Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: goedkopere Nintendo Switch komt eind juni uit

De goedkopere versie van de Nintendo Switch komt eind juni uit, zegt financieel persbureau Bloomberg. Later dit jaar zou er een aparte 'bescheiden upgrade' komen voor de bestaande versie van de Switch.

Volgens Bloomberg zal Nintendo voor het eerst spreken over de nieuwe hardware bij de bekendmaking van de kwartaalcijfers, claimt Bloomberg. Het financieel persbureau heeft vaak correcte informatie over onaangekondigde producten in de techindustrie. De presentatie van de kwartaalcijfers is donderdag. Het bespreken van het nieuwe apparaat zou nodig zijn, omdat het opstarten van productie van een nieuw apparaat kosten met zich meebrengt en Nintendo een inschatting zal geven van de komende kwartaalcijfers waarin het dus kosten zal maken voor het nieuwe apparaat.

Het is onbekend wanneer Nintendo de goedkopere versie van de Switch zal presenteren. Er gaan al langer geruchten over het apparaat. Nintendo zou het zien als opvolger van de 3DS-handheld. Om de prijs te drukken zou Nintendo functies uit het apparaat halen, zoals de trilfunctie van de controller. Specs van het apparaat, zoals de grootte en resolutie van het scherm of de gebruikte soc, zijn nog onbekend.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

24-04-2019 • 18:13

58 Linkedin Google+

Reacties (58)

Wijzig sortering
Spijtig om te horen dat het gaat om een bescheiden update. Ik ben benieuwd wat ze daarmee bedoelen. NVIDIA Tegra X2 ipv X1? Groter scherm? 64GB opslag?

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 24 april 2019 18:45]

Tot nu toe is de 1e heruitgave altijd een verfijning geweest bij Nintendo, geen upgrade in specs. Gameboy -> Gameboy Pocket (kleiner, zuiniger)
GBA -> GBA SP (clamshell, backlight)
DS -> DS Lite -> (Kleiner, betere backlight)
3DS -> 3DSXL (gewoon groter)

De GB kreeg later de Color die sterker was (maar werd ook weer gezien als een nieuwe smaak), GBA bleef qua core specs hetzelfde, DS kreeg nog de DSi die sterker was, maar nooit benut, 3DS kreeg nog de New 3DS die sterker was, maar ook dat werd niet gebruikt.

Dus in geval van Switch, eerst een zuinigere, kleinere, etc. Daarna pas de hardware upgrade =)
Je vergeet de New DS en 3DS. Waarbij de laatste wel degelijk sneller werd.
Sorry niet gelezen. Maar ik zou niet uitgaan van het verleden, dat is nooit een garantie voor de toekomst.

Daarnaast is Nintendo ook niet zo strak bij hun iteraties:
  • Gameboy (--> Play it Loud) --> Pocket --> Light (Japan) --> Color
  • Gameboy Advanche -> SP (front light) --> New SP (with backlit light) --> Micro
  • DS --> DS lite --> DS --> DSi --> DSi XL
  • 3DS --> 3DSXL --> 2DS (wtf?) --> new 3DS and new 3DS XL -> New 2DS
Daar is geen touw aan vast te knopen. Behalve dat ze de laatste 2 generaties een XL variant hebben uitgebracht en tevens een "new" variant. Echter de plaats in tijd is nergens hetzelfde.

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 25 april 2019 00:40]

Nee hoor, lees maar nog eens een keer =)
Gedaan, zie nieuw bericht.
2ds>>>new 2dsxl> net zoals de 3ds maar zonder 3d.
Ja, maar 2DS is dezelfde familie. Die kwam later dan de 3DSXL.
Ja maar wel een enorme verbetering tussen de 2ds en de new 2ds xl
De extra rekenkracht van de New 3DS werd juist wél gebruikt. Zie bijvoorbeeld:
https://www.neogaf.com/th...d-on-the-new-3ds.1177455/
Ja, minimaal. Een paar exclusive retails uitgaves, de rest e-shop shovelware. De SNES VC is nou ook niet iets om naar huis te schrijven.

Die C-stick is niets anders dan een ingebouwde circlepad pro...
De new 3ds had wel vak vloeiendere gameplay, en dat was behoorlijk merkbaar zelfs in oude spellen. Een sneellere switch zou ook eerder te vergelijken zijn met een xbox one s of ps4 slim vs de standaardmodellen wat prestaties betreft, maar zou door hogere efficientie toch behoorlijk beter kunnen presteren, of met een 1080p scherm en betere koeling dezelfde prestatiese n visuals als een normale switch docked kunnen hebben.

