Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 139 reacties
Submitter: dannyvdb1997

Robin Mobile introduceert per 30 juni 4g-abonnementen en de mogelijkheid om mobiel te internetten in het buitenland. Voor 4g gebruikt de mobiele provider binnen Nederland het KPN-netwerk. Klanten krijgen een maximale downloadsnelheid van 15Mbit/s.

Robin Mobile LogoOm gebruik te kunnen maken van het 4g-netwerk moeten gebruikers hun abonnement omzetten in een van de twee nieuwe abonnementsvormen: Robin Pijl Snel of Robin Zakelijk 4g. Beide gaan 49,95 euro per maand kosten, al is dat voor het zakelijke abonnement exclusief btw. Een tijdelijke upgrade naar 4g-snelheid is ook mogelijk, deze need for speed-tijdelijke upgrade kost 9,95 euro per week.

Het huidige Robin Super Snel-abonnement wordt 5 euro goedkoper. Het gaat dan 44,95 euro kosten en levert een maximale downloadsnelheid van 8,2Mbit/s. Internetten binnen de Europese Unie is tot 50MB per maand gratis. Daarna kost het 8 cent per megabyte. Buiten de EU kost mobiel internet 1,99 euro per MB.

Met de komst van de nieuwe diensten wordt ook de fair use policy aangepast. Hoe die er precies uit gaat zien, is nog niet bekend. De huidige fup laat gebruikers maximaal 6 of 8GB per maand downloaden, zonder dat de downloadsnelheid naar beneden gaat.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (139)

Jammer dat Robin Mobile een lage 4G snelheid biedt. Met een downloadsnelheid van 15 Mbit/s is het maar net hoger dan de maximale 3G snelheid. Ik vind het vervelend om te zien dat de intentie van Robin Mobile de afgelopen tijd zo verandert is.

Robin Mobile was opgericht met het Robin Hood principe in gedachten. Altijd onbeperkt bellen en internet ongeacht het verbruik. Als het huidige "fair use gebruik" niet verandert is de Robin Hood gedachten wel totaal weg. Met de huidige 8,2 Mbit/s is 6/8 GB wel veel om te verbruiken.

Met een verdubbeling in snelheid verwacht ik minstens dat het fair use gebruik ook zal verdubbelen (12 of 16 GB). Aangezien 4G stabieler is en je eerder hiermee een hoge snelheid haalt zal je ook vaker aan die 15 Mbit/s zitten (overigens de vraag of Robin Mobile garandeert dat het altijd 15 Mbit/s is, met het KPN netwerk moet dit zeker mogelijk zijn).

In vergelijking tot andere 4G aanbieders is deze "aanbieding" wel vrij zwak.

T-Mobile biedt voor 35,- in de maand 12 GB en onbeperkt bellen aan (met een snelheid van 120 Mbit/s en een gemiddeld hogere snelheid dan andere mobiele providers).

Vodafone biedt voor 36,- in de maand 7 GB en onbeperkt bellen aan (maximale 4G+ snelheid van 225 Mbit/s en in 29 (momenteel) steden een 4G+ dekking).

KPN biedt voor 37,50 in de maand 10 GB en onbeperkt bellen aan (maximale 4G+ snelheid van 225 Mbit/s en betere dekking in dunbevolkte gebieden).

Dus al in al denk ik dat je beter uit bent bij de huidige netwerkbeheerders tenzij Robin Mobile een fair use policy van over de 20 GB gaat bieden o.i.d. De fair use policy is nu 15 GB zoals williamvdh al zegt in de comments hieronder.

Het is nu ook vooral wachten tot alle bekende providers 4G gaan aanbieden. Hollandsnieuwe biedt dit bijvoorbeeld nog niet aan. Ziggo Mobiel ook niet (hoewel dit misschien in de nabije toekomst verandert omdat Ziggo wel een eigen 4G frequentie heeft).

[Reactie gewijzigd door Kevin Mol op 8 juni 2015 14:57]

Ik betaal in Oostenrijk voor 4G 20 euro per maand en heb ONBEPERKT internet. Ik Stream dik 1 TB per maand. Dat is echt gelul in Nederland die datalimieten.
Ja hehe, in Oostenrijk heb je dan ook een andere bevolkingsdichtheid. Als je dat hier zou toepassen zegt iedereen z'n vaste internetaansluiting op en gaat men tetheren of een 4G dongle gebruiken. Daarnaast zal er een verschil zijn in infrastructuur en frequentieindeling/-ruimte tussen Oostenrijk en Nederland die de beschikbare capaciteit voor 4G bepaalt.

Aangezien jij 1TB (!) verbruikt doe je waarschijnlijk ook wat ik zou doen bij onbeperkt 4G ;) En dat zijn niet alleen zaken die je met alleen een smartphone doet. Ik kan in ieder geval prima uit de voeten met 10GB bij KPN op mijn iPhone. Alleen voor (veel) videostreaming, in de trein bijvoorbeeld, is 10GB niet toereikend genoeg. Voor de rest kan ik alles doen wat ik wil. Zelfs af en toe een app downloaden of updaten.

