Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Destiny 2 draait bij Google Stadia Pro in 1080p en wordt opgeschaald naar 4k

Googles betaalde streamingdienst Stadia Pro rendert niet alle games in 4k-resolutie. Zo geeft Bungie toe dat Destiny 2 in 1080p wordt gerenderd met Medium-settings en wordt opgeschaald naar 4k. Ook andere games draaien niet in native 4k.

De 4k-versie van Destiny 2 wordt op Stadia Pro gerenderd in 1080p met 60fps, waarna de game wordt gestreamd in upscaled 4k, meldt Digital Foundry. De game is volgens de site duidelijk waziger dan de Xbox One X-versie van het spel. De consoleversie werkt overigens op 30fps. The Verge meldt dat Google in eerste instantie aangaf dat Stadia een Destiny 2-build met 'de hoogst mogelijke resolutie' gebruikte, maar Bungie bevestigt tegenover de site dat de game inderdaad in 1080p wordt gerenderd, waarna de resolutie kunstmatig wordt opgehoogd naar 4k. De grafische instellingen van Destiny 2 zijn op Stadia bovendien vergelijkbaar met de Medium-preset op pc, vertelt Bungie.

Red Dead Redemption 2 wordt volgens Digital Foundry gerenderd in 1440p. Via de Chromecast Ultra wordt de framerate vervolgens vastgezet op 30fps. In Google Chrome op een computer draait de game in 1080p op een onstabiele framerate van 60fps. Voorlopig is 4k-weergave nog niet ondersteund in de browserversie van Stadia.

Bij Shadow of the Tomb Raider kunnen spelers kiezen voor een 'quality mode', waarbij de game daadwerkelijk in 4k gerenderd wordt met een framerate van 30fps. Overigens merkt The Verge op dat de beeldkwaliteit hiervan lager is dan die van de pc-versie. Een 'performance mode' met 60fps is ook beschikbaar, maar het is onduidelijk op welke resolutie de game in deze modus wordt gerenderd.

Google Stadia is sinds dinsdag beschikbaar in Nederland en België. Bij release wordt de 4k-resolutie alleen ondersteund via de Chromecast Ultra. 4k-ondersteuning voor pc wordt volgens Google ergens 'in 2020' toegevoegd aan de dienst.

Stadia is gratis te gebruiken met een maximale resolutie van 1920x1080 pixels en framerate tot 60fps. Games moeten los aangeschaft worden via de dienst. Gebruikers van Stadia Pro krijgen voor tien euro per maand ondersteuning voor 4k, 60fps, hdr en 5.1 audio. Uit de eerste bevindingen blijkt dat de 4k-resolutie in ieder geval niet bij alle games wordt gehaald. Google geeft zelf geen details over de instellingen die de games gebruiken op de Google-servers.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

19-11-2019 • 15:50

140 Linkedin Google+

Reacties (140)

Wijzig sortering
input lag, fps limits, upscaling....voor mij is dit nog lang geen product wat geschikt is voor shooters
Sowieso is de boel nogal soft qua looks. Als je op Digital Foundry kijkt naar de vergelijking met de Xbox One X ziet het er beduidend minder scherp uit voor vrijwel alle spellen.

De compressie is ook een belangrijke factor.

Maar zoals de Eurogamer correct aangeeft, who is this for?

Als Microsoft straks met XCloud komt met gamepass, wat bied Stadia dan? Een dienst waar bij je spellen moet kopen om ze te kunnen spelen vs. een dienst die Netflix for games is?

Ik vind de launch nogal een puinhoop. Veel beloofd, maar de realiteit blijkt dat ze de hardware nauwelijks kunnen leveren, 4K niets voorsteld, de inputlag duidelijk hoger dan de Xbox en merkbaar volgens Eurogamer.

Lijkt als of de afdeling marketing de developers weers eens het leven zuur gemaakt heeft. Van alles beloven en dan roepen maak het maar.
Ik begrijp ook echt niet waarom Google dit niet als een Netflix voor games in de markt heeft gezet. Zoals je zelf ook al aangeeft, Xbox is hiermee zoveel verder en het is niet eens op de markt. Ook de prijzen die Google voor hun games vraagt laat aan mij zien dat dit systeem weinig kans van slagen heeft.

