Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Nintendo Switch is in ruim twee jaar een half miljoen keer verkocht in Benelux

De Nintendo Switch is sinds de start van de verkoop een half miljoen keer verkocht in de Benelux. Die verkoopcijfers zouden de verwachtingen van het bedrijf overtreffen. Dat schrijft NU.nl op basis van vragen aan Nintendo.

Volgens een woordvoerder van het gamebedrijf heeft de Switch sinds de start van de verkoop 'momentum' dat in het afgelopen jaar 'duidelijk' is toegenomen. Daarmee lijkt de woordvoerder aan te geven dat de Switch in het tweede jaar na de release beter is verkocht dan in het eerste jaar. De Switch kwam op maart 2017 uit. Sindsdien zijn er wereldwijd 34,74 miljoen Switch-consoles verkocht.

Recente verkoopcijfers van de Xbox One of Playstation 4 in de Benelux zijn niet beschikbaar. Het is dus onduidelijk hoe de verkoop van de console van Nintendo zich in de Benelux verhoudt tot die van de twee concurrenten. Wereldwijd heeft Sony 91,6 miljoen exemplaren van de Playstation 4 verkocht, al wordt die console wel al sinds 2013 verkocht. Microsoft zegt niet hoeveel Xbox-consoles het verkoopt. Wel kan uit een opmerking van uitgever EA worden geconcludeerd dat de Playstation beter verkoopt dan de Xbox.

Naar verluidt werkt Nintendo aan een goedkopere versie van de Switch, die dit jaar nog uit zou moeten komen. Zo publiceerde een Duitse website een foto van een beschermhoes voor een 'Mini Switch 2'. Bij deze console zouden de Joy-Cons niet afkoppelbaar zijn, daarnaast zou het ook een kleiner formaat hebben. Om de kosten te drukken zouden daarnaast onderdelen als de trilmotor uit deze Switch-versie worden gehaald.

Door Hayte Hugo

Nieuwsposter

02-07-2019 • 17:21

86 Linkedin Google+

Submitter: Tukk

Reacties (86)

Wijzig sortering
ik vindt dit eigenlijk best slecht,


Er wonen in de Benelux 29.200.000 inwoners (niet preciece aantal ) dus dat betekent dat er ruw weg 1,7 procent een Switch heeft gekocht....


Niks ten nadele van sommige games die ik absoluut zou willen spelen (zelda , altijd mooi en leuk ) mario kart , en mario zelf bv . maar ik vindt het apparaat te duur in verhouding tot een Xbox of een PS4 met een veel groter aanbod aan games.


Nintendo is een kleine markt maar het aanbod aan games is ook niet echt om over naar huis te schrijven relatief gezien.


uiteraard snap ik dat heel veel mensen plezier er aan kunnen beleven maar het prijspunt moet toch lager komen te liggen wil het hogere aantallen krijgen qua verkopen. Ben dus benieuwd wat men gaat doen !
Dan helpt wat context misschien om dit cijfer te duiden:
  • De PSP heeft op vijf jaar tijd in de Benelux 1 miljoen exemplaren verkocht.
  • De PS3 deed hetzelfde in vier jaar.
Switch heeft nu de helft gedaan op 2 jaar en 3 maanden, zonder een noemenswaardige prijsverlaging. Dat ligt dus tussen de PS3 en de PSP in, wat zeker niet slecht is gezien hoe sterk Sony staat in Europa.

Wat die prijsverlaging betreft. die kunnen we waarschijnlijk binnenkort verwachten in de vorm van het 'Mini' revisiemodel.
Dat klopt, maar gaming is nu wel meer mainstream dan toen.
Dus ik zou de Switch eigenlijk net iets onder de PS3 inschalen.
Desalniettemin is het een knappe prestatie, zeker na de flop van de WiiU. Ze hebben echt een goed apparaat neergezet dat zowel de mainstream aanspreekt (maar net niet zoveel als de Wii) en ook de hardcore Nintendo fans.
Tegenwoordig vind ik deze cijfers juist indrukwekkender. Gaming is inderdaad meer mainstream maar gamen doe je ook op veel meer apparaten dan vroeger, nu kan je niet alleen gamen op een pc of console/handheld maar ook op je telefoon, je tablet en zelfs ‘op je tv’.

