Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Oppo toont conceptsmartphone met frontcamera achter het scherm

Oppo heeft tijdens de MWC Shanghai een conceptsmartphone getoond waarbij de frontcamera achter het scherm zit. Dit werkt door de toepassing van een relatief transparant paneel, een aangepaste cameramodule, algoritmes en een aparte pixelstructuur.

Deze achter het scherm gestopte frontcamera krijgt voldoende licht door middel van een aantal aanpassingen. Engadget China was aanwezig bij de presentatie en schrijft dat het scherm zonder gebruik van de camera normaal functioneert. Het stukje van het smartphonescherm bovenaan in het midden, waar de frontcamerasensor onder zit, lijkt onder sommige omstandigheden wat korreliger, al zou het nog wel gewoon aanraakgevoelig zijn. Oppo maakte eerder al bekend dat hierbij een scherm is gebruikt dat voor een klein gedeelte transparant is. Daarbij wordt ook een herontworpen pixelstructuur toegepast. Die techniek is ook in gebruik voor optische vingerafdrukscanners achter het scherm. Dat zijn immers ook camera's, al is de beeldkwaliteit daarbij onbelangrijk.

Daarnaast is volgens Oppo een aangepaste cameramodule vereist, waarbij het gaat om een grotere sensor met grotere pixels en het gebruik van een relatief grote diafragma-opening. Dit moet ertoe leiden tot relatief veel licht dat op de sensor valt, maar de grotere pixels betekenen automatisch een lagere resolutie. Het bedrijf zegt dat het meerdere algoritmes toepast zodat het eindresultaat vergelijkbaar met andere apparaten is. Engadget maakte een snelle vergelijking en stelt dat er ruimte voor verbetering is op het vlak van de helderheid en de kleurechtheid. Oppo zou bij de vergeleken foto's bovendien al een algoritme voor het verwijderen van wazigheid, hdr en een witbalans hebben toegepast.

De technologie om de frontcamera achter het scherm te plaatsen was onderdeel van een demonstratie van Oppo. Het is nog onduidelijk wanneer dit daadwerkelijk wordt toegepast in een commercieel uit te brengen smartphone. Xiaomi werkt overigens ook aan deze technologie en van deze fabrikant is het ook onbekend wanneer het een telefoon uitbrengt met een under-display selfiecamera.

Oppo deed zoiets al eerder dit jaar. Het presenteerde eind februari een concept voor de periscopische camera voor smartphones en kondigde twee maanden later het eerste model met die technologie aan, de Reno 10x Zoom.

Foto van Engadget China, waarop bovenaan in het midden een 'gepixelleerd' stukje van het scherm is te zien, wat in bepaalde omstandigheden zichtbaar is.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-06-2019 • 13:59

44 Linkedin Google+

Reacties (44)

Wijzig sortering
Ik heb de oneplus 7 pro en vind de oplossing die hun hebben prima. Het is idd een bewegend onderdeel, maar ik gebruik de selfiecamera echt nauwelijks. Misschien voor de mensen die constant selfies maken is het een minder prettig idee.

De camera onder het scherm heeft voor mij nu meer nadelen tegenover voordelen.
Ik gebruik face unlock zo enorm veel dat ik niet verwacht dat een popup camera het heel lang vol gaat houden. 20x per dag.... en dan nog als er vuil in kan komen. Liever niets bewegends :)
De oneplus 7 pro camera is getest op meer dan 300.000 keer open gaan (achter elkaar)
Ik denk dat je met je 20X per dag de camera prima nog kan gebruiken

https://www.youtube.com/watch?v=y5UTFEDfvWs

[Reactie gewijzigd door Wolliebolly op 26 juni 2019 15:47]

Dit is in ideale omstandigheden. Geeft niet weer of het in praktijk met stof, zand, etc. ook zo lang mee gaat.
Wij van WC-Eend hebben alle WC reinigers getest en de onze was het beste. Duh. Die test komt van OP zelf en is al daarom met een korrel zout te nemen. Ze kunnen het honderd keer proberen en alleen de ene keer laten zien dat het wel lukte. En die kamer zou zomaar een cleanroom kunnen zijn. Dat het onder die omstandigheden geen probleem is is natuurlijk nutteloze informatie voor echt gebruik.
Dit is zonder viezigheid en stof en alle andere stoffen die in een broekzak zitten.
Ik meende dat face-unlock door middel van sensors ging en niet zozeer de front-camera zelf? Of verschilt dat bij Apple en Android toestellen?
Sommige fabrikanten hebben gewoon face unlock via de camera. Minder veilig, maar wel goedkoper.
Ik zou ook gaan voor de oplossing uit bovenstaand nieuwsbericht.. van de frontcam verwacht ik toch niet zoveel voor de 2 frontfoto's die ik per jaar maak. En het "vlekje"zou ik me denk ik niet zo aan ergeren.
Ik vind het vooral ideaal vanuit een privacy standpunt.
Ik vind het vooral ideaal vanuit een privacy standpunt.
Ideaal vanuit een privacy standpunt is een schakelaar die gebruik van de hardware fysiek onmogelijk maakt wanneer dit niet gewenst is door de gebruiker.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2019 15:35]

