Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gebruikers klagen over prestaties Bloodstained: Ritual of the Night op de Switch

De Nintendo Switch-versie van Bloodstained: Ritual of the Night heeft last van prestatieproblemen. De game heeft onder andere last van vastlopers, matige framerates en een lage resolutie.

Een Reddit-gebruiker laat onder andere weten dat spelers beter kunnen wachten op updates of een versie op een andere console kunnen kiezen. De game haalt, volgens het Reddit-topic, de standaard 30fps niet. Ook crasht het spel regelmatig en loopt de game vast op momenten dat er meerdere vijanden in beeld komen. Tevens zou er een vertraging in de besturing zitten en is de resolutie ook lager dan verwacht. De problemen komen zowel in de 'Docked'- als in de 'Handheld'-modus van de Switch voor.

Op Twitter laat de ontwikkelaar weten dat de problemen bekend zijn en dat gebruikers binnenkort een aantal kleine updates mogen verwachten die de problemen zouden moeten verhelpen. Aanvankelijk had ArtPlay al een day one-update doorgevoerd, maar deze update had niet het gewenste effect. De ontwikkelaar zou nu meer middelen inzetten om aan de Switch-versie te werken.

Bloodstained: Ritual of the Night, die in 2015 in korte tijd een miljoen dollar opbracht via een Kickstarter, werd twee keer uitgesteld. Ook kwam de Switch-versie een week later uit dan op de andere consoles.

;

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

26-06-2019 • 15:47

42 Linkedin Google+

Reacties (42)

Wijzig sortering
Dit begint zo’n beetje een fundamenteel probleem te worden op de Switch, bijna iedere uitgever wil inmiddels ook een stuk van de taart en doet dat vooral met halfbakken ports. Beetje prutsen met de low settings, en voila, daar is ook een Switch versie.

Toch heel wat anders dan ik me had voorgesteld van de Switch. Natuurlijk werkt de verouderde en relatief zwakke hardware absoluut niet mee, maar ik had de hoop dat de tijden van ‘Rare’ weer zouden herleven met de Switch. Tijdens de eerste maanden van de Switch werd toch een aardig voorzetje gegeven met Mario+Rabbids, maar daar is het bij gebleven. De mobiliteit van het ding is tof, maar je levert zoveel in om een game ‘mobiel’ te kunnen spelen, dat het voor mij de moeite niet waard is om 3rd party games te kopen. Er zijn enkele uitzonderingen waarbij een 3rd party (AAA) game zeer goed presteert op de Switch, maar dat is eerder uitzondering dan regel.
Dit begint zo’n beetje een fundamenteel probleem te worden op de Switch, bijna iedere uitgever wil inmiddels ook een stuk van de taart en doet dat vooral met halfbakken ports. Beetje prutsen met de low settings, en voila, daar is ook een Switch versie.
Zowel de PC versie als de PS4 versie van BS:RotN hebben ook met performance problemen en vastlopers te maken.

PS4 Pro eigenaren maken melding van het feit dat het spel de ventilatoren van de console maximaal doen aanslaan en minstens één speler heeft al met een noodshutdown te maken gekregen om oververhitting te voorkomen.

PS4 en PS4-slim eigenaren hebben sinds patch 1.02 - de day 1 patch die eigenlijk pas op dag 5 of zo uitkwam - last van lage framerate, stutter; tijdelijke freezes; input lag en crashes. PC eigenaren deels ook. De 1.03 patch die voor PS4 net uit is introduceert daarnaast nieuwe problemen. Zo resulteert een zone-transitie bij een aantal spelers zeer frequent in een oneindig laad-scherm.
(EDIT: En schijnbaar doet 1.03 op de PC hetzelfde.)

Dit is wat je krijgt als je de implementatie aan een partij als Inticreates uitbesteedt, waarvan bij aanvang eigenlijk al bekend was dat ze compleet incompetent waren op gebied van UE4 tech. Dan ook nog eens die partij uiteindelijk buiten moeten gooien en vervolgens tegen de eindsprint aan nog een andere partij in moet schakelen om mee te komen helpen het puin te ruimen. Het komt de eindkwaliteit niet ten goede.

