Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Doom Eternal Preview

Dwingt je tot nadenken

21-01-2020 • 16:00

196

Multipage-opmaak

Bijna af

Titel Doom Eternal Box Doom Eternal
Platform Windows, PlayStation 4, Xbox One, Switch, Stadia
Ontwikkelaar id Software
Uitgever Bethesda
Releasedatum 20 maart 2020

Ergens in het voorjaar van 2019 kregen we al de kans om een stuk van Doom Eternal te spelen. De game was destijds nog lang niet af. Ontwikkelaar id Software had wel zo ongeveer bedacht wat de gameplay en setting moesten worden, maar lang niet alles was al gebouwd. De gameplay was redelijk op orde, maar de levels waren nog niet allemaal af. We speelden wat levels die in de definitieve versie ergens halverwege de game terecht zouden komen, maar nog lang niet waren geoptimaliseerd. In wezen waren de aanwezige journalisten een eerste groep testers die mochten uitproberen of de levels een beetje goed en logisch in elkaar staken.

Fast forward naar januari 2020. Doom Eternal verschijnt over twee maanden en de ontwikkeling van de game is inmiddels grotendeels klaar. Alles is af, het enige dat de studio rest, is wat polijstwerk en finetuning. De game is van begin tot eind speelbaar en die ervaring wilden we dan ook graag ondervinden. We zijn keurig met het begin van de game gestart, maar drie uur later werden we door een medewerker van id met zachte hand achter onze pc vandaan gedirigeerd. In die drie uur kregen we een aardige indruk, maar echt ver kom je niet in die tijdspanne.

Veel groter

Als we Marty Stratton, executive producer van de game, moeten geloven, is Doom Eternal een veel omvangrijkere game dan zijn voorganger, de Doom die in 2016 verscheen. Volgens Stratton is Eternal ruwweg twee keer zo groot als zijn voorganger. Er zijn meer levels en meer locaties, en de game biedt daarmee een veel langere speeltijd dan Doom 2016. De schatting van het team is dat de gemiddelde speler zo'n 25 uur nodig zal hebben om de campagne te doorlopen. Bovendien is de game niet alleen langer; ook de individuele levels zijn groter dan voorheen. Volgens Stratton zijn de levels ook ruwweg twee keer zo groot als in 2016. Bovendien zijn ze ruimer in opzet. Dat laatste is ook nodig, maar daarover later meer.

Nu met verhaal

Doom Eternal lijkt sterk op Doom 2016. Als je enkel op wat gameplaybeelden afgaat, lijkt het of er weinig is veranderd. Toch is het verschil veel groter dan die eerste indruk doet vermoeden. Zo zit in al die nieuwe levels opeens een heus verhaal verstopt dat veel uitgebreider is dan je van Doom gewend bent. Waren in de voorgaande delen zowel hoofdrolspeler als tegenstanders vrij naamloos, in Doom Eternal is dat anders. Als speler sta je in de game enkel bekend als de Doom Slayer, maar verder wordt vrijwel iedereen bij naam en toenaam genoemd. Vooral in het vijandelijke kamp tref je een hele stoet kleurrijke en bij naam genoemde personages. De game begint als de aarde vanaf Mars wordt overlopen door de troepen van de demonische King Novik. Hoe die invasie zich ontvouwt, mag je zelf ontdekken.

Preview Doom Eternal

Duidelijk zichtbaar is dat id Software meer locaties aan Doom Eternal heeft toegevoegd omdat het meer verhaal in de game wil verwerken. Je komt uiteraard op aarde, op Mars en in de hel, maar ook op een ijskoude poolbasis en zelfs in de hemel. Het moet ervoor zorgen dat je niet alleen langer zoet bent met de game, maar het geheel in visueel opzicht ook afwisselender is.

Codex Entries

Stel je bij dat verhaal overigens niet voor dat je in allerlei dialogen met uitgebreide keuzemogelijkheden verwikkeld raakt. Het verhaal wordt vooral verteld in cutscenes die je tussen de ouderwets heftige actie door worden voorgeschoteld. Mocht je er niet in zijn geïnteresseerd, is elke cutscene over te slaan. Verder vind je met regelmaat Codex Entries in de game, zwevende rode boeken die in geschreven vorm meer achtergrond bij het verhaal schetsen. Je kunt ze op elk gewenst moment lezen. In veel games start je in het verhaal als een underdog die gedurende de game uitgroeit tot gevreesde tegenstander. Zo niet in Doom Eternal. Hier start je opvallend genoeg als intergalactische held die geen naam nodig heeft, omdat iedereen - ook zijn vele vijanden - zijn reputatie kent als Doom Slayer.

Klimmen en springen

In de vorige preview merkten we al op dat id Software in de gameplay wat kleine veranderingen met vrij grote gevolgen heeft aangebracht. Laten we beginnen met een opvallend voorbeeld. Doom 2016 was als shooter redelijk 'rechttoe rechtaan', maar in Eternal geeft id Software je iets meer opties en gereedschap. Zo zijn er nu wat muren waar je tegenop kunt klimmen. Net als bijvoorbeeld in de recente Tomb Raider-games zijn sommige muren herkenbaar als vervolgtraject. Uiteraard gaapt er een dodelijk gat onder de verticale stukken muur. Spring je mis, dan val je een wisse dood tegemoet. Gelukkig kun je af en toe een extra leven vinden, een soort 1Up zoals je die kent uit de Mario-games.

Er zijn dus wat delen in de verschillende levels waarbij je net als Lara Croft van muur naar muur moet springen om verder te komen. Het is een opvallende toevoeging aan de game, omdat het een element is dat vaart haalt uit een serie waarin snelheid centraal staat.

Preview Doom Eternal

De makers lenen ook elementen uit hun eigen games. Zo zul je in Eternal zo hier en daar wat jump pads en portals treffen die rechtstreeks uit Quake lijken geïmporteerd. Waar de beklimbare muren vooral een verbinding vormen tussen de verschillende arena's waar je in strijdt, vind je de jump pads en teleporters juist binnen die arena's, om ze te gebruiken tijdens het vechten. Het past bij de wat aangepaste gameplay, waarin verplaatsen nog belangrijker is dan voorheen.

Verplaatsen is zo belangrijk omdat de tegenstanders die je treft, sterker zijn dan je gewend bent. Je treft een mix van oude bekende en nieuwe tegenstanders. Je kent de Revenant, Cacodemon, Arachnotron, Hell Knight en Mancubus al, en gaat nu kennismaken met de vliegende Gargoyle en Carcass.

Gij zult wisselen

Dat klinkt allemaal als 'meer van hetzelfde'. Toch zijn er wel degelijk verschillen. Volgens Marty Stratton wil het ontwikkelteam spelers stimuleren om alle wapens in de game te gebruiken. Om die reden zijn er wat wijzigingen doorgevoerd aan de wapens, maar ook aan de tegenstanders. Zo hebben veel van de sterkere tegenstanders nu een zwakke plek. Bij de Arachnotron is dat de turret die hij bovenop zijn lichaam heeft. Schiet je deze eraf, dan is hij niet half zo gevaarlijk meer. Dat lukt niet met elk wapen, maar met een goed gemikte raket gaat het vrij gemakkelijk. De zwevende Cacodemon heeft een hard pantser, maar een zacht binnenste. Als je een Sticky Bomb in zijn mond weet te gooien, maak je van die zwakke plek gebruik. Zo is voor elke tegenstander een werkbare strategie te verzinnen.

