Google Stadia-controller is draadloos te gebruiken voor gamen via web

Gebruikers van de Google Stadia-gamestreamingdienst hoeven hun controller niet langer bedraad aan te sluiten op hun computer als ze games via de website Stadia.com willen spelen. De controller kan vanaf nu bij de browserversie ook draadloos worden gebruikt.

Google meldt dat gebruikers van Stadia vanaf deze week hun controller en Stadia.com kunnen koppelen via hun eigen wifinetwerk, waardoor het niet meer nodig is om de controller via usb aan te sluiten op een pc. Google-ontwikkelaar Justin Uberti lijkt in een bericht op Twitter- te suggereren dat deze functie inmiddels al beschikbaar is.

De gedachte achter de werking via wifi is dat die een vlottere ervaring met minder lag moet opleveren dan met controllers die via bluetooth werken. Dat betekent dat de invoer niet eerst naar bijvoorbeeld een televisie of laptop van de gebruikers hoeft te gaan; de input gaat direct naar servers van Google.

Toen Stadia in november vorig jaar uitkwam, was het draadloze gebruik van de controller enkel beschikbaar voor Stadia-gebruikers die die dienst gebruiken via de Chromecast Ultra en hun televisie. Nu de Stadia-controller ook draadloos via de pc is te gebruiken, moet dat de overgang van spelen op de televisie naar de pc en vice versa sneller maken. Ondersteuning voor het draadloze gebruik van de controller ontbreekt nog altijd voor Android-gebruikers. Het is onbekend wanneer die beschikbaar komt.

Vlnr: de Xbox One-controller, de Stadia-controller en de controller voor de PlayStation 4

Door Joris Jansen

Redacteur

06-05-2020 • 08:34

87 Linkedin

Reacties (87)

87
86
42
8
0
38
Wijzig sortering
Ik ben assassins Creed Odyssey aan het spelen op stadia, heb deze ook op PS4 maar het is enorm handig wanneer de vriendin de TV claimed ik gewoon verder kan spelen via PC.
Wat ik wel merk en dit kan absoluut aan mijn thuis situatie liggen.... is dat het spelen via de chromecast ultra de beste ervaring geeft, mooi beeld, geen lag (nooit gehad eigenlijk), maar via de computer heb ik vaak last van wazig beeld en is de kwaliteit minder (heb wel nooit lag). mijn internet verbinding is 300Mbit down/ 20Mbit up waar ik een effectieve snelheid van 260/18 haal.
Ik ben assassins Creed Odyssey aan het spelen op stadia, heb deze ook op PS4 maar het is enorm handig wanneer de vriendin de TV claimed ik gewoon verder kan spelen via PC.
Met de PS4 heb je Remote Play. Daarmee kan je op afstand spelen met een PC.

Zelf heb ik een PC met Steam. Daar werkt dit ook m.b.v. Remote Play Anywhere.
Stadia is wat lag en stabiliteit betreft in een andere klasse met iets als Remote Play.
Stadia is wat lag en stabiliteit betreft in een andere klasse met iets als Remote Play.
In-home streaming is voor mij nog steeds sneller dan iets via het Internet. De natuurwetten zorgen daar wel voor. ;)
Zou je denken maar ik heb het specifiek over “in-home” streamen met Remote Play van Sony en die is naar mijn ervaring veel toch slechter dan de via het internet Stadia.
De encoding en decoding snelheid is een stuk langzamer van psnow/remote play en van steam link. Hierdoor ervaar je minder input lag bij stadia. Ik was ook verbaasd toen ik dit voor het eerst meemaakte.
Natuurwetten houden geen rekening met de brakke software van remote play van playstation. Ik heb die zooi nooit lekker werkend gekregen waar stadia gewoon overal foutloos werkt.
Je hebt je eigen natuurwetten dan die nogal fubar zijn.

