Google brengt bundel van Chromecast Ultra en Stadia-controller uit voor 100 euro

Google heeft de prijs van zijn Stadia Premiere Edition-bundel verlaagd. De bundel met Chromecast Ultra en de Stadia-controller is nu dertig euro goedkoper, maar Google levert geen code voor Stadia Pro meer mee.

De nieuwe bundel Stadia Premiere Edition is in de plaats gekomen van de gelijknamige bundel die eerder 130 euro kostte. Die bundel bestond voorheen ook uit de combinatie van een Chromecast Ultra en een Stadia-controller, maar kopers kregen daar nog een code voor drie maanden gratis Stadia Pro bij. Dat is het 10 euro per maand kostende abonnement dat toegang geeft tot een aantal gratis games, hogere resoluties en surroundgeluid.

Sinds april geeft Google alle nieuwe Stadia-gebruikers twee maanden gratis Pro-toegang. Hoe lang die actie duurt is niet bekend. Eerder was het Pro-abonnement een maand gratis te proberen. Google verkoopt geen bundel meer met een code voor Stadia Pro. Wel is het nog mogelijk om de Stadia-controller lost kopen voor 69 euro. Om Stadia te gebruiken op een tv is wel een Chromecast Ultra vereist.

Stadia Premiere Edition

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

16-06-2020 • 20:58

179

Reacties (179)

Sorteer op:

Weergave:

Wat nog wel de moeite waard is om hier te vermelden. Iedereen die nu een Stadia account aanmaakt krijgt 2 maanden gratis Stadia Pro. Dat wordt door Google ook als reden genoemd om de 3 maanden uit de bundel te halen. Daarmee kun je dus alsnog gratis games claimen om te kijken of de dienst wat voor je is, zonder dat je iets uit hoeft te geven.
Dat zou ik ook als tip meegeven als je het wilt proberen: Maak gewoon een account en speel via Chrome wat spellen, bevalt het en denk je ik wil dit op mijn TV? Dan kun je altijd deze bundel aanschaffen.
Let op: sindskort krijg je niet 2 maar 1 maand gratis Pro.
Dit is eigenlijk uitverkoop van EOL Hardware.

De chromecast ultra wordt binnenkort vervangen met een variant met afstandsbediening en Android TV.

[Reactie gewijzigd door 2green op 23 juli 2024 20:28]

Kan je hier een bron van linken? Benieuwd naar dit feitje. Lijkt mij namelijk onlogisch, want dat maakt het product alleen maar duurder. Mooie van een Chromecast, is dat het een simpel doorgeefluik is. Als er nu én Android TV én een afstandbediening meegeleverd gaat worden, dan wordt zowel de software als hardware levering uitgebreider. Dat, terwijl de Chromecast zich onderscheid door zijn eenvoud, dat zich o.a. uit in z'n prijs.
nieuws: Firmware bevat beelden van Google Android TV-dongle en remote

nieuws: 'Google komt dit jaar met nieuwe Chromecast Ultra met Android TV en r...

Het is dus goed mogelijk dat de Chromecast Ultra naast een zulke dongle gaat bestaan..

[Reactie gewijzigd door ben2513 op 23 juli 2024 20:28]

Uit diverse bronnen blijkt dat het om de opvolger gaat van de chromecast ultra. Ook uit een reverse engineered stuk firmware.

De verwachting is dat google zich gedwongen voelt door de prime tv en prime tv 4k dongles, die stukken goedkoper en met afstandsbediening te koop zijn.
Idd, de WAF is enorm laag voor alles chromecast, er moet gewoon een afstandsbediening bij zitten.
Daar had ik nog niet eens bij stil gestaan. Hier zou mijn ega dat ook niet gebruiker inderdaad.

Moet erbij zeggen dat ik zelf de tv ervaring met een chromecast ook meh vind, Android Tv is zoveel handiger met alle apps, microfoon om te zoeken, snelheid van het apparaat, suggesties in lanes per app, etc. Ook de eerste chromecast gehad, die dit jaar zijn laatste update kreeg trouwens en werkt nog steeds, dus wel goede support en kwaliteit, maar zou nooit weer terug willen.
Ik heb geen TV met ingebouwde apps, maar chromecast
- werkt gewoon vanuit veel apps (netflix, youtube, crunchyroll, webstreams van werkgever, etc).
- apps op de telefoon worden altijd geupdate.
- ik kan me niet voorstellen dat de apps op de tv sneller werken dan die op een telefoon

Ik ben overigens oprecht geïnteresseerd in een tv met goedwerkende apps. Welke is dit en is dit tegenwoordig beter bij TV's dan 5+ jaar geleden?

Chromecast audio werkt hier overigens steeds minder goed lijkt het (stopt vaak, kan soms niet gedetecteerd worden). Misschien dat ik hem binnenkort een keer van een stroomadapter met UTP voorzie.
Ik gebruik de ingebouwde apps op mijn TV bewust niet. Die zijn altijd een stuk trager, 2 jaar na aankoop krijg je op de bekende merken zoals samsung geen updates meer, eerder als je een model in de aanbieding koop van bijvoorbeeld begin van het jaar.

Gebruik gewoon een los android TV kastje (mi box 4 voor 45 euro, of nvidia shield voor 165 euro, of de shield pro 2019 voor 195 euro). Zelf de voorloper van de mi box, de mi box 3, die werkt perfect.

TV kopen vanwege de apps is geen aanrader, zou vooral een goede tv kopen vanwege beeld en aansluitingen. Apps werken altijd relatief traag en beperkte support.
Ah ok, dat had ik niet begrepen inderdaad. Ik zal de Android TV op een los kastje ook in mijn achterhoofd houden :-)
Ega wordt niet ondersteund. Vanaf HD-Ready kan je Chromecast gebruiken. En ega-monitoren hebben geen HDMI.
echt wel ; gewoon een HDMI naar VGA kopen werkt ook voor EGA.
Valt wel op dat de ega gek kijkt als je de plug aan wilt sluiten :+
Mijn ervaring is anders, geeft W een Chromebook waarbij ze nooit meer op Windows Update hoeft te wachten en waarbij ze alle wachtwoorden van haar telefoon ook direct op haar laptop heeft en ze direct bij haar video's en foto's kan en je Chromecast zal nog de enige connectie zijn die ze gebruikt om iets op je TV te tonen.

Bovendien werkt die TV-AB-app van haar telefoon ook direct op haar Chromebook... ;)
Mocht iets moeilijk vindbaar zijn, dan mag je best een bron vragen, maar dit is wel erg makkelijk vindbaar.

Zoek naar "opvolger chromecast ultra" of "google android tv" of zelfs chromecast ultra in de laatste maand geeft al exact wat je wilt weten.

Waarom duurder hardware? ik kan alleen raden:
De chromecast ultra is duurder dan de amazon Prime TV 4k, die wel met afstandsbediening en interface wordt geleverd. De laatste jaren is het aantal chromecast gebruikers steeds verder achtergebleven op prime tv gebruikers, waardoor ze nu wel moet en overduidelijk niet wilden. HIervan zijn ook online bronnen te vinden ;).
Het voordeel is dat ze dan alleen nog AndroidTV te hoeven ondersteunen en niet meer de losse Chromecasts. Deze draait dan als app op AndroidTV dus voor de mensen die nog steeds willen casten kunnen dat ook gewoon. Ik zie er wel voordelen in omdat het juist voor de meeste mensen (en vind ik ook) handiger om met een afstandsbediening door de app de kunnen bladeren. Bijvoorbeeld voor kinderen dat ze niet eerst een tablet moeten pakken om iets te kunnen streamen, het gebruik van NLZiet etc. En wat denk je als Ziggo straks met een TV app komt of voor mensen met Canaldigitaal, dan kun je gewoon die chromecast met afstandsbediening gebruiken ipv een mediabox waar je per maand voor betaald. En die is dan ook meteen geschikt voor Netflix, Videoland, Amazon prime, youtube etc.

Ik heb nu al een oudere MiBox en dit zou een mooie opvolger zijn als deze het begeeft.

Het linkje: nieuws: 'Google komt dit jaar met nieuwe Chromecast Ultra met Android TV en r...
en die Chromecast Ultra word ook weer vervangen, je moet nu iets aanbieden of niet dan? dit is het huidige model met huidige model controller.
Dit is hoe de economie werkt... een product dat op het punt staat vervangen te worden door een nieuwer, beter, sneller model is gewoon minder waard.