Daarnaast is de positie van Microsoft een stuk beter geworden dan in t ps3 tijdperk en is oa door de wii-u echt wel nr 1 of 2 in de benelux (wat met de wii wel anders was). Nintendo moest daar ook nog maar van terug zien te komen :)

Ik zie sony en ms dit nog niet direct flikken met de ps5 en xbox one2 (ghehehehe) al is het ze wel gegund

[Reactie gewijzigd door ultimasnake op 3 juli 2019 07:40]

"Daarnaast is de positie van Microsoft een stuk beter geworden dan in t ps3 tijdperk en is oa door de wii-u echt wel nr 1 of 2 in de benelux"

Volgens mij is dit puur je gevoel en niet gebaseerd op cijfers. Ik denk juist dat Microsoft er met de 360 in NL beter voor stond dan nu met de One. De 360 verscheen ruim voor de PS3 en voor een veel lagere prijs. Het omgekeerde was met de One zo en geluiden uit de markt, maar ook als je kijkt naar top verkoop lijsten van retailers of games in NL, zie je dat de PS4 veel populairder is hier dan de One. Het merendeel van de One verkopen vinden plaats in UK en US.

Het zou kunnen dat de One nog voorloopt in totale aantallen op de Switch in Nederland, maar das dan enkel omdat die veel langer al te koop is. Per maand worden er veel meer Switch consoles verkocht momenteel, waarschijnlijk ook meer dan PS4's, wat in de meeste landen waar wel harde cijfers van zijn momenteel in ieder geval wel zo is.

Enkel in het Wii U tijdperk was MS (ruim?) nr. 2, maar das ook enkel als je de 3DS niet meetelt.

[Reactie gewijzigd door Ultimus XI op 3 juli 2019 14:45]

Je hebt gelijk in de zin dat de markt sterk veranderd is. Gaming is meer mainstream, maar dat uit zich vooral in een groei van mobile. Het bezit van gamesconsoles en handhelds is tussen 2011 en 2015 bijvoorbeeld gedaald in Vlaanderen (resp. 35 -> 30% en 29 -> 15%). De laatste Vlaamse Digimeter toont dan weer dat in hun steekproef (n=4547) de helft ongeveer wel eens 'gamet' maar slechts 16% dit op een console deed (vraag: Via welke platformen speelde je de afgelopen maand een videospelletje).

Wat de PS3 betreft: hier merk je vooral dat de Benelux een relatief prijsbewuste markt is. Op 14 maanden verkocht deze 250.000 exemplaren - dit is zelfs iets langzamer dan de Switch. De PS3 kreeg in oktober 2007, één jaar na launch, al een prijsverlaging naar 499 (40 GB model aan 399), rond oktober 2008 was dit al 399, en de PS3 Slim is in september 2009 geïntroduceerd aan 299, een maand nadat de PS3 ook verlaagd werd naar die prijs.

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 3 juli 2019 09:26]

Hieronder een aantal interessante artikelen over de gaming populatie in Belgie en Nederland. Het is natuurlijk maar een schatting maar als je het optelt kom je op 4.2mil + 7mil en tel nog eens voor de volledigheid eenzelfde verhouding voor Luxemburg erbij (600k inwonders * +/- 30% = +/- 200k).
Dan krijg je een ruwe schatting voor de Benelux van ca. 11,5 miljoen gamers. Dan heeft de switch op ongeveer 2 jaar tijd 5% van die markt veroverd. Als je bedenkt dat het grootste deel hiervan tegenwoordig gewoon op mobiel speelt en de PC markt best groot is dan neemt de switch toch een behoorlijk dikke koek in van de console markt en dat op korte tijd. Niet slecht voor een fabrikant die zich vanuit een underdog positie naar boven moest knocken met inferieure hardware.

https://www.statista.com/...ne-gaming-in-the-benelux/

https://www.flandersinves...9-gaming-industry-5-facts
Mijn vrienden en ik spelen tegenwoordig vaker op de Switch dan op welk ander platform ook. Qua games gaat het om kwaliteit en niet om kwantiteit :-)
de soort games op de switch is over de tijd ongeveer hetzelfde gebelven. platformers, mario, zelda, etc. Wat ik denk er voor zorgt dat het een iets ander gevoel geeft.