Minder rennen, meer nadenken

Dit is ook precies waarom Stratton Doom Eternal niet zozeer ziet als een ouderwetse run and gun shooter, maar liever spreekt van een combat puzzle. Dat is ook wat onze speelsessie duidelijk maakte. De game bestaat uit een aaneenschakeling van arena's, verbonden door wat rustiger stukken. De arena's zijn groter dan voorheen en ook drukker bevolkt. Ze zijn bovendien anders opgebouwd, met meer hoogteverschillen, lagen of verdiepingen. Daarbij komen de jump pads en teleporters goed van pas.

De arena's hebben sterkere tegenstanders die bovendien in grotere aantallen jacht op je maken, en dat is een uitdaging. Die uitdaging zul je de eerste keer vaak verliezen, zeker als er een nieuwe tegenstander wordt geïntroduceerd. Op dat moment start de combat puzzle en is het zaak om na te gaan waar de kracht en zwakte van je tegenstanders ligt en wat je eigen opties zijn.

Preview Doom Eternal

Alt Fire

Een belangrijk deel van die puzzel is je arsenaal. Dat is niet zo heel uitgebreid, al geeft je beperkte arsenaal je wel veel opties. De wapens in de game zijn grotendeels bekend, maar hebben wel nieuwe opties. Je start de game met een Combat Shotgun en krijgt daar al snel een Heavy Cannon bij. Leuk, maar vrij standaard en niet bepaald de wapens waar je de sterkere tegenstanders mee neer gaat halen. Gelukkig vind je dieper in de game ook nog bekende wapens als de Plasma Rifle en Rocket Launcher. Leuker is dat zelfs de eenvoudigere wapens, zoals de Combat Shotgun en Heavy Cannon, gedurende de game een alt fire-modus krijgen. Daarbij kun je dan ook nog uit twee opties kiezen. Zo kun je bij de Combat Shotgun kiezen tussen de al genoemde Sticky Bombs en Full Aut, wat hem volautomatisch laat schieten.

Bij de Heavy Cannon kun je kiezen uit Precision Bolt en Micro Missiles, wat duidelijk maakt dat je steeds behoorlijk uiteenlopende keuzes hebt. Het is dus zaak om goed na te denken over je keuzes, en de keuzes die je maakt voor de verschillende wapens vooral ook goed op elkaar af te stemmen. Misschien zijn Micro Missiles en Sticky Bombs te veel van hetzelfde en is het verstandiger om voor de nauwkeurigheid van de Precision Bolt te gaan? Zulke keuzes doen ertoe, in Doom Eternal.

Glory Kills

Het is een les die het team heeft geleerd van Doom 2016, zegt Stratton. Hoeveel lof die game ook kreeg, zelf zag het team genoeg verbeterpunten. Zo was het dus te gemakkelijk om slechts één of twee wapens te gebruiken, wat geleid heeft tot de wapenmodificaties en de zwakke plekken bij tegenstanders. Maar er is meer. Zo zag het team ook dat het idee achter de in Doom 2016 geïntroduceerde Glory Kills best leuk was, maar in die game niet heel goed was uitgewerkt. Het was leuk om te doen, zo'n Glory Kill waarbij je op hardhandige wijze je aangeslagen tegenstander een laatste zetje gaf. Het leverde je bovendien medicijnen of munitie op. Maar nodig was het niet. Er lag zoveel munitie en medicijnen in de levels dat je de Glory Kills niet nodig had.

Flame Belch

Dat is in Doom Eternal duidelijk anders. Ten eerste zijn je opties nu uitgebreid. Je kunt niet alleen medicijnen en munitie scoren, maar ook armor. Naast de standaard Glory Kill heb je nu een Chainsaw en een Flame Belch. Die laatste is nieuw. Het is een vlammenwerper die op de schouder van je Praetor Suit is gemonteerd. Fik je een tegenstander daarmee af, dan valt er armor op de grond. Gebruik je echter de Chainsaw, dan valt er een regen aan pakketjes munitie op de grond, voor vrijwel elk wapen wel iets. Je bent dus vrijwel volledig zelfvoorzienend. Wat je tekortkomt kunt je zelf aanvullen door tegenstanders om te leggen. Je hoeft alleen maar het juiste wapen uit te kiezen voor je Glory Kill.

De makers zijn zo vriendelijk geweest om in alle arena's wat zwakkere tegenstanders rond te laten lopen die je kunt gebruiken om je voorraden aan te vullen. Dat zal ook in veel gevallen de te volgen strategie zijn: ga het gevecht aan met een sterke tegenstander, schiet net zolang als je gezondheid, armor en munitievoorraad toelaten, en sloop daarna wat zwakkere broeders om weer op te laden. Dat idee zat ook al in Doom 2016, maar doordat id Software nu veel minder voorraden voor je klaar legt, ben je dit keer veel meer op Glory Kills aangewezen.

Preview Doom Eternal

Dash, Punch, Runes en Crystals

Verder wilden Stratton en zijn team dus de beweeglijkheid van de speler vergroten. We noemden al de Jump Pads en teleporters, die ervoor moeten zorgen dat je je beter kunt positioneren ten opzichte van de sterkere tegenstanders in een arena. Verder kun je uiteraard springen, maar daarnaast heb je nu ook een Dash waarmee je razendsnel een willekeurige richting op kunt springen. Je hebt zelfs een Double Dash, althans: als je er de energie voor hebt, want je Dash Meter loopt snel leeg als je er gebruik van maakt en hij loopt slechts langzaam weer vol. Dash en springen zijn overigens te combineren. Door eerst te springen en in de lucht een Dash uit te voeren, kun je flinke sprongen maken. Het wordt ook met regelmaat van je gevraagd, zeker in de stukken tussen de verschillende arena's. Het is bovendien een manier om de vele geheimen in de game te ontdekken.

Preview Doom Eternal

In het plaatje hoort bovendien nog een wapen waar we in onze speelsessie nog geen gebruik van hebben kunnen maken, omdat je het pas later in de game aantreft: de Meat Hook, een hulpstuk van de Super Shotgun. Het is een stuk gereedschap waarmee je tegenstanders naar je toe kunt trekken of jezelf naar tegenstanders kunt trekken. Handig om vliegende tegenstanders te lijf te gaan en vooral handig om de zo belangrijke Glory Kills uit te voeren.

Tot slot is er nog een laatste hulpmiddel: de Blood Punch. Dat is een zeer krachtige melee-aanval. Een soort dash vooruit waarbij je alle tegenstanders die je onderweg tegenkomt, omver beukt. De Blood Punch is lekker krachtig, maar niet altijd beschikbaar. Je hebt een meter die je vult door Glory Kills te maken. Alleen als de meter vol is, kun je een Blood Punch uitvoeren.

Runes en Crystals

Tot slot zijn er nog Runes en Sentinel Crystals. Beide voorwerpen kun je verzamelen en zorgen ervoor dat je de Doom Slayer een eigen draai kunt geven. Je kunt ze gebruiken om de eigenschappen van de hoofdpersoon enigszins aan te passen. Runes verbeteren sommige eigenschappen, maar je hebt een beperkt aantal slots. Er zijn negen Runes die je kunt verzamelen, maar je kunt er maar drie tegelijk inzetten, waarbij je het tweede en derde slot pas later in de game vrijspeelt. Er is een Rune waarmee aangeslagen tegenstanders langer in de Stagger State blijven en een Rune waarmee het uitvoeren van een Glory Kill korter duurt. Daarnaast is er een Rune die je een kleine speed boost geeft na een Glory Kill. Onze favoriet was een Rune die meer controle geeft tijdens het vliegen door de lucht, zodat je van boven meer tijd hebt om te mikken.

