Robin Mobile wordt overgenomen door energieleverancier Nuts Groep

Energiebedrijf Nuts Groep neemt de mobiele, virtuele provider Robin Mobile over. De holding van Robin Mobile wordt van de hand gedaan door investeringsmaatschappij Ramphastos Investments en Wilfred Rottier, de oprichter en ceo van de provider.

robin mobileZowel Nuts Groep als Robin Mobile publiceren geen financiële gegevens over de overname. Beide bedrijven benadrukken dat die voor klanten en medewerkers van Robin Mobile 'vooralsnog geen merkbare veranderingen met zich meebrengt'. Ramphastos, de investeringsmaatschappij van Marcel Boekhoorn, is bij de deal betrokken, omdat dit bedrijf sinds 2014 in de virtuele provider participeert.

Caroline Princen, de ceo van Nuts Groep, zegt dat de overname van Robin Mobile in de strategie past om het aanbod van diensten verder te verbreden. Nuts biedt naast stroom en gas ook al langer diensten op het gebied van televisie, internet en vaste telefonie. Door de inlijving van Robin Mobile komt daar nu ook mobiele telefonie bij.

Robin Mobile ontstond in 2013 en kwam naar eigen zeggen als eerste sim-only-aanbieder met een aanbod waarbij klanten een onbeperkte hoeveelheid mb's, belminuten en sms'jes kregen. Het bedrijf biedt meerdere onbeperkte bundels aan, waarbij het gebruikmaakt van het netwerk van KPN.

Nuts Groep is naar eigen zeggen de vierde grootste energieleverancier van Nederland en zit onder meer achter de energiemaatschappijen Budget Energie en NLE. In België is het bekend van het merk Elegant. Het bedrijf bedient in Nederland zo'n 700.000 klanten, en in België ongeveer 100.000 klanten. Het bedrijf biedt via NLE sinds eind 2016 internet, televisie en bellen aan via KPN.

Door Joris Jansen

Redacteur

26-06-2019 • 14:38

113

Reacties (113)

113
107
73
2
0
6
Wijzig sortering
Anoniem: 1226468 27 juni 2019 00:10
Robin mobile al 3 jaar voor al mijn personeelsleden ca 12 abo. Geen onverwachtte bijbetalingen omdat je over je data heen bent gegaan. Altijd de beste ontvangst waar je ook bent dankzij KPN. Willen mijn medewerkers zo graag dure 0900 nummers bellen is dat geen probleem dan moeten ze vooraf extra beltegoed kopen , maar de maandelijkse rekening bijft gewoon 19.95 per maand. Ik vind Robin mobile een prima provider, ook de helpdesk is van aanpakken en oplossen, en niet zoals je zo vaak meemaakt doorschuiven !
Hopelijk gaan de prijzen niet stijgen
Dan nog? Ik snap echt niet wat er in mensen opkomt om een provider als RobinMobile te nemen. Als ik hun prijzen bekijk kan je net zo goed geld in de versnipperaar plempen. Maargoed het zal wel aan mij liggen 8)7
Waar kan je voor 20 euro onbeperkt internet na 40gb snelheid verlaagd en bellen krijgen? Werkt prima.
20 euro betaal je voor 'verlaagd' (5mbps) internet. :X En verder betaal ik 24 euro per maand, T-Mobile Unlimited, alles erop en eraan, fatsoenlijke roaming deals, niet afgeknepen plus plus plus. Dus wederom, ik snap echt niet wat mensen hierin zien, naar mijn mening gewoon geldklopperij.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 09:07]

T-Mobile unlimited kost, volgens de website, 30 euro, en je zit er voor minimaal 2 jaar aan vast.

En echt unlimited is het niet: 120 minuten bellen in de EU, 12 GByte data in de EU.
Bovendien is het het netwerk van T-Mobile, en voor mij persoonlijk is dat een no-go. Als ik naar m'n werk rij (20 minuutjes in de auto) kom ik daarin al 2 flinke stukken tegen zonder bereik.

Dus misschien dat de T-Mobile aanbieding voor jou interessanter is, omdat je graag volle bandbreedte hebt, en de beperkingen in het buitenland voor lief neemt, iemand anders heeft andere eisen/wensen, en kan tevreden zijn met Robin mobile. Door een opmerking te plaatsen dat je "niet snapt wat er in mensen opkomt" om voor een bepaald abonnement te kiezen zeg je niet dat die mensen gek zijn, maar declassificeer je vooral jezelf als iemand die zich niet kan indenken dat er ook mensen zijn met andere behoeftes.

Maar goed, het mooie van meerdere aanbieders is dat er altijd wel een aanbieder is met een constructie die voor iemand ideaal is. En blijkbaar is dat voor een bepaalde groep klanten Robin Mobile.
Daarom zeg ik ook, dat 'ik' dat niet snap, ik probeer alle mogelijke redenen naast elkaar te leggen, en 'waar' voor je geld te bedenken. Als veel dingen 'ok' zijn, oftewel niet zo belangrijk, kan je ook een abbo van 10 euro nemen of nog minder. Als ik het aanbod van Robin Mobile bekijk, is mijn mening dat dit schandalig duur is voor wat je krijgt. Dus het hele plaatje, de dekking, fup, roaming tarieven, bellen, klantenservice mogelijkheden etc etc etc.

Dit is dus een mening, geen feit. Mensen moeten lekker doen wat ze willen, al nemen ze een abbo van 200 euro per maand voor 1 Mbit/s 3G internet. ;)
Dat jij het "schandalig duur" vindt voor wat je krijgt komt omdat de voors en tegens die T-Mobile heeft voor jou gunstig uitpakken.

Persoonlijk vind ik 2-jarige abonnementen, zeker voor iets als SIM-Only, schandalig. En ik heb mobiel internet om onderweg incidenteel wat te doen en via bijv WhatsApp bereikbaar te zijn. Dan is een abo als wat Robin biedt 2/3 van de prijs van wat T-Mobile (op een voor mij slechter netwerk) mij biedt.

Als ik die keuze maak, en je vindt dat onbegrijpelijk, zet hieronder dan een alternatief neer wat voldoet aan de volgende specs:

* Maandelijks opzegbaar
* 5 Mbit bandbreedte
* Onbeperkt bellen/SMS/semi-onbeperkt internet (40G of daaromtrent FUP)
* Onbeperkt europa bellen/SMS/internet
* KPN netwerk in Nederland
* 20 euro/maand

Ik ben benieuwd waar je mee komt.

Overigens: je argument dat je een abo van 10 euro/maand kunt nemen gaat niet op, omdat die niet aan bovenstaande specs voldoet. Als iedereen dezelfde behoefte had zou er geen variatie in abonnementen/aanbieders zijn, enkele aanbieders zouden bestaansrecht hebben met elk 1 abonnement. En dat is niet zo: er zijn heel veel soorten abonnementen, van pre-paid tot "give-me-your-money-and-you-get-everything". Gelukkig maar.

En dat je nu gaat roepen dat het jouw mening is: iedereen heeft recht op een mening, maar de door jou gekozen bewoordingen en emoticons zijn denigrerend naar anderen.
- Maandelijks opzegbaar; Tele2

- 5 Mbit heb je gemiddeld geen drol aan, dan heb je 'unlimited' ook niet nodig.

