Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo: we moeten meedoen op het gebied van cloudgaming en vr

Nintendo heeft tijdens een vergadering met aandeelhouders aangegeven dat het bedrijf mee moet gaan in de ontwikkeling van cloudgaming en vr-diensten. Een van de zaken waar Nintendo naar kijkt is het streamen van games via 5g.

De uitspraken zijn afkomstig van Nintendo-ceo Shuntaro Furukawa tijdens een vraag-en-antwoordsessie op de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering. Een vertaling van de vragen en antwoorden is door Nintendo online gezet. Op een opmerking van een aandeelhouder die aangaf dat Nintendo nogal langzaam is met het ontwikkelen van nieuwe technologie zoals cloudgaming en vr, gaf Furukawa aan dat zijn bedrijf mee moet doen aan de ontwikkelingen die momenteel op dit gebied plaatsvinden. Datzelfde geldt overigens voor het aanbieden van game-abonnementen, zoals concurrenten Sony, Microsoft en Google inmiddels doen.

Nintendo-topman Shigeru Miyamoto voegde daar aan toe dat het weliswaar zo lijkt dat er weinig wordt gedaan aan streaming en vr, maar dat er binnen het bedrijf wel degelijk al geruime tijd mee wordt getest. "Omdat we pas iets bekend maken als er een product wordt uitgebracht, kan het lijken dat we achterlopen", aldus Miyamoto.

Een van de dingen waar Nintendo naar kijkt is het gebruiken van 5g voor cloudgaming. Een mogelijk bezwaar daarbij zijn de kosten van cloudgaming via 5g, dus weet Nintendo nog niet zeker of het om een haalbaar idee gaat. Daadwerkelijke nieuwe producten of diensten kondigde het bedrijf tijdens de vraag-en-antwoordsessie niet aan.

Door Bauke Schievink

Admin Mobile / Nieuwsposter

06-07-2019 • 12:56

158 Linkedin Google+

Reacties (158)

Wijzig sortering
Ik vind langzaam een verkeerde term. Dat is hetzelfde als zeggen dat Microsoft een beetje langzaam is met een handheld Xbox.

Ik ben absoluut van mening dat je als Nintendo zeker op een gegeven moment VR moet aanbieden, cloudgaming vind ik minder relevant, maar VR wil je uiteindelijk wel. Tegelijkertijd is VR nog 'duur', en is de hardware van de Switch op een andere game ervaring gericht. Je wilt geen cheap ervaring hebben, wil je dat wel, koop dan lekker die Labo kit. Anders moet Nintendo gewoon lekker de tijd nemen.

De Switch is gericht op portability, dat is een heel ander doel dan Xbox/PS, en dat is prima.
Er is volgens mij niemand die zit te wachten op cloud gaming of het streamen van games. Gewoon een lokale install zal altijd het beste blijven werken en alle problemen met connectiviteit verzieken dan niet je game plezier. Ik heb hier steeds vaker last van always-online games vanwege slechte verbinding en geen alternatieven.
Er is volgens mij niemand die zit te wachten op cloud gaming of het streamen van games.
Eh, wut? Net zoals er niemand zat te wachten op 'cloud storage', muziek streamen, films streamen.. Jaja. En net zoals er niemand een toestel wil leasen, een auto leasen, of een fiets leasen. Iedereen wil alles leasen en streamen. Dat wij op Tweakers allemaal onze eigen PC willen bouwen kan je een verkeerd beeld geven; dat wil namelijk vrijwel niemand. Als mensen om specs zouden geven was de Switch niet de best verkopende console geweest. Mensen willen niet kopen want kopen legt ze vast. Ze willen zonder extra te hoeven betalen altijd gegarandeerde prestaties zonder ooit een hardware onderdeel aan te raken. Ze willen betalen voor zekerheid, niet voor prestaties. Nu moet Nintendo nog generatie-oude games naar de Switch porten, zoals Doom en The Witcher 3; de volgende Switch gaat voornamelijk via Streaming werken, als niet vanaf de launch dan vindt die omschakeling tijdens de volgende generatie plaats, let op m'n woorden; ik durf daar best €50,- op verwedden met iemand. MS heeft ook gezegd dat hun focus streaming wordt. AMD? Streaming. Google? Streaming.

Stel je bent een ouder in een gezin met twee kinderen die willen gamen; wat ga je doen? Een dure nieuwe console en/of dure nieuwe PC kopen, misschien wel twee? Of gewoon één gezins-streaming abbo met een gigabit verbinding erbij zodat de twee kids op hun midrange telefoon alles in 4k 60FPS kunnen spelen en papa en mama tegelijkertijd films kunnen streamen, ook via een dongle of telefoon in plaats van via de laptop? Het is toch duidelijk waar mensen waarde aan toe kennen, en dat is niet aan een boel grote, ronkende, dure specialistische hardware.

[edit] Uiteraard kan er een mix blijven bestaan tussen streamen en bezitten; voor ieder wat wils en keuze voor de consument. We zullen moeten zien of het wat wordt met dat streamen maar ik denk dat het voor veel mensen heel aantrekkelijk kan zijn mits de latency onder controle kan worden gehouden.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 8 juli 2019 17:32]

Ik weet niet of de huidige infra goed genoeg is maar er is zeker wat te zeggen voor streaming games.

1 geen dure complexe hardware meer nodig die je vaak moet vervangen
2 efficienter qua componenten, ipv 1.000.000 pc met een eigen hd en een eigen lokale kopie kun je nu centraal op een paar schijven instances kwijt
3 goedkoper, maar 1x koeling, stroomkosten etc

Maarja de infra moet er wel klaar voor zijn. Tis net als de 1e mobiele telefoons, ja zo oud bennik 😜. Ik had vroeger zoiets van yuck, waarom dan! Maar het zijn nu geen telefoons meer. Straks zal het platform niet alleen om games draaien, maar om het hele leven.

[Reactie gewijzigd door al76 op 7 juli 2019 10:04]

Het probleem is dat heel die streaming dienst infra die momenteel wordt opgezet helemaal niet is bedoelt om ervoor te zorgen dat gamers minder geld kwijt zijn. De hele bedoeling van deze diensten is dat je er afhankelijk van wordt/blijft. Je koopt een game op die streaming dienst en dus ben je verplicht om de maandelijkse fees te blijven betalen anders kun je er gewoon niet meer bij. Niks is meer van jezelf. Als je een vette game hebt die waar je al 2000 uur in hebt zitten op je streaming dienst van 20 euro per maand. En opeens beslissen ze dat het 40 euro moet kosten volgende maand.... wat dan? Je hebt geen flikker controle meer over je uitgaves. Je moet wel want niks is meer van jou.

Deze hele cloud ontwikkeling is een hele slechte ontwikkeling. We raken als burgers steeds meer de controle kwijt over ons eigen leven. Alles wordt voor je bepaald. Dit moet je wel in je achterhoofd houden als je dit verdedigd. Betalen voor content is prima het bevalt me alleen niet waar we momenteel heen gaan
Of dit acceptabel is hangt sterk af van de situatie. Mij zal het een worst weten of ik in de toekomst een auto reserveer via een app of een eigen auto op de oprit heb staan. Zolang er een goede balans is tussen functionaiteit, bruikbaarheid en kosten hoef ik niets te bezitten. Heb over de jaren heen al zo vaak dozen vol met oude hardware en games naar de stort gebracht omdat er een stoflaag op stond. Hoe groot is de kans dat jij fifa 14 nog een keer wil spelen na 5 jaar?

