Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Doom Eternal is niet in native 4k-resolutie te spelen op Google Stadia

Doom Eternal komt binnenkort uit voor de pc, consoles en Google Stadia maar op Googles gameplatform zal de titel niet draaien in een native 4k-resolutie. Op Stadia is bij de titel sprake van upsampling van een iets lagere resolutie, terwijl eerder 'true 4k' werd beloofd.

Ontwikkelaar id Software heeft in een bericht onder meer de specificaties per platform bekendgemaakt, waaronder die voor Google Stadia. Daaruit blijkt dat er bij Stadia sprake is van upsampling vanuit 1800p naar 4k op schermen die die resolutie ondersteunen. Bij de Xbox One X geldt hetzelfde en bij de PlayStation 4 Pro wordt vanuit een lagere 1440p-resolutie opgeschaald naar 4k. In alle gevallen is ondersteuning voor hdr en 60fps aanwezig.

Een van de makers van Doom Eternal, Marty Stratton, beloofde een jaar geleden tijdens een presentatie nog dat er op Google Stadia sprake zou zijn van 'true 4k'. Phil Harrison van Stadia herhaalde in oktober vorig jaar dat 4k en 60 fps de norm is bij de games op stadia. Dat blijkt niet te worden waargemaakt; wat de specificaties betreft komt de weergave op Stadia geheel overeen met die van de Xbox One X, terwijl er bij de gamedienst van Google meer grafische rekenkracht aanwezig zou moeten zijn. Geïnteresseerden laten onder meer op Reddit hun teleurstelling blijken, ook al wordt erkend dat het opschalen vanuit een 1800p-resolutie beter is dan vanuit 1440p of 1080p.

Doom Eternal komt op 20 maart beschikbaar. Het spel had eigenlijk eind november vorig jaar uit moeten komen, maar de release werd met enkele maanden uitgesteld. Er komt ook een versie voor de Nintendo Switch, al is die releasedatum nog onbekend. Tweakers schreef eerder een nieuwe preview van Doom Eternal.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-03-2020 • 15:24

140 Linkedin

Reacties (140)

Wijzig sortering
komt dit doort Google zelf omdat ze geen power hebben om bijvoorbeeld op 3,000,000 devices 4k Native te draaien of komt het door iets anders.

Want ik zag veel mensen lovend praten over Stadia, maar zie nog echt geen toegevoegde waarde.
230000 gebruikers is het max geweest wat ze hadden rond de launch. inmiddels haken vooral amerikanen bij grote getalen af, dus het daadwerkelijke aantal is nu lager.
+1Anoniem: 1350842
@JunkieVirus11 maart 2020 16:45
Waar is gebaseerd dat Amerikanen in grote getalen afhaken?
De meeste baseren de aantallen op het gedaalde aantal spelers van Destiny2, die men gratis kreeg bij livegang. Die werd tijdens livegang veel gespeeld, maar niet lang daarna een heel stuk minder en neemt nu nog minder dan een procent van de totale spelers op.
Die getallen slaan vervolgens vaak nergens op, omdat spelers andere games zijn gaan spelen. Ik heb bijvoorbeeld Destiny een week gespeeld, maar het is niet mijn spel. Ik ben andere games gaan doen en game nog voornamelijk met Stadia.

Ik vind het gemak zo fijn. Opstarten en meteen spelen, kopen meteen spelen. Niet voor de volle mep trouwens. Vrijwel elke game is in de afgelopen maanden bij het Pro abonnement voor 50% of minder te koop geweest en ik wacht eigenlijk altijd op een sale.

Ik heb overigens ook Shadow en GFN, maar Shadow gebruik ik eigenlijk alleen voor NMS en VR games en GFN is zo slecht en geeft zo ontzettend veel lag dat ik eigenlijk niet veel gebruik van maak.

Stadia is momenteel het beste op de markt voor Cloud gaming en ik geniet er vrijwel elke dag van. Ondanks dat dat volgens de meeste mensen die op Stadia reageren helemaal niet kan.
Ik heb die vergelijkingen inderdaad wel eens gezien, maar ik vind dat je daar niet zo veel op kan baseren. Want ja iedereen heeft Destiny 2, maar hoeveel mensen blijven dat daadwerkelijk spelen. Ik heb het ook even gespeeld, omdat het gratis was. Maar het is totaal niet mijn game, dus ik speel het niet meer. Dat betekent echter niet dat ik Stadia helemaal niet meer gebruik.

Qua services zijn het gewoon andere services. Als je al een gigantische pc game collectie hebt en die wilt blijven spelen, dan zie ik niet waarom je voor Stadia zou gaan, want dan is dat duidelijk niet de juiste keuze. Maar er zijn ook voldoende mensen die gewoon casual een spelletje spelen en niet 100 games hebben waar ze uit willen kiezen.
Het vergelijken er van vind ik altijd bijzonder, want het zijn allebei streaming diensten, maar in mijn ogen is het net zoiets als een Plex server vergelijken met Netflix. Totaal ander idee er achter.
Want ja iedereen heeft Destiny 2, maar hoeveel mensen blijven dat daadwerkelijk spelen. Ik heb het ook even gespeeld, omdat het gratis was. Maar het is totaal niet mijn game, dus ik speel het niet meer.
Ik vraag me af spelen mensen het niet meer vanwege de game of vanwege Stadia (al weten we het nu al wel van jou)? Nu heb ik maar een paar vrienden in me ps vriendenlijst maar een aantal daarvan spelen toch best vaak Destiny 2.
Die getallen slaan vervolgens vaak nergens op, omdat spelers andere games zijn gaan spelen.
Zou je dat kunnen onderbouwen met cijfers? Ik kan geen cijfers vinden waaruit dit zou moeten blijken. Roepen dat cijfers die gemeld worden "nergens op slaan", maar dan zelf niet met een bron komen die het gelijk van jouw stelling zou aantonen is natuurlijk wel enorm zwak.

Vooralsnog zijn voor zover ik weet de Destiny 2 cijfers de enige beschikbare cijfers en die zijn nu niet echt positief over Stadia. Zou ik moeten kijken naar de ervaringen binnen mijn eigen kringen dan onderschrijven die eigenlijk alleen maar de geruchten die de destiny 2 cijfers aanzwengelen.

Niemand die ik ken die Stadia Pro had heeft nog een actief abonnement voor zover ik weet en eigenlijk was vrijwel iedereen het er unaniem mee eens dat Stadia in de huidige vorm niet is Google vooraf beloofd heeft en dat de zaken die wel beschikbaar zijn zeer ondermaats zijn uitgewerkt vooralsnog. Al met al een ervaring die bij eigenlijk iedereen die ik er over gesproken heb een negatieve nasmaak heeft achtergelaten.