BS:RotN is een fantastisch spel, maar vreselijke software.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 27 juni 2019 20:22]

Ik merk veel UE4 tech games die diverse problemen vertonen betreft stabiliteit, crashes, oververhitting van hardware etc.
Zo ook MK11 op de PC, niets dan problemen en crashes.
Zelf vond ik UE3 geweldig, alles liep daarmee als een trein op console en PC, dus zou het aan de engine zelf kunnen liggen ook?

Ook met je eens dat Bloodstained een geweldig spel is, zo ook de 8bit versie!
Nou precies dit. De Switch wordt een beetje een vergaarbak van allerlei games. Ik had gehoopt op meer exclusives, zoals in de tijd van de N64.

Persoonlijk zit/zat ik niet te wachten op remasters van AC3, Dark Souls etc. De mensen die deze games tof vinden hebben denk ik naast de Switch ook wel een console of pc waarop ze deze games al hebben gespeeld. Of denk ik nu te makkelijk?
Geen cijfers maar dat denk ik dus al sinds de wii. Nintendo consoles zijn er voor erbij.

Ik weet dat mijn mening niet populair is maar ik zou het heel vet vinden als nintendo gewoon weer de strijd aan gaat met Sony en Microsoft qua hardware.
Geen cijfers maar dat denk ik dus al sinds de wii. Nintendo consoles zijn er voor erbij.
Ik speel juist het meest op m'n Switch en heb m'n PC voor 'erbij', voor de meer grafisch veeleisende games die je toch ook wel eens wil spelen. Het gebruiksgemak van de Switch is heel groot en grafisch wat simpelere games draaien echt niet anders dan op andere systemen. Zeker vergeleken met de PC zit je met een Switch vele malen sneller in een game, en je kan ook elders spelen dan aan je bureau (waar mijn PC leeft, omdat ik hem vooral voor werk gebruik).
Ik weet dat mijn mening niet populair is maar ik zou het heel vet vinden als nintendo gewoon weer de strijd aan gaat met Sony en Microsoft qua hardware.
Dat gaan ze nooit meer doen; de Switch is winstgevender voor Nintendo dan de PS4 en Xbox One bij elkaar. Zeker nu de prijzen van GPUs en CPUs weer lager zijn, en met streaming in het vooruitzicht, concurreren Sony en MS ook steeds meer met de PC; MS heeft zelfs gezegd dat het Xbox platform niet aan één hardware implementatie gebonden is. Ik denk dat Project Scarlet gewoon wordt wat Xbox One had moeten zijn; een settop-box voor mensen zonder PC, maar met PC games, via het Xbox software-platform. Ze gaan die Xbox Gamepass zo aantrekkelijk maken dat niemand meer losse games wil kopen; altijd online, digitaal delen met vrienden, al je games op de Gamepass op elk hardware platform dat is aangesloten (Xbox, PC, Switch (bv. via streaming..)). Nee, de hardware-strijd is volgens mij echt voorbij. Zo erg vind ik het niet, er is veel meer keus nu en de implementaties zijn beter.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 27 juni 2019 10:52]

Ik ben verre van overtuigd dat de hardware strijd voorbij is. Dat zie je juist bij de scarlett.

Google is de gene die het nu waar moet maken met stadia. Ik ben zeker nieuwsgierig.

Nintendo blijft in mijn ogen een bij console want waarom zou je een multiplatform game kopen op de switch dat veel mindere prestatie heeft dan op de concurrentie.

Alleen een switch is voor mij is in ieder geval onvoldoende om te gamen.

[Reactie gewijzigd door MissBluefinger op 27 juni 2019 12:43]

Ik ben verre van overtuigd dat de hardware strijd voorbij is. Dat zie je juist bij de scarlett.
Dat snap ik niet helemaal; Scarlett en de PS5 krijgen letterlijk dezelfde hardware. En MS heeft zelf gezegd de hardware als ondergeschikt te zien. De hardware prestaties waren bij de aankondiging van Xbox One en PS4 ook helemaal geen selling points meer. Ik weet niet hoeveel meer bewijs je wil dat de hardware strijd voorbij is.
Nintendo blijft in mijn ogen een bij console want waarom zou je een multiplatform game kopen op de switch dat veel mindere prestatie heeft dan op de concurrentie.
Veel games presteren juist beter op de Switch dan op andere platformen; vergeleken met de PC starten Switch games veel sneller op, terwijl de graphics vrijwel identiek zijn. Ook kan je je Switch overal spelen, bv. in bed, op vakantie of in de trein. Zo kan je je ook afvragen waarom je een game zou kopen op de PS4 als je zo beperkt bent in wanneer je hem kan spelen.
En daarom zaten ze ook de showen met wat de scarlett moet gaan kunnen. Met de achterliggende gedachte kijk wat een sterke en snelle console we gaan uit brengen.

