Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
sluiten

Laatste kans om te stemmen voor de Tweakers Awards 2019/2020!

Dit jaar organiseert Tweakers alweer voor de dertiende keer de Tweakers Awards, de publieksprijs voor de beste technologie- en elektronicaproducten. Laat je stem gelden en maak kans op een Google Stadia Premiere Edition, Nintendo Switch inclusief Mario Kart of een setje Sony WF-1000XM3 in-ear oordoppen.

Stemmen

Opera brengt gamingbrowser uit voor macOS

Browserbouwer Opera heeft zijn gamingbrowser GX uitgebracht voor macOS. Met de browser kunnen gebruikers het gebruik van de processor, het geheugen en de internetverbinding limiteren om games niet in de weg te zitten.

Het gaat om een vroege testversie van de browser, meldt Opera. De Windows-versie kwam een half jaar geleden uit. In beide gevallen gaat het om early access-versies van de browser. Het is onbekend of en wanneer er een Linux-versie van de browser gaat uitkomen.

Via het GX Control-paneel kunnen gebruikers namelijk aangeven hoeveel processorkracht of ram de browser maximaal mag gebruiken, zodat de rest overblijft voor bijvoorbeeld een videospel. Daardoor kunnen spelers tijdens het gamen ook nog een webbrowser draaien. Ook is het mogelijk om te beperken hoeveel bandbreedte de browser gebruikt.

Naast de GX Control krijgt de browser Twitch-integratie mee. Gebruikers kunnen via de sidebar van de browser inloggen in Twitch en krijgen ook notificaties als een gevolgde streamer gaat streamen. De browser komt ook met een GX Corner, waar aan gaming gerelateerd nieuws en aanbiedingen worden gepresenteerd. Het uiterlijk van de browser is volgens Opera ook op gamers gericht, met 'door consoles geïnspireerde animaties en geluidseffecten'. Opera GX is te vinden op de site van de browserbouwer.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

12-12-2019 • 14:06

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
Ik hoopte op een aangepaste Javascript engine geoptimaliseerd voor het spelen van games (bijv. met sterk verbeterde timers, hogere prioriteit op requestAnimationFrame, ingebouwde support voor game capture/streaming), maar volgens mij is het enkel een "gaming"browser net zoals een RGB toetsenbord een "gaming"toetsenbord is.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 12 december 2019 14:36]

Bij de titel dacht ik zelf meer aan een browser geoptimaliseerd voor browsergames. Heh.. Valt weer tegen.
Waarom? tegenwoordig heeft de meerderheid denk ik zo een browser open. Ik vind het dan altijd weer zonde dat er resources naar de browser gaan ipv naar de game.
Heeft het nog enig effect tegenwoordig?
We zitten niet meer met single of dual cores en qua RAM zitten de meeste "gamers" al wel op 16GB.

Nu vreet bijv. Chrome aardig wat RAM wanneer je veel tabs open hebt staan, maar hoevaak heb je nu nog 20 tabs open staan?
En qua rekenkracht; voor zover ik weet zijn inactieve tabbladen ook echt inactief, tenzij er video of muziek is.

De performance optimalisatie zijn naar mijn idee de grootste onzin.
Wat deze browser "gaming" maakt zijn alle andere extra's die in de video te zien zijn; Twitch, game news oid, wallpapers, etc.
@winkbrace
Ik ben er zelf ook zo een, maar die sluit ik toch wel af als ik een game opstart ;)

Waarvoor zou je een browser open willen hebben tijdens het gamen? Ik hoor mensen Youtube-playlists zeggen (wat imo echt overdreven is, zijn zeker toch wel betere manieren om muziek te luisteren, maar goed), maar wat verder? Volgens mij valt het nut van deze browser behoorlijk tegen, dus ik sluit me bij je aan.
Nou, ik ken een Tweakers developer die lachend een tienvoud daarvan open heeft staan... :Y)
En qua rekenkracht; voor zover ik weet zijn inactieve tabbladen ook echt inactief, tenzij er video of muziek is.
Ervaring leert dat chrome constant aan het rommelen is met (standaard) opties en dat sites constant rommelen en gebruik maken van andere opties om het te omzeilen.