De opvolger heeft straks trouwens behoorlijk wat verbeteringen:
- Optimalisaties in de hardware om lag te minimaliseren;
- Een interface met daarop de fan art van je games;
- Afstandsbediening;
- De optie om bluetooth controllers aan te sluiten;
- Gebruiks ervaring die lijkt op dat van een reguliere game console;
- De optie om andere apps te draaien (chromecast kan alleen streamen);
- Settings die de instellingen van je TV beïnvloeden voor gaming (o.a. uitzetten nabewerkingen).
En wie weet wat voor moois nog meer.

Lijkt me evident dat de voorloper dan minder waard wordt dan en oudere tech wordt altijd minder waard. Waarom denk je dat Prime day en Black Friday aan het einde van het jaar gepland zijn?
Het is hetzelfde pakket als ik kocht in November een CC ultra + controller dat is hetzelfde als nu een xbox one S kopen voor 200 of 2 jaar geleden voor 200.
Ik was Stadia founder vanaf de dag dat ik kon bestellen. Maar mijn bestelling afgezegd toen bleek dat Google veruit de meeste dingen die ze als feiten verkondigden nog lang niet klaar hadden (vandaag nog niet).

Heb diezelfde week een Xbox one S gekocht voor 100 euro in de aanbeiding, zijn nu meestal rond de 149. Met 3 games en een controller.

Heb hierbij voor 3 jaar, (voor 27 euro/jaar) een xbox Ultimate abonnement genomen voor 4 gratis games per maand en Xbox game pass dat toegang geeft tot de laatste AAA games en nog honderd nog wat games. Vond dat een betere deal. Ik Switch wel weer als er iets anders is, heb geen voorkeur.

Oude spullen worden minder waard, dat zie je aan jou stadiaset en mijn xbox, die zal straks nog goedkoper worden.

[Reactie gewijzigd door 2green op 23 juli 2024 20:28]

Lekker spellen downloaden updaten en wachten nee dankje Stadia click play en klaar daar kan geen console tegen op.

Ook word mijn stadia set binnenkort geüpgrade voor niets jou Xbox mag je weer 500 voor neertellen om het nieuwste model te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 20:28]

Lol.. dit heeft niets meer te maken met de chromecast versus android tv discussie.

ik ben niet zo van console oorlogje spelen, maar dit is fun:
- online gamen op stadia is bijna verstoppertje spelen, je moet gewoon zoeken om iemand tegen te komen.
- game lag bestaat niet op stadia, dat is gewoon een feature
- games zoals red dead redemtioon 2 kan niet eens in 4k terwijl een oude machine als xbox x dat makkelijk doet.
- Prijzen voor games op stadia zijn zo hoog, dat twee tot drie games al meer kosten dan mijn console.
- etc.

"Ook word mijn stadia set binnenkort geüpgrade voor niets jou Xbox mag je weer 500 voor neertellen om het nieuwste model te krijgen."
- mijn xbox+controller was 100 euro, goedkoper dan jouW dongle + controller
- dus ik betaal niet WEER 500 euries :).
- ik ga ook geen 500 betalen, heb namelijk al (gratis) xbox cloud, dat werkt prima en straks helemaal.

En dit alles gezegd hebben, als ik straks stadia beter vind, stap ik daarop over, of op playstation of game gewoon op mijn pc. Maakt mij geen bal uit. Het enige dat ik irritant vind zijn de wachttijden, maar dat was een keus tussen stadia met relatief weinig wachtijd en weinig tot geen content (veel hogere wachttijd dan mijn pc) of xbox met zeer veel wachttijd, maar heel veel en goedkoop content.

[Reactie gewijzigd door 2green op 23 juli 2024 20:28]

Hoe zit dat als je bijvoorbeeld een Mi box hebt, wat chromecast ingebouwd heeft. Kan je dan nog testen ?
Op dit moment niet, alleen via de chromecast ultra.
Als je zo'n kosteloos proefabonnement start, kun je dan bepaalde games gratis proberen om te kijken hoe het werkt?
Ja, er zijn 6 games die je kan claimen en proberen, je houdt die games dan wel, maar je moet wel betalen na de trail probeer periode om die pro games te spelen, maar nu is het gratis
Hmm, interesting. Toch maar eens binnenkort proberen.
Momenteel zelfs 18 games die je kan claimen
Oh snel effe kijken 😁👍 thanks
Het concept spreekt me erg aan, als de performance gelijk is dan die van de PS5 (om die even te nemen) dan is het een prima bang for buck als het gaat om de device (virtueel of niet).

Wat mij tegenhoud is dat ik nu voor de PS4 vrijwel altijd games tweedehands of goedkoop koop, 20 a 30 euro en dan is een game niet eens zo oud. Bij Stadia kun je geen tweedehands games kopen waardoor het voor mij eigenlijk alsnog een stuk duurder wordt.
Ik kijk de komende jaren de kat nog wel even uit de boom met Stadia. Misschien ben ik paranoïde, maar ik zie Google nog best het volgende kunnen doen na verloop van tijd, als ze de hele markt praktisch in handen hebben:
  • Content achterhouden, behalve met je premium abonnement.
  • Op bepaalde tijden de resolutie/framerate terugschroeven.
  • Reclame in spellen.
  • Aangepaste voorwaarden: Google weet je spellenvoorkeur en kan aan je spelgedrag zien hoe goed je kan gamen en de advertenties daarop aanpassen.
  • Lootboxen, pay-2-win?
  • Games naar voren pushen
Wat is er met Gmail gebeurd: derde partijen kunnen je mails lezen.
Wat is er met Android gebeurd: wat iOS, Windows en zelfs het kleine Sailfish wel lukt --> updates. Ook na 1,5 tot 2 jaar.

Misschien ben ik te pessimistisch, maar het is volgens mij een vrij algemeen bekend mechanisme om de markt te veroveren door een goed product neer te zetten en daarna als cashcow goed leeg te melken, ten koste van het product/consument.
Google heeft dat verschillende keren laten zien dat ze dat kunnen en ik zie geen reden waarom ze dat nu niet doen. Volgens mij is het gros van de huidige gamers zich hier weinig bewust van, zeker de jongere gamers. Het lijkt me logisch als Google nu op de trein te stappen en als ze straks de halve markt te hebben, de boel langzaamaan zo te veranderen, dat gamers het nét niet erg genoeg vinden om naar de concurrent te gaan, die niet de games kan aanbieden die Stadia heeft en die je vrienden ook spelen.

Vergeet ook niet hoe games al tegenwoordig geplaagd worden door lootboxen, pay-2-win constructies, halfbakken afgeleverd games vol bugs en de vele teleurgestelde reacties die wel heel veel te lezen zijn bij game-nieuws. Ik hoef daar niet nog een Stadia nog overheen te hebben. Ik wacht wel tot over een paar jaar en kijk dan wat de vooruitzichten zijn.
Ik begrijp je volledig, maar ik denk wel dat Stadia juist een heel gezond verdienmodel heeft. Ik ben wat dat betreft dan ook blij dat het niet 'all you can play' is.

