Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Onbeperkt-provider Robin Mobile stopt paar maanden eerder met roamingkosten

Door , 128 reacties

Robin Mobile, een Nederlandse provider die zich sinds enige jaren afficheert als provider met mobiele abonnementen met 'onbeperkte' bundels, schaft per 1 februari roamingkosten af binnen de Europese Unie. Dat hoeft eigenlijk pas vanaf 15 juni.

Door het afschaffen van de roamingkosten kunnen klanten de bundels binnen de hele Europese Unie gebruiken alsof ze in Nederland zijn, zegt de Rotterdamse provider. Robin Mobile zal gebruikmaken van de netwerken waarmee KPN een roamingovereenkomst heeft. In Nederland werkt de virtuele provider op het netwerk van KPN.

Naast het afschaffen van de kosten vanuit het buitenland, zegt de provider dat het alle klanten honderd belminuten of sms'jes per maand geeft voor gebruik naar 45, nog niet gespecificeerde buitenlandse bestemmingen.

Robin Mobile bestaat sinds 2013 en biedt 'onbeperkt'-abonnementen aan die verschillen in snelheid. Het goedkoopste abonnement van 19,95 euro per maand heeft een snelheid op mobiel internet van 1Mbit/s. Dat loopt op tot 25Mbit/s bij het duurste abonnement van 49,95 euro per maand. De abonnementen zijn desondanks niet geheel onbeperkt en kennen wel degelijk limieten.

Ook T-Mobile presenteerde vorige week nieuwe abonnementen die vrijwel onbeperkt geldig zijn binnen de EU. Bij de abonnementen van T-Mobile geldt echter dat het onbeperkte gebruik in andere Europese landen dan Nederland maximaal zestig dagen is. Daarna geldt een datalimiet van 10GB per maand.

Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16 januari 2017 09:26

128 reacties

Linkedin Google+

Reacties (128)

Wijzig sortering
Ik was toch benieuwd hoe ze hun FUP berekenden, en heb het eens even nagerekend.

De link in het nieuwsartikel gevolgd over de limieten van Robinmobile. Daar wordt dit gezegd:
"Onder excessief en/of extreem gebruik verstaan we dat je met de producten Robin Junior, Robin Gewoon Snel of Robin Klein Zakelijk, maandelijks 40x (factor 40) meer verbruikt dan een gemiddelde mobiele internetgebruiker op het 3G netwerk. Het gemiddelde verbruik van een mobiele internetgebruiker wordt elk kwartaal getoetst en bepaald aan de hand van de Telecommonitor van de Autoriteit Consument en Markt."

Als we dan gaan kijken naar waar die link vna de Telecommonitor heen gaat, komen we uit op "Telecommonitor Q2 2016 Openbare rapportage". Op pagina 8 vinden we "Retailvolume belminuten, data en SMS" waarin we zien dat voor 2016-Q2 in totaal 13.819.133GB is verbruikt op het 3G netwerk. (Noot hier trouwens dat dat minder dan de helft is van het 4G gebruik, dus wat dat betreft kiest Robinmobile hun nummers slim). Op pagina 5 vinden we "Mobiel Retailaansluitingen". Als we daar alles optellen wat niet M2M is (want dit zijn niet normale aansluitingen en vallen ook niet onder het aanbod zoals aangeboden door robinmobile), krijgen we 1.224.000+12.620.000+3.527.000+4.188.000 = 21.559.000 aansluitingen.

Als we dan de deling doen, komen we uit op 13.819.133GB / 21.559.000 = 641MB per gebruiker gemiddeld. Maal 40 komen we uit op ongeveer 25.64GB als FUP zoals gesteld door robinmobile.

Het probleem hier is dat wordt gerekend met het totaal aantal aansluitingen in totaal, maar de data over 4G (wat 2/3e van alle data is) compleet wordt verwaarloosd "omdat robinmobile primair op 3G zit" lijkt mij dan dat hun argument is. Als je hiervoor zou corrigeren kom je al gauw terecht op een ~75GB FUP, die mij alleszins redelijker lijkt.
Het tweede probleem is dat als je naar de gegevens in dat rapport van de ACM kijkt, dat het dataverbruik op 3G over het algemeen (met uitzondering van Q2) daalt, met een sterke stijging op het verbruik van 4G data. Mij lijkt de verklaring duidelijk: meer mensen gaan over op 4G. Het resultaat is echter een niet dalend aantal aansluitingen, maar wel een lager dataverbruik op 3G en daardoor een slinkende FUP. Dat is natuurlijk van de zotten.

[Reactie gewijzigd door markheloking op 16 januari 2017 20:56]

Mooi verhaal maar zouden ze dat voor de duidelijkheid niet gewoon zelf op hun eigen website moeten zetten.
De factor (op dit moment 40) wordt zo nu en dan verhoogd bij robin mobile, deze was een aantal maanden geleden nog 30, nu 40. Ik ga morgen mijn nieuwe SIM-kaart ophalen bij de T-Mobile shop en ga dan ook direct over van 'Robin Gewoon Snel' naar T-Mobile Go Unlimited EU... dat leek me de 5 euro extra wel waard ;)
Als er 1 provider de laatste jaren enorm door de mand gevallen is, is het wel Robin Mobile!