Datalimieten gaan nu in een rap tempo omhoog. Nu ook Robin Mobile een FUP heeft van 15GB op deze nieuwe abonnementen valt er genoeg te kiezen tussen de providers voor als je veel GB's wilt. Die vergelijkingen zijn hier in de reacties al gemaakt. Daarnaast is 15Mbps op een smartphone rap genoeg aangezien je die snelheid op 4G zo goed als altijd haalt itt 3G. In sommige situaties wil je wel sneller. Gelukkig kun je dan kiezen voor de drie (binnenkort vier) met een eigen netwerk die wel maximale 4G snelheid bieden.

Meer is natuurlijk altijd beter. Voor mij zou 25GB ideaal zijn.
Als je een hogere bevolkingsdichtheid hebt, heb je ook meer betalers.
en tig keer zoveel masten met lagere zendberijk omdat je anders binnen no-time het max klanten per mast overschrijd
Dat is nog altijd relatief goedkoper dan een dunbevolkt gebied van signaal voorzien. Niet voor niets hebben steden in Nederland goede dekking, de buitengebieden vaak niet. De steden zijn winstgevender dan pak 'm beet de Veluwe.

Mijn conclusie is dus dat het hier nog veel goedkoper kan dan in Oostenrijk, dat 10x minder dichtbevolkt is.

Maar waarschijnlijk heeft de staat daar geen miljarden van een veiling opgestreken (= ordinaire lastenverzwaring).
Nja ik gebruik m'n 4 g voor in huis overal. Ik heb geen vaste internet verbinding meer.
Ik betaal in Nederland zo'n 35 euro per maand voor ONBEPERKT internet. Ik verbruik alleen iets minder: zo'n 100 GB per maand. Ik ben dan ook geen grootverbruiker. Ik heb geen snelheidsbeperking na een bepaalde hoeveelheid data, echter heb ik wel een snelheidsbeperking op 25 mbit/s. Voor mijn dagelijkse dingen is dat prima.

Onbeperkt internet bestaat gewoon in Nederland.
Ja want alle aanbieders bieden t aan. Je zal KPN of Vodafone zulke tarieven niet aan zien bieden. Tmobile hetzelfde verhaal.
Ik heb T-Mobile. Onbeperkt en 4G.
volgens mij heb jij het niet over mobiel internet of wel? want onbeperkt data voor 35 per maand ben ik nog niet tegen gekomen.
Finland 4G 50 Mbps voor 14,95e, geen data limiet. Wat zeg ik, net 2 dagen een nieuw abonnement waar ik nu al meer dan 15 Gb heb gedowned.

Snelheid varieert iets, maar ping is onder 50 ms, down 20-52, up 10-30 Mbps.
Weet iemand de reden waarom dit niet in nederland is? Of zijn wij gewoon te stom dat we er telkens weer in trappen
In het buitenland zijn de dekkingsgraden lager. Je bent meer wikke vlekken.

En in Nederland zijn de frequenties geveild. Uiteindelijk zijn er door de partijen miljoenen voor de frequenties betaald die wel terug moeten worden terug verdiend.
nieuws: 'Veiling frequenties mobiel internet levert miljarden op' Waarschijnlijk heeft dit bericht niet veel geholpen aan de prijzen die we nu betalen ;)
Gelukkig werden onze lasten na de veiling met miljarden verlaagd. :+
ik ga verhuizen ;)
En hoe zit het met de rest in Oostenrijk? Over het algemeen zijn inkomens lager, voorzover ik begrepen heb van kennissen zijn de woningprijzen er (veelal) lager doordat het inkomen dus ook lager is. Zit je met arbeidsongeschiktheid e.a. zaken een heel stuk minder gunstig in dergelijke landen.

In Nederland betaalt iedereen hier gewoonweg aan mee. Dit zie je terug in belastingen, (loon)heffingen, tarieven etc. etc. etc.

Maar goed... misschien is het voor mensen die het in Nederland te duur vinden wel (direct) een oplossing om naar een land als Oostenrijk te gaan want zoals men altijd ook wel zegt... "het gras aan de overkant is altijd groener".
Vreemd. Ik verdien hier veel meer dan in Nederland namelijk. En hou privé veel meer over dan dat ik in Nederland overhoud. Je zit in Oostenrijk gewoon niet met allemaal vreemde belastingen en tax die overal geheven wordt. Daarom is hier veelal alles goedkoper. Ik ben patissier en verdien hier 450 euro per maand meer dan ik in Nederland ooit zou kunnen krijgen op mijn leeftijd. Dus wat je zegt klopt niet helemaal.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 8 juni 2015 19:35]

Klopt, omdat jij meer verdient verdient iedereen direct meer... net als mijn inkomen rond de ¤ 3500,- per maand bruto is iedereen zijn/haar inkomen gemiddeld ¤ 3500,- bruto per maand is :/

Men vergeet gewoonweg dat Nederland stervens duur is en behoort tot één van de duurste maar tevens ook één van de meest luxe landen is waarbij bijvoorbeeld ook enorm veel sociale zekerheden aanwezig zijn. Verdien je te weinig kun je vrijwel overal wel terecht voor een aanvulling, kwijtschelding, schuldsannering etc. etc. etc.

Daarnaast wordt ook vergeten dat tarieven veelal worden bepaald door vraag en aanbod. De consument vraagt, het bedrijf speelt hier op in. Dat er veelal ook een hoger prijskaartje aan vast zit is iets dat men massaal ook zal accepteren. Het is geen kwestie van moeten accepteren want dat mobiele internet is in principe puur omdat het handig is om bij de hand te hebben maar pure noodzaak is ver te zoeken.
Nee dat zeg ik niet. Je zal nergens in Nederland mijn 2300 netto in de maand overhouden. Zeker niet in de horeca.