Het feit dat de frontcamera van de OP7 pro ingeklapt zit, maakt het toch ook fysiek onmogelijk om te filmen?
Niet als bediening elektronisch plaats vindt. Telefoon gehackt/onbetrouwbare applicatie = foto/video.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2019 15:42]

Al is de bediening electronisch, in het geheim filmen is onmogelijk aangezien de camera wel moet uitklappen. Lijkt me toch wel opvallen als hij uit het niets omhoog komt.

Daarentegen is een vaste sensor (of dat nu in de bezel, notch of onder het scherm is) onveiliger aangezien men niet kan zien dat een camera op afstand aangezet is.
Al is de bediening electronisch, in het geheim filmen is onmogelijk aangezien de camera wel moet uitklappen. Lijkt me toch wel opvallen als hij uit het niets omhoog komt.
Dat voorkomt nog steeds niet dat ermee opgenomen wordt. Het maakt het alleen zichtbaarder. Het is dus qua privacy minder ideaal, waar de discussie over gaat.
Daarentegen is een vaste sensor (of dat nu in de bezel, notch of onder het scherm is) onveiliger aangezien men niet kan zien dat een camera op afstand aangezet is.
Een vaste sensor die met een fysieke (zichtbare) schakelaar elektronisch is afgesloten zal niet werken. Niets kan dat op afstand veranderen.

Van de keuze tussen preventieve privacy en reactieve privacy is preventief altijd beter.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 26 juni 2019 16:10]

Een vaste sensor die met een fysieke (zichtbare) schakelaar elektronisch is afgesloten zal niet werken. Niets kan dat op afstand veranderen.
Dat is altijd het beste natuurlijk. Al heb ik op mn lenovo laptop een handmatig schuifje en dat werkt ook ideaal.
Ok, als je spreekt over ideaal wil ik je mening wel volgen. Voor mij is een camera die eerst fysiek moet uitklappen al meer dan voldoende :)
Er zijn wel meer toepassingen voor een front camera als alleen selfies.
Ik gebruik het zeer regelmatig voor facetime (apple) en/of video conferencing (android).
En in dat geval gaat de camera per gesprek maar één keer omhoog. Net als bij een Selfie.
Het is wel weer de voordeel dat je niet een hele motor er in hoeft te zetten om die camera naar boven te halen, meer ruimte voor andere componenten. Ook maak je de telefoon veel makkelijker waterproof/waterresistant. Ik zie ze liever onder het scherm wanneer de technologie perfect is.

[Reactie gewijzigd door Karun op 26 juni 2019 14:24]

Ik heb zelf ook de oneplus 7 pro en ben het helemaal met je eens. Ik maak ook weinig selfies en voor die paar keren dat hij dan uitklapt is prima. Waar @Karun dan wel weer gelijk in heeft dat het kan schelen in de ruimte die het innneemt. Je zou dan eventueel kunnen overwegen de batterij groter te maken.
Ik heb mijn bedenkingen of het veel ruimte scheelt. Oppo vermeldt in het artikel dat er een grotere camera module nodig is met grotere pixels om het achter het scherm te krijgen.

Daarnaast is dit de theoretische benadering, in de praktijk zie je dat fabrikanten geen grotere accu in het toestel zetten wanneer er iets is weggehaald. Tel daarbij op dat er zat telefoons zijn die bewijzen dat je een popup camera prima kan combineren met een grote accu. De Oneplus 7 Pro, Vivo Nex S, Oppo 10x Zoom en Xiaomi K20 hebben allen een 4000mAh accu. De Zenfone doet er nog een schep bovenop met 5000mAh, terwijl die de grootste popup module heeft.

Tel daarbij op dat ik de screenshot van het transparante deel er niet uit vind zien. Het lijkt nu alsof je een transparante notch heb. Dit zal vast nog wel verbeterd worden, maar momenteel zie ik echt het probleem van een popup camera niet.

[Reactie gewijzigd door Jvann op 26 juni 2019 15:16]

Ik vind persoonlijk de oplossing in de Mi Mix 3 het mooiste, sliding back, ziet er heel mooi afgewerkt uit.
Ik vind de oplossing van Asus, die nieuwe flipcamera, veel beter.
Je zou toch verwachten dat dit niet heel moeilijk is. (Semi-)transparante LCD's zijn tegenwoordig echt niet zo bijzonder, volgens mij een kwestie van het achterste folie weg laten. Als ze buigbare schermen kunnen maken met mooie ronde hoeken en een camera dat op bizarre wijze uitklapt, dan moet dit toch ook wel lukken. Stukje folie/plastic wat als de camera gebruikt wordt weg schuift, misschien wel zoals een leaf shutter/diafragma opening, daarna het LCD wat op die locatie de pixels uit gaat en voilà, een semi-transparante opening.

