Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dienst voor 'game-pc-in-de-cloud' Shadow komt naar Nederland

Cloudgamingdienst Shadow is vanaf donderdag beschikbaar in Nederland. Met de dienst kunnen gebruikers een pc in de cloud huren, waarna ze hun games naar hun smartphone of eigen pc kunnen streamen. De dienst werkt met alle pc-games en kost vanaf 15 euro per maand.

De Shadow-clouddienst kwam eerder al uit in België via Proximus en Frankrijk, Duitsland, het VK en de VS. Vanaf donderdag komt de dienst ook gedeeltelijk uit in Nederland: het goedkoopste abonnement kan vanaf donderdag besteld worden. Gebruikers kunnen dan 'binnen twee dagen' aan de slag met Shadow. Twee duurdere abonnementen volgen in april. Wel kunnen gebruikers zich al voor deze abonnementen inschrijven. Mensen die dat doen krijgen in april met voorrang toegang op basis van het 'first come, first serve'-principe

Met de dienst kunnen gebruikers een cloudcomputer huren voor een maandelijks bedrag. Vervolgens kunnen gebruikers eigen diensten als Steam installeren en hun eigen pc-games spelen. Dit kan onder andere gedaan worden op laptops, desktops, smartphones en tablets. Shadow gebruikt een gemiddelde bandbreedte van 5 tot 25Mbit/s. Een internetverbinding van minstens 15Mbit/s wordt aangeraden. De dienst maakt gebruik van een videostream die wordt gecomprimeerd met een h265-encoder.

Shadow introduceert drie verschillende abonnementen. Een Boost-abonnement biedt gebruikers de mogelijkheid om games in full-hd te spelen via de clouddienst. Met dit abonnement krijgen gebruikers toegang tot een pc met quadcore-cpu op 3,4GHz en 12GB ram. Shadow belooft gebruikers een GeForce GTX 1080 of een gelijkwaardige gpu. De pc in kwestie draait op Windows 10. Dit abonnement is volgens Shadow binnen twee dagen klaar voor gebruik in Nederland.

Vanaf april komt Shadow ook met Ultra- en Infinite-abonnementen voor respectievelijk 30 euro en 50 euro per maand. Eerstgenoemde krijgt een cpu met vier cores op 4GHz, 16GB ram en een RTX 2080 of gelijkwaardige gpu. Hiermee moeten gebruikers op een 4k-resolutie op 60fps kunnen gamen met ondersteuning voor RTX-implementaties van raytracing. Ook wordt maximaal 1080p op 144Hz ondersteund. De GTX 1080 uit het Boost-abonnement ondersteunt RTX in principe ook, maar hierover wordt verder niet gerept.

Met het infinite-abonnement krijgen gebruikers een processor met zes cores die draaien op 4GHz. Ook bevat de cloud-pc 32GB ram en een Titan RTX of een gelijkwaardige videokaart. Vermoedelijk krijgen gebruikers momenteel een Titan RTX-gpu, maar kan deze videokaart later worden omgewisseld voor een toekomstige gpu die soortgelijke prestaties biedt.

Shadow verschilt enigszins van Stadia. Die dienst van Google heeft een besloten ecosysteem: gebruikers moeten games specifiek voor Stadia aanschaffen, terwijl gebruikers van Shadow iedere pc-game kunnen spelen. Momenteel moeten gebruikers nog een maandelijks bedrag betalen om gebruik te maken van Stadia, maar begin volgend jaar komt Google met een gratis variant. Gebruikers moeten dan nog wel hun eigen games aanschaffen.

Diensten als Shadow zijn overigens ook niet geheel nieuw. Zo biedt LiquidSky een soortgelijke ervaring, hoewel dit momenteel alleen voor enterprise-gebruikers is. In de toekomst komt LiquidSky ook met een dienst voor gamers. Nvidia biedt met GeForce Now ook een soortgelijke dienst, waarmee gebruikers maandelijks betalen voor een remote desktop met Nvidia-gpu in de cloud. Gamers kunnen dan via Steam of soortgelijke diensten games spelen. Overigens werken niet alle pc-games met GeForce Now.