Je moet je eens inlezen in Oostenrijk en z'n extra's. Want dat is allemaal veel beter geregeld dan Nederland. Ziektekosten betaald je baas. Je krijgt alle medische troep terug. Echt alles krijg je terug. Waar je in Nederland 400 euro eigen bijdrage betaald kost dat hier geen fluit. Ik kan wel blijven opnoemen maar Nederland is echt niet zo rooskleurig als jij nu loopt te beweren.

En ja luxe landen. Je moet eens kijken hoeveel daklozen Nederland heeft.

[Reactie gewijzigd door Vegettokai op 8 juni 2015 20:00]

Hoe je het ook went of keert, in Nederland hebben we drie mobiele netwerken. Alle andere providers zijn virtueel en moeten dus inkopen bij één van de drie grote netwerken. Daar zal een bepaald prijskaartje aan hangen, waardoor uiteindelijk de meeste virtuele providers niet ineens heel veel goedkoper kunnen zijn dan de rest. Natuurlijk, de ene provider bespaart op het één, de andere provider op het ander, maar uiteindelijk zijn er bepaalde lasten die ze allemaal hebben. Zo is het verschil om dezelfde reden tussen aanbieders op ADSL redelijk te verwaarlozen. En ook op glasvezel liggen de prijzen van nagenoeg alle providers een beetje op hetzelfde niveau.

Dus onbeperkt bellen en internetten ongeacht verbruik gaat gewoon nooit lukken zolang ze geen eigen netwerk hebben.

[Reactie gewijzigd door Luuk1983 op 8 juni 2015 14:37]

Zijn het er niet 4 nu? Tele2 bouwt toch een eigen 4G netwerk uit?
Inderdaad, momenteel hebben KPN, Vodafone, T-Mobile, Tele2 en Ziggo een eigen 4G frequentie blok. Tele2 biedt ook al 4G aan haar klanten echter zijn er geen "harde" gegevens beschikbaar over de snelheid / prijs. Daardoor heb ik hem er niet bij gezet.
Uiteraard, maar tussen het telefoonnetwerk en het datanetwerk zit veel verschil. Het bij het telefoonnetwerk moet daadwerkelijk ook voor alles betaald worden dat er verbruikt wordt (en er moet veel onderhoud gedaan worden). Het datanetwerk ( 4G netwerk) is anders, doordat de capaciteit op dit netwerk zo ongelooflijk groot is maakt het in princiepen niet uit of je 10 GB of 20 GB verbruikt.

Tenminste dit is wat Meneer Roeloffzen (Pers van Robin Mobile) mij ooit (~ 7 maanden geleden) heeft verteld aan de telefoon. Ik heb uiteraard niet zo veel kennis als de netwerkbeheerders die bij KPN etc werken dus ik kan het uiteraard ook fout hebben.

[Reactie gewijzigd door Kevin Mol op 8 juni 2015 14:38]

In Nederland hebben we technisch gezien 4 netwerken (dat van KPN, Tele2, Vodafone en T-Mobile), maar je hebt gelijk. Een MVNO heeft maar een kort lijstje aan onderscheid die het kan maken t.o.v. van de netwerk beheerder. Een voorbeeld is bijvoorbeeld te vinden bij de VS tak van T-Mobile. Ik geloof dat dat de enige provider is die werkelijk onbeperkt data kan bieden -- maar wederom is dit mogelijk door het bezitten van een eigen netwerk. Ik hoop dat de 'new kid on the block' -- Tele 2 -- ook een activistische houding op zet net zoals T-Mobile US in de VS is, maar vooralsnog lijkt het er op dat Tele2 geen radicaal lijkt te willen worden, al zijn de prijzen en plichten voor de klant op dit moment wel iets voordeliger dan bij de buren (even los gezien van acties, koppelkortingen en verlengingskortingen).
Ik vindt het hele plaatje nogal duur bij deze jongens. Je betaalt 49.95 per maand en dan heb je 50 MB gratis binnen heel Europa.
Ik heb gisteren mijn abbonnement verlengd bij T-Mobile en betaal dan 21 euro voor 3 GB binnen Nederland en voor 14,95 kan ik er Europa dekking bij krijgen tot 500 MB, en dat is allemaal per maand. Als ik in het buitenland zit en die 500 MB zijn op dan kan ik bijkopen.
Als je via Robin Mobiel gaat werken dan betaal je standaard al 49,95 per maand en als je die 3 GB haalt dan betaal je nog eens 236 Euro bij. Dure jongens en ik vraag me dan ook af hoe zij nog kunnen bestaan aangezien alle concurrentie veel goedkoper is.
Daarnaast kan je van zone 1 naar zone 1 in de EU voor maximaal 120 minuten binnen je bundel bellen.
Volgens de FAQ onder het nieuwsbericht wordt de FUP bij de nieuwe 4G abonnementen 15 GB (15.000 MB).
De fair use policy van Robin gaat op 4G naar 15.000 Mb (15 Gig) zag ik net. Das dus best nog wel veel in vergelijking met anderen. Overigens ligt de gemiddelde data snelheid in Nederland voor een vaste internetaansluiting op ruim 14 Mbps. http://www.nu.nl/internet...ler-geworden-in-2014.html. _/-\o_ Dan is max 15 Mbps zeker wel snel op je mobiel :)
Zwakke aanbieding inderdaad. Ik betaal bij KPN nu ¤ 44,- per maand en heb daarvoor 5,5GB 4G+ (20-27Mbps oftewel 180-220Mbit/s gemeten), onbeperkt bellen en SMS-en en een Galaxy S5 (privé omgeruild voor Lumia 930).