Je hebt duidelijk nooit Stadia geprobeerd. Ik wel met de in-home streaming van de PS4, alsof er kabouters met diskettes heen en weer rennen. :+
Als je de chrome extensie Stadia+ installeerd kun je de 4K stream forceren. Als je bijvoorbeeld een 1440p monitor hebt dan krijg je de stream standaard in 1080p en dat maakt het wazig :)
Nu je de controller ook draadloos kunt gebruiken zou je minder lag moeten ervaren, al is het maar een paar ms :)

Nog een tip voor op TV spelen, zet de TV in game-mode, dat scheelt (bij de meeste tv's) ook erg veel in ervaring!
Ik heb een 4K monitor en speel zonder pro dus eigenlijk 1080p zou dat ook mijn wazigheid kunnen verklaren?
Zonder Pro is altijd 1080p, dus ook op je Chromecast Ultra.
Klopt! maar dat was niet wat ik bedoelde ;)
@ReCreator geeft aan dat als je monitor niet hetzelfde is als de stream van stadia, dat je dan blur kan krijgen. Mijn computer scherm is 3840x2160 en speel op 1920x1080 via stadia, dit zou een verklaring kunnen zijn waarom mijn beeld steeds wazig is via PC
Ja, je krijgt maar een kwart van je totale scherm aan pixels binnen dus er moet flink geupscaled worden in dat geval. En vaak zit je ook nog eens redelijk dicht bij je monitor (tov een TV).
Off-topic, maar met de Xbox One kan je dit ook doen door je lokale console naar de PC te streamen via de Xbox app.
Afhankelijk van welk OS je op je pc (windows, linux, of zelf osx) hebt, kan je wat settings tweaken.
Bij OSX bijvoorbeeld kan het helpen om je Locatie settings uit te zetten.

In Chrome kan het bijvoorbeeld ook helpen om je HW Acceleratie uit te zetten (of juist aan).

Het laatste wat kan helpen is de Chrome Plugin Stadia+2.0 te installeren, hierin kan je wat beter troubleshooten en sommige settings enforcen (Codec, resolutie). Zo kwam ik erachter dat de StackStorage client van Transip bepaalde intervallen mijn connectie verslechterde.

Maar ik ben het absoluut met je eens, dat de Chromecast het allerbeste werkt.
Stadia+ extensie installeren. Zo kan je 4K forceren maar ook bijv H264 codec sommige pc’s kunnen niet zo goed omgaan met VP9.
Let ook op dat je op de laptop energiebesparende modulen uit hebt staan en eventueel hardwarematige versnelling in Chrome aan staat :)
Ik speel het ook en mijn toptip is https://gathering.tweaker...message/62254630#62254630


Set processes to realtime!

Jawel mensen, ik heb gisteravond echt helemaal zonder glitches kunnen gamen in Windows.en Chrome. Mocht je dit probleem ook hebben, er blijkt nog een tip te zijn.

Ik heb hier eerder al eens verteld dat mijn laptop allemaal geavanceerde energiebesparingen had die het ding ook throttleden als ie op stroom aangesloten was. Dat maakt een hoop verschil.

Toch had ik zo nu en dan en dat het opeens trager was. Het was nooit helemaal duidelijk in wat voor situaties, maar drukke gevechten in Assasin's Creed konden de ene keer perfect gaan en de andere keer niet. Ik gaf de virusscanner/vpn meuk van mijn werkgever de schuld.