Maar als je kijkt naar de Eshop van de switch zit er zo veel geporte-mobiele-rotzooi tussen dat het niet meer leuk is. Die misbruik maken van het systeem ( 90% korting geven tot ze in de top-x van verkochte games komen en dan die korting weg halen ).
Maar als je kijkt naar de Eshop van de switch zit er zo veel geporte-mobiele-rotzooi tussen dat het niet meer leuk is. Die misbruik maken van het systeem ( 90% korting geven tot ze in de top-x van verkochte games komen en dan die korting weg halen ).
Dan verdiep je je toch in wat de beste games in de Eshop zijn?

Ja vanwege het succes van de Switch krijg je ook veel troep, zoals ook de Wii en PS2 hadden.
Dan moet je je gewoon iets beter informeren voor je een aankoop doet.

Ik ben zeer content met mijn Hollow Knight, Dead Cells en pik je favoriet.

Het zou wel tof zijn als Nintendo op enig moment een rating systeem kan integreren zoals Metacritic of Gamerankings en dat je er ook daadwerklijk op zou kunnen filteren. Net zoals IMDB ratings bij films op je Ziggo box. Maar dit is natuurlijk kostbaar en een hoop 'gedoe'. Dus ja, wishful thinking.
Ik verdiep mij er in, maar ik denk meer dan de helft van de mensen niet.

En een rating systeem op games vind ik een kleine aanpassing. Aangezien het een rate van 1 - 5 of 1 - 10 met mogelijkheid om een comment neer te zetten de shop 10x beter zou maken. Ik heb geen PS4 of xbox one, maar ik ga er even van uit dat zij dit wel gewoon hebben.
Exact, en als het op kwaliteit aankomt doet Nintendo gewoon nog altijd mee.
Het aanbod op de PS/Xbox is vele malen groter, maar 90%+ is totaal oninterresant :)
Je moet verder kijken dat het aantal. Van die 29.200.000 heeft een groot deel niets met games (te oud, geen interesse, ...), kan niet gamen wegens lichamelijke of verstandelijke beperkingen, is nog te jong (-2 of 3 jaar), hebben geen geld voor een of meerdere switches, etc. Etc.

Simpelweg roepen dat op x aantal maar zoveel procent verkocht heeft is geen reële vergelijking. Natuurlijk zou ieder bedrijf aan iedereen op de wereld hun product willen verkopen, maar je moet wel een beetje realistisch kijken.

Ter illustratie: autobedrijf X kijkt niet of ze aan 29.200.000 mensen een auto verkocht hebben, zij zullen kijken hoeveel auto’s (en bestuurders) zijn er op de weg, wat is ons aandeel daarin en hoe kunnen we ons aandeel daarin vergroten.
Is het raar dat ik meer mensen ken met een Gamecube en/of Nintendo 64 dan met een Switch. 8)7
Meesten hebben hun Gamecube en/of N64 op zolder gegooid, dat weer wel.

Ontopic: heb je ook cijfers van aantal verkochte Gameboy's?
Dat zou wel gaaf zijn.
Die zijn er zeker:
  • Gameboy*: 64.42 miljoen
  • Gameboy Color: 54.27 miljoen
  • Gameboy Advance: 81.51 miljoen
*Betreft alle normale Gameboy-versies, zoals de originele, pocket, speciale editions, etc. tot aan de release van de Color in 1998

Bron

[Reactie gewijzigd door D3F op 5 juli 2019 07:22]

