Gebruikers melden dat Chromecast Ultra oververhit raakt door Google Stadia

Gebruikers melden dat hun Chromecasts oververhit raken tijdens het gebruik van Stadia. Het apparaat schakelt zichzelf volgens de gebruikers hierdoor soms automatisch uit. Google zegt dat tijdens 'uitgebreide tests' voor Stadia geen warmteproblemen zijn ontdekt.

Reddit-gebruiker Armadeon7479 meldde het probleem als eerste. De gebruiker stelt dat zijn Chromecast tijdens het spelen van Destiny 2 uitviel en de verbinding met het netwerk verloor. Toen Armadeon7479 het apparaat uit het stopcontact wilde halen, bleek de Chromecast volgens de gebruiker 'extreem heet' te zijn.

Verschillende Reddit-gebruikers melden soortgelijke problemen. Eén persoon stelt al twee uitvalbeurten meegemaakt te hebben; een andere gebruiker geeft aan dat Chromecast Ultra-apparaten altijd warm worden tijdens gebruik, vooral als Stadia 4k-content streamt. Volgens de gebruiker heeft zijn Chromecast zich al 'een aantal keer' automatisch uitgeschakeld na langdurig gebruik. Misschien is het streamen van Stadia-content 'intensiever' dan dat van doorsneevideo's, aangezien Stadia-games doorgaans op een hogere framerate worden gestreamd.

Google meldt op Reddit dat warmteproductie tijdens het gebruik van de Chromecast Ultra normaal is. Daarnaast stelt het bedrijf dat het heeft geverifieerd dat de Chromecast Ultra geen problemen heeft met oververhitting. "Het team heeft de hardware, diensten en games uitgebreid getest, inclusief tests met lange gebruiksessies van Stadia." Google geeft aan dat tijdens deze tests geen problemen aan het licht zijn gekomen.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

22-11-2019 • 09:57

93

Submitter: Fonsz

Reacties (93)

93
92
57
3
0
24
Wijzig sortering
Mijn Ultra is nu op 2 televisies al uitgevallen. Beide zijn 4K. Ik krijg mijn Ultra echter niet meer aan de praat op beide tv's. Beeld blijft zwart en flikkert af en toe.
Waarschijnlijk oververhit en dood. Kunnen ook slechte solderingen zijn die door de hitte zijn beschadigd. Zie bijvoorbeeld de Nexus 5 en de Nexus 5X.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:52]

Rare is alleen dat die het wel tijdelijk opnieuw doet op elk nieuw scherm. Net even getest op m'n monitor en daar doet hij het weer (vraag is alleen voor hoelang) :P
Al wel geprobeerd of de HDMI poort het nog doet op die tv's?

Voordat je straks van alle tv's die je kunt vinden de HDMI poort beschadigt.
Had ik inderdaad getest alvorens ik verder ging, werken gelukkig nog x)
het kan best zijn dat in koude toestand de soldering contact maakt, maar na opwarmen het contact verliest, recent tegengekomen met een relais op een printplaat die de contactor van een pomp moest aansturen. Die viel steeds tegen het eind van de werkdag uit.. soldering gekraakt.
Een PS4 heeft een beveiliging waardoor ie zichzelf uitschakeld. Ik denk dat die Chromecast niet gemaakt is als game console 8)7
Een Amazon fire tv stick schakelt zichzelf ook uit om oververhitting tegen te gaan... Een chromecast kan dat ook...
De Chromecast Ultra wordt gewoon heet. (zelfs in standby)
Zelfs beschreven in hun informatie
https://support.google.com/chromecast/answer/4541589?hl=en
Chromecast Ultra may get hot to the touch; this is normal. Unplug the power cable and let it cool before removing it from your television.
https://support.google.co...FQG4AeoHCFS-OZw/?hl=en-GB
https://old.reddit.com/r/..._sink_for_my_overheating/

Zelf eentje en inderdaad, met momenten gewoon te warm om zelf vast te houden. (gewoon streaming)
Het lijkt me voor de levensduur van zo'n ding nou niet echt bevorderlijk. Ik heb ook genoeg adapters gehad die gloeiend heet werden, maar dat ging puur om de toevoer en niet om het apparaat dat het uiteindelijke werk deed.