- Onbeperkt bellen/SMS/semi-onbeperkt internet. T-Mobile/Tele2. Dus geen 40 GB, alleen steeds na 5GB opwaarderen. SMS kan je vergeten, kunnen we ook gelijk over de Fax hebben.

- Onbeperkt europa bellen/SMS/Internet is ook onzin, want dat is 100 min bij Robin Mobile naar het buitenland. In het buitenland heeft Tele2 en T-Mobile het ook. Robin Mobile heeft een aparte fup voor buitenland, en laten we het helemaaaaaal niet gaan hebben over de VS of de rest van de wereld.

- KPN netwerk in Nederland, ik weet niet of je daar blij mee moet zijn, dat is voor ieder aan zich. Dus daar ga ik niet op in.

- 20 euro per maand zegt niet alles, het gaat om wat je ervoor krijgt. Prijs/Kwaliteit.

Dus mijn hele reactie(s) gaan dus continue daar over. Over het denigrerend is onzin, je zou het 180 graden kunnen omdraaien en stellen dat iedereen achterlijk is en teveel betaald. Dus hier kan ik verder ook niet op in gaan.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 09:07]

Netwerken kunnen lokaal inderdaad verschillen, maar volgens mij is gemiddeld genomen KPN wel het best
Volgens de testen genomen komt juist T-Mobile eruit als het beste netwerk van Nederland. Op regionaal niveau zullen er inderdaad gebieden zijn waar KPN het beter doet maar kijken over het hele land doet T-Mobile het de laatste jaren beter dan de drie andere netwerken.
Waarom heb je niets aan 5mbit? Genoeg voor youtube.
Wat zou er niet op 5Mbit werken dan?

Ik zit op een gastnetwerk met een 5Mbit cap, dat draait prima. Whatsapp en Facebook werkt prima op 5Mbit. Websites bezoeken werkt ook prima, alleen bij echt grote sites duurt het wat langer.

Hell, ik had op Vodafone 4G overdag soms snelheden die niet hoger dan 5Mbit kwamen, en dan betaal je voor een "premium" netwerk. Downloaden van grote dingen duurt dan wat langer, maar de basic dingen werken nog aardig.
Het enige zinnige aan je reactie is "dat is voor ieder aan zich". Daar gaat het nu juist om: dat jij meerwaarde van KPN netwerk niet ziet, is jouw mening. Er zijn echter mensen voor wie het een eis is. Net zoals het voor mij een eis is dat het geen T-Mobile of Tele2 is.

Als 1 van de specs "KPN netwerk" is, moet je daarom ook niet aankomen met "bij T-Mobile of Tele2 is het beter". Dat zal best, maar voor iemand die KPN belangrijk vindt (of je het daar nu mee eens bent of niet) doet dat niet ter zake. Alsof je bij een slager komt, een biefstuk vraagt en de slager zeg "ja maar de speklappen zijn in de aanbieding, dus wilt u die niet?".

Je bent continue bezig om aan te geven dat de aanbieding die Robin Mobile doet niet goed zou zijn, maar binnen de eisen/specificaties die ze bieden is het bruikbare aanbieding. Als je eisen veranderd dan komt er een andere provider uit.
De reactie waar ik op reageer. Stelde dat niet als voorwaarde. En KPN niet als eis. Als je die eis erbij zou voegen, zou ik mijn reactie moeten omgooien en zou ik hoogstwaarschijnlijk uitkomen op: KPN.
Dat staat er wel degelijk. Zet ff je leesbril op ;)
De reactie waar je naar linkt staat duidelijk "KPN netwerk in Nederland".

Gooi vooral je reactie om, en zeg mij welke aanbieding voldoet aan alle specs waarbij je bij KPN uitkomt...
Zoals ik al zei. KPN zelf. 50 GB, zit je nog boven die 40 van RobinMobile. Verder is deze hele discussie kansloos, Ik heb mijn mening geplaatst, jij die van jou. Klaar.
Klaar omdat jij dat wilt? Prima. Laatste opmerking: 50 GB? Kost 36/maand bij KPN. Dus niet 20.
5Mbit is meer dan zat, je kan een FullHD film afspelen van youtube zonder buffer. ik weet niet wat jij doet met je mobiel.

bovendien is de fair use policy van Robin Mobile beter dan de rest in het buitenland voor mobiel internet, het limiet is 1GB per dag en daar loop je niet heel snel tegenaan. Ik heb ervaring met Tmobile en Tele2 en beiden hebben lang niet dezelfe QoS als Robin Mobile. Ja Robin loopt een beetje achter met betrekking tot VoLTE of VoWiFi maar buiten om dat is het een prima bundel voor als je je in EU verblijft. overigens ook prima om naar het buitenland mee te bellen zoals EU, VS, Canada etc. T-Mobile staat bekend om hun maffia praktijken, zij hebben vaak genoeg in het verleden van mij onterecht extra geld afgeschreven van mijn rekening, dit kreeg ik vaak wel terug maar heb vaker van mensen dit soort verhalen gehoord. Het zijn soms lullige bedragen van 1 of een paar euros maar van hoeveel nemen zij dit op?

Ik heb een tijdje op Schiphol gewerkt in 2014 en als je toen op 2g belde met tmobile was het rampzalig, het geluid visvormde elke keer en kon de andere persoon vaak niet horen of omgekeerd.

Met Tele2 werd er ook vaak een hoge download snelheid beloofd. echter had ik vaak een hele hoge ping en in veel gevallen werkten diensten zoals youtube niet goed via tether en zat ik continu te bufferen. (dit was 1 tot 1.5 jaar geleden)

Met Robin Mobile weet ik gewoon als mij een snelheid beloofd wordt ik die kan halen met een lage ping response en goede QoS geen vertraging wanneer ik iets will bufferen op youtube op Full HD. Ik zou niet snel iets bekijken op mijn mobiel op 4k. Voor Real world usage is het echte onzin dat je veel meer bandbreedte nodig hebt. 5Mbit is prima voor mail, browsen, video's bekijken op HD of Full HD en zelfs voor het downloaden van content. Maar goed, gebruik vooral gewoon waar je je prettig bij voelt.
Ik heb een tijdje op Schiphol gewerkt in 2014 en als je toen op 2g belde met tmobile was het rampzalig, het geluid visvormde elke keer en kon de andere persoon vaak niet horen of omgekeerd.
Da’s wel raar omdat juist bij 2G de bandbreedte voor voice vast ligt (maximum aantal gesprekkenper paal). Dus vissenkomgeluiden heb je eerder bij 3G wegens variabele bandbreedte (meer mensen op dezelfde paal; leuk voor de provider, niet voor de gebruiker).

Was er niet iets anders aan de hand?
Als het alleen gaat om bereikbaar te zijn, kan dit wellicht ook bij je passen:

https://www.youfone.nl/
€14 p.m. onbeperkt bellen en 6GB op KPN netwerk, direct opzegbaar.

