigens wel degelijk:

https://freedoom.github.io/
Heb ze op Steam, maar heb me ook nog nooit in hoeven te loggen. Of is dit nieuw?
Hoezo zeggen ze dat het niet de bedoeling was? Zijn die tekstbestanden er per ongeluk in gekomen waarin staat dat je het spel pas kan spelen met account? Een beetje een laf antwoord wat mij betreft, wees dan eerlijk en zeg dat je de impact onderschat hebt en dat je na overweging de boel eruit haalt.
Een van de weinige eerlijke gamesbedrijven is CD Projekt Red. Ongeveer alle overige grote toko’s zijn gigantische leugenaars, waar Bethesda er een van is.

Neem bijvoorbeeld het Fallout 76-tassen debacel. Wie een speciale editie kocht, zou een tas krijgen gemaakt van canvas.

Eenmaal ontvangen bleek het een plastic tas te zijn. Volgens Bethesda was het materiaal (canvas) die ze beoogd hadden niet meer te verkrijgen, waardoor ze besloten een plastic variant te versturen.

Eerst kregen mensen de optie om 5 euro aan in-game speeltegoed (Adams) krijgen ter compensatie, maar velen waren het daar niet mee eens en gingen naar de reclamecodecommissie wegens vals adverteren.

Pas daarna ging Bethesda overstag en kon je op hun website je aankoopbewijs indienen, waarna je een canvas ras nagestuurd zou krijgen.

Veel influencers binnen de gameindustrie hadden voor die tijd echter wel een canvas tas krijgen...

Volgens mij is canvas niet een materiaal waar lastig aan te komen is. Bethesda stond bij mij best hoog, maar sinds dit tafereel kijk ik eerst de kat uit de boom voor ik een product van hun koop.
CDPR (net zoals vee andere geroemde ontwikkelaars) is ook het bedrijf wat z’n werkgevers uitduidt met extreem zware werk condities, zodat de aandeelhouders mooi kunnen cashen. Niemand is heilig.
Ik neem aan dat je hier bronnen voor hebt.
Fair enough, ik had het nog niet gelezen, ben blij dat je niet zomaar iets roept. Ik zie hier nog wel enkele nuances, EA en Ubisoft zijn puur en alleen gericht op revenue, maar een CD Project Red zie ik het nog niet in hun games terug komen. Bethesda is echter ook van geliefd naar de bodem van het putje gedaald in een paar maanden en uiteindelijk zal dit ook gebeuren met CD Project Red. De vraag ia alleen wanneer en wie tegen die tijd de eigenaar is.
Het probleem naar mijn mening is je maar 1 ding bewust of onbewust verkeerd aan pakt, en je staat voor altijd op die plek. Je moet heel veel goede dingen doen voor dat vergeten is tegenwoordig (of nja, het is makkelijker met internet).

Ik zeg hier overigens niks over individuele gamebedrijven. Sommige maken er een olympische sport van om klanten boos te maken / houden.
Dan heb je het wss eerder over de SJW kant van het verhaal, waar elk klein detail een bepaalde fringe group kan triggeren, die vervolgens een Twitter oorlog beginnen.

Ik meen dat het vooral de bedrijven zijn die achtereenvolgens bewijzen dat ze alleen nog maar uit zijn op snel geld verdienen, die tot de categorie behoren die ik bedoel.
Ik denk dat het erg afhankelijk is in hoeverre cdpr wilt goeien door valer games uittebrengen door met meer teams te werken en dit steeds verder uit te breiden, of door te focussen op maar 1 core game elke 4-5 jaar.
Ik denk dat je misschien iets zinvols te vertellen hebt, maar aangezien ik niks snap van wat je schrijft weet ik dit niet zeker.
Dat is te makkelijk, er zijn te veel mensen die graag in die industrie willen werken. Dus zo maar een andere studio opzoeken werkt niet.
Het is lastig eisen te stellen als er voor jou 10 anderen klaar staan.
Daarnaast is crunch ook een symptoom van slecht management. Als teams niet goed worden aangestuurd dan kan dat zich uiten in dat doelen niet gehaald worden en dat er crunch nodig is.