Dat wil overigens niet zeggen dat er genoeg voorbeelden zijn waarin bezitten wel degelijk waardevoller is voor de eigenaar/afnemer. Zolang er keuze is hoeven we ons geen zorgen te maken.

Het grote verschil met andere ontwikkelingen zoals Spotify en Netflix is dat cloud gaming in de toekomst veel meer functionaliteiten zal gaan bieden. Niet alleen het seamless switchen en crossplay, maar vooral de rekenkracht in online spelwerelden.

Denk aan een Battlefield waar honderden, zo niet duizenden elkaar te lijf gaan of een secondthirdlife waar een 3d-render van jezelf rond loopt in een niet van echt te onderscheiden stad.

Games als Crisis bewijzen dat hardware limitaties al jaren echte innovatie in de weg zitten.
Je mist het punt. Het gaat om macht. Op een kopersmarkt met voldoende aanbieders en is de klant koning. In een markt die beheerst wordt door een paar contentproviders die hun prijs op elkaar afstemmen heb je als klant niets meer te zeggen en dat vertaald zich in steeds hogere prijzen. Volgens het Financieel Dagblad zijn abonnementen nu al gemiddeld 2,5 keer zo duur als kopen. Je aankopen zijn ook gemakkelijker af te stemmen op je finaciele situatie, dat geeft veel meer flexibiliteit.

Abonnementen houdt men in het begin voordelig en men biedt een all-you-can-eat gebruik aan dat mensen verslaafd maakt. Zo gaan mensen op Netflix binge kijken. Alle afleveringen van series achter elkaar door. Daarmee ontwikkel je een hang, een verslaving. Door de populariteit van aanvankelijk voordelige abonnementen gaan de koopalternatieven ten gronde. Zo verdwijnt de keus en die komt nooit meer terug.

We zien nu al dat Netflix steeds meer series en films in eigen beheer laat maken. Straks heb je 2-3 bedrijven die de betrijfstak beheersen (van productie tot afzet) en hun prijzen op elkaar afstememn net als KPN en Ziggo doen. Je hebt maar te betalen wat zij vragen, of je moet van verslaafde in een geheelonthouder veranderen. Een enkeling zal dit nog wel lukken, maar nieuwe generaties die er mee opgroeien zijn hooked for life (dan maar de criminatliteit in als het tegen zit, je moet je verslavingen onderhouden). Met de game-markt dreigt hetzelfde. Zodra ze genoeg aandeel hebben laten ze exclusieve games voor zichzelf maken en de rest is dan geschiedenis.

Mensen kijken naar kortzichtig consumentenbelang, maar ze zouden moeten kijken naar hun lange termijn belang als vrije burger. Een democratische overheid hoort de burgers beschermen, zij heeft als taak om machtconcentraties te voorkomen. Maar in de neoliberale filosofie die EU en anti-nationale partijen nu breed hangen draait alles om de grote corporaties, die zijn de werkelijke burgers geworden op de globale markt, zijn worden bediend. Daarom mogen burgers niets weten over wetsvoorstellen waar her europarlement over buigt. Het gaat hen als melkkoeien niets aan tenslotte. Maar de informatie wordt wel gedeeld met de lobbiesten van corporaties, want het gaat om hun belang.


Men noemt dit systeem ten onrechte kapitalisme. maar neoliberalisme is corporatisme, een moderne variant van het feudalisme. Alleen is de controlerende kapitaalfactor nu niet de grond maar het geld, doordat neoliberale regeringen er voor zorgen dat je overal alles op kan kopen, en landen grootkapitalisten niet mogen weren. De slaaf kent zijn meesters niet langer, dat zijn naamloze vennoten in het buitenland. Zijn levensonderhoud wordt verkocht als handelswaar.

Adam Smith de grondlegger van het kapitalisme wordt tegenwoordig ten onrecht aangemerkt als grondlegger van neoliberalisme omdat hij ook voor internationale handel was. Maar niets is minder waar, waar Adam Smith zich juist tegen afzette is het corporatisme van zijn eigen tijd waarin de economie volledig gedicteerd werd door de rijken. De rijken controlleerden ook de overheden vergaand. (wat we nu weer zien).
In het boek, voluit An Inquiry into the Nature and Causes of the Wealth of Nations geheten, betoogde Smith dat de [aristocratische] overheid zich zo weinig mogelijk dient te bemoeien met handel en nijverheid, omdat anders het mechanisme van vraag en aanbod verstoord wordt. Iedereen moet de vrijheid hebben om rationeel voor het eigen belang te gaan op economisch gebied. De overheid moet de markt zelf dus het werk laten doen, wat Smith laissez faire noemde.

De ‘onzichtbare hand’ van het marktmechanisme zorgde voor zelfregulering van de economie. Deze gedachte, dat rationeel denken en vrijheid centraal staan en tot een betere wereld leiden, vormt een centraal idee uit de periode van de Verlichting. Smiths visie in dezen was baanbrekend, omdat hij feitelijk brak met het christelijke idee van deugdzaamheid. Toch betekende dit niet dat Smith een voorstander was van puur economisch egoïsme. Smith stond kritisch tegenover zakenmensen (die hij wantrouwde) en waarschuwde tegen monopolies, die hij ‘samenzweringen’ noemde ‘tegen het publiek om prijzen hoog te houden’.
Ja, Adam Smith was een conspiracydenker

[Reactie gewijzigd door Elefant op 9 juli 2019 19:29]

Neoliberalisme speelt zeker een rol in de machtverschuiving die we zien. Een hand vol tech bedrijven slokt de rest op. De vraag is hoe houdbaar protectionisme is voor een land als Nederland. Neem Hyves als voorbeeld. Mooi Nederlands product, maar zodra er een concurrent komt, met een grotere afzetmarkt en kapitaal, zie je dat we geen kans maken. Niet omdat ons product niet werkt, maar omdat het alternatief beter is. Hoe verwacht jij dat dit gaat veranderen in een beter beschermde markt?

De globalisering heeft ervoor gezorgd dat macht een numbersgame wordt. Waar denk je dat de uitbreidingsdrift van de EU vandaan komt. Zelfs de rotte appels zijn welkom, als we maar groter worden. Om maar niet te spreken over de oorlogen waarbij inwoners worden herverdeeld.

Zelf maak ik me dan ook minder zorgen. Ook deze economie gaat zichzelf wel reguleren. De eerste babystappen worden al gezet, denk aan een EU die Netflix verplicht om 30% van de producties te verplaatsen naar landen waar ze uitzenden.