Sentinel Crystals geven een permanente upgrade van Health, Armor of Ammo Capacity. Het is een wat complex systeem met een dubbele functie. Je kiest een eigenschap die tegelijkertijd je Health, Armor of Ammo Capacity verbetert. Zo kun je de Flame Belch verbeteren of ervoor kiezen dat Demons vaker iets nuttigs laten vallen. Bij elke optie heb je twee keuzes. Je kunt de Flame Belch dus op twee verschillende manieren verbeteren, waarvan je er maar een kunt kiezen. Het ingewikkelde is dat de keuze die je maakt, tegelijk ook Health, Armor of Ammo verbetert. Kies je de ene optie, dan neemt je totale gezondheid iets toe. Kies je de tweede, dan heb je iets meer armor. Bij een andere eigenschap die je kunt verbeteren, vergroot de ene optie je munitievoorraad en de andere je armor. We hebben nog niet veel van de opties vrij kunnen spelen. Als we het menu moeten geloven, kun je op die manier Health, Armor of Ammo Capacity flink opvoeren, en dus ook heel wat eigenschappen van de Doom Slayer aanpassen.

Preview Doom Eternal

Voorlopige conclusie

Waar onze eerste kennismaking met Doom Eternal vooral leerde dat de nieuwe editie niet alleen mooi is, maar ook grotere levels dan zijn voorganger heeft, hadden we nu meer tijd om de gameplay te leren kennen. Daarbij bleek dat veel in Doom Eternal hetzelfde lijkt, maar er toch behoorlijk veel veranderd is. Dat de arena's waarin je vecht groter zijn, blijkt bijvoorbeeld nodig omdat je met Dash, Blood Punch en de Meat Hook meer ruimte gebruikt.

Toch is dat niet het opvallendste. Doom Eternal is een game die je veel meer na laat denken dan zijn voorgangers. Het is een game waarin je moet leren wat de beste aanpak is om een bepaalde tegenstander te verslaan. Doom Eternal geeft je daar ook veel meer mogelijkheden voor. Wapens hebben een alternatieve modus en het is zaak om de vele opties die je daarbij hebt op elkaar af te stemmen.

Preview Doom Eternal

Het is in Doom Eternal bovendien van belang om erg goed op je voorraden te letten en ze op tijd aan te vullen door op het juiste moment de juiste Glory Kill te maken. Waren die in Doom 2016 vooral leuk, in Doom Eternal zijn Glory Kills een zeer nuttig en vooral noodzakelijk hulpmiddel. Doom Eternal is pittiger dan zijn voorganger. Je treft meer tegenstanders, en ze zijn ook sterker. Met Runes en Sentinel Crystals kun je echter de nodige details aanpassen. Dat moet ervoor zorgen dat je de zwakheden in je eigen speelstijl enigszins compenseert.

De beschrijving 'combat puzzle' is bij dit alles goed gekozen, want wij wisten tijdens onze speelsessie inderdaad vaak pas bij een tweede, derde of vierde poging de juiste aanpak te vinden. Het is vaak even zoeken naar de juiste volgorde, de juiste beweegpatronen en de juiste middelen. En dan hadden we nog lang niet alle hulpmiddelen tot onze beschikking. De puzzel wordt dus nog complexer dan we tot nu toe konden ervaren. Of de vele keuzemogelijkheden voldoende zijn om de zwakheden in onze eigen speelstijl te compenseren, moet blijken als we de game gaan reviewen. Die review komt in maart, want dan verschijnt de game, voor Windows, de PlayStation 4 en Xbox One, de Switch en Stadia.

Reacties (196)

196
188
109
1
0
46
Wijzig sortering
Ik vind het jammer dat je bij de 1up Mario als voorbeeld geeft en niet Wolfenstein 3D. En dan verder gaat met dingen die ze uit hun vorige games meenemen.
Jammer van het gameplay filmpje, diegene die daar speelt is nou niet echt een held met shooters en laat de game er erg sloom door uitzien puur door de hele houterige speelstijl.

[Reactie gewijzigd door Sn0wblind op 22 juli 2024 16:57]

Sommige van ons beginnen oud te worden (zodra je de 30 bent gepasseerd is het gedaan ;-)...

En hebben wat meer tijd nodig om in een spelletje te komen dan een stelletje broekkies, zo een preview is daar dan weer niet ideaal voor als iemand niet veel tijd heeft om gewend te raken aan een spelletje.

Moeten mensen die een preview/review maken dan ook nog eens top-of-the-line gamers zijn? Lijkt me niet handig voor het gros van de consumenten die dat ook niet zijn...
Ik vermoed dat de gameplay die getoond wordt vrij representatief is voor de gemiddelde casual gamer en dat is wat mij betreft prima. Voor de wat meer hardcore 'oudere' (en uiteraard ook jongere) gamers zoals @Sn0wblind en ik (33) is het misschien wat lastiger om naar te kijken, maar desondanks had ik wel zoiets van: "lijkt me awesome om full speed door die levels heen te blasten".

Ik vraag me overigens ook af of je reflexen en dergelijken met de tijd afnemen. Het lijkt mij van wel. Ik speel veel Overwatch en dan voornamelijk reflex intensieve heroes zoals Ashe (hitscan) en zit inmiddels op >3.6k sr. Ondanks dat het wat bovengemiddeld is denk ik wel dat het 10 jaar geleden wellicht nog een stukje beter had kunnen zijn.

Edit: Dit is natuurlijk ook gewoon console footage en dat ziet er altijd wat trager uit dan high paced PC FPS games naar mijn mening.

[Reactie gewijzigd door Fontini op 22 juli 2024 16:57]

Ik kan je vertellen die nemen af 😆 ik ben 47 en overwatch is met sommige karakters verdomd lastig 😜 junk is m'n main daar kan ik lekker mee overweg 😄
Mja dan train je wat langer en/of verander je van speelstijl. Niet iedereen hoeft een rush bunny te zijn of je kan proberen af te dwingen om accurater te schieten.
men word oud en grijs en is een beetje een fosiel geworden onder een steen.
En durft te beweren dat vroeger doom 1 beter uitzag dan deze.
Ik weet het de jaren beginnen flink in ons te hakken.
Maar deze doom ziet er wel goed uit en idd met meer licht, ook nog eentje ingehuurt die de muziek doet het kan niet beter.Het ziet er allemaal heel erg cool uit.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 22 juli 2024 16:57]

Ironisch, een horror game waar enge monsters in stukken worden gehakt en het engste in de reacties is ouder worden.

:+
Valt wel mee hoor,ik speel al sinds kinds af an shooters en ben nog redelijk snel.
Lol

Idd... meer zelfs, bij sommigen *kijkt in de spiegel* is het altijd zo geweest... (tijd nemen om van het decor te genieten.)