Dat is dus én goedkoper én inclusief telefoon, dan wel 5,5GB i.p.v. 6-8GB. Ik zal niet snel overstappen, in elk geval.
De gedachten van een Robin Hood achtig bedrijf kan natuurlijk nooit. Robin Hood gaf dingen weg en dat kan natuurlijk niet, een bedrijf moet inkomsten hebben om te overleven. Met alle leuke en goede bedoelingen die nieuwe bedrijven hebben komt altijd een einde omdat het niet levensvatbaar is. Daar waar je denkt dat het gratis aan je wordt aangeboden, daar ben jij het produkt: voorbeeld gmail van google.
Wellicht is dat een idee voor Robin, advertenties tonen in een deel van je scherm tegen onbeperkt gratis gebruikt van 3g/4g, al kan je je afvragen of 4g zo snel is als robin doet geloven met hun pijlsnel bla bla marketing bla bla.
Robin Mobile is maandelijks opzegbaar. Zo bezien is de prijs heel redelijk. Een huurauto is per maand ook duurder dan een auto leasen voor 2 jaar. Ook kan je bij Robin maandelijks switchen van pakket.

Je kan zelfs met onmiddelijke ingang een snellere bundel nemen. 'Maak maar even 10,- over dan regelen we het gelijk' mailden ze. Echt ideaal.

Als iedereen altijd maar klant blijft bij de Grote 3 dan zal er nooit wat veranderen. De Vikings zijn we al kwijt, laten we Robin Hood behouden :)
Snelheid van 3G/H+ vind ik prima. De reden dat ik 4G heb is vooral de latency. Al heb je het H+ icoontje dan nog kan internet traag reageren terwijl de snelheid voldoende is.

2e reden is accu. Met 3G stroomt mn accu leeg.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 8 juni 2015 16:47]

Voor een deel toch wel, streams passen zich aan de beschikbare snelheid en als data sneller laad ga je onbewust toch meer verbruiken. Ik heb m'n telefoon op 3G gezet ook al heb ik 4g van Vodafone. Overigens met 2Gb limiet maar dan wel voor 18,50 euro per maand.
Het is al aangetoond dat 4G-gebruikers meer data gebruiken.

http://www.4g.nl/nieuws/4...-hoeveel-mb-heb-ik-nodig/
Het is namelijk helemaal niet zo gek dat je meer gebruikmaakt van mobiel internet met 4G dan met 3G. Hoe sneller de verbinding is die je ter beschikking heb, des te sneller je geneigd bent om er ook echt iets mee te doen, blijkt uit een studie van Mobidia. Die bekeken het internetgedrag van mensen met 3G en 4G abonnementen waaruit bleek dat het 4G dataverbruik vaak verdubbelde. Ook KPN klanten gebruiken 80% meer data wanneer ze overstappen op 4G.
Tenslotte maken de meeste mensen met de auto ook meer kilometers dan met de fiets. ;)
3G en 4G zijn twee totaal verschillende technieken, je zal vaker bij 4G een gemiddeld hogere downloadsnelheid hebben dan bij 3G. Dit komt doordat een 4G mast vaak een betere capaciteit heeft dan een 3G mast en een grotere dekking.

Stel, je hebt een maximale internet verbinding van 10 Mbit/s bij 3G en ook 10 Mbit/s bij 4G.
Met een 3G verbinding zou je eerder 2 Mbit/s halen en bij een 4G verbinding 4 Mbit/s. Je verbruikt uiteraard niet gelijk het dubbele van wat je met 3G hebt, maar het neemt wel substantieel toe.

Websites zoals Twitch, Youtube en applicaties zoals Facebook en Spotify pingen (denk ik) je internet snelheid. Hierop baseren ze welke kwaliteit foto's en video's ze aan jou zullen tonen. Met een 3G verbinding start een Youtube filmpje waarschijnlijk op de 360p terwijl met een 4G verbinding de kwaliteit hoger ligt, misschien zelfs gelijk 720p (mede door de stabiliteit van het netwerk).

Tussen een 360p video en een 720p video zit wel een groot verschil in de bestandsformaat. Daarnaast, zal je meer webpagina's bezoeken omdat ze sneller laden, waardoor je weer meer data verbruikt. Deze elementen hebben allemaal invloed op je reguliere dataverbruik.