Het idee is leuk, al vind ik het zelf niet aantrekkelijk, maar de uitwerking is mager en voor welke doelgroep?
Gelukkig heeft google een lange historie van het lang ontwikkelen en ondersteunen van producten die steeds beter worden.
Je zegt dat toch voor te lachen ?Historie van het lang ontwikkelen en ondersteunen:
https://killedbygoogle.com/
Sarcasme, weet je wel....
Heel simpel; thuis met steam link kan je beeld intern streamen naar tv, daar merk ik al lichte input vertraging; gooi je dat over het internet heen, wordt die vertraagd nog groter maw werkt thuis semi ok, via het www kan het niets worden
Wie ook cloudgaming aanlevert je hebt zo wie zo met het volgende te maken:

1) delay versturen movement naar cloud
2) renderen van output video naar h264/h265. Bij compressie bereken je de output vaak over meerdere frames. Daarnaast kost het uitvoeren van compressie tijd.
3) het verzenden van beeld naar gamer
4) eventuele buffer die zorgt dat er zo min mogelijk jitter is. Dus voor constante flow zorgt

Dus cloud, kan bij compressie en beperkte bandbreedte nooit de ervaring leveren van het spelen van de game lokaal. Of MS, Google of Amazon dat nou beloofd

Bij 1 en 3 zorgt glasvezel voor minste lag.

[Reactie gewijzigd door gepebril op 19 november 2019 18:54]

Voor mij persoonlijk geldt dat trouwens voor iedere console.
Ik zie Stadia toch echt nog als een console vervanger en niet zozeer als vervanging/uitbreiding van de game pc. Dat anderen daar anders over denken mag natuurlijk. €10 per maand is wel toegankelijker dan in één keer een paar honderd euro voor een grafische kaart of console. Toch ben ik vooral heel benieuwd of Stadia bekend genoeg is en of mensen Stadia in het aankoop proces ook gaan overwegen/vinden. En dan heb ik het niet over de Tweakers doelgroep, maar de (grote groep) mensen die de MediaMarkt inlopen om 'die nieuwe' te kopen.
het zal nooit een console vervanger worden , de meeste kopen de console voor bepaalde exclusives die zullen never op een stadia gereleased worden, dus stadia is een extra optie ipv een vervanger.
Nooit is heel lang. Ik denk niet dat de grootste groep console gamers alleen een console hebben gekocht voor de exclusives. Denk aan prijs, gemak, gewenning en voor een hele grote groep belangrijk; wat hebben mijn vrienden / collega's.
betwijfel het denk dat de consoles hun playerbase allang hebben en houden stadia zou het gemak hebben verder zie ik weinig voordelen

stadia heeft een boel te fixen voor het gemak van een console overtreft.

heb uurtje stream gekeken van PU met stadia ik heb meer nadelen gezien nog dan voordelen..

ik zeg niet dat stadia niet leuk kan worden alleen alles wat ze belooft hebben is nog verre van aanwezig.

even naar menu van stadia onder het spelen betekend het spel opnieuw moeten opstarten.. simpele dingen die gewoon hadden moeten werken
Daar zijn we het zeker met elkaar eens. Ik heb dezelfde stream gekeken en Google heeft de zaken nog niet op orde. Dat is wel het minimaal noodzakelijke, mochten ze consumenten over willen halen om de next-gen console niet in huis te halen, maar voor Stadia te gaan.

Stadia heeft alleen wel het voordeel dat ze eerder zijn en dus de komende maanden kunnen werken aan stabiliteit en vooral het aanbod van games. Het kan een stuk betaalbaarder zijn, maar als de service niet het gewenste resultaat kan leveren, dan kiezen mensen sowieso voor wat ze al kennen.
Mijn hoop was dat het ook de pc kon vervangen en je steeds up-to-date blijft qua hw settings, maar niks is minder waar.... helaas
Alleen presteerd het qua looks ook minder dan de huidige consoles. Voordeel daarbij is bij de consoles dat jij je games en hardware wel zelf bezit.

