Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Amazon kondigt gamestreamingdienst met Twitch-integratie volgend jaar aan'

Amazon zou volgend jaar een eigen gamestreamingdienst aankondigen die integratie krijgt met Twitch. De techgigant zou mensen in dienst nemen die komen van grote gamebedrijven, waaronder Microsoft, om de introductie van de nieuwe dienst in goede banen te leiden.

Amazon zoekt mensen voor een 'nieuw gaminginitiatief' binnen zijn Amazon Web Services-team. Dat blijkt uit een vacature van het bedrijf. Volgens bronnen van Cnet gaat het om een gamestreamingdienst met Twitch-integratie, die volgend jaar wordt aangekondigd. Het is niet duidelijk wanneer de presentatie zal plaatsvinden.

Begin dit jaar kwam er ook al informatie naar buiten over een komende gamestreamingdienst van Amazon. The Information wist toen te melden dat de dienst op zijn vroegst begin 2020 zou worden aangekondigd. Het is aannemelijk dat Amazon met zijn gamestreamingdienst wil concurreren met diensten als Google Stadia, Microsoft xCloud en PlayStation Now van Sony.

Twitch-integratie zou kunnen betekenen dat Amazon games via de software voor die dienst naar gebruikers gaat streamen. Wellicht wordt het ook mogelijk om vanuit een videostream op Twitch naar de game zelf over te schakelen. Google belooft dergelijke functionaliteit ook met Stadia en YouTube, maar dat werkt nog niet. Of de Amazon-dienst games zal bevatten of dat spelers die los moeten kopen, is nog niet duidelijk. Amazon heeft zelf geen uitspraken gedaan over de komst van de dienst.

Amazon nam Twitch in 2014 over. Op die site kunnen spelers videobeelden van games streamen. Gebruikers met een Twitch Prime-abonnement krijgen al maandelijks gratis games, maar die moeten worden geïnstalleerd om gespeeld te kunnen worden.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

21-11-2019 • 10:30

32 Linkedin

Reacties (32)

Wijzig sortering
Ik raad plaats van al die streamingdiensten shadow.tech aan, dit is gewoon je eigen hightech pc in de cloud met Windows erop steam en of origin erop en gaan
Er komen zo veel games uit die ik wel een keer zou willen uitproberen of in een paar uur uitgespeeld zijn. Een "Netflix voor games" dienst is in zo'n situatie ideaal. Dan kan ik zo nu en dan een tientje uitgeven om wat games (uit) te spelen.

Dat het een streaming dienst is maakt mij niet uit. Ik wil best de games downloaden en draaien op mijn eigen pc.
Disc kopen en weer verkopen, stadia vind ik een typisch geval wat binnenkort op killedbygoogle.com staat

[Reactie gewijzigd door juliank op 21 november 2019 13:03]

Dus jij zal een game op disc kopen, wachten op de postbode, de game (uit)spelen, en daarna verkopen met verlies. Hoe is dat makkelijker, of goedkoper, dan een maandje "Netflix voor games" nemen?
Dat kan ook op steam en andere platforms , bij minder dan 2 uur gespeeld en binnen 14 dagen kun je de game retourneren en je aankoopbedrag terugkrijgen
Dit, zeker met de uitbreidingen in Februari :)
Ik heb helemaal geen probleem met meer streamingsdiensten, als het maar niet de kant op gaat waar het met netflix etc. ook naar toe gaat. Ik wil gewoon al mijn spellen op dezelfde plek hebben, en ik wil ZEKER niet 10 euro per maand aan 5 verschillende diensten moeten betalen om alle nieuwe spellen te kunnen spelen.
Dat kan je sowieso wel vergeten, je hebt nu al Playstation en Xbox exclusives die dus enkel alleen met PSNow of GamePass te spelen zijn. Ook heeft Google Stadia als ik het goed heb gelezen op dit moment twee exclusive games. In de toekomst gaat dit natuurlijk alleen maar meer worden verwacht ik.

Helaas zijn exclusive games voor streamingdiensten juist een onderscheiding en selling point.
Hetzelfde als wat met de gameconsoles ziet, en inderdaad ook met streaming diensten als netflix, disney+ etc.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 21 november 2019 10:41]

Volgens mij zijn er bij de Xbox geen exclusives die alleen met GamePass te spelen zijn hoor. Je hebt met GamePass juist vaak gewoon al direct toegang tot een game, maar iedereen kan die game gewoon kopen (mogelijk paar dagen later).
Misschien heb ik het verkeerd verwoord, maar ik bedoel dat je sommige GamePass games niet op PSNow kan spelen en vice versa. Oftewel je kan nooit alle games op 1 enkele streamingdienst spelen.

