Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Doom Eternal krijgt optie om als Demon andermans campagne binnen te vallen

Marty Stratton, die bij id Software de leiding heeft over de ontwikkeling van Doom Eternal, maakte tijdens QuakeCon 2018 bekend dat spelers in de nieuwe shooter de mogelijkheid krijgen om als Demon andermans campagne binnen te vallen.

De nieuwe optie was kort te zien aan het einde van een lange demo van de game die getoond werd tijdens QuakeCon 2018. Volgens Stratton kan een speler de vorm van een Demon aannemen en de campagne van een andere speler binnenvallen. Spelers kunnen zelfs een groep formeren en gezamenlijk de campagne van een andere speler binnenvallen.

De andere speler moet wel aangegeven hebben open te staan voor een dergelijke inval. Of je daarbij aan kunt geven dat je enkel door bevriende spelers overvallen wil worden, is nog niet bekend. Het is ook nog niet duidelijk welke skills de speler krijgt die als Demon een game binnen komt vallen. Doom Eternal verschijnt in het voorjaar van 2019, voor Windows en de consoles.

Uitgever Bethesda kondigde Doom Eternal aan vlak voor de E3 van dit jaar en toonde tijdens de gamebeurs de eerste beelden. Tijdens QuakeCon maakte ontwikkelaar id Software duidelijk dat de game zich niet alleen op aarde en in de hel afspeelt, maar ook op diverse nieuwe locaties. Zo werd een level getoond waarin de speler afreist naar de Mars-maan Phobos.

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

10-08-2018 • 20:14

68 Linkedin Google+

Reacties (68)

Wijzig sortering
Komt er een groep spelers je wereld in om je te killen, joepie leuk. Snap ik de toegevoegde waarde hiervan niet of? :)
Ik deel je (onpopulaire) mening. Ik heb heel weinig met multiplayer en in het verlengde daarvan ook externe "bemoeienis" van menselijke activiteit, in-game. Ik schakel dat altijd uit (noem een Watch_Dogs 1/2) vermits mogelijk, of anders koop ik een spel simpelweg niet. Het meeste speel ik voor de ervaring, verhaallijn en moeilijkheidsgraad vind ik minder van belang. Sterker nog, ik speel verhalende spellen altijd op easy/casual puur voor de hoeveelheid spellen die ik koop en de beperkte tijd die ik heb om te gamen.

Multiplayer beperk ik tot local only of hooguit wat FIFA of iets met (real life) vrienden. En ja, dan ben je een uitzondering en nee, dat maakt je mening niet minder waard. We zijn gewoon een uitstervend ras. Laat ik over het kopen van fysieke games tov digitaal al maar helemaal even gaan ;) ;)
Inderdaad, stel je voor dat een game uitdagingen bevat :P.
Stel je voor, de game geeft je zelf uitdagingen ipv. dat anderen die moeten maken :p.
Er zit toch een vrij groot verschil tussen uitdaging in een AI en uitdaging in een andere speler. Ik vind het toch een beetje een raar idee, andere spelers die 'ongezien' in jouw campaign terecht komen. Dat was zo ook bij Watch Dogs dacht ik? Een van de redenen dat ik die nooit aangeschaft heb.
Watch dogs 2, niet 1. En je kon het gewoon uitzetten of de invites negeren. Het waren een soort mini-games die je moest accepteren. Ik vond er niet veel aan, heb het uitgezet.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 11 augustus 2018 22:15]

Dark Souls had een vergelijkbare feature. Als men een "kindle" gebruikte en (tijdelijk) weer menselijk was, was het mogelijk voor men om in je spel te komen.
Das dom. Is een leuk spel. Je kan de online optie gewoon uitzetten.
Stel je voor, de game geeft je zelf uitdagingen ipv. dat anderen die moeten maken :p.
De andere speler moet wel aangegeven hebben open te staan voor een dergelijke inval
Stel je voor voor ieder wat wils :P
Stel je voor dat we niet kateren aan elke doelgroep, maar je echt skill nodig hebt in een game.

Helaas cod en consoles hebben anders gestimuleerd
Of laat iedereen spelen hoe die het wilt ?
i.d.p.v iets op te leggen om aan toe tonen hoe 1337 iemand wel is :/
Ik geef mijn mening, en blijf daarbij. Ben het niet eens hoe de games tegenwoordig qua design filosofie gemaakt worden.

Geld v.s Plezier, skills kopen ipv ontwikkelen. Omdat iedereen gelijk moet kunnen gamen en met hogere skills meemoet kunnen.

Want ojee als er iemand beter is dan jou, dan is het een cheater.

Discrepancy is way too high.

Gewoon zielig, fijn dat jij daar wel plezier aan kan beleven ik niet.