@Nieuwevolger
In sommige games zijn ze tegenwoordig zo geimplementeerd dat een spel onspeelbaar is tenzij je gebruik maakt van microtransacties. Star Wars Battlefront was zo'n mooi voorbeeld, dat ze het hebben aangepast maakt geen donder uit, het zat er met de intentie in om spelers zo veel mogelijk uit te buiten.
Alleen dwingt EA niemand om de game te kopen, maar blijkbaar zien gamers het als nog als uitbuiting, net als of het bezitten van en game een recht is.

Daarnaast wat is slecht management? Rockstar, naughty dog and cdpr staan bekend om hun crunch, maar ze maken de beste games, dus is dat nou slecht of goed management?

De andere oplossing om een langer ontwikkel traject te plannen, dit zal ontwikkelaars veel geld kosten terwijl het niks meer opleverd en moet je eens nagaan hoe de game industrie eruit ziet als elke game een half jaar tot een jaar lange ontwikkeltijd heeft.
Het probleem met microtransacties is dat het niet prominent in de marketing aan bod komt ondanks dat het in sommige gevallen een integraal onderdeel van de game blijkt te zijn.
Mensen worden dus geenthousiasmeerd een game te "kopen" maar vervolgens dient hij of zij nog meer geld uit te geven om de beloofde content te kunnen benaderen (of in een acceptabele tijd).

Een andere zeerpunt bij veel consumenten van videogames is vooral dat microtransacties geïntroduceerd zijn in gratis spelletjes, waar het mits op een goede manier geimplementeerd een heel eerlijk verdienmodel voor de zowel de Publisher als de consument kan zijn.

Het is dus jammer dat het nu dus veel goede games verpest en dus zonde is van het harde werk van de developers. Vooral als je de lange termijn ontwikkeling ziet van de evolutie van microtransacties is het zorgwekkend.
Veel studios die voorheen pure singleplayer games maakten zonder afleidende popups en links naar de in-game store zagen dat ze hun klanten konden manipuleren tot meer uitgaven door de progressie van hun games aan te passen.
Het is gewoonweg jammer en voelt voor de klant alsof je naar een pretpark gaat en 60 euro voor een ticket betaalt om vervolgens alsnog voor de vetste attracties te moeten betalen.

Het klopt dat er inderdaad de optie is de game niet te kopen. Het punt van veel gamers is dat deze trend veel te ver door aan het slaan is en oneerlijk en destructief is voor de markt. Mensen verliezen het vertrouwen in voorheen goede studios en de kwaliteit van de game lijkt er vrijwel altijd onder te lijden.
(Ik heb het hier vooral over full Price single player games die in game stores hebben toegevoegd terwijl dit in soortgelijke games uit het verleden nooit nodig was. Dit vind ik namelijk de meest storende variant omdat het je uit de immersie haalt.)

Dan heb ik het nog niet eens gehad over lootboxes 😑


Om ook even het crunch tijd debacle aan te halen. Ja het is niet gek binnen de creatieve industrie om in de laatste weken voor den deadline overuren te maken. Wel is het niet meer dan eerlijk dat die overuren ook adequaat betaald worden.
Dat is precies wat ik hierboven zeg
Excuus... Niet helemaal wakker! Helemaal met je eens.

[Reactie gewijzigd door BigBrotha op 29 juli 2019 10:28]

Als je aan de technische kant van game development zit dus niet het artistieke werk kan je echt wel makkelijk werk vinden.

Er is juist een tekort aan dat soort personeel, en dan heb ik het over programmeerwerk en dergelijke.

Je kan bovendien ook bij bedrijven terecht die niet met game development bezig zijn omdat je met programmeren veel meer richtingen op kunt.
Ik vind het vrij hypocriet dat mensen tegen bedrijven als EA uitspreken, omdat ze microtransacties in hun games hebben, waar niemand je dwingt om ze te kopen. Maar wanneer ontwikkelaars daadwerkelij worden uitgebuidt, dan wordt erop eens weggekeken en dan is moreel op eens geen probleem meer.
Mee eens. Dit is niet iets dat er zomaar per ongeluk in komt. En zelfs als dat zo was, dan moet dat al lang naar voren zijn gekomen bij het testen, waardoor het dus überhaupt niet bij de release in het spel zou zitten als het echt niet de bedoeling is.