Het voelt voornamelijk of Google net even om iedereen voor te zijn Stadia veel te vroeg heeft gelanceerd om GFN en bijvoorbeeld het komende Xcloud te proberen de wind uit de zeilen te nemen. Dat betekent niet dat je geen lol kan hebben met Stadia, maar vooralsnog is heeft Google het wel zwaar overpromised en heel erg underdelivered. Nog veel werk aan de winkel dus voor Google.
Zou je dat kunnen onderbouwen met cijfers? Ik kan geen cijfers vinden waaruit dit zou moeten blijken. Roepen dat cijfers die gemeld worden "nergens op slaan", maar dan zelf niet met een bron komen die het gelijk van jouw stelling zou aantonen is natuurlijk wel enorm zwak.
Mwa, zo werkt het ook weer niet... Er wordt een claim gemaakt en hij ontkracht dat door aan te geven waarom die cijfers onbetrouwbaar zijn. Dat is genoeg om de originele claim in twijfel te trekken.
Enige waar je wellicht een punt zou kunnen hebben is omdat hij stelt dat spelers andere games zijn gaan spelen, als een feit... En dat kan hij inderdaad niet onderbouwen (dat een groot deel van de spelers dat inderdaad is gaan doen). Als hij gefocust had op dat dit mogelijk is (in plaats van het als feit te brengen) was er weinig aan de hand.
Overigens los van wat ik persoonlijk van Stadia denk, vond alleen de logica hierboven niet kloppend :)

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 11 maart 2020 21:39]

Mijn punt is juist dat hij die claim niet ontkracht, zijn enige argument waarom die cijfers "nergens op zouden slaan" is dat mensen andere spellen zijn gaan spelen en juist dat onderbouwd hij inderdaad niet. Terwijl de cijfers de bekend zijn (de Destiny 2 cijfers wel enigszins onderbouwd worden op basis van feitelijke data voor zover ik kan zien). Dat hij zelf andere spellen is gaan spelen ( N=1 ) is geen ontkrachting.
Het punt is meer dat je het gewoon niet weet... Het enige wat je weet is dat mensen minder Destiny 2 zijn gaan spelen op stadia.
Waar is gebaseerd dat Amerikanen in grote getalen afhaken?
Spelersaantallen zijn dramatisch gedaald sinds launch. Iedereen op Stadia heeft Destiny 2. Het aandeel Stadia spelers is gedaald van zo'n 12% naar 0%. Zie:
https://warmind.io/activity

Er is bijna geen content, 28 games is erg mager en devs laten Stadia links liggen:
Google's ambitious push into gaming is floundering, and it's due largely to too few games on its Stadia platform — here's why developers have held back
"We were approached by the Stadia team," one prominent indie developer told me. "Usually with that kind of thing, they lead with some kind of offer that would give you an incentive to go with them." But the incentive "was kind of non-existent," they said. "That's the short of it."
En deze is ook behoorlijk 'killing' (pun) voor Google Stadia:
"If you could see yourself getting into a long term relationship with Google?" one developer said. "But with Google's history, I don't even know if they're working on Stadia in a year. That wouldn't be something crazy that Google does. It's within their track record."
Kijk voor wat hier bedoeld wordt maar eens naar:
https://killedbygoogle.com/

Gamers blijven weg, devs blijven weg en grote uitgevers trekken zich terug. Vanuit mijn luie stoel ziet het er echt naar uit dat Stadia op sterven na dood is.

[Reactie gewijzigd door Blorgg op 11 maart 2020 20:20]

Dat laatste gedeelte gaat over Geforce Now, niet over Stadia. Stadia heeft andere contracten met de uitgevers en zullen dus niet snel merken dat uitgevers achteraf ineens games van de dienst af zouden halen.
Dat laatste gedeelte gaat over Geforce Now, niet over Stadia. Stadia heeft andere contracten met de uitgevers en zullen dus niet snel merken dat uitgevers achteraf ineens games van de dienst af zouden halen.
Oops. Fixed :)
De link (https://warmind.io/activity) die je geeft laat dit niet zien? Ik zie wel 60% stadia spelers voor ‘patrol’? Is dat een game modus?
In die grafiek zie je rechtsboven de volledige verdeling over de platformen heen. Stadia staat daar op 0%. De bar chart laat zien hoe de spelers per platform verdeeld zijn over de verschillende stukken content.

[Reactie gewijzigd door juniordiscart op 11 maart 2020 21:11]

Ik zie het nu, ik zat gisteren op een iPad en daar kon je dit niet zien, thanks.
Welnee, het is gewoon nog in beta en Google gaat dit niet laten schieten, want de markt is veel te interessant. Waar iedereen op mikt is 5G, want dan kan je straks overal je games streamen.

Vergeet niet dat de gratis versie nog niet eens uit is. Ze lanceren hun producten gewoon altijd erg vroeg.

En dat Killed By Google is altijd wat makkelijk. Het gros zijn kleine experimentele diensten/producten waarvoor ze opvolgers/alternatieven hebben. Op Google+ na heb ik niet veel grote producten gekilled zien worden. Niemand maakt zich druk of Google, Gmail, Chrome, Android of Youtube verdwijnen. Het toont meer aan dat ze durven te innoveren.

De enige manier waarop ik ze Stadia zie killen is wanneer ze een succesvollere dienst kunnen overnemen.
Ik geef ze groot gelijk, ikzelf ben ook overgestapt naar Shadow voor mijn cloud (game) behoefte. Google/Alphabet heeft naar mijn mening iets te vaak de bal mis geschopt met deze service. Het gebrek aan communicatie, (nog steeds) missende features en het meerdere malen breken van de 4k belofte waar ik toch voor betaalde heeft mijn vertrouwen in Stadia teniet gedaan. Ze hebben zich naar mijn mening toch iets te veel gehaast om de eerste (grote) speler te zijn.
+1Anoniem: 1350842
@theduke198911 maart 2020 15:34
Voor mij zit de toegevoegde waarde hem vooral in het feit dat ik geen andere console had, aangezien ik uit een studentenhuis verhuisde waar we een ps4 deelden. Daarnaast game is niet zo heel veel, dus is het ook niet erg als games soms iets duurder zijn.

Nu vind ik het ook vooral leuk om gewoon nieuwe dingen uit te proberen, maar zodra ze Stadia Base lanceren zijn mensen zoals ik precies de doelgroep. Je hoeft niks te kopen behalve de game en kunt hem overal (waar je genoeg internet hebt) spelen.
Denk dat Google blij mag zijn met 10% van dat aantal verkochte devices..... abonnementen en/of controllers.

[Reactie gewijzigd door DigitalExorcist op 11 maart 2020 17:02]

Het is geen device, het is een streaming dienst.
Ik speel het op een pc met xbox 360 wireless controller.
Ik heb vanaf het begin al totaal geen interesse gehad in stadia, alleen al dat je de games moet kopen daar en dan nog eens een maandelijks bedrag neer moet tellen.
Zelfs games die je al bezit, nee dank u...
+1Anoniem: 1350842
@iew11 maart 2020 16:46
Maar dat is dus niet waar, je moet helemaal niks
Stadia Pro geeft je 4k, gratis games en extra kortingen. Base is gratis en daarmee kun je de games die je koopt altijd spelen.