Veel mensen zullen het inderdaad niet zien, maa rzij zullen ook sneller tegen zaken als connectie problemen aan lopen omdat zij niet d edoelgroep zijn dat in solid netwerken investeren dat de optimale verbindigs omgeving weten te creeeren voor een oplossing als deze. Dus zal de ervaring dan nogsteeds goed genoeg zijn?
Je bezit je games wel zelf, maar een flink deel doet toch weinig meer als na een paar jaar de relevante servers worden gesloten die nosig waren voor multiplay etc.
De game kan je nooit draaien zonder de stadia services. Zodra google de stekker eruit trekt zijn ze weg. Zepfs steak zegt in hun situatie een plan B te hebben.
Afaik heeft men zich op Europees niveau hierover al uitgesproken dat een digitale aankoop wel degelijk onder jouw bezit valt.
Ook niet voor spellen als Mario denk ik zo.
Valt wel mee. De eerste God of War-games gespeeld via PlayStation Now en dat was prima te doen.
Ja maar dat is geen Stadia.
Laat straks eens massaal een flink deel van de gamers streamen en kijk dan eens.

PlayStation Now wordt nauwelijks gebruikt (relatief gezien) en is dus ook makkelijker te streamen en de ervaring beter is.
input lag, fps limits, upscaling....voor mij is dit nog lang geen product wat geschikt is voor shooters
Ik vraag me sowieso af of streaming uberhaupt op dat punt gaat komen dat het DE oplossing is voor die highest end ervaring op low end hardware.

Consoles hebben doorgaans te maken met dat negatieve sentiment dat ze 'achterlopen' op PC.
Streaming werd eerst (Onlive) geoppeerd als DE oplossing om high end PC settings aan te bieden op goedkope hardware.

Maar.... Wanneer gaat Stadia of Xcloud dan de komende generatie Consoles voorbij?
Want zelfs tov de huidige generatie consoles (PS4pro en X One X) is Stadia nog niet zo baanbrekend in termen van een visual powerhouse.

En als ik me niet vergis heeft Phil Spencer al laten doorschemeren dat Scarlett de higher end ervaring gaat bieden dan Xcloud. Wat doet vermoeden dat die hele streaming propositie veel meer naar een convenience ervaring gaat dan die spec race met de beste van de beste visuals. Ik denk ook dat in die eerste groep veel meer geld te verdienen is, maar dat terzijde.
Ik denk dat voor iedereen die gaming als serieuze hobby heeft gewoon een console of PC zal kopen.
Vindt het wel kwalijk, dat er simpelweg 4k is belooft door Google voor betalende abonnees, en dat ze dit dan toch in lagere kwaliteit renderen en ook niet eens op max settings.

Belooft al veel dit als er veel betalende mensen zulke acties ondernomen worden, wil niet weten wat ze gaan doen met de streams voor gratis abonnees.
technisch gezien hebben ze het niet beloofd ookal ben ik het met je eens!

Ze garanderen tot 60fps en tot 4K afhankelijk van de maker van de game. In dit geval kiest bungie ervoor om het niet in 4K aan te leveren.
Dan nog mag je er van uit gaan dat ze het spel op maximale beschikbare settings renderen en dan pas gaan opschalen. Niet dat ze het op medium settings gaan renderen. Als ik medium graphics wil koop ik wel een pc van 5 jaar oud, dan heb ik de kosten van stadia er in een jaar uit -_-
Nee we willen ervan uitgaan, we hadden eigenlijk geen flauw idee wat ons te wachten stond.
Ik heb op dit moment een pc welke destiny 2 makkelijk aan kan en wellicht iets beters laat zien dat stadia op dit moment. Ik had eigenlijk met stadia een alternatief voor het upgraden van m`n pc bedacht , vooralsnog lijkt het erop dat ik alsnog moet upgraden, maar ik laat ik me graag verassen.
https://mobile.twitter.co...google-stadia-4k-60fps%2F

Nu zullen ze vast gaan zeggen dat hij alsnog 4k verstuurd wordt. Maar ja je kan een 3ds game die op Youtube staat ook niet ineens 4k noemen.
Mwah, Bungie zal dit probleemloos in 4k willen aanleveren, maar de Google Stadia servers kunnen dat niet aan. En dan is Destiny 2 nog niet het zwaarste spel wat Stadia levert. Heel verrassend is het natuurlijk niet met Vega 56s die renderen, en dan moet alles nog worden doorgestuurd. Maar tegelijk is het natuurlijk gewoon een leugen van Google. Juridisch hebben ze het vast dichtgetimmerd hoor, maar ze hebben het wel gecommuniceerd op een manier dat het voor iedereen leek alsof je echt 4k 60fps zou krijgen. En als je toch gaat upscalen, stuur het dan gewoon in 1080p door en laat mijn TV het maar upscalen.

