Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Google komt dit jaar met nieuwe Chromecast Ultra met Android TV en remote'

Google komt naar verluidt nog dit jaar met een nieuwe Chromecast Ultra-dongel. Dat stelt althans de website 9to5Google op basis van een bron. De belangrijkste verschillen zouden de toevoeging van een afstandsbediening zijn en dat het apparaat op Android TV zou draaien.

De huidige Chromecast Ultra

De website 9to5Google zegt zich te baseren op een 'betrouwbare bron' die bekend zou zijn met de plannen van Google. Deze tweede generatie Chromecast Ultra zou nog wel dezelfde formfactor krijgen en ondersteunt 4k- en hdr-content, naast bluetooth en wifi. Waarschijnlijk zal er, in navolging van de eerdere Chromecast-dongels, geen ondersteuning zijn voor bijvoorbeeld het aansluiten van externe opslag. Eerder verschenen er al kits voor ontwikkelaars.

Omdat het apparaat op Android TV draait, krijgen gebruikers waarschijnlijk een menu en interface op hun televisie voorgeschoteld en het casten zal ook nog gewoon nog tot de mogelijkheden behoren. Daarnaast zouden er meerdere apps zijn ingebouwd, zoals YouTube TV, Netflix en Disney+. Gebruikers kunnen waarschijnlijk ook zelf andere apps installeren.

Tot nu toe zat er geen afstandsbediening bij eerdere Chromecast-producten, maar dat zou veranderen met dit nieuwe product. Deze remote zou een soort kruising worden tussen de afstandsbediening van de Daydream View en die van de Apple TV-mediaspeler. De afstandsbediening voor de nieuwe Chromecast beschikt naar verluidt over een microfoon en een aparte Google Assistant-knop en zou ook geschikt zijn om de televisie mee te bedienen. Een redacteur van de website Protocol meldt dat een Google-afstandsbediening inmiddels al bij de FCC is aangemeld.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

11-03-2020 • 07:53

118 Linkedin

Submitter: TheVivaldi

Reacties (118)

Wijzig sortering
Hmm een afstandbediening. Ik weet niet of ik dat echt zou willen. Heb momenteel mijn Chromecast lekker weggewerkt en als ik de TV aanzet start de Chromecast direct op en kan ik op mijn telefoon of tablet de Youtube of Netfix selecteren en ernaartoe streamen. Ik mis de afstandbediening eigenlijk helemaal niet. Vind het zelfs wel fijn niet nog zo'n apparaat.
Een afstandsbediening kan ook via Bluetooth werken, zoals bij de Nvidia Shield het geval is.
Maar dan heb ik nog steeds een extra apparaat waarvan juist Google momenteel de functie van telefoon / tablet gebruikt.
Volgens mij zal je dat toestel perfect kunnen gebruiken zonder afstandsbediening. Ik zie echter wel de meerwaarde van een afstandsbediening hoor. Zo hoef ik niet telkens mijn gsm te openen en individueel te zoeken in een app wat ik wil zien en met een afstandsbediening kan iedereen de televisie aansturen, zelfs de familieleden zonder gsm.
Exact, zoals dit ook op Android tv boxen het geval is. Ik heb een Mi Box S en die kan ik gebruiken om naar te casten, maar ik kan ook met de afstandsbediening (bluetooth) door b.v. Netflix bladeren of via spraak iets zoeken. Dan heb je dus het beste van beide werelden.
Heb na de aanschaf van de Xiaomi Mi Box 'spijt' van de eerdere aanschaf van 4K Chromecast voor nagenoeg dezelfde prijs. Vind ik persoonlijk echt een tip voor mensen die een Chromecast apparaat zoeken.
Ik zie die meerwaarde ook. Ik heb geen tablet ofzo, dus moet ik mn telefoon aan laten staan terwijl ik daar soms gewoon echt geen zin in heb.
Om te streamen hoef je je telefoon niet aan te laten staan. De Chromecast neemt de stream over en je kan de telefoon op standby zetten. Tenzij je slechte apps gebruikt, dan ben je het haasje.
Geloof me, dat weet ik, ik heb al een ChromeCast vanaf het moment dat deze in de VS te bestellen was.