Je vergelijkt momenteel de technieken alsof ze beiden een auto zijn, terwijl 3G eerder een bakfiets is en 4G een reguliere auto (hoewel het met de huidige Robin Mobile snelheid eerder een 45 km/u auto is.)
Jazeker, zeker met streaming providers zoals video en muziek die de kwaliteit aanpassen aan de downloadsnelheid. Of je downloadt/ browst meer omdat die downloads zo snel binnen zijn.
Deze snelheden met alle respect hebben niks met 4g te maken. Eerder 3G.
Die snelheid is overigens meer dan voldoende voor mobiel internet, het grote voordeel van 4G is dat de latency veel lager is dan bij 3G en dus real-time toepassingen zoals video en spraakgesprekken via IP veel beter zullen gaan.
Want wat maakt 'mobiel internet' anders dan gewoon internet? Dat 15Mbit/s ruim voldoende is, is jouw mening. Ik zou niet terug willen naar deze snelheid.
De pingsnelheid voornamelijk? Een ping van een paar honderd milliseconden is op 3G vrij normaal. Dat kost tijd. Op 4G ligt deze meestal onder de 50ms, wat het gewoon prima mogelijk maakt om de vaste lijn 'gevoelsmatig' te benaderen. Ik tether regelmatig in de trein over 4G en ik kan bevestigen dat het echt een verschil is met 3G.

Ik heb thuis over mijn vaste verbinding een snelheid van 12 Mbit/s. Misschien vind jij dat ontzettend traag, maar met gewoon browsen is dat gewoon retesnel met een ping van 20ms. Ongeveer net zo snel als een coaxlijn van Ziggo (die we thuis niet hebben) van 120Mbit/s zelfs; de datasnelheid boeit niet zo blij relatief kleine webpagina's, de pingsnelheid maakt het verschil.
Ik stelde een retorische vraag. Er is geen verschil tussen internet en mobiel internet. Jij spreekt over mobiele netwerken.

Ik probeerde duidelijk te maken dat er maar '1' internet is en dat het nergens op slaat om te zeggen dat een bepaalde snelheid meer dan voldoende is voor 'mobiel' internet.

Ik ben het met je eens dat voor puur browse doeleinden 15Mbit/s zat is. Persoonlijk stream ik veel onderweg, open ik grote attachments, werk ik met Google Drive, etc...

Dan is het verschil tussen 15Mbit/s en (in praktijk) 30 - 60Mbit/s zeker voelbaar.

[Reactie gewijzigd door DoubleJ op 9 juni 2015 11:14]

verschil is gamen met lag spikes en zonder lag spikes via tethering op je laptop

LoL op 4G draait soepel maar met 3G komen de commands trager binnen en reageert je poppetje later
Ik heb nog onbeperkt van de roze rakkers (eerste 2GB op 15 MB/s en daarna op 2 MB/s)
Maar die 2MB is nog snel zat voor netflix, facetime etc.
Tja, maar het gaat ook alleen om de naam 4g, hoe vaak zou een gebruiker het verschil merken tussen 10 of 100 Mb/s? Volgens mij zeer zelden, want downloaden doe je toch niet voor de lol met een datalimiet (of FUP die wat onbetrouwbaar is).
4g is gewoon hip cool en je moet het hebben, al weet niemand waarom. Dus dan bieden die Robins het aan. 8 cent per MB in de EU is lief, gezien anderen je graag het 5-voudige laten betalen, maar nog niet in lijn met wat het Europarlement wil.
Waarom wordt hier meermaals uitgelegd.
  • Lagere ping
  • Kan beter met meerdere users omgaan
  • Betere dekking (tenzij je bij T-Mobile zit natuurlijk)
  • Energiezuiniger
Ik wil echt niet meer terug naar 3G, maar een lagere snelheid op 4G kan ik best akkoord mee gaan. Robin Mobile daarentegen... die is gewoon ontzettend duur zolang ze deze FUP in stand houden.
T-mobile heeft momenteel op minder plaatsen dekking, maar als ze straks de nieuwe bandbreedte gaan aanzetten is hun dekking, ping en snelheid gewoon de beste van de drie providers. Dus tenzij je in een nog niet omgebouwd gebied woont bent je met Tmobile gewoon heel erg goed af straks :)
Ze zijn niet eens van plan om in het grensgebied aan het oosten van het land 4G uit te rollen... :P
Vergeet ook niet dat 4G over het algemeen een groter dekkingsgebied heeft dan 3G. In veel buitengebieden is geen 3G maar wel 4G (even daargelaten dat het binnen wat minder is).
8 cent per MB is niet zo lief als het lijkt.
Bij T-Mobile heb je een buitenland internetbundel van 500 MB voor 14,95.
Bij Robin komt dat neer op: 450 * 0,08 = 36 Euro. (eerste 50 MB gratis).
Ik weet de prijzen niet precies bij KPN of Vodafone maar ik kan me niet voorstellen dat dat zo veel is, alhoewel Vodafone per dag rekent en niet per MB.
Echter reken je hier af wat je verbruikt, en hoef je niet preventief een veel grotere bundel te nemen die je misschien toch maar half gebruikt (iets wat gezien de prijzen vaak gebeurt).
Daar heb je wel gelijk in maar 500 MB gebruik je vrij snel al is het maar met updates. Dan ben je dus ergens anders duidelijk goedkoper uit. Je koopt over het algemeen je bundel afgestemd op wat je verbruikt en het feit dat ze bij T-mobile de bundels eenzijdig hebben verhoogd geeft al aan dat dit toch voor veel mensen geldt.
Hier heb ik alleen maar de prijs weggezet van de volgende 450 MB (de eerste 50 krijg je immers 'gratis' van Robin) maar als je nog meer gebruikt dan dit oo hier in nederland dan ben je dus oneindig veel meer kwijt, kijk maar naar mijn post verder naar boven.
Daar wordt je echt niet vrolijk van...
Inderdaad, wie gaat er nou meer betalen om "4G" te kunnen gebruiken met zo'n brakke download snelheid.
Als het echt onbeperkt was en de prijs ietsje lager lag... ik. 4G is interessant voor het betere bereik/netwerk, de lagere ping, ruimte voor meer users tegelijkertijd, enzovoort. 15Mbit is prima voor vrijwel alles, van remote desktop tot Netflix tot HD videobellen, om maar wat te noemen.