Dat is ook de reden dat ik muziek die ik leuk vind van verschillende sites strip. Media-player heeft minimale belasting nodig en verschillende games kun je ook eigen muziek importeren.
Nu vreet bijv. Chrome aardig wat RAM wanneer je veel tabs open hebt staan, maar hoevaak heb je nu nog 20 tabs open staan?
Dagelijks. Nu 200 in Firefox en 2000 in Waterfox. Chrome gebruik ik dan ook zelden.
Op de oude thuislaptop (99% gebruikt voor youtube kijken), trekt chrome het al helemaal niet, Opera of Firefox nog net, mits je niet meer dan 4 tabs open hebt. Dat is er een met een Sandy Bridge i5.
En qua rekenkracht; voor zover ik weet zijn inactieve tabbladen ook echt inactief, tenzij er video of muziek is.
De 4 tabs waar ik hierboven naar refereer zijn videotabs, youtube en een andere, maar er draait altijd maar één video. Helaas start Chrome ze automatisch bij een herstart, dus dan gaat het wel eens fout, 2 of 3 doet hij dan wel, maar je kunt niets meer doen, de twee op de achtergrond afsluiten gaat niet omdat je niet meer van tab kunt wisselen. (ook Opera heeft daar al last van) Ook reageert hij dan vaak niet, of met minuten vertraging als je de video op de aktieve tab wilt pauzeren/stoppen.
200 en 2000 8)7
Kan aan mij liggen, maar dat is al ver voorbij het normale gebruik van een gamer, ontwikkelaar of andere power user.
Ik ben zelf een developer, en 100 tabs is toch echt wel het maximale wat ik een keer open heb gehad voor zeg 5 minuten.

Een sandy bridge i5, iig de desktop versie, zou youtube prima moeten trekken. Mijn oude 3870k doet dat ook nog gemakkelijk.
200 en 2000 8)7
Kan aan mij liggen, maar dat is al ver voorbij het normale gebruik van een gamer, ontwikkelaar of andere power user.
Ben niet echt een gamer or ontwikkelaar. Ik zoek dingen op en vaak heb ik die later nog een keer nodig, maar niet zodanig dat ik bookmarks gebruik.
De 2000 is veel, maar als ik een nieuwe browser in gebruik neem zit ik binnen een maand op 200-300 ermee, en dan heb Ik altijd 2 of 3 browsers in gebruik.
Een sandy bridge i5, iig de desktop versie, zou youtube prima moeten trekken. Mijn oude 3870k doet dat ook nog gemakkelijk.
Ik had het over een laptop met i5, een 2450M. Die 3870K is een Ivy Bridge en gezien de 8 duidelijk hoger gepositioneerd en een desktop cpu en dus zeker hoger geklokt.
3870 is een AMD cpu, maar ook het typenummer van een AMD/ATI videokaart. Maar dat doet er weinig toe verder.

Jouw manier van gebruiken is wel vrij uniek en misschien dat deze browser iets kan helpen.
Zelfs op de telefoon heb ik in Puffin 300 tabs open en daarnaast Firefox, Opera Mini en Chrome met elk meer dan 100 tabs (maar die geven boven 100 niet aan hoeveel)

Ivy Bridge i7-3770K
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-90-ghz.html

Ivy Bridge i7-3840QM
https://ark.intel.com/con...cache-up-to-3-80-ghz.html

Ivy Bridge E7-3870
https://ark.intel.com/con...2-30m-cache-2-30-ghz.html

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 21 december 2019 14:03]

Afgaande op de titel "Opera brengt gamingbrowser uit voor macOS" dacht ik dus aan een nieuwe browser, gericht op browser games.

Omdat niet altijd alle games standaard al "lekker" draaien binnen een web browser. Zelf al vaak meegemaakt met bepaalde facebook spellen (van klanten) die in Chrome beter draaien dan in Firefox, terwijl bepaalde andere facebook spellen juist weer beter draaien binnen Firefox dan in Chrome. Dan maar beiden er op zetten :+

[Reactie gewijzigd door BierfietsNL op 12 december 2019 14:27]

De meerderheid denkt nog steeds dat mensen kunnen multitasken. Door gewoon je browser af te sluiten als je gaat gamen heb je geen speciale browser nodig, en kan je je ook nog eens beter op de game richten.
1. Ik zoek op YouTube mijn favoriete playlist.
2. Ik open mijn favoriete MMORPG.
3. Ik speel terwijl ik naar mijn favoriete muziek luister.