Alleen als ik mijn telefoon uit heb staan (of vliegtuigstand), puur om geen appjes of belletjes te ontvangen, kan ik niks met mijn ChromeCast, tenzij jij een idee hebt. Ik kan geen film of serie op Netflix, Disney+, Videoland of Plex starten, want om het aan de praat te krijgen zal ik toch eerst verbinding met m'n wifi moeten maken en dat kan alleen als m'n telefoon aan staat. En nee ik ga geen tablet of 2e telefoon aanschaffen, dus een afstandsbediening inclusief Android TV zijn zeer welkom.
Gewoon telefoon op flight mode, en dan de wifi aanzetten. Het gsm/4g deel blijft dan gewoon uit, en je bent dus niet bereikbaar, maar kan wel de Chromecast bedienen.
En dan ontvang je ineens allemaal appjes en gaan mensen je via app bellen.
Dan schakel je netwerktoegang van WhatsApp toch helemaal uit.
bij opgenomen programma's die je via je digibox streamt de reclame doorspoelen of pauzeren zijn het merendeel van de handelingen die ik doe :+
Het aansturen van de tv doe Ik met de ab van de tv. Na het starten van het materiaal kan ik de play, pause en stop knoppen van de tv ab gebruiken.
Hoe heb je dat gedaan? Ik probeer dit ook voor elkaar te krijgen met mijn harmony hub, maar zonder succes...
Dat heb ik niet gedaan. Het was er automatisch vanaf de start. Ik heb wel altijd CEC aan gehad op de tv. Of de naam die Samsung er aan geeft.
Ik neem aan dat je nog steeds je telefoon kan gebruiken om te "casten".
Bovendien zou je ook je telefoon als a.b. kunnen gebruiken d.m.v. de Android TV app. https://play.google.com/s...e.android.tv.remote&hl=nl

En wie weet, misschien wordt hij ook wel zonder a.b. verkocht.

Persoonlijk vind ik het juist wel makkelijk om een echte remote te hebben, zeker voor Android TV, dit navigeert gewoon een stuk makkelijker door de menu's. Bovendien als b.v. 1 van de opa's of oma's oppast dan kunnen ook zij de boel normaal en begrijpelijk bedienen.
Het zal denk ik net zo werken als dat het nu doet op de Xiaomi MiBox. Je hebt een menu waarin je apps als netflix, Youtube etc kan selecteren waarmee je content kan kijken. Daarnaast blijft het cast gedeelte gewoon actief, zoals het nu ook is. Dus je kan gewoon je telefoon pakken en op het cast logo drukken.

De toevoeging van de afstandbediening is dus echt een toevoeging van een functie en niet een verandering van manier van werken
Ja dat denk ik ook. Het gaat dan exact zoals alle andere smart tv's met Android TV er op of idd b.v. de MiBox of de Shield werken. Misschien dat Google wat unieke functies zal toevoegen om het meer exclusief te maken ( zoals b.v. de Pixel telefoons) maar in grote lijnen zal het exact hetzelfde werken.
Als ze nou gewoon HDMI-Cec werkende krijgen op alle tv's, dan heb je geen aparte afstandsbediening meer nodig. Ik had eerst een samsung, daar werkte het, nu LG, werkt de HDMI-Cec niet met chromecast. Dat is echt jammer.
Chromecast ondersteund al sinds 2015 CEC. Dit geldt voor de normale en Ultra versie. Ook bij LG televisies werkt dit naar behoren. Echter is het even uitzoeken welke knop op je LG (magic) remote moet aanklikken. Voor mij geldt dat wanneer ik Netflix kijk, de toets rechtsonder van het nummerpad in kan drukken (toets die op afstandsbediening lijkt) er Simplink CEC functies zijn. Dit zijn onder andere pauzeren/afspelen en spoelen. Tevens werkt CEC uitstekend in combinatie met Google Home om je tv aan en uit te zetten.