Door Daan van Monsjou

Stagiair nieuwsredactie

12-12-2019 • 13:58

110 Linkedin Google+

Submitter: SlitheryImp

Reacties (110)

Wijzig sortering
Dit is 100 keer interessanter dan Google Stadia, voornamelijk omdat je gewoon je verzameling games van 7500 euro (bij wijze van spreken) kan spelen zonder ze allemaal opnieuw te moeten kopen.
Klopt, niets opnieuw kopen, en vooral: mocht de dienst ermee stoppen heb je je games nog.
Hoe zit het met input lagg? Best een leuk idee , je bent dan niet gebonden aan het ecosysteem zelf. Ben benieuwd of dit een succes wordt! Moet ik dit zien als een soort rdp sessie?!

[Reactie gewijzigd door Xenophoben op 12 december 2019 14:02]

Ik heb shadow al in Nederland mogen proberen op een account van een maat van mij. Ik moet zeggen dat ik weinig tot geen inputlagg had (niet te merken). Geteste games waren overwatch, division 2 en BF5. Oprecht was het voor mijn gevoel het zelfde als direct gamen op mijn eigen systeem. Wel lijkt er iets van compressie op het beeld te zitten maar dat kan komen omdat het een 1080p stream was op mijn 1440p scherm.

Echter zodra ik op Wi-Fi ging zitten (5Ghz) merkte ik wel duidelijk dat de inputlagg aanwezig was. Niet aanzienlijk of ernstig maar wel storend bij fast-paced shooter games. 2.4Ghz moet je niet eens proberen.

Glasvezel + bekabeld is dus vereist naar mijn 'mening' om te kunnen gamen zoals bedoeld is.

[Reactie gewijzigd door soundvision op 12 december 2019 14:08]

Die compressie zul je (helaas) voorlopig nog houden, ook bij grotere bitrates en bij matchende resoluties. Met name harde overgangen om rode objecten of teksten worden wat blurry, dat is inherent aan on-the-fly H264 coderen en zie/zag je bijvoorbeeld ook bij SteamStream of PS Now on PC.
Het is niet super storend maar wel fijn om te weten.
kun je iets meer vertellen?
Stel nou dat ik met een tablet (android) of laptop (windows) 'ergens anders' dan thuis ben.
Kan ik dan gewoon inloggen en een spelletje spelen?
Want als dat kan (en dus ook op een android device via een browserscherm), dan zou dit zeker wat voor mijn kids zijn...

en kun je de settings aanpassen als je wifi niet optimaal is? kun je dan b..v in lagere settings spelen zodat je géén lag ervaart?

En hoeveel accounts kun je met 'virtuele pc' emuleren?
Kun je b.v. op 1 virtuele pc spelen installeren maar aan 2 verschillende gebruikers toewijzen (lees; mijn 2 kinderen?) ?
Of moet je dan perse 2 virtuele pc's huren?

[Reactie gewijzigd door nobraininvolved op 12 december 2019 15:30]

Je hebt maar 1 account (niet selecteerbaar), je zal dan dus 2 vm's moeten huren.
Ze kunnen niet tegelijk spelen maar het is zeker wel mogelijk om een tweetal accounts binnen Windows te maken.
Stel nou dat ik met een tablet (android) of laptop (windows) 'ergens anders' dan thuis ben.
Kan ik dan gewoon inloggen en een spelletje spelen?
Je kan overal inloggen zolang je een redelijke internet verbinding hebt, hoe sneller hoe beter de kwaliteit van het beeld zal zijn. Ik geloof dat het minimum waarmee ik het zelf heb gebruikt rond de 10-15Mb/s lag.
Want als dat kan (en dus ook op een android device via een browserscherm), dan zou dit zeker wat voor mijn kids zijn...
Ze hebben op Android een App hiervoor.
en kun je de settings aanpassen als je wifi niet optimaal is? kun je dan b..v in lagere settings spelen zodat je géén lag ervaart?
De voornaamste instelling die je kunt doen is de snelheid van je verbinding instellen en aan de hand daarvan wordt de compressie meer of minder, de instellingen van het spel zelf hebben hier vrijwel geen invloed op.
De enige manier waarop je game instellingen invloed hebben op de kwaliteit en reactietijd is als de settings te hoog staan en hierdoor de encoding niet meer genoeg ruimte heeft om zijn werk te doen. Denk hierbij aan games als BF5 op max settings en 4k.