3 stappen, alle drie serieel, niks parallels bij, en toch heb ik zowel een browser als een game open staan als resultaat.

Daarnaast dingen als discord waarmee je via de browser een soort teamspeak hebt lopen.

Of wat dacht je van gewoon dingen op willen zoeken en vervolgens je huis-tuin-en-keuken laptopje op zijn knieën zien gaan omdat er eerst tig GB aan ads geladen wordt? Of omdat je toevallig een pagina opent waar een crypto miner draait?

Ik zie wel wat in browsers die hun eigen resources limiteren, niet alleen voor gamers maar eigenlijk over de gehele linie.
Voor YouTube heb je geen volledige browser nodig.

En voor ads heb je een ad blocker.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 12 december 2019 16:58]

Hoe stel jij dan voor YouTube te gebruiken op Win10/macOS? En met gebruiken bedoel ik niet alleen het afspelen (wat prima met streamlink of youtube-dl kan) maar ook het navigeren en zoeken.
Met een eenvoudige YouTube-client, bijv. SMPlayer. Kun je prima mee zoeken en streamen.
Bedankt voor de tip, ga ik eens proberen!
Meerdere programma's of vensters open hebben wil niet zeggen dat je daadwerkelijk tegelijk dingen wil doen. Als ik een game 100% wil uitspelen, verwacht je dan dat ik een Stunt Jump op een kaartje opzoek, een print ervan maak, en dan de browser sluit om in game de collectible te halen? Ennn repeat...

Dat multitasken enigszins een fabeltje is, dat weten de meeste mensen wel.
Ik heb mijn browser openstaan tijdens het spelen van FIFA op PC. FIFA geluid uit, Youtube-playlist aan. Ik ben echt niet de enige die dat doet volgens mij.
Ik zoek toch wel regelmatig dingen op als ik Minecraft aan het spelen ben (ja Minecraft, met shaders e.d.), dan is het toch lichtelijk onhandig om de browser steeds te moeten openen? Los daarvan heeft deze Opera browser niet veel toegevoegde waarde lijkt me, het enige wat deze browser biedt is een soort van Twitch integratie en wat opties om het resource gebruik wat omlaag te schroeven.
Sowieso als ze Discord oid hebben draaien ;)
Het is MacOS, draait veelal op devices ongeschikt voor gaming. Je bent aan het gamen, gooi je browser gewoon uit. Hoeveel CPU en bandbreedte verbruikt een browser die niks staat te doen terwijl je een spelletje aan hebt staan? Zelfs een 1080p60 YouTube filmpje eet bij mijn MacBook 2018 momenteel... 500MB RAM, 4% CPU, 1.8% CPU en af en toe een "burst" van 2 seconden van 12Mbps. Maar ditzelfde nummer kan ik ook in Spotify aanslingeren. Dit verbruik gaat her verschil niet maken.
Spelen mensen nog browsergames?

Ik dacht dat dat beperkt was tot scholieren die zich verveelden tijdens computerlessen...
Bij mij op het werk komen veelal oude(re) mensen welke vrijwel allemaal slotomania, farmville, candy crush enz. gewoon via "feestboek" in hun browser spelen.

Ookal eens FPS games via de webbrowser gezien, man dat draait vaak echt voor geen meter.

[Reactie gewijzigd door BierfietsNL op 12 december 2019 14:28]

Ik weet dat ik vroeger altijd een FPS op browser speelde dat een beetje leek op Unreal Tournament.
Geen idee meer hoe dat heette.

Ik had trouwens ook beter een /s kunnen toevoegen want mij reactie was niet echt serieus bedoelt.
Klinkt als een gimmick browser om targeted reclames over games aan te bieden. Ik kan me niet inbeelden dat iemand zich serieus zorgen maakt over de performance gebruik van een webbrowser tijdens het gamen.
Handig, zeker als je nagaat dat de recommended spec voor Battlefield 5 12GB RAM is! Beetje jammer als Chrome (de usual suspect) je werkgeheugen opslurpt voor alleen een WhatsApp-tabblaadje.
En 16GB is niet redelijk standaard tegenwoordig?
Chrome slurpt mss wel aardig wat RAM, maar als je houdt bij een of twee tabs is er weinig aan de hand.