OT: ik denk niet dat de Chromecast lokaal zijn eigen interface krijgt. Dat druist in tegen de huidige werking van de Chromecast. Wellicht gaat het werken zoals met Stadia, dat de afstandsbediening direct met de wifi is verbonden en dat de interface die je ziet ook gestreamt wordt vanaf de Google servers.
Bij mijn Panasonic TV doet hij ook alleen play/pause met de Chromecast Ultra.

De HDMI-CEC implementatie van Panasonic werkt echter wel goed met de PS4 en Raspberry Pi (Kodi), daar werken alle media knoppen gewoon, inclusief spoelen, volgend/vorige hoofdstuk, menu-knop, e.d. Het ligt dus niet aan de TV, maar aan de Chromecast implementatie van HDMI-CEC.
De tv gaat inderdaad wel aan als de chromecast aan gaat, dus iets van HDMI-Cec lijkt wel te werken. Maar pauze / play krijg ik niet aan de gang.

Die knop die jij bedoelt zie ik niet op mijn afstandbediening. Ik heb dus deze afstandbediening:
https://afstandsbediening...dia/l_lg-akb74475490-.jpg
werkt spoelen bij jou? Bij mij werkt enkel pauze/herstart en stop. Ik gebruik een Logitech remote, vanavond eens proberen met de originele AB.
Helaas ligt het niet alleen aan de chromecast of hdmi-cec werkt. Mijn philips tv (pricewatch: Philips Cineos 42PFL9603D Zwart) was een te-vroege implementatie. Die krijg ik met kodi (libre-elec) niet eens lekker aan de praat.
De Nvidia Shield is ook te gebruiken zonder afstandsbediening, dus ik gok dat Google slim genoeg is om dat ook voor de Chromecast te doen.

Een van de grote nadelen van de Chromecast vond ik juist dat deze geen afstandsbediening had of ondersteunde. Ik vind het verschrikkelijk om alles via de telefoon te moeten doen, vooral omdat ik gewoon een fijn werkende Harmony heb.
Mee eens, ik heb geen Chromecast omdat ik geen zin heb om steeds mijn telefoon te gebruiken om een ander YouTube filmpje te kijken. Ik lig lekker op de bank met de ab van mijn Tv.

Als deze Chromecast ultra inderdaad een ab heeft met een eigen interface, dan zal ik hem waarschijnlijk wel kopen. De YouTube app op mijn Samsung Tv kan niet hoger dan 720p, en dat op een 1080p Tv... Nooit echt gesnapt trouwens.
Bij de shield heb je ook een app:

https://play.google.com/s...=com.nvidia.shield.remote

Waarmee je je telefoon als afstandsbediening kan gebruiken..
Of WiFi, ik gebruik voor mij TV ook een WiFi remote.
ik gebruik de AB van mijn televisie als ik Netflix kijk, daarmee pauzeer ik Netflix. De opties zijn erg beperkt, meer dan stop/pauzeer/hervat wordt niet onderstreund maar dat is voor 90% voldoende, de rest moet via de telefoon, wellicht dat deze AB meer opties ondersteund, dat zou dan wel fijn zijn. Bv 10s terug of skip intro moet nu via de telefoon
Dat deed ik ook bij mijn chromecast. Als je Android tv gebruikt (ik had daarna een Mi Box) dan ondersteunt ie veel meer van je tv afstandsbediening. Dan kon je die helemaal gebruiken. Mist alleen een assistent knop (maar dat gebruikte ik nauwelijks). Grootste nadeel van mijn tv ab is dat ie op infrarood werkt, dus dat je moet richten. Die van de Mi Box zelf werkt via Bluetooth - dat is wel fijn. Heb nu Apple TV, ab ook via Bluetooth. Die van Google zal dat vast ook krijgen.
dan is het wellicht een interessante upgrade, assistent knop ga ik ook niet missen verwacht ik. Ik ga het in de gaten houden, hopelijk zit er een infra rood AB bij dan kan ik mijn universele AB blijven gebruiken
Je gebruikt dan de infrarood ontvanger van je tv voor het bedienen van je Android tv. De dongle zelf hangt achter je tv, dus als die zelf infrarood heeft zal dat niet zo praktisch zijn :)
inderdaad ja, daar had ik even niet bij stil gestaan |:(