Prima dat je geen interesse hebt, maar doe dat dan om de goede redenen. Wat je zegt klopt gewoon niet

edit: Ik snap ook niet helemaal waarom dit -1 krijgt. Je kunt het niet eens zijn met het verdienmodel, maar dit is feitelijk precies wat het is, niet meer en niet minder. Is zelfs na te zoeken, dus mocht je -1 hebben gestemd, even wat research.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1350842 op 11 maart 2020 17:30]

Vreemd dat het in de Tweakers review hier wel zo gezegd word of ik heb niet goed opgelet.

[Reactie gewijzigd door iew op 11 maart 2020 16:51]

+1Anoniem: 1350842
@iew11 maart 2020 16:57
Klopt, de tweakers review van Stadia was vrij kort door de bocht. Maar dat komt waarschijnlijk omdat ze zich hebben gebaseerd op informatie van andere sites. Veel websites maken namelijk dezelfde claims, terwijl het echt vrij duidelijk is. Er zijn zelfs marketing plaatjes waar dit haarfijn op staat:
Bijvoorbeeld: https://www.google.com/ur...D4_bkkugCFQAAAAAdAAAAABAD
of
https://www.google.com/ur...D4_bkkugCFQAAAAAdAAAAABAN

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1350842 op 11 maart 2020 16:58]

Toch wel.

Met Stadia Pro moet je én je games zelf (opnieuw) kopen , én een maandelijks abbo betalen. Staat zelfs mooi in de slides die je zelf linkt.
+1Anoniem: 1350842
@PearlChoco11 maart 2020 17:29
Ja met Stadia Pro. Maar Stadia Pro is geen vereiste om het te spelen. Dus toch niet.

Stadia Pro is een extra dienst als je gratis games, extra kortingen, 4k en surround wilt. Wil je dat niet dan is Base dus gratis en kun je daar je games kopen, dat staat letterlijk in de plaatjes die ik link inderdaad.
Stadia Pro is een extra dienst als je gratis games, extra kortingen, 4k en surround wilt. Wil je dat niet dan is Base dus gratis en kun je daar je games kopen, dat staat letterlijk in de plaatjes die ik link inderdaad.
Wat ik zelf erg jammer vind is dat zelfs Stadia Pro maar net vergelijkbaar is met de huidige One X en Pro consoles. Over ongeveer een half jaar komt er dus een enorm gat met Series X en PS5/pro.
Met gratis Stadia wordt dit zelfs onvergelijkbaar.

Het vergelijkbare tech gat wat er normaliter tussen Sony/Xbox enerzijds en Nintendo anderzijds is.
Met het gigantische verschil dat Nintendo de killer content heeft om bijna alleen op first party al een console te kunnen rechtvaardigen en Stadia ziet in die vijver van Sony/Xbox. Waar zelfs Switch in zit, gezien er best veel 3rd party games op Switch draaien. Omdat ze Doom, Witcher, etc draaiend hebben gekregen op een frkn handheld van 200,- (niet iphone van 1000,- plus)

Je hebt volkomen gelijk in de uitleg wat Stadia is. Dat het moet worden uitgelegd is denk ik ook al een probleem. En dan is naar mijn idee die hele Stadia premise verkeerd gepositioneerd. Je legt het af met je tech tegen de high end boys (Sony/MS) en hebt niet de juiste content in die casual vijver, wat meer 'leuk voor erbij' is (Apple Arcade/Mobile). Echt een lastig selling point.

Let op dat Onlive ooit begon met de premise van super high end gaming, zonder dat je de high tech hardware nodig hebt. Phil Spencer legde ook uit in een interview met Giant Bomb, als ik het me goed herinner, dat Xcloud niet meer high fidelity zal worden dan Series X (Anaconda toen). Het wordt meer gepositioneerd als dienst 'voor erbij'. Gaat ook veel meer om 'convenience' dan 'best of the best' in gaming. Sommigen nemen het wellicht naast hun high end console. Maar Stadia neem je niet naast je PS5 en Series X, want.... dit integreert helemaal niet.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 12 maart 2020 10:42]

Je moet de games wel opnieuw kopen, je kan namelijk niet jouw aangekochte games importeren. Als je de game hebt gekocht kan je het “gratis” op 1080p spelen, en als je een abonnement afsluit krijg je er 4K/upscaling bij.
+1Anoniem: 1350842
@Nogne11 maart 2020 17:02
Bedoel je hier je aangekochte games op andere platformen? Want nee, die kun je niet importeren nee, daarvoor is een service als GeForce Now. Die twee worden vaak vergeleken, maar het enige wat ze als overeenkomst hebben is dat ze games streamen, het zijn fundamenteel andere services.

Als je een game koopt op Stadia kun je die spelen zolang je wilt, of je nu Base of Pro hebt, als je hem hebt gekocht speel je het. Stadia Pro games is zoals PS+, het zijn gratis games die je kunt spelen zolang je een abonnement hebt.
Voor 4K support moet je echter wel blijven betalen, stop je met betalen kun je maximaal nog op 1080P spelen.
Hoewel ik absoluut geen fan van Stadia ben is dit absoluut onwaar. Zelfs in de tijd van de fysieke schijfjes kocht je geen spel. Je kocht een licentie om het spel te mogen gebruiken, en DRM zorgt ervoor dat zelfs wanneer je het fysiek op een schijf of andere media hebt je er nog niks mee kunt als de dienst erachter ooit stopt. Probeer jij maar eens je games gedownload op Steam te draaien vanaf een Blu-Ray op een systeem zonder internetverbinding. Dat gaat je niet lukken.
Nee, jij maakt dan gebruik van de Offline mode in Steam die alleen werkt op het moment dat je het spel al eens online hebt gespeeld.

Wat betreft het omzeilen van DRM, per definitie heb je dan je licentieovereenkomst met de ontwikkelaar overtreden en verlies je het recht het spel te spelen. Op dat punt ben je wettelijk dan op hetzelfde punt als iemand die een spel illegaal download.
Heb ook de no-steam cd cracks voor 90%+ vd ongeveer 400 door mij aangekochte Steam games en die zorgen ervoor dat ik verder kan zonder Steam (uitzondering: multiplayer only games).
Wat betreft het omzeilen van DRM, per definitie heb je dan je licentieovereenkomst met de ontwikkelaar overtreden en verlies je het recht het spel te spelen. Op dat punt ben je wettelijk dan op hetzelfde punt als iemand die een spel illegaal download.
Wie kan dat nou als consument een bal schelen? Betaald = betaald. Welk baat heb jij eraan om hierin het standpunt vd uitgever te verdedigen? En vergelijken met iemand die het spel illegaal download? Ik heb 50eur uitgegeven aan het spel; de piraat niet. Significant verschil, niet?
Heb ook de no-steam cd cracks voor 90%+ vd ongeveer 400 door mij aangekochte Steam games en die zorgen ervoor dat ik verder kan zonder Steam (uitzondering: multiplayer only games).