De "lag" ligt in 90% van de gevallen aan je eigen verbinding, ik heb het een tijdje zelf gebruikt onder een Belgisch account bij mijzelf thuis via Glasvezel 100/100 en hier was het bijna vlekkeloos. Ongeveer 20ms delay en af en toe een piek naar de +/- 50. Bij een vriend van mij geprobeerd in het buitengebied, ook met glas en 100/10. Hij zat direct op het modem en hier was de ping ongeveer het zelfde maar dan vrijwel zonder pieken.
En hoeveel accounts kun je met 'virtuele pc' emuleren?
Kun je b.v. op 1 virtuele pc spelen installeren maar aan 2 verschillende gebruikers toewijzen (lees; mijn 2 kinderen?) ?
Of moet je dan perse 2 virtuele pc's huren?
Kan maar 1 tegelijk, maar zoals jari2112 al zij, je kan altijd 2 accounts binnen windows maken en het zo van elkaar scheiden.
Het is gewoon een Windows 10 pc met zo goed als alle features van een normale pc. Hier kun je dus mee doen wat je wilt (zolang het binnen hun regels valt).
Dit klinkt echt heel interessant! Dank je :)
Dat kan wel eens het verschil worden tussen 2 computers upgraden of hier een abo op nemen ;)
Ik heb shadow al in Nederland mogen proberen op een account van een maat van mij. Ik moet zeggen dat ik weinig tot geen inputlagg had (niet te merken). Geteste games waren overwatch, division 2 en BF5. Oprecht was het voor mijn gevoel het zelfde als direct gamen op mijn eigen systeem. Wel lijkt er iets van compressie op het beeld te zitten maar dat kan komen omdat het een 1080p stream was op mijn 1440p scherm.

Echter zodra ik op Wi-Fi ging zitten (5Ghz) merkte ik wel duidelijk dat de inputlagg aanwezig was. Niet aanzienlijk of ernstig maar wel storend bij fast-paced shooter games. 2.4Ghz moet je niet eens proberen.

Glasvezel + bekabeld is dus vereist naar mijn 'mening' om te kunnen gamen zoals bedoeld is.
An sich fijn dat het voor je werkt maar dit kan niet anders dan vreselijk subjectief zijn. Als ik steam in-home streaming gebruik, vermoedelijk 1ms, dan haal ik al significant tragere ronde tijden in een arcade racer als The Crew. Je zult met me eens zijn dat het technisch eigenlijk niet denkbaar is dat ik via een online dienst hier minder last van zou krijgen. De latencies nemen immers per definitie toe naar minimaal 10ms.

Overigens ben ik zelf ik ook gevoelig voor het subtielere verschil tussen bijvoorbeeld 60 FPS en 120 FPS, ook op een 60 Hz scherm. Sterker nog zodra ik op mijn 120 Hz monitor onder de 60 fps zak 'voel' ik dat en gooi ik altijd een FPS overlay aan om dit te bevestigen. Dit klopt tot nu toe eigenlijk altijd. "Judder" van 3:2 pulldown op 50/60Hz tv's om 24p content af te spelen vind ik ook altijd irritant. Er zijn hele volksstammen die dat niet opmerken.

Ik vrees dus dat de ervaring niet voor iedereen even prettig zal zijn. Maar goed als pc gamer zijn we de laatste jaren natuurlijk behoorlijk verwend :P .

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 december 2019 17:48]

Je moet het zelf proberen; ik speel o.a. Quake 3A en Unreal Tournament via Shadow en dat gaat prima.