Alle vergelijkingen die ik heb zien langs komen van €10 per maand versus een game PC van €2000 die je nodig hebt voor betrouwbaar 4k 60fps zijn dus ook gewoon onjuist, dat is een oneerlijke vergelijking. Vergelijk die €10 per maand met een console, dan is het afhankelijk van exacte omstandigheden vergelijkbaar. (Wel of niet online pass, etc).

[Reactie gewijzigd door Sissors op 19 november 2019 16:16]

Wat ik me ook afvraag is hoe dat gaat met online gamen.
Ik dacht eerst dat Stadia gewoon een cloud-GamePC was dus je kon online spelen met mensen die een PC als platform hebben. Maar nu schijnt dit ook niet (of nog niet) het geval te zijn.
Als je dus een spel als Destiny koopt zijn er dus een minimaal aantal mensen online.

Ik denk zeker dat er een markt is voor game streaming maar het heeft nog even nodig. Het is natuurlijk perfect voor mensen die willen gamen on-the-cheap.
Het is natuurlijk perfect voor mensen die willen gamen on-the-cheap.
Als je weleens een spelletje speelt en de 1080p versie prima vindt, en dan is één of twee maanden pro neemt voor een nieuw spel, dan kan ik me daarin vinden ja. Maar permanent pro hebben lijkt al niet bijzonder interessant tov een Xbox One S bijvoorbeeld (€230), als Stadia niet significant betere beelden weet te tonen. Tenzij je echt zit te wachten op de extra's van Stadia, zoals seamless switchen van device (zodra dat daadwerkelijk werkt dan...).
Ik blijf het zeggen, dit is al heel lang mogelijk met aws

https://medium.com/@bmatc...amazon-s-ec2-83b178f47a34

Helemaal nu je ook zelfs je eigen games moet betalen :) of het 4K weet ik eigenlijk niet aangezien het al een wat ouder artikel is.

[Reactie gewijzigd door xelnaha op 19 november 2019 19:06]

Ik denk wel dat ze het kunnen, maar dat ze het simpelweg nog niet doen.
Geloof mij maar ik ben net zo teleurgesteld ik heb speciaal voor Stadia een gigantische 4K gekocht en kom er nu achter dat ik 1080p geupscaled op m`n scherm krijg... tuurlijk uitermate teleurstellend! (En wellicht was ik wat goedgelovig)

Maar ik ben ervan overtuigd dat ze het wel kunnen!
Met hun huidige hardware gaan ze dat niet redden. Die is voor veel games nauwelijks in staat 4k in medium settings op 60k te draaien. Maar ze krijgen ook nog een behoorlijke overhead met hun toch wel zeer imposante compressie techniek.
Die "1 gpu per user" belofte trek ik ook sterk in twijfel.
Zij hebben aangegeven games te draaien op de hoogste settings in vergelijking met de PC versies en gaven hierbij aan daar maar liefst 10tflops per instance aan te dedicaten. Maar uiteindelijk Is het resultaat is het een versie op 1080P met medium settings en een gelockte field of view (Vergelijkbaar met de PS4 versie). In perspectief, een Geforce 2060 doet dik 90fps op Ultra settings in 1440P 95graden field of view, oftewel heb je nog speelruimte over met nog wat tweaks om 4K te bereiken met een locked 60fps.

Met Stadia krijg je meer base level PS4 graphics en performance wat volgend jaar al flink outdated zal zijn.
Eens, maar zoals ik al probeer te zeggen het is een clustered omgeving dus ik verwacht meer dan genoeg power te hebben om het op 4K op m`n scherm te toveren, echter zoals het nu is heeft het compleet geen meerwaarde tov een ps4 o.i.d
Realtime rendering zonder input lag doe je niet in een cluster. Bovendien zou dit de implicatie bieden dat Google meer dan 1 server per user nodig heeft. Nogal inefficient :)
Als jouw beredenering klopt zou ik nooit in staat zijn om 10.3 teraflops te krijgen met m`n "single" vega kaart...

