Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Preview Doom Eternal

Met een vleeshaak de lucht in

Hel op aarde

Een goeie shooter maken is niet eenvoudig. Twee goede shooters maken is weinigen gegeven, maar als je drie klassieke shooters op je conto hebt staan, dan behoor je tot de allergrootsten. Nu is id Software niet alleen een van de allergrootste ontwikkelaars van shooters, ze hebben het genre zo'n beetje uitgevonden. Dus is het groot nieuws als een studio als id een nieuwe game aankondigt. Zeker als het een vervolg is op Doom uit 2016, want dat was een zeer geslaagde reboot van de game waar het in 1993 mee begon.

De nieuwe game heet geen Doom II en heeft ook niet het achtervoegsel Hell on Earth, zoals de game die id Software in 1994 afleverde. Toch zijn er duidelijke parallellen tussen Doom Eternal, zoals de nieuwe game gedoopt is, en de game uit 1994. Want Eternal heet misschien geen Hell of Earth, dat is wel het thema, het uitgangspunt van de game. De Demons van Mars zijn afgedaald naar de aarde, om het daar in een levende hel te veranderen. Hoe dat zo komt, daar krijg je gedurende de game antwoord op.

Preview Doom Eternal

We spraken tijdens QuakeCon 2018 met executive producer Marty Stratton en creative director Hugo Martin, vlak nadat ze van het podium kwamen om de game via een livestream aan de vele fans van de serie te tonen. Wat Stratton en Martin op het podium lieten zien, is dat Doom Eternal vooral meer van hetzelfde is. Met de nadruk op meer, als in de Amerikaanse manier van overdrijven. Doom Eternal is de overtreffende trap van de snelle en heftige gameplay van de game uit 2016. Dat lieten Stratton en Martin zien aan de hand van twee gameplaysessies. De eerste was snel en heftig, de tweede nog veel sneller en daardoor veel heftiger. De tweede sessie was om te laten zien hoe een van de beste spelers van id Software de game speelt als hij met muis en toetsenbord te werk mag gaan.

Verticaliteit

Wat de sessies vooral duidelijk maken, iets dat tijdens de aankondiging op de E3 nog niet zo goed naar voren kwam, is dat er meer verticaliteit in de game zit, meer hoogteverschillen. Doom 2016 kent al wat zwevende of vliegende monsters, in Eternal tref je er beduidend meer. Die kun je te lijf gaan met wellicht de belangrijkste vernieuwing van Doom Eternal, de Meat Hook waar je standaard mee bent uitgerust. Je Praetor Suit heeft een aantal upgrades ondergaan waarvan de Doom Blade en Meat Hook het meest opvallend zijn. De Doom Blade is een kort uitschuifbaar en sterk gekarteld mes dat je kunt gebruiken voor de Glory Kills, die heerlijke momenten waarop je aangeschoten tegenstanders af kunt maken met een laatste, zeer gruwelijke melee attack. Glory Kills zijn terug en voer je nu niet alleen met je vuisten of laarzen uit, maar meestal met de Doom Blade. Als je de game uit 2016 gespeeld hebt en weet wat Glory Kills zijn, kun je je waarschijnlijk voorstellen wat er met zo'n Doom Blade allemaal mogelijk is. De opzet blijft hetzelfde, alleen nu met wat meer variatie.


Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True