Maar goed, het blijkt dat je in je taskmanager/taakbeheer de prioriteit in kunt stellen.Dit doe je door
  • CTRL+ALT+ESC om taakbeheer te starten.
  • Je gaat dan naar de tab Details
  • zoekt dan de Chrome processen.
  • Je klikt met de rechtermuisknop op het proces en gaat naar de vierde van boven "Prioriteit Instellen" .
  • Er klapt een menu uit waarin staat wat de prioriteit van het proces is. Chrome staat veelal op "laag" of "normaal":
  • Zet het eens op "hoog" of "realtime" en je merkt het verschil.
Ik hoop dat er ooit een ding komt van Google dat je windows config bekijkt en je verteld wat je kunt verbeteren. Dit verhaal trouwens met dank aan Reddit. https://www.reddit.com/r/...of_windows_chrome_stadia/
Maar je kunt toch ook PS4 Remote Play gebruiken hiervoor?
Zelfde ervaring, met hetzelfde spel. Op de Chromecast zie je af en toe wat lichte compression artifacting, maar verder is alles zowat perfect. In de browser is er merkbare input lag (nog steeds goed speelbaar, maar wel merkbaar waar dat met de Chromecast niet het geval is) en zijn er echt veel meer visuele distortions. Snap het ook niet zo goed.
Voor een zeer casual gamer als ik werkt Stadia echt perfect. Geen gezeur met hardware/updates e.d. Ja, je tikt 10,- per maand af voor de pro games en elke maand krijg je dan 2 of 3 games. Het is elke maand een verassing, maar tot nu toe was er elke maand wel wat te vinden. Erg blij er mee. Zelfs als ik voor een vakantie/trainingsweek in een hotel zit werkt het met laptop/controller.
Wat ik in de discussie rondom Stadia wat betreft die 10,- p.m. vaak mis is dat online sercies/mulltiplayer daar ook gewoon een tientje per maand kost bovenop de hardware en game kosten.
Mee eens! Alhoewel PS+ en Xbox Live way goedkoper zijn kost het toch snel 50-60 euro per jaar.
Ik vind het platform toch nog steeds aanvoelen als een beta test ipv een echt product.
De concurrentie doet het hier imo toch nog iets beter. Ik was grote fan van GeForce Now totdat alle games daar verwijderd werden. Ik heb het gevoel dat de beeldkwaliteit daar toch ook nog ietsje beter is. En voornamelijk: geen vereisten gebaseerd op lucht (en daarmee bedoel ik dat het gewoon werkt op een AndroidTV device ipv de belachelijke vereiste om een Chromecast Ultra in huis te halen)
Gebaseerd op lucht is nogal gechargeerd; het achteloos uitbrengen en beschikbaar stellen van een service als dit, waarbij kwaliteit en betrouwbaarheid van de stream onder een enorm vergrootglas ligt, lijkt me nogal onverstandig.

Men zou het dan ook gaan spelen op de originele chromecast van 2013 van $35 en vervolgens klagen dat er een af en toe een frame dropped en de service niet kan tippen aan een ps4 etc. Het is dus niet meer dan logisch dat de service gefaseerd en gecontroleerd wordt uitgerold.
Tgho. Het is een kleintje om even de Nvidia Shield en wat andere krachtige AndroidTV-toestellen toe te voegen aan een whitelist. Zo veel verschillende gangbare toestellen zijn er niet. Het is logisch dat zo'n dingen gefaseerd worden uitgerold maar in een beta zijn zo'n dingen te verwachten. Nu doet men alsof de grote bom gedropt is alleen is de uitwerking nog niet helemaal wat het moet zijn.
Zelfs de free tier is niet verkeerd. Max 1080p kunnen spelen is geen straf. Maar sowieso is het voor mij niet aantrekkelijk om voor Pro te gaan (wanneer dat straks niet meer gratis is). Want ik draai Linux (Fedora) op al mijn systemen. Chrome heeft geen hardware acceleration voor Linux, dus 720p of 1080p is wel het maximale zonder lag.

Hopelijk komt hardware acceleration ooit eens naar Linux. Er is wel een VAAPI patch voor een speciale Chromium build. Maar de reden dat die niet in de master branch accepted is was volgens mij door quality issues. De VAAPI patched builds lopen ook achter met de releases van Chromium, dus je hebt dan ook security holes. Nog "even" wachten op een goede oplossing dus...
Ik herken me hier zeker in. Het leuke vind ik ook dat de "gratis" Pro games spellen zijn die ik nooit zelf zou hebben gekocht, omdat het me niet direct aansprak. Bijv. Ik zou nooit een Tomb Raider game kopen, maar nu ik alle 3 de reboot games heb op Stadia heb ik er alsnog best plezier mee.
Nice nu nog support voor iOS en dan heeft stadia eindelijk potentie. Los van het feit dat hun game collectie echt mager is. Ik heb zelf de founder edition maar ik betrap me zelf er op dat ik het te weinig gebruik omdat de games niet helemaal je van het zijn. Maar dat is een kwestie van tijd denk ik.
iOS support is helaas een lastig verhaal omdat Apple tegenwerkt. Denk dat we eerder dingen zullen zien als meer ondersteunde Android telefoons, YouTube integratie, family sharing etc.

De game library groeit gestaag en ik speel heel veel van de gratis games. O.a. de Steamworld serie en Zombie Army 4 zijn erg lachen. Het is inmiddels zelfs het platform geworden waar ik het meest op speel.

Overigens werkte draadloze controller support voor mij gisteravond direct en uitgaande van een lichte Reddit ontploffing geldt dat voor meer mensen.