Trekt je pc het niet, dan is het misschien tijd om te upgraden?
Oh zeker, ik heb wel 16GB in mijn kast zitten, maar je wil RAM-verbruik door andere apps minimaliseren toch?
Tuurlijk, maar een "gaming" browser?
RAM gebruik minimaliseren haalt niks uit als het geheugen niet vol zit.

RAM dat leeg is doet niks en is dus zinloos. Ik heb liever een vlot systeem dat het RAM vol benut, dan een systeem wat erg aan het proberen is het RAM te ontzien en veel vaker van m'n SSD moet benaderen.
Enkel als ik het nodig heb voor wat anders en het schedulen en pagen doet het OS goed genoeg.
Nee, RAM is er om gebruikt te worden. Als je je browser gaat cappen, dan worden de sites die je klaarblijkelijk allemaal druk wilt bezoeken tijdens het gamen ook tergend traag.
Is 16 gigabyte werkgeheugen echt de standaard? :|

Ik dacht dat de standaard 4 of 8 GB werkgeheugen was. Dat is namelijk wat ik de hele tijd om mij heen zie: mensen die 4 of 8 GB werkgeheugen in hun computer of schootcomputer hebben zitten. De enige persoon die ik tot nu toe met meer dan 8 GB werkgeheugen heb gezien, is mijn kameraad, die een fanatieke computerspelletjesspeler is en daarom bijna al zijn geld uitgeeft aan dure computeronderdelen om vervolgens een monstercomputer te maken. Zijn computer heeft 64 GB werkgeheugen, maar hij heeft echt een peperdure kast staan, van duizenden euro's, dus dat verbaast mij niet.

[Reactie gewijzigd door markwiering op 12 december 2019 16:15]

64 klinkt nog als relatief weinig, als zoiets duizenden euro's gekost heeft.
Vierduizend euro, als ik mij niet vergis, maar daar zat nog veel meer bij dan 64 GB werkgeheugen. Hier zat ook de allernieuwste verwerker (Intel Core i9; ik wist toen nog niet eens dat die al uit was!) en een hypermoderne videokaart in.
Eigenlijk wel.
Geheugen is niet zo heel duur meer. Voor 75 euro heb je al een leuke 2x8GB set.
Goed overclockbaar, goed te betalen, single rank ipv dual rank (belangrijk voor sommige Ryzen/moederbord combinaties) en dual-channel.

Besef me net dat het een browser voor macOS is. Misschien dat de meeste Apple computers nog met 4GB of 8GB zitten vanwege de enorme prijzen die Apple rekent ;)
Je hebt ook de Windows variant van de browser
16gb is al een geruime tijd de standaard vooral als gamer zijnde. (Forza Horizon 4, Star Wars Battlefront 1 en 2, Battlefield 5 gebruiken in recommended settings 12gb Ram)
Ik vraag jij af of die 16 GB echt nodig zijn. Mijn Windows 10-computer, bijvoorbeeld, heeft 8 GB werkgeheugen, maar zelfs met Mozilla Firefox + een computerspel met alle instellingen op maximum aan, komt het geheugenverbruik nooit boven de 4 GB. Zelfs mijn computer heeft dus al meer werkgeheugen dan nodig... Dus, wat heb jij dan aan 16 GB? :?

Bij computerspelletjes heb ik gemerkt dat werkgeheugen bijna nooit de beperkende factor is. De beperkende factor is altijd de videokaart. Voeg extra geheugen toe aan jouw computer, en jij merkt er niks van tijdens het spelen. Zet er een nieuwere videokaart in en het spel draait opeens supervloeiend, met 60 beeldjes per seconde i.p.v. 18.