Persoonlijk hoop ik vooral dat een vernieuwde switch iets steviger is en een dock krijgt met rubbertjes of zo.
Ik hoop eigenlijk alleen op iets betere specs. Aangezien Zelda vaak genoeg in FPS dropped. Speel hem zelfs nu al 720p docked, wat wel helpt, maar dan nog zijn er bepaalde gebieden dat de fps irritant omlaag dropped. Ben ik niet echt gewend van Nintendo ... :(

Ik heb hem tot nu toe kunnen lenen, enkel om Zelda te spelen, maar juist dankzij die ervaring wil ik hem niet kopen. Ik wacht op verbetering.
De New 3DS was geen 'eerste heruitgave' maar een tweede.
Er is volgens Bloomberg geen krachtigere versie in ontwikkeling. Zou eerder denken aan een iets geavanceerder scherm en misschien een zuinige variant van de Nvidia-soc.
The existing Switch will receive a modest upgrade this year, though a more powerful version is not in the works, the people said.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 24 april 2019 18:51]

Iets om de vreselijk lange loading times van vele Switch games een beetje naar beneden te drukken zou wellicht al fijn zijn ;) Is zo'n beetje mijn grootste klacht van dat ding.
Tegra 2 is een chip die al velen jaren oud is. Die zat is de eerste android smarthphones :p

Maar een snellere variant van de Tegra X1 zou mooi zijn :)
Prijs is niet eens mijn grootste probleem maar ik hoef geen dock. Gewoon alleen handheld is prima. Als ie dan ook op de tv kan is het mooi meegenomen. Misschien een iets kleiner scherm voor de draagbaarheid, helpt meteen met de lage resolutie.
Wat mij betreft mogen juist alle portable features eruit. Dus geen scherm of accu.
Is ook geen slecht idee. Gewoon ter grootte van een RPI. Als tv's nou ook standaard usb pd gaan ondersteunen, heb je ook geen apparte adapter meer nodig. Power over HDMI zou het beste zijn, maar volgens mij is dat nog geen ding. Of je gaat gewoon hdmi over usb gooien.
Mensen zijn ook nooit tevreden :Y)
Neem jij de versie met alleen de handheld, ik wil juist een versie zonder handheld maar een traditionele Nintendo console.
Nintendo zou het zien als opvolger van de 3DS-handheld.
Dit zou wel vreemd zijn. Nintendo heeft altijd gezegd dat de Switch en de (3)DS aparte productlijnen zouden blijven, dus ik verwacht niet dat er een vervanger voor de (3)DS lijn gaat komen, zeker niet vanuit de Switch-productlijn.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 24 april 2019 19:37]

Nintendo zei ooit ook dat de DS-lijn zou bestaan naast de GameBoy en niet diens vervanger zou zijn. Daar zijn ze ook op teruggekomen.

Dus ik sluit het niet uit.
Precies, de GameBoy lijn was erg populair, en ze wisten niet zeker of de DS net zo'n succes kon worden. Toen de DS zó populair werd was het wel duidelijk dat ze daarmee verder moesten gaan. Dus dan is het niet zo raar dat ze met de Switch, waarvan er ook geen 100% duidelijkheid was of het een succes zou worden (de Wii U had ook grote doelen die nooit werden behaald), datzelfde doen.

En overigens had Iwata bij de aankondiging van het NX project beweerd dat de NX een toevoeging naast de 3DS én Wii U was. Ook dat bleek uiteindelijk niet zo te zijn, aangezien de Wii U snel stierf en vrijwel alle goede U games naar de Switch worden gesluisd.

De 3DS lijn begint aardig oud te worden (nu al bijna zo'n acht jaar sinds de eerste modellen uitkwamen), dus in plaats van een "3DS U" te maken, lijkt het me logisch dat Nintendo voortborduurt met het succes van de Switch als portable en home console, vooral omdat de 3DS toch een beetje de "goedkope Nintendo voor kinderen" is geworden sinds de Switch uitgebracht is. En dan is een goedkope Switch juist de beste kandidaat voor die doelgroep.
Oeh, dat klinkt wel erg naïef. ;) :)
Later dit jaar zou er een aparte 'bescheiden upgrade' komen voor de bestaande versie van de Switch.
Hopelijk komt er een versie met een beter scherm, de grootste reden voor mij om 'm niet te kopen is het plastic scherm wat natuurlijk erg snel krast, gewoon lelijk is en goedkoop aanvoelt. Een wat hogere resolutie zou ook niet verkeerd zijn. 720p met die afmetingen is gewoon niet meer van deze tijd, zeker omdat mensen ondertussen gewend zijn aan hogere-resolutie schermen (retina scherm op telefoon en laptop, 4k op monitor en TV) dan is het gewoon erg pijnlijk opeens weer met een low-res scherm te moeten werken.
Low-res scherm valt reuze mee. Je koopt de switch niet voor de hoogstaande grafische games. Ik mis het iig niet, terwijl ik een 4k laptop heb en een Quad HD+ Super AMOLED mobiel.
Same here. Ik game zowel in handheld modus als op m'n 65" OLED en erger me echt niet aan de graphics.
Dit terwijl ik ook gewoon een Xbox One heb. Ander soort games, ander soort eisen. Ik vind het er nog best strak uitzien.
Ik haal net zoveel plezier uit BOTW als uit The Division 2 maar BOTW ziet er grafisch echt niet uit. Wel vind ik de physics nog verrassend goed.
Grappig. Ik vind The Division 2 juist een grijs-bruine massa. Niet echt "mooi" te noemen.
Botw vind ik juist wel een game die er mooi uitziet.