Ik ben ervan overtuigd dat de games gestreamed worden middels "insert random hypervisor" en clustered resources

[Reactie gewijzigd door Lienuks op 20 november 2019 00:35]

Misschien moeten we oppassen om op basis van een handjevol spellen gelijk conclusies te trekken. Het is voor ons lastig te achterhalen waarom Destiny 2 grafisch minder oogt t.o.v. de pc-versie met vergelijkbare hardware.

Een aspect dat sowieso van invloed is op beeldkwaliteit is compressie maar los daar van kunnen er meer redenen zijn waarom de graphics zijn teruggeschroefd. Om maar iets te noemen (pure speculatie): Bungie weet op Stadia nog niet het maximale uit hun engine te halen omdat ze geen/weinig ervaring met Vulkan hebben. Een andere kan zijn dat de devtools voor Stadia simpelweg nog niet up-to-par zijn met die van Xbox/Playstation.

Als je naar de vergelijking van Tomb Raider kijkt in de review van Digital Foundry dan lijkt het verschil in beeldkwaliteit een stuk kleiner te zijn dan bij Destiny 2 of RDR 2. Mijn indruk is dat TR beter geoptimaliseerd is maar of dat werkelijk het geval is of waardoor dat komt zou ik niet kunnen zeggen.
Vond het verschil met Tomb Raider ook wel fors, andere sources benoemen daarbij dat het minder crisp oogt dan de Xbox one X versies en dan echt puur op in game settings en niet zozeer compression artifacts.
In dat geval beloven ze dus niets meer en niets minder dan iedere console/PC die een 4K capabele GPU heeft. Een Xbox One S doet ook tot 60 fps en tot 4K. En vrijwel alle GPU's kunnen tot 60fps en tot 4K ook wel op hun lijstje zetten. Zelfs een Geforce 950 kan daar nog dik overheen gaan. Er is zelfs vast wel een spel waarin je dat ook nog haalt.

Ze vragen er wel 10 euro extra voor, en dan is het ook nog het spel dat ze weg geven bij dat abbo.
Op dit moment op basis van de huidige reviews ben ik het helemaal met je eens, maar ik verwacht dat het zeker wel kunnen.
Kunnen idd wel, miischien zijn ze er wel achter gekomen dat het dan alleen niet meer rendable is.

Echter kun je de gpu bijna niet aan 2 machines toekennen als hij ultra 4k moet renderen.
maar dit wist iedereen toch?

er staat duidelijk up to... dus alles ertussen ook... en aangezien dat veel makkelijker te halen is ga je dat gewoon krijgen :)
Jammer... had hoop, maar duidelijk dat het tot nu toe 1 groot marketing verhaal is. Veel functies werken niet (nog niet) en het is dus totaal geen native 4K HDR. Dacht al, hoe gaat stadia games zoals metro en rdr2 op dit soort reso’s streamen, dat kan helemaal nog niet. Raak steeds meer teleurgesteld in stadia.... jammer
In principe kan het prima, zolang je downloadpijp groot genoeg is maakt het niet uit of 720 of 4k is, en juist omdat Google 'asynchrone' verbinding gebruikt (de chromecast en controller zijn apart verbonden met de server, dus je controller-input gaat niet via de chromecast, maar rechtstreeks naar Google servers).

En zijn 'stream a PC' diensten (zoals Shadow) die PC's tot volgens mij 1080's laat gaan, zelfs nog een upgrade komend met 2080's, die maken bridged verbindingen met usb (zodat je 'native' input krijgt).
Je moet even goed lezen waar ik teleurgesteld over ben en ook even nalezen welke belofte Google maakt als je stadia pro afneemt. Ik weet toevallig wat voor een pc je in elkaar moet schroeven wil je de 2 genoemde games in volle glorie op 4K en 60fps draaien. Dit gaat stadia dus helemaal niet leveren, zoals aangetoond door het onderzoek van Digital Foundry. Maw: veel bombarie en marketing kul ipv leveren wat beloofd is. Zat nog te twijfelen om de founders edition te preorderen, maar man wat ben ik blij dat niet te hebben gedaan
Sorry, maar ik heb geen idee waarom ik op jouw post reageerde :$ Bedoelde het dus niet naar jou (maar iemand anders hier ergens denk ik...).