[Reactie gewijzigd door djwice op 23 juli 2024 09:07]

Persoonlijk gun ik het een ander bedrijf meer dan T-Mobile, heb slechte ERG slechte ervaringen met die tent. Dus voor mij zou dat een reden zijn om naar bijvoorbeeld een Robin toe te gaan.
Begrijpelijk, van mijn part had ik ook Vodafone of KPN kunnen noemen. Maar het gaat even om Robin Mobile zelf ;)
Ik zelf heb een tijdje bij Robin Mobile gezeten, en was er erg tevreden over. Altijd goed bereik geen gezeik of wat dan ook. Met T-mobile krijg ik om de zoveel minuten de melding mijn gb aanvullers aan te vullen, geen bereik, en duurt eeuwig voordat die verbinding maakt met bellen.
Volgens verschillende vergelijkings websites zoals b.v. simonly.nl bied Robinmobile nog steeds het voordeligste unlimited data abonnement aan (15 euro per maand).

Snelheid is leuk maar wat als je dat niet nodig hebt? Zolang ik 128kbps radio streams kan luisteren en wat YouTube kan kijken op een kwaliteit die voor zo'n klein scherm meer dan zat is hoef ik geen 225 mbps.
Anoniem: 767041 @Calypso26 juni 2019 15:38
Nope. Tm unlimited heeft de bundels in EU verhoogd naar 20gb
Zakelijk, klopt, Privé nog op 14 GB. ;)
Anoniem: 767041 @slijkie26 juni 2019 16:19
Nope, prive tm unlimited ook 20gb die bundel gaat in op 1juli

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 767041 op 23 juli 2024 09:07]

Ah, mooi. Dat wist ik niet :)
Zojuist gekeken op de T-Mobile website, daar staat op dit moment 14 Gbyte (waarschijnlijk langs gekeken toen ik zojuist gekeken heb). Als het 20 GByte is dan mogen ze dat weleens aan gaan passen...

https://www.t-mobile.nl/mobiel-abonnement/sim-only
Anoniem: 767041 @Calypso26 juni 2019 16:22
Vergeten om erbij te zeggen de nieuwe 20gb bundel gaat in op 1juli
Die beperking in het buitenland heeft ook Robin Mobile. Dus een non-argument. Die beperking is deels vastgelegd door de EU om in grensgebieden geen valse concurrentie te hebben.
En 12 Gb....alsof dat een enorme beperking is.

https://www.robinmobile.nl/gebruik#exactline5

Daarnaast schakelt Robin Mobile in het buitenland over op 3g, terwijl T-mobile op die plaatsen vaak wel 4g heeft.

[Reactie gewijzigd door jqv op 23 juli 2024 09:07]

Nee hoor had vorig jaar in de zomervakantie nog Robin Mobile en de eerste GB gewoon netjes op 4G met 5Mbps (heb in 2 weken 21GB in het buitenland gebruikt) Zit nu bij Tele2 en haal nu met gemak de 800GB per maand. Vanaf Tele2 is overgenomen door T-Mobile krijg je ook geen berichten meer over je verbruik.
Het ging me er vooral om dat degene op wie ik reageerde het "unlimited" noemt bij T-Mobile. T-Mobile "unlimited" is wat Europa betreft net zo "unlimited" als elke andere provider.

En wat je 3G argument betreft: eerlijk gezegd weinig van gemerkt als ik in het buitenland ben. Ook toen ik een Vodafone abonnement had voor m'n werk had ik dezelfde nukken in het buitenland als nu; problematische grensovergangen, gaten in bereik en minder snelheid. En dat op het eigen Vodafone netwerk.
Met betrekking tot het buitenland; Robin Mobile schrijft hierover het volgende:
Verblijf je in het buitenland, dan geldt er een extra FUP. Je mag dagelijks 1.000 MB (1 GB) verbruiken op de maximale datasnelheid die bij je abonnement hoort. Daarna wordt je datasnelheid automatisch aangepast naar maximaal 1,0 Mbps. Elke ochtend volgt er automatisch een reset naar de datasnelheid die bij je abonnement hoort. Het verbruik van het aantal MB’s blijft wel gewoon onbeperkt.
Persoonlijk vind ik deze beperking strenger dan de beperking die Tmobile stelt aan verbruik over de grens. De dagen dat je bijv. dingen moet opzoeken of wat wilt regelen zit je zo aan 1GB. De limiet van TMobile geeft je op korte termijn veel meer marge; tenzij je het overgrote deel van een maand over de grens zit.

Na die 1GB heb je natuurlijk wel nog 1Mbit; maar dit is vaak zo traag dat zelfs de basis qua internet niet eens meer goed werkt
Ik heb tot iets meer dan een jaar geleden voor mobiel internet gewerkt met 128kb/s (prepaid KPN, 7,50/maand toendertijd). Met een adblocker op je telefoon is daar aardig mee te surfen, een groot aantal streaming audiostation zitten op 64kbps, en voor standaard mail of whatsapp merk je het niet. Wat niet kan is online TV kijken via de Ziggo App, of youtube filmpjes kijken. En soms is inderdaad een site wat traag.

Als echter je basisinternet beeldbellen en zware sites bezoeken is, ja, dan zul je met 1 Mbit niet uit de voeten kunnen. Maar ik moet eerlijk zeggen: ik heb dit jaar 12 uur op een vliegveld moeten wachten in een Europees land, in die tijd bijna continue op m'n telefoon gezeten, en ben maar net over die 1 GByte gegaan.

Maar goed, er zijn ongetwijfeld mensen die in zo'n geval een seizoen GoT gaan kijken, en dan ben je er snel doorheen ja ;-)

[Reactie gewijzigd door Calypso op 23 juli 2024 09:07]

Nou heb ik geen beschikking over GoT, maar als ik op reis ga, dan download ik wat op Netflix. Geen data nodig!
Ja maar die 24 euro betaal je waarschijnlijk alleen omdat je of meerdere tmobile abonnementen op 1 adres hebt of tmobile thuis hebt.

Als ik gewoon een unlimited zou willen afsluiten kost dit 30 euro. Dan is Robin mobile in dat opzicht wel goedkoper want je hoeft niet perse ergens anders aan vast te zitten. Ik heb het een tijdje getest en moet zeggen dat vanaf 5mbps je het niet echt merkt (verschil). Ga je echt iets downloaden ja dan duurt het ietsjes langer en kan je misschien wat anders nemen.

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 09:07]

Klopt, maar het is mogelijk, en we hebben natuurlijk ook nog Tele2 wat een combi zal worden van het Tele2/T-Mobile netwerk. Maargoed, in al mijn reacties gaat het vooral om de kwaliteit/prijs verhouding, ook uit technisch opzicht he (Tenslotte Tweakers he).
Dus wederom, ik snap echt niet wat mensen hierin zien, naar mijn mening gewoon geldklopperij.
Simpel, maar ik zal het u uitleggen:
  • €10 per maand = onbeperkt bellen + sms, ook als je buiten Nederland in de EU zit.
  • €15 per maand = Hetzelfde als vorige punt, maar dan ook met een verbinding van 1 mbit/sec
  • €20 per maand = Hetzelfde als vorige punt, maar dan ook met een verbinding van 5 mbit/sec
  • Pre-paid constructie voor alle overige dure informatienummers en landen over de gehele wereld
Ik vind de buitenlandvoordelen zeer prettig. Daarnaast kon ik gewoon live zien hoe de Notre Dame aan het afbranden was via het mobiele netwerk met een verbinding van 1 mbit/sec. Ook is het streamen als ik in de trein zit prima te doen en ik verstook op deze manier iedere maand ongeveer 8 tot 11 GB.

