Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hoesje van Bigben hint op komst van kleinere Nintendo 'Mini Switch'

Een Duitse website heeft een foto van een beschermhoes van Bigben gepubliceerd voor ogenschijnlijk een kleinere versie van de Nintendo Switch. Ook is er een render gemaakt van de 'Mini Switch 2', zoals het apparaat, afgaande op de verpakking, wellicht gaat heten.

De Duitse techsite Winfuture.de heeft een render en de afbeelding van de verpakking gepubliceerd van wat mogelijk de nieuwe kleinere Switch gaat worden. Het toestel wordt afgebeeld in een siliconen beschermhoes van accessoirefabrikant Bigben. De site beschikt naar eigen zeggen ook over een 'echte' foto van de verpakking van deze hoes. Daarop wordt de console overigens geen Mini Switch genoemd, maar Mini Switch 2. Wellicht wacht Bigben nog steeds op de definitieve benaming.

Beide afbeeldingen zijn afkomstig van Roland Quandt. Net als eerdere uitgelekte accessoires hint de beschermhoes van Bigben op een toestel met dezelfde bedieningsknoppen als bij de originele Nintendo Switch. Alleen heeft de 'Mini Switch' geen afkoppelbare Joy-Con controllers, maar lijken het d-pad, de analoge sticks en de knoppen op de console te zitten.

Er duiken steeds meer accessoires op die mogelijk verwijzen op een spoedige introductie van een kleinere Nintendo Switch. De verwachting is dat de Mini Switch zowel iets kleiner als goedkoper wordt dan de gewone Switch. Waarschijnlijk krijgt de nieuwe console dezelfde Nvidia Tegra X1-soc mee, zodat het apparaat in vergelijking met de reguliere Switch vergelijkbare prestaties zal bieden.

Winfuture sluit overigens niet uit dat er twee nieuwe Switch-consoles in de maak zijn: een lite-versie, in de vorm van de Mini Switch, en een pro-editie voor de meer veeleisende gamer. Ook dat zou volgens de site een verklaring kunnen zijn voor de benaming 'Mini Switch 2' die door Big Ben wordt gehanteerd.

Beelden: Winfuture.de

Door Michel van der Ven

Nieuwsredacteur

02-07-2019 • 10:39

88 Linkedin Google+

Submitter: TheVivaldi

Reacties (88)

Wijzig sortering
*zucht* Ik heb een ps4 als main console en daarna een high-end game systeem. Wat ik graag wilde is een handheld switch, zonder dock. Nu komt hij eindelijk uit is het een mini versie, waarom? ik hoef geen kleiner scherm.

Ik wacht wel weer een jaartje, jammer. :)
Je hoeft het dock toch niet te gebruiken? De "extra" kosten die je hebt zijn verwaarloosbaar want het dock is niet los te koop. Correctie. Is-ie wel. 100 euro. Dikke winst oo een stuk plastic! :D Ik verwacht geen 100 euro korting op een losse Switch.

Laat Nintendo maar rustig aan doen. Geen nieuwe variant elke 2 jaar ajb; maak er 4 van. Dan is de investering tenminste goed te praten.

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 2 juli 2019 10:50]

100 euro. Dikke winst oo een stuk plastic!
Het is inderdaad een boel geld, maar natuurlijk wel een stuk meer dan een stuk plastic.
Het pakket is een
  • USB-C hub met HDMI-output
  • USB-C lader
  • Stevige HDMI-kabel
  • (een stuk stevig plastic)
Als je die bij elkaar optelt van A-merken kan je ook al snel richting de 80 euro komen, vooral die USB-C hub met HDMI output is redelijk prijzig. Uiteraard maken ze er winst op. Het is een commercieel bedrijf.
10-15 euro voor een HDMI usb-c dongeltje bij AliExpress.. werkt prima met een switch, ideaal voor mee op vakantie.

Zoiets:

€ 5,48 20% Off | JKING USBC 3.1 Converter USB C Type To USB 3.0/HDMI/TypeC Female Charger Adapter for Apple Macbook and Google Chromebook Pixel
https://s.click.aliexpress.com/e/bZRtH4MC

Is zelfs goedkoper geworden :)

[Reactie gewijzigd door mjl op 3 juli 2019 08:23]

Inderdaad! De HDMI kabel en USB-C lader zijn van hoge kwaliteit! Maar relatief gezien is 1/4 tot 1/3 van de prijs dan het dock. In de Switch zitten imho veel meer kwaliteits onderdelen: scherm, Tegra, koeling en joy-cons.