Inputlag is aanwezig maar minimaal. Of het 'minimaal genoeg' is voor jou, kun je alleen zelf bepalen.
Je kan dit zien als een soort vnc/teamviewer achtige sessie maar dan geoptimaliseerd voor lage latency naar een virtuele machine op een server met een gpu.
Ik heb een soortgelijk programma (parsec) gebruikt om split screen coop games te spelen met een vriend gevestigd in de buurt van washinton, hierbij kwam ik op de volgende getallen uit:
<10ms voor encoding
100-120ms voor network
<10ms voor decoding
Latency kwam over het algemeen niet boven 150ms uit. Nu waren dit wel 2 residentiële internetverbindingen (en een ander continent) en niet vanuit een datacenter. Dit was platformers nog net aan te doen maar de vertraging is zeker merkbaar.
Daarentegen heb ik prima cuphead en shooters kunnen spelen met een vriend in nederland. Zelfs csgo (niet optimaal maar wel prima voor casual) is speelbaar via intern netwerk.
Het ligt dus heel erg aan de latency van de client tot de server,
Als Shadow servers in nederland heeft zal het met een vaste internetverbinding wel prima speelbaar zijn voor non-competitive games.
Ik heb thuis ongeveer 3ms latency (extra door Shadow / op glasvezel), dat is wel een bekkie verschil natuurlijk.
Dat is wel een behoorlijk verschil, bedenk wel dat naar een residentiele verbinding was aan de andere kant van de oceaan.
Met Ziggo > Ziggo heb ik ook ongeveer 15ms latency.

Met glasvezel > shadow is het inderdaad een stuk beter.
Heb jij met shadow geen added latency door de encoding en decoding van het beeld?
Hoe zou ik dat laatste kunnen testen?

Als ik 2 atoomklikken naast elkaar zet, 1 lokaal en 1 via shadow (https://www.dewereldklok.nl/tijd/nederland/) en ik neem dit in 960fps op met mn Honor View20 dan klikken ze allebei in hetzelfde frame naar de volgende seconde.

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 12 december 2019 15:12]

Houd je dan wel rekening met de rolling shutter?
Gebeurt hetzelfde als je je telefoon een kwartslag draait?
Nog een keer gedaan, maar nu met clock.zone. Verschil is net een fractie, ik zou zeggen 10-20ms. (maargoed, dan ga ik er wel blind vanuit dat clock.zone overal exact gelijk loopt).
Waarschijnlijk vergelijkbaar met alle andere streaming diensten. Ook afhankelijk van je eigen verbinding dus. Voor twitch shooters zal het niet optimaal zijn, voor casual gaming is het een optie.
zelfs mensen met twitch hebben dit apparaat gebruikt, en dit ging vlekkeloos met streamen van shadow naar twitch
Twitch shooters zijn wat anders dan Twitch, de streamingservice.

Met twitch shooters worden snelle shooters bedoeld. Denk aan cod of doom.
ja Cod werd ook eens gestreamed
Nogmaals, zo bedoel ik het niet.

"twitch" shooters zijn snelle shooters. Oftewel een shooter waarbij reflexen van belang zijn. Dit heeft niks met twitch de website te maken.

Omdat deze shooters snel zijn en een snelle reactietijd vereisen, is elke extra latency in jouw nadeel. Dat betekent dus ook dat de extra latency die een game streamen met zich meebrengt, in jouw nadeel is. Dit kan het verschil maken.
Ik zit al erg lang in beta van Nvidia Geforce Now. Mits (!) bandbreedte voor de weergave & input niet beinvloed word kun je met fenominaal snelle ping gamen. Een dedicated 100Mbit lijn doet dan wonderen.
Ik speel Quake Champions ( twitch genoeg ? )
Dat klopt. Er is echter altijd een nadeel ten opzichte van iemand die een systeem thuis heeft staan.

PC - > gameserver - > pc.

Pc - > GeForce now - > gameserver - > GeForce now - > pc.
Ik heb ook nergens gezegd dat streamen niks is😉
Ik denk dat het in vergelijking met lokaal draaien van games niet veel uitmaakt: of de lag nu eerst je pc bereikt en zichzelf daarna manifesteert in je game. of de lagere lag (want veel breedbandiger aangesloten en misschien zelfs op de AMX) op een cloud pc tot snellere rendering leidt waarna het beeld vertraagd doorkomt door de lag naar het lokal device.