Maar je hebt gelijk, al wist ik bij de release van RDR2 al vrijwel zeker dat zelfs met 'combined TFlops of both consoles' never nooit RDR2 4k/60fps zouden kunnen draaien.

Er is nu wat damage control gaande op twitter, dat ze zelfs Bungie moesten helpen met de game goed draaiend te krijgen op Linux, dat dus de performance veel verder omhoog kan op die hardware (het blijft een Vega56), maar dat het nog puur optimalisatie is voor Linux :P
In principe kan het prima, zolang je downloadpijp groot genoeg is maakt het niet uit of 720 of 4k is
Ze gebruiken Vega 56 GPU's en die trekken 4K 60FPS HDR niet in games als Metro en RDR2.
Helemaal mee eens, teleurstellend. Dat krijg je als je hoog van de toren blaast met je marketing maar de realiteit tegen valt....
Dacht in het begin nog dat ze een service in handen hadden die veel zou gaan betekenen.
Maar je moet de spellen ook aanschaffen apart, dat vergat ik steeds.

Zie het toch niet zo een vaart lopen helaas.
Had daar geen problemen mee gehad als het echt top 4K HDR zou zijn en dat de kwaliteit groeit door de tijd heen, maar dit is voor mij terug gaan in de tijd. Doet zo’n beetje het zelfde als mij pspro in de huis kamer.
nagaan dat tombraider op stadia 60 euro kost en die 22 euro kost op bol voor de ps4...
Nee, meer het idee van Xbox Live en Playstation Plus, waar je elke maand twee games krijgt. Bij GamePass krijg je toegang tot een hele waslijst aan games, maar bij Stadia krijg je momenteel alleen Destiny 2 met de vage belofte dat er nog meer spellen worden toegevoegd.
Ik zie op de Google site inderdaad ook alleen maar Destiny 2 vermeld, terwijl er eerst gerept werd over 22 games bij Launch date en nergens werd vermeld dat je daar weer apart voor moet betalen. Ik ben nu nog minder enthousiast.

Assassin’s Creed Odyssey
Attack on Titan: Final Battle 2
Destiny 2: The Collection (beschikbaar in Stadia Pro)
Farming Simulator 2019
Final Fantasy XV
Football Manager 2020
Grid 2019
Gylt
Just Dance 2020
Kine
Metro Exodus
Mortal Kombat 11
NBA 2K20
Rage 2
Rise of the Tomb Raider
Red Dead Redemption 2
Samurai Shodown (beschikbaar in Stadia Pro)
Shadow of the Tomb Raider
Thumper
Tomb Raider 2013
Trials Rising
Wolfenstein: Youngblood
Je wordt nog minder enthousiast als je de prijzen ziet voor die games, die op zo'n beetje elk ander platform al aanzienlijk goedkoper zijn (of worden met blackfriday), slechts een aantal zijn zo recent dat ze fullprice waard zijn, maar de rest is gewoon al een lange tijd uit dat je ze zoveel goedkoper voor een PS4/XBO kan krijgen.
Als je verschrikkelijke prijzen wilt zien dan moet je eens naar de Xbox store gaan. Diablo 3 met uitbreidingen is daar nog 70 of 80 euro.
En D3 is beschikbaar op Stadia? Ah ok.
Dat is niet waar, je krijgt elke maand een gratis game en dat is alles. Bij launch krijg je Destiny 2 en Samurai Showdown, voor de rest moet je gewoon betalen.
Ik zal gewoon met m`n eigen ogen oordelen over de functionaliteit maar het baart mij wel enigszins zorgen.
Ik ben er wel nog steeds van overtuigd dat dit de toekomst is, echter ben ik mij wel degelijk bewust dat wij de early adopters nog steeds beta testers zijn.