De AB van de TV gebruiken en dat die dan de signalen doorstuurt zal nog wel ondersteund worden en dan hopelijk meer knoppen van de AB. Zo niet dan kan ik nog altijd de AB die meegeleverd wordt gebruiken. Hopelijk duurt het niet al te lang voor deze beschikbaar komt.
Ik wil juist minder in mijn telefoon en omarm de 'ouderwetse' AB toevoeging met plezier :D
Ik ook. Ik heb regelmatig gewoon 5 afstandsbedieningen op tafel liggen. Heb geen moeite met meerdere afstandsbedieningen, en mijn vrouw inmiddels ook niet meer.
Meningen verschillen, ik heb ook juist weer geen zin om eerst m'n telefoon erbij te moeten pakken, te moeten ontgrendelen, bijbehorende app op te moeten zoeken en vervolgens pas kunnen zoeken. Zo'n afstandsbediening is gewoon gelijk gebruiksklaar.
Ontgrendelen van je telefoon is geen argument meer tegenwoordig met Face ID, vingerafdrukscanners, Smart unlock, etc. Je hebt je telefoon sneller ontgrendeld dan de tijd die het kost om de afstandsbediening te pakken.
Niet te vergeten dat je vaak ook zoekt naar de tv ab....
Bij mij thuis wordt de ab alleen gebruikt om het hdmi kanaal te wijzigen. TV aan en uit etc wordt allemaal met de stem of de mediabox ab gedaan.
Oneens, je telefoon moet je immers ook pakken. Daarnaast moet het ontgrendelen nog wel even gebeuren en moet je die app ook nog opzoeken.
Het ontgrendelen vs. de afstandsbediening zoeken/pakken is echt een non-argument. Je telefoon heb je de hele dag bij je, de afstandsbediening niet. Daarnaast zul je ook met de afstandsbediening vervolgens nog de juiste app moeten starten, net zoals op je mobiel.

Ik neem aan dat je op je homescreen van je mobiel je veelgebruikte apps hebt staan. Dus telefoon oppakken, face id dus geen extra handeling nodig, daarna op je homescreen de app starten.
Maar de afstandsbediening pak je er wel bij als je tv gaat kijken. Heb jaren geleden m'n mobiel al eens gebruikt als afstandsbediening en vond het maar omslachtig. Met een afstandsbediening zet je met een druk op de knop een andere zender op.

[Reactie gewijzigd door Russica op 11 maart 2020 13:05]

Ik vind ontgrendelen van de telefoon anders wel een argument. Het is niet altijd je eigen telefoon die aan het casten is. Mijn vriendin kan mijn telefoon wel ontgrendelen met pin code, maar niet met vingerafdruk of face id. Goed als ik eerlijk ben, ze kan ook wel haar telefoon nemen en de verbinding overnemen, we hebben ook een Chromecast en doen dat ook, maar voor wijzigen van volume en pauzeren gebruiken we de televisieafstandsbediening (onrechtstreeks, eigenlijk een Harmony afstandsbediening).