Ik maak me meer zorgen om de lag die misschien veroorzaakt zou kunnen worden door transcodering naar H.265, aangezien dat een relatief zwaar codec is, maar misschien kunnen hardware encoders het tegenwoordig zo snel dat dit verwaarloosbaar is?
H265 is alleen aan te raden als je met een hele trage verbinding, toch wat wilt spelen; het is ook wel de "low bandwidth" modus. Je hebt hier dus wel wat modernere hardware voor nodig (met hardwarematige H265 decoding). De standaard modus is H264.
Shadow zelf noemt het 'Low bandwidth' modus, en raden ook aan om het alleen te gebruiken met een langzamere verbinding...
H.265 is primarily intended for slow internet connections. If your speeds are greater than 30Mb/s, you may feel some latency with Low Bandwidth Mode on. If you still want to use H.265, set Shadow's bandwidth allocation below 30Mb/s, then enable Low Bandwidth Mode in the Settings or the Shadow Ghost control panel.
https://help.shadow.tech/...Low-Bandwidth-Mode-H-265-
Ja, je kan alles zover uit verband rukken dat het vanzelf onzin wordt natuurlijk, maar ik zal het nog iets beter proberen te verwoorden;

Ik zeg niet dat H.265 (of H.264) beter is (daar zou je jezelf misschien ook wat verder moeten inlezen, want het is niet "beter" alleen kun je met H.265 dezelfde beeldkwaliteit halen als met H.264, maar met een lagere bandbreedte). Het geval is dus dat je met H.265 minder internet bandbreedte nodig hebt voor dezelfde kwaliteit, maar een sneller apparaat aan de kant van de gebruiker nodig hebt. Daarnaast heb je voor het coderen van H.265 ook meer power nodig en Shadow zegt zelf dat dit voor meer latency zorgt, iets wat ook niet wenselijk is voor een platform waarbij iedereen gelijk gaat gillen "hoe is de latency dan wel niet...??". Já een redelijke PC is inderdaad voldoende om een H.265 stream te decoderen, maar dat zit voor wat je nodig hebt om Shadow te kunnen gebruik serieus aan de high-end kant van het spectrum terwijl het leuke/mooie aan shadow juist is dat je op een hele minimale hardware een dikke game-PC kan "besturen". Op een netbookje met atom N270 gaat een full-HD H.265 stream decoderen gewoon niet werken, vandaar dat ik zeg dat je -modernere- hardware nodig hebt.

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 13 december 2019 09:30]

Input lag geen last van met echt zware games
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit uit kan met die prijzen. Uitgaande van de gangbare prijzen van hardware zit je voor een 'Infinite' PC al gauw op €4000. Als al het geld wat je binnenkrijgt opgaat aan het afbetalen van deze machine ben je alsnog 80 maanden (6,5 jaar) bezig. Dit houdt nog geen rekening met overhead zoals hosting, energie, personeel, marketing.

Iets doet me vermoeden dat hun hardware suggesties niet helemaal kloppen.
Ik kan me haast niet voorstellen dat dit uit kan met die prijzen. Uitgaande van de gangbare prijzen van hardware zit je voor een 'Infinite' PC al gauw op €4000. Als al het geld wat je binnenkrijgt opgaat aan het afbetalen van deze machine ben je alsnog 80 maanden (6,5 jaar) bezig. Dit houdt nog geen rekening met overhead zoals hosting, energie, personeel, marketing.

Iets doet me vermoeden dat hun hardware suggesties niet helemaal kloppen.
Die spullen hebben ook verkoopwaarde, althans, als ze het spul maar 1 jaar of 2 max gebruiken. Verder kan het ook gewoon zijn dat wanneer je uitlogs/shutdown doet dat de PC vrij komt voor iemand anders, dus 1 pc is niet gelijk aan 1 gebruiker, maar 1 pc wordt gebruikt door meerdere gebruikers. Dit kan bijvoorbeeld via netwerkprofielen, of als je het nog veiliger wil.. Een Windows/Disk booten via het netwerk (VHD image bijvoorbeeld).

Ik zie genoeg mogelijkheden om dit efficient te realiseren. En waarschijnlijk gebruiken ze gewoon echte "Server" pc's (en CPU's) met nvidia gaming GPU's. Bij de processor vermelden ze heel sluw en slim alleen de GHz en cores. Dus dat zullen geen i7/i9 CPU's zijn.