Via een simpele workaround werkt het overigens ook (niet-officieel) op veel Android telefoons: open stadia.google.com in Desktop Mode, en spelen maar.

Edit: snap niet waarom dit Ongewenst wordt gemod. Hier wat bronnen:

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 6 mei 2020 09:54]

Hoezo werkt Apple tegen bij controllers? Ja, Apple heeft een eigen standaard maar ondanks dat werken de XB1 en PS4 controllers ook gewoon op iOS via bluetooth.

Het was toch juist Google die zij dat de controller rechtstreeks met WiFi verbinden zou zijn waardoor hij juist op alles zou moeten werken omdat de controller zijn eigen uplink heeft :?
Apple werkt niet tegen bij controllers Apple werkt app stores tegen, zelfde probleem geldt voor Steam. Apple wil niet dat je games kan kopen in de app van Google.
Je kan games kopen in de app van Google. Je kunt ze gewoon niet afspelen.

@Tuktop Overigens heeft Google gezegd dat ze samenwerken met Apple om Stadia te brengen naar iOS dus er is nmm geen bewijs van tegenwerking. Anders had Google dit aangegeven lijkt mij.
Wat Apple wel tegenwerkt op iOS is dat ze geen betalingen toestaan waar Apple zelf geen winst van neemt. Dus dat zijn alle betalingen buiten de app store om zo ongeveer. Zodoende forceren ze alle partijen met Apple samen te werken om maatwerk te ontwikkelen zodat Apple toch een % inkomsten er van kan nemen, zijnde het een programmeerbare oplossing of alleen een contractuele oplossing zal beide een potentiele oplossing kunnen zijn.
De AppStore heeft een vergelijkbaar business model als de consolemakers. Verwacht je Google Stadia dan ook op een PlayStation console? Kan je ook in-game currency van Fortnite ook via een andere weg kopen op je PS4? Zelfde geldt voor iets als EA-access, moet ook via de PS store waar ook Sony een % krijgt.

Ik zeg niet dat goed is maar is helaas hoe het nu eenmaal werkt. Wat ik wel verwacht is wanneer Amazon komt met hun streamingdienst dan dingen zullen veranderen. Dan heb je drie grote partijen die de streaming sector binnen willen en zonder iOS kan dat niet in de VS.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 6 mei 2020 09:18]

Sinds een tijdje laat Apple wel betalingen toe van andere partijen.
Zo kan je in de VS via Prime Video films kopen met betaalmethodes gekoppeld aan je Amazon-account.
Zie deze link: https://www.theverge.com/...hone-ipad-apple-tv-change

[Reactie gewijzigd door VirinR op 6 mei 2020 10:17]

Maar dat komt doordat Amazon alle met hun eigen vergelijkbare producten uit hun winkel hebben gehaald, dus ook de Apple producten. En nu mogen die weer op Amazon verkocht worden, en mag Amazon producten verkopen op het Apple platform.

Dus duidelijk een specifieke deal tussen Amazon en Apple.

Wat zou Google kunnen bieden aan Apple?
Dat Google samen werkt met apple geloof ik wel, uiteraard wil Google stadia ook op iOS.
Maar dat wil niet zeggen dat de samenwerking ook echt positief is een tot iets gaat leiden.
Tot nu toe is er blijkbaar nog niets uitgekomen.
Muah, denk niet dat Google dat in dat geval zou aangeven, dat bevordert de onderhandeling natuurlijk niet :) Feit blijft dat een dienst als Stadia niet door de guidelines van de App Store heen komt, dus in die zin werkt Apple Google wel degelijk tegen. Niet actief, maar gewoon door de regels die ze al hanteren.