En laten we eerlijk zijn, de huidige consument is gewoon strontverwend. Het all-you-can-eat concept lijkt de norm te worden waarbij alles instant beschikbaar moet zijn. Alsof een leven zonder Netflix niet meer houdbaar is. Wat ik daarmee wil zeggen is dat we wel alleen kunnen kijken naar de grootmachten, maar hier zelf ook zeker aan bijdragen.
Niks is meer van jezelf.
Perfect voor mij.. De meeste spellen heb ik een paar weken enthousiast gespeeld, om ze daarna nooit meer aan te raken.
Nou, ik vind dit wel een beetje vooruit lopen op de feiten. Cloud is geen slechte ontwikkeling, het geeft ons al tal van geweldige oplossingen. Cloud gaming gaat gewoon concurrentie hebben.en dat zal uiteindelijk prijzen competitief maken. Zo komt Stadia al met een gratis mode en heb je voor een paar euro per maand een nog betere ervaring.

Geen enkele game bezit jij, je neemt een licentie af. Velen betalen 300-500 euro voor een console, een paar euro per maand voor online en een flink geld voor games. Ik zie niet hoe het veel duurder kan worden, tenzij de games veel duurder worden.

Geen flinke aanbetaling voor nieuwe hardware iedere paar jaar, om vervolgens de laatste games te kunnen spelen, waar je weer een online subscription voor nodig hebt. Ik denk dat het voor veel mensen een goed alternatief is. De enige randvoorwaarde is goed internet en dat is best reeël voor de besparing die het eventueel op kan leveren.
Zo komt Stadia al met een gratis betaal-met-je-privacy-mode en heb je voor een paar euro per maand een nog betere ervaring.

Fixed. Google doet echt niks zo maar voor 'gratis'.

[Reactie gewijzigd door prutsger op 8 juli 2019 19:50]

Wat een hoop onzin.

In gebruik een hele rits aan cloud diensten naar tevredenheid.

Office 365
Spotify
Netflix.
Prime Video
Shadow
Playstation Now

Allen werken naar tevredenheid. Soms gebruik ik een abbo een paar maandjes niet. Dan zeg ik het even een tijdje op. Werkt allemaal prima. En dat biedt mij de ruimte om veel meer content te consumeren dan ik op de ouderwetse manier had kunnen doen. En met een veel hoger gebruiksgemak.

Probeer het eens een keer. En zet eens eerlijk de totale kosten van het gamen naast zo'n streaming service. En dan merk je toch al gauw dat je een pak goedkoper uit bent met veel van die streaming diensten. Het hoeft ook niet eens goedkoper te zijn. Het gebruiksgemak zou voor mij al reden genoeg zijn.
Maar dat risico is er nu toch ook al? Als je nu een game koopt (of eigenlijk een licentie voor het spelen van de game) kan het maar zo zijn dat de ontwikkelaar/uitgever de licentie ineens aanpast naar een abonnement. Het zal echter niet zo snel gebeuren, want dat accepteren gebruikers niet zomaar.
Hetzelfde geldt voor een game streamingdienst. Als zo'n abonnement ineens 2x zo duur wordt zal dat ook niet zomaar geaccepteerd worden, en zouden mensen overstappen op een ander abonnement of gewoon ouderwets op een game pc. Als er geen concurrentie zou zijn, en local play onmogelijk zou zijn zou het wel werken.
Ja ik snap wat je zegt. Mja das ook marktwerking he, als ze dat doen en t te gek maken graven ze ook hun eigen graf.
Ik vind VR nog steeds een gimmick. Elke keer zo een gedrocht op mijn gezicht plaatsen....ik weet het niet hoor.

Dat gezegd....cloud gaming is leuk, maar dan moet er wel een goeie infrastructuur liggen idd.

Oh well ;).
Ik denk niet dat je ooit 'echte' VR hebt geprobeerd met 6 degrees of freedom.
Waarbij je fysiek de kogels moet ontwijken door je lichaam te bewegen.
De vr-headsetjes waar je een telefoon in stopt om een rollercoaster ervaring te doen, sure, dat is een gimmick.
VR werkt voor zover ik weet nog steeds met een headset, wel met 6dof, maar het blijft alleen je hoofd, en ben je beperkt in bewegingsvrijheid. Je hebt nog wel een controller nodig waarmee je daadwerkelijk kunt "lopen". Hierdoor blijft bewegingsziekte ook een probleem, omdat je fysiek stil staat/zit.
En dat zou je een gedrocht kunnen noemen, want ze zijn niet bepaald compact nog. Ik vind het ook nog steeds een beetje een gimmick. Al werkt het wel heel mooi met simulators.
Het lopen hoor je fysiek te doen.
Helaas zijn woonkamers vaak te klein. Het wordt pas echt leuk als je een ruimte hebt van 8x8 meter. Zodat je stukjes kunt rennen, en niet constant tegen de randen aanloopt.
Net de oculus quest binnen, echt een ongelofelijk ding! Iedereen die hem probeert ziet onmiddelijk het potentieel.
Idd, het heeft potentie. Maar of het nu al echt wat is betwijfel ik. Moet wel bekennen dat ik enkel psvr ervaring heb (heb er eentje) en dat is best leuk, maar resolutie te laag, kijkhoek te klein en het belangrijkste 13.000 veredelde techdemo's en full titles op 2 handen te tellen.

2 spellen die echt briljant waren en dat was resident evil, en dirt rally. Das voor mij te weinig om het relevant te noemen.
Laten we beatsaber niet vergeten. Die heeft alleen al een miljoen kopieën.
https://www.roadtovr.com/...sells-one-million-copies/
Tegenover hoeveel console verkopen van Red Dead Redemption 2 bijvoorbeeld? Ik lees op het web 17 miljoen exemplaren. Staat dus nog steeds in zijn kinderschoenen. Voordat de massa het zal omarmen zal het zeker:

mobiel
comfortabel
betaalbaar
grote kijkhoek
hoge resolutie
betrouwbaar

moeten zijn.
volgens deze site zijn er 3 mil PSVR headsets verkocht en rond de 22mil Games
in verhouding is dat beter dan verkochte PS4 en aantal verkochte nonVR games denk ik
en die lijst is nog voordat Astro-Bot en Beatsaber er waren die hebben ook erg goed verkocht.
https://variety.com/2018/...vr-sales-2018-1202907159/

Dit is al een wat oudere lijst lees ik ze zitten al over de 4.2mil

En ook al zijn veel van die games veredelde Techdemo's de prijzen zijn er ook naar dat verklaart dan ook weer de grote hoeveelheid verkochte games.

Dus ik denk dat er zeker wel markt voor is zeker als je de games niet al te duur maakt.
en je hoeft ook niet meteen games waar je uren je bril op hebt gewoon even wat leuks doen voor 30min is al leuk.
2 spellen die echt briljant waren en dat was resident evil, en dirt rally. Das voor mij te weinig om het relevant te noemen.
Astro Bot moet je echt een keer proberen, staat ook als demo in de store :)
De Quest is een mooie upgrade over de psvr. Ik vind het zelfs een ongelofelijke upgrade tegenover de Vive. De bril is scherper, comfortabeler,.. en de tracking is echt goed voor een inside-out systeem. Ook hardware IPD adjustment heeft zelfs de Rift S niet, en is essentieel om gemakkelijk demonstraties te geven. Iedereen vind zijn comfortabele setting binnen een paar seconden.