Eerst groots aankondigen dat je onbeperkt data aanbiedt en vervolgens enkele maanden later gewoon limieten hanteren. Daarnaast zijn de internetsnelheden bij de goedkope abo's anno 2017 gewoon beschamend en bieden andere providers eigenlijk meer waar voor minder.
Zeker nu T-mobile ook een onbeperkt abo aanbiedt.
Succes met T-Mobile in Noord Limburg, Gelderland of andere streken buiten de grote steden / randstad. Voor velen geen optie.
Gewoon perfect bereik over 4g hier in Gelderland.
Niet overal in Gelderland natuurlijk... Maar was laatst in Wolfsheze, daar was T-Mobile nog niet geweest.
Hmm apart. Dat is namelijk precies het punt waar 4G bij mij weer op volle snelheid gaat werken. Ik zit elke dag in de trein tussen Utrecht en Arnhem, en tussen Ede Wageningen en Wolfheze zit daar altijd even een dood punt. Maar zodra de trein bijna bij Wolfheze is begint 4G weer super te werken!
en tussen Ede Wageningen en Wolfheze zit daar altijd even een dood punt.
Case and point.
Ik heb KPN, reis ook weleens met de trein en heb vrijwel elke rit weleens wat dode plekken qua netwerk, denk niet dat het alleen t-mobile is.
Ik heb op dit punt met Vodafone en KPN ook problemen. Daar valt zowel mijn werk als mijn prive verbinding elke keer weg.

Dus hier is niet alleen T-Mobile de slechterik.
Ja echt 5 KM van Wolfheze he? Ik heb in Wolfheze zelf nooit problemen. Welk toestel gebruik je?

[Reactie gewijzigd door dehardstyler op 16 januari 2017 10:15]

3 collega's van mij met T-Mobile hadden allemaal geen 4G beschikbaar toen wij een dag (aan de rand van) Woflsheze verbleven. Geen idee welke toestellen, zullen niet alle 3 dezelfde zijn.

Het punt dat ik maakte, en waar we nu vanaf drijven, is dat er vaak nog dode plekjes te vinden zijn op het netwerk van T-Mobile. Daar kun je persoonlijk wel of niet ook last van hebben, het is in ieder geval mijn ervaring als ik op verschillende plekken op het platteland in Nederland kom.
Ik heb nieuws voor je, die dode plekjes heb je bij KPN en VF ook.
Wij hebben een paar keer per jaar werkplek waar we de vaste lijn moeten gebruiken omdat daar geen mobiele verbinding mogelijk is met TM, KPN en VF.

Ik zit zelf al 16 jaar bij TMobile en heb in die tijd nauwelijks klachten gehad en sinds ik 4G gebruik helemaal niet meer.
Overal dekking bieden, vooral binnendekking is helaas een utopie. Dit jaar komen wel de eerste alternatieven voor mobiele ontvangst beschikbaar:

Als daar WiFi beschikbaar is, dan kan je daar sinds eind vorig jaar met Vodafone nu toch mobiel gaan bellen via de nieuwe mobiel bellen via 4G of WiFi dienst van Vodafone. KPN komt hier binnenkort ook mee.
Volgens mij heeft elke provider daar nog wel last van, imo.
Of dit nu echt een punt is wat je specifiek T aan moet rekenen?
Ik heb Vodafone op mijn zakelijke telefoon en Nederland lijkt wel 1 groot gat. "Power to you" maar mooi geen bereik, zo krijg je zelfs die miezerige bundels die ze aanbieden niet eens op. En in Duitsland heb ik al helemaal veel problemen, heel vaak ellende dat mijn data verbinding het niet doet ook al staat roaming aan.

Bereik met Simpel (=T-Mobile netwerk) is veel beter, heb daar wel data roaming nog nooit op aan gezet.
In dat stuk tussen Weert en Eindhoven is het met de trein al sinds jaar en dag bagger. Ongeacht de provider. Maar je rijdt dan wel tussen de prachtige natuur.

[Reactie gewijzigd door Jerie op 16 januari 2017 14:38]

Ik weet niet waar je het over hebt, maar ik heb uitstekend bereik in Gelderland. Het bereik is in de laatste jaren juist verbeterd.
Succes met T-Mobile in Noord Limburg, Gelderland of andere streken buiten de grote steden / randstad. Voor velen geen optie.
Ik heb in de regio Nijmegen anders nergens last van. Sterker nog ik heb in het Nederrijkswald en op de Mookerheide vaak wel gewoon ontvangst waar anderen dat niet hebben.
Nou kan dat aan het toestel liggen, maar het ligt in iedergeval bij mij niet aan het netwerk.
Zeker 3g?
Ik heb op al deze locaties geen problemen meer!
Ik kom natuurlijk niet maandelijks op al deze locaties nee.