Ze zullen vast in onderhandeling zijn, voor Stadia is iOS support erg belangrijk en het heeft voor Apple ook voordelen om een dienst als Stadia te ondersteunen. Het zal vooral een deal zijn rondom de verdeling van revenue gaan en Apple moet afwegen in hoeverre Stadia Apple Arcade kannibaliseert.
Bij Google Play Movies of hoe het ook mag heten, kun je wel afspelen, maar niet kopen via iOS. Ik verwacht een soort gelijk systeem voor Stadia.
Ah, helder. Ik zat nog in de context van een controller vanwege het artikel. Excuus :)
Er zitten twee kanten aan vanuit Apple gok ik. Aan de ene kant zullen ze wellicht tegenwerken vanwege hun eigen gameservice Apple Arcade.
Aan de andere kant: potentiële klanten die liever een iPhone willen dan een Android-telefoon, maar er van afzien in verband met Stadia-compatibiliteit is Apple kwijt. Die mensen kan je dan beter tevreden houden en toch meewerken met de ontwikkeling van Stadia.
Je genoemde controllers werken inderdaad, maar wel zodat je met die controllers spellen van de App Store kunt spelen. Apple heeft specifiek de aanval geopend op Game streaming apps op hun App Store.

Daarnaast was Google's idee dat de controller rechtstreeks verbinden met het wifi-netwerk en de Stadia-servers om lag zo laag mogelijk te houden. Als dat zo is of wordt, dan kan Google de Game streams aanbieden via hun Youtube-app en dan ben ik benieuwd wie die vete wint: Zal Apple Youtube bannen van de app store? En zou dan de youtube website in Safari (of de stadia-stream rechtstreeks) voor game-streamen niet net zo goed werken?
Het forceren via WiFi was alleen via TV/PC. Met mijn Pixel kon ik ook gewoon Destiny 2 spelen met mijn 8bitdo nes30 pro controller.
De game library groeit gestaag en ik speel heel veel van de gratis games. O.a. de Steamworld serie en Zombie Army 4 zijn erg lachen. Het is inmiddels zelfs het platform geworden waar ik het meest op speel.
Heeft Stadia nu ook gratis games dan? Destijds dat ik het gebruikte had je alleen games die je kon spelen als je een betaald abonnement had en de games die je gekocht hebt kan je blijven spelen nadat je geen betaald lid mee rbent. Maar begrijp nu dus dat je zonder abonnement ook games kan spelen?
De gratis games zijn enkel voor het Pro abbonement.
Gratis games in een betaald abonnement, wat is daar gratis aan?
Ik betaal het Pro-abonnement vanwege de combinatie van 4K, 5.1 geluid, goede sales op games én gratis Pro games. Ik hoef verder niet te vervallen in een discussie rondom het begrip 'gratis', je begrijpt vast wat we bedoelen en het werkt vergelijkbaar met de games die je krijgt bij bijv. Xbox Live Gold, daar omschrijven ze het alsvolgt:
Een actief Gold-lidmaatschap is vereist om geclaimde gratis games te spelen. Er gelden beperkingen.
Games die je elke week bij Epic Games krijgt, die zijn gratis. Ik betaal daar helemaal niks voor, en het e-mail adres die mogelijk voor spam wordt gebruikt kan net zo goed een wegwerp-account zijn.

Een 'gratis' verrekijker bij een abonnement op een tijdschrift is niet gratis. Onbeperkt films kijken bij een Netflix abonnement zijn geen gratis films. Je helemaal volvreten bij een all-you-can-eat voor een vast bedrag (en voor een paar uur), is geen gratis eten. En die telefoon bij je dure abonnement? Nee, die was vroeger ook echt niet 'gratis'.

Ergo: Spellen die je zonder extra aanschafkosten kunt spelen bij een betaald abonnement op een gamingdienst zijn niet gratis.

Liggend aan hoe lang je abonnee blijft gaat het in een X/Y tabel mogelijk steeds goedkoper aanvoelen om games te kunnen spelen die je niet extra hoeft aan te schaffen. Net zoals je bij Netflix (of welke andere videodienst) bij wijze van spreken 10 euro betaald per maand. Kijk je 1 film, dan heeft deze 10 euro gekost. Kijk je 10 films, waren ze allemaal 1 euro. Kijk je 100 afleveringen van een serie, waren ze 10 cent per stuk.
Als je bij een all-you-can-eat maar 1 bord frietjes neemt, was het een duur frietje. Worstel je na 3 uur volproppen de 15e biefstuk naar binnen, dan heb je lekker goedkoop gegeten.
Ik heb zo weinig zin in een discussie hierover, het is ook erg off topic, maar goed. Je zult toch echt hardware moeten kopen om die gratis Epic Games te kunnen spelen. Ik snap ook heus wel dat de Stadia Pro games niet echt gratis zijn maar het is gewoonweg de makkelijkste manier om het te omschrijven... semantics.
Hardware is een éénmalige aanschaf (wat ook voor Stadia geld overigens; de controller/chromecast). Stadia is een abonnement wat gepaard gaat met periodieke betalingen.