[...]


Wie kan dat nou als consument een bal schelen? Betaald = betaald. Welk baat heb jij eraan om hierin het standpunt vd uitgever te verdedigen? En vergelijken met iemand die het spel illegaal download? Ik heb 50eur uitgegeven aan het spel; de piraat niet. Significant verschil, niet?
Ha en het achterlijke is dat ik door die mensen die er NIKS van weten omlaag gemod woord, wanneer het gewoon kan voor de meeste spellen die we hebben op Steam, woord zo moe van zulke mensen, maar de gene die gelijk heeft woord omlaag gemod, steeds vaker op Tweakers.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 maart 2020 05:31]

Nee, jij maakt dan gebruik van de Offline mode in Steam die alleen werkt op het moment dat je het spel al eens online hebt gespeeld.

Wat betreft het omzeilen van DRM, per definitie heb je dan je licentieovereenkomst met de ontwikkelaar overtreden en verlies je het recht het spel te spelen. Op dat punt ben je wettelijk dan op hetzelfde punt als iemand die een spel illegaal download.
Nee met een crack gebruik je Steam helemaal niet, wow, en wie kan het schelen dat je als je de DRM omzeilt je de licentieovereenkomst met de ontwikkelaar overtreden en verlies je het recht het spel te spelen, IK HEB DE SPELLEN EERLIJK GEKOCHT, dat doet iemand niet die de spellen illegaal downloaden, wat een stom geklets weer dit van je.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 13 maart 2020 05:32]

Want ik zag veel mensen lovend praten over Stadia, maar zie nog echt geen toegevoegde waarde.
Ikke wel: Ik kan overal spelen, hoef niet te wachten op een downloadapp en heb geen uren wachttijd als de developer weer een 70Gb patch uitlevert...
Hoe vaak heb je een 70GB patch in de praktijk? Vrij zelden toch, en meestal worden die op de achtergrond gedownload terwijl je lekker aan het gamen bent. En als 70GB een probleem is om te downloaden, is je internet uberhaübt wel snel genoeg voor Stadia?
Ik vraag me dus echt af hoe dat is bij een spel als CoD: Modern Warfare.

Hier heb je wel elke maand 1-2 patches wat verschilt qua grote soms 10GB, soms 16gb, maar af en toe ook updates van 23GB. Gisteren bijvoorbeeld een 25gb patch update gehad, om bijvoorbeeld Warezone te krijgen. Hoe gaat Stadia dit allemaal verwerken dit soort patches in dit formaat.
Servers die verbonden zijn op 10Gbit. Minuutje downloaden, zo'n 70GB, als dat het enige is dat er gebeurt. Maar je zou wel een soort image verwachten die bij elke update voor iedereen in 1x geupdate wordt, ja.
Denk dat er in de datacenters van Google echt wel wat anders in zit...

Als ik soms een download van een Microsoft iso doe in een Azure virtual machine is tie soms echt met een paar seconden binnen....

Die verbindingen zijn echt razendsnel
Vermoedelijk toch fysieke 10Gb links, misschien 25 of 40Gb. mogelijk aggregaten daarvan. "Een ISO" kan vanalles, zijn, als dat 6GB is heb je dat in 5 seconden over 10Gbit binnen :)
Ik weet wel dat wat er bij een data centrum van Google of ms binnen komt, aan een adapter hangt die je niet even zomaar als consument kunt kopen
Switches en routers, ja. Die kan je in principe wel kopen, als je het geld maar hebt.
Dat zijn van die kasten van 100gb en dan dat een paar van

https://e.huawei.com/en/s...1NbQafEAAYASAAEgK8o_D_BwE

Ik verwacht zo voor iedere region minimaal 2

[Reactie gewijzigd door well0549 op 12 maart 2020 21:02]

En ook nog: lekker stil. Alleen het in game geluid.
0Anoniem: 1350842
@Kaoh11 maart 2020 15:47
Ik weet niet waar je dat op baseert, maar dat is niet hoe het zit volgens mij.

NBA2k20 had een of andere rare bug waarbij er steeds werd geprobeerd om een update te doen, en daar heeft 2K ruim de tijd voor genomen om dat te fixen. Maar meer dan een bug was dit niet, geen onbekend iets voor een nieuwe game (en 2K überhaupt). Het zou kunnen dat je dat verkeerd hebt geïnterpreteerd?

edit: Even ter toelichting, dat is ook niet logisch met de manier waarop Stadia werkt. In een wat meer technische deep-dive hebben ze namelijk uitgelegd hoe dit werkt. Zodra jij een game op Stadia start wordt er een image van die game opgehaald en op jouw toegewezen 'server' gezet en gestart. Een update zou in die zin slechts het vervangen van zo'n image zijn. De enige uitzondering is natuurlijk multiplayer games, een game als Destiny moet ook zijn servers updaten voordat je met een nieuwe versie kan spelen natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1350842 op 11 maart 2020 15:49]

https://gamexguide.com/go...-game-update-in-nba-2k20/

maar inderdaad die game, ik had weer geen update gezien dat het maar een game bug was.
Als nergens t spel op native 4K wordt aangeboden, waarom zou dit dan direct aan Google moeten liggen??

[Reactie gewijzigd door Karimpje op 11 maart 2020 18:37]

Nergens? Misschien niet bij de console kant, maar de PC heeft wel degelijk native 4k.
Dat blijkt niet uit dit artikel.

Dus op de Xbox One X, Playstation 4 Pro en op de Switch wordt het niet aangeboden, maar op Stadia gaan we twijfels hebben of Google en/of hun hardware het wel aankan.

Stadia is ook meer te vergelijken met een console, dan met een PC. Het is niet dat ik op Stadia, naast gamen, CAT tekeningen kan maken of aan mijn boek kan werken. Het is puur een Cloud Game Console oplossing.
Hoe blijkt dit niet uit het artikel? Native 4k is een standaard iets op PC wanneer je de computerkracht hebt, Een partij als Tweakers hoeft dan ook niet specifiek aan te geven dat de PC versie wel native 4k doet omdat dat simpelweg altijd het geval is tenzij het specifiek dichtgezet wordt (wat dan wel weer nieuwswaardig is). Verder is het ook gewoon een proces van uitsluiting, wanneer alle platformen die geen native 4k doen worden vermeld en de PC er niet tussen staat, mag je ervan uit gaan dat die het dus wel doet.