Wel laatst nog in Wolfsheze, Gelderland. Heb voor de collega's met T-Mobile maar een hotspot aangezet.
Of op een heel aantal locaties in het groene hart. Zodra de dichtheid afneemt geen t-mobile meer totdat er echt niemand meer woont, dan opeens wel weer netwerk. Lekker logisch die dekking soms.
Ik gebruik liever Robin Mobile dan dat ik 2 jaar aan een provider vast zit dat doe ik niet meer, in 2 jaar verandert er gewoon te veel in de Mobiele wereld.

Robin Mobile heb ik tenminste overal dekking waar ik kom.
Hm ik zit nu zo'n 8 jaar bij KPN met mijn mobiel, er is nog nooit iets zodanig verandert dat ik denk hej, ik moet nu echt naar een concurrent. Daarnaast welgeteld 0x een klacht gehad in al die jaren.
Overdrijf je niet een beetje met je stelling?
Nee heb een 2 jarig contract gehad bij tele 2, maar na 6 maanden was ik er wel klaar mee, slechte dekking enzo, en na een jaar contract van Vodafone was ik wel klaar met die jaar contracten
En nu gebruik je het kpn netwerk, met een maandelijks opzegbaar abonnement. Het enige verschil dat je zou merken tussen je huidige en Kpn zelf zou de snelheid en prijs moeten zijn. Misschien dat de klantenservice bij de een beter is dan bij de andere maar die gasten heb ik nooit nodig.
De hete adem van T-Mobile met haar nieuwe Go Unlimmited abonnement zullen ze vast wel voelen. Die bieden op het moment meer voor minder
Die bieden meer geld voor minder bereik? Of bedoel je iets anders? T-Mobile is op veel plaatsen nog steeds bedroevend.
Wat een onzin weer... Iedere provider heeft z'n zwakke plekken, in die regio is provider A het best, en en die regio is provider B het best...
Nu wil ik KPN niet de hemel in prijzen maar ik kom op de raarste plekken en daar heb ik met KPN gewoon bereik (zelfs 4G). Pas geleden nog ergens afgelegen in het bos gewoon 4G. Dat hoef ik met T-Mobile echt niet te proberen.

Je kan veel zeggen (en ja het netwerk van T-Mobile is in de afgelopen jaren verbeterd) maar T-Mobile heeft echt nog te veel dooie punten waar het gewoon bereik zou moeten hebben.
Elke provider heeft dode punten, geen enkele haalt 100%

Daarnaast 'zelfs met 4G', misschien verdiepen in de materie. Het bereik van 4G rijkt juist veel verder en heb je tegenwoordig dus veel vaker bereik op 4G. Daar is minder infra voor nodig.
Vodafone, KPN en Tele2 werken met 4G gedeeltelijk in de 800MHz band en hebben daardoor theoretisch een betere ontvangst wanneer er obstakels zitten tussen mast en GSM. T-Mobile heeft enkel 1800MHz of hoger, daardoor halveert de kans op een fatsoenlijk signaal bij een gelijk aantal zendmasten.
T-Mobile heeft ook gewoon een 900MHz band bij veel masten.
900MHz is vooralsnog 2G/3G bij T-Mobile.
Inmiddels staat er ook her en der wat aan op 900MHz.

[Reactie gewijzigd door jadjong op 16 januari 2017 17:28]

Ik heb zelf al jaren KPN, simpelweg omdat ik daar zeer tevreden over ben. Voor mij was het een voortgang ten opzichte van Vodafone wat ik de jaren ervoor had. Toch heeft ook KPN soms zijn vreemde problemen. In de wijk Brandevoort in Helmond is er namelijk niet tot nauwelijks bereik. En dit is al jaren zo. Ik verbaas mij er elke keer weer over aangezien dit nu niet bepaald een klein wijkje is. Zodra ik er naar binnen rij , weg bereik. Ik denk dus ook dat alle providers zo z'n problemen kennen, en dat de meeste waardering zou moeten gaan naar de aanbieder die de problemen het snelste oplost.
Ik ken persoonlijk maar twee plekken bij t-mobile waar het niet werkt. Een of ander dorp in friesland en dat ene plekje tussen utrecht en arnhem (waar mensen het hierboven ook over hebben).

Wellicht komt het omdat ik niet vaak buiten de randstand kom, maar voor mij is het voldoende. Daarbij, anders val ik via mijn chatsim terug op een van deze netwerken:
T- Mobile NL GPRS 3G
Vodafone GPRS 3G 4G
KPN Mobile GPRS 3G 4G
Ik zit al jaren bij Robin maar ik ben nog nooit limieten tegen gekomen, ook al zijn er maanden dat ik er meer dan 20GB doorheen stook.
Dat is wel erg kort door de bocht om te zeggen dat ze door de mand zijn gevallen en dat ze ingehaald zijn. Ze zijn de afgelopen jaren de enige geweest met onbeperkt internet, en dan reken ik de providers met 64 en 128 kb/s niet mee. Ja bij de duurdere abonnementen val je terug naar 400kb/s als je meer dan 20 of 25 GB gebruikt heb, maar dan kan je eerst toch aardig wat verstoken .