Ik denk dat de werkelijke reden voor de groeiende nood voor werkgeheugen, aan Windows zelf ligt. In 2011, toen 4 GB nog echt monsterlijk veel was voor een computer (de meeste computers uit die tijd hadden een stuk minder werkgeheugen!), kochten wij een hypermoderne computer met Windows 7 erop. Ik was toen echt verbaasd met hoe snel die computer was: hij startte op in enkele seconden, alles reageerde in een oogopslag en ik kon alle spelletjes spelen op de allerhoogste resolutie en beeldkwaliteit. Het was ongelofelijk hoe snel die computer was! :*)

Na jarenlange gebruik van Windows 7 kwam er opeens een dringende, bijna dreigende melding van Microsoft: "U moet snel opdateren naar Windows 10, want NU is het nog gratis! Doe het snel! Wacht niet langer! Doe het ONMIDDELLIJK!!!". Dat was op zich al een leugen, want jij kunt nog steeds gratis opdateren van Windows 7 en 8 naar Windows 10, maar in ieder geval: mijn papa trapte er volledig in en liet de computer opdateren naar Windows 10. Windows 10 was aanvankelijk ook nog snel. In het begin merkten wij niet dat die computer langzamer werd. Maar, toen... werd Windows 10 steeds langzamer, langzamer, langzamer en langzamer. Met elke opdatering werd de computer weer iets minder bruikbaar. Na een tijdje startte die computer op in enkele minuten i.p.v. enkele seconden, had elk programma opeens 10 seconden nodig om te laden en kon ik spelletjes niet meer op de maximale resolutie en beeldkwaliteit spelen. Windows 10 herinstalleren maakte geen enkel verschil: de computer bleef precies net zo traag. Mijn papa vond de computer ook traag en kocht er toen werkgeheugen bij. Nu heeft die computer 8 GB werkgeheugen. Die computer is nu wel wat sneller geworden, maar niet zo snel als dat hij ooit was, toen wij hem net hadden gekocht.

Conclusie: wij hadden die computer nooit moeten opdateren naar Windows 10. Wij hadden gewoon Windows 7 erop moeten houden. Dan was die computer nog snel geweest. Windows 10 heeft alles verziekt.

Ik begrijp nu wel waarom mensen zoveel werkgeheugen nodig hebben voor hun spelletjes: dat komt omdat Windows steeds zwaarder wordt en steeds meer werkgeheugen opslorpt. Die extra gigabytes aan werkgeheugen hebben zij dus niet nodig voor het spel, maar voor Windows.
Ik stopte met lezen bij "opdateren"
Waarom stopte jij met lezen bij het woord "opdateren" ? :?
ik heb eens in het groene boekje gekeken, en ook in de dikke van dale.

er stond bij opdateren: (werkwoord) slecht, zelf verzonnen taalgebruik dat wordt gebruikt door wereldvreemde types om zich eens flink af te zetten tegen ICT in het algemeen en Microsoft in het bijzonder.
Het is niet helemaal zelf verzonnen. Het werkwoord "opdateren" komt van het Afrikaans. Het is een afkorting voor "op datum brengen".
Nou ik weet niet hoe dat bij jou komt en of je pa, maar windows 10 is juist lichter en kleiner dan dat Windows 7 was. Ik heb onder windows 10 nog nooit vertraging gehad in mijn pc dusja.
Dat is in theorie misschien zo, maar de praktijk leert ons iets heel anders. Onze computer uit 2011 draaide onder Windows 7 een stuk sneller dan nu onder Windows 10. Zelfs met het dubbele aantal werkgeheugen (8 GB i.p.v. 4 GB) is Windows 10 trager dan Windows 7 destijds met 4 GB werkgeheugen was.
de mythe dat Chrome slecht omgaat met geheugen is zo extreem hardnekkig. Het gebruikt gewoon zoveel mogelijk geheugen wanneer het niet door andere processen gebruikt wordt. wanneer jij een zwaar programma draait zal Chrome het meeste van dat geheugen gewoon weer vrijgeven.
Ja en nee - sommige background apps trekken echt tieglijk veel van je systeem. Daarbij zorgt bij bijvoorbeeld 8 GB dat er constant moet geswapped worden (MBP 13 uit 2015 met 8 GB met flink wat open voor werk) en dat begint zich echt wel te manifesteren in traagheid.
Als Chrome je werkgeheugen opslurpt voor alleen een Whatsapp tab gaat er iets niet goed. Dan heb je misschien malware tussen je plugins staan of iets dergelijks.
Moderne computers zijn zo snel, dat een webbladeraar aan laten staan bij het spelen geen enkel verschil meer maakt.