Vandaar dat SP campaigns ook mijn ding zijn en online gamen niet... (behalve dingen als EVE dan... die ik, ondanks online, toch ook op m'n eigen 30+ tempo kan spelen. :D )


Over deze Doom... Hah... Q1 2020 wordt ZO leuk!! (Halo: TMCC, DOOM: Eternal...) 8)7 O+ _/-\o_

Alleen al het feit dat ik hier lees dat er meer "verhaal" in deze game zit juich ik toe.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 16:57]

Wat een bende oude zakken zijn jullie zeg.
Ik ben 56 en speel games sinds 1982.
....Waaronder "Doom 1"
https://www.youtube.com/watch?v=p8IQNmx50Ow
Dit lijkt me geen originele Doom versie. Doom is oorspronkelijk uitgekomen in 1993 op MS Dos en ziet er helemaal anders uit. Op jouw Youtube video staat 1997. :?

https://youtu.be/p8IQNmx50Ow?t=32
Haha als we dan toch naar c64 doom probeersels gaan kijken vind ik deze meer geslaagd:
https://youtu.be/X3Oqz5WjDPI
Ben 35 maar volgens de in-game statistics van twitch shooters als CoD, Quake Arena etc zijn mijn skills en reactie echt niet ingekakt. Het is denk ik meer een kwestie of je nog net zo actief gamed. Ik game relatief veel voor mijn leeftijd (leef nog alsof ik 26 ben eigenlijk). Dan veranderd er bar weinig met je capabilities naar mjn ervaring.

Maar ja ik vind dat reviewers de game volledig moeten kunnen benutten en dus goed er in moeten zijn. Denk dat je de global consumenten qua game skills onderschat.
Ik heb lang hetzelfde gevoeld, maar met m’n 42 nu begin ik toch te merken dat het vroeger precies toch meer kon winnen. De AI van bots in QC mag niet te hoog staan, anders kan ik ze al niet meer aan. Doom 2016 daarintegen ging zeer vloeiend, maar zeker geen Nightmare level. Ik vermoed dat Eternal de speler daar meer in helpt dan 2016, zoals bijvoorbeeld meer obstakels of shortcuts of teleports te hebben in de levels...
Kan het zijn dat je vroeger meer tijd had om te spelen waardoor je beter was?
Ik denk van wel. Ik hoor altijd iedereen dat ze slechter worden doordat de leeftijd oploopt, denk dat er wel een verband is maar ik denk dat het meer in speel tijd zit.

Ga maar eens na voor jezelf.. vroeger kwam je uit school en klapte je de computer (of console) meteen aan om vervolgens jezelf suf te gamen totdat je naar bed ging en tussendoor snel het avond eten naar binnen schuiven.

Als ik tegenwoordig kijk naar mezelf dan werk ik heel de dag en als ik klaar ben met avond eten is het al minimaal half 7. Dus op sommige avonden heb je net 1-3uur om te gamen. En vaak ook stuk minder als je andere afspraken / sporten / hobby's hebt staan..

Ben trouwens opnieuw actief met shooters en geinteresseerd om mijn aim te trainen. Het voornaamste wat ik lees is om dit te trainen.. trainen..trainen.. uren investeren :)
Dit dus vooral. Ik doe dat nogsteeds. No kids en mijn wederhelft vind het prima dat ik zit te gamen (heeft izj tijd om te lezen haha) dus doordeweeks ongeveer 3 uur per avond en in het weekend zo'n 8 uur per dag en daarmee houd ik het in mijn geval wel aardig in stand.
Ben 35 maar volgens de in-game statistics van twitch shooters als CoD, Quake Arena etc zijn mijn skills en reactie echt niet ingekakt.
Niet iedereen is hetzelfde, maar...

Realiseer je dat ivm. bv. 20 jaar geleden er heel ander type gamers online zaten, zoals men nu de 'hardcore' gamers zou noemen. Nu heb je veel meer casuals, die zorgen ervoor dat de statistieken heel anders geinterperteerd moeten worden. Meer casuals die een lager niveau hebben dan jezelf betekend dat je meer potjes/kills heb dan vroeger. Als die nu gelijk zijn aan vroeger is dat geen indicatie dat je skills hetzelfde zijn gebleven, maar dat ze zijn afgenomen... ;-) Hoe verder je terugkijkt, hoe erger het is.
IK speel nogsteeds de oude titels als UT, Quake 3 Arena etc. Niks is veranderd. Gaming is toegankelijker geworden ja. Maar zo is ook de talent pool groter geworden.

Studies wijzen uit sowieso dat je het verliezen van reactie vermogen, of nou ja....meer wat ervoor nodig is te herstellen is. Je leefwijze etc heeft meer invloed op dit soort zaken dan puur het nummertje wat je leeftijd moet voorstellen. Als je "oud" leeft zal je lichaam ook nie tmeer toegespitst zijn op de taken die die je nu op de achtergrond gooit. Omdat gaming mijn main hobby is en altijd is geweest is hier ook gewoon geen vermindering in. Mijn lichaam blijft erop toegespitst. Alles in mijn leven naast werk draait om gaming, gitaar spelen etc. Allemaal zaken die de meeste volwassenen zodra ze een gezin starten achterwege laten. Natuurlijk verlies je dan ook de skilslet hiervoor en vervang je dat met andere skills.

https://psychcentral.com/...-reaction-time/18031.html
Je leeftijd is niet maar een nummertje. Hoe hoger dat nummertje, hoe slechter je cognitieve vaardigheden worden, dat is gewoon een feit. Nu zul je niet megaslecht worden opeens als je 30 wordt, maar je hebt zeker weten niet meer de cognitieve functies van een 15 jarige.
De curve is niet gradual en hangt sterk van me levens stijl af. Is ook te herstellen zodat je piek niet snel wegzakt. Nogmaals, het is vooral de verandering in levens stijl dat je aftaking veroorzaakt. Zaken als kids, werk etc.

https://psychcentral.com/...-reaction-time/18031.html
Dat heeft niet specifiek de reden dat hun reactie vermogen onderuit is gegaan maar meer dat ze helemaal opgebrand zijn van jarenlang 16 uur per dag te gamen en alle druk eromheen Kijk naar Shroud etc, oudere ex pro gamers die streamen en hun skills gewoon in stand hebben gehouden.
Laten we kijken naar Shroud... Geboren 1994.

Laatste Premier tourney die hij heeft gewonnen: 2016 (22 jaar)
Laatste Minor tourney die hij heeft gewonnen 2017 (23 jaar)
Daarna nog op Premier tourneys, 2nd en 3rd-4th geplaatst in 2017 (23 jaar)

Gezien wat dat opleverde begrijp ik goed waarom jij zich is gaan richten op Youtube/Twitch/Mixer, dat zal een hoop meer opleveren... Het zal imho een combinatie zijn van zijn lagere placements in 2017 en de veel hogere inkomens via streaming waarom Shroud niet meer de top speler is (1st place). Maar voor games buiten dergelijke tourneys zal hij beter zijn dan de doorsnee tegenstander (zelfs met matchmaking) en zal hij velen malen beter zijn dan zijn doorsnee viewer...
Wilde er alleen mee aanhalen dat leeftijd niet zo;n hele grote factor is maar meer de interesse en lifestyle. De meeste volwassenen gaan gewoon anders leven en daar past het lichaam zich op aan. Kijk naar een sport als F1. Daar is een enorm sterk reactie vermogen voor nodig en ook de 30+ rijders rijden voorraan nog. Maar hun hele leven staat in eht teken van de sport natuurlijk.
Het is gewoon wetenschappelijk bewezen dat de gemiddelde mens qua reactie vermogen piekt tussen zijn 16 en 25ste en dat het daarna afneemt. Het is echt onzin om te geloven dat jij je hele leven dit vermogen kan aanhouden. Dat is gewoon niet zo.
Het gaat om de reden waarom dit minder wordt en dat het voor een groot deel te vertragen en in gevallen ook te herstellen is.

Ook wetenschappelijk bewezen :)

https://psychcentral.com/...-reaction-time/18031.html
page not found op jouw link.