[Reactie gewijzigd door 12345j op 23 juli 2024 20:28]

Je bent wel 1 van de weinigen die daar zo over denkt.
Nou ik snap de haat tegen het model ook nooit, ik heb vaak het idee dat het meer onwetendheid is. Als ik een playstation koop moet ik om online te kunnen gamen daar bovenop nog een abbo nemen (psplus) dan verwacht ik dan toch ook niet dat ik alle spellen gratis krijg. Nu krijg ik gratis van google een console en voor een meerprijs per maand krijg ik daar ook meer voor (korting op spellen, gratis spellen, hogere resolutie). Waarom zou ik dan ineens alle spellen gratis moeten kunnen spelen?
Ik denk dat de haat tegen het model grotendeels onstaan is uit: heel veel, maar dan ook heel veel beloften doen wat je allemaal kunt op de dag van release en daar weinig van terug zien. Geen geweldige spel ervaringen voor heel veel mensen die dat ding hebben gekocht. Slechte communicatie van Google. Qua spellen veel oud spul naar ik begreep. Als je dat bij elkaar op gaat tellen en dat dan ook nog de spellen duurder uitvallen dan waar dan ook dan heb ik er wel begrip voor.
Probleem is alleen dat de meeste haat niet van mensen komt die de service gebruiken (het is geen ding namelijk) maar juist van mensen die het niet (willen) gebruiken en uit gaan van reviews gedaan op kantoornetwerken waar ze een game probeerden te streamen door meerdere routers/switches en firewalls waardoor het inderdaad niet goed werkt. De prijzen van games zijn gewoon gelijk aan de (digitale) prijzen van de andere consoles en als er aanbiedingen zijn kan je ze gewoon voor een leuke prijs kopen. De beloften zijn nooit gedaan over de releasedag maar ik snap dat mensen daar wat teleurgesteld over waren, dit deed niks af aan het feit dat je vanaf november vorig jaar perfect kon gamen op stadia.
Wat is er met Gmail gebeurd: derde partijen kunnen je mails lezen.
Nogal logisch als je een add-on gebruikt die om te kunnen werken toegang tot je mails nodig heeft... Beetje vreemd om je daar druk over te maken.
Wat is er met Android gebeurd: wat iOS, Windows en zelfs het kleine Sailfish wel lukt --> updates. Ook na 1,5 tot 2 jaar.
Android draait op gigantisch veel hardware, al die andere OS'en niet. Daarnaast krijgt Chrome OS wel continu updates op alle apparaten die zijn uitgebracht en nog ondersteuning hebben.
Bij stadia heb je als pro member wel af en toe kortingen op games. Maar in vergelijking met de PS4 en Xbox zijn spellen wel duur. Spellen ruilen of 2e hands kopen is uiteraard niet mogelijk.

Performance is nu nog niet gelijktijdig aan wat we kunnen verwachten van de PS5. Er vinden wel steeds verbetering en plaats en sommige van de verbeteringen worden zonder vooraankondiging live gegooid. Ik zou niet opkijken van een kwaliteit upgrade van stadia vlak voor de PS5 launch, maar da's echt een gok.

Ik twijfel over aankoop van de PS5 maar heb de PS4 niet meer aangeraakt sinds ik stadia in huis heb.
De grootste problemen die ik ondervind met Stadia hebben niets met de onderliggende technieken te maken (die zijn heel goed).

Is vooral het gebrek aan (exclusieve) games;

Kleine user base betekent lege lobbies bij games zonder cross play;

Geen iOS/Apple TV support;

Gebrek aan basis features die je verwacht van een modern game platform zoals het versturen van tekstberichten;

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 23 juli 2024 20:28]

Ik snap nooit zo goed waarom mensen exclusives zouden willen. Is een spel leuker als een ander het niet kan spelen?
De klant kiest die niet, de uitgever of producent en kiezen dat. De klant kiest enkel voor het product waarvan de exclusives het meest aanspreken.
Nee, maar dat maakt een platform wel interessanter aangezien er meer mensen een abonnement zullen nemen, de dienst ervaren en misschien blijven. Resultaat: een grotere userbase en meer mensen om mee te spelen.
In de cloud zou een exclusive wel eens echt exclusive kunnen zijn. Bijvoorbeeld als er gebruik gemaakt wordt van distributed computing etc. Ik neem aan dat google daar op in gaat zetten. Laten we het cloud native gaming noemen.
Goed punt. Die games bestaan nu niet, maar ik kan me bij MMORPGs nog wel voorstellen dat het misschien mogelijk is om de serverarchitectuur, die waarschijnlijk al distributed computing gebruikt, en de gebruikersinterface (het spel dat normaal gesproken op de client draait) samen te voegen.

Maar dat is dan niet per se exclusief voor Stadia, maar wel exclusief voor de cloud.
Google heeft nu een paar gamestudios gekocht dus in de toekomst verwacht ik wel exclusives. Het aantal games is inderdaad klein. Ik heb zelf geen tijd meer om uren achter elkaar te spelen, dus voor mij is dit op het moment geen issue. Een beetje hardcore gamer zou snel door alle interessante titels heen zijn.

Met Destiny waren bij launch voldoende spelers online. Druk zoals op de pc zal het nooit worden vrees ik. Ik juig cross play dan ook toe. Zodra er meer online shooters komen raakt de stadia userbase alleen maar meer versplinterd.

Het viel me laatst op dat er zelfs geen YouTube app was op de iPad. Technisch lijkt het me geen probleem. Vraag me af wie de boot afhoudt, Apple of Google.
Wat zeg je nou? Geen Youtube app op de iPad? Die er toch gewoon? Wat op iOS initieel een in iOS ingebakken versie was, is al heel lang een losse app. Youtube Kids is er ook nog voor iOS.

Dus ik volg je ff niet.
Je hebt gelijk, er is wel een YouTube app. Waarom ik deze vorige keer niet kon vinden, geen idee.
Geen iOS/Apple TV support
En van die ben ik bang dat het er niet echt gaat komen. De codec die Google gebruikt wordt niet ondersteund door Apple, dus dan wordt het een lastig verhaal. Al hoop ik dat ze daar wel iets op vinden.
Op macOS draait Stadia in h264 dus die zouden ze toch prima kunnen overbrengen? YouTube op ATV is ook max 1080p.
Ah ik begreep dat dat zo was, maar dan zal het wel met iets anders te maken hebben. Zeker nu je op iedere Android telefoon kunt spelen vermoed ik dat op iOS er toch iets van gedoe achter zit.
Zeker nu je op iedere Android telefoon kunt spelen vermoed ik dat op iOS er toch iets van gedoe achter zit.
Op iOS mag je geen in-app purchases hebben buiten Apple (de App Store) om.

Zie Steam Link. Wel beschikbaar voor iOS apparaten, maar je kan in/via Steam Link op iOS geen spellen kopen. Dat kan wel met alle andere Steam Link implementaties (Android/Android TV, ChromeOS, Raspberry Pi, originele Steam Link apparaat...).

Wat Google dus voor Stadia zou moeten doen is voorkomen dat gebruikers via iOS spellen kunnen kopen of dat integreren met de App Store. Dat is niet onmogelijk, maar meerwerk en kost potentieel geld als Apple er ook aan verdient. Dit terwijl Google ook zelf infrastructuur heeft om dit te ondersteunen (Android, Android TV, Chrome OS...).

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 23 juli 2024 20:28]

Maar de spellen kopen kan wel via iOS, er is gewoon een Stadia app. Het enige wat niet kan is streamen, dus de spellen kopen zal het probleem niet zijn.
Al zou het inderdaad kunnen zijn dat in-game purchases daar dan weer niet onder vallen, omdat het een soort van in-app-in-app purchases zijn.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 20:28]

Dat kan wel sindskort in Prime van Amazon bijv. Ze doen dus specifiek wel maatwerkoplossingen voor partijen die groot genoeg zijn.

Steam Link en Remote Play van Sony zie ik toch als andere soort diensten dan als Stadia/xCloud/PS Now/GFN; deze draaien hun games vanuit een server en niet vanuit een lokaal netwerk. cc @b12e
Wat Google dus voor Stadia zou moeten doen is voorkomen dat gebruikers via iOS spellen kunnen kopen of dat integreren met de Play Store.
Dat zou prima kunnen want de mogelijkheid tot de in-game store hebben zij zelf in handen.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 23 juli 2024 20:28]

Steam Link en Remote Play van Sony zie ik toch als andere soort diensten dan als Stadia/xCloud/PS Now/GFN; deze draaien hun games vanuit een server en niet vanuit een lokaal netwerk.
Definieer 'server'. Steam Link kan ook werken over Internet. Het enig verschil is dat de 'server' dan van jezelf is (PC thuis of ijzer in een rek).
Volgens mij komt het doordat Stadia een game streaming platform is en dit is verboden volgens de voorwaarden van Apple. Wellicht komt dit ook doordat het dan (in)direct concurreert met hun eigen aftreksel van een gaming platform: Apple Arcade.
Nuja Steam Link is ook een game streaming dienst die je eigen games streamt, en daar is gewoon een ATV app voor, misschien is het nog ivm abonnementen afsluiten in de app maar ook dat kan je niet doen (bvb zoals Spotify en Netflix een hele tijd hebben gedaan).
Ik geloof dat de achterliggende reden/regel iets te maken heeft met apple die het niet toestaat om meer dan 1 game vanuit een app te kunnen draaien. Om deze reden was xCloud ook gelaunched op ios met enkel the Master Chief Collection, om op deze manier toch meerdere games te kunnen bieden.
Stadia heeft regelmatig kortingen. Pro abonnees krijgen elke maand gratis games. En volgens de geruchten hebben ontwikkelaars al een tweede versie van Stadia hardware on gebruik.
Je spreekt hier over een tweede versie? Ben extreem Stadia fan maar heb dit nieuws gemist!