Ik snap ook helemaal niet waarom ze hierover zouden willen liegen. Wat denken ze daarmee te bereiken? De meeste mensen hebben echt wel door dat zoiets niet per ongeluk gaat, vooral in het huidige klimaat van de industrie...
€5 is makkelijker, maar Doom is tegenwoordig open source en, naar ik begrijp, makkelijk te porten naar ieder willekeurig platform. Inclusief koelkasten, magnetrons en smartwatches!

Beetje treurig dat Bethesda dan een port met sound-issues en DRM uitbrengt. Voelt als een pure cash/data grab.

[Reactie gewijzigd door Cio op 28 juli 2019 12:50]

Zover ik begrijp is het omdat je bonussen voor Doom Eternal vrij kan spelen, en om dat te kunnen loggen moet er natuurlijk ergens iets aan een account gekoppeld worden.

Ze hebben gewoon zwaar onderschat dat men hier gewoon niet op zit te wachten.
Scheelt ook dat ze dat lekker bekend maken. Ik heb achteraf überhaupt in de kleine voetnootlettertjes moeten gaan zoeken waar het staat dat je die account sowieso nodig hebt, en waar hij dan goed voor is wordt helemaal niet genoemd.

En ja, je krijgt meerdere TOS teksten. Die amper leesbaar in beeld komen, en uiteraard leest geen kip die dingen.
Met dat verschil dat je ook een paar pagina's terms of service mag accepteren.
Alleen de engine is open source, de levels (wad's) niet.
Ja, belangrijk verschil idd!

Nu denk ik wel dat de doelgroep voor Classic Doom al legale versies van de WAD’s in de kast heeft staan, dus het voelt niet alsof je nu daarvoor betaalt.
Ze dachten er mee weg te komen.. dus niet.
Bethesda gaat bergafwaards, zie Fallout4 gedoe.
Fallout 4 is tenminste nog een echte game. Fallout 76 en Wolfenstein Youngblood dat zijn pas flaters. Die laatste game is een enorme microtransactie (pay to progress faster) game. Ineens hebben vijanden in Yongblood levels, zijn het enorme bulletsponges en zit de game vol met upgrades/"loot" en coins.

Bethesda wil het grote geld. Het ziet hoe Ubisoft succesvol is geweest in het opzetten van een gelikt verdienmodel in singleplayer games. Ik speel bijna geen Ubisoft games meer. We zullen zien of dat voor Bethesda dit ook gaat gelden.
Bethesda heeft altijd al bagger games gemaakt, vanaf Elderscrolls Arena was het al eigenlijk niets, maar omdat de gameplay en story van die games subliem waren werden de buggy games van ze geaccepteerd, die bij wel ander bedrijf absoluut nooit en te nimmer geaccepteerd zou worden.

Maar ze kwamer er mee weg, omdat ze niemand echt anders RPG first Person Openworld games maakte en qua muziek (dank Jeremia Soul) en verhaallijn en de vrijheid in die games maakte ze uniek, en omdat het toch single player was, werden het technische incompetentie van de games vergeven, en voornamelijk door Modders opgelost. Het is geen publiek geheim dat hun games pas eigenlijk tot hun recht kwamen jaar na hun release als modding echt op gang was gekomen.

Maar het werd ze allemaal vergeven, want tsja de games waren anzich geweldig.. uitvoering minder maar ach het maakte eigenlijk niet zo veel nog uit, de games waren prima verder speelbaar, en soms moet je reloaden omwege een bug, maar ach het was niet zo ramp nog.

En daarmee is Bethesda dus jaren lang mee weg gekomen, tot Fallout76, diezelfde ouwe Morrowind engine die jaren lang met ducttape en wat touwtjes bij elkaar werd gehouden, wat opgepoetst, maar met nog altijd dezelfde gebreken die modders wel lijken te kunnen oplossen maar de developer zelf niet ermee, werd ineens gebruikt voor een MMO, die bij release eigenlijk al zo dated was en buggy, dat nu niet door modders kon worden opgelost, met daarbij ook nog eens agressieve microtransacties, dat was voor vele de eyeopener, en Bethesda viel keihard van het voetstuk, waar ze jaren eigenlijk al geen recht op hadden, en al veel eerder had moeten gebeuren.

Horse Armor voor 25 euro anyone...
Dat had toen eigenlijk onze waarschuwing al moeten zijn hoe bethesda uiteindelijk zou worden
Greedy moneygrabber.. net als alle andere grote studio's/publischers.