Iemand van 80 is nooit zo alert meer als iemand van 16. Je zou het vast tot op zekere hoogte kunnen vertragen door het heel actief te blijven trainen, maar je zult er op een gegeven moment toch echt aan moeten geloven.
Anders bekijk je het minder zwart wit en meer gradual. We hebben het hier niet over van 16 naar 80 in 1 dag......
Ik dacht exact hetzelfde, lijkt erop alsof er met een controller wordt gespeeld...?
Hoop dat de game toch wat sneller aanvoelt/speelt dan wat men nu aan ons laat zien in deze gameplay beelden... ;(

Daarnaast, en ik heb niet de gehele preview gelezen dus wellicht heb ik het gemist, is de soundtrack in deze DOOM wederom door Mick Gordon gemaakt? *fingers crossed*

edit: ja dus: https://mick-gordon.com/#/doom-eternal/ _/-\o_

[Reactie gewijzigd door wreedheid op 22 juli 2024 16:57]

Voor wie Mick Gordon en de muziek van Doom 2016 compeet onbekend is, of juist wel ermee bekend is maar graag wat creatieve en technische achtergrond meekrijgt, zie: https://youtube.com/watch?v=U4FNBMZsqrY

Wat mij betreft een legendarische soundtrack die erg belangrijk voor de game was.
Ben benieuwd of de muziek met Doom Eternal net zo bepalend wordt.
Ik vermoed dat het toch wat lastig blijkt om het trucje te herhalen, ook omdat deze doom meer open, chaotisch en kleurrijk lijkt i.p.v. donker en rauw. (En het geluid van de gameplayfilmpjes tot nu toe is niet echt ideaal.) Maar simpel voortborduren op 2016 is ook al goed lijkt me.
Ook met een controller ben je een stuk sneller en soepeler. Ik heb de eerste gespeeld op de PC en Xbox en was op de Xbox niet eens zo veel minder snel en vloeiend als op PC.

Edit: Typisch dat als je iets onpopulairs zegt direct naar 0 gemod wordt.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 22 juli 2024 16:57]

"niet veel minder".

Maar wel minder. Punt bewezen? Daarbij zijn console versies vaak voorzien van een (al dan niet lichte vorm van) auto-aim en zijn ofwel de hitboxes 'groter' of de enemies zijn minder sterk om te compenseren voor de verminderde accuracy.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 22 juli 2024 16:57]

Het ging erom dat iemand de opmerking maakt dat dit zo houterig is. Het punt dat ik wil maken is dat ik zelfs met een controller soepeler en sneller speel dan de gameplay in het filmpje. Dus t.o.v. het filmpje, niet per se t.o.v. kbm.
Typisch dat het direct een kbm vs controller discussie wordt, want dat was helemaal niet het punt. Dat ik "niet veel minder" zei was ook niet per ongeluk. Ik heb nergens ook maar enigszins gehint naar dat ik zou vinden dat kbm en controller gelijk zijn.

Edit: Dit antwoord is ook geldig voor @joostiphone

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 22 juli 2024 16:57]

Je maakt een grapje hoop ik. Zet een toetsenbord en muis speler tegenover een controller spelen (met dit type spel) en de laatste gaan dat echt niet winnen. Je bent gewoon accurater met een muis en keyboard dan een controller.
Over het algemeen ben ik het met je eens, maar je kunt voor een ander niet bepalen wat hij/zij wel of niet kan.

Daarnaast denk ik dat het filmpje meer een showcase was van bepaalde dingen. Er zijn eerder al trailers van Eternal uitgekomen met snellere actie. Ik verwacht dezelfde snelheid als Doom 2016 en kijk er gigantisch naar uit! Ja, Doom 3 was een stuk enger, daar heb ik op een andere manier van genoten, maar Doom 2016 was geweldig van begin tot eind, meer snelheid, zoals het origineel was. Love it!
Denk je dat je deze stijl van gameplay met een controller te evenaren kan zijn? Volgens mij niet.

https://www.youtube.com/watch?v=x2TAb5_2Rwg

[Reactie gewijzigd door Shaidar op 22 juli 2024 16:57]

Dat zijn veeeel betere graphics op je videoootje! :9~
Het filmpje van de Preview boven valt namelijk erg tegen...
Is dat de PC versie???
Wat zijn de te verwachten GPU-verschillen PC/Console???
Dus met een muis spelen is altijd beter? Of ben je puur sneller en accurater? Dat zijn namelijk twee verschillende dingen. Ik ga geen racegames met kbm spelen hoor.
We hebben het dan ook over 'dit soort spellen' (FPS). Niet over race-spellen. Je bent accurater met een muis en keyboard t.o.v. een controller. Intel heeft hier ook eens iets over geschreven (en nog veel meer bronnen).

"The most obvious advantage of a mouse over a controller is that it can make aiming easier. In a first person shooter, or any game where accuracy is important, a mouse is usually a competitive advantage, and facilitates easier execution of reaction-based shooting, like flickshots. This advantage is significant enough that controller-based FPS will sometimes implement aim assist, which is designed to mitigate that inherent disadvantage."

https://www.intel.com/con.../keyboard-controller.html
Het kan zeker sneller, maar het is ook een beetje spelen op een snelheid waarop je nog wat van de omgeving en de tegenstanders ziet.
Dat zeg ik met fietsen ook.... "niet te hard, dan kan je genieten van de omgeving" :)
Volgens mij ook mede veroorzaakt door gebruik van gamepad (Xbox controller?) i.p.v. muis en toetsenbord.
Dat was me ook opgevallen. Het is net de aaneenschakeling van acties die Doom 2016 leuk maakte. De makers hebben dat ook gezien, en Eternal zal hier nog meer mogelijkheden toe bieden, en dat zie ik in deze gameplay niet terug.
Doom is dan toch ook geen horror game? Het is soms ranzig met gore en ranzige beesten maar het is nooit eng. Er is geen suspense zoals bijvoorbeeld in Dead Space. Ik denk dat de horror juist voor de demonen zelf is, als jij als doom guy ze 1 voor 1 op gruwelijke wijze komt afmaken :+

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 22 juli 2024 16:57]

Doom 3 was wel even schrikken her en der.
Heb je gelijk in. Doom 3 was ik helemaal vergeten. Dat was inderdaad voor een groot deel rondlopen met een zaklamp in donkere ruimtes. Doom 2016 is wat dat betreft toch wel heel anders.
Doom3 vond ik persoonlijk echt een draak. Ik was snelle actie gewend met de eerdere Doom releases, maar Doom 3 voelde zo traag. Doom 2016 ging gelukkig weer terug naar de roots van Doom. Gewoon brainless actie! Love it!
Ik heb een beetje het omgekeerde. Ik vond Doom 3 nu juist leuk i.v.m. met die suspense horror sfeer. Er viel overigens nog genoeg te schieten al mochten de wapens wel wat sneller zijn (e.g. te trage reload animatie bij shotgun).