Maar bedenk je dat je een server hebt met 4 GPU's, 128GB RAM, en 24 cores, dan kan je al voldoen aan 4x infinite (op een beetje extra RAM en cpu cores daargelaten voor de hypervisor).

Voor 10K kan je al klaar zijn met grote hoeveelheden inkoop/prijzen, dat is 2.5K per gebruiker.

Dat scheelt al 30 maanden als je de apparatuur helemaal afschrijft.

[Reactie gewijzigd door grasmanek94 op 12 december 2019 14:28]

Nieteens gaming GPU's. Je krijgt bij de "GTX 1080" variant nu 9/10 keer een Quadro P5000 toegewezen. Maar die quadro namen zijn niet zo marketing-geniek als GeForce en GTX.
Verder kan het ook gewoon zijn dat wanneer je uitlogs/shutdown doet dat de PC vrij komt voor iemand anders, dus 1 pc is niet gelijk aan 1 gebruiker, maar 1 pc wordt gebruikt door meerdere gebruikers.
Uiteraard, maar dan kun je dus nooit voldoen aan maximale beschikbaarheid, mocht om wat voor reden dan ook iedereen tegelijk willen spelen ;)
Dit kan bijvoorbeeld via netwerkprofielen,
Als je meerdere profielen gebruikt kun je nooit een volledig veilige situatie realiseren.
of als je het nog veiliger wil.. Een Windows/Disk booten via het netwerk (VHD image bijvoorbeeld).
Is dat snel genoeg?
Ik zie genoeg mogelijkheden om dit efficient te realiseren. En waarschijnlijk gebruiken ze gewoon echte "Server" pc's (en CPU's) met nvidia gaming GPU's. Bij de processor vermelden ze heel sluw en slim alleen de GHz en cores. Dus dat zullen geen i7/i9 CPU's zijn.
Als iedereen z'n (spaar)rekeningen leeg zou trekken bij de bank dan zou er ook een flink tekort aan geld zijn en dat gaat ook al jaren goed. ;)

In de praktijk zal het 99% van de tijd goed gaan en op echt drukke dagen moet je misschien even in de queue wachtend op een leeg systeem.

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 12 december 2019 14:25]

Ook op drukke dagen zal er geen queue zijn want reken maar dat Shadow gewoon een klant van een (of allemaal) cloud-provider is en gewoon automatisch opschaalt.

Die kosten betaalt Shadow dan ook ongetwijfeld per tijdseenheid dat de apparatuur in gebruik is. Het verschil tussen de abo-opbrengsten en de cloud-kosten steken ze in hun zak. En aangezien je voor 15 euro per maand best veel tijd moet besteden aan gamen om dat te besteden in cloud-kosten, is dat een prima business-model. En als je zoveel gamet, pas je al snel in het profiel van een gebruiker die voor de hogere abo's gaat waardoor het nog meer oplevert.
Is dat snel genoeg?
Met 10gbit linkjes - zeker. En al zou het 1gbps zijn, dan is dat alsnog redelijk snel. Snelheidsverschillen tussen een SSD (6gbps) en HDD (~1gbps) merk ik zelf niet in de praktijk voor gamen.
Nee, maar wel (flink) in de laadtijden van dezelfde games ;p
Maar het klopt allemaal, ze hebben het goed voor elkaar
Dan ga je uit van een 100% online-rate van al je klanten, terwijl dit in de praktijk niet het geval zal zijn. Stel je kunt 4 personen die om welke reden dan ook aansluiten op elkaar qua gebruikstijden en dus nooit gelijktijdig online zijn dan hebben ze het al binnen 20 maanden terug. Daarnaast zullen ze voor zulke enorme clusters ook wel een mooi prijsje krijgen van Intel/Nvidia en/of de serverleverancier.

[Reactie gewijzigd door DominoNL op 12 december 2019 14:19]

Natuurlijk, maar wil je het risico lopen dat je performance achteruit hobbelt of je betalende klanten in een wachtrij terecht komen? Dan ben je als game-streaming bedrijf gelijk afgeschreven lijkt me.