Anders gezegd; scheve prijs eigenlijk! Het dock vs een grafisch krachtige tablet incl controllers.

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 2 juli 2019 12:57]

Dat ben ik met je eens. Het voelt een beetje scheef, maar de dock is zeker meer dan een stukje plastic met wat connectors.
Goed, er zijn 3rd party docks die wel portable zijn, en minder dan de helft kosten. Ik heb zelf een Jumpgate voor op de slaapkamer, dit is een dock waar het stukje USB/HDMI uitgeschoven kan worden, en dan ook nog werkt op telefoons/MacBooks/etc. met een USB-C poort.
pricewatch: Nintendo Switch Dock
Maar dat zegt op zich weinig, ik denk dat de marge op zo'n los dock enorm is. Het kost Nintendo denk ik maar een paar euro om zo'n dock mee te leveren. Het is niet meer dan een stuk plastic met een verloop kabeltje er in verwerkt.
Dat is niet waar. Er zitten actieve componenten in. Is niet zomaar een verloop kabel.

https://www.fictiv.com/blog/posts/nintendo-switch-teardown

Nog steeds overpriced, dat dan weer wel.
Dat is niet waar. Er zitten actieve componenten in. Is niet zomaar een verloop kabel.
De betreffende printplaat. Een paar componenten om voltages te reguleren, om aan de Switch door te geven dat het dock is verbonden en om (denk ik gekeken naar de connector, heb geen Switch) een LEDje aan te sturen. Dat is minder dan 5 EUR aan elektronica op de schaal waarop Nintendo produceert.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 juli 2019 11:27]

Urrrr.... de link zegt duidelijk dat de dock niet meer is dan een verloopje met voeding. Daar zitten geen actieve componenten in, het is letterlijk 1 PCB met de connector naar de Switch en de HDMI/USB/USB-C connector....
Onwaar. Het dock doet ook aan voltageregulatie. Dat is overigens niet iets dat de kosten opdrijft.

En verder zit er een hardware DRM functie op. Zonder verificatie is er geen video uit.
The Switch has a product verification key used between the Switch and official dock. Without that verification you don't get video out. That's why you can't use any USB-C to HDMI adapter, it has to be something marketed for the Switch. Those marketed products are using a crack developed in China to get around the verification. The Samsung Dex uses the same verification system, which is why an unofficial Dex dock also work with the Switch. The Jumpgate, Nyko, Topoint, and other products are using this crack.
Er kan dus niet gesteld worden dat "het dock niets meer is dan een verloopje met voeding".

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 2 juli 2019 12:20]

Onwaar. Het dock doet ook aan voltageregulatie. Dat is overigens niet iets dat de kosten opdrijft.
urrrr.... dat is onderdeel van voeding....
En verder zit er een hardware DRM functie op. Zonder verificatie is er geen video uit.
En dat is onderdeel van "verloopje"... Zonder dit werkt het verloopje niet.
Er kan dus niet gesteld worden dat "het dock niets meer is dan een verloopje met voeding".
Jawel hoor. Het dock doet letterlijk niets anders dan voeden van de Switch en doorgeven van de aansluitingen. Dat daar nog wat andere dingen voor nodig zijn zoals voltage regultation en het gebruik van een verification key maken van het dock nogsteeds niets anders dan voeding en doorgeefluik.
Ik ga niet betalen voor iets waar ik geen gebruik van ga maken. ging het om 3 tientjes okè, maar 100 euro vind ik teveel geld en maakt het voor mij persoonlijk niet aantrekkelijk, dat geld stop ik dan liever in mn vakantie. :)
Kan ik helemaal begrijpen. Verwacht zelf alleen geen 100 euro verschil maar eerder 30euro. Ze hebben een enorme marge op die losse docks imho.

Maar als ik je game setups lees heb je sowieso genoeg te gamen! 8-)
Haha ja dat is waar, ergens is het misschien maar beter ook, kom nu al tijd te kort om alles te kunnen spelen en zie het zomaar gebeuren, dat ik een switch haal 2 games speel en erop uit gekeken ben, maar hey nostalgie is a bitch. :p
Maar je begrijpt ook wel dat als Nintendo een SKU in het Westen zou uitbrengen dat een Switch is zonder dock het toch echt niet voor 319-100=219 euro gaat kosten ? :-) Daar gaan hun marges !
In Japan is er namelijk wel sinds 2018 een SKU zonder de dock, lader en HDMI kabel. De besparing : 45 euro.

