Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

De staat van cloudgaming

Wat is het aanbod en hoe goed werkt het?

Grootse plannen

De cloud is zo'n buzzword dat al jaren rondzingt. In eerste instantie was niet helemaal duidelijk hoe de cloud ons leven zou gaan be´nvloeden, maar inmiddels zijn Netflix en Spotify niet meer uit ons leven weg te denken. Dvd's en cd's liggen bij menigeen in een hoek te verstoffen, streaming heeft de toekomst. Toch is de cloud nog niet overal doorgedrongen. Voor het spelen van games gebruiken we nog steeds massaal dure apparaten die we gewoon thuis hebben staan. Toch zijn er genoeg bedrijven die beweren dat die dure apparaten niet meer nodig zijn en dat je net zo goed via de cloud kunt gamen. We nemen de proef op de som. Hoe is de stand van zaken? Hoe bevalt gamen via de cloud anno 2018?

Terugkijkend kunnen we 2008 aanwijzen als het 'jaar van de cloud'. Als we teruglezen wat we er het afgelopen decennium zelf over hebben gepubliceerd, neemt vanaf dat jaar het aantal nieuwsberichten over het gebruik van de cloud flink toe. In eerste instantie ging het daarbij over bedrijven als Microsoft, IBM en AT&T, die flink investeerden in de datacenters waar al die clouddiensten zouden draaien. De berichten over clouddiensten zelf kwamen vanaf 2009 online, met gaming als speerpunt. Rearden Labs kondigde begin 2009 OnLive aan, waarmee het bedrijf games wilde streamen naar pc's of een zelf ontwikkeld stuk hardware, een klein kastje dat op een tv kon worden aangesloten.

Uitgevers als Electronic Arts, Ubisoft, Take-Two Interactive, Warner, THQ, Epic Games, Eidos, Atari Interactive en Codemasters wilden allemaal met OnLive in zee, maar vooral Crytek probeerde het voortouw te nemen. De Duitse studio had in 2005 al eens een poging gedaan om Crysis te streamen, maar was daar in 2007 weer mee gestopt. Voor de Duitse studio kwam OnLive dus als geroepen.

Gaming komt in beeld

Na de aankondiging van OnLive ging het hard. Nog dezelfde maand legde Sony de merknaam PS Cloud vast en trad Gaikai naar voren, een bedrijf dat een jaar eerder werd opgericht als volwaardig concurrent van OnLive. Gaikai beweerde games te kunnen streamen naar een willekeurige browser, zonder dat daar een eigen plugin voor hoefde te worden ge´nstalleerd. De dienst vertrouwde op gangbare plugins als Java en Flash. Talloze grotere en kleinere bedrijven stonden op, allemaal met de bedoeling om diensten aan te bieden die vergelijkbaar waren met OnLive en Gaikai.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True