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 11 augustus 2018 22:01]

Je hebt gelijk wat geld spenderen aan skills (in multiplayer games) betreft.
En het spijtige dat dit niet een extra pad is die mensen kunnen volgen maar de gehele game (design filosofie) word op gefocust.
Ik cheat zelf niet echt maar ik wou gewoon wijzen op het feit dat indien mensen in hun single player games van mij mogen doen en laten wat ze willen ;)

[Reactie gewijzigd door MissUnikitty op 13 augustus 2018 10:24]

Think Dark Souls maar FPS :D
Dit inderdaad. Ik vond het bij Dark Souls in elk geval super vet. Hoop dat dit zo'n beetje hetzelfde werkt. Ik houd wel van een beetje uitdaging!

Maar voor mensen die nog nooit Dark Souls hebben gespeeld kan ik me voorstellen dat het een beetje raar klinkt. Toen ik de eerste keer een dark spirit tegen kwam vroeg ik me af wat dat voor donker rode knakker was die allemaal rond liep te rollen. Tot ie geen vast aanval patroon bleek te hebben, en het me daagde dat ik weleens een menselijke tegenstander aan het bevechten was. Dit was voor mij echt een kippenvel momentje, toen het me duidelijk werd dat m'n vers herstelde ember eigenlijk nooit veilig was.

Geweldig. Hoop dat het hier net zo fijn werkt.
Alleen is het probleem met dark souls dat hackers je save game kunnen aantasten met gehackte items of zelfs je stats kunnen aanpassen, waarom je dus altijd je save games moet back-uppen, niet leuk :/
Ik vermoed (of hoop) dat ID ook wel zal leren uit de fouten die DS op dat vlak gemaakt heeft. Het lijkt mij ook moeilijker om dergelijke glitches te vinden in een "simpele" shooter tegenover een RPG met inventory systeem.
Je kan ze niet voorspellen, na een tijdje weet je wel hoe de gemiddelde ai vijand zich gedraagt en dat kan dan het raam uit.
Zover ik me eruit kan opmaken heb je ook de keuze om zelf door de campaign heen te lopen zonder invloeden van buitenaf, de keuze is aan de speler zeiden ze.

Verder krijgt het spel hopelijk weer Vulkan, kan me haast niet anders indenken. :)
Denk dat het spel grotendeels niet veel zwaarder zal zijn dan Doom 2016, maar het gedeelte buiten op dat ruimteschip met het kanon met de vele lichteffecten en mist zag je zelfs de demonstratie wat schokkerig verlopen.
In dat geval is een snelle API als Vulkan zeer wenselijk, want dat nekte bij OpenGL in Doom 2016 bij grote open omgevingen ook. (met FOV 130)
Je bedoelt, net zoals alle andere monsters in het spel? Dat is toch juist het idee, dat je tegenstanders je proberen te killen? Of heb je liever dat ze vast op hun rug gaan liggen (I'm too young to die)?
Kan je wat multiplayer oefenen tijdens je singleplayer campaign. Zeg maar miniboss fights. En er zal vast nog wel een reden worden toegevoegd om dit te doen. Ik denk niet dat je het als puur en alleen griefen moet gaan zien. Daarnaast zijn er ook vast wel methoden om je eraan te onttrekken, je kon in b.v. Dark Souls ook altijd gewoon een party wachtwoord instellen, of gewoon simpelweg offline gaan (maar dan was je ook de hulp (markers, summons) kwijt).

Het moment dat ze er een leuk spelsysteem van maken met beloning voor het demon spelen alsmede voor het player-demons tegenkomen en het niet doorzeefd is met hackers / inbalance, ben ik zeker voor.
ik snap mensen zo als jouw nooit, je kan dit leuk vinden of niet, maar zo moeilijk is het niet om de toegevoegde waarde hier van in te zien

Extra uitdaging voor de speler, leuke extra om andere games binnen te vallen. leuk om met vrienden te doen... en zo zijn er vast nog wel meer redenen
Ja, zie Dark Souls (INVADED!). Geweldig, die spanning. Daarbij zal je als demon waarschijnlijk makkelijker afgeknald worden. En wie weet dat ze daar ook beloningen voor geven, voor betere upgrade of reputatiepunten voor cosmetische doeleindes.
Ik denk dat je het dan niet snapt idd, dat sommige mensen dat wel heel leuk zouden vinden.
Misschien droppen ze wel veel valuables ( betere wapens / ammo / armor )?