En als je wat minder snel prima vindt, onbeperkt bellen, smsen en internet voor 20 euro p/m en dat maandelijks opzegbaar. Dat is nog steeds een erg scherpe prijsstelling. T-Mobile komt nu net kijken met onbeperkt, maar dat zijn nog steeds minimaal jaarcontracten.

Dus T-Mobile komt nu in de buurt, maar als je een goedkoop abbo zoekt, onbeperkt en maandelijks opzegbaar, dan is Robin nog steeds een prima deal. En wie weet worden de abonnementen van Robin binnenkort wel aangepast.
Ik heb voor minder 20gb + spotify + ob bellen/sms bij KPN, onbeperkt moet onbeperkt zijn en niet 40x het gemiddelde van een 3G gebruiker.. Dat is wss niet eens 20GB..
Geen idee hoe je dat dan doet, maar Sim Only bij KPN met 20GB data is een schokkende 104 euro in de maand. Die mag je dan wel in Europa en VS gebruiken, met 10GB en alleen Europa is het nog altijd 47,50. Dan is en blijft Robin voordeliger.

Bron: https://mobiel.kpn.com/si...eloos-premium-plus/1-jaar

[Reactie gewijzigd door Alexander_v_H op 16 januari 2017 11:38]

Je krijgt bij simonlu 10 korting + 5 van kpn compleet + verdubbeling van data. 20gb voor 32,5 + spotify dus. Weet niet hoe de huidige abonnementen van KPN zijn, deze verloopt dit jaar alweer, maar krijg altijd weer goede aanbiedingen van ze dus verwacht na de verlenging weer meer te krijgen voor hetzelfde geld.
Dan snap ik het, maar goed dan moet je KPN compleet hebben.
Maar met 8mbit download is KPN sowieso geen optie voor me.
Tevens blijft nog steeds de contractsduur staan, iets waar ik een schurfthekel aan heb. Ook als je naar een andere aanbieder wilt, moet je dus alles gaan verhuizen anders betaal je de hoofdprijs, dat vind ik echt een nadeel van die compleet pakketten.
Ah, voor 2,5 meer krijg je dus gewoon onbeperkt bij tmobile.
Zeker, maar in 2015 nog niet en geen Spotify. Ben ook erg benieuwd naar de ontwikkelingen die nu gaan komen m.b.t. onbeperkte bundels.
Ik ook! Helaas is het argument van Spotify niet echt van toepassing op mij. Ik heb een family abonnement en betaal zelf slechts ¤2,5 voor spotify.

Ik kijk vooral uit naar wat Tele2 gaat doen. De andere providers zijn me altijd al veel te duur geweest (volgens mij was KPN 2,5x zo duur als Tele2 en bood het ook nog eens minder data).
Robin mobile is niet zo onbeperkt als ze zelf zeggen.
De standaard bundel word bij 20gb verbruik namelijk teruggeschroeft in snelheid (terug naar 0,4mbps op 3g).
In vergelijking met Tele2 waar je 24GB koopt, zonder snelheidsbeperking en voor minder geld.

En om te reageren op bovenstaande post:
'' himlims_

zit echt te wachten dat dit buiten de nederlandse grenzen staat te gebeuren
mooi 'budget' abbo uit oost europa - en in nld data pompen :+ ''

De meeste providers hebben in hun contract staan dat je simkaart een bepaald aantal dagen per x aantal maanden (vaak 3 maanden) gebruikt moet worden in de home country.
Dus kan jij heel goedkoop een kaartje regelen in Polen maar je zit ALTIJD op het NL netwerk zal je op den duur hoogst waarschijnlijk afgesloten worden.
Tjah, maar om 20GB met normaal mobiel verbruik te halen moet je al echt een grootverbruiker zijn.
Nou, Als ik van de zomer op vakantie ga naar Frankrijk zullen de kids het geweldig vinden om in de auto netflix te kijken, ik denk dat ik dan snel aan 20GB ga komen.

Het is even afwachten wat de andere providers gaan doen maar mijn pijlen zijn nu op T-mobile gericht.
Met Netflix kan je tegenwoordig de content op je telefoon /tablet opslaan. Thuis je Kids spul downloaden en kijken zonder internet in de auto.

[Reactie gewijzigd door Dacuuu op 16 januari 2017 13:12]

Jullie hebben beide geen kinderen zo te lezen, die willen namelijk elke 10 min iets anders kijken, daar hebben alle ipads in de wereld niet genoeg opslag voor.
Dat probleem zit niet bij de providers, maar bij de kinderen... :P
correctie: "geen kinderen" niet in de ik-wil-netflix-kijken leefdtijdscategorie.
Mijn Nvidia Shield K1 icm 128GB kaartje kan veel opslaan hoor.
Ik heb wel een kind. En die van mij wil juist alleen maar het zelfde kijken. niet ieder kind is gelijk. En ik weet niet hoeveel verschillende dingen ze dan kijken. Maar neem deze mee op vakantie. En ze komen toch echt een heel eind. Je kan ook een gameboy nemen. Of spelletjes spelen achter in de auto.