Of iets mooi zit, zit hem niet in pixels, Raytracing, resolutie etc. Dat zit hem in de stijl. En de stijl van BOTW vind ik veel mooier dan de 100e CoD clone kwa looks......
Feit blijft dat een andere console of pc dezelfde stijl veel mooier kan weergeven. Zo zou BOTW op de pc of Pro/S er nog veel mooier uitzien.

De Switch doet goed wat je ervan verwacht, maar ligt dat aan de verwachting of aan de Switch?

Nogmaals, ik haal net zoveel plezier uit de Switch als uit mijn PS4, maar er mag toch best gezegd worden dat de graphics een stuk minder zijn als je ze gaat vergelijken? Daarentegen krijg je er de handelbaarheid voor terug.
Ik haal net zoveel plezier uit BOTW als uit The Division 2 maar BOTW ziet er grafisch echt niet uit. Wel vind ik de physics nog verrassend goed.
Grafisch is nogal een container begrip.

Technisch is BOTW inferieur aan een Division.
In termen van artstyle vind ik BOTW belachelijk veel sterker dan Division.

Een ander, niet Nintendo voorbeeld, zijn de From Software games.
Technisch is een Dark Souls of Sekiro ondergeschikt aan andere games, maar een arstyle.... jum jum jum.
Maar grote regelmaat ben ik bij From games gewoon even stil gaan staan om rond te kijken. Er is iets magisch aan de werelden die ze scheppen. De uitzichten waarbij de ietwat 'minimalistische' artstyle prachtig tot zn recht komt. Soms ook het karakter/monster design. Daarbij heb je helaas was minder tijd om het te aanschouwen :P Andere keren probeer ik uit vogelen waar ik sta tov andere locaties in de game wereld. From -> Level design goden. Dat laatste is iets minder categorie grafisch btw.

Blizzard was hier ook altijd heel goed in. Games die er wel goed uitzagen, maar niet perse een 3000,- PC nodig hadden.

En er zijn ook games waarbij arstyle en tech beide heel sterk tot uiting komen.
God of War, Horizon en een Ghost of Tsushima (verwacht ik visueel heel veel van).

En games die falen aan alle kanten. Kuch Crackdown 3 kuch kuch. No offense.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 25 april 2019 10:36]

Zeker, maar dan kunnen we dat ook wel belichten toch? Een BOTW op de PS4 Pro of PC zou pas echt indrukwekkend zijn, qua gameplay en graphics en ik vind het jammer dat de Switch dat mist. Al vermaak ik me er, nogmaals, prima mee.
Absoluut eens.
Ik heb liefst een beest van een Nintendo machine, al kost het me 600,-
Veel liever dan een Xbox gezien de IPs die Nintendo heeft.
De resolutie is iets waar ik me absoluut niet aan erger. Ik heb liever een langere batterijduur in plaats van een opgepompte resolutie, daarnaast valt het “gebrek” aan een HD resolutie niet echt te merken tijdens het spelen zelf.

Wat me direct bij de volgende vraag brengt: is dit vooral kritiek onder het mom “wat de boer kent eet hij niet” of heb je wel enige tijd al geprobeerd op de Switch te spelen (eventueel van iemand anders)?

[Reactie gewijzigd door stuiterveer op 24 april 2019 18:51]

nieuws: Nintendo Game Boy viert dertigste verjaardag

De orginele Nintendo Gameboy was ook inferieur aan de concurrentie die een hogere resolutie én kleurenscherm hadden. Gameboy had slechts een zwart-wit (groen-groen eigenlijk) scherm met superlage resolutie. Maar heeft toch gewonnen vanwege de lange batterij duur.
Ook nu is dat de beweegreden. In de dock doet het apparaat gewoon fullhd namelijk als energie geen probleem.
. In de dock doet het apparaat gewoon fullhd namelijk als energie geen probleem.
Docked verwacht ik 4k en HDR.
Dan is Nintendo gewoon niks voor jouw. Nintendo is plezier boven graphics. Het is heel hun bestaansrechts en sinds dag 1 niet anders geweest. Jij kan gewoon prima voor Playstation of Xbox gaan.