Ik ben geen kenner, maar kijk ik naar het ontwerp van andere streamers, dan kiezen ze daar niet voor niets een normale (compacte) case i.p.v. een ronde behuizing waarbij alles weg op elkaar is geplakt. Daarmee voorkom je ook dat deze rechtstreeks achter de TV wordt gehangen of tussen wordt geklemd.

Het is wel jammer dat er zoveel opstart problemen zijn (vluchtig review van gisteren doorgelezen), soms denk ik weleens van blijf gewoon eerlijk tegen de consument wat ze kunnen verwachten en wat niet. Heel veel netwerken zijn er nog niet klaar voor, zoals ik streamen van games onderweg nog niet zie gebeuren. Maar misschien moet je wel om uiteindelijk je spul verkocht te krijgen. :+

[Reactie gewijzigd door HollowGamer op 22 juli 2024 18:52]

Op zich niet raar dat hij met streaming en stadia even warm wordt. Stadia is immers niet meer dan een stream met een baar bits extra upload voor de commando's die je geeft.
Niet dus, want de Stadia controller maakt zelf verbinding met het internet en loopt niet langs de Chromecast. It's a feature!

... tenzij je een andere controller gebruikt. Dan wel natuurlijk :)
En dat is dan weer niet mogelijk. CC werkt alleen icm een Stadia controller. ;)
Nee - De stadia controller werkt met Stadia en niet je chromecast ;)
Om op Stadia te gamen via een Chromecast heb je een Stadia controller nodig. ;)
Zou toch opletten die hdmi plug zet zeker en hoop warmte over op de poort van tv die daar zeker niet voor geschikt is.
Iets die zo warm word dat vasthouden niet lukt zou toch niet in mijne tv pluggen!
Dus eigenlijk zegt Google dat hun gebruikers liegen? Dat belooft wat.
Nee ze zeggen dat het niet voor zou mogen komen. Neemt niet weg dat je een defect model kan hebben.
Of problemen uit de omgeving, dat de chromecast niet genoeg kan afkoelen door de hitte van een groot plasmascherm bijv.? veel mensen moffelen dat ding achter 't scherm weg.

Misschien daar slecht getest?

Allemaal speculaas uiteraard.

[Reactie gewijzigd door Gopher op 22 juli 2024 18:52]

Dat is ook wel waar hij voor gemaakt is. De HDMI-stekker is nota bene magnetisch, zodat als je die in een haakse aansluiting steekt, de Chromecast mooi op die plek achteraan de TV blijft hangen. Lijkt me dus geen abnormaal gebruik in die situatie.
Heb zelf ook een defecte normale Chromecast gehad. Ding werd ook heet en binnen 1 week na aanschaf deed 'ie gewoon niks meer.
Kan me voorstellen dat bij een krachtigere versie dit soort problemen wel onstaan.
Mijn Ultra ging drie maanden van gebruik mee (niet eens intensief). Alle modellen voorheen (3+ jaar) hadden echten geen issues; werken nog steeds aan de mensen die ik ze gegeven heb.

Weet niet welke mogelijke oorzaak ik hieruit moet halen, behalve dat die Ultra krengen idd warm worden. Zelfde idle zijn ze al best warm.
Ze zeggen dat zij andere dingen hebben ervaren tijdens hun tests, en dat dit dus waarschijnlijk uitzonderlijke gevallen zijn.
Nou zit je op Reddit natuurlijk wel op de beste plek om de uitzonderingsgevallen tegen te komen, maar dat maakt niet dat dit het begin kan zijn van een groot probleem. Dat ding is nog geen week uit, en nu al problemen? Wat zal er met de gemiddelde gebruiker gebeuren na een aantal weken?
Vergeet niet dat er ook veel producten uitkomen waar gebruikers geen significante problemen mee hebben. Tevens zal niet iedereen klagen op social media. Als er dus wel geklaagd wordt, dan is er vaak ook wat aan de hand.

Als meer onafhankelijke gebruikers met hetzelfde probleem komen... Dan heeft de fabrikant een probleem.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:52]

ik had hetzelfde probleem ook al een jaar geleden op de normale chromecast met zelfde design als de ultra. geloof 2018 model. ook bloedje heet viel constant uit tijdens Netflix stream. Ik denk niet dat dit een probleem van stadia An zich is.
Heb ik hier ook met een gewone CC V2 gehad. Al weet ik niet of het aan overhitting lag.