Wat betreft het console vergelijk, de manier hoe je het gebruikt mag dan wel zo zijn maar consoles zijn relatief kleine apparaten die in verhouding voor een laag bedrag prestaties moeten leveren en niet teveel lawaai mogen maken. Dan is het dus logisch dat je geen native 4k hoeft te verwachten. Stadia kan in principe nog beter als pc's 4k en hoger draaien, het heeft hele datacenters tot z'n beschikking met specifieke hardware om grafische prestaties massaal op te schalen. De enige reden dat Google dit dan ook niet mogelijk maakt is dat ze de hardware investering om het werkend te krijgen voor het verwachte aantal spelers niet willen doen. Terwijl de pro dienst juist 4k adverteert en je dit dan ook mag verwachten.
Dat jij helemaal in games zit, ik niet. Voor mij blijkt uit het artikel nog steeds niet dat 4k native is op de pc.
Je hoeft niet "helemaal in games" te zitten om te weten dat zelf te selecteren resoluties en grafische instellingen een kernonderdeel is van PC gaming sinds, altijd.
Ja maar dat elk spel op de pc daarmee native 4K is, is dan wel echt een grote aanname.
Nee, dat is de aard van iets uitbrengen op de PC. Ik daag je uit om een spel te vinden dat uitgekomen is sinds 2015 dat geen 4K resolutie ondersteunt in z'n settings en dus native 4k biedt.
Je hoeft me niet uit te dagen, zoals ik al zei, aangezien ik helemaal niet in gaming zit, weet ik dat dus niet en is het niet iets wat ik had moeten weten.

Daarnaast blijft het feit dat ik aangeef, dat als het op alle consoles niet gegeven wordt, dat het voor de hand ligt, dat het dan bij Stadia ook niet mogelijk is. Ik ga dan niet bij Google zoeken naar de reden maar eerder bij de makers van het spel.
Je idee is een beetje vreemd. Je zegt dat je iets niet weet, een ander weet het wel, je herhaalt dat je het niet weet en er dus over twijfelt. Meermaals. Ja, dat wordt gewoon verwacht als optie. Stadia is basically remote PC-gaming, dus dat blijft de verwachting. Ze kunnen de optie hooguit wegnemen als ze geloven dat de ervaring niet voldoende is.
Hoe kom je daarbij? Remote PC gaming? Stadia is een vervanging/alternatief voor consoles.
Wat ik niet wist is dat pc games standaard blijkbaar 4k ondersteunen, dat was dan ook t enige.

Dus als Microsoft, Sony en Nintendo de game niet in native 4k aanbieden, dan hebben we t er niet over, maar zodra Google de game niet in native 4k aanbiedt dan moet het wel aan de datacenters liggen en dan start er een hele thread over of ze AMD of nVidia hardware gebruiken etc etc. Jongens geef gewoon toe, de makers van t spel, hebben gewoon al te veel setbacks gehad en hebben gekozen om de consoles (inclusief Stadia) geen native 4k aan te bieden omdat veel van de gamers gewoon op een HD scherm gamen en voor die mensen die wel een 4k tv-scherm hebben, maken ze gebruik van wat trucjes om ze een soort van 4k ervaring aan te bieden.
De achterliggende technologie is gewoon een bepaalde configuratie van een intel-CPU en een AMD-GPU, blijkbaar met Debian-achtergrond. Ja, klinkt best als een PC. Met het verschil dat die gewoon ver weg, ergens in een datacenter draait. Je kan het naar verscheidene apparaten streamen, maar schijnt dat je die ervaring met een Steam link of iets van Nvidia ook al even kan.

Nogmaals: Stadia is geen console. Google draait gewoon aangepaste desktop-binaries op virtuele omgevingen met relatief standaard-hardware en streamt het beeld terug.
En ja, het is normaal dat je op desktop-games bijvoorbeeld elk van de volgende instellingen in verschillende gradaties kan aanpassen: resolutie, anti-aliasing, anisotropische filtering, texturekwaliteit, schaduwkwaliteit, render distance, vsync, DoF, particles-hoeveelheid danwel kwaliteit ... en afhankelijk van de game/engine veel meer. Als je op een array van 4 schermen in 8K op de hoogst mogelijke kwaliteit wil spelen aan 2 frames per seconde, kan dat.

De developers voor een consolerelease weten 3 jaar voor de release van de game exact welke hardware/performance er beschikbaar is en stemmen daar zo goed mogelijk op af, om de framerate zo consistent mogelijk te houden. Zij bepalen al deze opties voor de eindgebruiker.

Waarom doe je zo paranoïde over het bestaan van die opties?
@Arrigi ik zou stoppen met zeggen dat stadia een "PC" is. Wat is voor jou een PC?

Technisch heb je misschien een soort van gelijk, maar in dat opzicht is een Xbox of playstation ook een PC.
Sterker nog, Xbox is gewoon letterlijk een PC, alleen met een custom BIOS zodat er, kort gezegd, geen driver support is, en je dus geen windows kan installeren. LTT filmpje erover.

Simpel gezegd als iemand "PC" zegt, dan denk je aan een apparaat waarbij jij de software helemaal zelf kan inrichten: windows/linux, welke programma's erop draaien, hoe het is ingericht, etc.

Sommige verwachten daar ook zelfs hardware inrichting bij zoals meer geheugen en dergelijke.
Maar je kan ook een Cloud-PC hebben waar je niet bij de hardware kan, maar wel zelf de software kan inrichten, dit (vind ik) ook nog onder een echte PC vallen.

Dus mijn vraag aan jou, wat voor 'zin' heeft het om Stadia een PC te noemen, als die aan niemands verwachting van een PC voldoet.
Technisch gezien lijkt stadia het meeste op een console: een bepaalde set hardware die voor iedereen beschikbaar gemaakt wordt, om 1 taak mee uit te voeren, in dit geval: Gamen.

Als ik mijn eigen argumenten weer lees zou je zelfs eerder kunnen zeggen dat zelfs een Playstation en Xbox meer een PC zijn dan stadia, omdat je daar wel (beperkt) hardware kan aanpassen (HDD), en het een iets generieker apparaat is, DVD/blu-ray speler enz.

Trouwens, dit is niet ten nadele van stadia, ben zelf gelukkig gebruiker ervan, maar het is gewoon duidelijk een console, en geen PC.
Persoonlijk ben ik van mening dat dit toch wel aan Stadia moet liggen. Games waar groot True 4K voor is beloofd, bevatten juist geen 4K (in sommige gevallen wel up-scaled 4K). Red Dead Redemption 2, Destiny 2 en Final Fantasy vallen daar ook onder (Final Fantasy is geloof ik wel 4K, maar geen 60fps, als ik mij dat goed herinner.)
Dat geneuzel over de resolutie is leuk, maar ik ben veel meer benieuwd naar de grafische instellingen. Draait Stadia gelijk aan low / medium pc settings of gaat die meer richting ultra? En wellicht zit daar een ( positief?) verschil tussen consoles en Stadia? Daar heb ik nog niks over gelezen. En daarbij, ik denk niet dat ik enig verschil ga merken tussen 1800 upscale naar 2160 en native 2160 dus daar maak ik me niet druk om.
Uiteindelijk heb je daar wel een belangrijk punt te pakken, verwacht eerlijk gezegd dat een upscaled "high" er mooier uitziet dan een native 4k low in veel gevallen?
Het meest bizarre is wel dat Doom juist heel licht is om te draaien. 4k@60fps is zelfs op een Fury X te doen op ultra settings en ik kan je garanderen dat Google Stadia geen ultra settings gebruikt.
Doom 2016 misschien. Maar heb je specs voor de beste weergave op de PC gezien?