Ja ik kijk dan niet in HD, maar ik zie het verschil tussen HD en niet HD toch niet op een 5 inch schermpje en het kan me ook geen moer schelen als ik in de trein zit.

Verder is het overgrote deel van wat ik op mijn telefoon doe, niet afhankelijk van gigantische snelheden. E-mail, Signal, WhatsApp, app-updates enzovoorts, hebben allemaal geen hoge snelheden nodig.

Ik snap dus niet waarom iemand zich voor een vergelijkbaar abonnement 36 euro per maand uit de zak laat kloppen bij T-Mobile unlimited. En dan zet je jezelf ook nog eens voor een jaar vast, terwijl je er bij Robin Mobile elke maand vanaf kan.

Als de prijzen voor mij over de 20 euro per maand heen gaan, dan gaat het internet er bij mij gewoon weer vanaf onder de noemer "Het was leuk, maar dit is het niet meer en ik kan ook zonder". Eindeloos kunnen bellen en sms-en is voor mij veel belangrijker.
Prachtige reactie, vooral het laatste stuk. Dan maakt het hele 'onbeperkte' internet ook niks uit. Dus dan zou ik alsnog Tele2 nemen met onbeperkt bellen met 2/5/10 GB aan data. Want het maakt toch niet uit. Voor mij gaat de kwaliteit van het netwerk boven. Dus zal ik het alsnog de keuze niet begrijpen.

Tot slot, ik weet niet of je Android of iOS gebruikt, maar apps updaten met 1 mbit/s zou ik echt niet aan beginnen op iOS. Dan kan je je toestel een uur laten liggen. Tenzij je maar een paar apps hebt. De afgelopen 23 dagen heeft alleen de App Store 78,1 GB gebruikt. Doe dat maar eens met 1 mbit/s.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 09:07]

Prachtige reactie, vooral het laatste stuk. Dan maakt het hele 'onbeperkte' internet ook niks uit. Dus dan zou ik alsnog Tele2 nemen met onbeperkt bellen met 2/5/10 GB aan data. Want het maakt toch niet uit. Voor mij gaat de kwaliteit van het netwerk boven. Dus zal ik het alsnog de keuze niet begrijpen.
Wat ik niet vermeld heb, maar wat voor mij ook meespeelde zal ik hieronder (op een wat rommelige wijze) uiteen zetten. De rode draad is telkens weer dat ik nu niet meer na hoef te denken wanneer ik mijn telefoon pak, over wat ik ermee doe en dat ik er nooit langer dan een maand aan vast zit.

Wil ik een SSH-sessie langdurige open laten staan? Dat is bij RobinMobile meestal geen probleem.

Een andere beruchte zijn de kaartupdates van TomTom. Die komen altijd binnen op een ongepast moment, dus ik heb nu de vrijheid om "gewoon" 600 MB weg te blazen door mijn telefoon die in pakweg 1,5 uur te laten downloaden zodra ik op mijn plaats van bestemming ben aankomen.

Een familielid van mij zit bijj RobinMobile op een abonnement van 20 euro per maand, omdat zij vrachtwagenchauffeur is en met een zekere regelmaat ergens staat te wachten. Op die momenten kijkt zij TV via het mobiele netwerk, of doet ze allerlei andere dingen die tweakers via de vaste verbinding doen, via haar telefoon. Zij jaagt er elke maand makkelijk 18 GB doorheen en wederom geldt er voor haar: "Dan hoef ik er ook niet meer over na te denken".

Verder ben ik in het verleden bedonderd door een telefoonmaatschappij die wel mijn nummer een jaar lang vast hield, maar op de plaats waar ik woonde destijds een gebrekkige dekking had. En men kon er steeds niets aan doen omdat er volgens de dekkingskaart wel voldoende dekking was. De praktijk was echter anders. Daarna ben ik een paar jaar overgestapt op pre-paid met het idee "Dit nooit weer" en ik zal mezelf dus ook nooit meer voor langer dan een maand vast laten zetten door een telecomprovider.

Een prettige bijkomstigheid is dat als je er min of meer direct vanaf kan, zoals met pre-paid, dat er bij de klantenservice ineens vanalles mogelijk is. Ik ben werkelijk nergens anders zo goed behandeld en vriendelijk te woord gestaan, als bij de klantenservice van de diverse pre-paid providers die ik ben afgelopen. Ik deed dat "gewoon omdat het kon" en omdat er regelmatig acties waren in de geest van "stap nu over en krijg voor 10 euro beltegoed voor 10 euro en wij betalen de aansluitkosten".

Mijn pre-paid heb ik toen gebruikt met voortdurend het idee "rustig aan doen" in het achterhoofd.
Toen mijn pre-paid kosten richting de 15 euro per maand gingen ben ik overgestapt op RobinMobile met het idee "En nu ga ik het ook gewoon gebruiken ook" en het bevalt me geweldig omdat ik niet meer na hoef te denken over het verbruik en als ergens ontevreden over ben, ben ik er met een maand vanaf. Dat ik dan geen enorme snelheden krijg, zal mij een worst wezen, want wat ik op internet wil doen, werkt gewoon.

Het onbegrip van uw kant, komt waarschijnlijk voort uit het feit dat u geen idee heeft hoe vreselijk onbenullig en armoedig ik het vind om continu na te moeten denken over data en gebruikslimieten en (binnen/buiten) bundel verbruik. Ik vind dat net zo'n stomme bezigheid als "in het donker moeten zoeken naar een lichtknopje".
De apparatuur moet mijn problemen oplossen en niet veroorzaken! En het moet ook nog eens spotgoedkoop, want anders vind ik het het geld niet waard. Ik vind 20 euro of meer per maand, namelijk veel te duur voor een mobiele verbinding in dit tijdperk.

Met Pre-paid kan ik binnen een minuut er weer een tientje beltegoed bij hebben staan door 1 sms te versturen of door te bellen naar een gratis nummer en dan ging het gewoon direct van mijn bankrekening of creditcard af.
Ik wist dan ook dat ik niet voor ieder wissewasje mijn telefoon moest pakken. Het gevolg was dus dat ik die relatief dure mobiele telefoon, nauwelijks gebruikte.
Dat vond ik zonde, maar ik hoefde ook niet over limieten na te denken.
Als ik immers tegen een limiet aan liep, was het in minder dan een minuut weer verholpen.
Als ik een extra, of nieuwe databundel nodig had, kon ik die ook in minder dan een minuut aanvragen en gebruiken.

Ik ging over naar RobinMobile, omdat het daar gewoon 15 euro per maand kost en dan zijn alle zorgen m.b.t. verbruik weg. Het gevolg daarvan is dat ik mijn telefoon nu eindelijk gewoon kan gebruiken en mijn vaste telefoonlijn eruit heb gegooid.
Het onbegrip van uw kant, komt waarschijnlijk voort uit het feit dat u geen idee heeft hoe vreselijk onbenullig en armoedig ik het vind om continu na te moeten denken over data en gebruikslimieten en (binnen/buiten) bundel verbruik. Ik vind dat net zo'n stomme bezigheid als "in het donker moeten zoeken naar een lichtknopje".