Genoeg dingen te doen in de auto. En vroeger hadden we die luxe ook niet. En toch verveelde ik me niet op de weg naar vakantie.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 16 januari 2017 11:00]

Ingebouwd tussen slaapzakken met wat Donald Duckjes heb ik mij ook nooit verveeld op lange autoritten in de 70's op vakantie richting Frankrijk of Italië.
Er viel genoeg te zien onderweg. Mijn zusje aan de andere kant van de bagage sliep meestal vrij snel.
Zo'n DS is best leuk voor onderweg wanneer je er niet wagenziek van wordt :)
Ze overleven het echt wel een paar uur zonder WiFi en anders beperk je de bandbreedte van je hotspot of mifi router gewoon wat ;)
Ik ben er helemaal niet een die vroeger alles beter vond. Alleen tegen gas aan je kinderen geven is nooit erg. En als je je vroeger niet verveelde is er nu al helemaal geen reden om je te vervelen als kind zijnde.En nee je had geen auto stoel. Maar je had ook geen tablet om netflix op te kijken in de auto. Wat had je dan gedaan? Je hele tv met videorecorder mee op vakantie genomen? 8)7
Dat het geen kwaad om te zeggen dit is wat je kan kijken. meer is er niet. Ze kunnen niet altijd hun zin krijgen.
Jij vind blijkbaar dat kinderen iedere 10 minuten iets anders moeten kijken(anders kan je je iPad gewoon vol gooien). Terwijl je ook kan zeggen sorry ..... in de auto kan je maar x aantal series/films bekijken.

Dus je je rest helemaal je case niet. Maar dit gaat uiteindelijk helemaal nergens meer over.
Hehe dat is wél de discussie die jij begon, jouw kids kunnen niet 1 serie kijken, of 2 of 3, dat moet volgens jou (jij begon zelf over je kids) elke 10 minuten iets anders zijn.
loki504 geeft de oplossing om data kosten tegen te gaan, en jij kaatst het weg.. Begin dan ook niet, en haal al helemaal je kids niet aan in je eigen reactie als er geen oplossingen geboden mogen worden.

Dat het allemaal offtopic gaat, van Robin Mobile met zijn roamingkosten naar het opvoeden van kids, oké.. Maar jij begon deze discussie, niet Loki504 :)

En inderdaad, alle kids zijn anders, ik deed het vroeger met een walkman terwijl mijn neefje met allemaal boekjes in de auto zat. Elke 2 uur begonnen de liedjes weer opnieuw, en het was elke keer weer een feest. Mijn neefje die achterin vol gepropt werd met dingen om te kunnen doen, verveelde zich te pletter.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 16 januari 2017 15:22]

Ik kan het niet laten,
"dat moet volgens jou" dit staat echt nergens en dat moet ook helemaal niet maar ze willen het graag en als het kan met een onbeperkt abbo is dat erg prettig voor de kids en zo kom je dus makkelijk door de 20GB heen (waar het mee begon) en dan heb je niks aan Robin mobile en daarom houd ik de T-mobile abbo's in de gaten voor komende zomer.
Ja maar dan zit je met de fud. Uiteraard, wachten kan geen kwaad maar ik ben bang dat er hoe dan ook een fud in zit.
Maar we gaan het zien, stel die fud gaat pas in vanaf 500GB dan zitten je kids goed.
Niet alles is helaas te downloaden in de Netflix app zal toevallig daarnet die film tussen zitten die jij wilt
Gelukkig kunnen die kids dan heerlijk rustig op de achterbank naar Netflix kijken én jij jouw databundel kunnen behouden :*)
nieuws: Netflix voegt downloadfunctie toe aan app voor iOS en Android
Ik ben ook overgestapt van TELE2 vandaag naar T-Mobile Go UP 10GB NL+EU een veel betere deal en beter dan Robin Mobile dat is enorm duur en veel langzamer!

Netflix kun je de kwaliteit ook enorm verlagen dat geldt ook voor YouTube en ik verwacht dan ook dat met 10GB al enorm gekeken kan worden:

Netflix op lage kwaliteit:
Laag basiskwaliteit 0.3GB per uur
Hoog kwaliteit beste videokwaliteit tot 3GB per uur voor HD 1080P en 7GB per uur voor 4k Ultra HD
Ik heb zelf Robin Mobile en je wordt niet op 20Gb geknepen maar op 15Gb.
Dat verschilt per abbo defixje.
Ik heb dit ook bij verschillende mensen draaien, uiteraard als home-internet waar het niet voor bedoeld is.
Aah ok ik heb de Robin Super Snel.