Dat een game pc / console en de games die je daarvoor moet aanschaffen een grotere greep uit de portemonnee doen dan een laag maandbedrag en relatief goedkope hardware gaat vervolgens weer terug naar de X/Y tabel waarin op een bepaald punt (kosten over tijd) het één voordeliger uitpakt dan het andere.

Het mogen dan 'semantics' zijn, tomato tomahto, maar gratis is in deze niet gratis pur sang. Je betaald voor die gratis games, dat je daar nog een hoop andere dingen bij krijgt (betere kwaliteit (video/audio), korting op games) maakt het zo mogelijk een goedkope manier om aan gratis games te komen, maar al betaal je er maar 1 cent voor... dan is het niet gratis.
Volgens mij denken we er hetzelfde over (je hoeft overigens geen controller/Chromecast te kopen om Stadia te gebruiken, maar dat is een detail). Ik snap heus wel dat het niet 'echt' gratis is, dat zou ook heel vreemd zijn natuurlijk.

Vergeet overigens niet dat je voor Xbox en PS ook een subscription nodig hebt om online te kunnen spelen.
Ok, met dat 'detail' ging ik even de mist in, maar hardware is hardware. Stadia werkt niet door met je vinger in de lucht te wijzen, of je daar nou een telefoon, tablet, tv, of een natte krant voor nodig hebt... het was enkel om de noodzakelijke hardware uitspraak te weerleggen :).

Het 'online' kunnen spelen is overigens weer een extra factor, single player games hebben daar dan weer geen last van. En in ieder geval bij de PS kun je de gratis games (free to play) daar dan wel weer online spelen zonder subscription. Maar goed, dan treden we weer de ver in detail :).

En @Zapato hieronder. Inderdaad, vandaar het woord 'aanschaf' erbij :).
Éénmalig is ook niet gratis.
Dan verschillen we van mening wat de definitie van gratis is.

Ik was benieuwd of Stadia nu ook gratis games beschikbaar had gesteld, want dat zou voor mij een reden zijn om het nog een keer een kans te geven. Want ik vond de kwaliteit niet wat ik had verwacht dus ben zelf destijds na mijn proefperiode gestopt.
Fair enough. Je krijgt nu trouwens 2 maanden gratis Pro (ja, écht gratis :) je hoeft 0,- euro te betalen) bij een nieuw account en daar zitten ook Pro games bij die je kunt claimen, dus zat om uit te proberen.
Wat dacht je van de hardware en bandwith kosten?
Daar betaal je toch voor dmv een Pro abonnement?
Nevermind, bovenstaande reactie verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door Ronwiel op 6 mei 2020 09:01]

Het is natuurlijk ook een kwestie van smaak. Ik heb nogsteeds meer games die ik wil spelen, dan beschikbare tijd. Net Steam World Dig 2 uitgespeeld, heel relaxed spel. Nu verder met Tomb Raider (Of Last words, of Metro, of The Turing Test...shit, teveel keuze)
Met The Turing Test ben je snel klaar, die game is heel kort. Voor een vergelijkbare sfeervolle game kan je naar The Talos Principle kijken; langer en ook met een goed verhaal - ik vond het iig een prima game.
Ik net andersom, ik kan geen enkel spel meer verzinnen wat ik wilde spelen dus ben maar met snowrunner begonnen. Wel lekker slow paced overigens. :+

Soms wel eens jaloers op mensen met een backlog...
Je bedoelt de games zijn niet jouw smaak, want de games die er voor beschikbaar zijn zijn gewoon goede games. En voor potentie heeft Stadia echt geen iOS support nodig hoor, wat ik ook niet zo snel zie gebeuren door de beperkingen die Apple oplegt en dat Google dus weer geld moet afstaan aan Apple vanwege de 'in-app' aankopen. Ik geef Google groot gelijk om dan niet iOS te ondersteunen, anders dan dus 'gewoon' via de chromebrowser voor iOS.
Smaken verschillen en meningen ook over Stadia en wat voor een ieder wenselijk is. Naar mijn weet werkt Stadia enkel Chrome vanuit een desktop machine en dus niet op iOS. Google prijst juist met Stadia aan dat ze willen dat het op allerlei bestaande hardware is te spelen, dus ook op iOS. Dus mijn hoop is er nog steeds ;-)
Opvallend is is dat de mensen die Stadia niks vinden het niet eens hebben of gebruikt hebben.