Maargoed, w3news legt het hier al uit: met FUP van 8GB is het gewoon veel duurder dan wat de providers zelf aanbieden. Dan zit ik liever direct bij de provider met een 10GB databundel. Dan is de hogere snelheid nog mooi meegenomen :P
Ja en nee, als je doelt op 4G zoals volgens de richtlijnen (minimaal 100mb/s download snelheid) dan niet. Als zij met 4G bedoelen de techniek achter de nieuwe generatie LTE netwerk, dan wel. Ik bedoel, hoelang hebben de grote 3 al wel niet 4G met maximaal 25mb/s of 50mb/s aangeboden, terwijl het officieel pas 4G genoemd mag worden bij 100mb/s en hoger.
4G is de handelsnaam voor LTE en in theorie ligt de snelheid ook hoger dan 100Mbit, alleen door de drukte op het netwerk, kwaliteit van het ontvangen signaal en een heleboel andere factoren, haal je dat niet.
Je kan gebruik maken van 4G met de snelheid van 3G.
Het is dus wel zo dat je gebruik maakt van de 4G frequesties, alleen een stuk lager dan KPN, Vodafone of T-Mobile.
Het is altijd een stuk beter dan de 0,8, 2 of 8,2 Mbps verbinding.

Als je T-mobile bekijkt, kun je 12GB op volle snelheid (120 Mbps), onbeperkt bellen (nl, en 120 in eu) en sms-en voor 35 euro per maand.
Bij KPN heb je 10 GB op volle snelheid (150/225 Mbps), onbeperkt bellen en sms-en voor 37,50 per maand.
Bij Vodafone heb je 7GB (150/225 Mbps), onbeperkt bellen en sms-en voor 36 euro per maand.

Robin Mobile is onbeperkt, maar onbeperkt afgeknepen.
Stanaard al afgeknepen naar 15 Mbps, en daarna verder afgeknepen.
(zie ook de huidige afknijp regels: https://www.robinmobile.nl/gebruik)

En als de fup van Robin mobile in die buurt ligt (nu 6 of 8 GB), en je krijgt maar een afgeknepen snelheid van 15 Mbps, dan is Robin Mobile erg prijzig ten opzichte van andere providers.
Als de fup veel hoger ligt dan de concurrenten, zou het mogelijk interessant kunnen zijn.

[Reactie gewijzigd door w3news op 8 juni 2015 14:09]

3G staat ook duidelijk op hun website, maar vanaf 30 juni is de 4G ook beschikbaar.
https://www.robinmobile.nl/nieuwe-diensten

[Reactie gewijzigd door Lorenz999 op 8 juni 2015 13:40]

Het is ook geen officiële 4G oftewel 4G LTE. Het is altijd 3,9G geweest en nooit 4G.. maar ja: Marketing..
3g snel zat om 1080p te streamen(umts wat ik al sinds 2005 op phones heb) is 3,6mbit 3.5g . is 7.2mbit. 15mbit is in de 4g range.

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 8 juni 2015 15:21]

Vind ik ook en duur.
Wat een geld! Voor 50 euro per maand wil ik toch wel gewoon één bundel hebben wereldwijd of iig binnen de EU, maar nee dan moet je nog 8 cent per MB betalen en 2 euro buiten de EU.

Laat maar zitten, dan kun je nog beter Truphone nemen oid als je veel reist.
Die 8 cent per MB is pas na de eerste 50 MB per maand die je binnen de EU mag gebruiken he :)

Los daarvan vind ik het ook aardig wat geld voor een simpel abonnement. Daarnaast slaan de namen ook nergens op. De snelheden liggen nog steeds hopeloos achter en hadden net zo goed op 3G behaald kunnen worden.
80eu/GB is natuurlijk ridicuul anno 2015.
En die 50 MB ben je al bijna kwijt als je Google Maps hebt opgestart.
Ik had onlangs in 3 dagen buitenland 150MB verbruik, dat is inclusief WA, Telegram, Twitter en regelmatig een webpagina hier of daar.
Ook Maps ertussen voor de navigatie van A naar B ( te voet ) en metro informatie

50MB is weinig, akkoord, maar je kan natuurlijk ook overdrijven
Thuis heb ik niet genoeg aan 1 gb per maand, en dan ben ik het grootste deel van de dag met wifi verbonden.
Op vakantie heb ik vaak geen wifi mogelijkheid en een grotere data-behoefte.

Het zal aan het soort vakantie liggen hoeveel je data verbruik is.

50MB gratis per dag zou me redelijker lijken.