Zelfs first party games hadden framerate problemen. Je gaat mij niet wijsmaken dat multiplatform games beter draaien op de switch dan bij de concurrentie en al helemaal niet op de pc. Het artikel gaat zelfs over prestatie problemen. En niet vergeten dat natuurlijk alles grafische er beter uit ziet bij de concurrentie dat de switch nooit aan kan.

[Reactie gewijzigd door MissBluefinger op 27 juni 2019 21:10]

En daarom zaten ze ook de showen met wat de scarlett moet gaan kunnen
Natuurlijk laten ze zien wat hij allemaal gaat kunnen, want dat is gewoon informatie die je mensen moet geven. Wat hij gaat kunnen is hetzelfde als wat de PS5 gaat kunnen. Ze hebben met geen woord gerept over hardware superioriteit over de concurrentie. Ze hebben gezegd niet qua hardware de strijd aan te gaan met de concurrentie. Dus is er geen hardware strijd. Niet zo ingewikkeld toch?
Je gaat mij niet wijsmaken dat multiplatform games beter draaien op de switch dan bij de concurrentie en al helemaal niet op de pc.
Er zijn genoeg populaire indiegames die precies evenredig draaien. Natuurlijk presteren grafisch intensieve games beter op de PC (daar begon mijn eerste post hierover ook mee, dus ik weet niet precies waar je nu tegenin gaat). Ik vind dat prestaties verder gaan dan graphics. Als het een paar minuten duurt voordat je op de PC in een game zit, terwijl je diezelfde game op de Switch binnen een paar seconden opent, dat zijn ook prestaties. Ook het feit dat je niet achter je bureau hoeft te zitten om te gamen. Ik heb een PC waarmee ik alle games prachtig kan spelen maar ik game veel meer op m'n Switch; voor mij is de PC voor erbij. Ik snap niet zo goed waarom je tegen dat idee in gaat.
ik had de hoop dat de tijden van ‘Rare’ weer zouden herleven met de Switch. Tijdens de eerste maanden van de Switch werd toch een aardig voorzetje gegeven met Mario+Rabbids, maar daar is het bij gebleven.
Weet niet waar je met beide zaken precies op doelt, maar ik vind het nogal meevallen om eerlijk te zijn. Het was toch van het begin af duidelijk dat je de Switch niet moest kopen als je erg geïnteresseerd was in cross-platform AAA games? Dat die, af en toe, toch met succes geport worden lijkt mij een aardige bonus; om nu het platform te bekritiseren op iets wat nooit een doelstelling was...

Desalniettemin zijn prestatieproblemen vervelend, maar vaak worden die wel opgelost. Zeker in het geval van Bloodstained is het nogal raar, omdat er genoeg games met betere graphics uitstekend op de Switch draaien. Dat is de developer aan te rekenen, niet het platform IMO.

Belangrijker vind ik dat dat er genoeg aanbod is, en daarmee concurrentie. Er wordt veel geklaagd over shovelware op de Switch, maar dat heb je toch op elk platform? Koop de troep niet en koop in plaats daarvan de games die wel de moeite zijn. Zuur voor je als jouw favo game slecht geport is, oprecht, maar ik heb een hele lijst met games in bezit en op m'n verlanglijstje die uitstekend draaien en superleuk zijn. Ik zie niet in waarom het dan zo problematisch is als er met enige regelmaat toch een slechte port opduikt.

Uiteraard kunnen prestatieproblemen in bepaalde games reden genoeg zijn voor je om voor een ander platform te kiezen, maar daar speelt ook je persoonlijke voorkeur een belangrijke rol.