I
Soms komt de toekomst te vroeg (of zoals in dit geval gezien het gemiddeld internet van de gebruiker veel te vroeg)
Dat heb je mooi gezegd, en ik denk dat dit zeker voor het gros van de gebruikers de waarheid is.
Waarom kunnen beide niet gewoon naast elkaar bestaan?
Een simpele reden zou energie besparing kunnen zijn, is wel heel vergezocht wellicht maar die datacenters van google zijn uiterst energie effectief laat ik het zo zeggen.

Maar wat mij betreft zolang er altijd crossplay beschikbaar is, gewoon alle opties laten bestaan :)
Helaas is dat voor nu nog geen factor bij Stadia. Destiny 2 is niet eens crossplay met andere PC gebruikers. Dus je zit met een hele kleine spelersbasis opgescheept in D2 op Stadia.
Dat vind ik op dit moment ook een mega minpunt inderdaad, maar wat niet is kan nog komen uiteraard.
Yikes, Dat wist ik niet maar dat verpest ook direct de hele experience voor online games.
Heb Stadia redelijk lang verdedigd, maar met zulke prestaties moet ik helaas afhaken. 30fps? 1080p upscaling? Gatverdamme zeg.
Moet je hier bij aan sluiten. Het was mooi als het echt 4k 60fps was voor 10 euro p/m. Of 1080p 60 fps gratis. Maar dit is gewoon niet zoals afgesproken.

Gemiste kans. En google stadia is weer even van mijn lijstje.
voor een stuk idd klanten misleiding. Maar anderzijds dit komt wel goed over een paar jaar is dit evidentie.
Tuurlijk. Daarom zeg ik ook even van mijn lijstje. Mag hopen dat google het voor de launch van andere cloud diensten hebben opgelost. Anders gaan ze het niet reden.
Ze gaan het sowieso niet redden. Microsoft gaat rondjes om ze lopen met XCloud dat in alle opzichten beter is (Xbox als server, Gamepass, flinke back catalog, Mixer als YouTube alternatief etc.).

Dit is weer Google op zijn best.... over paar jaar op de Google graveyard.
Maar wat zal dat kosten?
-xbox live gold +
-xbox gamepass +
-xcloud
Dan zit je toch zo rond de 25,-p.m. of mis ik iets?
Xcloud gaat vermoedelijk gratis zijn binnen Gamepass. Sowieso kun je eigen Xbox als server gebruiken ook buitenshuis dus als je goede verbinding thuis hebt is dat lekker makkelijk.

Maar om hem terug te leggen: wat gaat Stadia kosten?

10 euro per maand + alle games kopen voor volle mep of i.i.g. hoge prijs gezien lock-in en geen open competitie.
Precies dit, wat een teleurstelling!
Mijn enthousiasme is nu wel gedaald zeg. 1080p op medium settings? Je betaalt toch voor 4K, of mogen ze upscaling technisch gezien ook 4K noemen?
upscaling naar 4k is juridisch gezien nog steeds 4k. Je krijgt immers een 4k stream aangeleverd.
Nergens heeft Google aangegeven dat de games 4K renderen.

En dat het er vervolgens niet scherp uit ziet.. dat had natuurlijk niemand aan zien komen bij een streaming dienst. Wel opvallend dat het nu mensen wel op valt, maar 4K bij Netflix zien ze niet van in dat het geen echte 4K is in mijn ogen (al is dat juridisch ook 4k, een UHD bluray draait rondjes om een netflix stream)
Daar heb je wel een goed punt. Wellicht hadden mensen - net zoals ik - er goede hoop in omdat Google zo'n gigantische capaciteit heeft, dat het er toch beter uit zou zien.
Een vager beeld bij TV voer is heel wat anders dan een vager beeld bij een game. TV kijk je redelijk passief en vaak op een wat grotere afstand waardoor de mindere kwaliteit al heel snel minder een probleem is dan bij een game waar die vierkante centimeter een stuk belangrijker wordt, gezien het een vijand of iets belangrijks kan zijn. Vrijwel geen enkele TV serie of film heeft een focus op zo'n klein stukje van je scherm oppervlakte en juist die kleinere details vallen vaak weg bij een waziger beeld/minder pixels.