Maar inderdaad denk ik ook niet dat het aan Stadia ligt. Ik kan mij zo voorstellen dat er bij de release van Stadia flink wat meer Chromecasts zijn verkocht en er dus meer storingen zijn in absolute aantallen, maar in verhouding niets meer dan voorheen.
En als er in verhouding ook meer storingen zijn, hoop ik niet dat dat het gevolg is van een versneld productieproces om aan de vraag te voldoen of gebruik van goedkopere componenten/materialen.
Dat ding is nog geen week uit, en nu al problemen?
Dat "ding" is al drie jaar lang op de markt... en ook het feit dat hij heet kan worden is geen fenomeen van de laatste tijd.
Komt nog bovenop dat de Stadia gebruikersgroep redelijk klein is en de gebruikers uit die groep die via Chromecast speelt ook weer een subgroep is.
Nee ze zeggen dat ze niet hetzelfde ervaren...
Het valt een beetje uit elkaar dat Stadia.
Maar goed, tegenwoordig gaat alles live als een pre-alpha.
Ja, en de grap is dat ze ook nog eens betalende testers hebben, geen betaalde testers maar betalende testers :-)
U bent geen beta tester u bent een FOUNDER 8-)
Ik heb er momenteel toch geen klagen van...
Stadia werkt zoals google het mij beloofd had !
Ik heb dan wel een dag op een code moeten wachten, alles werkt vlot...
Dit heeft eigenlijk niet echt iets met stadia te maken, maar eerder met de Chromecast Ultra. Zoals gebruikers op reddit melden gebeurde dit ook al met Netflix.
@Ramon Of dat Google zijn Chromecasts getest heeft terwijl ze niet tussen TV en muur gepropt zaten terwijl de ventilators van de plasmaTV de Chromecast nog eens extra verhitten en de powersupply in een hete TV-kast samen met de versterker zit.

[Reactie gewijzigd door M2M op 22 juli 2024 18:52]

Een gemiddelde chromecast gebruiker gaat hier inderdaad geen rekening mee houden. :+

Stom ding, hij moet het gewoon doen.
Waarom zou je daar ook rekening mee houden? Dat een typische use-case voor zo'n ding. Als die daar niet tegen kan, vind ik dat gewoon een ontwerpfout.

Bij een auto mag je er ook vanuit gaan dat als je over een drempel rijdt, de bumper er niet meteen vanaf valt...
Als je normaal over een drempel rijdt wel ja, ga je er met 120 overheen dan heb je toch een probleem denk ik.
Is de Stadia die "120" in jouw voorbeeld?
Mijn oude Shield TV doet iets soortgelijks met Steam Link (ook op 2160p @ 60 hz). Die zit ook tussen TV en muur gepropt in een 'onzichtbare' installatie. Van dat ding gaat de ventilator niet eens draaien.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 22 juli 2024 18:52]

Dat ze bij testen geen problemen hadden is wel wat slecht dan, maar ik lees nergens wat ze er nu aan willen doen
De stekker eruit trekken en early adopters veel plezier wensen met hun controller als aandenken?

Dat is immers zo'n beetje de modus operandi bij Google..
Dat komt over een jaar pas, wanneer er toch niet zoveel mensen Stadia gaan gebruiken als verwacht :).
Goh, ik vermoed dat de gratis versie best wel wat volk gaat trekken hoor.

Ik stel me ook dingen voor als E3 demos. Hoef je daar niet meer in de rij te gaan staan, gewoon speelbaar via Stadia voor iedereen.