Wist niet dat dat per abbo anders was.
Heb het even opgezocht, staat beschreven op:
https://www.robinmobile.nl/gebruik
Thanks voor de verduidelijking
zit echt te wachten dat dit buiten de nederlandse grenzen staat te gebeuren

mooi 'budget' abbo uit oost europa - en in nld data pompen :+
En daarvoor komt er dus fair use etc. voor als je te vaak in het buitenland bent.
afhankelijk van provider - sommige hebben limiet (bijv. 60 dagen) andere laten dat los
vanwege concurrentie zal dit ongetwijfeld interresante periode worden
Alle providers hanteren een FuP. De een gebruikt het. De andere niet. Ziggo gebruikt op hun vaste verbinding ook een FuP. Net zoals Tweak het hanteert. Maar beide zullen er vrijwel nooit wat mee doen. Maar als je verwacht dat je ongestoort 356 dagen per jaar hier massa aan data doorheen kan gaan pompen zit je er toch echt naast. Het is leuk voor regelmatig over de grens. Maar niet als je in een ander land woont.
Die 60 dagen limiet is niet te verenigen met de eu regelgeving. Oftewel dat zullen ze moeten schrappen in juni. Maar die providers uit Oost-Europees landen zullen op iemand die daar een abonnement neemt en vervolgens alleen hier is flink verlies maken en juist daarvoor is er die misbruik regeling ingevoerd. Bottomline gaan did providers je of meer laten betalen of ze gaan je contract opzeggen.
Bovendien betaal je voor bellen naar nummers met een andere landcode dan je eigen nummer nog gewoon een toeslag.
Wie belt er nou nog met een mobiele telefoon? :+
Ben ik dan de enige die 20¤ over zijn bundel gaat door te bellen. 8)7
Jup. De rest van ons belt met Whatsapp.
0900 nummers gaan een beetje moeilijk :P
De kosten voor bellen naar 0900 nummers vallen niet binnen je bundel.

Je gaat dus niet ¤20 'over' je bundel heen, je maakt naast je bundel ¤20 kosten.
Yep ik zit ook wel eens enkele euro's naast mijn bundel. Maar vrijwel nooit er boven.
Lol de enige die dat in mijn omgeving weleens doet is mijn moeder, die ziet een telefoontje en klikt daarop en begint te bellen.
Hier bellen we gewoon normaal door normaal te bellen, niet via viber, whatsapp, facebook of noem het maar op.
Dus de rest van ons valt wel mee denk ik zo.
En dat geld natuurlijk voor de partij die je wil bereiken ook. Gevolg is dat niemand daar zin in heeft, want dat gaat opeens meer kosten
Dat is helaas al afgevangen. Je mag maar maximaal 90 dagen roamen in het buitenland waarvan 30 dagen aangesloten. Dit om te voorkomen dat onze telecom instort door goedkope buitenlandse abbo's.

Tja, ik noem het marktwerking. Maar de grote bozo's hier willen hun melkkoe natuurlijk nog wat langer kunnen doormelken.

Bron: https://ec.europa.eu/digital-single-market/en/roaming.
Tsja, er zitten nogal wat haken en ogen aan als ineens de telefoonabbo markt voor iedereen word open gegooit.
Eerstvolgende zou dan de energiemarkt zijn, In (bijna) heel Europa hangt het energienet aan elkaar vast. In werkelijkheid verkoopt een energieleverancier een deel van zijn ingekochte 'pool' aan energie en gas. Waarom zou een Duitse energieboer zijn energieabbo niet in Nederland mogen verkopen?
Dat is toch al min of meer zo in de energiesector? Netwerk wordt door een andere maatschappij beheerd dan de energieleverancier.
Ik zie toch genoeg buitenlandse bedrijven die in Belgie een tak hebben opgestart hiervoor. Uiteraard kan het niet grenzeloos aangezien je ook nog met regelgeving en belastingen zit.
Marktwerking is alleen positief wanneer de regels voor iedereen gelijk zijn.
Hartstikke leuk als wij voor een tientje onbeperkt kunnen bellen en een grote databundel hebben. De reden dat een buitenlandse provider dat aan kan bieden heeft echter weinig met efficiencie te maken maar vooral met lage loonkosten.

Diezelfde marktwerking heeft er voor gezorgd dat vooral lager opgeleiden moeilijker aan het werk komen omdat veel werk naar lage lonen landen vertrokken zijn.

We kunnen die marktwerking accepteren, maar accepteer dan ook de negatieve gevolgen die dat gaat hebben en al heeft.
Grappig dat je de juiste bron aanhaalt, maar vervolgens verkeerde dingen zegt. :P

Er was inderdaad een voorstel waarin een harde limiet stond, qua aantal dagen in het buitenland, maar dat voorstel is teruggetrokken!
Daarna is er een voorstel gekomen zonder harde limiet, met de optie voor providers om misbruik aan te pakken. Providers kunnen alleen actie ondernemen als je meer in het buitenland je sim gebruikt dan in je thuisland, en dan pas bezien over een periode van minimaal 4 maand.