Anders zou ik het ook niet echt weten nee :)
Nee je roept iets te snel:)
Dat is toch gewoon vet man
Vet! Zolang het niet te veel impact heeft op je campaign ervaring. Ander zet iedereen het standaard uit waarschijnlijk..
Als ik moet gokken, heeft het voor de aangevallen speler enkel voordelen, maar geen nadelen. Een bonus als hij een Demon weet te killen of iets dergelijks.
Ik denk dat je reddeloos verloren bent als je een bepaalde groep mensen hiermee laat spelen. Ik kan er al een aantal bedenken die dermate gaan samenwerken dat jij echt niet verder komt met je campaign totdat je die optie weer uit zet.
Het lijkt me wel leuk als zo'n speler in zo'n demon niet sterker wordt, maar eigenlijk alleen slimmer doordat deze door een mens bestuurd wordt. En dat als zo'n demon gedood wordt, de speler die de demon bestuurd dan bezit neemt van een andere demon.
Ben benieuwd hoe dat uitpakt in Ultra-Nightmare dan. Lijkt mij toch beetje vervelend als een groep goeie demon spelers je perfecte run uit elkaar scheuren in het laatste level. :P
Simpel, uitzetten als je een perfecte run wil maken
Dan speel je het spel niet op zijn moeilijkst en dat is een afgang voor een DooM speler natuurlijk.
Oke, klink goed.
Maar het lijkt mij dat een mens beter is dan de standaard npc vijanden.
Als dan eem groep ineens jouw game binnenvalt.. Interessant zeg maar }>
"Zo werd een level getoond waarin de speler afreist naar de planeet Phoebos."

Zou dat niet Phobos moeten zijn? Niet een planeet, maar een van de manen van Mars (de grootste)?
Je hebt gelijk. Dat hebben ze van de originele Doom uit 1993. Zo als je misschien wel weet, begin je in dat spel op de maan Phobos en reis je naar de maan Deimos, dat naar de hel was getransporteerd. Je komt nooit op Mars zelf.
Marty Stratton noemde het zelf een planeet, dus misschien is de maan in het in het niet geheel realistische universum van Doom Eternal tot planeet gepromoveerd :)
Dat zou inderdaad kunnen :)

In het originele spel was het "geterraformed". Het had een dampkring en zwaartekracht vergelijkbaar met die van de aarde :)

EDIT: Ik heb even alles bekeken. Het is wel de maan Phobos, maar ze hebben in het spel er wat mee gedaan. Het ziet er uit als, om een 40k term te gebruiken, een "fortress world".

[Reactie gewijzigd door Comp_Lex op 10 augustus 2018 23:31]

Yep. Doom 3 was dan weer wel op Mars zelf, evenals Doom 2016 - dacht ik, die laatste vond ik niks, dus ben ik nooit ver meer gekomen.

"de maan Deimos, dat naar de hel was getransporteerd"

Dat doe ik graag in Terraforming Mars :P

http://madsciencefiction....ploads/2017/04/Deimos.png
"We don't use that moon anyway"
Dit lijkt een op een gekopieerd uit dying light, hier kon je nl ook andersmans campaign joinen om hem als hunter aan te vallen, was alleen heel crappy executed imho.
Ik denk dat de meeste mensen het toch uit Dark Souls kennen...
Beter goed gejat dan slecht bedacht.
Maar ben er zelf niet bepaald een type voor om zoiets te willen als ik fijn singleplayer aan het spelen ben.

Zoiets kon trouwens ook al in Watch Dogs 1:
https://www.digitaltrends...ers-can-invade-game-want/
Het was best spannend hoor daar niet van, en je kon het idd ook uitzetten, voor de rest ben ik t wel met je eens, ze moeten niet elke keer het wiel opnieuw uit te vinden, borduur gewoon voor op bestaande dingen en voeg er dingen aan toe.
Het kan natuurlijk op zich wel leuk zijn, alleen meestal als ik singleplayer speel ben ik wat luier/relaxter bezig en niet echt uit op competitie van echte spelers. :P
Maar gelukkig kun je dat uitzetten.
Cool, en één ding is dan zeker wanneer je deze optie activeert, en dat is dat dit de campagne mode een heeeel stuk uitdaagender gaat maken zo :9
Die eerste paar minuten zien er wel heel erg makkelijk uit, soort van point and click avontuur.
Fijn idee maar degenen die Doom 2k16 multiplayer tot rank 50X hebben gespeeld (zoals ik) gaan de vloer aanvegen met al de rest.
Phobos is geen planeet ;)
Ik vind de omgeving heel schoon afgewerkt. Echt klasse!!
Maar wat gebeurd er daar op 01:08:30? Mancubus-a-like staat daar gewoon te kijken? Moet hij niet schieten op de speler? De speler gaat dan eerst het monster rechts doden en dan pas begint de speler te schieten op de Mancubus-a-like, op dat moment schiet de Mancubus naar de speler?
Kan toch niet imho.
wahhaaa een "trip down memory lane" jaja ik heb het origineel gespeeld :)

ziet er heerlijk uit... en dan de soundtrack man

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True