Dus ja, als je een Switch wilt koop gewoon de normale variant en verkoop de dock voor 40 a 50 euro oid en klaar. Moet ook wel ernaast zeggen. Dat als je de dock set koopt voor die 99 euro je er ook een USB-C lader erbij krijgt. Laders voor andere mobiele apperaten gaan los ook voor rond de 29, a 39 euro Dus mja.
Het dock is wel los te koop. Lijkt me overigens niet dat het prijsverschil dusdanig groot zou zijn, als Nintendo een versie zonder dock uitbracht.
Had ik al aangepast na 2min ;)
Excuses. Tweakers.net update de comments niet automatisch zonder refresh :X
Hahaha dat vergeet ik zelf ook nog wel eens :D

Na directe google; 100 euro en mijn ogen vielen bijna uit mn oogkas! Voor 100 euro had er een actieve koeling in gemogen :Y)

[Reactie gewijzigd door Sugocy op 2 juli 2019 10:59]

€100 is inderdaad veel te duur. Ik heb eens een officiele dock open gemaakt, om er een kleinere versie van te maken (met een 3D-geprinte behuizing), en op een kleine chip, een aantal schroeven, één of twee veren en aansluitingen voor kabels na, zit er niet heel veel in. Actieve koeling had zeker wel gemogen, vooral met deze warme dagen.
Erg interessant! Heb je toevallig fotos oid die je wilt delen? O+
Ja, want de huidige Nintendo Switch is niet zonder dock te gebruiken. 8)7 Dat is juist het hele concept van de Switch, spelen op de manier waarop jij dat wilt. Je wacht inmiddels twee jaar op iets wat al bestaat.
je maakt een grapje hoop ik, je denkt toch niet werkelijk dat ik 300 euro ga aftikken om onderweg spelletjes te kunnen spelen? ze hadden makkelijk een normale handheld kunnen releasen van hetzelfde formaat met vaste cons om de kosten te kunnen drukken, maar die wel voor rond de 200 kunnen aanbieden.

Je neemt toch ook geen abonnement met 15GB internet terwijl je maar 5GB nodig hebt, maar meneer er zit wel onbeperkt bellen bij wat je zo graag wilde... 8)7

[Reactie gewijzigd door Ambition88 op 2 juli 2019 11:14]

Als ik het zo hoor dan tel jij elk centje goed dubbel en dan kan ik jou de Switch alleen maar afraden. Een goedkope console is het verre van! Je begint met de console maar dan wil je toch uiteindelijk wel 2 joycons erbij om met 4 te spelen, een pro controller voor games zoals Zelda, een extra controller omdat de D-PAD op de pro controller ruk is, een bescherm hoes voor onderweg is ook geen overbodige luxe, een online abonnement voor de NES games en Tetris 99.. En dan hebben we het nog niet eens over de officiële games die amper in prijs zakken. Het is zéker geen console voor een budget gamer dus ik zou er niet blijven op wachten. Voor mij anderzijds elke cent waard, TOP console! Blijft mij verrassen, zeker nu met Mario Maker 2!
Je hoeft je niet zo aangevallen te voelen, ik probeerde alleen maar een neutrale schets te geven van hoe snel de kosten meestal oplopen bij deze console. 't Is toch niet omdat je een ps4 en een pc hebt dat je daarom per se veel uitgeeft aan randapparatuur en games, ik zeg gewoon dat dit bij de switch veel sneller gebeurt net omdat de console zo veelzijdig is en alles gewoon standaard meer kost dan bij andere. Ook qua games zakken voor een ps4 de prijzen veel sneller. Een paar maand later kan je zelfs tripple A exclusives in één of andere sale voor een prijsje op de kop tikken. Voor de pc waarschijnlijk hetzelfde al doe ik dat momenteel niet meer. Bij Nintendo zie je de games zelfs jaren na release amper in sale.

Verder is je reden om er geen te kopen (en dan hier meermaals als reactie neer te pennen) echt lauw, meerdere mogelijkheden mogelijk: je probeert er 1 op de kop te tikken 2ehands zonder dock of je verkoopt de dock zelf. Er is genoeg vraag naar en 2ehands spullen van Nintendo behouden ook hun waarde dus die kan je zeker voor 70-80 verkopen.