Maar wat doe je met iemand die televisie wilt kijken en geen telefoon heeft? Mijn jongste broer met verstandelijke beperking is vaak bij mij thuis. Hij kan prima met een afstandsbediening bv Kodi of een smart tv bedienen omdat hij de iconen begrijpt, maar hij heeft geen eigen telefoon en mijn telefoon ontgrendelen kan hij niet. Het gebeurt ook dat hij televisie kijkt wanneer ik gewoon niet thuis ben.

Mijn broer is een niche geval, maar dit gaat net zo goed op voor kinderen en ouderen. Zoals die nu werkt is een Chromecast alleen leuk voor de groep die continu een telefoon in de buurt heeft. Met een afstandsbediening en UI zou een grotere doelgroep aangesproken worden. Ik zeg daarmee niet dat de huidige werking op de schop moet, het is prima met elkaar te combineren.
Ik reageerde natuurlijk op @Russica die het had over zijn telefoon. Mijn punt is dat als je een moderne smartphone hebt, unlocken minder tijd kost dan de afstandsbediening pakken. Maar ik herhaal mezelf.

Natuurlijk zijn er use-cases te bedenken waar een afstandsbediening handiger is. Maar nogmaals, ik reageerde op @Russica.
En de telefoon moet je niet pakken? Of zit dat ding bij jou ondertussen vastgegroeid in je hand ofzo?
Ik blijf mijn argument maar braaf herhalen. Mijn telefoon heb ik de hele dag bij me. Daarom is het ook een mobiele telefoon. Handig.

Mijn afstandsbediening heb ik niet de hele dag bij me. Die ligt altijd weer ergens anders. De zegen van een gezin met twee kinderen.

Je hoeft het daar niet mee eens te zijn, maar dit is mijn mening. Lees anders mijn reacties nog een keertje rustig door.
Heb je de tv ook de hele dag bij je dan?
Zeker, in de vorm van een Huawei P30 Lite. Als ik een groter scherm wil cast ik het beeld naar de TV. :+
Gewoon een kul argument wat je aanhaalt natuurlijk.
Flauw om iemands mening als kul te bestempelen. Ik heb meerdere keren aangegeven dat het om mijn mening gaat. Je wilt blijkbaar graag het laatste woord.
De pot verwijt de ketel.
Bij mij ligt de AB naast me, dus die pak ik sneller dan dat ik mijn telefoon ontgrendel met vingerafdruk.
Je hebt de keuze je kan hem ook in de kast gooien en nooit meer aanraken.
Ik ga er van uit dat google ook wel een afstandbediening applicatie zal maken. Dan kan jij hem gewoon vanaf je telefoon blijven bedienen.
Oftewel, de Chromecast wordt een 'gewone' Android TV box/dongle die (zoals alle Android TV kastjes) Cast ondersteuning heeft.

Denk dat dit een goede toevoeging is aan het assortiment, ben benieuwd hoe de ondersteuning van verschillende protocollen zoals Atmos, Dolby Vision etc gaat zijn.
En de prijs uiteraard...
Oftewel: een kopie van de nieuwe Shield TV? Die is namelijk nu ook als dongle:
https://www.nvidia.com/nl-nl/shield/shield-tv/

Google heeft er nog lang over gedaan om zoiets uit te brengen. Geeft toch net wat meer mogelijkheden dan alleen een Chromecast en voor kinderen (en vrouw) een stuk makkelijker om te bedienen.
Hopelijk wat stabieler en sneller dan de gemiddelde Android TV sticks
En hopelijk een USB-C poort om eventueel een ethernetkabel in te drukken

[Reactie gewijzigd door yorroy op 11 maart 2020 08:19]

Denk niet echt een kopie van de shield. Die hinkt op twee gedachten: gaming (dankzij de tegra cpu) en media streaming. Google en de huidige chromecasts kennende wordt die nieuwe chromecast weer puur media streaming maar dan met de mogelijkheid om er (media) apps op te zetten. Als die android tv app van ziggo er nou ooit komt vind ik het interessant worden, heb nu een beamer aan het plafond met een gewone chromecast en telefoon erbij pakken is toch steeds gedoe.
Die Android (telefoonversie) sticks die je in je tv drukt zijn wat mij betreft erg flut. Android TV daarentegen is echt wel gebruiksvriendelijk, dat kan dus ook draaien op een stick zoals de Shield TV. Of kastjes als Mi Box of gewone Nvidia Shield. Begrijpen zelfs kinderen en vrouwen :X
Precies.