PC Ultra-Nightmare Specs (2160p / 60 FPS / Ultra-Nightmare Settings) OR (1440p / 120 FPS / Ultra-Nightmare Settings)

64-bit Windows 10
Intel Core i9-9900K or better, or AMD Ryzen 7 3700X or better
16GB System RAM
NVIDIA GeForce RTX 2080 Ti (11GB) or AMD Radeon VII (16GB)
50 GB hard drive space


https://slayersclub.bethe...om-eternal-launch-details

Dat is geen kattepis en dan kan, als Stadia in de buurt komt het een best goedkoop alternatief zijn.
Google begon er zelf mee. Ze blaasden hard van de toren met hun marketing.

Persoonlijk vind ik dat als je echt om resolutie of FPS geeft je een hardcore gamer bent die beter een console of PC kan gaan halen.
Maar het feit dat het door Stadia groots werd aangegeven dat Doom Eternal op True 4K 60fps zou draaien, is denk ik ook waar het voor de meeste mensen fout gaat. Je stelt A, maar levert B. Dan kan ik begrijpen dat er negatief over Stadia wordt gesproken.
Ik vraag me überhaupt af of zo'n twitchy Shooter lekker werkt met stadia...
+1Anoniem: 1350842
@Catch2211 maart 2020 15:32
Ik heb de afgelopen tijd veel Rage 2 gespeeld op Stadia, en dat werkt prima. Misschien niet voor echt competitief, maar daar zijn consoles vaak sowieso niet zo geschikt voor volgens mij.
Ulgh, wil je Stadia a.u.b. geen console noemen... |:(
+1Anoniem: 1350842
@Raxeller11 maart 2020 16:43
Stadia opzich is geen console, maar het is wel te vergelijken met een console als platform. Het vergelijken met een PC is in ieder geval onzin, dus nee, ik ga niet stoppen met Stadia scharen als een console omdat het gewoon een platform is wat onder consoles valt
Een console is een stukje hardware die je koopt, van jou is en kan gebruiken zolang het apparaat werkt. Stadia is een clouddienst die uit jouw zicht verdwijnt als je ophoudt met je abonnement betalen. Stadia lijkt in helemaal niets op een console. Het is een streaming dienst vergelijkbaar met Netflix en Spotify. De enige overeenkomst met consoles is dat je er games op kunt spelen. Maar dat kun je op de PC ook en dat is ook geen console.
0Anoniem: 1350842
@kozue11 maart 2020 17:00
Qua hardware niet inderdaad, maar het is wel gewoon de console ervaring. Dat is voor mij wat een console is, al was het een stuk karton, het gaat om de ervaring van de games spelen. En dat is precies wat het is.
Google Stadia is een streamingdienst...net zoals Netflix een streamingdienst is en geen TV zender
Nee dus een console is een spelcomputer die je in de woonkamer kan neerzetten.

Tis een streamingplatform
Owzo, ik vind stadia meer een PC omdat je het (vooral) via je PC speelt en niet via je xbox of playstation :)
Hoezo is vergelijken met een PC onzin? Ik kan nu ineens op mijn office NUC destiny 2 in volle glorie spelen, terwijl het lokaal draaien van het spel dat niet lukt... En services als stadia/Geforce Now/Playstation Now/Xbox cloudX zijn de toekomst van gaming, binnen 10 jaar is dat denk ik de norm en zal het mogelijk zelfs niet meer mogelijk zijn om nog native echt een spel te spelen, puur omdat publishers de spellen niet meer op de PC zullen uitbrengen, want die streaming diensten voorkomen piracy en ook cheaten in multiplayer games (enige wat misschien nog mogelijk is zijn aimbots die de videostream gebruiken, maar dat zal nooit echt lekker lopen)..
Ik heb geen ervaring met Stadia. Maar de latency van Stadia kan lager zijn als je het op een PC speelt dan dat een console heeft op een TV. Mijn ping naar een Google server is ~13ms plus input lag van mijn PC ~1ms is 14ms.

De gemiddelde console+TV zit ook al over de 10ms aan inputlag heen, als je in gamemode zit.

Zolang je een beetje goede verbinding hebt, is het in dat opzicht best goed vergelijkbaar met een console.
Stadia IS een console per definitie. Waar jij op gatekeeped bestaat geen verzamelnaam voor. Nog niet in ieder geval.
Ik heb zelf Doom (2016) gespeeld op Geforce Now (toen het nog beschikbaar was). Input lag was duidelijk merkbaar. Ik verwacht dat google stadia hetzelfde zal hebben met Doom Eternal.
Ja, dit werkt boven verwachting goed.
Niet te spelen met 12ms latency via Ziggo. Ik krijg dan ook aardig hoofdpijn door de latency. Misschien dat het wel lukt met glasvezel
+1Anoniem: 1350842
11 maart 2020 15:31
In dit geval, het was inderdaad aangekondigd als zijnde true 4k. Ik ben dus ook erg benieuwd of dit moedwillig gelogen is vanuit Google, of dat Bethesda dit had beloofd en die belofte niet na is gekomen. Iets waar we helaas niet achter zullen komen, behalve als er een contract lekt oid.

Het was wel te verwachten. De meeste games draaien op of onder de specs van de Xbox One X, in dit geval dus ook.

Los van dat het inderdaad is aangekondigd vraag ik me nog steeds wel echt af waarom zoveel mensen zo erg inzitten met de resolutie. Een game gaat toch om de gameplay, 1800p of 2100p, als het een leuk spel is is het een leuk spel. Daarnaast zijn we ondertussen toch ook wel op resoluties dat je echt niet meer met een recht gezicht kan zeggen dat alles onder 4k er lelijk uit ziet, zeker aangezien toch de overgrote meerderheid van mensen geen 4k scherm heeft.

Ik zal er in ieder geval niet wakker van liggen, zolang het prima werkt (wat het tot nu toe bij alle games doet) vind ik het goed.
4k is beloofd door id software (door Marty Stratton). Maar het kwaad is al geschied en Stadia zal worden aangekeken op de valse belofte.
Werkt Google niet met AMD hardware? Kan het er aan liggen dat de AMD kaarten het dus niet op 4k 60fps (en op hoge settings) aankan?