Dan zijn wij het daar absoluut 101% over eens. Heb vanaf het begin toen er eerst 'onbeperkt' bellen kwam dit genomen, daarna ook zodra data er was. Puur en alleen om van het gezeik af te zijn. Echter zijn mijn ervaringen bij budget boeren zo negatief dat ik dit nooit meer ga doen, als bieden ze het voor 1 euro. Oftewel de resell boeren. Ik zal bij Vodafone of KPN of T-Mobile (Tele2) gaan zitten. Gewoon bij de providers die het netwerk beheren. Als ik dan geen contract zou willen dan neem ik wel Tele2.

Heb in het verleden als eerste 'onbeperkt roamen' bij Choozze gezeten. Drama. Werkte slecht, volgens mij ook het T-Mobile netwerk toen als ik mij niet vergis. Maar buitenland was ook drama. Daarnaast heb ik ook kennissen met Simpel, RobinMobile en die 100 andere vage providers, vaak hoor ik alleen maar gezeik. Maar ze betalen dan een euro'tje minder.

Dus dan komt dit nu terug op het begin van ons verhaal, waar wij op 1 lijn zitten: "Ik wil geen koppijn/stress/zorgen". Die paar euro maakt mij niet uit. Ga ik naar de VS, zet ik bij T-Mobile VS optie aan, rest van de wereld heb ik ook vaak betere roaming deals, bij die budget boeren moet je maar kijken of iets mogelijk is of aftikken per MB, en wifi? Wederom, daar heb ik geen zin meer in, in het wifi gebied zitten of wachtwoorden zoeken/vragen. Enige plek waar ik nog op wifi zit is thuis. En dat zelfs soms niet. Buiten huis staat wifi uit en ga ik echt niet op wifi netwerken die ik niet ken.

Dus voor mij zijn het niet alleen de zorgen over het 'verbruik' maar ook de extra features en mogelijkheden, waar snelheid ook bij hoort.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 09:07]

Dus voor mij zijn het niet alleen de zorgen over het 'verbruik' maar ook de extra features en mogelijkheden, waar snelheid ook bij hoort.
Ten eerste: Ik heb pre-paid verbindingen gehad bij praktisch alle providers in Nederland, dus ook van T-Mobile, KPN en Vodafone.
Uit ervaring kan ik u dus vertellen dat T-Mobile de helft van de tijd geen bereik heeft in de omgeving waar ik woon. Verder lijkt Vodafone het netwerk te hebben met de beste dekking, maar ik heb met Vodafone regelmatig vreemde kuren gehad als ik een nummer belde dat niet bij Vodafone zat. Of ik naar vast of mobiel belde maakte tevens ook niet uit. Ik stel wel dat Vodafone een betere dekking heeft, maar in de praktijk is het verschil met het KPN netwerk minimaal en zijn beiden gigantisch veel beter dan T-Mobile.

Ik heb ook een heel belangrijk ander criterium genoemd: Het mag niet meer kosten dan 20 euro per maand.

Vrijwel iedereen die bij RobinMobile zit heeft dat criterium en verstookt volumes aan data, zonder dat de snelheid voor hun gebruik belangrijk is.
Ik val ook in die groep, want ik moet de eerste app nog tegenkomen die niet draait met 3,5 mbit of meer met hogere snelheden ga ik veel te snel door die data heen.

Daarnaast merk ik vrijwel nooit iets van de extra snelheid die 4G mij bijvoorbeeld wel geeft op de gratis mobiele internetverbinding van XS4ALL die in een apparaat van mijn partner zit. Het verschil is minimaal, maar Pokemon Go slaagt er wel in om met 4G er in 1 week bijna een hele gigabyte doorheen te jagen. Daarna wordt de snelheid verlaagd en werkt dat ook gewoon nog steeds. Maar ook als de snelheid maximaal is op de XS4ALL kaart, maakt het in de praktijk nauwelijks iets uit.

Hogere snelheden zijn in mijn ogen dus overbodige luxe en de andere providers zijn gewoon simpelweg te duur, of ik zit er te lang aan vast.

P.S. Bellen in het buitenland of de VS is met Robinmobile ook gewoon te gebruiken via pre-paid constructie en die kan je ook gratis opwaarderen met een sms-je. En no way in hell dat ik mezelf weer vast zet voor langer dan een maand en dat ik meer dan 20 euro per maand voor een telefoonabonnement ga betalen. Daarnaast is Azië voor mij de enige regio van belang die het Europa van RobinMobile valt. De 2 of 3 keer per jaar dat ik daarheen ga, haal ik als ik echt veel moet bellen, gewoon een pre-paid burner-telefoontje uit een automaat of winkel op het vliegveld. Datzelfde doe ik overigens ook in de VS en in veel gevallen.

Maar de hoofdmoot van mijn verbruik doe ik in Europa en de data is voor mij niet zo moordend belangrijk dat het geheel mij 20 euro per maand mag kosten.

[Reactie gewijzigd door vliegendekat op 23 juli 2024 09:07]

De snelheid 5MBS is goed voor alles.
Zelfs hd streamen.
Dus de snelheid is goed voor alles, maar je wilt wel 40 gb. Wat doe je er dan mee? hele dag downloaden? om dat maar vol te krijgen? :+
Ik weet niet wat hij ermee doet, maar stel je forenst 1u/werkdag en kijkt dan filmpjes met 5Mbit.
Dan zit je per maand op ca 22u * 3600s * 5Mb = 400.000Mb = 50GB.
Dat is uitgaande dat je de volle 5 mbit/s gebruikt met optimaal bereik. Met 1 mbit/s kan je ook een paar pixels bekijken.
De vraag is juist bij welk gebruik dat WEL nodig zou zijn, dus ik geef daar n voorbeeld van.
Als je dan aandacht blijft besteden aan de vraag wanneer dat niet nodig is, kom je ook nergens.
Maar ok prima; kijk je op 1Mb/s maar 5x zoveel (ca 3u/dag), dan zit je dus ook op 50GB.
"Waarom zou je zoveel willen kijken als je toch overal wifi hebt", nou misschien forenst ie wel veel, is ie vaak op straat of paalkamperen, of heeft ie om andere reden niet overal wifi.
"Waarom zou je filmpjes kijken als je gaat paalkamperen?", nou misschien vindt zn vriendin dat zo leuk als ie meegaat, maar zit ie er eigenlijk niet zo op te wachten, dus is dat een goed compromis.
etc.
Het gaat hier om megabits per seconde, niet megabytes. Een gemiddelde full HD stream ligt snel rond de 12 Mbps.
Linear op DVB-C of IPTV misschien, maar een webstream zoals NLZiet of Ziggo Horizon is meestal de helft of minder. Bij VOD diensten als netflix zelfs maar 2 of 3 Mbps.
DVB-C kan je vergeten. Netflix zit je met 5 Mbps 'net aan' op HD. Dus dan moet je echt je maximale halen. De meeste streams zijn tegenwoordig al veel hoger, en dan als je toevallig ook een smartphone hebt met die 2160p kan streamen via YouTube bijvoorbeeld kan je helemaal vergeten. :)
> DVB-C kan je vergeten.

Ik weet niet wat je met 'vergeten' bedoelt, DVB-C is niet gerelateerd aan mobiel internet. Het geeft echter wel de originele streams door die de zenders aanbieden, en die zijn rond de 11-13 Mbps. Echter dat gaat bij OTT providers de encoders in en op je mobiel kijk je over OTT dus zo'n 5-8 Mpbs op het hoogste profiel, maar meestal is het 2e profiel ook in HD en dat is zo'n 4-6 Mbps.