Of op telefoons, al die F2P rommel met microtransactions en lootboxes. Nu met geweldige graphics!
Ik heb zelf al een langere tijd een Chromecast Ultra. Mij valt het ook op dat deze na een tijdje streamen(Netflix / Plex) behoorlijk heet kan worden. Dus dit verbaast mij niets...
Idem hier. Het is toch een vrij klein en passief gekoeld ding wat achter een (bij mij warme plek) achter de TV hangt en toch nog vrij veel moet doen. Hier is ie ook al meerdere keren uitgevallen terwijl ik een stream aan het kijken was en kan bevestigen dat ze zeer warm/heet kunnen worden. In 2015 waren er al mensen nadachten over actieve koeling omdat de chromecasts te heet werden.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 22 juli 2024 18:52]

Het is toch wel vragen om problemen als een chromecast zo warm wordt aan de buitenkant dat je deze niet eens kan vasthouden. Ik schat dat de buitenkant dan meer dan 50°C wordt. Dat betekent dat de SOC binnenin toch wel boven de 80°C kan komen en dat is vragen om problemen. Ik zag deze hack met een koellichaam en externe wifi antenne: https://youtu.be/7NsWumVkTrc

Google zou er goed aan doen om een wat betere (en iets duurdere) versie van de chromecast uit te brengen die deze problemen oplost.
En dat de mensen met een chromecast ultra deze dan ook kosteloos zou kunnen omruilen..
"Gebruikers melden problemen"

Google zegt zich niet te herkennen in deze problemen.

What the hell Google, waarom je kop zover in het zand steken?

Deze launch is compleet gefaald en Google had de hardware niet klaar staan voor dit project. Zo simpel is het.
"Deze launch is compleet gefaald en Google had de hardware niet klaar staan voor dit project. Zo simpel is het."

Wat een onzin. Ik en vele andere FE-gebruikers zijn gewoon lekker aan het gamen met Stadia, grofweg maximaal 2 dagen na de wereldwijde launch.

Uiteraard missen er nog wat features (waarvan aangekondigd is dat ze later worden uitgerold) en zijn er zeker zaken die nog beter moeten worden, maar het is echt niet de dumpsterfire die de negatieve berichtgeving je doet geloven. "De launch is compleet gefaald" is nogal een overstatement.

Het blijft krankzinnig dat ik zonder console Destiny 2 op m'n TV aan het spelen ben. Ben opgegroeid met Tetris dus het heeft allemaal een nogal futuristisch karakter. Ik weet dat er al langer werkende streamingalternatieven voor games zijn, maar dit is de eerste die ik ervaar.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 22 juli 2024 18:52]

Kijk deze video even en zie de massale problemen die mensen ervaren met de Google Stadia.

https://www.youtube.com/watch?v=uCIkpOcMTXI

En je geeft in je bericht aan dat het een "goeie" ervaring is, wellicht is dit zo voor jou, maar voor honderden cq. duizenden mensen is dit absoluut niet zo. Kijk alleen al naar het enorme gedeelte aan mensen die hun console wel ontvangen hebben maar hun code's niet. TWEE DAGEN NA LAUNCH.

Conclusie, Fanboys zullen alles doen om hun aankoop te verdedigen. De graphics downscaling, de gefaalde launch en nu als "Cherry on top" de oververhittings problemen. Seethe.

Edit: krijg ik hier serieus een downvote op? Ik wordt gemodereerd op feiten? Gotta love it.

[Reactie gewijzigd door Dubstomper op 22 juli 2024 18:52]

Ieder z'n mening, fair enough, maar ik wil in aanvulling op alle negatieve berichtgeving ook een positief geluid laten horen.

Ik hoef m'n aankoop niet te verdedigen. Ben geen fanboy. Heb een Switch en een (vooruit, ietwat verouderde) game-PC, had vroeger Xbox en vind PS ook vet.

Edit: ik zou je maar niet te druk maken om de moderatie (mijn comment heeft ook een aantal -1's). Deze wordt, zeker als er duidelijk twee kampen zijn, veelal misbruikt om 'mee eens' of 'niet mee eens' aan te geven.

[Reactie gewijzigd door Tuktop op 22 juli 2024 18:52]

Niet iedereen zal dezelfde problemen ervaren of zich eraan ergeren.

Mijn founders edition en code werden 1 dag na de launch netjes bezorgd. Mijn chromecast ultra is nog niet oververhit geweest terwijl ik ook op 4k en HDR stream. De eerste launch was wel waardeloos, alles stotterde zelfs op 720P terwijl ik gewoon op LAN aangesloten was. Ik probeerde het later diezelfde avond weer en heb verder geen problemen meer gehad en kan moeiteloos spelen op 4K HDR.