Doom 2016 vond ik een gewone arena shooter. Twee weken geleden nog gespeeld en het viel me op dat de combat ook voor verbetering vatbaar is met op sommige momenten te trage beweging en teveel monsters. Dan wordt het een kwestie van niet stil staan en af en toe achterom schieten totdat de monsterconcentratie laag genoeg is waarna je pas weer gericht vijanden kan aanpakken. Zodra het teveel vluchten wordt i.p.v. ontwijken is het w.m.b. gedaan met de pret. De wapens waren wel geweldig in deze editie.
Dat is de eerste game waar ik zo erg schrok van het geluid en sfeer.. Vergeet dat nooit meer, zon alien die in eens uit het donker op je komt. :-)
Doom 3 was dan ook eigenlijk geen Doom spel in mijn ogen.
Doom 2016 was wel weer Doom.
En wat als je het vergelijkt met Doom #1 en Doom 2?
Zeker weten xD , ik kan niet zo goed tegen die schrik momenten en schrok me werkelijk om de 5 minuten kapot in dat spel. Kan me herinneren dat je foto's kon maken van alle monsters en toen ik dat ging doen schrok ik minder omdat ik toen zat te hopen dat er weer 1 zou spawnen vlak voor me zodat ik een foto kon maken xD. Dead space vond ik wel vele malen beter. alle 3 de delen aantal keer uitgespeeld.
Van die goedkope "loop hier voorbij en er gaat een deur achter je open" schrikeffecten. Waardeloos. In Doom 1 en 2 schrok je je echt de tering als ineens de hele vloer omlaag zakte en je tussen 20 monsters werd gedropt.
Mee eens, Dead Space had de juiste suspense. Daar heb ik echt veel plezier en nare momenten mee gehad. Ik houd er van. Doom is gewoon voor mij een 'Gore-shooter' en geen 'Suspense horror game'.

Maar goed, ' eng' is voor iedereen natuurlijk anders. Je hebt gewoon mensen die er absoluut van gruwelen. Maar die zullen deze game links laten liggen. Daarmee is de term ' horror' toch juist, imo niet voor mij.
Mee eens, Dead Space had de juiste suspense. Daar heb ik echt veel plezier en nare momenten mee gehad.
Idd... ik durf de originele Dead Space bijna niet te replayen omwille van de stukken waar die onsterfelijke Necromorphs je achtervolgen doorheen de Ishimura.

Die krengen komen nog terug in DS2 en 3 maar nooit, never zo lastig en griezelig als in DS1
Doom is dan toch ook geen horror game?
Niet meer, helaas, soort van. Nu hij weer terug is bij zijn roots (een erg populaire beslissing) is het zeker geen horror game. Het speelt inderdaad super maar toch mis ik wel Doom 3 en zijn uitbreiding.

Niet dat het verhaal nou super was in deel drie maar het was toch een zeer vermakelijke game met een spannende atmosphere waar ik graag door wilde spelen om meer te ontdekken. In de nieuwe Doom kan je het verhaal net zo goed helemaal niet kan volgen en even veel er uit halen. Jaja Doom speel je daar niet perse voor maar toch.
Maar... zo heb je toch lekker verschillende spellen en ervaringen?... Als je DOOM³ mist, speel je DOOM³...
Als je lekker will knallen, de eerste paar of de nieuwste paar... Wil je iets meer horror dan knallen zoals in DOOM³?... Dead Space misschien...
...Ik denk dat de horror juist voor de demonen zelf is, als jij als doom guy ze 1 voor 1 op gruwelijke wijze komt afmaken :+
Klopt volledig, dat werd in 2016 ook quasi letterlijk in-game uitgelegd a.d.h.v. die Slayer Testaments als je de moeite nam om die te lezen of te beluisteren.
Haha Inderdaad, dat doet mij denken aan 'Krang' uit Teenage Ninja Turtles
Zo te zien hebben ze het neon glow roze EdGy kleurenpalet van Rage 2 gekopieerd.
Ik had nou nooit gedacht dat roze een kleur was die je veel zou tegenkomen in de hel..
Volgens sommige gaan alle homo's naar hell :+
Het eerste wat ik dacht toen ik dat plaatje zag was: “wat doet die screenshot van de originele Doom in dit verhaal?”. Toen keek ik nog een keer en zag ik de HUD van Doom Eternal.. ;(
Exact dat gevoel had ik ook, maar dan wel lachwekkend op de verkeerde manier. Het is een soort van teletubbie gevoel wat me bekruipt i.p.v. badass, wat toch wel de hoofdzaak zou moeten zijn in deze games.
Gelukkig is Doom een franchise die niet om zeep is geholpen door de Publisher. Wacht met smart op deze titel. 2016 was fenomenaal goed.
Hier hetzelfde en dit nadenk aspect klinkt mij ook wel goed in de oren.

Vond dit aspect altijd erg leuk op de inmiddels retro games die ik graag speelde, waarbij je grote en kleinere bazen moest verslaan door inderdaad een goede tactiek met het juiste wapen te vinden. Nu in een modern jasje.
Inderdaad! Marty & Hugo zijn zelf gamers, hun ideeën werken gewoon goed voor de gameplay van Doom. En hun managers, “de overeenkomst tussen Id en Bethesda & de heritage van Doom zorgen ervoor dat dit gewoon niet fout kan gaan 😀
Yep! DooM 2016 was geweldig! Na alle DooM Eternal preview videos en DooM 2016 ontwikkel videos die ik de afgelopen tijd heb gezien, ben ik weer aan het herspelen geslagen op PC. I am hyped! ...En om het nog wat nieuwe 'flavour' te geven, de moeilijkheidsgraad flink omhoog geschroefd en deze keer speel ik met een Xbox 360 controller i.p.v. muis + tobo! :) Uh... Vooral omdat mijn vrouw anders gek wordt van het geklik van mijn mechanische toetsenbord... :D

Trouwens, zo'n Xbox 360 controller werkt verrassend goed bij DooM 2016 - liggend op de bank... ;) Het klikje van de linker stick voor een Glory Kill is aanzienlijk minder luid dan de F-knop van mijn mechanische toetsenbord. :D

Ik kan niet wachten op DooM Eternal. Ik ga hem zo snel mogelijk aanschaffen (nadat de meeste 1st day/week/month bugs e.d. eruit gehaald zijn).

N.b. alleen het woordje verhaal maakt mij een beetje angstig... Ik wil knallen en niet lullen of een lange cutscene zien. Als ik film wil zien, start ik Netflix wel op! :)
Bethesda is tot alles in staat gebleken, helaas.

Er is een kans groter dan 0 dat ze ook deze game kapotmaken met microtransactions of andere monetization. Ik hoop van niet hoor want Doom 2016 vond ik ook vermakelijk en deze editie lijkt wederom een fijne voortzetting van de franchanise. We moeten het hier mee doen want Quake is al lang begraven en Wolfenstein hebben ze vorig jaar volledit verkloot
Inderdaad en het word weer meer van hetzelfde maar dan beter, laat maar komen :D
Idd... één van de weinige games waarbij ik tijdens en na mijn eerste speelsessie iets had van, "WTF is dit?!?!?!" maar dan positief. Memorabel.
Dat moet nog blijken... Hoop dat ze mij en andere klanten niet om zeep helpen met schimmel...
Ik zal wel een uitzondering zijn, maar ik vond de gameplay van Doom 2016 vergeleken met Doom 3 zoveel minder leuk. Geen schrikmomenten meer, maar alleen de rockmuziek die start als je een arena in gaat en weer stopt als het gevecht over is. De glorykills waren in het begin wel grappig, maar daar was ik al snel klaar mee. Doom 3 was echt zoveel enger. De nauwe gangen en deurcodes waren echt een rede voor me om de game meerdere malen te spelen. Vooral nadat je de soulcube had nog een keer uitspelen vond ik echt fantastisch. Ik mis dit. Helaas voor mij waren er ook een heleboel mensen die Doom 3 niets vonden. Ik denk niet dat Doom Eternal wat voor deze horror liefhebber gaat zijn.