Zou je het artikel willen delen?
Kijk dagelijks naar die gasten maar deze gemist... bedankt!
Het nadeel van kortingen is dat je er op moet wachten om voordeel te hebben op een specifiek spel. Als ik de PS5 zonder fysieke drive zou kopen heb je uiteraard het zelfde probleem.

Stadia heeft nog geen officiële aankondiging gedaan van de 2e hardware versie. Het is niet zo dat je er naar uit kunt kijken zoals bij de nieuwe Xbox of PlayStation launch. Dat maakt het ook wel weer spannend :)
Beetje speculeren, maar als Google slim wachten ze tot Sony en Microsoft alle details hebben gedeeld. Ook over de prijs. Als Google dan in oktober met een marketingoffensief begint waarmee de tien euro wordt weggezet tegen een console van 400 a 500 euro. Dan hebben ze een mooie boodschap te pakken.
Je bedoelt 550 a 650 euro. Ik weet zeker dat de nieuwe console prijzen geen 400 euro worden.
Het is inderdaad zo dat je niet meer kan uitkijken naar nieuwe hardware zoals bij de Xbox of PlayStation.
Maar anderzijds, bij Stadia hoef je niet te betalen voor nieuwe hardware, dat vind ik toch een veel groter pluspunt.
Zover ik het begrijp is Google op
Dit moment Stadia Gen2 hardware aan het testen. Sommige developers hebben al toegang tot deze nieuwe generatie hardware en zullen dus hogere kwaliteit games kunnen uitbrengen als deze games wordt uitgebracht.

Games die dus minder performance nodig hebben zullen met Gen1 hardware werken en nieuwere games die grafisch mooier zijn zullen straks draaien op Gen2.

Als je op youtube Stadia Gen2 als zoekterm gebruikt komt je wat podcasts tegen die hier wat uitgebreider op in gaan.
Wat houdt je tegen? Je kunt gratis uitproberen of Stadia wat voor je is.

Games koop je en je krijgt ook aardige kortingen als je Pro hebt. Voordeel is dat je nergens aan vast zit, je kunt per maand switchen tussen Basis en Pro. Je krijgt je eerdere gratis geclaimde games weer terug wanneer je weer naar betaald Pro gaat.

Je spaart je een console of game pc uit, dat moet je natuurlijk ook meetellen in de kosten. Dan is Stadia helemaal niet duur.

Sterker, het is een koopje. Alle toekomstige hardware upgrades zijn voor kosten Google. :)
Grootste probleem is wel dat als internet er ff uitligt, of de verbinding in de wijk wat trager is door werkzaamheden, je niks kan doen. Dat gebeurd natuurlijk niet vaak...

Dat hardware upgrades kosten koper zijn; hoe vaak upgrade iemand zijn console? Die dingen gaan gemiddeld 3, 4 jaar mee. En de games zijn nog steeds goedkoper, met meer mensen in de lobby en "van mij".

Maar long-term zie ik streaming gamen wel een flinke hap uit de markt nemen. Als het game aanbod wat groter wordt straks, dip ik zelf ook wel een teentje in het water 🙂
Het is ook een kwestie van hoeveel games je gemiddeld koopt in een jaar.
Een console is ook niet gratis, de nieuwe PS5 kost vanaf 500 euro, daar kun je ook veel Stadia games voor kopen.

Met een PC is het wat anders, die gebruik je voor meer zaken.
Maar je bespaart 400 euro op aanschaf console. Al wordt verrekend met Pro vs PSN+. Hoe dan oom voor dat verschil kan je best wat games kopen.
Dat is een beetje het nadeel van Online only game stores over het algemeen zeer duur zelfs met kortingen, gebrek aan echte concurrentie.

En het 2de hands verkoop is digitaal gewoon niet geregeld.

Hoe die cd-key platformen aan die digitale codes komen.....
Ik vind dat Googles reputatie om diensten te stoppen als het ze even niet uit komt veel zorgelijker. Je complete game library is dan gewoon verdwenen zonder ook kaar 1 mogelijkheid om deze nog te kunnen spelen. Als Sony of Microsoft stopt dan heb je in ieder geval nog een console en fysieke discs
Dit vind ik altijd een onzin argument, omdat je die lijn naar alle diensten kan doortrekken. Los daarvan wordt deze reputatie altijd aangehaald op basis van de website killedbygoogle, zonder enige nuance daarin aan te brengen. (services zijn samengevoegd, technieken zijn verouderd etc.)

Wanneer Sony stopt met hun diensten, dan heb je aan heel veel spellen ook niets meer. Hoeveel spellen zijn er nog leuk zonder het online gedeelte? Dan heb je inderdaad nog een PlayStation, maar daar is ook alles mee gezegd. Het lokale gedeelte van spellen is vaak nog maar minimaal.

Precies hetzelfde wanneer studio's stoppen met het hosten van hun servers, dan zijn heel veel spellen ook waardeloos.
Ik heb exact nul multiplayer spellen op de ps4, dus een stuk of vijftien zijn er zeker nog leuk zonder het online gedeelte (bij Nier wordt het einde wat lastig). Wat wel is, is dat patches en DLC niet meer gedownload kunnen worden. Je moet dus wel je spellen allemaal geïnstalleerd houden. Als je dat niet doet dan is de situatie natuurlijk hetzelfde als bij Stadia.

Dat gezegd hebbende komen daar in ieder geval bij Nintendo consoles op den duur wel oplossingen voor.
Ook goed om deze update te kijken van april 2020. Red Dead heeft zelfs minder lag in 1080p dannop de Xbox one. Op andere facetten scoort het weer minder. Maar volgens mij ligt dat meer aan het poorten van games die al lang geleden uitkwamen plus de lage incentive voor een relatief kleine doelgroep. https://m.youtube.com/watch?v=knmIM8rq560
Jammer dat je deze slechte ervaring hebt.

Ik herken jou totaal niet in de 'hoge latency' en geknepen verbinding? Ik gebruik het nu al behoorlijk wat maanden vanaf diverse internet locaties en voor mij is het zeker vergelijkbaar met huidige generatie consoles. Ja op het ziekenhuis Wifi werkt het wat minder vlot dan bedraad thuis, maar ook daar heb ik dagen zitten gamen met Stadia.

Wel goede tip dat mensen het zelf gewoon moeten proberen. Elke verbinding is weer anders. Je doorvoersnelheid zegt vaak weinig over de stabiliteit van je ping
Goh, ik vind het nog al niet wat. 100€ voor een streaming device, 10€ per maand voor de service én gem. 50€ per game. Dan biedt de Xbox One (in de aanbieding rond de 179€) meer bang for buck en biedt dat achteraf verkoopwaarde. Eigen bezit is iets wat ik toch best op prijs stel.
Elke maand krijg je voor die 10 euro p.m gratis games. Vaak echt wel goeie en/leuke games die je kan claimen. Ben al lid sinds het begin en heb 1 aankoop gedaan RDR2. Inmiddels heb ik rond de 14 games. En je krijgt Destiny 2 complete edition erbij en The Elder Scrolls online sinds vandaag.

Je betaald niet om online tegen andere te gamen, zoals op Xbox/PlayStation.