Beatsaber is de killer VR app van het moment. Ik heb gisteren nog op een camping in een deuk gelegen met de ouders van een kameraad die het hebben uitgeprobeerd. Gewoon midden in een grasveld, deze flexibiliteit is de reden waarom ik denk dat de Quest potten gaat breken.
Echt he! Ik ook sinds vorige week zondag! Mijn vriendin kan er niet van af blijven....

Beat saber 😭
Ik zou niet weten wat ik met VR zou moeten; maar games in 4k 60fps streamen naar m'n telefoon of dongle; ja, alsjeblieft!
Ik verwacht dat Nintendo met cloud gaming dan vooral turnbased games gaat ontwikkelen. Nintendo staat er om bekend om te roeien met de riemen die ze hebben, waarmee ik bedoel de technische limitaties die hun hardware heeft en dan juist daar het meeste uit te halen.
Technische limitaties zijn een keuze bij het ontwerp van een console natuurlijk. In een Switch kan je gewoon geen dikke GPU zetten zoals in de Xbox One/PS4 - dat is sowieso veel te groot voor een hybride handheld en het zou veel te veel stroom zuipen op de accu.

De aandeelhouders moeten wel beseffen wat voor soort consoles ze bij Nintendo bouwen. Nintendo gaat niet om meelopen met de rest, maar over het uitbrengen van innovatieve consoles. Niet zomaar gaan doen wat anderen doen, anders heb je straks gewoon 3 dezelfde consoles met dezelfde games.
Dat is natuurlijk vrij logisch. Al hoop ik wel dat er binnenkort een refresh uitkomt met een betere grafische chip. Gezien dat smartphones met een dergelijke chip iig ieder jaar een refresh krijgen, vind ik het wel jammer dat een soortgelijk ding niet wordt gedaan bij de Switch.

Kleine iteraties met verbeteringen iedere 1-2 jaar. Ik mis persoonlijk nog wat dingen die mij zouden overhalen: Betere graphics, beter glazen scherm, betere screen to body. En deze dingen zouden allemaal incrementele updates kunnen zijn zonder dat het 4 jaar hoeft te duren.

Als je kijkt naar tablets van 3 jaar oud, zijn die inmiddels dusdanig van prijs gezakt of gerefreshed, terwijl de switch hetzelfde is gebleven (zelfde voor de games) voor dezelfde hardware.
Nintendo moet zich eerst maar op multiplayer gaming focussen want dat lijkt nog steeds nergens op. Ze lopen daarin zo ver achter op de concurrentie.

Edit: Ik heb geen idee waarom iedereen reageert met co-op en battleroyale. Dit hele bericht gaat over vr en cloudgaming, technische aspecten.

Technisch (online) loopt Nintendo gigantisch achter op de rest. Sommige games die niet in de cloud opgeslagen kunnen worden doordat het "de leaderboards" in de problemen zou brengen. Verder erge lag bij online games omdat Nintendo hun systemen baseert op Japan, waar iedereen dicht bij elkaar woont.

[Reactie gewijzigd door Mighty_Mediocre op 7 juli 2019 15:20]

Werkelijk? Mijn mening is juist dat de rest enorm achterloopt.

Ik denk dat jij het over online multiplayer hebt, en ja daar hebben ze een kleiner aanbod in dan de andere, maar couch multiplayer is juist weer veel groter.

Ik heb een Switch en een Xbox One (en alles wat daarvoor zit, incl PS3), en ik heb 2 controllers voor de Xbox One, ik gebruik hem eigenlijk nooit. Wat moet ik nu met 2 spelers doen? Bijna niets is nog local. Bij de Switch vind ik het juist heel fijn dat ze volop local multiplayer hebben, dat doe ik dan ook veel liever.
Nee, bijna geen enkele couch co-op game te vinden op de Xbox one...
Het zijn er maar een dikke 300 8)7
De Switch heeft trouwens een paar pagina's minder...
Ok, kwaliteit is ook belangrijk, dus laat ik even uit mijn hoofd wat opties noemen van geweldige games die je met 2 of meer op de bank kunt spelen...
  • De Borderlands serie
  • Diablo 3
  • Sky Force Anniversary + Reloaded
  • Assault Android Cactus
  • Overcooked 1 + 2
  • Halo Master Chief Collection
  • De hele Gears of War serie
Er zijn volgens mij nog heel wat meer goede local multiplayer opties te noemen maar bovenstaande heb ik in ieder geval zelf met veel plezier in local multiplayer gespeeld.
Vrijwel geen enkele van die spellen bieden wat couch-gaming zou moeten bieden. Simpel plezier. Dat is precies wat Nintendo met zijn couch gaming games juist wel bied.
Dat is een kwestie van smaak... Ben je zo egocentrisch dat je denkt dat jouw smaak de enige op de wereld is?
Ik heb ook een Wii U maar de typische Nintendo games zijn eigenlijk juist niet mijn ding (maar ik weet dat heel veel mensen ze geweldig vinden). Zoals gezegd heb ik bovenstaand lijstje zelf met veel plezier gespeeld dus zeggen dat ze geen plezier bieden is gewoon raar... Misschien bieden ze jou geen plezier, maar mij wel (en velen met mij).
Nintendo heeft een meer familiale en casual doelgroep en daar hoor jij niet echt bij als ik zie wat je speelt en hoe je over hun games denkt.
Klopt, maar dat is precies mijn punt, het is een kwestie van smaak :)
Simpelweg zeggen dat er op de Xbox weinig te spelen valt als je lokale multiplayer wil dat klopt gewoonweg niet. Als je lokale multiplayer specifiek van het smaakje zoals Nintendo het veel biedt wil, daar is inderdaad niet zoveel aanbod in op de Xbox.

edit: Overigens is het lijstje hierboven ook specifiek een doorsnede van mijn smaak, met de smaak van mijn bezoek, en wat lokaal in multiplayer te spelen is. Ik heb best een brede smaak eigenlijk, maar in die doorsnede wordt het wat beperkter ;) zo zie je bv al geen racegames in mijn lijstje omdat de vriend waar ik het meeste samen mee speel daar geen fan van is.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 6 juli 2019 17:11]

Yep. Want Portal Knights. Alle Lego games en her en der wat Race games en little big planet 3 vermaak ik mij met mijn zoontje prima op de ps4. En alles bij elkaar velen malen goedkoper als de swith games. Want die blijven gewoon erg duur.
Daarom dat ik ook de term simpel gebruik. Laat je moeder/vader/broer/zus maar eens een shooter spelen, dat zullen ze niet snel begrijpen (mits ze het vaker doen uiteraard). Maar als ze Mario Party spelen, dan snappen ze het snel, en zullen ze eerder plezier hebben. De instap is veel lager, en je kunt makkelijk met 4 man tegelijk spelen zelfs! Ga maar eens met 4 man op 1 tv shooters spelen. Dat is geen pret, of je moet een enorme tv hebben uiteraard.