[Reactie gewijzigd door BazB op 8 juni 2015 16:31]

Daar verschillen de behoeftes natuurlijk enorm.
De één wil weinig, de ander wil megaveel ... ( nodig is al helemaal subjectief )
[...]
Ik denk dat je goedkoper uit bent met een sim only abo met buitenland bundel. Ik betaal 10 euro voor 200 mb binnen de EU.
Dat klopt inderdaad, Ik heb een KPN abbo, met ruim ( over de top ) volume, en koop van te voren mijn buitenland in.
Ik weet waar en wanneer ik ga, dus kan inschatten wat ik nodig heb.
London heb ik een 200MB bundel genomen, en bleek dus de juiste keuze.

Hiervoor had ik een VF smart, met 600MB data voor buitenland, dat was nog beter ;)
Oftewel, bij heel normaal gebruik (waarbij je ook nog best oplet ook) ben je na één dag al door je 'gratis' 50MB heen en mag je gaan aftikken. Dus ja, 50MB is wel heel erg weinig wat mij betreft. Beter dan niks, daar ben ik het zeker mee eens, maar het is best wel een zielige hoeveelheid.
Ik zou zelf ook niet snel geneigd zijn om Maps in 't buitenland te gaan gebruiken. Hier heb je ook allerlei offline oplossingen voor. Echter, voor de berichtendiensten heb je meer dan genoeg aan 50 MB/maand om contact te kunnen houden met 't thuisfront zonder extra kosten. Ik denk dan ook dat dit meer de insteek van deze "gratis" MBs is.
Ik denk dat je goedkoper uit bent met een sim only abo met buitenland bundel. Ik betaal 10 euro voor 200 mb binnen de EU.
Ik zou zelf ook niet snel geneigd zijn om Maps in 't buitenland te gaan gebruiken. Hier heb je ook allerlei offline oplossingen voor. Echter, voor de berichtendiensten heb je meer dan genoeg aan 50 MB/maand om contact te kunnen houden met 't thuisfront zonder extra kosten. Ik denk dan ook dat dit meer de insteek van deze "gratis" MBs is.
zou idd kunnen, maar truephone kun je niet nemen als particulier
Ja ach vraag je toch even een kvktje aan of regel het via je baas.
Qua data is Truphone ook niet altijd goedkoop in het buitenland geloof ik?
Ik weet niet preciea welk abbo ik heb, aangezien de baas betaald, maar ik heb met truphone 2GB data limiet, ongeacht waar ik ben.
volgens de site kost dit ¤ 115 per maand
http://sme.truphone.com/nl/plans
met mijn vodafone Italie prepaid sim heb ik 2gb in 43 landen voor ¤ 12.......
Ik zie wel dat je bij sommige landen buiten die bundel ineens ruim ¤6 per MB moet betalen bij Truphone? Da's ineens wel heel veel dan :?
https://www.robinmobile.nl/producten
Pfff ik moest toch wel ff hard lachen, Super snel en dan max 8,2Mbps |:(

https://www.robinmobile.nl/echt-onbeperkt en https://www.robinmobile.nl/gebruik spreken elkaar ook nogal tegen, onbeperkt zonder fratsen noemen ze dat maar schijnbaar toch een FUP en na een bepaalde limiet word je snelheid afgeknepen :P
Wauw, hoe durven ze 800Kb/s (100KB/s!) nog "gewoon snel" te noemen. 8)7
De marketingpraat is op die pagina wel overdreven sterk aanwezig...
Weet je een beter alternatief dan? In 2015 weiger ik aan een databundel vast te zitten dus voor mij is dit voor zover ik weet de beste keus.
De abonnementen van Robin Mobile lijken onbeperkt door deze dikke laag marketingpraat, maar zoals ook al in andere reacties genoemd is, wordt er een FUP gehanteerd, waardoor je in feite nog steeds aan een databundel vast zit.

Ik blijf nog mooi bij mijn abbo van 2GB/ onbeperkt SMS + belminuten voor 15 euro per maand :)
De 800kbps abonnement wordt niet geknepen. Is misschien wat traag als je een bestand wilt downloaden, maar snel genoeg voor spotify/yt/netflix (nee geen 1080p, maar dat zie ik toch niet op een 5" scherm). De teller staat gemiddeld op de 12gb per maand. Ik ben er tevreden mee.
Het is inderdaad niet echt meer echt onbeperkt alleen de snelheid na het afknijpen is nog wel beter dan de snelheid bij andere providers.
onbeperkt afgeknepen :?
Zo zie je maar weer hoe rekbaar het begrip "onbeperkt" is. Er zit altijd wel een addertje onder het gras, meestal in de vorm van een "FUP". Voor mij betekend "onbeperkt" het volgende; geen limiet op minuten, SMS en data en geen snelheden afknijpen nadat je een vooraf bepaalde grens (of te wel: "limiet") bent gepasseerd.

Providers schijnen dat niet te willen / kunnen begrijpen.
Het is ronduit duur, bij t-mobile betaal je de helft voor onbeperkt bellen/smsen en 12GB op 4G.