Je kan overal gamen waarop je wilt. Je bent niet verplicht zo'n bundel te nemen. Ook ben je niet verplicht Pro te nemen dan speel je max 1080P.
Elke maand krijg je voor die 10 euro p.m gratis games.
Je betaald en je krijgt gratis games, hoezo gratis? En de games zijn niet gratis aangezien je er geen toegang meer tot hebt als je pro afloopt. Je hebt dan alleen nog toegang tot je gekochte games (RDR2 bij jou bijvoorbeeld).
Alleen je betaalt ook voor 4K en surround, plus toegang tot kortingen. Dus je betaalt niet puur voor de games, het is a la PS Plus inderdaad. Tijdens je abonnement kun je ze spelen, daarna pas weer als je een abonnement afsluit.
Je kan overal gamen waarop je wilt. Je bent niet verplicht zo'n bundel te nemen. Ook ben je niet verplicht Pro te nemen dan speel je max 1080P.
Als je niet de Pro afsluit, kun je dan dezelfde games gratis spelen maar slechts in 1080p? Of is het aanbod gratis dan ook minder?
als je geen abo hebt dan kun je alle games die je gekocht hebt spelen in 1080p met online mogelijkheden. Alle games die je gratis kreeg in Pro kun je niet spelen. Het is wat dat betreft net zoals Playstation Plus
Als je nu een Abbo neemt heb je dan ook toegang tot de gratis games van de afgelopen maanden of alleen van de maanden die gaan komen?
Nee, games zijn maar een bepaalde tijd te claimen, sommige langer dan andere. De Tomb Raider games zijn inmiddels verwijderd uit de selectie, en voor Eso hebben ze aangekondigd dat deze 1 maand lang te claimen is maar Destiny 2 is sinds het begin beschikbaar en nu nog steeds. Geclaimde games hou je voor het leven, mits je een actief pro abonnement het. Dus als tussentijds even geen pro wilt en daarna weer wel kun je al je eerder geclaimde games weer spelen.
Er blijven een paar maanden aan games staan en dit rouleert. Met een pro abbo krijg je momenteel toegang tot 18 games die je gratis kan spelen, het kan zo maar zijn dat er volgende maand een paar worden vervangen door andere spellen maar de geclaimde spellen blijven voor altijd in je bibliotheek staan.
Je betaald 10 Euro per maand maar volgens jou zijn de games gratis en betaal je ook niet om online te gamen. Waar worden die 10 Euro per maand dan voor gebruikt?

Bij Playstation krijg je ook 'gratis' games bij je abonnement, dat abonnement is echter wel goedkoper dan 10 Euro per maand.
Klopt maar daar heb je dan weer een playstation voor nodig die je moet kopen.
Je bekijkt het niet verkeerd maar wel uit een verkeerde angle imo. Voor het geld krijg je wel een chromecast ultra en een controller. Een cc ultra kost je normaal rond de 80 euro, de controller krijg je er dan voor 20 euro bij. Een standaard xbox controller kost doorgaans ook rond de 50 euro.

Ik heb een xbox one s en had stadia en qua resolutie en fps ligt stadia bruut voor op een xbone. Neemt natuurlijk niet weg dat het nog steeds veel geld is.
Verwijderd @oef!16 juni 2020 23:53
Een CC Ultra is voor de meeste TVs geen toegevoegde waarde, dus als je deze niet nodig hebt... ja leuk, die 80 euro die ik nooit zou uitgeven.
CC Ultra is wellicht aardig als ik overstap op een 4k tv, maar dat duurt waarschijnlijk nog eventjes.
Extra controller voor switch of xbox is wel te verantwoorden.
Maar de google controller werkt daar niet op.. 8)7 .
Dus die 80 euro ga ik ook niet uitgeven
En games uit de budget bak en concurrentie van winkels onder elkaar
Ik heb beide,en vindt het gebruiksgemak van Stadia toch wel super.... Supersnel opstarten en spelen,NEVER updates en groeiend aanbod,ook elke maand enkele gratis games.... Natuurlijk heeft xBox/PlayStation exclusives,maar dat weegt niet op tegen de kwaliteit en het gemak vd Stadia... Ik betrap me er steeds meer en meer op,dat ik de Stadia vastheb...

Voor online multiplayer en andere dingen zoals uitbreidingen te doen in games,heb je bij PlayStation en xBox meestal ook een abo nodig,dusja.... Multiplayer is altijd inbegrepen bij Stadia....

Ook sinds kort kun je op bijna elke Android je Stadia games spelen,dus dat is gewoon waanzinnig....

Je stopt op je TV en gaat verder op PC/Mac of Android....

Tevens met de PlayStation 5 en xBox X zullen de updates alleen maar groter en trager worden door de 8K en beeldkwaliteit....

Stadia is ook al klaar tevens voor 8K.....

[Reactie gewijzigd door greatkz op 23 juli 2024 20:28]

De ps5, series x en Stadia zullen voorlopig allemaal niet klaar zijn voor 8k hoor. Tenminste niet in grafisch veel eisendere games, misschien als een gimmick in een simpelere indie game een keer. Dat 8k bij de PS5 enzo is vooral marketing praat die ze nooit gaan waarmaken.
Niks is momenteel of binnen de komende 1-2 jaar klaar voor 8K. De duurste videokaarten trekken High/Ultra games op 4K redelijk tot goed. De huidige gen consoles doet ook geen 4K, het haalt allemaal trucjes uit om het er zo dichtbij mogelijk te laten komen of wanneer er niet zoveel op het scherm gebeurt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 20:28]

Alleen lees je jammer genoeg toch hier en daar op sites die rappportage doen over de PS5 dat het gamen in 8k zou ondersteunen. Die uitspraak al meerdere keren gezien op sites.

Zelf weet ik dat ik daar niet op hoef te hopen, maar vind het wel jammer dat dit soms zo wordt verspreid als waarheid. Zullen toch ook genoeg zijn die het voor waarheid aannemen (op Tweakers vermoedelijk niet zo veel)
Vraag me ook uberhaupt af voor wie ze het doen, volgens mij heeft bijna geen hond een 8K TV. De mensen in mijn cirkel zitten meestal nog op 1080p, omdat er toch bijna niks in 4K beschikbaar is.
Je hoeft die 10 euro niet te betalen. Die 179€ Xbox One die je aanhaalt speelt nauwelijks games in full 1080p; dat is gelijk aan de basis van Stadia die gratis is. Die 10€ extra voor stadia is voor wanneer je je aangeschafte games in 4K HDR + 5.1 surround wilt spelen.
Verwijderd @iApp16 juni 2020 22:10
Alleen dat abonnement is optioneel, dus je betaalt 100 euro om op je TV te spelen inclusief games inderdaad. Eigen bezit snap ik wel, maar goed kijk naar de PS5, discs zijn op hun retour en digital zal de grote push worden, dus in die zin zal dit over 5 jaar niet anders zijn bij consoles.

Die 10 euro per maand meenemen is natuurlijk niet eerlijk als je niet ook xbox live mee neemt (ik weet even niet wat het kost, maar het is in ieder geval niet gratis)
Die 10 euro per maand is wel 5 euro per maand meer dan bijvoorbeeld een PS plus. Ga voor het gemak uit van een levensduur van een console van 5 jaar en je hebt, zonder investering in bijvoorbeeld de GC Ultra, al 300 euro van de console terugverdiend.
Alleen nogmaals, dat abonnement is niet verplicht. Ik betaal er ook niet voor en ik kan prima games spelen, dus dan kan ik de komende tijd toch blijven spelen voor 0 euro per maand, terwijl PS Plus praktisch wel verplicht is omdat je anders geen online functionaliteit hebt natuurlijk.
Verder wel met je eens hoor, het is niet perse goedkoper. Maar wel aantrekkelijker om 10 euro per maand te betalen ipv een paar honderd neer te gooien voor een console denk ik.
Ik herken dat wel. Eigen bezit stelde ik ook altijd op prijs totdat je eens een grote schoonmaak gaat doen, al je oude games (PS2/PS3 en NGC) gaat lopen afstoffen, erachter komt dat je ze niet meer speelt, besluit om ze in de schuur neer te zetten voor het geval dat...de schuur op een gegeven moment vol begint te raken en je de grofvuil belt die al dat zooi komt ophalen (of anders plunderaars). Neh, zoveel waarde hecht ik niet meer aan eigen bezit. De PS5 ga ik wel met een diskdrive halen, puur om het feit dat ik de games, nadat ik ze uitgespeeld hebt of uitgekeken op bent via Marktplaats kan ruilen voor ander game of voor een klein prijsje doorverkopen.
De Xbox One kan je niet echt vergelijken met Stadia. Stadia heeft de horsepower waar de Xbox bij lang na niet aan kan tippen. Vergeet niet dat je na de begenodigde hardware om Stadia te kunnen streamen hebt, je nooit een console hoeft te kopen. Als Google besluit Stadia Gen 2 te releasen, kan je straks games streamen met Stadia hardware die veel sterker is dan de PS5 en Xbox Series X. Daar kan Sony en Microsoft niet tegenop, al zullen ze weer een poging wagen met de mid-cycle consoles zoals een PS4 Pro.
Stadia is absoluut geen slechte deal.
Los van het hele streamen verhaal, is de Xbox One totaal niet te vergelijken met de Stadia qua kracht en grafische mogelijkheden. Stadia is zo’n 8,5x zo krachtig als de Xbox One. Stadia is (als we puur naar ruwe grafische kracht kijken) te vergelijken met de PS5 en Series X.