[Reactie gewijzigd door eddieveenstra op 22 juli 2024 16:57]

Ik zal wel een uitzondering zijn.....
Nee hoor, ik heb exact hetzelfde. Ik vond doom 3 supervet, en heb hem pas nog uitspeeld met de Ultimate HD mod (prachtig echt, aanrader). De gameplay van doom 2016 en eternal is niks voor mij ook. Dat arena gebeuren. Met de graphics van nu een vette scary doom versie, met al dan niet een simpel verhaal, zou ik echt te gek vinden ... Wat mij betreft kan zo een versie er makkelijk naast gereleased worden ooit ..
Doom 3 was inderdaad een ander soort spel dan de originelen en de reboot, meer horror-achtig. Daar Eternal verdergeborduurd wordt op 2016, lijkt het me toch logisch...

Tip: alle uitbreidingen gespeeld? Replay value valt nog mee vind ik.
Tip2: als je wat van Star Wars houdt, kan ik je die Fallen Order aanraden, geen 100% horror, maar soms toch spannend, en soms donkere gangen waar je je met je light sabre dient te verlichten...
Ik ben hier in helemaal mee eens. Tot mijn spijt Doom 2016 aangeschaft, grooste miskoop aller tijden en gemiste kans dat blijkbaar die kant op blijven gaan. De spanning is compleet weg en voelt nu aan als ene ander simpel piont to kill game waar het vooral tijdens de gevechts-momenten het belangrijk is dat je als een gek rond rent. Een goede aim is van ongeschikt belang in deze game.
Voor mij gevoel veelte veel richting een arcade/console game.
Doom 2016 vond ik idd ook gimmicky met dat arena bs, had je alle mobs dood kon je vervolgens ongehinderd rondlopen, na wat levels afgehaakt..
Doom blijft een spel waar hun bang zijn voor jou IPV jij voor hun :9
Doom 3 is inderdaad een hele andere game. Maar eigenlijk ook de vreemde eend in de bijt in de doom reeks. Doom 1 en 2 waren arena shooters. Doom 3 was ineens meer een adventure shooter, en met doom 2016 is Id weer terug gegaan naar het concept van de arena shooter.
Ik heb alle iteraties van DOOM gespeeld, sinds het begin en eerlijk gezegd vond ik Doom 3 en Ressurection of Evil ook leuk, zeker een eerste keer omdat je toen die schrikmomenten niet verwachtte... maar na een eerste speelsessie wel. (bvb. hoe ik schrok bij die eerste Imp die tevoorschijn kwam, en hoe ik bij de tweede speelsessie al op voorhand wist waar die zou komen).

...Op een manier weet je bij Doom 2016 ook wel welke vijanden je in elke arena zal tegenkomen als je het al eerder speelde, maar het is minder belangrijk omdat 'schrikken' niet het opzet is van een game die niet persé 'horror' wil zijn.

Ik volg je wel in dat argument, Doom 3 en RoE waren horrorgames, Doom 2016 is dat niet meer... Ergens vond ik dat wel spijtig... Maar ik had al snel door -mijn mening- dat Doom 2016 op z'n eigen manier een juweeltje is... Idd, meer hack 'n slash dan horror, tikkeltje voorspelbaar... Maar ZO goed uitgewerkt en ontzettend voldoeninggevend als je een snelle, vloeiende goeie run maakt.

Het enige dat ik vond dat ze er uit hadden mogen laten waren de Rune-challenges waar je plots in een aparte arena bvb. binnen een bepaalde tijd zonder één keer geraakt te worden een horde vijanden moest glory-killen... Het onderbrak je speelsessie en je "zone"... en stond bij mij garant voor een paar rage-quits. }>

...Maar je bent geen uitzondering hoor, de gameplay is gewoon niet vergelijkbaar... Doom 3 staat er op zichzelf ook nog steeds vind ik... Het is al zo lang geleden en ik kan me zo meteen al wat memorabele momenten herinneren... Sarge... Dr. Betruger... haha zalig.

[Reactie gewijzigd door PinusRigida op 22 juli 2024 16:57]

DOOM 3 was dan ook meer horror survival. DOOM 1, 2 & 2016 was een FPS pur sang.

Niets mis mee, maar ze hadden misschien beter DOOM 3 een aparte titel gegeven.
Ik kan me nog herinneren dat ik de allereerste versie van Doom speelde. Dat was nog niet eens 3D en er kon niet gesprongen worden. Het is en blijft een legendarische titel en ik hoop dat deze versie de eer van de naam hoog gaat houden! We gaan het zien...
En niet eens met een muis! Ik herinner me dat ik pas met een muis begon te spelen bij het échte eerste ED game: Descent! Even later kwam Quake uit.
Descent!
Ja, dat was een geniale game! Vooral Descent 3 speelde ik met joystick.

Maar ook de Doom serie heb ik heel vele uren met veel plezier gespeeld.
Ik weet nog wel dat ik Doom met alleen de pijltjestoesten speelde, geen idee dat je ook kon strafen. Eerste demon boss die raketten op je schiet, was onmogelijk te dodgen :p
Haha ja idd het was zonder muis!
Dat kan je je nu toch niet meer voorstellen. :)
Ik speel Doom 1 & 2 nog wel is op de Switch via RetroArch. Nog altijd leuk om te spelen. Ik durf bijna te zeggen dat Doom 1 & 2 beter zijn dan de nieuwe. Dot omdat ze lekker simpel in elkaar zitten en de levels lekker kort en duidelijk zijn. Alhoewel ik natuurlijk heel goed kan begrijpen dat mensen veel plezier kunnen hebben met de nieuwe games.
Waarom via Retroarch? Ze zijn in de Nintendo Store ook gewoon beschikbaar, en let de laatste update ook Sigil!
Toen doom 1 op de nintendo store uitkwam (halverwege 2019), had ik allang custom firmware draaien. Heb geen zin om gebanned te worden :)
Die gaat zeker een keer komen.
Kwalitatief gezien is de GZDoom port heel wat beter dan de Unity port die in de Nintendo Store staat. Inclusief support voor eigen (i)wads.

Waarom dat @Bear312 de retroarch versie speelt is ook een mysterie voor mij :P
Moet dan nou met zoveel ogen uitgerukt gaan, dacht dat de manier van doodgaan alles al wel had gehad.
kweet niet of ik de game na paar keer spelen nog wel weer wil spelen.
Om dat te weten, hoop dat er een demo is in dit geval.
(of google stadia games eens proberen. daar is ie ook op. maar ja dan is het grafische weer lager, lees ik)
Stadia zelf een keer gezien op het werk, het is grafisch wel prima, je zit alleen met een network service; compressie-artefacten, lag, etc. Het werkt, maar het zal niet perfect zijn. Natuurlijk wel een stuk goedkoper dan een PC + spel kopen.
Over welke termijn bereken jij dat? PCtje gaat al gauw 4 jaar mee tegenwoordig, competitief. De games zijn net zo duur of zelfs duurder en het abonnement loopt vanzelf op.

Daar heb je meer latency, minder grafische pracht, vastzitten aan 1 dienst en daarmee beschikbaar netwerk, plus het risico van cancellation door de flop die het dreigt te worden, voor terug.