[Reactie gewijzigd door saintgein op 7 juli 2019 02:04]

Nee, @saintgein is niet egocentrisch, maar als ik zo kijk gaat het hier voornamelijk alleen weer om shooters (ik ken niet alle genoemde titels). Die co-op of massale online shooters beginnen steeds meer mensen een beetje de neus uit te komen. Niet alleen mij persoonlijk, maar ik hoor het steeds vaker... laat de ontwikkelaars eens weer iets origineels bedenken dan steeds weer hetzelfde te herkauwen, met een nieuw grafische schilletje, kwa gameplay veranderd er uiteindelijk niets... of de eene remaster naar de ander… ik ga niet tweemaal betalen voor practisch dezelfde game.

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 6 juli 2019 15:38]

Dat lijstje reflecteert natuurlijk ook mijn smaak (en die van mijn gamende bezoek).
Maar bedoel je met shooter expliciet first person shooters? Want dat zijn maar drie van de punten die ik genoemd heb. Sky force is wel een shooter maar dan van het type zoals we dat van vroeger kennen in de arcade halen, een vliegtuig van bovenaf gezien met waves van vijanden die op je afkomen. Assault Android cactus is een twin stick shooter. Diablo 3 is... Diablo :+ en overcooked is meer een soort party game? Moeilijk anders te beschrijven.

Maar goed, het komt nog steeds aan op smaak dus. Het is in ieder geval niet zo dat er niks lokaal te multiplayeren valt. Het kan zijn dat het niet jouw smaak is maar dat is heel wat anders.
Overcooked is de ikea kast onder de games. Of het tent opzetten met je partner onder de games.

Wij krijgen geen ruzie met een kast of tent, maar wel met overcooked. :D
Het hangt inderdaad erg af van wat jij wil. Maar er zijn echt meer dan genoeg coop games op de andere consoles.
Shooters? Crash Team- en Sonic Racing, Bloodstained, Overcooked 2, Lego, sport games, etc. zijn allemaal pas uitgekomen. Zelfs Divinity Original Sin 2 heeft een volledige lokale multiplayer campaign.
...origineels bedenken dan steeds weer hetzelfde te herkauwen, met een nieuw grafische schilletje, kwa gameplay veranderd er uiteindelijk niets
Die nieuwe Kirby of Pokémon zijn toch echt niet revolutionair volgens mij.

[Reactie gewijzigd door symphoon op 6 juli 2019 18:10]

Juist, ik heb het puur over couch gaming en hoe je met 4 man makkelijk plezier kunt hebben.
Nouja, dit is het verschil tussen Nintendo en Xbox/PS. Koop je een Xbox dan wil je (couchgaming of niet) een serieuzere gaming ervaring dan Nintendo. Jij zoekt wellicht in couchgaming dingen als marioparty en kart (wat ook enorm leuk is), maar anderen zoeken serieuzere games zoals Borderlands en Halo.

Ik heb beiden veel gespeeld en geniet van beide op andere momenten met andere mensen. Er is geen beter/slechter, enkel voorkeuren.
Multiplatform, multiplatform, multiplatform, multiplatform, multiplatform en dan hou je 2 series over.

Dat hoeft niet perse een probleem te zijn, maar het aanbod is nog steeds klein. Veel van het aanbod zijn zeer matige games, games die worden uitgebracht op mobiele apparaten, en dan tevens in de MS store worden gezet.

Ik spreek hier over echt volwaardige games, en die zijn er wel, maar bij Xbox en volgens mij PS, is het vaak een afterthought, neem de Forza's. Forza 7 is multiplayer te spelen, Forza Horizon niet. Horizon is juist de lekkere casual game die je even met iemand wilt oppakken. Waarom een afterthought? Omdat Horizon wat te zwaar was en ja dingen aanpassen is teveel werk. In 7 ging het allemaal wel nog, dus ja doe die dan maar wel.

Bij de Switch begint het bij coop. De joy cons schreeuwen om samen te worden gebruikt, daar adverteren ze op, en er zijn dan ook enorm veel topspellen in coop te vinden. En je kan echt geen Android apps of multiplatform spellen (waarvan de meeste ook op de Switch zitten), afstrepen tegen spellen zoals:
Donkey Kong
Diverse Mario's incl Mario Kart en Mario Party
Pokemon
Captain Toad
Marvel Ultimate Alliance 3 (komt komende week geloof ik)
En nog veel meer, inclusief dus heel veel multiplatform spellen.

Maargoed mijn ervaring was vrij simpel, ik wilde met mijn vriendin een spel samen spelen, shooters en D3 viel af, tja doen bleef er geen donder over.
Zoals ik al zei in andere reacties is het dus meer een kwestie van smaak, jij houdt blijkbaar erg van Nintendo's stijl van games. Maar dat er niks in local multiplayer te spelen valt op de Xbox (of PS4) is domweg niet waar. Ook niet als je shooters en Diablo weg laat, ik denk dat je gewoon niet heel hard gezocht hebt. Ik heb net nog eens door de lijsten gekeken op co-optimus voor Xbox en switch en je ziet heel veel dezelfde titels.

Wat Forza horizon betreft, ja die had ik ook graag in local multiplayer gespeeld maar dat was technisch gewoon niet mogelijk. Door de grote wereld kunnen ze niet twee viewpoints tegelijk bijhouden, die kunnen immers heel ergens anders in de wereld zitten (ook tijdens een race). En inderdaad ze hebben niet de hele game gegimped zodat het wel mogelijk werd (gelukkig, imho).

Verder ontken ik niet dat je als het puur om local multiplayer gaat, vooral met mensen die niet zozeer de traditionele gamers zijn, beter af bent bij Nintendo. Maar jij stelde dat er bijna helemaal niks was voor de Xbox en dat is niet waar.

Wat betreft de originele post waar het mee begon, iedereen valt er over en zegt dat Nintendo juist hele goede multiplayer games heeft... Maar ik denk dat het nogal overduidelijk is dat bedoeld werd dat de online multiplayer service bij Nintendo achterloopt op de concurrentie. En dat is ook gewoon waar.
Nintendo loopt enorm achter in hoe het de multiplayer regelt:
- Voice chat kan enkel via een losse app op je mobiel.
- In veel spellen (mario kart, mario party, splatoon 2) is het niet eens mogelijk om een multiplayer lobby te maken met vrienden. De enige manier om met vrienden te spelen is gewoon een spel te starten en hopen dat er een plek vrij is en dan moeten ze snel joinen.
- Het sturen van friend invites gaat nog steeds met onhandige friend codes.
- De cloud backup service werkt niet voor een redelijk deel van de spellen omdat deze cloud saves misbruikt zouden kunnen worden doordat multiplayer statistieken lokaal bij de user opgeslagen worden. Dit houdt bijvoorbeeld ook in dat als je switch kapot gaat, je een nieuwe haalt je je voortgang van onder andere splatoon 2 kwijt bent.