Iedere vergelijking tussen "AndroidTV" zoals Google het ondersteunt of die goedkope crappy "Android TV" sticks/boxjes gaat mank.

Die goedkope crap apparaten (maar ook de duurdere van bv. Minix) klinken leuk en aardig, maar zijn niet meer dan "we nemen een SoC, we nemen een Android SDK en knutselen wat crappy drivers tot het enigszins werkt". Met als gevolg dat met wat mazzel KODI er enigszins acceptabel op draait, maar je ondertussen alles met DRM (Netflix, Disneyplus, maar zelfs NPO Start of NLZiet) kan vergeten.

Sinds ik een Shield heb staan kan ik mezelf wel voor m'n kop slaan dat ik ooit in die sticks en boxjes heb geinvesteerd, in de hoop het wel werkend te krijgen.

Een chromecast-achtige dongle voor 'erbij' (en onderweg) maar dan met AndroidTV erop lijkt me helemaal geweldig!
Interessante ontwikkeling. Dus eigenlijk vergelijkbaar met de Xiaomi Mi Box S maar dan van Google zelf. Toevallig recent voor die Mi Box gekozen omdat daar Android TV op zit, leuk om te zien dat Google zelf ook met de Chromecast die kant op gaat.
Eigenlijk is het geen chromecast meer, denk ook (en hoop ook) dat ze ook de simpele/domme chromecast blijven behouden, die zijn goedkoper te maken, en zijn gewoon goed voor de enige taak die ze hebben.
Naar mijn inzien kan je bij android tv nog altijd casten.
Dus het zal (denk ik) casten + android tv zijn.
Klopt inderdaad, werkt uitstekend ook. Het is eigenlijk een volledige chromecast plus extra's zou ik zeggen.
Ja dat lijkt me vanzelfsprekend maar als ik alleen wil casten wil ik toch niet zo een apparaat wat 3x meer kost? Waarvan ik die extra functies niet hoef?

Dit is gewoon een Android TV kastje die het Google Cast protocol aan kan en apps op kunnen draaien.

Een Chromecast kan dat Google Cast ook (en is het enige doel), maar dus niet die extraas die Android TV kan.

Dan is het toch niet raar als ik hoop dat die goedkopere optie blijft bestaan?
Ben benieuwd wat deze nu weer mag gaan kosten..., de Ultra kost al €79
En er zit al een chromecast app ingebouwd in m'n TV.
Die waarschijnlijk nog op een oude versie draait en die de fabrikant nooit meer gaat updaten... Geef mij er maar een van Google zelf en dan prik ik hem in een "dom" scherm, als dat ding dan toch verouderd vervang ik hem zo weer voor een nieuwe :)
Is afgelopen week toevallig nog geupdate, Sony tv uit 2016.
Ook de Android versie heeft afgelopen week nog een update gehad.

kan altijd nog een losse Chromecast aanschaffen wanneer ik echt geen updates meer krijg, en wanneer de Chromecast is afgeprijsd.
Nou dat is uitzonderlijk dan, maar fijn voor jou :) Mijn Philips AndroidTV uit dat jaar loopt nog wat versies achter...
Tja Philips, mijn Sony wordt ook goed geupdate. En zo niet wat gebeurd er dan precies? Ding is niet van buiten het netwerk te benaderen n hacks via het castprotocol heb ik nog nooit van gehoord, dus weinig zorgen als die outdated zou zijn.
Die updates wil je niet alleen omwille van de beveiliging, maar ook omwille van het blijven functioneren. Als bv Netflix op een bepaald moment een ander encryptieprotocol wilt gebruiken dat je oude televisie niet meer ondersteunt, stopt de app gewoon met werken.