't Is maar wat je er voor over hebt natuurlijk. Veel plezier met het wachten alvast.
Tja, als je voor die 100 euro 27 maanden wil wachten dan zou ik zinnen als 'wat ik graag wilde is een handheld switch' ook niet direct gebruiken. Bovendien is de door jou genoemde prijs toch al behoorlijk aan de lage kant. De Nintendo Switch kost momenteel rond de 320 euro. Nintendo gaat daar echt geen 120 tot 130 euro afhalen.
Vergeet niet dat ik al een ps4 pro en een pc heb staan hè, voor mij is de switch geen must have of dat ik dagelijks zit te kijken voor nieuws. Ik zou graag een handheld switch willen zonder er al teveel geld voor hoeven neer te leggen, om de naja switch exclusives te spelen, zullen we maar zeggen. :)

200 is wellicht aan de lage kant, ik had een gerucht voorbij zien komen waar als adviesprijs ''220'' stond daar kan ik nog wel mee leven.

Maargoed, voor nu is het sowieso nog speculeren, ik ben allang blij als het scherm inderdaad even groot is als bij de normale switch, dan ben ik toch eerder geneigd wat meer te betalen dan voor een echte ''mini versie'' :P
Die heb ik ook. Je bent gamer of je bent het niet. :+ ;)

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 2 juli 2019 11:53]

Hehe, nou laten we hopen, of in ieder geval ik dan, dat het formaat van het beeldscherm gelijk blijft en deze mini versie uitkomt voor 20 september, zodat ik link's awakening op release kan spelen. :+ }>
Ik denk er precies zo over als jou. Ik snap dan ook niet dat je gedownvote werd. Maar ik zou er ook tevreden mee zijn als het scherm een beetje kleiner is. Wat ik dan niet zie zitten, is als er van die platte pookjes in komen zoals in de 3DS. Dat heb ik net niet genoeg controle over Mario in een 3D game bijvoorbeeld
Dan neem je toch gewoon een 3DS als " normale goedkopere handheld " ? Ik vond altijd dat die 2 systemen (3DS family + Switch) naast elkaar konden bestaan juist voor mensen die 300 euro geld teveel vinden voor het criteria " mobiel gamen"

De Switch is een fantastisch concept; je speelt het op de manier waarop je het wilt spelen. Op TV, of on-the-go. En dan nog eens dat de joycons eraf kunnen om opeens local co-op/VS te spelen ergens on the go ? Past totaal in m`n always on the go lifestyle en ik heb vaak genoeg met maten danwel collega's wat local MP gespeeld on-the go. Dus ja, als je de hele joycon verhaal loshaalt lever je in op het concept en idee. Vandaar dat ik zeg; deze 2 product lijnen gaan prima naast elkaar.

Als je het zo bedenkt, als ik Mario kart met 2 personen op een 3DS zou willen spelen, is dat 2x de 3DS en mischien 2x de game (vroeger weet ik dat je link-setups kon gebruiken met Nintendo games zodat je maar 1x copy v.d game nodig had) - en dan is de Switch opeens goedkoper in een multiplayer scenario :-)
Nintendo ondersteunt de 3DS nog wel volgens hun eigen woorden, maar ze hebben in de laatste paar Nintendo Directs niets over de 3DS gepresenteerd.

Met alle geruchten over een Switch Mini kan het zo maar zijn dat Nintendo, net als bij de Game Boy, de 3DS langzaam in de vergetelheid laat raken.

Dan heb je wel een grote backlog aan games van een aantal jaar oud van goede kwaliteit, maar die overtreffen naar mijn mening niet BoTW, Mario Odessey, SSBU en diverse andere games.

Zelfs op de pagina van Nintendo zelf staat nog maar een game die binnenkort uitkomt: Shovel Knight: King of Cards.

[Reactie gewijzigd door D3F op 2 juli 2019 12:09]

Ik denk dat er weinig mensen zitten te wachten op wat jij wil en het daarom niet rendabel is voor Nintendo om dit te produceren.
Ook vraag ik me af of vaste joycons de verkoopprijs met +/- 33% gaat verlagen. Een mini variant van de huidige Switch daarentegen... ;)