Zo zijn er nog wel een paar meer punten waar Nintendo ver achter mee ligt op de concurrentie kwa online functionaliteiten.
- Voice chat kan enkel via een losse app op je mobiel.
Niet per se.
- In veel spellen (mario kart, mario party, splatoon 2) is het niet eens mogelijk om een multiplayer lobby te maken met vrienden.
League battle?
- Het sturen van friend invites gaat nog steeds met onhandige friend codes.
Wat is er onhandig aan? Daarnaast doe je net alsof het de enige manier is om friend invites te sturen. Je kunt friend invites sturen via gekoppelde smartphone apps, Facebook, Twitter, 3DS, Wii U, een ander Switch systeem in de buurt en mensen waarmee je online gespeeld hebt.
Als je LAN splatoon 2 speelt kan je wel voice chat gebruiken, enkel als je toch al lan speelt lijkt me dat aardig overbodig. Ik bedoelde meer dat er geen system wide voice chat is met vrienden. Hiervoor verwijzen ze je door naar de app, en zelfs dat werkt maar met een specifiek aantal spellen.

Ja enkel league battle kan je met vrienden spelen via een lobby. Ik heb echter nog nooit league battle gedaan en heb me toch enorm lopen frustreren dat ik niet zo met een vriend kon spelen. En zelfs dan blijft het feit dat er meerdere games zijn van Nintendo zelf waar dit dus totaal niet kan zoals de andere die ik opnoemde.

Ja friend codes vind ik onhandig, het is vele malen handiger om gewoon op iemand zijn naam te kunnen zoeken.

[Reactie gewijzigd door teun2408 op 7 juli 2019 16:30]

Multiplayer betekende vroeger gewoon dat je met meerdere spelers speelde. Blijkbaar is multiplayer tegenwoordig exclusief online.

Ik gebruik de online diensten van Nintendo niet, enerzijds omdat het beter geregeld zou moeten zijn, maar ook omdat ik er geen interesse in heb. Voor online gebruik ik mijn PC en Xbox One, om samen met familie en vrienden op de bank te spelen, gebruik ik de Switch.

Mijn punt was meer dat het wel erg ligt aan hoe je tegen coop kijkt. Op de Xbox 360 had ik een veel bredere keuze qua coop, vooral in de diversiteit. Online gaan was namelijk ook niet zo vanzelfsprekend als nu. Nu is de visie: Kunnen we er nog coop in doen, dan doen we dat, zo niet, lekker boeiend.
Even terzijde snel, maar voicechat KAN wel via het systeem zelf. Fortnite gebruikt gewoon een in-game oplossing (nou niet per se de beste game om erbij te halen, maar wel een goed voorbeeld). Je sluit een USB headset aan voor docked of een 3,5 inch headjack met mic en je kan gewoon gaan.
Als dat de reden is dan ben je met een Nvidia shield of een cheap ass PC aan je TV beter uit. Wij spelen ook heel veel local mp en de meeste van dat type games vind je toch echt op Steam en daarna de Xbox 360 (lijkt mij dus op de One ook met Backwards comp) en dan pas de Switch.

Met online mp lopen ze echt lichtjaren achter iig. Geen voicechat/partys, geen deicated servers en een vriendenlijst die totaal niet werkt en dan nog laggy ook.
Of gewoon (een) Steam Link gebruiken :) Daar spelen ik en mijn vrienden iedere week games mee op de bank. Iedereen neemt een eigen controller mee en dan kun je praktisch alles spelen. Games als Stick Fight, Gang Beasts, BroForce, Rocket League, Genital Jousting of Speedrunners, maar ook oude games via emulatie zoals Mario Party, Mario Kart, Super Smash Bros, Tekken 3, Crash Bash en Vigilante8. Best of both worlds.
Borderlands, COD(geen idee of dat nog steeds is) en FIFA zijn local multiplayer. Maar ik snap wat je bedoelt. Ik heb 4 controllers bij me xbox waarvan er 2 nog de originele batterijen er in hebben want ze worden enkel gebruikt als me maten er zijn en we een potje FIFA gaan doen
30 jaar geleden al heerlijk multiplayer op de bank met mario en luigi... Mario kart 8 perfect te doen via internet. Ik kan niet zeggen dat ik behoefte heb aan een Zelda battle royale of Call of Duty: Metroid.
Mario Kart 8 Deluxe valt dan ook wel mee, maar zelfs daar laat Nintendo steken vallen. Het is bijvoorbeeld zeer irritant om met meerdere mensen tegelijkertijd in een gedeelde online lobby te spelen. Eerst moet 1 persoon een lobby joinen, dan kan iedereen dat persoon joinen, maar vaak zit te lobby al vol, of moet je eerst een aantal wedstrijden toekijken totdat mensen het spel verlaten.

Je kunt bijvoorbeeld ook wel mensen toevoegen op switch online, maar er is vervolgens geen manier om buiten het spel om met elkaar te communiceren. Daarnaast is de online van Smash Bros Ultimate ook niet bepaald goed en ook met Mario Maker 2 doet Nintendo weer rare dingen (bijv. maar max 32 levels oploaden per account).

Vergeet ook niet dat sinds kort online op Nintendo Switch gewoon geld kost, ik vind het zelf niet zo gek dus dat mensen er nogal ontevreden over zijn.
Op de Wii U versie van Mario Maker mocht je slechts 10 levels uploaden in het begin. De rest van de weet ik veel hoeveel slots daarvoor kon je alleen krijgen als mensen je levels een ster gaven. En tenzij je mega populair was zat de kans er dik in dat het slechts bij die 10 slots bleef. Kortom wees blij met die 32 slots die je in de Switch versie hebt want het kan altijd erger.
Tja dat het op de vorige console nog slechter was wil natuurlijk niet zeggen dat het nu ok is omdat het iets minder slecht is.
Eh ik heb geeneens een switch (überhaupt geen console), het was meer een algemeen principe: dat iets eerder nog slechter was wil wat mij betreft gewoon niet zeggen dat iets minder slecht daarna opeens acceptabel is als het duidelijk veel beter kan.
Onzin (uiteraard...). Als Nintendo juist iets goed doet is het multiplayer. Gewoon op de bank met 4 man tegelijk. Heerlijk.

Online misschien iets minder (hoewel dat ook 100% van de tijd gewoon goed werkt). En dan doel je denk ik op futiliteiten als voicechat (wat ook prima werkt, weliswaar via de app...). En laat dat nou net iets zijn waar ik niet op zit te wachten. Dat geblèr en geschreeuw van die 12-jarigen trek ik heel slecht, dat hoor ik thuis al de hele dag dus online in een spelletje hoeft dat echt niet extra.
Werkt voice chat überhaupt als je een headset met microfoon aansluit op de Switch of heeft Nintendo dat geblokkeerd?
Nee dat werkt prima. Fortnite bijv doet dat uitstekend.
Fortnite heeft ingebouwde voice chat dus da's geen goed voorbeeld. Zijn er enige games gemaakt door Nintendo die dat ondersteunen?
Niet van Nintendo zelf, wel van 3rd parties dus. Nintendo wil voicechat graag via de app laten lopen. Ze blokkeren het dus niet als je als 3e partij dat anders wil doen. Technisch werkt dat dus prima.
Nintendo heeft heel veel multilplayer games, dat is nu juist altijd het sterkste punt van ze geweest, met de gehele familie gamen. Als jij die battle royal games bedoeld, nee gelukkig niet... die 'troep' is er al meer dan voldoende. Laat andere ontwikkelaars eerst maar weer eens originele echt interessante games maken en niet weer met 'zin allen in een veld elkaar afschieten…