Wij, bijvoorbeeld, hebben een MEDION-computer met een Intel Core i7 met 8 GiB werkgeheugen, een 128 GB SSD en een Nvidia GeForce 960 GTX (of iets dergelijks).

En ik kan jullie zeggen: als ik Grand Theft Auto Vice City opstart terwijl Mozilla Firefox nog aanstaat, merk ik geen enkel verschil. Dat komt omdat er meer dan genoeg werkgeheugen is voor zowel Mozilla Firefox als het spel. Bovendien heeft de verwerker meerdere kernen, dus als één kern zich bezighoudt met het spel en de andere kern met de webbladeraar, kan alles zijn gewone gangetje gaan, zonder prestatieverlies voor één van beide taken.

Het probleem dat Opera hier onderuit probeert te halen, is dus allang al niet meer van toepassing. Op oude computers was het nog het geval dat jij jouw webbladeraar moest afsluiten voordat jij een spel opstartte (minder werkgeheugen, verwerker met één kern), maar tegenwoordig - met de huidige computers - hoeft dat absoluut niet meer! :)

[Reactie gewijzigd door markwiering op 12 december 2019 20:57]

Dan noem je ook wel een wat ouder spel. Bij een modern spel is dat anders want dat kan alle CPU/RAM kan benutten. Dan is het wel zinvol om je browser te limiteren
Het is wel een ouder spel dat ik speel op de maximale resolutie, de maximale beeldkwaliteit en de maximale "drawing distance", dus dit zal toch wat van de computer vergen! :)
GTA VC zal op een oude pc misschien wat vergen, maar met zoiets als wat jij hebt zal het allemaal wel meevallen. Meer dan een paar GB ram zal die wel niet gebruiken. Misschien nog niet eens 1 GB.
Tegenwoordig benutten zowel games als webbrowsers meerdere cores, en houdt jouw punt over het gebruik van 1 core voor de browser en een andere core door een game geen stand.

Probeer hetzelfde eens met een moderne game, en houdt de browser dan eens open op een willekeurige website met wat dynamische elementen (Youtube of iets dergelijks), en zie dan het verschil.

[Reactie gewijzigd door mjz2cool op 13 december 2019 16:08]

Een single-threaded low poly spel uit 2003.
Of je dat nu max resolutie draait en maximale beeldkwaliteit en drawing distance - dat deed ik 10 jaar geleden ook.

Dit is een spel dat moest draaien op een PS2 - een 300 MHz CPU en 32 MB aan RAM.
Op PC had je 800 MHz nodig en 128 MB. Of jij nu je resolutie opschaalt naar 8k oid, de modellen en textures zelf hebben maar een bepaald maximaal detail meegekregen vanuit Rockstar zelf - op een gegeven moment schaalt dat allemaal heel anders.
-update: vooruit, zelfs eens getest: i7 4790k @4.6GHz, 16GB geheugen, GTX980, met DSR op 4k gezet, max draw distance...
1. Mijn videokaart komt er niet eens voor in boost mode en blijft lekker 5% hangen. Warmt niet eens noemenswaardig op.
2. Een wel hele 700 Megabyte aan RAM gebruik
3. Locked op 1 thread affinity via task manager tesamen met een browserinstance, ook gelocked op die thread. Geen verschil.


Zet daarentegen eens BF V op een Core i5 met 4c/4t en 8 GB op met een browsertje in de achtergrond met wat JS en gifs en wat nog allemaal - dat ga je zeer zeker merken.

[Reactie gewijzigd door Tokkes op 12 december 2019 20:59]

Anders sluit je toch gewoon je browser even voordat je je game opstart?
Ik hoopte op een browser die Windows-only spellen kon spelen.
Dit lijkt me een oplossing die op zoek is naar een probleem. Hoewel ik een gamende macOS-gebruiker ben voel ik geen enkele prikkel om deze software te installeren :)
Kan ik er ook andere software op installeren? Gebruiken als werkstation in de cloud?
Nogmaals het artikel lezen :-)