Een console is al direct goedkoper, een PC biedt daarnaast veel voordelen. Stadia is het gewoon niet.
Luister niet naar de nonsens die de anderen je geven. Stadia werkt fantastisch. Chromecast is niet te onderscheiden van console op TV. Behalve dat je kunt het ook uitstekend op een laptop spelen. Mocht je geen zin hebben om een hele setup te kopen, dan werkt het ook met toetsenbord en muis op een basis pc of laptop of Chromebook met toetsenbord en muis. Ben je meer een controller speler, dan kun je ook een oude controller via USB aansluiten
Shadow kan ook een alternatief zijn voor game pc as a service
Stadia werkt maar doet niet wat men had beloofd! Het is zeker grafisch niet beter dan console en pc. Check gerust bij de vrienden van Digital Foundry / Eurogamer. Geen 4K, geen Ultra of High settings, eerder mix van medium en paar high. Bepaalde effecten als motion blur en depth of field zijn in veel games niet terug te vinden. Dikwijls lagere texture filtering en dan hebben we het nog niet gehad over onstabiliteit, color banding, artifacts bij donkere scènes en etc... . Stadia is vergelijkbaar qua kwaliteit met een Xbox One S tot PS4 maar zeker niet beter en staat ver weg van de PS4 Pro, Xbox One X en PC. Dat gaat pijn doen als eind dit jaar Sony en MS hun spierballen met de nieuwe generatie gaan rollen. Ja de laadtijden zijn bliksemsnel maar weegt niet op tegen de grafische beperkingen en manke service. Stadia is een veredeld beta product op dit moment. Een concept met potentieel maar Google slaat de bal mis qua communicatie, pricing en content strategie. Ik heb Stadia zelf sinds week 1, uit gezonde technische interesse en heb alle andere platformen ook en 7 titels op het platform waarvan meerdere ook op andere platformen.
1. Dan hadden ze niet de perceptie moeten wekken om vanaf day one 4K HDR 60 te leveren dit is niet het geval.
2. + 3. / Combinatie van geld en commercieel belang van Bethesda in kader van de release van Doom Eternal
4. Als de developer 60 frames aanbied? Google zijn platform zou instaat zijn tot 12 TFLOPS, ik zie geen 12 TFLOPS graphics... .
5. ... ?
6. 4K Streaming komt naar Chrome, native 4K rendering is amper beschikbaar in Stadia... .

Wie is hier nu blogs aan 't citeren... ?

7. En nu moet er hier gewerkt worden! ;)

[Reactie gewijzigd door BitJager op 22 juli 2024 16:57]

Recent heb ik Doom 2016 op medium difficulty uitgespeeld. Ik vond de aantal tegenstanders soms wel too much... Één van de laatste kamers ook ruim 2 uur over gedaan...

Glory kills zijn aan het begin leuk en handig als je nog weinig health over hebt, maar wel onrealistisch, want andere tegenstanders staan als het ware stil...

Ik kwam pas halverwege het spel achter dat als je een vijand zaagt, die heel veel ammo dropt...

Ik vind Doom wel een goed gebalanceerde game, maar wel moeilijk...

Doom Eternal pak ik misschien op zodra die in de 10€ van ligt :)
Moeilijk.......??
Probeer dan maar eens doom 2 uit 1996. Dat is moeilijk.
Misschien komt het omdat ik op een Xbox One X met controller in plaats van muis+toetsenbord heb gespeeld. (Ziet er overigens uitstekend op uit, 1660p tot 4k dynamische resolutie +60fps).

Totdat ik dit filmpje op Youtube tegenkwam:

https://www.youtube.com/watch?v=4LjLU7zOl-Q&t=205s

Je kunt gewoon zeggen dat die jongen goed is met een controller, maar je kunt ook zeggen dat die jongen met muis en toetsenbord minder goed speelt, Of ze spelen de game beide op een andere manier?

Ikzelf kwam er pas laat achter dat je die honden (Demon) die op je afrennen in de rug zwak zijn... en nu zie ik dat je met een plasma gun zelfs een Hell Knight kunt stunnen en dat een supershotgun het meeste effectieve is, terwijl ik een normaal shotgun gebruikte... game mechanics waar je pas laat of niet achterkomt kan een game veel moeilijker maken :)

De soundtracks waren wel erg vermakelijk ondanks dat Rock of wat subgenre dan ook helemaal niet mijn muzieksmaak is
Met muis en keyboard heb je Zowieso betere aim. Ik heb zelf doom 2x uitgespeeld met een jaar tussen. 1x op medium en dan op hard. Als je de data lees over de enemies kom je zulke zaken te weten. En moet je die niet helemaal te laat ontdekken :P je kan hints verzamelen over alle monsters en hun zwakheden. Zonder deze kunnen battles heel lang duren ja. Mijn auto reactie was bijna altijd om die chainsaw te gebruiken omdat je in het eerste level ook merkt dat je meer rewrads krijg na zo een kill ervan. Tzit em in de details!
Yep same. soms kost het al je ammo om 1 kamer door te gaan en dan sta je mooi in je hemd in de volgende kamer. Easy gaat tegen mijn natuur in, dus vandaar dat ik hem nog niet heb uitgespeeld :)
Ben ik de enige die zich erg stoort aan de health vials? In de oude Doom spellen werkte dat omdat (geen idee eigenlijk waarom)... Maar hier ziet het er gewoon erg nep uit, weg suspension of disbelief. Die dingen zijn van glas maar ze lopen er gewoon overheen en de kogels vliegen er doorheen. Klein dingetje misschien maar toch.
Dit is DOOM .
Over dat soort dingen heb je het niet.
Gameplay en lol daar gaat het om.
Onrealistisch.............maar natuurlijk, daar gaat het niet om.
Gewoon schieten, spelen en genieten. Dat is DOOM.
Aangezien er best veel werk in het verhaal en de lore van het Doom universum zit, mag je verwachten dat binnen de context van dat universum dingen "kloppen". Dat het Doom universum zelf volledig onrealistisch is geeft niet, daar gooi je een gezonde dosis suspension of disbelief tegenaan.
In Doom 2016 kwam je health kits en wapens tegen die daar achtergelaten waren door voorgaande expedities, maar wie heeft daar netjes flesjes blauw sap op een rijtje gezet? Misschien een demon om hun invasie te ondersteunen, maar dan zou de vijand ze ook moeten kunnen oppakken (wat eigenlijk best cool zou zijn).

Uiteraard zal het de pret niet drukken en ga ik ook gewoon schieten, spelen en genieten :)
Ben ik de enige die zich erg stoort aan de health vials? In de oude Doom spellen werkte dat omdat (geen idee eigenlijk waarom)... Maar hier ziet het er gewoon erg nep uit, weg suspension of disbelief.
Ik zie dit kritische punt op heel veel plekken tevoorschijn komen, maar het antwoord erop is simpeler dan je denkt.
De enige reden dat ze dit zo hebben gedaan, is omdat de game zo intens is af en toe, de hoge contrast kleur op deze items puur dienen als een visual cue.
De snelheid die je ervaart, maakt het moeilijk of zelfs onmogelijk om bijvoorbeeld een traditionele healthpack (doosje met een plusje) te kunnen zien.
Dat verklaart een hoop inderdaad. Heb je hier toevallig ook een bron van, zodat ik er wat meer over kan lezen?
Goed om te lezen dat Doom nog wel steeds naar consoles komt, in tegenstelling tot Quake ...
Ik betwijfel of dat je van Quake zou kunnen genieten op een console vs een muis+toetsenbordspeler, de gameplay daarvan is één van de snelste tegenwoordig... Ik kan geen enkel console game opnoemen dat zo’n snelle movement heeft zonder hulpmiddelen.

[Reactie gewijzigd door Shaidar op 22 juli 2024 16:57]

Dat ben ik met je eens. Quake op de console is vast minder fijn dan met keyboard en muis.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.