-2 jaar lijkt mij dan wel weer iets te overdreven. :+
Sterker nog, als je -2 jaar bent dan is er weer een aardige kans dat je vader wel een Switch wil :+
En jij denkt dat alle bejaarden, werkenden, gevangenen, studenten, kleine kinderen, armen, etc etc het geld of de interesse hebben om een switch te kopen? Lang niet iedereen gamet he, als ik kijk naar de verkoopaantallen van renpaarden tov aantallen inwoners is het ook belachelijk laag. Toch is daar interesse voor.
Nintendo is een kleine markt maar het aanbod aan games is ook niet echt om over naar huis te schrijven relatief gezien.
Dan heb je behoorlijk onder een steen gezeten, sorry dat ik het zeg. Kijkend naar het aanbod voor de Wii of WiiU, heeft de console een veel grotere bibliotheek, nu al!
Dat is leuk becijfert maar de potentiële markt is zo groot als het aantal personen dat een console heeft. De rest heeft geen interesse. Niet in een Switch, maar ook niet in een XBOX of PS
De realiteit werkt iets anders. Veel mensen leven in een gezin van 4-5 personen. Als een gezin geïnteresseerd is in een Switch, dan is dat waarschijnlijk dus maar één Switch per gezin.
Heb je de game library wel es gezien van de switch? Je hebt de fysieke/digitale games en digitale only, er is veel aanbod qua games voor de switch. Zijn vaak kleine spellen, maar dan ook niet duur.

De switch vind ik zelf juist een succes, ook typisch Nintendo. De switch is een innovatief hoogstandje, wat we van Nintendo gewend zijn. Sony en Microsoft volgens meestal wat Nintendo doet.
Je moet niet in mensen denken, babys en 80 plussers kopen geen computers.

Je moet denken in huishoudens. Ik schat 12 miljoen.
oke oke,,

hoeveel van deze mensen vallen in de doelgroep van de switch? daarnaast moet je ook nog rekening houden dat globaal huishoudens maar 1 switch aanschaffen..

gemiddeld bestaat een nederlands gezin uit 1,7 kind.
Jongens zijn meer van de computer spelletjes dan meisjes
in 2018 waren er in nederland tussen 9 en 15 83 duizend jongens.

laat een deeltje geen Switch te hebben, en een deel een broertje hebben.. Ruw weg schatting dat er ook nog oudere toch een Switch hebben of en XBOX/PS hebben.. 70 duizend exemplaren...
Wat ik slecht vind?

ik vindt... :X
Ik wil er zo graag een. Maar ik wacht tot Link's Awakening uit is voordat ik 'm koop. Ik ben best wel Zelda Freak, en ik ben ook ergens bang dat als ik 'm straks heb gekocht dat ze opeens een Zelda Collector's Edition aankondigen, en dan ben ik echt om te verrekken.
Breath of the Wild niet de moeite waard? Of had je de WiiU versie?

[Reactie gewijzigd door Armselig op 2 juli 2019 22:29]

Ik heb de WiiU versie, maar die zit nog in de seal. Een tijd geleden op een game beurs gekocht. Ik wil toch wachten tot ik de WiiU heb.
Dan verkoop je hem weer en koop je die Collector's Edition? Ik heb nu al een stuk of 3-4 keer een Switch gehad en na het spelen van een spel weer verkocht. Soms met winst, soms met verlies (het blijft een populair apparaat). Maar nu er steeds meer vette spellen uitkomen verkoop ik hem niet meer. Ik ben veel te trots op mijn Zelda BotW savegame en ben net begonnen aan SMM2. En natuurlijk Luigi's Mansion 3 die er aankomt en inderdaad Link's Awakening en Zelda BotW Sequel.
Ja, dat kan ik doen, als ik momenteel niet zonder werk zat (ook al begin ik binnenkort weer). Link's Awakening komt op 20 september uit, dus dat kan nog wel even wachten. :)
Het is dan ook een fantastisch apparaat. Respect hoe Nintendo na de kolossale fail van de WiiU zo is teruggekeerd. Nooit de krachtigste hardware, maar zeker een grote doelgroep die men bedient, puur door het out of the box denken
Heb ook voor het eerst in zo'n 20 jaar weer een Nintendo gekocht en bevalt mij uitstekend. Erg mooie games waar ik mij langere tijd mee kan vermaken. En uiteraard is hij erg handzaam en kun je er makkelijk mee gamen met je vrouw naast je op de bank, wanneer zij een drama ofzo wil kijken ;)
Hier ook meerdere mensen in de omgeving die een Xbox of PlayStation weg hebben gedaan en een Switch gekocht hebben. Vooral het on-the-go spelen en thuis verdergaan is een veel gehoord argument :)