[Reactie gewijzigd door Dorstlesser op 26 juni 2019 17:09]

Het doel was toch echt de 3rd party uitgevers weer te lokken naar Nintendo’s console, en op zich is dat aardig gelukt, toch zijn heel veel franchises zijn zo goed als uitgesloten op de Switch. Echter met Mario+Rabbids werd het voorzetje gegeven voor speciaal voor de Switch ontwikkelde grote games. Nintendo heeft waarschijnlijk in een vroeg stadium bij Ubisoft gelobbyd met een zak geld om dit voor elkaar te krijgen.

Wat mij tegenvalt is dat die lobby nooit verder gereikt heeft dan deze ene game. Juist door deze game had ik verwacht dat Nintendo partnerschap zou aangaan met de grote uitgevers en zo met unieke games voor de Switch te komen. De Switch is eigenlijk vooral een Wii U op herhaling. Hij verkoopt beter, er zijn wat meer games, maar de grote ontwikkelaars zijn nog lang niet overstag om een (exclusief) verbond aan te gaan met Nintendo. Platinum Games is zowat de enige en die was al partner ten tijde van de Wii U.

Ik denk dat veel early adopters zeker hadden verwacht dat Ubisoft, EA, Activision e.a. speciaal voor de Switch games zouden gaan ontwikkelen, dat is voorlopig totaal uitgebleven. Ook een ‘2nd Party’ zoals Rare ooit was zie ik voorlopig niet terugkeren. Dat valt mij tegen.
Ik denk dat veel early adopters zeker hadden verwacht dat Ubisoft, EA, Activision e.a. speciaal voor de Switch games zouden gaan ontwikkelen
Dan kan ik me jouw teleurstelling beter voorstellen, maar ik betwijfel of veel mensen deze verwachting deelden. Het is volgens mij vrij welbekend onder fans en ontwikkelaars dat 3rd party exclusives op Nintendo systemen teveel concurrentie hebben van de exclusives van Nintendo zelf. Zelf had ik die verwachting daarom niet en ik ben hem ook eigenlijk niet vaak tegengekomen. Wel dat mensen veel cross-platform titels verwachtten, en voor indie games is dat zeker het geval.
Wat mij tegenvalt is dat die lobby nooit verder gereikt heeft dan deze ene game
Als je wat opzoekt over de ontwikkeling van Mario + Rabbids zal je zien dat het Ubisoft was die bij Nintendo aanklopte, en niet omgekeerd. Dit was dus eigenlijk nogal een verrassing omdat grote 3rd parties dus vaak huiverig zijn voor het maken van exclusives voor Nintendo.
Blijft bijzonder dat ze dit zelf niet hebben ondervonden bij het testen.. Ik begrijp dat je niet alle situaties kan testen en dus heus niet alle bugs en dergelijke tegenkomt.. Maar dit lijkt ook bij de 'gemiddde' Switch gamer dus voor te komen.. Neem aan dat ze een 1.0 versie heus zelf een keer spelen. Of toch niet?

Ik begrijp ook dat ze niete issues kunnen oplossen voor release als er druk op staat, maar dit klinkt heel slordig.

[Reactie gewijzigd door rscheper op 26 juni 2019 15:50]

Op twitter geeft de ontwikkelaar aan dat ze dit wel wisten en hoopten de problemen met een day1 patch op te lossen, maar dat die patch niet de verbetering gaf waar ze op gehoopt hadden. Met andere woorden, ze zijn gewoon gepusht om dit te releasen, maar aan de reacties op twitter te zien zijn ze wel committed om het uiteindelijk op te lossen, met meerdere patches.
Dus ze zijn gepushed, vermoedelijk, maar de ontwikkelaars mogen op Twitter de hete kastanjes uit het vuur halen?
Typisch het management dat snel even wat geld binnen wil harken en de problemen later wel even zal (laten) fixen. Waarschijnlijk quick & dirty, want geen budget :+