> Netflix zit je met 5 Mbps 'net aan' op HD

Niet waar, zie bijvoorbeeld https://www.reddit.com/r/...ate_of_netflix_originals/

Om Full-HD in het hoogste profiel te kijken moet je 5-8 Mpbs hebben, dat klopt, maar dat is niet hetzelfde als net aan. Zoals ook in https://medium.com/netfli...optimization-7e99442b62a2 wordt uitgelegd verschilt het per titel en kan men soms al zo laag als 2 Mbps op full HD bij animatie, maar it men voor de 720p al vaak op de 2-3 Mbps.

> en dan als je toevallig ook een smartphone hebt met die 2160p kan streamen via YouTube bijvoorbeeld kan je helemaal vergeten

Tja als je dat wilt. HD kan ik nog begrijpen maar 2160p moeten laten zien zie ik niet als een alledaagse requirement.

[Reactie gewijzigd door The Third Man op 23 juli 2024 09:07]

Dus? Als je geen full HD stream wilt bekijken op je telefoon heb je het ook niet nodig.
Hoe heb je voor 24eu alles unlimited van t-mobile? Ik zit nu op 25eu unlimited tele2, maar sneller netwerk en 4g in het buitenland spreken me aan, ik dacht alleen op de site van t-mobile te zien dat het 35eu kost?
Heb 3 unlimited's op mijn adres plus T-Mobile Thuis glasvezel. Zit dus 12,50 per abbo korting. Het kan dus. Hoeft niet. :)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 23 juli 2024 09:07]

Ja, maar met een éénpersoonshuishouden heb je daar dus al veel minder korting van. Dan is Tele2 dus nog steeds het goedkoopste qua unlimited zonder bundelkorting (of hoe je dat wat jij hebt ook wil noemen).
25 euro Tele 2 onbeperkt 4G+ met muur van 5GB, en dan steeds +1gb aanklikken om misbruik te voorkomen. Onbeperkt bellen. Onbeperkt SMSen. Die 5 euro extra is het mij méér dan waard.
Alleen geen 4g in het buitenland, dat kan een euvel zijn voor veel mensen (3g bereik is in veel landen slechter dan 4g).
Pro tip: je kunt die 1GB ook van te voren aanvragen, dus als je weet dat je erdoorheen raakt, dan kun je NOG 1GB sms'en naar 1280 en zelfs meerdere keren achter elkaar als je van tevoren al weet dat je nog meer nodig gaat hebben.
Super langzaam internet ja, kan je beter tmobile nemen voor een tientje meer.
Heb je RM weleens ervaren. Zo nee dan is je mening nergens op gebaseerd
Jij snapt niet dat wat voor jou snel genoeg is voor andere als langzaam kan worden ervaren, als jij nog nooit tmobile unlimited heb gehad, misschien ben jij wel degene die niet kan beoordelen wat nou snel of niet snel internet is. T-mobile is letterlijk 2000% sneller, niet zomaar een beetje sneller.
True. Maar als je op 1080p YT kan kijken zonder haperingen is daar ook niks mis mee.
Als jij zo graag die snelheid meent nodig te hebben is T-mob idd wat meer voor jou
Het is hetzelfde als met een auto. Heb je een nodig die 0-100 in 5 seconden doet of is 10 ook voldoende.
Ik zeg alleen dat het voor normaal gebruik geen probleem is. Je doet net alsof je seconden moet wachten voor iets geladen is.
Weer een slechte vergelijking, tmobile kan je gewoon gebruiken als thuis internet, met meerdere computers zelfs als je wilt, de mogelijkheden zijn gewoon groter, ook kan je 2 extra simkaarten aanvragen, die je in andere telefoons of apparaten met simkaart slot kan steken. Ook gaat je snelheid nog meer omlaag bij robin mobile als je over de 40GB gaat, 40GB is ook weinig voor een hele maand hedendaags.
Ik heb 20 euro onbeperkt internet (75GB FUP) en bellen. Bij Lebara. Helaas is dat abonnement net een paar dagen terug uit het assortiment gehaald.
Na 40GB data afgeknepen te worden vind ik nou niet echt onbeperkt. In mijn optiek gewoon pure misleiding. Echte onbeperkte data abonnementen worden alleen aangeboden door T-Mobile en Tele2.
En dan ook nog eens met de volle 4G snelheid
Sommigen zouden zeggen dat het na 0 MB snelheid verlaagd, en na 40 GB snelheid extra verlaagd is.

Bij het €20 abbo krijg je 5 Mbps down, bij andere providers kan je theoretisch boven de 200 Mbps krijgen, praktisch vaak rond de ~75 Mbps. 5 is in de basis al te langzaam voor bijvoorbeeld Full HD Netflix.
Robin Mobile had dan ook 'maar' ongeveer 80.000 klanten. Als je na gaat dat ze ook op tv en zo adverteren, vind ik dat eigenlijk niet echt veel.

Maar misschien niet zo vreemd ook, met al die lock-in pakketten van de grote providers erg lastig om daar tegen te competeren.
Voor mensen op de zwarte lijst of met een BKR registratie is Robin Mobile vaak de enige club waar ze nog terecht kunnen. Voor mensen met financiele problemen is het ook erg belangrijk dat ze niet over hun maandelijkse kosten heen kunnen gaan, en dat werkt uitstekend bij Robin Mobile. en robin Mobile is maandelijks opzegbaar.

Idd is de snelheid beperkt. Ik ben zelf om die rede overgestapt op T-Mobile unlimted maar heb daar egelmatig onverwachte kosten op de rekening. Robin Mobile is dan wel zo fijn wanneer je een abo voor je kinderen afsluit

Er zijn dus heeeel veel redenen waarom mensen voor Robin Mobile zouden moeten kiezen. Robin Mobile is een prima provider
Eerst even DE reden waarom ik bij Robin mobile zit: De eerste 100 minuten NAAR het buitenland zitten in de bundel. Bij T-mobile, (lekker ver weggestopt/moelijk te vinden op de site) betaal je 51 cent per minuut! Dus na 100 minuten naar het buitenland ben je 51 euro per maand meer kwijt! En zelfs als je buiten die 100 gaat bij RM is het veel goedkoper dan bij T-mobile. Bij Tele2 was het 95 cent in de tijd dat ik mijn RM abbo afsloot. En ja, we bellen wel eens naar het buitenland (ik heb een bedrijf met klanten in het buitenland) en ja, nog steeds denkt bijna iedereen dat dat gratis/in je bundel zit: NOT!

En dat brengt me bij reden 2, ook zeer belangrijk. Bij RM is het voor mij altijd 19,95 per maand en 0,0 verassingen. Ik ervaar het als echt unlimited, nooit problemen, meer dan snel genoeg (HD Youtube op mijn 1920x1080 Tablet) en weet altijd waar ik aan toe ben: 19,95.

Oh en..... Per maand opzegbaar, dus als het me niet bevalt, ben ik ook meteen weg, ipv nog 2 jaar door T-mobile en consorten gen**id te worden.