En de kwaliteit van de games :)
Ik heb m'n hele leven nog nooit een console gehad. Ik ben altijd van de PC geweest en ook nu heb ik een gamelaptop, maar sinds kort heb ik ook een Switch en een New 2DS XL.
Wat had je hiervoor? Een Gameboy of echt console? Ben gewoon benieuwd aangezien het al +- 20 jaar terug is
Gameboy, maar ook de NES. Geen opvolgers ervan trouwens.
Coool! Goeie smaak! Recentelijk weer eentje opgevist op een markt :)
Waarom is de Wii U een kolossale fail (vraagt de Wii U bezitter)?
De games waren niet geweldig
Er is niet eens een 3d mario (zoals galaxy) uitgebracht
Ik heb zelf btw wel de WiiU en heb me zker er mee vermaakt (Smash bros voornamenlijk)
En de gamepad was echt #$%* voor je handen
Er is niet eens een 3d mario (zoals galaxy) uitgebracht
Super Mario 3D World over het hoofd gezien?
En de gamepad was heerlijk bij een hoop games. Bij de Zelda remakes een inventory management en map zonder je spel te hoeven pauzeren, navigatie in Pikmin 3 en Xenoblade Chronicles X, levels maken in Super Mario Maker met een stylus (of welk lollystokje dan ook, resistief scherm) i.p.v. heel onhandig met een controller, maar het wel kunnen spelen op je tv, en een game genaamd Affordable Space Adventures die briljant gebruikmaakte van de gamepad als bediening voor het ruimteschip op je tv.

Technisch was het een prima apparaat, alleen niemand snapte wat het was, iedereen dacht jaren na de launch nog steeds dat het een soort van controller was voor je Wii i.p.v. een nieuwe console. Als ze alleen al niet Wii in de naam hadden had die verwarring al een stuk minder geweest.

Ik heb zo'n 25 Wii U games in de kast liggen, super succesvol ding geweest hier.

[Reactie gewijzigd door Sfynx op 2 juli 2019 23:46]

Die heb ik met enorm veel plezier uitgespeeld
Maar het was niet een 3D Mario adventure zoals Mario Galaxy was op de Wii, of Mario Oddysey op de Switch
De content op de Wii U was niet zozeer het probleem, juist daarom wordt het geport maar de Switch. De marketing, naamvoering en enigszins de uitstraling van het apparaat zelf wel. De normale consument “wist” niet goed wat de Wii U was juist omdat het leek dat het apparaat een Wii was met een tablet en niet een totaal nieuwe console. Met een andere naam, andere marketing en het liefst zonder de tablet had de Wii U het vast beter gedaan ;)
Wat je beschrijft is dus precies een fail :Y)
verkoopaantallen zijn echt heeeeel erg slecht.
New Super Mario Bros 2
Super Mario 3d land
Mario Kart
Donkey Kong
Zelda
Kirby
Waarom is de Wii U een kolossale fail (vraagt de Wii U bezitter)?
Voor Nintendo. Omdat het commercieel niet succesvol was (Bernii somt eigenlijk op waarom).

Voor eindgebruikers? Hoeft het niet perse een fail te zijn. Zelfde geldt voor Gamecube. Nog steeds één van mijn favo consoles.

De WiiU heb ik vanaf de start veel meer gebruikt dan PS4. Die kwam best langzaam op gang. Dan heb ik het dus over de games voor ons eindgebruikers. En de Xbox One heeft de eerste 2 jaar bijna compleet stilgestaan, dat was helemaal een drama. Voor zover dat ding uberhuapt echt op gang is gekomen.

Kortom, 2 perspectieven. De tweede is sterk afhankelijk van de type games die je zoekt, maar ik heb echt bakken en bakken met fun gehad op de WiiU.
1 eindgebruikers nadeel. Je moet na +/- 2 jaar weer nieuw stuk hardware kopen, aldus Switch.

Maar WiiU en Switch sales gecombineerd is Nintendo Microsoft al lang weer voorbij. Dus over de generatie zijn ze nog steeds vrij succesvol.
Het geluid vind ik wel zeer slecht. Deze is stil en de kwaliteit lijkt ook vrij pover.
Ook hadden ze best standard een Tempered Glass screenprotector mogen opleggen.
Toevallig vorige week 1 gekocht en gelijk 7 games. Echt een super tof apparaat, binnenkort old school met 4 vrienden gamen.