Dat een console van 7 jaar oud goedkoper is, is dus niet zo gek. Of het echt ‘bang’ voor je buck geeft is echter over te discussiëren ;)

[Reactie gewijzigd door ASNNetworks op 23 juli 2024 20:28]

Praktijk laat echter zien dat het een matige midrange op z'n best is, RDR2 is nog steeds 1440 maximaal, terwijl de XBX al een tijdje 4k draait, grafische kracht gelijk met de XSX/PS5? Nee, absoluut niet. Kan het? Zeker wel, zie shadow bijvoorbeeld, dat zijn redelijk high-end spec PC's die draaien, je 'huurt' gewoon een PC om je games op te streamen ipv van dit ding zelf te hebben, logisch dat zoiets goedkoper is dan een kopen.. auto huren of leasen is ook een fractie van een nieuwprijs.

Maar zelfs, 10tje in de maand, 100 euro voor dat ding, is er 1 ding waar PS5 en XSX mijlenver voorlopen, PC zelfs lichtjaren.. aanbod van games. Want laten we eerlijk zijn, 50 games? Tegenover wat? 1000 inmiddels op Xbox en PS, PC durf ik niet eens een nummer te noemen? Dan gooien we gamepass erbij, heb je een 300+ games gratis te spelen, Gold er nog bij, EA access van mij part, praten we over 350 games voor een 'paar 10tjes' per maand meer dan de 'superieure' kracht van een Stadia (in theorie..). Ik weet niet welke 'bangs' jij geweld bent, maar 50 games in totaal noem ik een rotje op nieuwjaar, op z'n best.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 23 juli 2024 20:28]

En dan nog een tip Xbox heeft project x cloud waarbij je games kan streamen naar je mobiel.
Dat rotje houd mij voor €129 (CC ultra + controler) + 2 maanden pro €20, (de rest kregen we gratis), Red Dead 2 Special edition aanschaf €50,- al meer dan 6 maanden dagelijks 1 t/m 5 uur bezig.

Ook word de Chromecast Ultra dagelijks gebruikt voor Youtube, Netflix, Disney+ etc.

Jij mag het een rotje vinden ik vind het een mortierbom.
Zou ff de reviews / digital foundry video's kijken. Stadia loopt in veel gevallen achter kwa beeldkwaliteit op bijvoorbeeld de xbox one x, terwijl die console bijna de helft minder teraflops tot zijn beschikking heeft.
Wacht maar tot microsoft xcloud icm gamepass uitbrengt. 100+ games voor een vaste prijs per maand. Dan is het helemaal exit voor Stadia.
Ik snap niet helemaal waarom mensen zo aan het bidden zijn dat stadia faalt. Waarom wil je geen concurrentie? Want als dat er niet is, waarom zou Microsoft dan waarde bieden met xcloud.

Prima om een voorkeur te hebben, maar geen concurrentie willen is puur verliezen voor de consument. Want als er niks anders is,, waarom zou Microsoft dan moeite doen om xcloud beter te maken?
Ik denk dat de afkeer voor Stadia komt door de implementatie met hun eigen store, bij mij tenminste wel.

Bijvoorbeeld een dienst als Geforce Now bied min of meer hetzelfde, maar integreert met aanbieders als Steam. Als ik het koop is die game altijd van mij, plus dat het het aanbod en de betrouwbaarheid ervan veel groter is. Mocht ik over een paar jaar bijvoorbeeld wel besluiten een game pc in elkaar te knutselen, dan heb ik al die games. Een Stadia game is dan compleet onbruikbaar.

Voor mij voelt het alsof de store van Stadia zelf gewoon een overbodige extra storefront is. Ik snap dat ze er voor kiezen (daarin zit het geld), maar ik zie er voor een klant nul voordeel in.

Wel eens dat concurrentie goed is, alleen zie ik zelf bij Stadia de minste waarde voor het geld als je dat vergelijkt met andere platformen.
Dat zou kunnen hoor, maar dat komt denk ik ook omdat veel nieuws sites in het begin niet de moeite hebben gedaan om uit te zoeken wat Stadia is. Het wordt heel vaan vergeleken met GFN, maar naast dat ze games streamen hebben ze niks gemeen.
Stadia is een platform, waar GFN niks anders is dan hardware huren. Ik denk vooral dat een deel van de haat komt omdat het niet meteen gigantisch is, wat wel een beetje de verwachting is van de huidige tijd. Als je niet meteen 30 miljoen abonnees hebt, waarom doe je het dan nog. Uiteindelijk is het een nieuw platform, dat kan ook falen, maar ik vind het echt te vroeg om te zeggen dat het allemaal over is voor Stadia.
Voor mij hebben ze eigenlijk heel veel gemeen. Ik speel nu in de test maand mijn games via Geforce now op mijn tv met de controller. Werkt qua opstarten van games net wat trager, maar verder voor mij een vrijwel identieke ervaring eigenlijk.

Alleen is het inderdaad geen eigen platform, in de zin dat het min of meer gewoon een pc in de cloud is. Dus geen splitsing in mensen die online spelen enzo.