Ik ben zo cynisch over dit geheel omdat ik in mijn ervaringen met 'reguliere' hosting bedrijven ook vaak genoeg voorgelogen ben over de specificaties van de servers of VPS'en.
Performance kan eigenlijk niet echt achteruit, je krijgt (zover ik weet en kan zien) een 4 dedicated cores (met hyperthreading) van een Intel Xeon E5-2678v3, 12GB dedicated geheugen en een dedicated Quadro P5000. Die zijn dus, op het moment dat je je systeem aan zet van jou.

Dat je in een queue moet als je op je Shadow wilt zou inderdaad vervelend zijn, maar tot op heden heb ik dat nog nooit meegemaakt. Ook toen ik nog op de veel drukker bevolkte Duitse variant zat.
Dus als ik het goed begrijp is Shadow een dienst met een hele bibliotheek aan PC spellen die je kan spelen voor 15 euro per maand?
Nope, Shadow is niets anders dan een PC in de cloud. Je kan dus gewoon Steam of iets vergelijkbaars installeren op de PC en gebruik maken van de games die je al hebt gekocht.
uhm...werkt dat ook met gedownloade games? kun je die uploaden naar die pc?
Wat voor games bijvoorbeeld? Hoe heb je die gekocht?
sommige ooit gekocht, maar sommigen ook gewoon van usenet afgeplukt ;)
Geen idee of Usenet werkt op Shadow. Torrents volgens mij sowieso niet.
nee dat bedoel ik niet...ik heb nu op mijn pc een mix staan van games die via steam zijn gekocht, een aantal gewoon ooit gekocht en een aantal via usenet geplukt.
Ik vraag me af of de games die ik van usenet heb geplukt daar ook kan draaien. thuis werkt dat natuurlijk en de kids gaan er ook niet online mee, maar vraag me af of dat ook via shadow zou kunnen.
sowieso een hele mooie oplossing voor de steam games die mijn kids hebben...daar doen ze toch 't meeste mee...
Lijkt me wel dat je die daar kan draaien. Thuis torrenten en dan op een manier op de Shadow PC zetten zou moeten werken lijkt me. Het is gewoon een Windows 10 VM..
Nee kutsjoerd,

Voor die 15€ krijg een een remote desktop met Windows. Daarop kun je alles doen wat je op je normale pc ook zou kunnen. Dus op je gameclients inloggen, downloaden en gaan.
Werkt heel fijn en snel. Helaas nu maar afgezegd, ik had via de kabel toch nog best veel last van de latency. Vooral bij schietspellen zoals R6 siege en dergelijke is het soms niet te doen.
Tomb Raider was echt geweldig om te spelen in 4k :D
Ik had een shadowpc met xeon processor en een 1080 (dit kun je zien in je taakbeheer en apparaat beheer).
De processor was naar mijn mening de bottleneck hier.
Offtopic:
Nee kutsjoerd,
Jee, ik dacht: "Nou, nou, wat een nare reactie", maar toen bleek dat de naam echt zo is :+
En ik dacht dat mijn reputatie mij vooruit snelde, ik heet namelijk Sjoerd
Ik hier ben al enige tijd shadow gebruiker vanaf de oudste tot de nieuwste, ze doen het bjizonder goed met optimalizeren. je merkt dan ook geen Input lag maar het gaat echt direct, 4k gaat ook soepel en het is niet compressed. En ik speel op 4k Resolutie 144hz en niks is te merken met lag

[Reactie gewijzigd door juliank op 12 december 2019 14:12]