Het is in zekere zin afgevangen daardoor, maar er is absoluut geen harde grens.
En de bal ligt bij de provider, dus als er een handige provider in het oostblok is die er winst op weet te maken...
Ik had het document even doorgescand om te zoeken naar veranderen maar merkte nou niet echt iets anders op. Nou heb ik het niet verder gevolgd dus als jij zegt dat er al wezenlijke verandering zijn gemaakt dan geloof je best!

Zolang alles in de EU uiteindelijk ook echt één markt wordt vind ik het prima. Als we echt één monetaire unie willen worden dan zou ik het ook graag zien dat uiteindelijk (desnoods in 100 jaar tijd) alles wat lijkt op een grens verdwijnt. En dan niet alleen landsgrenzen maar ook grenzen zoals lonen en sociale gelijkheid. Als mensen in Oost Europa nou net zoveel verdienen als wij dan was je meteen van dat lage-lonen-landen gezeik af. En alleen dan zou er pas echt iets van marktwerking kunnen ontstaan zonder dat meteen een ander er de dupe van is.

Hopelijk maken we het nog in ons leven mee dat iedereen op het Europese grondgebied in alle aspecten gelijk is aan ieder ander. Utopisch? Misschien. Maar ach, als je niet groot droomt zul je ook nooit iets groots kunnen bereiken.
Ik denk dat de kans groter is dat de EU uit elkaar valt :P Zo heeft iedereen weer wat ze willen.
Ligt er een beetje aan hoe hard GB wordt afgestraft omdat ze eruit willen.
Als die prijs hoog genoeg is zal er zeker wel veel gedaan kunnen worden om economieën van landen dichter bij elkaar te brengen. Zolang het maar geleidelijk gaat zodat de prijs nooit te hoog is.
En hun netwerken overeind houden...
En dit is dus weer het moment waarop er misbruik wordt gemaakt van de regels omtrent roaming. Ik ben allang blij dat ik niet 10 euro voor 1GB hoef te betalen als ik over de grens ga.

Het in mijn ogen misbruiken van de regels door elders een goedkoper abonnement af te sluiten en hier in NL full-time te roamen is echt jammer van deze handreiking door de EU. Het argument concurrentie vanuit het buitenland doet er niet toe, want daar zijn deze regels simpelweg niet voor bedoelt.
Lol het gaat over roamen.
Als jij een buitenlands abbo in NL gaat gebruiken ben je veel duurder uit. Omdat je moet bellen naar buitenlandse nummers en mensen jou buitenlandse nummer moeten bellen.
VoIP bellen, whatsapp bellen, Skype. Geen nummer hoeft er aan te pas te komen... Behalve als ID als je hem/haar toevoegd in je telefoonboek. Ik heb een UK nr ook die ik met 3 at home in meerdere landen kan gebruiken. Data gratis binnen je bundel, maar bellen betaal je voor... Whatsapp of skype of Voipbuster for the winnn!
Ik zeg niet dat het niet kan. Maar handig en logisch is ook niet.

Het gaat mij om het punt dat er mensen zijn die vergeten dat roamen iets anders is dat buitenland bellen.
Sorry maar ik snap iets niet. Ik heb nu een voordelig Vodafone simonly met 6GB data. Over een paar maanden ( 15 juni 2017) worden de roamingkosten afgeschaft. Waarom zou ik nu een abbo nemen met een bundel in zowel NL als EU terwijl dit straks niet meer hoeft? 8)7

Dus als ik straks op vakantie ga, heb ik gewoon uit mijn bundel internet in het buitenland.

[Reactie gewijzigd door Erik1805 op 16 januari 2017 10:18]

Omdat waarschijnlijk niet heel veel mensen weten dat de roamingkosten worden afgeschaft en de telecom bedrijven willen er nog een slaatje uit slaan
Maar Robin Mobile is wel zo vriendelijk dat je bij hun maandelijks kunt opzeggen.

We zitten hier op Tweakers waar een aantal mensen heel veel kabaal maken omdat zij het liefst complete torrentservers vanaf hun smartphone hosten... zo kan je ook gaan klagen over all-you-can-eat restaurants waar ze iemand eruit zetten die echt het hele buffet leegvreet zodat er voor de rest niets meer is... tja.

Het is voor veel mensen gewoon een goede provider. Je moet het eerlijk vergelijken. Je zit hier niet 1 of 2 jaar vast. Elke maand kun je je bundel omlaag zetten en omhoog kan zelfs per direct. Dat heb ik weleens anders meegemaakt bij een andere provider en dat heeft me toen ook veel geld gekost.
T-mobile hanteer bij het ultimate abbonement geen fair use, maar gratis bundeltjes.
En bij meer dan 60dagen in het buitenland kun je nog altijd 10GB per maand in het buitenland verbruiken.


Ja, echt! Bij Unlimited start je iedere dag met een dagtegoed van 5 GB. Geldig in Nederland en de EU. Zijn deze GB’s (bijna) op? Dan sturen we je een sms. Daarna activeer je zo vaak je wilt gratis 1 GB-aanvullers. Op deze manier houdt iedereen toegang tot Unlimited, en wordt het netwerk niet onnodig belast.