En als laatste, voor iedereen die zichzelf heel belangrijk vind en superduperultimate snelheid "nodig" heeft, ik en iedereen die ik ken (maar misschien heb ik de verkeerde kennissen en vrienden) heeft eigenlijk helemaal die "lightspeed" snelheid niet nodig. Films en dergelijke downloaden doe je thuis en je mobiel heeft zo'n klein scherm, werkt totaal niet handig om ook maar iets te doen wat echt heel veel GB's/snelheid vraagt. En nogmaals, met alles wat ik doe, is de snelheid meer dan toereikend: Maps, email, whatsapp, HD youtube, updates, etc.
Is toch goedkoop? Ik snap de kritiek niet goed.
Het is helemaal niet goedkoop. Pas vanaf het 29,95 euro pakket krijg je een beetje fatsoenlijke internetsnelheid. Dan kan je net zo goed Tele2 Unlimited nemen voor 25 euro per maand. Dat heb ik zelf ook en daar is de snelheid ten eerste niet gelimiteerd en ten tweede is het netwerk veel sneller.
Fatsoenlijke internetsnelheid is helemaal afhankelijk wat je ermee doet. Als jij 4k filmpjes van YouTube of Netflix wilt afspelen dan zal dat waarschijnlijk niet gaan, maar met 5MBps kan ik prima mailen, streaming audio luisteren, af en toe een youtube filmpje afspelen, en WhatsApp gebruiken.

Je mag blij zijn dat je niet 20 a 25 jaar geleden leefde, toen we het moesten doen met een 56k modem. Maar dat zal in jouw beleving wel het stenen tijdperk geweest zijn.
Je mag blij zijn dat je niet 20 a 25 jaar geleden leefde, toen we het moesten doen met een 56k modem. Maar dat zal in jouw beleving wel het stenen tijdperk geweest zijn.
En boze ouders die niet meer konden bellen door het internetgebruik xD

Ontopic:
Ik ben het geheel met je eens dat 5mb genoeg is voor veel zaken, echter zie ik we steeds meer de vraag naar snelheid.
Waar Robin een paar jaar terug nog een zeer mooi product hadden (zelfs met de FUP), zijn ze qua prijsbeleid niet meer interessant in de grootverbruikers markt.

T-Mobile en Vodafone hebben beide zeer ruime pakketten voor een zeer scherpte prijs, wat al helemaal uit de verf komt als je met zijn tweeën bent en/of een vaste aansluiting thuis van ze gebruikt.
Dat laatste is niet helemaal een eerlijke vergelijking, maar het scheelt behoorlijk in de kosten.

Zo ben ik voor T-Mobile maar €22,50 per maand kwijt (voor 2 mobiele abonnementen) en €27,50 voor mijn vaste 200/200 aansluiting met TV erbij.
Gedeeltelijk ben ik het met je eens: daar waar Robin Mobile in het begin de markt opengetrokken heeft en innovatief product in de markt gezet heeft, is het voor een deel van de consumenten voorbij gestreefd door de grote providers die zagen dat er een markt was en zijn daarop gaan concurreren. En grote partijen hebben dan meer financiele slagkracht, iets wat een kleinere partij als Robin Mobile niet heeft. Logisch.

Die vraag naar snelheid: voor een groep is die er inderdaad, veel anderen willen alleen de functionaliteit zonder de eventuele beperkingen, puur omdat ze zich daar prettiger bij voelen. En dan zullen partijen als Robin Mobile uiteindelijk daar ook in mee gaan moeten omdat anders hun klantbestand te beperkt en dus onrendabel wordt. De snelheden van Robin Mobile worden ook om de zoveel tijd verhoogd om die aansluiting te proberen te houden, maar of ze het uiteindelijk gaan redden: geen idee.

Vooralsnog voorzien ze in een behoefte, misschien niet meer voor zo'n grote groep als toen ze begonnen, maar nog steeds voor een voldoende grote groep zodat ze interessant zijn voor een partij om een overname te doen. En we zullen wel zien wat de plannen zijn van die partij met het bedrijfje. Voordeel is dat je er niet aan een lang contract vast zit, dus als ze oninteressante keuzes maken kun je snel bij een ander terecht.
Het zou voor voldoende mensen zeker genoeg zijn. Maar waarom unlimited nemen als je geen groot gebruiker bent?
Dan kan je net zo goed een sim-only bij bijvoorbeeld Tele2 nemen. Dan heb je 10GB (snelle) data en unlimited bellen/sms voor 18 euro per maand. Of met 100 belminuten en 5GB data voor 12 euro per maand.

Uiteindelijk ben je dan nog veel goedkoper uit en bovendien hoef je geen halve minuut te wachten voordat je e-mail attachtments eindelijk eens binnen zijn.
RM 20 euro met 40GB fup. Daarna afgeknepen. Snelheid voldoende voor zelfs yt full hd. Je overdrijft dat de snelheid laag is.
Of 18 euro voor 10 GB. Wat denk je dat de keuze is?
5 mbit down is te laag voor FullHD streaming. En 1 mbit up is om te janken. Dus overdrijven is het zeker niet. Voor 5 euro meer heb je zeker een veel betere deal bij Tele2. (Als je niet in een ver buitengebied woont waar alleen een goede KPN dekking is)
Als dit om Mbit snelheden gaat is de prijs inderdaad erg hoog. Snap niet hoe mensen dan voor RM kunnen kiezen.

Als dit in MB snelheden staat beschreven zou ik me er iets meer bij de prijzen kunnen voorstellen...

[Reactie gewijzigd door ixrobin op 23 juli 2024 09:07]

Omdat dat een keuze is. Afwegen wat voor jou belangrijk is, en wat minder belangrijk is.

Wat heb ik aan die hoge snelheid, als ik (om jouw voorbeeld te gebruiken) geen grote attachments krijg, of maar heel beperkt? En dan nog: met 5 MBps (pak even 3 bij slechtere dekking) heb je een snelheid van 300 kb/s en trek je dus een attachment van 2 Mbyte met gemak in 10s binnen (base 64 encoded). Veel grotere attachments worden vaak niet via mail verstuurd en dan geldt de overhead niet.

Ik zit echter vaak in de auto en heb dan streaming radiozenders aan staan, of zit een aantal uur in het veld te werken zonder WiFi o.i.d. De ene maand gaat er 3 GByte doorheen, de volgende 15 en ik heb ook al eens een maand van 30 gehad.

De combi van "geen gezeur over dataverbruik binnen mijn verbruiksprofiel", "voldoende bandbreedte voor mijn toepassing" en "KPN netwerk" is een valide reden om voor een abo a-la Robin Mobile te kiezen en niet voor Tele 2. Zoveel hoofden, zoveel zinnen, zoveel toepassingen.
Kan je nu al garanderen dat de prijzen zeker zullen stijgen
Dit is gewoon nuts dat een energieleverancier een mobile provider overneemt.....