Grootste verschil zit voor mij in de keuze voor het aanbieden van games. Zelf heb ik de voorkeur voor de aanpak van GFN door games vanaf Steam te gebruiken. Verder hoop ik dat Google mij in de toekomst verrast nog, maar voorlopig vond ik Stadia geen goede deal.
De gebruiker ziet het verschil niet zo, beide services streamen games naar meerdere schermen. Voor ontwikkelaars is het echter een wereld van verschil. Voor GeForce now hoeven ze enkel aan te geven dat ze hun games willen streamen via het platform. Stadia is echter een volledig losstaand platform en de developer zal dus een port moeten maken. Dat is ook de reden dat het game aanbod op Stadia achterloopt; porten kost tijd en geld en aangezien het een nieuw platform met weinig gebruikers is op dit moment zullen niet alle ports rendabel zijn, of helemaal nog niet uitgevoerd worden. Tevens is net als op consoles zo dat sommige ports pareltjes zijn (The Division 2) en sommige ports gewoon slecht (borderlands 3). Op die laatste categorie wordt Stadia mijn inziens te hard afgerekend; de developers zijn verantwoordelijk voor de ports maar omdat het aanbod nog klein is vallen slechte ports meer op en wordt Stadia daarop aangekeken.
Ik heb ook allebei gebruikt maar vind de gebruikerservaring van stadia toch wel veel beter dan die van gfn. Gfn is zeker niet slecht maar meerdere spellen die ik voor gfn kocht omdat mijn pc ze niet kan draaien zijn weggehaald. Wat heb ik dan nog aan het eigendom van de spellen op steam?
Want het heeft gefaald omdat jij het niks vindt? Het is een nieuw platform, als je had verwacht dat er meteen 100 miljoen spelers waren en alle games die je kunt vinden dan had je ook gewoon verkeerde verwachtingen. Dat is prima, dan is het niet voor jou, maar doe niet alsof het gefaald is daarom.
- Features beloofd die er na 8 maanden nog altijd niet inzitten.
Mee eens, dat is inderdaad gewoon slecht
- latencyproblemen, compressieproblemen en frame pacing issues.
Niet mee eens, misschien heb jij latency issues maar dan heb je dat waarschijnlijk bij iedere streaming dienst. Latency issues zijn echt een non issue, geen idee waar je dit vandaan haalt (behalve die 3 YouTubers die heb volledig buiten proporties hebben geblazen)
- 4k 60 fps is op nagenoeg geen enkele game haalbaar, terwijl hier wel mee is geadverteerd en voor wordt betaald.
Ook gewoon niet waar, sowieso werd er tot 4k60 geadverteerd. Ook niet iedere game op een Xbox/PS voldoet aan die specificaties, ik vind het raar om dan een ander platform daar wel meteen op aan te vallen. Daarnaast zijn er genoeg games die het wel ondersteunen, zeker niet 'nagenoeg geen', als je het als argument gebruikt blijf dan bij de feiten in plaats van zo overdrijven.
- belabberde library van games.
Er zitten prima games in, en het is logisch dat niet meteen alle games beschikbaar zijn. Het is een nieuw platform, een xCloud heeft natuurlijk alleen maar zoveel games omdat de Xbox al jaren bestaat. Als xCloud nu als nieuw platform uit kwam waren er ook niet opeens binnen een paar maanden magisch 100 games. Ontwikkeling duurt gewoon even
- full price vragen voor oude games.
Tja, is zo maar aan de andere kant heb je geen hardware nodig. Dus dat de games duurder zijn is logisch en niet te vergelijken. Nog even los van dat het toch echt de uitgevers zijn die de prijs stellen.
- beeldkwaliteit van games blijft, ondanks de 10 tflops aan power, achter bij de xbox One X en in sommige gevallen ps4 pro. Dit icm het punt van hierboven.
Eens, maar ook dat heeft te maken met de nieuwigheid van het platform. Kijk naar andere platforms en vergelijk dan games die uitkwamen bij release en games die nu uitkomen, dat is een wereld van verschil. Stadia is niet gewoon een Windows PC, het is uiteindelijk een ander ander (Linux based) platform waarvoor ontwikkelaars hun games moeten optimaliseren.
Ik vergeet vast nog een paar dingen. Daar komt nog eens bij dat destiny 2 op stadia op 1 februari 6000 spelers had. 6000. Op 19 december 2019 had stadia als geheel 11.000 spelers.
Maarja, gebaseerd op Destiny 2. Je hebt dus geen enkel idee hoeveel mensen Stadia zelf hebben, of wat de verwachtingen waren. Want een flop is niet alleen of jij vindt dat het er weinig zijn natuurlijk, het is ook wat het plan van Google is.
Ook developers zijn inmiddels klaar met Stadia, aangezien CD project Red niet eens de moeite wil doen om cyberpunk 2077 op release klaar te hebben voor Stadia. Deze komt "later"
Ook weer gebaseerd op niks. Ja het komt later, maar waarom 'zijn ze klaar met Stadia'. Je roept vooral heel veel dingen omdat jij het niks vindt, maar het is allemaal zo erg overdreven dat het overkomt alsof je gewoon een soort diep gegronde haat hebt voor een platform, terwijl je er echt bar weinig over weet.
Google is ondertussen al ingehaald door Nvidia en hun streaming dienst en dan moet xcloud van Microsoft nog komen. Waar je in combinatie met een gamepass abbo een library van 100+ games hebt voor een tientje per maand.
Tja, GFN is niet te vergelijken met Stadia dus inhalen zou ik niet zeggen. GFN is voor de mensen die duizenden games hebben maar geen Game PC hebben. Nog even los van dat GFN ook geen live getallen publiceert, ik heb ook een gratis account gemaakt toen het uit kwam maar hoe weet jij of er nu niet heel veel daarvan weg zijn?
Xcloud ben ik ook benieuwd naar, maar de tijd zal het leren want voor nu kan je natuurlijk alleen op je telefoon spelen wat toch een nadeel is. En qua games zijn het vooral oudere games (grappig, want bij Stadia is dat voor jou een gigatnisch drama en is alles een flop want god de games)

Al met al ben ik het niet helemaal eens met je punten. Prima dat je het platform niks vindt, maar probeer in ieder geval wat meer met nuance er naar te kijken en niet te doen alsof xCloud een soort goddelijk product is wat alles gaat veroveren.
Enkel het eerste punt ben ik volledig met je eens, Google heeft te veel beloftes gemaakt voordat de service live ging. Ik verwacht overigens wel dat deze in de toekomst nog komen, het kost alleen meer tijd.

Alle andere punten is niet de schuld van Google maar van de developers, en deels ook begrijpelijk. Stadia is nu eenmaal een nieuw platform en voordat daar efficiënt voor geport kan worden kost tijd. Tevens wordt lang niet alles geport, gezien de kosten baten analyse wellicht negatief is door de nog kleine userbase (ook een beslissing van de developer). En Stadia wordt nu wel heel hard geflamed voor slechte ports, terwijl je daarvoor eigenlijk de developer moet flamen. Er zitten zeker ook pareltjes tussen zoals the Division 2.

Geef het tijd, als de player base groeit en de ports beter / efficiënter worden zie ik een grote speler op de game streaming markt ontstaan. Kan nog wel een paar jaar duren, dus geduld. Tot die tijd vermaak ik me alvast prima met de beschikbare pareltjes.
'Omdat de concurrentie beter gaat zijn', tja daar kan je niet zo veel mee natuurlijk. Wat is volgens jou de reden dat concurrentie beter gaat zijn, wat Stadia niet kan zijn? Ook Stadia verandert natuurlijk, het is geen statistisch platform dat snap je wel toch?
En jij vindt van wel, prima, waarom? Ik mis wel enige onderbouwing bij letterlijk alles wat je zegt.
Over wat ik las is de Xcloud nog tot 720p op smartdevices en de Lag is ook nog niet optimaal
zover ik weet worden er Xbox X systemen gebruikt die elk tot 4 sessie's kunnen streamen.
Ik wacht eerst wel af hoe het gaat worden.
Sterker nog, rond Black Friday was de One S digital editie slechts €99,- en er zijn vaker deals die hier niet ver boven liggen. Ook met de Gamepass abonnementen wordt veel gestunt, zo heb ik 3 jaar voor +-€70 voor gamepass op pc en Xbox. Ook heb ik Assassins Creed Odyssey Gold kunnen aanschaffen voor €16,- in de aanbieding.

Punt is dat in vergelijking met de Xbox One S dit op het moment niet een heel goede deal is voor de meeste mensen. Als Google de kwaliteit weet op te schalen naar de nieuwe generatie, dan gaat het echt een goede deal worden, zeker in het begin.
Plus, op de Xbox one kan je 4K blu-rays afspelen, om de vergelijking nog wat manker te maken.
Voor de Xbox en Playstation betaal je elk maand puur om online te mogen spelen...
Dat is het 10 euro per maand kostende abonnement dat toegang geeft tot een aantal gratis games, hogere resoluties en surroundgeluid.
Betalen voor gratis games? Ik snap het niet...
Voor 10 euro per maand krijg je een aantal games om te spelen. Voor deze games hoef je niet extra te betalen
Die games zijn enkel gratis,als je een abonnement neemt,net zoals bij xBox en PlayStation... Je krijgt ook korting bij sommige games met een Pro abonnement.... De aangeschafte betaalde games kun je blijven spelen,zelfs na stopzetten abonnement....
Je betaalt voor de dienst, de games moet je nog steeds apart aanschaffen.
[...]


Betalen voor gratis games? Ik snap het niet...
Bekijk het niet als betalen voor de gratis games, er zijn er paar games die je gratis krijgt als pro, maar het merendeel moet je kopen.
Je betaalt in feite 10 euro/maand om gebruik te mogen maken van de hardware om deze games vanaf te streamen, daarnaast moet je ook je games kopen.
Dit klopt toch niet helemaal? Zoals ik het lees, is het gebruik van het platform 'gratis'. Echter als je 4k, HDR, 5.1 sound en enkele gratis games wil, dan heb je Stadia Pro nodig.