Knap, 4k resolutie op 144hz. Gezien de maximum voor 144hz, 1080p is.
Voor 180€ per jaar koop je geen gaming pc uiteraard ... Als je zelf 5 jaar een abonnement neemt dan kom je nog maar aan 900€ ... Ok voor de laagste setup. Maar zelfs 1800 euro/5 jaar voor het duurdere valt best nog wel mee. Je moet ook niet alleen je kostprijs van je pc tellen, maar ook je stroomverbruik. Op deze manier kan je gewoon een "cheapo" whatever gebruiken om te gamen en je stroomverbruik lokaal misschien minderen. Natuurlijk wordt je router wel zwaarder belast. Ik heb bijvoorbeeld 95% van de tijd genoeg aan de ingebouwde gpu in mijn cpu. Maar toch zit er een videokaart in.
Voor 180€ per jaar koop je geen gaming pc uiteraard ... Als je zelf 5 jaar een abonnement neemt dan kom je nog maar aan 900€ ... Ok voor de laagste setup.
Deze setup blijft ook nog eens lang relevant, omdat ze deze met regelmaat kosteloos upgraden.
En misschien niet onbelangrijk om mee te wegen: mogelijk een sneller internetabbonement dan wat je had gebruikt zónder de streamingdienst :) kan me dat vóóral voorstellen in een situatie met 50/5 of vooral mínder :)
True maar ik heb pro abonnement bij telenet (3terrabyte download, 300mbps max, 30mbps upload). Note blijkbaar is dat nu ongelimiteerd ... Maar ik meen me ter herinneren dat dit 3 terrabyte download was. Maar inderdaad je moet wel rekening houden met wat extra bandbreedte .. Maar zelfs occasionele gamers (zoals mij) kunnen hier wel voordeel uithalen lijkt me

[Reactie gewijzigd door cricque op 12 december 2019 16:54]

Ik had eigenlijk geen rekening gehouden met een eventueel downloadlimiet, maar het is ook vooral een aanvulling geweest omdat je ook heel mooi stroomverbruik noemde als kostenpost.

Ik vraag mij rekeninghoudend met een eventueel datalimiet af hoe de totaal verbruikte hoeveelheid download zou vergelijken. Simpeler gezegd; als je uitgaat van streamen tegenover downloaden en lokaal spelen, hoeveel sneller zou een gemiddelde casualgamer aan een eventueel datalimiet kunnen zitten?
Ik kan mij voorstellen dat bij sommige games (zeker met lagere hardwareeisen en downloadgrootte) de vergelijking negatiever uit kan vallen dan een zwaardere game.

Zo heb je bijvoorbeeld niet veel power en opslag nodig om Minecraft te spelen, of bijvoorbeeld Castle Crashers, dus misschien dat die games zich vanuit dat argument meer lenen voor een simpelere console/computer dan streaming, maar dat opent dan wel weer extra ruimte voor de demanding games (rdr2 volgas bijv).
Ja lijkt me moeilijk qua stroomverbruik, maar een 1080 kan je wel zien wat het stroomverbruik is. Dan heb je je router (en eventueel switch) die zwaarder belast zullen worden. Maar ik heb dus geen clue wat het extra stroomverbruik is bij een router en/of switch bij zwaardere belasting. Maar die zullen wel wat meer stroom verbruiken. Maar bij de meeste games heb je toch al een online abonnement nodig. Dus dat spaar je dan weer uit. En dan is er nog ... stel je heb 2 kinderen en de papa wilt dit ook gebruiken, met zijn 3en zo gamen ... mmmm dan moet het toch echt wel een stabiele connectie zijn.
In elk geval deze dienst zal de rekening wel gemaakt hebben zekker. Anders kunnen ze het niet aan deze prijs doen. Uiteraard zullen zij wel in bulk/groothandel kaarten aankopen.
Speel nu Stadia op ziggo 50/5 en zelfs wanneer de vrouw en kinderen YouTube/Netflix/whatever streamen heb ik nog 4k/60fps.

Bijvoorbeeld Tomb Raider uitgespeeld 15 a 20 uur zonder een seconde lag of framedrops.
Maar elke test die ik tot nu toe heb gezien laat zien dat Stadia in die titel amper 4k 60 haalt en dat voornamelijk de output op 4k gezet wordt. En dat is dan op glasvezel verbindingen... Dus of er is iets drastisch veranderd in de afgelopen week, of je bent niet zo gevoelig voor resolutieverschillen ;p
Kom uit de Ms-dos tijd dus resolutie is nooit een factor voor mij geweest.

Speel net zo makkelijk paar uur op mijn 1360x768 laptop als op mijn 4k tv.
Als ik het goed begrijp kan ik hier dus ook bv een Sketchup of andere CAD oplossingen op installeren, met een V-Ray...