En de mensen die verrast zijn over de kwaliteit en het wel vinden werken het wél hebben.

(heel veel)Gamers zijn een vreemde slag mensen die emotioneel geïnvesteerd zijn in hun eigen platformpje, en alles wat nieuw is als bedreiging zien daarvan, terwijl alles prima naast elkaar kan bestaan.
De controller werkt nu inderdaad via Wifi met de browser versie! Werkt super en zelfs op mijn niet ondersteunde telefoon als ik die in desktop modus zet. Voor diegene die niet precies weten hoe, hier een korte handleiding:

- Ga naar stadia.com (in desktopmode voor niet ondersteunde telefoons) en log in
- Klik op het controller icoontje bovenin, als het goed is zie je nu een pairing code
- Koppel de controller; houdt de stadia knop langer ingedrukt, totdat de controller 2x trilt; dan gaat de controller in pairing mode en omzeilt de directe koppeling met CCU
- voer de pairing code in op de controller en gamen maar!

Ik heb zojuist even een kwartier FFXV geprobeerd en het werkt echt prima.
Als ik het goed begrijp heb je dus niet meer de aangepaste Chromium APK nodig? Die moest ik voorheen gebruiken om te kunnen spelen op de telefoon.
Nee, bij mij werkt het gewoon op de Chrome browser. Wel een android device, op een Apple werkt niet volgens mij.
Het zal wel iets sneller zijn maar daar zal je waarschijnlijk niks van merken maar wel dat je batterij in je controller eerder leeg is want wifi verbruikt meer stroom.
Ja ach, dan sluit je em toch gewoon weer aan via de kabel wanneer de batterij op begint te raken.
Ik zit te twijfelen tussen een PS4 of Stadia, wat ik graag doen is online oorlog games spelen kan je dat ook met Stadia? (dus iets als battlefield of cod tegen andere)

Want met PS4 heb je hiervoor ook een abonnement nodig toch?
Dat gaat je niet lukken want stadia heeft geen cod en BF, en destiny ofzo het is niet cross play (tot op heden)
Het mogen ook andere games zijn, maar je kunt dus wel online tegen andere?
- Division 2 is cross play
- Ghost Recon Breakpoint, niet zeker of deze ook cross-play is.
zeker!
Volgens mij zijn onderstaande games allemaal multiplayer shooters:
  • PUBG
  • Destiny 2
  • Borderlands 3
  • Doom Eternal
  • The Division 2
  • Tom Clancy's Ghost Recon Breakpoint
  • Zombie Army 4
Voor Stadia heb je geen extra abbo nodig, dus bv. voor 10 euro kan je Division 2 kopen, en vervolgens altijd online gamen, zonder extra kosten.
Verwijzen naar sites die qua naam en schrijfwijze niks anders doen dan proberen Google in een kwaad daglicht te zetten, zorgt ervoor dat ik (en waarschijnlijk anderen ook) je reactie niet serieus nemen. Commentaar hebben op een bedrijf is goed, maar niet op deze manier.
zucht... eingelijk zou ik niet moeten reageren, maar natuurlijk heb je met services geen garantie dat het tot je dood beschikbaar is. Google is hierin niet anders dan andere bedrijven. Als ik naar je "killedbygoogle.com" pagina kijk, staat er bijvoorbeeld bovenaan gelijk "AngularJS" wat "terminated" wordt. Echter vergeet die site van jou even te melden dat Angular 2+ de opvolger is. Als we "depricated" versies gaan beschouwen als een "killed service" is m.i. het eind zoek.

Dit is een typisch voorbeeld van een confirmation bias, maar goed....
Ik zou in jouw geval wachten op de PS5, want nu nog investeren in een PS4 is een beetje investeren in bijna oud spul. Het is een beetje appels met peren vergelijken Stadia <> PS. Stadia heb je bijna geen hardware kosten. PS heb je dat weer wel.

