Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google vraagt FCC-goedkeuring voor mogelijke Android TV-dongel

Google heeft documenten bij de FCC ingediend die betrekking hebben op twee draadloze apparaten. Mogelijk gaat het daarbij om de Android TV-dongel en zijn afstandsbediening waar Google volgens geruchten aan werkt.

De documenten die Google bij de FCC heeft ingediend, betreffen de GZRNL en G9N9N. De GZRNL wordt omschreven als een interactive media streaming device en de G9N9N als simpelweg een draadloos apparaat. 9to5Google speculeert dat het om de Android TV-dongel en zijn afstandsbediening gaat, waar Google naar verluidt onder de naam Sabrina aan zou werken.

FCC-goedkeuring is in de VS vereist om apparaten met draadloze functionaliteit te mogen verkopen. Details over de apparaten zijn verder niet uit de documenten te halen. Bedrijven kunnen bedingen dat details tijdelijk vertrouwelijk blijven en bijvoorbeeld pas na introductie openbaar gemaakt worden.

Geruchten over de komst van de dongel met Android TV en afstandbediening als opvolger van de Chromecast Ultra dateren van maart. De prijs zou zo'n tachtig dollar bedragen en de release zou in de zomer plaatsvinden. Ook verschenen er beelden van de ovale dongel, afkomstig uit firmware.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

24-08-2020 • 08:36

58 Linkedin

Reacties (58)

Wijzig sortering
Twee keer gelezen, maar staat er nu werkelijk dat er misschien iets uitkomt, maar we weten niet precies wat, wat je er mee kan doen, dus we schrijven over een andere website die het ook niet weet?

Is er dan helemaal geen beter nieuws over te tikken?
Het is inderdaad louter speculeren, op basis van een registratie bij de FCC. Dat gebeurt wel vaker en meestal komt er daarna binnen afzienbare tijd wel iets op de markt. Waarom zouden ze anders die moeite nemen? Maar ik ben met jou eens dat het geen heel origineel bericht is. On topic: wat is er mis met de Chromecast of zouden we dit moeten zien als een uitbreiding daarop, met afstandsbediening e.d.?
Android TV is een totaal ander platform dan Chromecast...
Klopt, maar niet iedereen weet dat - dus een goede aanvulling.
hahaha mooie wereld waar we in leven.
Doet mij enorm denken aan de Xaomi Mi Box S die ik thuis elke dag wel gebruik. Ideaal ding! Het enige wat ik daar op mis is een ethernet poort. Zal Google dit net zoals bij de CC Ultra integreren in de power supply?
Voor ~13 euro koop je (van Ugreen bijv) een USB ethernet port die direct door de mibox wordt herkend en dat probleem oplost ;-)
Ik vind m alleen voor 10 euro méér.. ook op AliExpress. Hoe kom je aan die prijs?
Op Amazon staat hij voor 18,- te koop. Is een interessante optie voor mij :)
Hmm zie dat hij iets duurder is geworden. Vermoed geen links hier, ik keek op de Duitse Amazon, zocht op Mi Box S international edition, staat ie erbij in een deal (voor 15.99€), ding heet " UGREEN USB Netzwerkadapter USB 3.0 auf RJ45 Gigabit Ethernet Adapter für MacBook Ultrabook,Windows 10, 8.1, 8, 7, Vista, XP usw.(Schwarz)"

Hier zonder problemen in gebruik genomen (insteken en direct herkend)
Ga naar aliexpress en type de volgende zoekopdracht

Ugreen Usb 3.0 Ethernet Adapter Usb 2.0 Netwerk Te RJ45 Lan Voor Windows 10 Xiaomi Mi Box 3 S nintend Switch Ethernet Usb


En je vind er meerdere vanaf 8,39€
Dat zou erg fijn zijn als ze dat doen. Ik ben zelf ook vooral op zoek naar een android tv box met USB voor een harde schijf eraan, nog even duimen dat die mogelijkheid er bij deze bij zit
Ja zeer goede optie, maar inmiddels wel wat ouder en zeer prijzig
2019 editie? Speelt alles af, ook Dolby Vision.
Prima ding. Helaas dat die niet de geadverteerde 4k resolutie kan waarborgen. Kan wel 4k selecteren in het menu, echter speelt YouTube en Plex gewoon een 1920*1080 viewport..
Beperking komt van Google, niet van het toestel zelf. Google bepaald de max resolutie op basis van de user agent.
Dmv USB kan je een ethernet USB dongle gebruiken bij de Xiaomi.