[Reactie gewijzigd door batjes op 19 november 2019 17:49]

Juist die kleinere details maken 4K beeld 4K. Anders kun je net zo goed op 1080p uitzenden.
Ik zie het verschil niet. Bij een 4K UHD bluray zie ik mega verschillen tov de 4K versie op Netflix.
Netflix zet op 4k series (startrek) express extra ruis in beeld om alles onscherp te maken zodat de compressie minder opvalt.

Bij een game of film focus je altijd op een klein deel van het scherm. Daar is de aktie, daar is de focus. Dat verschilt echt niet. En gamen met Stadia doe je ook gewoon in de huiskamer op die 50" tv en daar zit je dan net zo ver van af als met tv kijken, net als met andere consoles. Ken maar weinig mensen die op 1 meter van de tv gaan zitten met gamen in de huiskamer. Dat is toch waar de Stadia ook op mikt. Concurrentie met de consoles (zeker waar ze hier vergelijking maken tussen het beeld van Stadia en Xbox One X).

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 19 november 2019 18:29]

Dat is best raar van netflix, ruis toevoegen om hun mindere bitrates teverdoezelen? bij digitale ruis word het juist zichtbaar want dat kost immers meer bitrate om dit goed op beeld telaten zien. dus extra ruis + lage bitrates is nog meer compressie blokjes zien.
ze beloven niet standaard 4k er staat duidelijk up to...

toen ik al dit gedoe weken geleden al aangaf kreeg ik een boel downvotes blij dat ik gelijk had ;)
Ben ik het toch niet mee eens. Er werd in de uitingen gesproken over 2 resoluties. De gratis 1080P of betaald 4K.
Verder heb ik niet een disclaimer kunnen vinden dat 4K onder andere voorwaarden wordt gerealiseerd
Daarom kon je niet redelijkerwijs weten dat 4K onder andere voorwaarden wordt geleverd, of hier van afwijken.
er staat vooral op stadia usa de precieze tekst

Stadia will be able to stream games up to 4K

dat woordje UP zegt voor mij al dat alles tot aan 4k gestreamd KAN worden , niks hoeft dus :) oogt voor mij gewoon marketing technisch een woordje met grote gevolgen.
Sony en Microsoft lachen zich rot. PSNow en XCloud zijn nog een betere deal beide sinds het gewoon subsciption based is en download en streamen van de games.
PS Now is 720p30 voor alle games.
Komt omdat het voornamelijk PS3 titels betreft voor zover ik weet?
Nee hoor ook nieuwere ps4 games. Zijn alleen 720p30fps over internet.
Dat is dan wel jammer, had daar wel iets meer van verwacht. Heb zelf alleen Geforce Now getest. Dat draaide vrij goed op de latency na. Maar dat zijn gewoon leterlijk systemen uitgerust met een Geforce GPU geloof ik. Je huurt dan leterlijk gewoon een PC.
Ze gaan voor PSNOW of hoe het in de future gaat heten samenwerken met microsoft dus ik neem wel aan dat we die specs verhoogt zullen zien worden.
Dat zal allemaal veranderen zodra de PS5 uit is. Zowel Microsoft als Sony zullen namelijk vast al bezig zijn hun datacenter hardware (gebaseerd op console hardware), upgraden naar Ryzen/Navi standaarden.
medium in 1080p :?

Mijn 3 jaar oud bakje dat toen 800 euro kostte draait Destiny 2 in 1080p in high quality met een strakke 60 fps. Ik was ervan overtuigd dat je bij Stadia krachtigere hardware ter beschikking kreeg.
Zeiden ze niet iets als 'being able to play your favorite games in the highest quality posible'.
Google Stadia is sinds dinsdag beschikbaar in Nederland en België
Als de mensen achter T.net beetje het topic hadden gevolgd, werd het al vrij snel duidelijk dat er een bijzonder groot deel van de 'kopers' helemaal nog niets hebben, en aangezien de activatiecode pas (digitaal) verstuurd wordt bij het verzenden van de controller/cast, heeft dus ook nog bijna niemand zelfs de activatiecode om überhaupt te spelen.
tja, bevestiging van de copy+paste cultuur soms binnen t.net
TheQuatering had ook al de negatieve Stadia lancering besproken

[Reactie gewijzigd door Tetraquark op 19 november 2019 16:28]


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Televisies

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True