Beide hebben ze een online dienst en ja die kost geld als je er echt wat uit wil halen.
Persoonlijk zou ik er dus nog even op wachten.
Alle games die je nu op stadia kan kopen:
https://support.google.com/stadia/answer/9363495?hl=en

Misschien hoef je niet te "kiezen", beide kunnen elkaar aanvullen:

Als ik jou was, zou ik een stadia account maken, en de 2 maanden gratis pro subscription nemen.
Dan kan je nu gratis stadia uitproberen, en dan heb je gelijk een paar games om uit te proberen (waaronder zombie army 4 wat jou type game lijkt denk ik)
Je kan de games gewoon op je pc/laptop via toetsenbord/muis spelen, geen extra kosten voor nodig.

Vind je stadia iets voor jou:
dan heb je 2 keuzes, je kan een pro-subscription nemen, dan kan je je huidige geclaimde games blijven spelen voor een 10tje per maand (plus de 4k en dolby ondersteuning).

Of: je koopt de game(s) die je wilt spelen, en dan kan je ze altijd spelen zonder abbo (zonder subscription 1080p/stero)

Werkt stadia niet goed voor je of nog niet de games die je leuk vind, dan ga je voor de PS4.
Mooie is dat als je 1080p genoeg vind, je in de toekomst altijd een losse game zou kunnen kopen en die dan direct kan spelen.

Dat is wat ik bedoelde dat je misschien niet perse hoeft te kiezen, ze kunnen elkaar prima aanvullen, en ligt eraan hoe je wilt spelen, heeft stadia bijna geen instapkosten behalve de game zelf (die wel wat duurder zijn overigens dan in andere stores!).

Voetnoot: als je echt een "console" ervaring wilt hebben zonder "moeilijk doen" (op de TV met je draadloze controller) dan heb je wel een chromecast ultra nodig en een controller voor 130 euro: https://store.google.com/config/stadia_premiere_edition

Of als je misschien al een chromecast ultra hebt, dan alleen een controller voor 70 volgens mij.

(De "moeilijke" manier van op je TV spelen zou zijn om een PC/laptop/htpc (hoeft geen sterk ding te zijn) aan je TV te hangen, en dan zou je ook met een xbox/playstation/andere controller ermee kunnen spelen, op PC slikt hij volgens mij elke controller).
Ik heb een off-topic vraagje. Ik ben opzoek naar een Google Stadia controller zodat ik mijn games ook via mijn Chromecast kan spelen i.p.v. desktop/laptop. Echter kan ik in de Google store alleen met creditcard betalen en deze heb ik niet. Is het mogelijk om deze ergens anders te bestellen?
Je zou op V&A kunnen kijken. Regelmatig dat het daar verkocht wordt.

Kan je trouwens niet aan Google Pay je PayPal toevoegen ofzo en zo afrekenen?
Ja ik heb mijn PayPal hieraan gekoppeld maar bij het afrekenen heb ik alleen de mogelijkheid om een creditcard nummer in te voeren. Ik heb al eens uitgelogd en opnieuw ingelogd etc. maar daar ligt het niet aan. En heb al vaker dingen in de Google Play store gekocht zonder problemen.
Ooh okay. Ja dat is een bummer ja :-(

Een mogelijkheid is om een prepaid creditcard te nemen. Dat had ik ook gedaan met de eerste generatie chromecast die toen alleen via de Google Store te kopen was.

[Reactie gewijzigd door polopolo150 op 6 mei 2020 15:18]

Dat is ook nog een mogelijkheid ja, welke prepaid creditcard raad je aan?
Toendertijd had ik 3V ofzo maar die bestaat niet meer en is in een ander bedrijf in gegaan. Ik heb geen overzicht qua prepaid creditcards meer. Ben overgestapt op het gemak van een echte creditcard (want 18+ nu. Toen niet)
Ik heb zelf met een prepaid creditcard mijn Founder's edition gekocht afgelopen jaar. Dat werkt prima.

Edit.
Ik zie dat je die tip al gekregen hebt. Pay2d werkte bij mij goed.

[Reactie gewijzigd door Azoth1986 op 6 mei 2020 15:40]

Goed nieuws.

Hebben jullie ook nog altijd het probleem van gekraakt geluid als je de headphone op de controller aansluit? Is al sinds den beginnen ik dit heb maar blijkbaar nog steeds niet opgelost?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee