Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Bethesda ontwikkelt nieuwe scifi-franchise Starfield

Bethesda Game Studios heeft een nieuwe game in ontwikkeling die moet uitgroeien tot een nieuwe franchise. Starfield is de eerste grote geheel nieuwe franchise voor de uitgever in vijfentwintig jaar.

Bethesda Game Studios noemt Starfield een space epic. Er gaan al tijden geruchten dat de uitgever een nieuwe kruising tussen een rpg en fps met sci-fi-thema in ontwikkeling heeft. Bethesda registreerde de Starfield-merknaam al in 2013, samen met Fallout 4 en tijdens de E3 maakte het bedrijf bekend er al jaren aan te werken.

In de teaser is niet veel meer te zien dan een planeet met een ruimteschip dat zichzelf ontvouwt. Waarschijnlijk maakt Bethesda meer over de nieuwe franchise bekend tijdens het Quakecon-evenement, dat in augustus in Dallas plaatsvindt.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

11-06-2018 • 08:48

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Skyrim in space? Kom maar door! Het lijkt er niet op dat in de Mass Effect serie op korte termijn een nieuwe titel zal worden uitgebracht, dus dit kan dat gat hopelijk vullen.

Helaas een net zo nietszeggend video'tje als die van Elder Scrolls VI.
Zou inderdaad wel mooi zijn om een sci fi RPG franchise erbij te krijgen. Mass Effect beschouw ik dood zolang het van EA is.
Het eerste deel van Mass Effect werd al uitgegeven door EA, dus dan is de serie voor jou altijd al dood geweest? ;)
EA heeft er een handje van studio's over te nemen en ze vervolgens compleet leeg te zuigen. ME1 was al zo goed als af toen EA Bioware overnam. Deel twee had al beduidend minder RPG elementen (je kon al duidelijk zien dat EA een flinke vinger in de pap had). En deel drie had eigenlijk al niks meer te maken met de originele game (slecht einde, weinig RPG elementen, keuzes hadden nergens invloed op). En dan heb je nog Andromeda, laten we het daar maar niet eens over hebben.

Het was ook wel heel knap geweest van EA als ze zelfs het eerste deel al wisten te verpesten (waar ze zelf nog weinig mee te maken hadden gehad).
Toch vond ik Andromeda een heel vet spel om te spelen qua gameplay, en hoop ik dat Anthem vergelijkbare gameplay heeft. het verhaal van Andromeda trok me helaas alleen niet echt waardoor ik opeens gewoon geen zin meer had om verder te gaan nadat ik op 1 of andere woestijn planeet kwam waar je oververhit raakt als je buiten de schaduw komt.

Maar on topic, Ik heb hoge verwachtingen van deze nieuwe aankondiging. gameplay zit goed bij studios van Bethesda, met parels zoals Fallout en Elder Scrolls (alles behalve de MMO dan..)
Dat is inderdaad de perceptie, maar je kan het ook zien als EA die studios overneemt. Er een aantal hits uit trekt en dat ze daarna het overbleven talent de grotere EA organisatie insluizen en de originele studio sluiten.

Zo heb je als EA de volgende voordelen:
  • Je betaald voor een volwassen studio die meteen commerciele games kan maken, je bent dus geen geld kwijt aan de soms (lange) startup fase.
  • Je koopt bij voorkeur een studio met een goede game die bijna af is (Bioware met Mass Effect b.v.) zodat je alle baten hebt zonder de kosten
  • Je ontzegt je concurenten de mogelijkheid om deze studio te kopen.
Dus ja, voor ons de gamers niet zo cool. Maar voor ons de EA aandeelhouders dus wel heel goed. Het is een kwestie van perspectief.
Ik snap de reden waarom EA een studio als Bioware overneemt heel goed. Ik snap ook net zo goed dat de aandeelhouders er blij mee zijn dat er weer wat geld in het laatje komt.

Wat ik echter niet snap is hoe EA het constant voor elkaar krijgt om studios ten gronde te richten en franchises kapot te maken. Dat leverd toch geen geld op? Het is toch veel duurzamer (ook voor de aandeelhouders) om de gamestudio de ruimte te geven om een goed product af te leveren. En microtransacties zijn mischien leuk voor korte termijn maar zoals je bij de laatste star wars games wel zag roept het ontzettend veel weerstand op in de gaming community. EA teerd voornamelijk op haar sports games divisie, veel van de andere divisies zijn ten gronde gericht of brengen vrijwel alleen maar bagger uit.

Ik snap niet hoe je als bedrijf zo'n enorme korte termijn visie kunt hebben en zo'n slechte naam kunt hebben en toch het hoofd boven water houd.
De eerste ME werd 1 maand na aquisitie uitgegeven. Het klopt wat je zegt, maar EA had er geen invloed over gehad. }:O
Van origine is Mass Effect een Microsoft Xbox 360 exclusive. EA heeft het een jaar later heruitgebracht op PC, maar het was Microsoft die achter deel één zat.
Nope, Mass Effect kwam 16 November 2007 uit, toen waren Bioware (en Pandemic) al een maand publiek van EA (sinds 11 Okt.)

Alle Mass Effects zijn dus van EA en altijd al zo geweest. Zoals @hubhib al zei.
EA wordt al lang zwart gemaakt, maar ze zijn het de laatste tijd wel echt bont aan het maken. Dat iemand dat nu dus zo vindt wil niet zeggen dat ze het EA van 10 jaar geleden ook al niks vonden. Wat mij betreft was EA destijds nog best wel ok en gaven nog een hoop coole spellen uit.
Prima serie, ben nu andromeda voor de tweede keer aan het spelen. Met wat nods vind ik precies een niveau dat me aanspreekt
Persoonlijk heb ik me er even mee vermaakt. Ik vond de game niet echt slecht maar ik vond het verhaal vrij oppervlakkig en toen ze aankondigen dat er geen volgend deel zou komen was de lol er voor mij ook vanaf.

Ik vond de setting en het universum echt heel vet en de gameplay was ook prima maar ze hadden er zoveel meer uit kunnen halen. Het was voor mij persoonlijk een teleurstellend deel en ik vind het jammer dat ze zo'n gaaf universum als mass effect met zo'n enorme domper afsluiten (en daarmee bedoel ik voornamelijk dat er geen nieuw deel komt en het verhaal nog lang niet af is).
Op een of andere manier vind ik space RPG's toch altijd minder geslaagd dan fantasy medieval rpg's.

Futuristisch wapentuig leent zich toch minder voor een RPG op een of andere manier waardoor het al gauw meer een shooter wordt.
Vind je dat ook van KOTOR? Naar mijn mening staat deze of deeltje 2 toch wel in de top10 RPG's.
Nee KOTOR 1 en 2 waren geweldig. Maar op zich vind is het star wars universum met zijn light sabers ook een ander soort Scifi. Bij KOTOR had je toch veel close combat.
Star Wars is dan ook fantasie, geen Sci-Fi ;)
Via Wikipedia: "Aside from its well-known science fictional technology"
Dus niet alleen fantasie.
Ik vraag me af of dit een jab naar Chris Roberts is - Star Citizen laat nogal op zich wachten.
Ik betwijfel dat een ontwikkelaar een nieuwe franchise maakt als grap/jab. "Space"/Scifi als een genre is immens populair. Ik denk dat dat meer de achterliggende reden is
Met Andromeda hebben ze inderdaad een paar flinke fouten gemaakt. Jammer, want uiteindelijk is Andromeda een super tof spel.

Maar door al het gedoe in het begin zie ik ze niet snel weer een Mass Effect uitbrengen.
Mass effect makers zijn bezig met een nieuwe serie het was grotendeels een andere studio die Andromeda uitbracht.
Ze laten weinig zien
, misschien om mensen nieuwsgierig te maken om ze overhalen deze game in de toekomst te kopen (marketing truc).
Zelfs met Mass Effect (1/2/3) is het iets te stil geweest rondom games in de ruimte, of het nou shooters zijn of anderzijds. Ik kan nog denken aan KotOR, maar buiten dat komt niks te boven. No Man's Sky en die eeuwige kickstarter game vullen het gat niet.
Ik heb juist het idee dat er meer space based games dan ooit zijn. Je vergeet voor het gemak even Elite. Maar ik heb het idee dat jij het voornamelijk over "AAA" games hebt.
Niet voor het gemak, meer omdat het me buiten de VR-sfeer totaal niet kon trekken. Al deze games zijn in dezelfde kuil gevallen - open "world" exploration, maar vervolgens bijna geen interessante mechanics om te blijven spelen. En die exploration wordt je ook snel beu.