Dit of er is iets mis qua optimalisatie van het spel, maar dit verwacht ik niet omdat Doom 2016 ook al één van de betere geoptimaliseerde spellen is voor de PC.
Kunnen ze makkelijk, de games draaien op Vulkan en daar smult AMD hardware van.
Doom 2016 draait prima op een Vega kaart op 4k.
https://www.anandtech.com...-vega-64-and-56-review/10

Dit zal met nieuwere drivers beter zijn; alleen is Doom Eternal waarschijnlijk net iets zwaarder.
Dat Google stadia is ook echt een natte scheet aan het worden.

Dit is nog erger dan Sega met de Saturn.
Het is vooral omdat Stadia in mijn ogen buitensporig veel negatief wordt neergezet. Als er een bug in een game zit komt er een heel artikel over hoe Stadia een bug heeft. Zie je al voor je hoe dat was gegaan als de PS en Xbox waren aangerekend voor bugs in games op dat platform?

Stadia werkt prima, je hoeft het niet te proberen maar om er negatief over te zijn zonder het geprobeerd te hebben is een beetje raar imo
Heb het getest maar het is gewoon een slecht platform op heel veel platformen en daar heb je geen artikelen voor nodig.

-Je krijgt niet wat ze beloofd hebben "10.7 TfLoPs Of GpU pOwEr". In de praktijk draaien alle titles op mindere settings dan vergelijkbare PC hardware en qua grafische settings meer op Xbox one X niveau. Ze beweerden 4K, vrijwel geen enkele titel is native 4K en ogen erg "fuzzy"

-Je moet je games voor de volle mep kopen terwijl ze op andere platformen een fractie van de prijs zijn. Dat naast voor het optimale resultaat een Stadia subscription. Zodr Stadia verdwijnt, verdwijnen ook je games.

-Input latency is gewoon een factor en een feit. Stadia is totaal ongeschikt voor multiplayer shooters.
0Anoniem: 1350842
@ZeroNine11 maart 2020 16:55
Jij vindt het een heel slecht platform, om te stellen dat dat het is is heel kort door de bocht met n=1. Jij hebt er misschien geen artikelen voor nodig, maar wat nuance is wel goed.

Qua kracht, tja ik heb ook geen harde bewijzen daarvoor, maar hoe je de zin typt laat al zien dat je vooral gewoon wilt haten op Stadia omdat het kan. Ik kan alleen kijken naar iedere console ooit, die ook niet op de top van zijn performance was toen hij werd gelanceerd (PS3 games aan het begin vs aan het eind). Ik denk dat het grootste probleem hier is dat ze het gewoon te vroeg hebben gelanceerd.

Game kopen voor de volle mep, maar je kunt wel gratis spelen. Dus voor mensen die dat willen (zoals ik) is het juist ideaal, niet een console van 300 euro maar gewoon een game soms.

Input latency. Wederom erg belangrijk, jij vindt het totaal ongeschikt. Ik vind het prima werken, want de input lag is echt niet zoveel meer dan een console in veel games. Ik heb prima ervaringen met Stadia en speel gewoon de games die ik leuk vind.

Je stelt al je meningen alsof het feiten zijn, maar het is jouw mening..

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1350842 op 11 maart 2020 16:56]

Dus voor mensen die dat willen (zoals ik) is het juist ideaal, niet een console van 300 euro maar gewoon een game soms.
Precies, Stadia is voor mensen die heel af en toe een spel laagdrempelig willen spelen, niet competitief zijn en lagere settings en wat lag voor lief nemen. Prima toch, als ze er wat mee kunnen verdienen vind ik het prima.

Zolang het maar niet mijn PC ervaring verpest omdat Google of andere partijen de gamingmarkt te veel kunnen beïnvloeden, maar daar ben ik (nog) niet zo bang voor.
+1Anoniem: 1350842
@Yordi-11 maart 2020 17:10
Maarja, niet competititef. Dat is het grootste deel van de gamers, want maar weinig zitten echt in de top.

Qua lagere settings, dat is relatief. Het is misschien lager als je komt van een high end pc. Maar een PS4 zit bijvoorbeeld al lager.

En qua lag, tja, dat zeggen vooral mensen die het niet hebben geprobeerd volgens mij, want die lag is echt niet zo erg als iedereen doet voorkomen
Zolang het maar niet mijn PC ervaring verpest omdat Google of andere partijen de gamingmarkt te veel kunnen beïnvloeden, maar daar ben ik (nog) niet zo bang voor.
Wat trekt gamers naar een platform? Exclusives. Er staan 10 time exclusive games voor Stadia op de planning en ik verwacht dat indien Google van Stadia een succes wilt maken ze wel nog vaker de geldbuidel zullen open trekken. Nog een extra partij om bepaalde games van de PC te houden, net wat we nodig hadden /s
Jij vindt het een heel slecht platform, om te stellen dat dat het is is heel kort door de bocht met n=1. Jij hebt er misschien geen artikelen voor nodig, maar wat nuance is wel goed.
Zolang het versus alle concurrentie een minder ervaring biedt kan je gewoon oprecht zeggen dat het een slecht platform is. Helemaal als je tijd erbij pakt, namelijk dat de PS4 en Xbone al meer dan 5 jaar op de markt zijn. Je kan objectief gewoon zaken naast elkaar leggen en Stadia komt daarbij het slechtste uit de bus. Potentioneel alleen op 1 punt beter en dat is dat je zelf geen hardware nodig hebt.
Qua kracht, tja ik heb ook geen harde bewijzen daarvoor, maar hoe je de zin typt laat al zien dat je vooral gewoon wilt haten op Stadia omdat het kan. Ik kan alleen kijken naar iedere console ooit, die ook niet op de top van zijn performance was toen hij werd gelanceerd (PS3 games aan het begin vs aan het eind). Ik denk dat het grootste probleem hier is dat ze het gewoon te vroeg hebben gelanceerd.
Dit is al dood geanalyseerd naast Google heeft de specs gewoon verkondigd van de instances voor elke Stadia gebruiker. Deze komt niet overeen met de performance dat het zou moeten bieden. Waar dit aan ligt? Kan aan heel veel zaken liggen maar per saldo draait bijvoorbeeld Destiny 2 op een resolutie en settings dat dichter bij de performance van een Geforce 1050ti liggen dan de Vega 56 (waar Stadia op zou moeten draaien). Hierbij adverteren ze met 4K en dat is het gewoon niet voor veruit de meeste games. Upscaled meuk. Uiteindelijk om op niveau te starten moet je toch 129 euro uitgeven en krijg je dan 3 maanden stadia erbij.Hierna moet je 10 euro per maand betalen. Doe dat 2 jaar en je bent net zoveel als je eigen console kwijt waarop je bijvoorbeeld games voor nog geen 2 tientjes koopt. Dus of je nou echt zoveel "goedkoper" uit bent voor afentoe even spelen. Tenzij je de gratis variant gebruikt welke nog kariger is qua beeldkwaliteit. De factor dat het platform moet groeien zoals een PS3 dat deed is geen factor. Het is letterlijk een PC en thuis PC's met soortgelijke hardware rennen er rondjes omheen. Het is geen nieuwe architectuur. Google is waarschijnlijk ergens gewoon niet eerlijk,
Input latency. Wederom erg belangrijk, jij vindt het totaal ongeschikt. Ik vind het prima werken, want de input lag is echt niet zoveel meer dan een console in veel games. Ik heb prima ervaringen met Stadia en speel gewoon de games die ik leuk vind.
Mortal KOmbat 11 en Destiny 2 competitief leiden gewoon onder de input latency vs de andere versies (Daarnaast ervaarde ik freezes van tijd tot tijd op mijn 150mbit glasvezel connectie).
Je stelt al je meningen alsof het feiten zijn, maar het is jouw mening..
Zolang data 1 op 1 te vergelijken is, is het een feit en geen mening. Enige wat een menign is of je het acceptabel vind of niet. Maar daar zijn discussies voor.