Om eerlijk te zijn, zal me weinig boeien verder, ik ben al jaren geleden gestopt met games kopen van Electronics Arts, daarna kwam Ubi bij me op de lijst, en ondertussen is Bethesda ook daarbij gekomen, Na Skyrim heb ik niets meer gekocht van ze.

En tegenwoordig hoef je ook niet meer bij de grote publischer te zijn voor goeie games, en vind ik veel meer leuke games in de Indy hoek, met bijkomstig voordeel de games zijn ook veel goedkoper, en nagenoeg geen een met transacties..
Dus ik mis die grote publischers/studio's ook geheel niet, en als ik alles zo hoor, mis ik ook vrij weinig.
Die laatste game is een enorme microtransactie (pay to progress faster) game.
Toevallig speel ik Youngblood (kreeg m bij mn videokaart), ik merk niets van die MTX ? Progress gaat op een natuurlijke verloop in mijn ervaring. Maar ja ik ervoer dat ook niet bij Assassins Creed Odyssey en daar lees/las ik de ook klachten over, maar als je gewoon speelt kom je vanzelf verder, ik heb geen roadblocks ervaren.

Het is verre van de "drempel" die je bij candy crush ziet ofzo.
De gameloop is voor mij en velen niet aantrekkelijk. SkillUp is beter in het beschrijven van waar het pijnpunt nu precies zit. Bekijk dit fragment maar eens uit zijn Anthem review.

Daarbij is door het ontbreken van een goed verhaal de ziel uit deze games gehaald. Een verhaal is vaak de motor voor motivatie om verder te spelen. Het heeft grote invloed op het tempo van een game. En juist bij Ubisoft ervaar is dan juist weer dat de flow uit een game kunstmatige barricades opgeworpen krijgt zoals generieke missies of levelcaps.

Ubisoft heeft een grote groep tevreden spelers. En is erg succesvol. Het zijn geen games voor mij. En mocht Bethesda deze richting inslaan dan zijn de volgende games ook niets meer voor mij. En ik maak ook deel uit een grote groep spelers.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 28 juli 2019 21:19]

Fallout4 hebben ze op de ps4 wel onspeelbaar gemaakt met hun microtransaction ongein (creative club).

Sinds die update corrupten mijn savegames steeds
https://bethesda.net/comm...-error-cause-and-solution

Spel is nu letterlijk stuk, tenzij ik ieder half uur mn ps4 reboot en database rebuild, zodat ik met wat geluk weer n half uurtje kan spelen.

Dus het WAS wellicht een volledige game, maar ook dit is stuk door mtx

Vanwege de vele problemen met deze game, heb ik nooit survival aangeraakt (das is imo nooit fatsoenlijk speelbaar geweest op console).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 28 juli 2019 12:41]

Corruptie is inderdaad wel een dingetje (wat zegt Bethesda toen je dit bij hen gemeld had?).
Je bent toch niet verplicht ook maar iets met die Creative Club te doen? (althans, op de PC versie niet. Ik heb er zelfs nog nooit serieus naar gekeken. Al m'n mods haal ik bij Nexusmods vandaan)
Het is de update die CC introduceert die voor de problemen zorgt, of je die creative club spul nu daadwerkelijk gebruikt of niet.

Een van de “oplossingen” is je ps4 formateren, helenaal updaten en dan fo4 helemaal clean installen (met tig gb aan dlc en updates erbij).
Geen mods, geen cc, en dan nog begon de game weer te buggen na een paar uur dat ik weer ieder half uur mag rebooten.

Na melden bij bethesda ben ik naar de thread toegestuurd ik postte, om op de hoogte t blijven van updates van het probleem. Tot op heden heeft Bethesda nog geen enkele officiele reactie gegeven op het probleem.

Spel is nu gewoon stuk voor mij.
(maar in de tussentijd zijn er wel nog tig updates geweest om extra MTX content toe te voegen, dus als het geld oplevert prima, maar gamebreaking bugs oplossen, ho maar).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 29 juli 2019 10:12]

Spel is nu gewoon stuk voor mij.
Digitaal gekocht? Dan melden bij Sony en onder non-conformiteit je aankoopbedrag terug eisen, aangezien Bethesda bij herhaling faalt het euvel te herstellen.