Al je GB's uit je Unlimited EU abonnement zijn ook in de EU geldig, tot 60 dagen per jaar. Dat is dus 2 maanden Ibiza. Of 8 keer op wintersport. Ga jij écht nog vaker op vakantie of ben je voor een langere periode in het buitenland, dan kun je nog steeds 10 GB per maand blijven gebruiken.


https://www.t-mobile.nl/go-unlimited
Echt een aanrader! Heb me vanochtend ook al aangemeld voor de GO Unlimited Go Up abonnement
Robin Mobile, een Nederlandse provider die zich sinds enige jaren afficheert als provider met mobiele abonnementen met 'onbeperkte' bundels, schaft per 1 februari roamingkosten af binnen de Europese Unie. De abonnementen zijn desondanks niet geheel onbeperkt en kennen wel degelijk llimieten.
Dit is dus gewoon misleidend. Het is hierbij totaal irrelevant of die limieten wel of niet gehaald worden door de Robin Mobile klanten.
Je pronkt met iets wat je niet kan/wil waar maken.

Zou goed zijn als de ACM hier een stokje voor gaat steken, er zijn meer mobiele providers die de definities van termen zoals onbeperkt steeds verder oprekken.

[Reactie gewijzigd door Toet3r op 16 januari 2017 12:41]

Dit is dus gewoon misleidend. Het is hierbij totaal irrelevant of die limieten wel of niet gehaald worden door de Robin Mobile klanten.
écht onbeperkt is sowieso onmogelijk. In de praktijk heb je altijd een bepaalde theoretische bovengrens.

Waar het in de praktijk op neerkomt is dat je zorgeloos alles kunt doen wat je wilt, zonder ook maar één moment na te denken over bundels of limieten of "heb ik nog wel genoeg data over" of "laat ik maar even rustig aandoen" of wat dan ook. Dat noem ik effectief gezien wel onbeperkt.
En dat is dus niet waar als je snelheid na een bepaalde hoeveelheid dusdanig wordt teruggeschroeft dat je niet meer kunt wat je deed.
En dat is dus niet waar als je snelheid na een bepaalde hoeveelheid dusdanig wordt teruggeschroeft dat je niet meer kunt wat je deed.
In de praktijk bereik je dat punt bij lange na niet.
Het blijft misleiding, er is namelijk een heel mooi woord voor wat hun aanbieden, namelijk 'beperkt'......
Ik zat toevallig gisteren te kijken naar Robin mobile omdat mijn abonnement 1 februari afloopt. Het enige dat me tegenhield is hun slechte buitenland bundel. Pure toeval en geluk dat dit nu gebeurd. De keuze is voor mij nu heel makkelijk.
Ik heb op de site van Robin Mobile gezien dat je nog steeds moet doen met het oude 3G bij de ¤19,95 & 29,95 per maand en stukke langzamer dan 4G T-Mobile qua prijs heb ik dan liever de 10GB pakket

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 16 januari 2017 16:52]

Ik zou best willen dat ik geen beperkte bundel meer had. Dan kon ik gewoon normaal youtube kijken en andere dingen in bijvoorbeeld de auto of bus doen. Nu denk ik toch bij mezelf laat ik het maar niet doen.

Word tijd dat er is een echt betaalbaar onbeperkt abbo komt!
Voor 32 euro per maand heb je 24GB bij Tele2.

Voor 36 euro per maand heb je unlimited bij T-Mobile.
T-Mobile is veel beter dan TELE2 daarom ben ik vanochtend overgestapt en je kan door heel Europa 10GB internetten, bij TELE2 heb je daarnaast 8GB en voor mij was het maar ¤2 extra per maand met deze nieuwe T-Mobile voor 2GB erbij en Europa. Ik ga weleens naar Europa dan is Wi-Fi erg lastig want met TELE2 had ik geen internet in de EU.
Het is al spot goedkoop en met 8 of 10GB kan je gerust lang YouTube/Netflix onderweg bekijken en ik heb bij mijn S7 Edge de instellingen aangepast in de YouTube app zodat het bekijken van YouTube in HD alleen mogelijk is via Wi-Fi! Dan kan je met een gerust hart ruim kijken en laten we eerlijk zijn 10GB is al een beetje onbeperkt :) en ben blij dat ik nu ook door heel Europa kan internetten 10GB omdat ik altijd als ik in Duitsland kom of Belgie, Frankrijk of andere landen binnen de EU bijna nooit Wi-Fi heb kunnen vinden en is lastig om geen internet te hebben.
Je hebt gelijk tegenwoordig is het al zo goedkoop vergelijk dat eens maar met 1 a 2 jaar geleden. 10 GB kan ook snel opraken :)

[Reactie gewijzigd door PizzaHut op 16 januari 2017 14:25]

Hoezo? Er is toch niks mee om als bijrijder te youtube :)
Dit was even ter voorbeeld, je kan trouwens prima youtube in de auto gebruiken als je gewoon een afspeellijst hebt. Tevens zit mijn telefoon altijd in de houder ;)