En toch ook in verband met beveiliging, je wilt niet weten hoeveel ongepatchte IoT toestellen er in botnets zitten. Daar heb je zelf niet zoveel last van, behalve het bijkomende energieverbruik, maar daar wil je toch ook niet moedwillig aan meedoen.
Niks moedwilligs aan, jij kan niet bij mijn TV komen tenzij fysiek in mijn huis, dus die botnets kunnen mij gestolen worden en heb ik niks mee te maken. En ik installeer geen zooi dus hoe die troep er op zou moeten komen, geen idee :)

Dat van Netflix klopt, maar tegen die tijd kan je altijd gewoon een dongle/android tv/chromecast kopen. Kan me daar niet druk om maken.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 11 maart 2020 16:24]

Zo zijn ze er bij Sony ook wel hoor.. 4K UDH televisies van anderhalf jaar oud waarbij de volledige appstore en veel functionaliteit zonder compensatie verwijderd werd. Na een Chromecast staat daar nu een Shield op aangesloten.. nooit meer terug naar de beperkingen van een televisie (en bijbehorende fabrikant).

Een plus is nog dat Philips enkele jaren geleden wél een Chromecast aanbood als compensatie voor plots missende functionaliteit.

Maar goed: nieuwe Chromecast lijkt er aan te komen. Ik ben benieuwd hoe ze de concurrentie aangaan met Firestick en andere plug-in`s.
Je kan wel nergens nog een "dom" scherm kopen. Of je moet er veel meer voor betalen :-)
die heb ik gemist hier... maar is wel iets wat me zou bekoren.
Ik heb nu de nieuwe TV box van telenet, dus geen kabel meer in m'n tv, de tuner is nu volledig waardeloos.
Die Iron Cast met 55" LCD paneel kost zoveel als 10 55" OLED TV's. Dan klopt de stelling dus toch dat je veel meer betaalt voor een "domme" tv.

Die meerkost is het mij niet waard, ik sluit mijn slimme tv gewoon niet aan op een netwerk en laat die rechtstreeks naar een HDMI ingang starten.


Oeps dat was het Kickstarter doel, niet de prijs, die is dan wel competitief. Wel nog steeds geen optie als je een OLED paneel wilt.

[Reactie gewijzigd door MacPoedel op 12 maart 2020 09:57]

Hij kost $599, daar koop ik geen 10 OLED TV's voor ;)

Link: https://ironcast.tv/#purchase

[Reactie gewijzigd door bobjansen op 12 maart 2020 09:54]

Als het ongeveer dezelfde prijs krijgt dan is het een interessante optie; maar als het (laten we stellen) 50 euro duurder gaat worden dan zit je toch al snel in dezelfde pricerange als de Shield. De Chromecast was altijd een "goedkope, makkelijke" manier om Smart-functionaliteiten aan je TV te kunnen koppelen dus ik hoop dat ze de prijs laag kunnen houden.
Lage prijs zal niet gebeuren denk ik, vind de Ultra al vrij prijzig, en zijn die oververhitting problemen al opgelost ?
Hopelijk is hun nieuwe variant wat minder een heethoofd. De huidige Chromecast Ultra's overhitten nog wel eens in bepaalde situaties.