Edit:
Zakelijk ¤25 vs ¤50 (ex. Btw.).
Privé is inderdaad ¤35 vs ¤50 (inc. Btw.), nog steeds een heel stuk goedkoper voor meer (weet je zeker dat je 12GB/maand kan downloaden tegen de 4G snelheid, welke natuurlijk is van je locatie en andere gebruikers op die locatie).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 8 juni 2015 14:31]

Volgens de sim-only besteller zie ik toch alleen een mogelijkheid voor 12 maanden en dan met de door jou genoemde opties voor 35 euro.
ik heb wel eens maanden gehad bij robin mobile dat ik 25gb(game-torrents downloaden on the go)had gebruikt. niks gehoord verder over fup average maanden zitten op zon 10-12gb.ik betaal 40 euro per maand voor het 50 euro abo robin super snel(oude contractprijs)

[Reactie gewijzigd door Btcaelum op 8 juni 2015 15:29]

In het begin was het ook echt onbeperkt, maar later bijgesteld naar wat het nu is.
Ze zullen het wel binnenkort moeten veranderen net als T-Mobile die ook "onbeperkt" data aanbood.
Ik wil wel graag 4G hebben, zelfs als de snelheid niet hoger is: Schakelen van WIFI naar 4G gaat zo snel, en de PIng / Latency is naar mijn idee ook veel beter.
Switchen van Wifi maakt niets uit met 3G of 4G. Dat is volledig aan de telefoon te wijten die je gebruikt (bij een iPhone maakt het niet uit, beiden is instant).
Ping en is inderdaad wel een stuk lager (ik heb zelfs 4 of 5ms gezien over een 4G verbinding, waar 3G meestal 100+ ms is)
onzin ik haal tussen de 15 en 30ms op 3g.
Ik zeg toch meestal... Lezen is ook een vak...
Als je niet 100% perfect ontvangst hebt, is de latency gewoon bagger...
Ik snap niet dat ze geknepen verbindingen aanbieden bij wat een onbeperkt abbo zou moeten zijn. (een afgeknepen 4G verbinding is 'duurder' (belast de zender zwaarder) dan eentje op volle snelheid)
Hoe belast een limiet de zender meer? Je krijgt minder bandbreedte pp dus meer personen kunnen er dan gebruik van maken lijkt mij?
Dus je krijgt voor ¤50,- per maand een bundel met
  • Onbeperkt bellen
  • Onbeperkt SMS
  • Onbeperkt MB's (met een fair use policy 8)7 ) met 15mbit 4G
Dat zijn toch geen prijzen meer voor een sim-only abbo? Voor ¤4 meer heb je bij KPN (https://mobiel.kpn.com/samsung/samsung-galaxy-s5-4g-zwart) een s5 met 10GB aan data met 4G 150 mbit 4G met spotify premuim!

Het belachelijkste is eigenlijk dat als je een 3G pakket hebt en je naar 4G wilt dat je dan ¤9,95 PER WEEK moet bijbetalen.

Zoals Rob Geus het zou zeggen: "Man man man wat kansloos dit"
Maar dan heb je dus geen buitenland bundel...

Grappig dat nu ineens iedereen weer valt over de FUP die al jaren door ongeveer iedere provider wordt toegepast. Bovendien zijn FUP's logisch, oa om te voorkomen dat iedereen over 4g zijn torrents binnen gaat halen.
"Buiten de EU kost mobiel internet 1,99 euro per MB." Dit is voor mij eigenlijk hetzelfde als: Je kunt niet buiten de EU internetten of zoiets als: "een glas bier kost buiten de EU: ¤ 495,95"

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 8 juni 2015 13:26]

Ik heb vorig jaar in Zuid Afrika heel even mijn internet aangezet om een adres op te zoeken via Google. Die zoekopdracht heeft mij ¤5,90 gekost. Dat was dus 1 pagina openen (notificaties en background updates had ik eerst uitgezet).

Was overigens T-mobile.
De 2e keer dat ik in Zuid Afrika was heb ik maar een lokaal simmetje gepakt van Vodacom, ¤20 voor 2.5GB...
Dit is voor elke provider vreselijk duur. Er zijn er zelfs waar het 10 euro per MB kost(te).

1,99 valt me in dat opzicht nog reuzemee

[Reactie gewijzigd door Bosmonster op 8 juni 2015 13:44]

Dat was 10 jaar geleden maar wat dat betreft zijn de datatarieven nauwelijks gedaald.
Net als bellen naar mobiele nummers overigens, dat is al 20 jaar veel duurder dan naar vast.

Zoiets heet oplichterij.
Of commercieel: investeringen moeten terug verdiend worden en je past je prijs aan aan je concurrenten. En dat mobiel bellen duurder is dan door een draadje is toch logisch?

Draadjes zijn goedkoper dan antennes en volgens mij gebruikt het ook nog minder stroom terwijl er ook nog meer data doorheen kan.
Ik dacht het niet.
Draadjes moeten overal gelegd worden en masten vereisen veel minder investering. En in sommige landen is bellen naar mobiel ook niet duurder.

Die investeringen zijn allang terugverdiend, het nieuwe is er allang af.
En de kwaliteit van bellen over een draadje is ook veel beter.
Nee, zoiets is geen oplichterij, jij kiest immers zelf voor de provider die andere tarieven rekent voor vast en mobiel. Er zijn er ook die dat niet doen. Het is jouw eigen keus.
Ik heb 7.5GB 4G + Onbeperkt sms en bellen voor 30 euro per maand (prepaid).. of 35 euro per maand en dan heb ik abonemment en 15GB 4G

Internet in europa kost 14,99 per maand en dan krijg je 1GB en geen verdubbelaars of andere "snufjes"

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 8 juni 2015 20:02]

Mag ik vragen waar je 1gb eu internet krijgt voor 15 euro?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True