[Reactie gewijzigd door _Dune_ op 6 juli 2019 13:45]

Zoals al door meerdere mensen gezegd is het natuurlijk smaak, maar er is meer dan alleen BR. Dat trekt mij ook niet zo. Toch vind ik het raar dat je zegt dat 'die troep er al meer dan voldoende is'. Nintendo heeft nogal een handje van dezelfde games op elke generatie consoles opnieuw uitbrengen. Daar zit net zo weinig originaliteit in. Na 10 delen Mario Party of 8 delen Mario Kart, wat voor vernieuwing zit er dan nog in, behalve dat het er tegenwoordig marginaal beter uit ziet na elk deel? BR is ten minste dan nog iets nieuws, iets wat de afgelopen jaren pas groot is geworden.

Ik ben het verder wel met je eens, originaliteit is op bijna elk platform amper te vinden. De formules die al jaren staan, blijken nog steeds prima te verkopen. Of het dan nou om een Mario Party/Kart/World gaat, of een nieuw deel van bijvoorbeeld The Divison/Ghost Recon/Destiny, dat maakt schijnbaar niet zoveel uit. Toch heeft ook bijvoorbeeld de Xbox genoeg leuks te bieden met bijvoorbeeld Overcooked, of, als je toch iets originelers zoekt, A Way Out.
Ik zag laatst 3 gasten op de switch multiplayer brawl spelen in de trein.
Weet dus niet of ik dat echt achterlopen wil noemen, zag er wel gaaf uit.
Dat had Nintendo al met de Game Boy linkkabel een jaar of 10 voordat Microsoft überhaupt aan consoles begon te denken 😊
De goede oude tijden op het schoolplein met gameboy’s en hier en daar een ander gameboy achtig apparaat _/-\o_
Zodra Nintendo zich nog meer op multiplayer(en dan vooral online multiplayer) gaat focussen dan denk ik dat ik maar volledig stop met gaming, niks is erger als een singleplayer of couch multiplayer gameserie waar multiplayer in geforceerd word wat vrijwel altijd ten koste gaat van de singeplayer ervaring(voor een recent voorbeeld kijk naar fallout en ESO is voor mij de reden dat we nog steeds geen nieuws hebben over een nieuwe single player Elder Scrolls game).

Nintendo doet al meer als genoeg voor mutliplayer met games als Splatoon, Super Smash Bros en Mario Kart, ze zouden uiteraard wel hun online store en algehele online ervaring van de games die al online hebben kunnen verbeteren maar dat is een ander punt net als dat wellicht bijvoorbeeld EA overgehaald moet worden om gewoon normaal games te porten naar de switch gezien een hoop mensen die games willen(ik niet).
En somehow kent toch iedereen en z'n moeder Mario Kart, Mario Party en Smash Bros.
Amen !
Iets was basic is anno 2019 beheersen ze nog steeds niet.
Dit geluid hoor je vaker. Tegelijkertijd geldt dat natuurlijk nu ook voor streaming. Als de concurrentie daar druk mee bezig is dan zullen ze daar ook in mee moeten gaan, anders zitten ze straks in dezelfde situatie als bij multiplayer.
Beide, 5 minuten geleden was ik nog een game aan het streamen naar mijn Shield TV. Al is VPN in mijn ervaring niet zo geschikt voor streaming. Ik zet gewoon de poorten voor gamestream open of gebruik de internetstreaming functionaliteit die standaard daar in Steam zit. Mijn ervaringen zijn goed, zolang ik geen WiFi gebruik.
Inhouse regelmatig, via Steam, soms met VPN afhankelijk van het apparaat, of PS4 als ik op een andere plek in het huis ben. Afhankelijk van de game prima te doen. Soms stream ik ook bij een kornuit thuis mijn PS4. Loopt bij hem en mij over een krakkig DSL lijntje.

Wat gaat er bij jou mis?
Och dat ze eerst hun online services gelijktrekken met andere bedrijven. Het p2p multyplayer in mario maker 2 is zo erg.

Ter verduidelijking peer 2 peer ip pay to play. Sorry voor onduidelijkheid

[Reactie gewijzigd door Kashino op 6 juli 2019 15:57]

Dat het p2p is, is niet eens zo heel erg. Het is het feit dat de multiplayer zo opgebouwd is dat iedereen in-sync moet zijn, of de game komt tot stilstand te staan. Als iedereen dezelfde latency heeft en er geen packet loss is, komt het allemaal wel goed, maar zodra het wat langer duurt dan wordt het een lagfest omdat iedereen op elkaars packets zitten te wachten.

Ze moeten bij Nintendo iemand inhuren die een beetje multiplayer code kan maken. 8)7

Ik snap het op zich wel, het maakt het wat interactiever dan als alles client-side gebeurd, en de positie van spelers alleen best-effort via UDP wordt verstuurd, dan wordt het wel een stuk minder leuk. Daarom snap ik dus niet waarom ze niet gewoon dedicated servers gebruiken.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 6 juli 2019 13:12]

Wat denk je van savegames opslaan in de cloud? Daar doet Nintendo helaas ook nogal moeilijk over.
Wat ik jammer vind is dat je bij Nintendo alleen met dat abonnement je saves kan backuppen. Op een PS4 kan je de boel naar een eigen USB drive laten schrijven met een encryptie gekoppeld aan je gratis PlayStation account zodat je ze op een andere PS4 met dat account weer kan gebruiken (tussen accounts doorgeven is niet handig ivm trophies). Die Switch heeft USB-poorten, waarom doet Nintendo dat niet gewoon ook zo...
Man, man, man. Wat een hoop onzin kraam jij uit zeg.

Behalve dat ze goeie games maken. Dat zeg je dan weer wel goed.
Onderbouw jouw kritiek dan eens !

Ga je mij vertellen dat ze hun online service op hedendaagse normen hebben ?

Betaal je niet keer op keer voor dezelfde game op een nieuw platform of gaat jouw op de Wii aangeschafte game mee naar de WiiU en de Switch ?

Is het systeem lekker open zodat jij makkelijk je savegames kan backuppen ?

Kan je überhaupt wat anders dan gamen met je switch ? Noem de apps eens op dan.

Kan je lekker makkelijk online communiceren met anderen ?