Zal je nog steeds een zelfde grootte sensor moeten gebruiken omdat het scherm semi-transparant is maar wellicht iets transparanter in die staat als nu het geval is. Maar bij normaal gebruik zal je er dan niks van moeten zien.

Hoe dan ook, interessante techniek allemaal. Ook die vingerafdruk scanners achter het scherm. Wordt steeds meer sci-fi zo :Y)
Ik vind het vooral bijzonder wat wordt beschouwd als 'sci-fi'. Mijn vader (69) verbaast zich nog steeds regelmatig over het feit dat alles zonder kabel kan tegenwoordig. Als hij de foto's die hij op zijn telefoon heeft staan kan casten naar zijn TV d.m.v. een Chromecast is hij helemaal blij. Vroeger moest hij daarvoor de dia's uit de kast halen en een groot scherm neerzetten. Nu gaat dat zo makkelijk, en met zo'n klein apparaatje.

'Hoe kan het hè? Allemaal draadloos!' Geweldig toch. O+
Ik vind het technisch gezien interessant dit soort innovaties. Maar praktisch gezien zie ik er op dit moment weinig nut in. Ik stoor mezelf helemaal niet aan een (bescheiden) bezel of desnoods een inkeping. Ik kan me haast niet voorstellen dat iemand dat zo belangrijk vindt dat je er voor over hebt dat de telefoon duurder wordt, een minder goede frontcamera heeft (althans in elk geval voorlopig lijkt dit zo) en een stukje van het scherm ook minder mooi is (althans zo ziet het er nu uit op het plaatje).
Als ik de comments hier op Tweakers bij telefoonaankondigingen van het afgelopen jaar bekijk, zie ik elke keer opnieuw geklaag over de notch of hole punch. Hoewel ik het zelf ook volkomen irrelevant vind (op die plek zat 'vroeger' gewoon je bezel...) lijkt het er dus op dat er toch aardig wat mensen zijn die het belangrijk vinden.
Ik stoor me dus aan een inkeping in het scherm. Maar een normale bezels zoals mijn iPhone 8 Plus heeft vind ik helemaal niet erg. Dus all in geen bezel of het klassieke ontwerp. Als we daarbij inderdaad geen bewegende onderdelen hebben is het helemaal prima!
De uitschuifbare selfie cam van Oppo 10x zoom is prima. Zo kan ik zien dat die camera niet ongewild gebruikt wordt.
Dat is met deze methode ook prima.
Wanneer de front camera aangaat worden de pixels transparant
Fantastische ontwikkeling! Deze oplossing is naar mijn mening stukken beter dan die bewegende uitschuifbare cameraatjes.
Tja, hangt er maar vanaf hoe belangrijk een selfie camera voor je is zeker? Ik gebruik het ding nooit, dus doe mij maar de implementatie van Oneplus waarbij de camera uitschuift.
Gebruik de selfiecamera zelf ook niet vaak. Maar het idee van een bewegend onderdeel waar van alles (Zand, stof etc) tussen kan gaan zitten staat me niet zo aan. Leuke gimmick, maar hoef het zelf niet.

[Reactie gewijzigd door MaxTheKing op 26 juni 2019 16:41]

Shen Yiren, de vice president van Oppo, verwacht in ieder geval nog geen massaproductie in de 2e helft van dit jaar mede ook door de camerakwaliteit.

https://news.mydrivers.com/1/632/632790.htm
Best leuke ontwikkeling, maar er is nog werk aan precies. Heb zelf sinds een week de Asus ZenFone 6 met de flipcamera. Aangezien ik slechts zelden selfies neem, koos ik hem vooral voor het grote scherm, zonder notch of waterdruppel of wat dan ook, in combinatie met de indrukwekkende 5000 mAh batterij. Ik moet zeggen dat het een indrukwekkend toestel is, zeker met die enorme batterij. Twee dagen op één oplading is geen enkel probleem.
Het zou voor videogesprekken handig zijn als de camera ergens midden in het scherm zit ipv bij de bovenrand. Dan kan je iemand recht aankijken bij het gesprek zonder dat je voor de ander ergens naast hem/haar aan het kijken bent. Als je begrijpt wat ik bedoel
Ik zal wel de enige zijn die de selfie camera echt nog nooit gebruikt heeft, van mij mogen ze het ding ook geheel weg laten
Ik wel meerdere keren per dag maar heb er nog nooit een foto mee gemaakt.
Nu nog de camera in het midden van het scherm, zodat je in de camera kan kijken zoals je in een spiegel kijkt
Of voor minder narcistische mensen de ander recht aankijken tijdens videobellen,


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Networking en security

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.