4k en HDR zou het apparaat onnodig duur maken voor de grootste deel van de doelgroep die het nooit gaat gebruiken. En de onzuinigere chips erin zou er mobiel (als die nog zo klein kan blijven zijn) voor zorgen dat die veel minder lang meegaat. Dan wordt het gewoon een faal.
Dan is Nintendo gewoon niks voor jouw. Nintendo is plezier boven graphics.
Tja, als je daar al tevreden mee bent. Ik wil plezier en graphics.
Games voor de switch hebben ook geen 4k nodig, en op zo'n klein scherm zal je weinig verschil merken. Misschien wordt het nu wel 4k als je hem in de dock doet, dat zal wel een mooie aanwinst zijn.
Hopelijk met 3DS card slot en interne upres van 3DS games naar 720p...

Vast niet...
Jij bent de eerste die ik hoor over backwards compatibiliteit met de 3DS. :*)

Wat mij betreft kan dat gestolen worden. Er zijn weinig games die geen superieure versie/opvolger hebben op de Switch. Zelda link between worlds zou ik nog kunnen waarderen.

Daarnaast halen ze alleen maar functionaliteit eruit. Zoals de trilmotor (rare keuze), dus functionaliteit toevoegen lijkt me sterk.
niet inferieur

[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 25 april 2019 11:33]

Dan heb je niet opgelet, dat heb ik ook al hier verzucht onder een ander nieuwsbericht.

Ik hoop op een echte opvolger van de 3DS. De prijsstelling van de 3DS en zeker de 2DS lijkt een kleinere Switch toch moeilijk kunnen benaderen. Buiten dat sommige games heel erg floreren met 2 schermen. Layton, Etrian Oddessey en meer games met bv. kaarten erin verwerkt. En mijn favoriet: Radiant Historia: Perfect Chronology.
Nee hoor... ik heb daar bij de introductie van de Switch ook al over geklaagd. :+
Als de switch versie inferieur is, dan wil je toch juist 3DS dingen op je switch kunnen spelen?
Hopelijk met 3DS card slot en interne upres van 3DS games naar 720p...

Vast niet...
Een 3DS card slot? Dat is zonde van de ruimte. Je moet dan dus een slot hebben voor Switch kaartjes en voor 3DS kaartjes (die groter zijn). Ruimte die je kunt gebruiken voor een grotere accu, betere koeling of meer rekenkracht.
Met een 3DS slot zou ook ik om zijn. (Beetje het GBA concept waar ook GBC spellen op konden worden gespeeld)
Ja, inderdaad een Gameboy Player. Je kon met dit hulpstuk op je Gamecube Gameboy spelletjes spelen. _/-\o_

[Reactie gewijzigd door MedionAkoya op 25 april 2019 00:04]

Dat was niet wat ik bedoelde, maar wel een leuk voorbeeld van hoe het ook kan '-)
Nogmaals, ik wil gewoon een Switch Pro. Die zal ongetwijfeld ook als een tierelier verkopen
Je doelt op een beefy switch zonder handheld functionaliteit maar met 4k hdr? Count me in! :9
Bijvoorbeeld. Of een Switch volledig op handheld gericht, met awesome scherm en batterij
Dan is het hele "Switch" concept weg, toch? :P
Waarschijnlijk tijdens E3 onthulling?
Van mij mogen ze het eruit slopen ja, de trilfunctie heeft in mijn ogen nooit ook maar iets toegevoegd aan het gamen, op geen enkel platform sinds het bestaat. Nooit had ik het idee dat de/een game er beter van werd, ik zet het dan ook altijd uit, vooral met een wireless controller, kost alleen maar batterijen/accu.

Iedereen sprak schande van de Sixaxis controller bij de Ps3 launch, geen Dualshock meer want geen trilfunctie. Ik vond het alleen maar mooi, die heerlijk lichte controller die langer meeging.
Bloomberg, na het Supermicro-debacle zo goed als onbetrouwbaar :')

Dat Nintendo met een tweede iteratie van de Switch komt, is te verwachten. Dat is met de vorige handhelds en consoles van Nintendo ook gebeurd.

Het liefst hoop ik op een Switch met Gorilla Glass of saffier in plaats van het krasgevoelige plastic van de huidige. Een screenprotector is nou ook niet alles.

Zuinigere CPU en GPU met een grotere accu zou mooi meegenomen zijn :)

[Reactie gewijzigd door RoestVrijStaal op 24 april 2019 22:45]

Zuinigere Switch Mini met een extra cartridge port en Clamshell DS layout .. :?
Kunnen ze de 3DS/Switch e-shops samenvoegen en zodoende de (New)3DS/2DS uitfaseren onder het mom deze nog te ondersteunen.