@jancoow dat is gek. Hier speelt hij gewoon Netflix, YouTube en Plex in 4k 60fps af. (Dan heb ik het over de mi box s en mi box 3)

[Reactie gewijzigd door nivong op 24 augustus 2020 09:06]

Ik heb ook de mi box s. Heb je een keer YouTube statistieken aan gezet? 4k Selecteren en daadwerkelijk weergeven is iets anders natuurlijk.
statistieken niet aangezet maar zag wel verschil tussen 1080 en 4k. Wat zie je bij de statistieken precies?
Doet mij enorm denken aan de Xaomi Mi Box S die ik thuis elke dag wel gebruik. Ideaal ding! Het enige wat ik daar op mis is een ethernet poort.
Ethernet kan je met bepaalde USB adapters toevoegen.

Iets algemener:
De kans is groot dat Google dit vol gaat stoppen met reclame, zoals Google's Staff Picks. Dat maakt dit product meteen oninteressant voor mij.

Gelukkig zijn er Android TV boxes die dit niet hebben.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 augustus 2020 10:09]

Alternatieven zijn een USB ethernet controller en anders een nVidia Shield (Pro), die wel ethernet heeft.
Google heeft voor Sabrina de chipset variant met ethernet aansluiting gekozen, deze is er ook voor iets minder geld zonder.

Ook willen ze Sabrina compatible maken met Stadia, wat ook het beste werkt via lan.

Daarom ben ik voor 99% zeker dat er een ethernetpoort komt, maar voorzover ik ergens kon lezen nog niet bevestigd.
Gewoon een ethernet USB hub er op aansluiten werkt prima, zelf heb ik de Mi Box (zonder S) met een ethernet en 3x usb 3.0 (op USB 2.0 volgens mij want geloof niet dat de box USB 3.0 heeft).
Huh? Maar deze Google Sabrina wordt toch een dongel zonder netsnoer?

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 augustus 2020 14:01]

Klopt, maar net zoals bij de Google Chromecast Ultra, wordt er gehoopt op het voedingsblokje met een ethernet poort. Die uiteindelijk via de USB poort met de Chromecast verbonden is. Zie plaatje

Heb geen research gedaan naar het product, maar het lijkt me dat er gewoon weer een USB snoertje aan moet, of kan HDMI voor Sabrina genoeg stroom leveren?

[Reactie gewijzigd door guidogast op 24 augustus 2020 15:31]

Lijkt me wel handig. Kan je altijd je Android TV nog upgraden als deze niet meer fatsoenlijk ondersteund word. De gemiddelde TV gaat immers een stuk langer mee dan de support voor Android apparaten.
Als die dongle net als de Pixel telefoons max 3 jaar updates krijgen, valt dat nog wel tegen. In mijn ogen kan Google heel eenvoudig tv-fabrikanten verplichten om aan bepaalde eisen te voldoen. Zoals Android los koppelen van de specifieke TV-software en de benodigde drivers aan Google leveren, etc. Zodat het update-beleid bij Google komt te liggen i.p.v. de tv-fabrikant.
Als die dongle net als de Pixel telefoons max 3 jaar updates krijgen, valt dat nog wel tegen.
Dat is exact wat @Wolfos bedoelt. Het is goedkoper om na drie jaar een nieuwe HDMI dongle te kopen dan om een hele TV te vervangen.
Maar dat hoort toch niet nodig te zijn? Kijk naar Apple, daar is de ondersteuning langer dan 3 jaar voor telefoons. Het blijft raar dat we er 'ok' mee zijn dat het op deze manier werkt. Terwijl we zo alleen maar e-waste in de hand werken.
Dan heb je het wel over telefoons met een heel ander prijskaartje in vergelijking met deze dongle. Bovendien staat de techniek ook niet stil en wil je na 3 jaar ongetwijfeld een geüpdatet model met snellere hardware en meer mogelijkheden. Die 3 jaar voor een dongle van 80 euro lijkt mij prima. Meer is natuurlijk altijd meegenomen.
Maar dat hoort toch niet nodig te zijn?
Het is een vrije markt, en daarmee een kwestie van vraag en aanbod. Met vraag, zonder regulering doen organisaties wat zij willen.