Als iemand die primair een nintendo gamer is en pas sinds 2 jaar een (midrange) game pc heeft erger ik me niet aan de graphics, sterker nog dit is m'n eerste 4K game ervaring en ook de eerste keer dat ik de HDr van mn TV gebruik. Het feit dat ik letterlijk seconden na aankoop kan gamen is waanzinnig, en als Pro memeber krijg je ook nog best wat kortingen (iets wat ik op launch niet verwachte)

Kortom, Nier zeuren als je het zelf niet ervaren hebt. Probeer in 2020 de gratis versie en is het dan nog steeds niet "af" dan heb je alle recht om mij en alle andere founders persoonlijk uit te komen lachen.
Negatieve reviews worden nou eerder gemaakt dan positieve.. Ellende vinden we namelijk prachtig, want zo zijn wij als mens nou een keer (kijk maar eens naar het journaal.. 98% van de tijd gaat het om ellende).

Dat er opstartproblemen zijn weet iedereen van te voren voordat je zo'n dienst gaat aanschaffen.

Dat de chromecast ultra heet wordt, google zal dat echt wel getest hebben. De vraag is hoe heeft de gebruiker dat ding gemonteerd... Misschien hebben ze hem wel in het doosje gelaten!
Ach, dit is altijd de standaard eerste reactie van grote bedrijven. Eerst ontkennen, na duizenden klachten zeggen dat er misschien iets aan de hand is en dan na een paar weken wanneer iedereen het alweer vergeten is een oplossing bieden.
De reactie van Google "we hebben het vooraf getest en niets gevonden" wil niet betekenen dat ze hun kop in het zand steken.

Als iemand een melding maakt, heb jij liever dat ze nog enkele weken wachten tot ze het zelf getest hebben, om een reactie te krijgen.

Gebruiker maakt melding, Google geeft een antwoord. Nu gaan ze het onderzoeken.
Integendeel, zou het veel slechter vinden, mocht google nu komen met het antwoord "tja, eigenlijk wisten we dit van tijdens de tests maar we weten niet hoe we het moeten oplossen"
Wat jij zegt klopt inderdaad maar is een erg mooie manier van ingaan op het verkeerde punt.

Deze quote "Daarnaast stelt het bedrijf dat het heeft geverifieerd dat de Chromecast Ultra geen problemen heeft met oververhitting."
Slaat toch wat meer op mijn reactie :)
Totaal offtopic over de chromecast, maar wel over google.

Bij google doen ze dat vaker en ze doen er niets aan! Prio 1. Zowat een jaar verder
https://issuetracker.google.com/issues/124412355

pixel 3 call issues <<< google dat maar eens, het internet staat vol klachten.

Ik ben inmiddels 2 nieuwe pixel 3 telefoons verder het probleem blijft. Behalve als ik van T-Mobile naar KPN wissel dan is het probleem opgelost (geen idee wat het probleem/oplossing in andere landen is die klagen ook). Maar goed ik zit nog even aan een T-Mobile contract en KPN is prijzig. Tot die tijd ramp met bellen.
Dit is 100% waar, zelf heb ik ooit een Google Nexus 6p gehad. Een telefoon die riddled was met bootloop en batterij problemen. (Erg jammer want het toestel zelf was geweldig). Wanneer je google of Huawei belde kreeg je een idioot antwoord. Pas na de Class Action law suit in Amerika heeft iedereen in Amerika zijn geld terug gekregen of een vervangend Pixel toestel mogen ontvangen, Europa mag stikken :)
Dit lijkt niet echt met Stadia te maken te hebben, maar eerder met de Chromecast Ultra. Als je goed zoekt zie je dat sommige mensen maanden geleden al oververhitte Chromecast Ultra's melden.
Goed nieuws: die controllers ga je over een paar maanden gratis bij aankoop van een pak wasmiddel erbij krijgen.

Het heeft NVidia meer dan 5 jaar gekost om hun streaming dienst op het huidige niveau te krijgen. Google is qua aanbod en dienst nu waar NV startte in 2014. ( ik ben sinds 2014 beta tester van de streaming dienst van NV )

NV is nog steeds de scherpe performance randjes eraf aan het vijlen en heeft bijv. Steam nu geintegreerd in het platform. Daar is Google nog niet eens in de buurt. Maar is al wel live.... 1 + 1 = 0

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.