Dat is ook waar MegaMGamer op doelt met zijn opmerking.

[Reactie gewijzigd door ReVision. op 21 november 2019 10:55]

Je hebt sowieso Win 10 / XBOX exclusives. Bijvoorbeeld Forza Horizon 4.

(EDIT: heb de reacties verkeerd gelezen, mijn reactie voegt niks toe :+ )

[Reactie gewijzigd door jasperscheper op 21 november 2019 10:45]

Hoewel ik niks ben tegengekomen dat je statement ontkracht, vind ik voor xbox exclusives enkel dat deze beschikbaar zijn voor gamepass, maar niet dat er gamepass exclusives zijn. (i.e. exclusief voor xbox, maar niet exclusief voor gamepass), als in je kan deze spelen door apart te kopen, of door gamepass te gebruiken.
Gewoon niet doen dan en je games blijven kopen, het enige waarmee je dat duidelijk maakt.
Ik kijk gewoon naar totale uitgaves en wat ik ervoor terug krijg. Er zijn bar weinig spellen waar ik €60,- voor over heb, en er zijn er ook maar weinig die ik per se in mijn glazen vitrine moet hebben staan.

Met streaming diensten kan ik vaak meer uren spenderen aan diverse spellen dan wanneer ik los zou kopen.
Dat kun je wel vergeten. Het is nogal naïeve gedachte. Ik word sowieso een beetje moe van dat gezever over de 'toekomst van gamen', want ik ben van mening dat ze prima naast elkaar kunnen bestaan. Het is in vergelijking met lokale hardware gewoon een inferieure techniek. Leuk als je af en toe een game wilt spelen, maar ik wil gewoon het beste van het beste en dat is zeker niet iets wat deze streamingdiensten mij gaan bieden.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 21 november 2019 11:06]

Ik raad u shadow.tech aan
Hoe ik het zelf ook doe is dat ik een maandje dit neem, en dan een maandje dat. En zo een beetje van alles mee pakt.
Ik heb bijvoorbeeld voor december mijn Netflix gestopt en Disney+ genomen. En deze maand heb ik Origin Acces Premiere om Jedi The Fallen Order te spelen, maar dat stop ik gewoon weer volgende maand.

Ik denk dat in praktijk weinig mensen al deze diensten zullen hebben.
Dat zou inderdaad eenzelfde versnippering opleveren maar persoonlijk hen ik mijn games liever zelf in bezit en op eigen platform . Games streamen begin ik niet aan
Het enige voordeel aan streamen is dat een game dan totaal niet te kopieren is . Maw alleen uitgevers en een extra man in the middle verdienen er beter aan, het is puur de commercie die er voordelen van pakken.
De streamingdiensten poppen als onkruid uit de grond lijkt het wel. Allemaal managers die adviseren "wij moeten er ook in meegaan want het is de toekomst" en vervolgens een model opstellen die niemand in gebruik gaat nemen. Ik denk dat de PS5 iets verrassends gaat doen, ze zeiden nog bewaar je oude ps1, ps2 games, misschien een soort combi dat je de oude game erin doet en dan recht hebt de game te streamen ipv opnieuw kopen oid. Op die manier kunnen ze alle games ooit uitgekomen aanbieden op 1 console.
Dat zou wel mooi zijn. Xbox heeft dat nu al, dat je Xbox Originals kunt spelen van disk. Toch denk ik zelf dat game streaming ook best hot gaat worden. Daarbij heb ik weer meer vertrouwen in Sony en Microsoft dan in de nieuwkomers als Google en Amazon.
Grappig want als ik een Xbox (gen1) game in mn Xbox One S stop herkent ie de disc niet.
Ze zullen wel moeten - Google is begonnen en nu moet de rest volgen. Als dit concept aanslaat (maar niet perse Stadia zelf) dan zal de koek snel verdeeld worden tussen een paar grote partijen. Een jaar later aankomen met een dergelijke dienst is dan onhandig.
Player 2 has joined the game!
Ik zal zelf nooit beginnen aan een streamingdienst omdat ik de spellen gewoon zelf wil hebben. Zo maak ik ook geen gebruik van al die gamepasses. Toch te weinig tijd om al die spellen te spelen, heb nog een backlog staan dat eerst af moet.

Plus dat veel spellen tegenwoordig in zeer slechte staat gereleased worden of volgestouwd worden met micro-transacties.

Als ik naar mijn spellen kijk heb ik de afgelopen 2 jaar misschien 5 spellen gekocht. Dat komt omdat ik niks koop met lootboxes, live-service games of andere soortgelijke meuk. Mijn hobby wordt er alleen maar goedkoper van. :)
De markt wordt bepaald door de portemonnee van de consument. In de reacties op het internet lees ik over het algemeen dat men voor dit soort zaken niet wilt betalen. Echter liegen de cijfers er niet om en wordt er alsnog gewoon de volle mep betaald voor dit soort ongein, met als resultaat dat alle grote bedrijven nu op de streamingdienst hype springen.