Verder is er een alternatief. Al denk je dat het niet zo hoort dan koop je een Nvidia Shield TV. De eerste Shield TV modellen uit 2015 worden nog steeds ondersteund. Doordat Nvidia strak op de ontwikkeling van de eigen firmware zit hebben die apparaten wel Android TV met ondersteuning voor Google's diensten zonder Google's extra ongemakken.
En de oorspronkelijke Mi Box uit 2016 wordt ook nog steeds ondersteund: die heeft nu Android TV 9 in bèta.

"Doordat Nvidia strak op de ontwikkeling van de eigen firmware zit hebben die apparaten wel Android TV met ondersteuning voor Google's diensten zonder Google's extra ongemakken."

Dat werd onlangs ook gezegd toen Google reclame begon te tonen op Android TV-startschermen: op de Shield TV is daar geen reclame te zien. Maar op mijn Mi Box S zie ik die reclame evenmin.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 augustus 2020 14:04]

Ondersteuning van telefoons is hier totaal naast de kwestie. Daarnaast ondersteunt Google hun Chromecasts veel langer dan telefoons en kosten die dingen ook een fractie van wat een Pixel kost. De originele Chromecast is van 2013, die werkt nog steeds en krijgt ook nog indien nodig beveiligingsupdates (maar het is al wel een hele tijd geleden nu). En eigenlijk is de Chromecast 1 nu ook technisch te verouderd om nog goed te kunnen gebruiken, noem het e-waste als je wilt maar het is geen forced obsolescence. Mijn Chromecast V2 heb ik in 2015 gekocht en die krijgt nog steeds major updates.

Ik ga niet zeggen dat Google heilig is, men heeft in het verleden ook veel te vroeg televisie-gerelateerde producten laten vallen (Nexus Player), maar als dit product in de Chromecast lijn valt en goedkoop genoeg is om populair te zijn, zal beveiligingsondersteuning geen punt zijn.

Verder vervang je zo'n dongle voornamelijk wanneer die een nieuwe codec mist, bv de Chromecast v1/v2/v3 ondersteunen geen h265/hevc en dat begint voor mij, zelfs met max 1080p, nu toch een beperking te worden. Maar goed ik heb er op 5 jaar tijd nu wel al lang mijn investering van minder dan €40 uit gehaald.

Een smart tv heeft ook geen ongelooflijk snelle SoC, meestal zijn die zelfs heel zwak. Voor afspelen van video ben je heel afhankelijk van hardwarematige decodering, als een nieuwe codec in gebruik genomen wordt door streaming diensten, die je televisie niet makkelijk kan decoderen, ben je wel verplicht een externe speler te gebruiken. En op de levensduur die je van een televisie verwacht (10-15 jaar), kun je wel een aantal nieuwe codecs verwachten. Zoals ik hierboven ook al zei, ik zoek voor mijn Chromecast v2 voornamelijk een opvolger omdat die geen hevc ondersteunt terwijl al mijn andere (Plex) clients dat wel doen.
Helaas lopen smart TV's over het algemeen hopeloos achter op CPU gebied.
Een dat snap ik dan weer niet. Je betaalt makkelijk 1500 euro voor een tv waar dan een processor van makkelijk 5 jaar geleden in zit....
Inderdaad, de snelheid komt vaak overeen met een oude budget telefoon, wat niet ofvalt als je alleen TV kijkt, en de software versies van momend van uitbrengen.

|n de pricewatch kun je ook niet terug vinden wat voor SOC er in zit
Mijn Chromecast welke is uitgebracht in 2013 werkt nog steeds, dat is 7 jaar!
Dat is waar. Wat betreft support kan je beter een game console kopen voor multimedia of zelf gaan knutselen met een HTPC. Ben je wel een stuk duurder uit.
Wanneer Google te veel eisen stelt, zullen alle TV fabrikanten het laten vallen en zal de dongel het enige apparaat zijn dat nog op AndroidTV draait.
Ik ben benieuwd, mijn Apple TV is wel aan vervanging toe.
Vind het maar stil bij Apple op dit vlak, en wil voor 2021 een nieuw apparaatje.
Waarom wil je jou Apple TV vervangen? (gewoon benieuwd wat voor reden er zijn :))
Ik heb nog de 2e generatie.
Ah niet bij stil gestaan, ik dacht aan de Apple TV 4k. Terechte reden om naar een goed alternatief te kijken! :)
Stil? Maar Apple ondersteunt toch al hun producten vele jaren, dus ook de Apple TV? Dat zegt iedereen altijd...