Als je games via de Stadia Store koopt, hoef je voor zover ik gezien heb geen 10 Euro per maand te betalen om ze te kunnen spelen.
Je krijgt er dus een aantal games gratis bij
Je betaald toch voor de games? Je krijgt toch geen gratis films en series bij een Netflix abbo..
Je betaalt voor kunnen streamen, de games moet je zelf kopen. Je krijgt dus een paar games gratis bij de kosten die je betaalt voor game-hardware in een google-datacentrum.
Meer specifiek: je betaalt [voor stadia pro] om de games in 4K HDR te spelen en surroundgeluid.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 23 juli 2024 20:28]

Scharen we dit fenomeen trouwens al onder pay to win? Het is namelijk in shooters nogal een voordeel op het moment dat je beter voetstappen kunt horen, dan de niet betalende users..
Net zo pay to win als een nieuwe (geluidskaart voor je) pc kopen...
Mja, goed punt!
Het pro abonnement van Stadia is meer vergelijkbaar met PSN Plus of Games with Gold bij je XBL abonnement.
Ik krijg geen gratis games bij Netflix.
Bij de betaling? :?
Bij de betaling om te kunnen streamen. Het is geen Netflix. Je moet normaal de spellen nog kopen op Stadia te kunnen streamen. Bij het betaalde abonnement krijg je ook een aantal gratis games.
Nouja, totdat je stopt met betalen
Bundel met 3 maanden gratis pro-abonnement -> € 130
Bundel zonder 3 maanden gratis pro-abonnement -> € 100
Prijs 3 maanden pro-abonnement -> € 30

Hmmm.... :+
En als je je dan inschrijft krijg je nog 2 maanden Stadia Pro gratis ook.. Eigenlijk ben je dus 2 tientjes voordeliger uit dan met de founders edition.
.oisyn Moderator Devschuur® @Verwijderd16 juni 2020 21:08
En met dat "gratis" abonnement kun je ook nog eens "gratis" games spelen. Als je van gratis houdt zal ik dus maar snel flink in de buidel tasten als ik jou was :+

All joking aside, het is natuurlijk wel fijn dat het Pro abo je niet meer wordt opgedrongen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 23 juli 2024 20:28]

Alleen je hebt het abonnement niet nodig om te spelen, dus nee het is geen aanbieding maar niemand dwingt je 3 maanden een abonnement te nemen. Als jij wilt spelen zonder abonnement, ga je gang, dat is ook gewoon een model.
Dit is dus gewoon vooral om de barrier to entry lager te maken, want voor 100 euro (+ een spel kopen) kun je in principe aan de slag, scheelt toch weer.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 20:28]

Misschien niet geheel on topic maar ik had dit nieuws nog niet voorbij zien komen op Tweakers.
Je kunt nu met meerdere smartphones (dan voorheen) Stadia gebruiken.

Omdat iemand zojuist aangaf dat The Elder Scrolls Online nu eindelijk speelbaar is ging ik kijken en kreeg ik ook ineens de optie om mijn eigen OnePlus 5T te gebruiken!

Inmiddels bericht gevonden. "Volledig" OnePlus support dus!
https://9to5google.com/20...e-stadia-oneplus-support/

[Reactie gewijzigd door RoelZ op 23 juli 2024 20:28]

Vannacht vanuit bed even het spel 'geclaimd' en een karakter gemaakt via mijn telefoon. Het is zo cool hoe dat werkt. Niets installeren, meteen starten.
Dat merk ik zelf ook nog altijd.
Normaal ben je op dat soort moment dat je zo'n bericht ontvangt ergens behalve bij je PC.
Nu kan ik op elk gewenst tijdstip even checken en zelfs instant spelen.
Het switchen op de slaapkamer van de TV naar de telefoon werkt ook top! Dit kan dan met of zonder controller.

Btw, voor ESO is het wel heel relaxed dat je gewoon door kunt met een character dat je al ooit gemaakt hebt.
Ai dat was dan net na de periode dat ik stadia pro had....maar goed om te weten.
Nu moet ik zeggen dat als je de browser op desktop mode zette je games ook gewoon op kon starten in Stadia
Zolang ik stadia niet aan mijn steam-account kan koppelen zodat ik niet alsnog de stadia 'compatible' games nog eens moet kopen, zal stadia voor mij niet interessant zijn.

Maar 130 euro naar 100 euro, en dat was dus 3 maanden gratis Pro erbij, waarbij Pro 10 euro per maand is, ofwel je betaalde dus gewoon voor 3 maanden.....

Maargoed, deze pack is in iedergeval een stuk goedkoper dan als je de Ultra en de controller los moet kopen..
Ik ben benieuwd, heb je die eis ook bij xbox/playstation/nintendo met je steam library?
Ik ga namelijk uit van niet. Waarom vind je dan dat dit bij Stadia wel moet (als mijn aanname klopt).

Uiteindelijk hebben alle backers ook de "gratis maanden" gekregen, dus effectief hebben we 5 maanden stadia pro gratis gekregen. maar je kreeg in totaal 48 euro korting, dus het is maar net waar je de korting op rekent natuurlijk :)
Iemand al een keer een milieuanalyse gezien van Stadia?
Hoever weegt de efficientie van meerdere clients op de laatste low-power servertechnologie op tegen de extra last van real-time H265 compressie o.i.d, energie voor datatransport en de thin client thuis samen als je het wegzet tegen zeg een PS4/5.
Dat is een goede vraag en hangt van veel parameters af. In theorie zou het centraal spelen beter moeten kunnen zijn voor het milieu omdat de geproduceerde hardware intenser gebruikt kan worden. Een console kan immers door verschillende spelers gebruikt worden gedurende de dag.

De vraag is wel hoeveel consoles zo'n dienst wegneemt bij de consument. Stel dat alle spelers thuis nog wel een Xbox hebben staan en stadia alleen gebruiken als aanvulling in plaats van vervanging: de milieuwinst zal weg zijn.

Ik haal doelbewust vooral de productie van de hardware aan en niet de energieconsumptie omdat de productie net zo belastend is voor het milieu.

[Reactie gewijzigd door Admiral Freebee op 23 juli 2024 20:28]

Ik haal doelbewust vooral de productie van de hardware aan en niet de energieconsumptie omdat de productie net zo belastend is voor het milieu.
Tenzij elke 3 gamers gemiddeld 1 instantie bezig houden en daar anders 3 consoles tegenover zouden staan.

Dan hoeft er maar 1 cloud instantie gemaakt te worden voor elke 3 consoles..
Ik doel ook vooral op compressie en transport. FFmpeg een Blu Ray laten samenpersen is klus die meer hitte veroorzaakt dan videokaart.
Ik vermoed dat dedicated hardware wel efficiënter kan zijn dan de general purpose hardware in jouw PC. Uiteindelijk moet alles met zo weinig mogelijk vertraging bij de consument aankomen dus is het belangrijk dat de compressie snel en efficiënt gebeurt.

Persoonlijk denk ik dat deze diensten in dit stadium een negatieve milieuimpact hebben aangezien ze vooral als aanvulling op bestaande hardware gebruikt zullen worden in plaats van als vervanging van. De game PC of console zal dan wel minder aanstaan en minder energie verbruiken maar hij is wel geproduceerd.
Daarom graag een kijkje in de keuken met meer technische details.
Toch vind ik Stadia op dit moment te duur. Red Dead Redemption 2 bijvoorbeeld kost 89.95 euro. In de Epic gamestore 53 euro, Maar de afgelopen maand kreeg je daarop nog eens 10 euro korting met een voucher. Scheelt ruim de helft. En ik heb de game fysiek op mijn harde schijf staan, dus kan ook spelen als de verbinding ff wat minder is. Een game op Stadia hoort in mijn ogen juist goedkoper te zijn dan bij de concurrentie zodat mensen de overstap maken. 30 tot 35 euro is voor mij een vanafprijs waarbij het interessant begint te worden.
Je link werkt bij mij niet. Maar ik vergat te melden dat ik het over de Ultimate Pro edition (of hoe dat ook heet) heb. En als je premium lid bent bij Stadia, betaal je nog 54 euro, terwijl je bij Epic dus 44 euro betaalt. En je spaart nog een paar tientjes uit aan abonnementsgeld. En de hardware... Tsja, ik doe best wat grafisch werk, dus heb sowieso een redelijke grafische kaart in mijn pc zitten.

[Reactie gewijzigd door Kastermaster op 23 juli 2024 20:28]

Heeft de Stadia lokale multiplayer games? Nou lokaal klopt natuurlijk niet als je het moet streamen maar jullie snappen wel wat ik bedoel. Zo ja moet je dan 2 accounts hebben om dit dan te spelen of is 1 account genoeg?
Local multiplayer werkt net zoals de andere consoles.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.