En ondertussen loopt de bankrekening wel vol van mensen die verwachten een goed functionerend spel gekocht te hebben.
Investeerders/managers zullen wel hebben zitten pushen, winkels liggen deze vol met games die gewoon te vroeg zijn uitgebracht. Voorbeeld van het jaar hiervoor vind ik zelf Anthem wat gewoon een regelrechte ramp was op alle platformen.
Anthem is volledig terecht dat ze zijn gepushed. Maar ook zonder push was het een regelrechte ramp. Ze hebben van de 6 jaar rond de laatste 6 maanden hebben ze pas echt wat gedaan. En na de release hebben ze er pas echt een bende van gemaakt. Dus ook al gaf EA ze nog een jaar. Dan was het niet veel beter geweest.
Grootste probleem was de wijzigingen die men meermaals wilde waardoor story en veel mogelijkheden om zeep zijn geholpen. Anthem is verneukt van bovenaf en niet van onderop.
Uitbrengen en later patchen is helaas al lang de norm. En het werkt dus ja :|
Het spel heb ik kort gespeeld op de PC. Je merkt waar het (zowel qua projectleider als qua stijl) zijn inspiratie vandaan haalt. Al ben je een fan van Castlevania: Symphony of the Night, dan zal je dit spel waarschijnlijk ook leuk vinden. Ik mis alleen de slechte Engelse voice-overs. Die zijn gewoon goed in zowel Engels als Japans, maar missen daardoor wel een bepaalde charme. ;)

Verder heb ik geen ervaring met de Switch. Wel zijn voor de graphics op de PC de systeemeisen wat hoog. Een grafische kaart van ~6 jaar oud is het minimale, terwijl de graphics een stuk minder zijn als een kaart van 10 jaar geleden die bijvoorbeeld Crysis aardig kon draaien. Gecombineerd met het nieuws over de Switch lijkt het spel slecht geoptimaliseerd te zijn.

[edit]
'Slecht' is relatief, natuurlijk. Als elke PC van 6 jaar oud het kan draaien dan kunnen de meesten in het PC doelpubliek het spel gewoon spelen. Wat ik wil verduidelijken is dat het spel verder geoptimaliseerd kon worden, gekeken naar de graphics. Dat had de initiële Switch versie mogelijk ook geholpen.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2019 16:06]

Een game met als titel Bloodstained: Ritual of the Night is geinspireerd door Castlevania: Symphony of the Night?
Dat meen je niet!! :+
[/sarcasm]

Het lijkt er inderdaad op alsof de optimalisatie niet al te best is, maar dat zie je wel vaker tegenwoordig.
Vooral bij Indie lijkt het wel een probleem te zijn...
Dat meen je niet!! :+
Het gaat er niet om dat het spel geïnspireerd is door SotN, maar dat je dit merkt tijdens het spelen. :P
Vooral bij Indie lijkt het wel een probleem te zijn...
Er zijn ook spellen die het goed doen. Zo speelt Dead Cells bijvoorbeeld heerlijk op oudere hardware. Natuurlijk ligt dat ook deels aan het soort graphics.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2019 16:05]

Dat is waar, maar dan heb je ook weer genoeg spellen die dat anders doen.
Zoiets als PUBG dat er bovengemiddeld uit ziet, maar wel een GTX 970 een eitje kan laten bakken.\

Ik vraag me vaak af of dat nou een soort "verwend" zijn is met de hoeveelheid paardenkracht die we hebben tegenwoordig
Dead Cells had ook prestatieproblemen op de Switch. Ze hadden uiteindelijk zelfs een 30 FPS-modus toegevoegd. Onacceptabel voor een spel wat sowieso een superlage resolutie heeft.
Vooral bij Indie lijkt het wel een probleem te zijn...
Nee hoor. Kijk onder andere naar Cave Story, Binding of Isaac, Hollow Knight, Shovel Knight en andere games die naar de Switch geport zijn vanaf een ander systeem, die werken vloeiend. Zet daar tegenover bijvoorbeeld WWE2K18, wat niet van een indie developer is.

Het probleem ligt niet aan of het wel of niet een indie titel is, maar gewoon aan de moeite die de developers er in steken tegenover hoezeer ze het als cash cow zien.
[...]