[Reactie gewijzigd door dannbla op 21 november 2019 13:27]

Het begint met die streaming al lekker de commerciele kant op te gaan. Monetization krijgt de overhand. Big tech ruikt geld. Meer reclame. Meer abonnementen. Meer incentives voor streamers om geld te verdienen. Over een jaar of wat zal er met streaming wel hetzelfde gebeurd zijn als met Youtube: het hele platform opgeslokt door commerciele 'streamers'.

Ach ja, iedereen moet brood op de plank hebben. Maar toch jammer om te zien, hoe het eens zo mooie internet in exponentieel toenemend tempo ten prooi valt aan de commercie.

Het wordt hoog tijd voor retroniemen denk ik, in dit kader. Vroeger toen mensen nog 'normaal' muziek maakten, in bandjes enzo, waren het gewoon artiesten, bandjes, muziek, etc. Nu, in een tijd waarin muziek massaal commercieel geproduceerd wordt voor aandeelhouders, heten dit soort mensen ineens 'sing-and-songwriters' of iets dergelijks. (Wat dan vervolgens ook weer als mogelijk interessant marketingsegment wordt gezien en dus ook commercieel wordt nagebootst).

Hoe zullen de streamers van nu over 5 jaar heten? De pioniers, de jongens die een webcam pakten, en het gewoon gingen doen, zonder opleiding, zonder skills, zonder regels, mompelend, scheldend, zwijgend, grof tegen de chat, maar mateloos populair? Ze zullen tot het verleden gaan behoren. Opa vertelt. Vroeger, jongen, was het internet echt anders: toen had je nog een beetje de sfeer dat het, in tegenstelling tot televisie, waar commerciële kanalen de dienst uitmaakten, het revolutionaire idee dat IEDEREEN een mic of cam kon pakken. Niks geld verdienen. Als een streamer aangaf offfline te zullen gaan, bedankte de halve chat de streamer voor de moeite, kan je het je voorstellen? Maar nu is dat helemaal verdwenen en wat ooit het internet was, is langzaamaan terugveranderd in commerciele interactieve TV, door bedrijven gemaakt, gericht op consumenten.
Triest verhaal om aan je kids te moeten vertellen ;-)

Of ben ik dan te pessimistisch en levert dit initiatief alleen maar weer fantastische nieuwe mogelijkheden op juist voor de individuele artiest die zich wil uitdrukken?

Alles opgeslorpt door amazon, alphabet, en facebook. Brrrrr.

Hier, dit is de Verlichting geweest, in West-Europa:

"In 1788 werden in Amsterdam de deuren geopend van Felix Meritis aan de Keizersgracht, dat terecht een tempel van de Verlichting werd genoemd. Men kon er naar muziek luisteren, lezingen aanhoren over koophandel of schone kunsten, natuurkundige proeven bijwonen of tekenles nemen. En vanaf de koepel die het gebouw bekroonde, bestudeerde men de sterrenhemel. "

Kan je het je voorstellen, dat de hele Felix Meritis binnen 2 jaar opgekocht werd door Google, volledig gemonetized werd, voorzien van reclame, ongevraagde profilering van gasten, tracering van hoe mensen er heen komen en hoe lang ze de sterrenhemel bewonderen om ze op basis daarvan nog veel meer geld afhandig proberen te maken?

[Reactie gewijzigd door Znorkus op 21 november 2019 11:02]

Vroeger hadden ze paard en wagen.. toen kwam er een gemotoriseerde auto op de markt.. nou dat kon echt niet!! En zie nu eens... we kunnen niet meer zonder.

Abonnementen? ja dat is een win win situatie voor iedereen.. vroeger moest je naar een videotheek om daar een videoband te huren. En tegenwoordig kun je voor een vast bedrag p/m (waar je vroeger 1 videoband voor huurde) nu elke dag heel veel films en series onbeperkt kan kijken.

Vernieuwing is anders!
Ik vond de vernieuwing halverwege de jaren 90 geweldig!! Ben een grote fan van vernieuwing!

Maar de vernieuwing van de afgelopen 5 a 10 jaar: het internet ontdekt door het grote geld: me no like!
en als je over 10 jaar terug kijkt dan zul je zien dat het ook geweldig was.. want dan zijn er wel weer andere vernieuwingen waar we aan moeten wennen ;)
En 1000x zo groot zodat het niet alleen voor de elite meer is?