Bedankt me maar later voor de sterke grap.....
Oxxio (onderdeel van Eneco groep), levert volgens mij naast energiediensten ook internet, tv en bellen

[Reactie gewijzigd door seez op 23 juli 2024 09:07]

Klopt sinds kort. Al vraag ik mij af waarom doen ze dat? Zelfde als Ziggo straks ook stroom gaat leveren waarom? Is toch totaal andere business :?
In meer markten fungeren met uiteindelijk meer omzet. Al zoek ik het liever op bedrijven die zich op een ding specialiseren.
Bovendien zal de naam Nuts voor de jongeren wel geinig klinken, veel oudere, lees commercieel kwetsbare, mensen denken dan aan het gouwe ouwe nuts-bedrijf. Een instelling tot algemeen nut, als een energieleverancier of de PTT vroeger. Vroeger; toen nog niet alles om winstmaximalisatie en kosten effectiviteit ging. En mensen niet rond etenstijd door callcenters geplaagd werden... ;)
Ik denk zo dat ze "Nuts" niet als een consument facing merk zullen gebruiken.
Omdat Ziggo een bekend merk is en ze toch al in contact zijn met hun klanten. Facturatie doen ze ook al, daar kan dit bij zonder extra kosten. En hoe meer diensten 1 klant afneemt, hoe moeilijker en duurder het is om over te stappen.
Wel opmerkelijk. Ik sprak laatst een voormalig technicus van KPN die voor een energiemaatschappij is gaan werken. Hij vertelde dat juist de de telecom-techniek en de energie-distributie enorm vergelijkbaar zijn en dat er veel personeel tussen beide markten wordt uitgewisseld omdat het beide in de basis het rondpompen van stroom betreft. Ik had er nog nooit zo naar gekeken.
Telefoneren is duurder dan een brandend elektrisch kacheltje, terwijl er veel minder stroom loopt...
Is toch totaal andere business :?
Is dat zo?
Volgens mij is het heel vergelijkbaar:
Contracten afsluiten met de leveranciers van de infra, contracten afsluiten met de klanten en marketing.

Nuts en Comms verschilt niet heel veel als je een reseller bent (Zoals Robin, NLE, Oxxio, etc)
Tegenwoordig levert een kabelaar ook internet en telefonie, en een ISP ook TV en internet.
Kabel providers waren in veel gevallen eigendom van de energiebedrijven. Eneco bijvoorbeeld deed kabeldistributie in de regio Rotterdam.
Ik wou bij de tv kabel aanbieder van toen een abo afnemen van 600 gld voor 10 jaar toen het werd overgenomen door het GEB (gemeente energie bedrijf) dus jammer maar helaas. De ontvangs schotels stonden toen op een flat aan de Oldegaarde (Pendrecht - Rotterdam) En de kabel kwam.(En sneller dan nu het glas)
Het klassieke nutbedrijf bestaat al sinds de vorige eeuw niet meer. Grofweg heb je energieproductiebedrijven, energietransportbedrijven en energieproductverkopers. Die laatste groep, waar nmm nuts groep er een van is, kopen energie in en verkopen dat samen met wat service door als product aan bijvoorbeeld consumenten. Leuke naam, logo erbij, website voor administratie, wat ingekochte klantenservice. Produceren en leveren doen anderen en dat kunnen/moeten ze inkopen. Het lijkt niet veel anders dan virtuele provider spelen. Je koopt communicatieservice in bij de producent en leverancier (KPN/TMobile&Tele2/Ziggo&Vodafone), je verkoopt het als product met wat service.

Er zijn meer dan 40 virtuele providers voor mobiele communicatie in Nederland. Volgens mij kan je meer spreken van virtuele merken dan van virtuele providers. Veel kan service kan ingekocht worden. Zo leveren diverse supermarkten onder hun merknaam ook dit soort producten. Dit soort energie en communicatieproducten via virtuele providerservices zijn de laatste jaren interessant gemaakt voor extra marketing, klantenbinding en verdienen aan bundelen van verschillende markten.

Persoonlijk zou ik het gek noemen dat er zoveel virtuele providers in dit relatief kleine land kunnen bestaan die als tussenpersoon weinig toegevoegde waarde lijken te hebben op de levering en kwaliteit.
De sterke grap zie ik niet, net zoals ik geen inhoudelijke redenen in je posting zie waarom het idioot zou zijn om als energieleverancier een mobiele provider over te nemen. Ik zie geen voor- en geen nadelen om het te doen, dus ik laat me graag verrassen door jouw inzichten.

Overigens een mogelijke reden wat achter de overname zit zie je in de laatste passage van de nieuwsposting. Vind je het dan nog zo idioot?

[Reactie gewijzigd door Calypso op 23 juli 2024 09:07]

ging puur om de grap....., hold your horses.
Jeetje, wat een heftige en ietwat belerende reactie. Slechte dag vandaag? Fijne dag!
Got you by your Nuts _/-\o_
haha,
Grab you by the Nuts
'vooralsnog geen merkbare veranderingen met zich meebrengt'.
heb dit al heel vaak gehoord bij bedrijven, we zullen zien..

[Reactie gewijzigd door dutchnltweaker op 23 juli 2024 09:07]

Ook wel jammer, want robin mobile is wat mij betreft in alle opzichten ingehaald door de daadwerkelijk ongelimiteerde abbo's van tele2 en t-mobile. Qua prijs en snelheid niet interessant. Wellicht als je sowieso slecht bereik hebt en genoegen neemt met 1mbps voor thuis.
Zeer tevreden over Robin Mobile. Echter is de prijs acceptabel voor het tragere internet, omdat het ook echt ongelimiteerd is in gebruik. Mocht hier iets aan veranderen; hogere prijzen of andere gebruiksvoorwaarden, dan ben ik meteen weg. Ik ben geen klant om de nieuwe investeerder te spekken.
Wauw. Behoorlijk wat onbegrip in de reacties hier. Ik ben zelf bijna drie jaar klant bij Robin Mobile. Dat is een keuze die ik heel bewust heb gemaakt:
  • KPN netwerk - Voor mij een erg belangrijke. Ik heb T-Mobile, Tele2 en Vodafone ook gehad, maar die netwerken hadden geen fijne ontvangst op de locaties die er voor mij toe doen.
  • Geen bullshit - Een mobiel koop ik zelf, niet via mijn provider. Ik verwacht dat een provider een verbinding levert, dat goed doet en bij problemen kan helpen. Via de chat heb ik altijd snel en adequaat antwoord op vragen of issues. Geen medewerkers die een keer per X tijd bellen om aan te smeren of om te vragen of alles bevalt.
  • Onbeperkt telefoon, sms en data - Ja, dat is altijd FUP. Maar ik verstook tussen de 40GB en 80GB per maand, nog nooit een bericht of melding over gehad.
  • Geen krediet - Ik ben principieel tegen leningen en krediet - het zelf aangaan ervan althans. Het gros van de providers werkt met postpaid, Robin Mobile met prepaid.
En wat voor mij ook meespeelt is dat het bij Robin Mobile nagenoeg onmogelijk is om SIM swapping te doen. Bij andere providers controleren ze op informatie die - in de meeste gevallen - vrij eenvoudig te ontfutselen is.

Ik heb gedurende mijn abonnement maar 1 keer een melding gehad over de data FUP, toen ik 30GB binnen 24 uur verstookt had. Ik kon even niet anders, vaste lijn lag eruit. Was wel een erg nette melding, zonder dreigementen of belerende toon.

Enfin, natuurlijk kent deze provider ook wat nadelen:
  • De snelheid - Voor mij voldoende voor een mobiele verbinding, maar kan mij heel goed voorstellen dat een maximum van 25/10 niet voor iedereen geschikt is.
  • Bellen FUP - Ze voorkomen misbruik van telefonie door een gesprek na 1,5 uur te disconnecten. Elke provider heeft een dergelijk iets, een vriendin bij provider X wordt na 2 uur verbroken.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.