Anders terug naar de winkel, met hetzelfde verhaal.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 29 juli 2019 23:43]

Ze moeten het spel gewoon fixxen! Daar zit ik op te wachten ... tot die tijd zal ik geen andere Bethesda producten kopen. Wist ook dat van te voren dat Fallout 76 nog ergere buggy shit zou zijn, dus ook overgeslagen.
Ik heb het spel fysiek, en er mee terug gaan is allemaal gezeik waar ik niet op zit te wachten (gekocht bij GameMania, die allemaal zijn verdwenen in de buurt). Ik heb wel betere dingen te doen
Ze moeten het spel gewoon fixxen! Daar zit ik op te wachten ... tot die tijd zal ik geen andere Bethesda producten kopen.
Dan koop je dus wss. nooit meer een Bethesda product, want ze fixen hun troep nooit.
Bethesda heeft wat dat betreft het allerslechtste track-record in de hele triple-A game industrie.

Ik koop hun zooi trouwens ook niet meer voordat het tenminste 2 jaar uit is, en ik het spotgoedkoop tijdens een Steam sale binnen kan harken. Bijkomend voordeel is dat community mods op dat moment de meeste problemen glad getrokken hebben en dat Bethesda zelf haar 'ondersteuning'; te weten de hoe-helpen-we-alles-nog-meer-om-zeep? patch-ingrepen, gestaakt heeft.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 30 juli 2019 19:27]

Ik vind fallout 76 best vermakelijk, amuseer mij er mee. Kan mijn aandacht langer vasthouden dan andere AAA games
Ik overweeg om deze games opnieuw aan te achaffen maar die dat pas als deze update er is.

Ik hoop dat ze de snelheid van de soundtracks ook fixen in beide classic dooms.
Meh, kleine moeite even een accountje aanmaken en spelen maar, toch?

Begrijp me niet verkeerd, ik ben blij dat ze deze meuk er uithalen. Maar ik ga er niet om zitten wachten met spelen.
+1Anoniem: 923789
@B00st3r28 juli 2019 17:31
Meh, kleine moeite even een accountje aanmaken en spelen maar, toch?
Ja, dat is idd een hele kleine moeite om een groot deel van je persoonlijk details "even" vrij te geven cq. te overhandigen aan derden die ermee aan haal gaan om grof geld te verdienen . . .
En door mensen als jij komen bedrijven weg met het "netjes" vragen om persoonsgegevens, ook aan mensen die wél waarde hechten aan hun privacy :(

Btw, heb je thuis gordijnen/jaloeziën?
Sterker nog, ik heb al een account maar dit is puur een principe kwestie. Hoewel ik dit graag opnieuw zou kopen is het niet een titel die ik perse nu moet spelen want dan doe ik dat wel op de PC.
Mooi hoe developers je forceren om een account van 3en te gebruiken, waar werkelijk niemand op zit te wachten, en als er vervolgens commentaar op komt dat de developers dan zeggen, ooh hier waren we niet van op de hoogte. We gaan het zsm verhelpen, schone schijn.

Waren er maar wat meer developers als CDPR die daadwerkelijk met liefde en passie aan hun producten werken en niet op allerlei smerige praktijken zoveel mogelijk geld uit de consument proberen te trekken. Op deze manier verkoopt je product namelijk ook. Maargoed, investeerders en grote bazen willen liever zoveel mogelijk centjes binnen zien komen. Dat de game daadwerkelijk leuk is, is niet van belang.
Nou nu nog het geluid oplossen en dan koop ik ze misschien.
Wat ook opmerkelijk is is dat Doom in Unity draait op de Switch en de muziek vertraagd is.
Het eerste wat ik opmerkte na het aanschaffen van de drie games is dat bij de ik middels een account diende in te loggen, om dan het spel als het ware te "unlocken"

Verder viel me meteen op dat de muziek trager is dan normaal. hopelijk wordt dit ook snel hersteld middels een update, want Classic DOOM spelen on the go is natuurlijk erg leuk
Niks zo hatelijk vind ik als games die een continue internet verbinding vereisen (Warhammer Vermintide is er ook zo eentje). Ik speel enkel offline/singe player en heb daar dus geen enkele behoefte aan. En na een paar jaar zetten ze de servers dan af en is je game voor de vuilbak.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True