Met een beetje geluk zit er een USB host port op (of een C/OTG port die je host kan maken), zodat ook andere invoermethodes naast Bluetooth bruikbaar zijn. Bij de Shield TV vind ik de afstandsbediening niets. Die bedien ik liever via een FLIRC USB met een gewone infrarood afstandsbediening. Voor die ene keer dat ik iets invoer pak ik wel een compact draadloos toetsenbord.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 maart 2020 08:19]

Kan dat niet via CEC.
Zo bedien ik nu mijn chromecast ook.
kan gewoon pauzeren en zo zonder telefoon.
Kan dat niet via CEC.
Is een vraag (zonder vraagteken) dat niet met een enkel antwoord is te beantwoorden. Het ligt aan de TV, mogelijke versterker die ertussen zit, het betreffende afspeelapparaat, de stand van de maan...

Ik ga dat gevecht niet aan. Logitech Harmony eenmaal configureren, CEC helemaal uitschakelen, en alles werkt.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 11 maart 2020 13:14]

Ik heb zojuist naar aanleiding van jouw bericht uitgeprobeerd bij mijn Panasonic televisie en daar werkt Pauze, Play en Stop. Vooruitspoelen of volgende video werkt niet.
Dit biedt perspectieven.

Soms wordt ik gebeld en kan ik de bediening op de telefoon niet snel pauzeren omdat ik het gesprek aan ga.

Bedankt voor deze tip.
Wel heb ik de televisie op de volgende netwerk instellingen staan:

TV Anywhere: UIT
DLNA server : UIT
TV Remote : UIT
Bestandsindeling Server : UIT
Control4 Discovery : Uit

VIERA LINK INSTELLINGEN
Viera Link : AAN
Aan via Link : AAN
Uit via Link : AAN
Standby energiebesparing : AAN
Standby Intelligent Auto : AAN
Dus eigenlijk een FireTV stick maar dan van Google zelf ;)

Prima wat bij betreft. Een reden dat ik nooit een Chromecast maar wel een Shield TV en een paar FireTV sticks heb gekocht is juist omdat er geen UI en afstandsbediening bij zit.

Ik vind het juist helemaal niet fijn om de hele tijd op mijn telefoon te moeten zitten prielen, een afstandsbediening is veel relaxter als je een beetje op de bankt hangt. Heeft ook een hogere WAF dan iets wat alleen via je telefoon werkt.
Goede ontwikkeling. Nu heb ik juist een Shield TV gekocht in plaats van een Chromecast Ultra, omdat ik niet altijd mijn telefoon wil gebruiken om de tv te bedienen, en gezinsleden zonder mobiel (kinderen) kunnen die ook gewoon bedienen. De (bluetooth) afstandsbediening van de Shield TV is erg fijn en omdat de boel HDMI-CEC ondersteund gaat de tv netjes aan en uit met de Shield mee, dus geen gedoe met meerdere afstandsbedieningen en meerdere apparaten aanzetten en bron selecteren etc :)
Voor apps als Disney+ of Netflix lijkt me dit wel handiger dan hoe het nu gaat, maar wij hebben zelf thuis Spotify family, en dan is het juist handig dat je allemaal je eigen muziekbieb hebt en toch ook allemaal kunt streamen naar de Chromecast, die aan de receiver hangt. Hopelijk is de AB dus een extraatje en komt het niet 'in plaats van', ook niet op termijn!
De Android tv app van spotify is een andere dan die voor Android zelf en vraagt mij altijd of ik als de huidige gebruiker wil doorgaan. Kan nu niet checken of je daar ook meerdere gebruikers kan instellen.
Maar er is nog steeds cast ondersteuning dus je kan altijd met meer accounts casten.
waarom moet die een afstandbediening (met microfoon!?) hebben terwijl het meer een uitbreiding is voor je telefoon/tablet? ding is toch bedoeld om media vanuit deze apparaten te casten op je TV?
Ik zelf heb geen chromecast, ook geen ervaring ermee. heb een kodi kastje waar ik o.a. youtube op m'n telefoon er naar toe kan casten...
Gaat die ook Google Stadia ondersteunen?
Dat is praktisch zeker aangezien je een CC Ultra nodig hebt voor Stadia op tv.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True