Nee hoor. Kijk onder andere naar Cave Story, Binding of Isaac, Hollow Knight, Shovel Knight en andere games die naar de Switch geport zijn vanaf een ander systeem, die werken vloeiend.
Die titels die je nu noemt zijn daarentegen wel later geport. De Switch-versies van die titels waren niet rond de oorspronkelijke launch beschikbaar. Dit had als voordeel dat, toen er besloten werd om voor bovengenoemde titels een Switch port te maken, er genoeg tijd en andere middelen konden worden gebudgetteerd.
De Switch-versie van The Binding of Isaac is ook wel een beetje problematisch. Grote framerate drops als er teveel gebeurt (en dat voor een spel wat zowiezo lage resolutie is...) en geen optie voor verscherpingsfilter zoals bij de andere platforms.

[Reactie gewijzigd door novasurp op 26 juni 2019 18:47]

De switch maakt dan ook gebruik van een mobiele soc uit 2015, die ook nog eens gedownclocked is. Daarnaast zijn menig unreal engine 4 games al terug geschoeft in resolutie en dan krijg je al gouw 540p games.

Er is ook een reden dat tablets uit 2015 geen tegra x1 hadden.
Hopelijk komt dan ook snel die ge-upgrade versie uit!
Jammer om te lezen, had best interesse in deze titel - dan wacht ik nog maar even. Overigens ook best jammer dat ze op de Nintendo eShop adverteren met gameplay footage van de PS4 versie.
Ik krijg een flashback naar Prince of Persia: The Forgotten Sands voor de Wii. Dat was ook zo'n super slecht geoptimaliseerd spel. Het leek wel alsof gameontwikkelaars ineens (meestal te laat) potentie zagen in de melkkoe die de Wii heette en daarna snel bestaande games gingen porten met alle gevolgen van dien.
En dan te bedenken dat de game eigenlijk op de Wii U uit had moeten komen ipv de Nintendo Switch...
Ik ben blij dat ik deze game uiteindelijk toch voor Xbox heb gehaald, die draait gewoon super (behalve als er lava in beeld is, dat lijkt te "knipperen").
Ik heb dit spel even gespeeld en tot nu toe valt het op dat het grafisch maar matig is, er een redelijk lage resolutie wordt gebruikt en de framerate erg laag is.
Duidelijk is dat de ontwikkelaar erg laks is geweest met deze Switch versie zeker als je kijkt hoe een spel als Dragon Ball FighterZ grafisch beter uitziet, scherper beeld heeft en nog behoorlijk stabiel op 60fps loopt, zelfs in handheld mode.
Wat verwacht men van de switch ? Dat het net een xbox of playstation is? Hou in de gate dat nintendo oude hardware gebruikt in een nieuw jasje, nintendo zal echt geen harware gebruiken zoals op een andere toestel, maar wel de prijs ervoor vragen , zelfs pokemon eevee en pikachu hebben problemen die nog niet verholpen zijn

Mensen moeten gewoon niet verwachten dat een mobiel apparaat stabiel ken blijven draaien, het is geen laptop of ipad ,

Je ken geen 30fps verwachten op 1080p op een apparaat zoals dit, dan moet nintendo toch echt betere hardware gebruiken

[Reactie gewijzigd door KuroHana op 27 juni 2019 13:43]

Met de graphics van Bloodstained zou je op z'n minst een stabiele 30 FPS verwachten. De game is super tof maar gewoon slecht geoptimaliseerd.
Er zijn genoeg andere games op de Switch die laten zien dat zowel graphics, resolutie én framerate beter kunnen dus zeker kan je betere kwaliteit dan dit verwachten.

Een laptop en iPad zijn trouwens ook mobiele apparaten en de Switch kan wel degelijk 1080p@60fps:
https://www.google.nl/amp...e_rate_of_switchs_retail/
en hoe wetenze dt het werkelijk op 1080p 60fps draai ? je ken niet ff een fps counter op de switch zetten

in mijn menin mario kart 8 deluze draai echt geen 60 fps op 1080p
Tja, je hebt meningen en je hebt feiten, zie ook:

https://www.google.com/se...o+kart+8+framerate+switch

Meer dan genoeg bronnen die dit bevestigen.

En zeker kan je fps meten op consoles, zie ook:

https://www.google.com/se...o+measure+fps+on+consoles

[Reactie gewijzigd door Danster75 op 29 juni 2019 17:53]