De andere games hebben dan weer geen exploration, maar zijn titanen op grond van sci-fi/fantasy worldbuilding. Daar wil ik er meer van.
Elite is inderdaad een game die je of leuk vindt of niet met weinig er tussenin, maar zelfs buiten elite om zijn er echt zat space games.
Niet alle space games gebruiken het thema 'space' even effectief, maar dat is met een heleboel games zo met hun thema (denk aan de machinegeweren in battlefield one, een 'WWI' game), dat wil echter niet zeggen dat er dus geen games zijn met een space thema.
"Eeuwige Kickstarter game" is inderdaad een perfecte beschrijving voor Star Citizen.
Gaan we dit nu iedere keer doen? Een trailer die bestaat uit 1 nietszeggend plaatje? Maak me maar wakker als er daadwerkelijk wat te spelen is.

(CDPR's trailer voor Cyberpunk 2077 is overigens niet veel beter. Ja het ziet er immens vet uit, maar het is allemaal pre-rendered. Zegt totaal niets over het spel, alleen hierop afgaand kan het net zo goed een kaartspelletje zijn)
CDPR's trailer van Cyberpunk was in engine. Dus niet pre-rendered.
Als dat echt is hoe het eruit ziet is dat best wel sick, maar m'n punt is meer dat trailers sowieso niet echt een goede indruk geven van een spel. Daar zijn demo's nou juist voor, maar die zijn er tegenwoordig nauwelijks meer. Ik weet nou nog steeds niet wat je nou eigenlijk doet in Cyberpunk, en daar kom ik pas echt achter als ze iemand een controller in z'n knuisten stoppen.
Daar is de game nog in een veel te vroeg stadium voor. Verwacht volgend jaar op zijn vroegst de gameplay demo's en het jaar daarna misschien dat het uitkomt.
'In engine' betekent alleen dat het in de engine gerendered is, niet dat het real time is. Dat kan dus nog best ver weg staan van de uiteindelijke gameplay.
Geloof er geen reet van, echt wel een
hoop post processing en special effects overheen gegooid of toch iets dat ze niet vertellen.

Geloof je echt dat deze game 100% buttery smooth is met de frametimes die ze hier laten zien? My *ss, zelfs doorontwikkelde games hebben zelfden zo’n optimized engine :P

[Reactie gewijzigd door Marctraider op 11 juni 2018 12:15]

Inderdaad, dit was meer een irritator dan een teaser. Doe dan niks..
Bethesda is wel lekker opweg. Ben erg benieuwd, vind die sci-fi genre's vaak wel echt leuk. Misschien dat Bethesda een 'no man's sky' achtig ontdekkingstocht neerzet waarin we net als met fallout en skyrim lekker kunnen ontdekken.
Ben benieuwd, hoewel het filmpje verder compleet nietszeggend is geeft de muziek wel een lekkere Stargate feeling. Zo mooi zijn als ze die kant op gaan, met hun bethesda saus eroverheen.
Vermoedelijk hebben een paar mensen bij Bethesda zin in iets nieuws, na 20 jaar Elder Scrolls.

Ben benieuwd, passie = goed.
Wat kunnen we verwachten van Bethesda? Misschien nieuwe Doom? Of toch fallout? Of misschien Starfield? Misschien wel een nieuwe wolfenstein.. ? Yep, alle 4! Niet verwacht dat Bethesda dit klaar zou spelen :D
Je vergeet ook nog een nieuwe Elder Scrolls :D
Dit lijkt me een erg toffe titel!
Ik hoop dat ze de gamebryo engine gebruiken, vind ik altijd goed draaien eigenlijk.
Goed bezig! Mooi dat de geruchten waar zijn en en werkelijk aan een Scifi RPG werken. Ben heel erg benieuwd naar dit concept en hoe zij het uitwerken.
Goed nieuws! Nu hopen dat de game in z'n ontwikkeling geen sjw/ politieke onzin mee zal maken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True