Pc gamen ook tof maar vaak zo complex of tijdrovend (DCS bv) ideaal voor ff tussendoor :-)

En ideaal buiten gamen met airpods in via adapter. Ideale combi!

[Reactie gewijzigd door TweakerVincent op 2 juli 2019 17:49]

Weke adapter gebruik je om je AirPods te laten werken met de Switch?

Heel erg benieuwd :)
Airfly, ideaal! ook voor andere apparaten.

https://www.beslist.nl/ac...=c&network=g&gclsrc=aw.ds

Ik kocht hem bij Bol.com btw

[Reactie gewijzigd door TweakerVincent op 2 juli 2019 22:47]

Maar heeft niet iedere andere Bluetooth koptelefoon betere geluidskwaliteit dan de Airpods? Ik vind dat er maar matig geluid uit komt. Ik heb ze een keer kunnen uitproberen, maar ik vind mijn BT koptelefoontje van Philips toch fijner.
Ik heb de Switch afgelopen zondag gekocht incl Mario maker 2! Heb ook de 8bitdo SNES famicon controller versie gekocht, krijg ik donderdag binnen (Amazon)
Heerlijk apparaat, binnenkort ook Zelda en smash kopen :)

[Reactie gewijzigd door Mooyal op 2 juli 2019 18:55]

Is dat wat dat Super Mario Maker? Lijkt me echt zwaar vermoeiend om zelf de hele tijd levels te maken, wat kan je nog meer in dat spel allemaal?
Geweldig spel. Er zit een story in met levels in de setting van alle verschillende Mario spellen. Hier ben je een paar uurtjes mee zoet (stuk of 6-8). Daarna kun je beginnen aan de eindeloze stroom aan levels die anderen hebben gemaakt. Hiermee zul je eigenlijk nooit klaar zijn. Het zijn er ontelbaar veel en in alle soorten en maten. Van speedruns tot puzzels tot platforming levels (waarbij precisie heel belangrijk is) en ook fun levels zoals met muziek of dat Mario automatisch het hele level doorloopt zonder dat je echt iets hoeft te doen. Er zit ook een competitive en een co-op modus in. Maar die heb ik nog niet kunnen proberen, dus daar kan ik niks over zeggen.

En dit allemaal is naast het feit dat je dus zelf je levels kunt bouwen en delen. Dit laatste is niks voor mij, ik ben totaal niet creatief, maar het spel biedt al genoeg voor mij als Mario liefhebber zonder deze functie.
Top! Ik hou dus ook niet van levels bouwen maar vroeg me af wat er dan verder allemaal te beleven is, maar dat klinkt goed!
Vraag me eigenlijk af wat dit voor resultaat heeft gehad op de échte handheld consoles van Nintendo. Vermoedelijk zie je daar wel een terugloop in sales. Wat mij betreft is er dan ook weinig reden om een DS te kopen wanneer je ook mobiel kan gamen met een switch.

Afgezien daarvan is deze console voor mij persoonlijk toch geen succes geweest. Mijn PS4 verkocht om over te gaan op een switch maar uiteindelijk heb ik ook die switch maar verkocht. De games, afgezien van de Nintendo first party titels, zijn vaak ports van games die ik al op PC of Playstation gespeeld had of draaien erg bedroevend slecht op deze console. Games die het wel goed doen zien er grafisch vaak niet zo mooi uit wat ik ook wel een belangrijk aspect vind van een gameconsole.

Na wat spelen met Zelda en Mario heb ik hem dan ook maar weer verkocht.
€ 110 voor een 2DS met game, € 150 voor een New 2DS XL, €180 voor een New 3DS XL. En een gamebibliotheek van heb ik jou daar.

Iets kleiner, beter beschermd doordat ie dicht kan, 3D is echt heel gaaf bij sommige spellen op de New variant, 2 schermen is in sommige games echt heel handig, enzovoorts, enzovoorts...

Ik snap vooral niet wat je met een Switch moet als je draagbaar wilt spelen. (Dat is uiteraard overdreven, maar vooral ter spiegeling. 😉)

Al moet er hier zeker ook een komen als Luigi's Mansion 3 uitkomt. Vooral games maken een console dus.