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 24 augustus 2020 14:06]

Leuk al die steun voor Google's nieuwe 'chromecast' Sabrina....weer een gratis steunbetuiging.
Lang leve de big money business !

Maar er zijn toch genoeg goedkope alternatieven ?
Mi box ook best duur, zeker als je weet dat meeste spullen na enkele jaren achter lopen.

Iemand idee/overzicht van android tv boxen alternatieven die nu al werken en de helft kosten ?
De oorspronkelijke Mi Box draait momenteel op Android TV 9 (weliswaar in bèta) en de Mi Box S op 9 (niet in bèta). De nieuwste versie is Android TV 10, dus lopen ze maar 1 versie achter (versie 11 is alleen in bèta voor telefoons en tablets, nog niet voor tv's, dus dat telt in dit geval niet). Valt dus wel mee, maar het kan zeker beter.
Niet echt. Chromecast is over het algemeen een stabiel en breed ondersteund platform. Zelfs Amazon Prime werkt er sinds een poos mee. Er zijn goedkopere dongeltjes die veelal op Miracast o.i.d. baseren, maar die zijn een stuk minder gebruiksvriendelijk.

Op zich zou ik zo'n Android TV dongle wel verwelkomen, zolang de reguliere Chromecast ondersteuning er in zit. Mijn TV heeft nog zo'n eigen "smart" platform wat nooit fatsoenlijk werd bijgewerkt en voor geen meter presteert. Met een Chromecast kom je een heel eind, maar voor bepaalde dingen is Android TV toch wel fijner.
Ik ben heel tevreden over de werking van mijn chromecast maar zou graag meer audio support willen zien(en horen) zoals Dolby Atmos.

Dergelijke ondersteuning is beperkt icm bv Neflix tot aan (zover ik weet) de Xbox one, Apple TV en nvidia Shield waarvan ik de laatste optie overwogen.

Hopelijk valt de nieuwe oplossing in bovenstaande rijtje, meer audio support zal ik beschouwen als een relevante toevoeging.
Grappig dat de term 'dongel' nu zo ingeburgerd is. Het waren best wel briljante reclame's van KPN toen, maar toch heeft niemand het meer over een 'databuffel' of 'goeiemoggel'. Maar 'dongel' is echt blijven hangen :D

PS Die van 'Heineken's walk-in fridge en de Bavaria parodie en later de 'walking' fridge waren ook hilarisch. En die van 'now we wait'. Ik heb het idee dat reclames zo saai zijn geworden. Maar misschien is het ook wel dat ik ze niet meer zo zie omdat ik zelden nog live TV kijk.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 24 augustus 2020 16:52]

Het zal wel een Xiaomi Mi tv stick zijn ofzo... maar dan gelabeld met "Google"
Tijd om het moderatiesysteem te herzien? Op het moment van dit schrijven heeft bovenstaande reactie 33 '-1 ongewenst' moderaties en 6 keer '0, off-topic/irrelevant'. Die laatsten kan ik nog begrijpen, maar hoe is een grapje ongewenst? Er wordt niemand beledigd, het is niet racistisch, vrouwonvriendelijk, of iets vergelijkbaars. Gewoon een onschuldig grapje. Ik snap het niet... Misschien tijd om een categorie '1/2, off-topic, maar wel grappig' toe te voegen? Of is humor niet toegestaan?
Dat laatste. Ik zie al tijdens dat op Tweakers grappige reacties naar -1 worden gemodereerd. Ook impopulaire meningen gaan snel naar -1. In beide gevallen is er wat mij betreft niets ongewenst aan. En we weten allemaal dat er een topic is om mismoderaties te melden, maar hier valt niet tegenop te boksen. Bovendien ben ik geen moderator, ik ben slechts een bezoeker.