En ik kan zo nog wel even doorgaan.
Je betaald de hoofdprijs, zelfs voor games die al 2 jaar oud zijn en de hardware is nauwelijks goedkoper geworden maar je hebt maar een paar exclusives en heel veel flauwe Indy games die we vaak al kennen van jaren geleden en heel veel oude games die geport zijn en je dus wederom in weze opnieuw betaald voor soms wel een 7 jaar oude game.
Online: barslecht dat weet iedereen behalve Nintendo zelf lijkt t
Keer op keer betalen voor dezelfde game: Ja, maar hoeveel mensen boeit dat serieus?
Savegames: zie online
Iets anders met je switch: In America hebben ze Hulu er is een youtube app dacht ik
Communicatie: zie lame Nintendo Online app

Maar kan jij jouw Xbox en Playstation in t vliegtuig meenemen? Daar dan de controlelrs van afnemen om multiplayer te spelen?
Kan jij je xbox en playstation makkelijk meenemen naar je vrienden om daar samen te spelen?
Kan jij wanneer de tv bezet is door je huisgenoot doorgaan met je spel op de bank/ in je kamer/ op t toilet?

Ja het online gedeelte +savegame is een groot gemis, maar de rest is kattepis...heb al smartTV's, chromecasts, Apple/android TV en mn smartphone mocht ik iets anders willen doen dan gamen.
Daarnaast is er genoeg innovatie in de manier van spelen (datgene waar het nou net om gaat) dat ze op genoeg gebieden voorlopen
Ik weet niet hoor, maar sony en microsoft vragen ook geld om online te spelen.
Sony en Microsoft bieden daarin tegen wel meer moderne games aan dan Nintendo. Voorlopig krijg je van hun alleen maar wat oude NES games bij je abonnement. Dat mensen zowat al jaren op hun knieën aan het smeken zijn om bijvoorbeeld GameCube games te kunnen spelen op moderne hardware weten ze wel maar doen ze bizar weinig mee.
In dit geval gaat het om peer 2 peer niet pay 2 play.
Waarom wachten op 5G? Het kan nu toch ook al via WiFi? Het wachten op 5G klinkt als een argument om maar te wachten.
Ze zeggen niet wachten op 5G... Ze zeggen dat 5g iets is wat ze onderzoeken. Denk dat ze vanaf 2g al onderzoeken naar de mogelijkheden :p
Wachten op 5G is zinloos. Het bereik van de masten op de snelle frequenties is slechts enkele honderden meters. Om 5G dekkend te krijgen moet er een antenne komen op de meeste lantaarnpalen
Nintendo en VR -> okeeeeee.

Je hebt zelf met de switch nog niet eens 4K maar je wilt wel in de VR stappen.

Als je ziet hoe VR op de PC is hoeveel willen zij dan niet vragen voor hun Handheld/Console en hoe willen ze de kids aanspreken want VR en kids
Hmmm zie dat nog niet massaal gebeuren.

Zie ze eerder liever een krachtigere handheld/console bouwen die kan opboksen met de PS5 en XBOX (2).

Project Xcloud gaat nu al groot worden.
Ik speelde precies op die manier PUBG via de octopus app.
Overal gamen met controller 😍🔥
Ooit creëerde iemand een filmpje die velen deed geloven dat het toch echt ging gebeuren:
https://www.youtube.com/watch?v=Tnxy_MnwK1M
Als nintendo de hardware heeft om AAA games te draaien (waardoor ze ook de nodige aandacht gaan krijgen van de uitgevers) zal nintendo de console worden bij iedereen, hun first party games zijn geweldig maar buiten die selectie is het drama en daardoor zal de switch altijd als de “extra” console beschouwd worden.

Maar ik heb helaas het idee dat nintendo bang is om de verkoopprijzen omhoog te schroeven van hun consoles, ze positioneren zichzelf altijd als de “budget” console in de generaties
Nintendo Labo doet al VR, het is er dus al.

Voor de rest... nee, opboksen tegen PS5 en Xbox hoeft niet. Die vechten het onderling maar uit. Laat Nintendo maar met de leuke innovaties komen, de PS5 en Xbox zijn niks meer dan een simpele doorontwikkeling van de PS4 en PS3 en voegen niks toe behalve krachtiger processoren.
De PSVR heeft ook geen 4K en doet het ook prima.
Op een opmerking van een aandeelhouder die aangaf dat Nintendo nogal langzaam is met het ontwikkelen van nieuwe technologie zoals cloudgaming en vr,
Lol die aandeelhouder heeft vast geen 3DS in z'n handen gehad en enkel een paar modewoorden opgepikt.

De 3DS had 3D in het scherm, Argumented Reality en video streaming

Zaken die de Switch dan weer niet heeft. Maar de Switch heeft dan weer wel Cloud-based saving.

Zo erg loopt Nintendo ook weer niet achter.

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 7 juli 2019 12:47]

En als het puur om stereoscopisch 3D gaat, dan had Nintendo voor de 3DS natuurlijk al de Virtual Boy en Famicom 3D System. :)
VR en AR zijn natuurlijk wel erg verschillend, tevens is de manier waarop Ninteno AR implementeerd absoluut niet te vergelijken met VR gamen wat je kan doen op de PS4, PC of zelfs standalone/smartphone.
Streamen van Anime is absoluut niet hetzelfde als streamen van games.

Als ik de bovenstaande reactie lees denk ik: Jawel, de aandeelhouder heeft gelijk. Nintendo heeft nog niks gedaan met cloudgaming en VR.

Cloud saving, videostreaming en AR zijn peanuts en absoluut niet te vergelijken met cloudgamen en VR, beweren dat Nintendo niet ver achter loopt qua deze dingen is dan ook onzinnig.
Godsamme... Ik weet niet waarom, maar het feit dat we straks geen spelletjes meer installeren op het systeem (of een schijfje nodig hebben, w/e) irriteert mij mateloos. Voelt niet "echt". Ik wil een lokale installatie hebben. Het spel streamen vanaf een of andere contentserver lijkt mij verschrikkelijk en het einde van een tijdperk.

Ik begrijp de voordelen uiteraard, maar die zijn vooral voor de ontwikkelaar/uitgever - geen piraterij, valspelen wordt lastiger, abonnementen zijn verplicht, et fucking cetera.
Mensen zeiden hetzelfde over digitale games en nu koopt bijna niemand nog fysieke schijfjes.
Begrijp me niet verkeerd: ik zit ook absoluut niet te wachten op cloud gaming, maar tegenwoordig komt alles uit in abonnementsvorm en ze forceren dit nu ook op games. (En het zal ze wel lukken...)

De vraag is vooral: waarom zou je dan nog een console nodig hebben? Eigenlijk zit je gewoon op afstand te werken op een soort RDP/Citrix omgeving op de TV. Simpel gezegd.
Dat geldt alleen voor PC-spellen. Fysieke console-spellen doen het nog steeds beter dan digitale, heeft SEGA gezegd.
Ik lees dat antwoord vooral als dat het gegeven van cloud gaming geen prioriteit is voor Nintendo. Misschien ook vermelden dat Miyamoto over cloud gaming in dezelfde Q&A het volgende zei:
I think that cloud gaming will become more widespread in the future, but I have no doubt that there will continue to be games that are fun because they are running locally and not on the cloud. We believe it is important to continue to use these diverse technical environments to make unique entertainment that could only have been made by Nintendo.
Oeh ik denk gelijk aan een Nintendo vr bril dat zonder extra unit te gebruiken is. Nintendo is innovatief genoeg om met een leuk concept te komen in plaats van de switch te gebruiken als vr apparaat.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 AMD

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True