[Reactie gewijzigd door ZeroNine op 11 maart 2020 18:41]

Ik kan alleen kijken naar iedere console ooit, die ook niet op de top van zijn performance was toen hij werd gelanceerd (PS3 games aan het begin vs aan het eind).
Onzinning vergelijk, de PS3 en andere consoles van die generatie waren een hele eigen architectuur en unieke hardware waar je ook echt voor moest leren ontwikkelen, de PS4/XBOne heeft dit in mindere mate maar die is ook niet één op één gelijk aan bestaande platformen. Stadia draait games in de kern gewoon net als ieder ander x86 PC (voornamelijk DirectX en Vulkan) platform waar al sinds jaar en dag voor ontwikkeld wordt. Optimalisaties zitten hem in betere hardware allocatie en netwerk optimalisatie maar voor x86 programmeren kan iedere ontwikkelaar nu wel.
Qua kracht, tja ik heb ook geen harde bewijzen daarvoor, maar hoe je de zin typt laat al zien dat je vooral gewoon wilt haten op Stadia omdat het kan. Ik kan alleen kijken naar iedere console ooit, die ook niet op de top van zijn performance was toen hij werd gelanceerd (PS3 games aan het begin vs aan het eind). Ik denk dat het grootste probleem hier is dat ze het gewoon te vroeg hebben gelanceerd.
De PS3 produceerde echter wel betere resultaten dan de PS2, simpelweg omdat de hardware vele malen krachtiger is net zoals de hardware (in mindere mate) bij Stadia krachtiger is dan de huidige consoles.

Bijvoorbeeld: Stadia is een stuk sterker dan de XB1X, niet alleen dankzij de hogere theoretische TFLOPS (10.9 vs 6) maar ook dankzij de betere CPU (Geen low power jaguar cpu zoals in de XB1X) en verbeteringen in de GPU architecture (Vega/GCN5 tegenover Polaris/GCN4).
Wederom erg belangrijk, jij vindt het totaal ongeschikt. Ik vind het prima werken,
want de input lag is echt niet zoveel meer dan een console in veel games.
De input latency is juist een stuk hoger tegenover console, zoals bewezen is door Digitaly Foundry met grofweg 45 á 55ms extra input latency bij Stadia tegenover een XB1X. Waarbij zelfs de opmerking werd gemaakt dat 30fps op de XB1X directer aanvoelt dan de 60fps mode op Stadia dankzij de verhoogde input latency.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 11 maart 2020 17:16]

The last of us had inderdaad niet in het begin van de PS3 kunnen bestaan. Maar dat komt naast de volwassenheid van het platform ook met name door grote stappen die gemaakt zijn op het gebied van bijvoorbeeld render technieken.
Nee hoor, dat kan prima. Er zijn genoeg dingen waar je negatief over kunt zijn zonder ze te proberen, een trap in je kruis bijvoorbeeld.

Stadia moet beter zijn dan mijn huidige PC en gemakkelijker in gebruik en dat is gewoon niet zo. Als ik een spel kon kopen via Steam en deze op Stadia zou kunnen spelen zonder hem opnieuw te moeten kopen, dat zou echt een hoop schelen.

Even specifiek over Doom: ik word echt flauw van die YouTube videos waarin ze de eerste zoveel levels spelen terwijl het spel nog niet uit is....

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 11 maart 2020 17:56]

Ik hoef het niet geprobeerd te hebben om er negatief over te kunnen zijn. Stadia is een dienst die je laat betalen voor de mogelijkheid om je games nog maar bij 1 aanbieder (Google) te kunnen kopen, om vervolgens alles kwijt te zijn als je je abo stopt of de dienst ermee kapt (wat niet geheel ongebruikelijk is bij Google). Geen concurrentie meer tussen verschillende winkels waar jij van kan profiteren. Plus de afhankelijkheid op ‘s werelds grootste online advertentiebedrijf en een hele dikke internetverbinding. Nee dank je, het concept spreekt me in geen enkel opzicht aan. Doe mij maar gewoon een console...
Ik denk niet dat je kan zeggen dat als de hardware beter is dan de Xbox one X, dat je dan altijd een betere ervaring mag verwachten. Vooral in het begin van een nieuwe console zie je dat veel ontwikkelaars moeite hebben om alles er uit te persen. Omdat een console altijd dezelfde configuratie heeft zullen ze het optimaal kunnen benutten naarmate de tijd vordert. Op PC heb je veel te maken met overhead door minimale optimalisatie of mindere graphics om het compatible te houden met oudere en dus veel systemen. Ik hoop dat de hardware van Stadia steeds beter benut wordt en dat het zal lijden tot native 4K.
4K op lagere kwaliteit bitstream, of 1080p op hogere kwaliteit, ha ha.

Dat hele streaming en resolutie geneuzel, als men zo kieskeurig is koop je toch een fatsoenlijke PC/Monitor? Of ben ik gek.
Ligt het aan mij of is de huidige techniek nog gewoon niet klaar? Ik heb de overtuiging dat dit wel de mainstream manier van gamen wordt, maar technisch gezien is het nu nog gewoon te vroeg. Sowieso het streamen, ik verwacht dat zo gauw het technisch gezien mogelijk is dat de moderne telefoon slechts een beeldscherm met ontvanger wordt die (bijna) alle content via een cloud laat zien. Zelfde met VR/AR, technisch gezien is het nog te duur/jong om mainstream te worden (maar ook dit gaat bijzonder groot worden denk ik, sterker nog, ik denk dat AR de telefoon gaat vervangen).
Hmmmm, ik heb Stadia van een collega getest. Ik neem alles terug; het is vrij brilliant. Werkte feilloos, snel, zag er zeer goed uit op een 65" 4K TV en zelfs zijn controller vond ik best fijn. Later ook nog eens in de browser getest; eveneens zeer soepel en je kon de sessie zo weer oppakken.

Ben onder de indruk - kan de negatieve kritiek totaal niet plaatsen als ik heel eerlijk ben. Ik denk er nu serieus over na om de overstap te wagen.