Plus, het mooie van de losse joycons is dat het vervangbaar is. Gaat je joycon kapot? Schuif hem eruit, stop een nieuwe erin. Solved! Geen gedoe met het openbreken van je Switch in de hoop dat je het nog kan fixen.
Ah dus wat jij wil is er al, maar je vindt het te duur. Marktplaats al geprobeerd?
Erg jammer idd, ik wilde meer - een krachtigere versie - niet minder.
Er gaan ook geruchten over een krachtigere versie, dat is de pro editie waarover wordt gesproken in het artikel. Nog even geduld tot de officiële aankondigingen hiervan.
Het blijven geruchten natuurlijk, maar ik dacht dat er dan ook wel een verpakking voor een hoesje van deze 'pro' versie zou zijn gelekt.
Als de pro variant dezelfde afmetingen krijgt als de Switch nu heeft, dan hoeft dit niet. Maar het blijft tot een officiële aankondiging natuurlijk veel speculeren.
Je kunt de normale switch ook prima zonder dock gebruiken.
Zijn we zeker dat het scherm kleiner wordt? De behuizing is kleiner, maar dat lijken me vooral de bezels en joycons te zijn als ik eerlijk ben
Het scherm zal waarschijnlijk even groot blijven. De bezel is gewoon weggehaald of verkleind, verwacht ik. De Switch heeft namelijk al een best klein scherm van zichzelf, dat gaan ze vast niet nog kleiner maken.

En koop gewoon die Switch joh, boeiend dat er toevallig een dock bij zit. Hij is het geld hoe dan ook waard.

[Reactie gewijzigd door B00st3r op 2 juli 2019 12:20]

Als dit inderdaad het geval is, dat het scherm zelf niet kleiner wordt, dan heb ik sowieso niks gezegd.
Ik hoop het. :)

[Reactie gewijzigd door Ambition88 op 2 juli 2019 11:24]

De dock is altijd handig voor een avondje met vrienden en een goede hoeveelheid bier. Zelf gebruik ik hem ook weinig maar ik heb vaak avonden gehad dat hetnveel plezier opracht.
Kans is groot dat de scherm niet kleiner word, er zit nu namelijk een flinke bezel omheen.
De normale switch kan je toch ook gebruiken zonder dock?
Het is niet omdat er een mini versie komt, dat het scherm kleiner wordt :) Noch dat er geen krachtigere versie tegelijk zou kunnen releasen.
Het is echt hoog tijd voor een revisie. De huidige switch draait sommige spellen niet eens 540p in de dock. Performance is in veel spellen om te janken.

Het scherm hoeft niet perse kleiner te worden. De bezels op de huidige switch zijn zo idioot groot dat het scherm een stuk kleiner kan zonder ook maar iets in te leveren op het werkelijke scherm formaat.

Ik ben wel weer teleurgesteld... Ze hadden dit beter de Nintendo stuck kunnen noemen. Als je de joycons niet kunt loskoppelen dan doet de naam switch zijn eer ook niet meer aan. Daarnaast is er een gigantische vraag naar een krachtigere versie. En ik heb nog niemand maar dan ook niemand horen klagen dat de switch te groot is... Ik snap niet waar Nintendo weer mee bezig is... het enige waar de meeste op zitten te wachten is een pro versie met een groter scherm die gewoon alles in 1080p kan draaien en pro joycons zodat ook de volwassen mens niet na een kwartier spelen kramp in zijn handen heeft op die krampachtige joycons. Het is niet voor niets een switch.... breng verdomme grote joycons uit met volwaardige joysticks. Gewoon een pro controller in 2en die je aan je switch kunt sliden. Echt onbegrijpelijk dat zulke bedrijven gewoon niet luisteren naar waar de consument om vraagt en gewoon stug hun eigen ding blijven doen. Echr dom in mijn ogen
Hier zittende controllers (neem ik aan) ook vast ipv dat ze eraf kunnen en een accu hebben. Dat bespaard naast het dock nog veel meer.
Als de prijs goed is, wil ik deze er graag bij! Onze Switch wordt ongeveer 50/50 docked/handheld gebruikt. Maar een 2de zal toch vooral handheld gebruikt worden.
Tweakers heeft zijn onderzoek weer niet volledig gedaan: de render in het eerste plaatje wordt ook gewoon gebruikt op Big Ben's siliconen case voor de huidige Switch. De render is geen indicatie van hoe een mini er uit zal zien.

Interessanter is de hoes zelf, maar de grote cirkel doet vermoeden dat ook deze niet definitief is. Misschien hoort dit een dpad te verbergen?
De Switch wordt nog kleiner? Ik heb nu al moeite met de standaardcontrollers, ik ben benieuwd of ik de miniswitch dan nog goed kan hanteren.