Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: kleinere en goedkopere Switch komt in najaar en heeft ook dockfunctie

Volgens de Japanse krant Nikkei komt Nintendo in het najaar met een kleinere en goedkopere versie van zijn Switch-console. Het nieuwe model heeft ook een dockfunctie om in combinatie met een tv te gebruiken. Een krachtiger model komt pas later.

De goedkopere versie zou met name bedoeld zijn voor gebruik in de handheldmodus, maar de functie om de Switch op een tv aan te sluiten ontbreekt niet, schrijft Gematsu. De website baseert zich op een Japans artikel van Nikkei achter een betaalmuur.

Eerder gingen er geruchten over de komst van twee nieuwe Switch-versies en werd er gesuggereerd dat de goedkopere kleine variant mogelijk geen dockfunctie zou hebben. Volgens het Japanse artikel wordt er ook gewerkt aan een verbeterde Switch-variant, maar komt die pas later op de markt. Omdat de goedkopere versie in de herfst uitkomt, lijkt het aannemelijk dat de andere versie volgend jaar verschijnt.

De ontwikkeling van dit nieuwe model, dat wordt aangeduid als een apparaat van de volgende generatie, zou nog in een fase zijn waarbij er diverse zaken geprobeerd worden. Geruchten van The Wall Street Journal en Eurogamer eind maart, die met leveranciers en ontwikkelaars spraken, gaven aan dat het nieuwe model in ieder geval krachtiger wordt.

De huidige Nintendo Switch

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-04-2019 • 07:40

64 Linkedin Google+

Reacties (64)

Wijzig sortering
De vertaling van Usgamer is niet correct.
Er word in het artikel van Nikkei niet gesproken over de Pro revisie, maar wel over de opvolger van Switch.

Ik haat dat journalistiek tegenwoordig gewoon het overnemen is van andere artikels, zonder enige vorm van quality control.
Je hebt gelijk hoor wat Usgamer betreft, maar gelukkig heeft het Gematsu artikel dat Tweakers citeert, wel zelf de vertalingen nagekeken. Het Usgamer artikel is inderdaad verkeerd, zij hebben waarschijnlijk de fout gemaakt om dit even door Google Translate te gooien.

De relevante passages uit het Nikkei artikel zijn (met mijn ruwe vertaling):

1) mbt het model dat focust op draagbaarheid:
任天堂は主力ゲーム機「ニンテンドースイッチ」の小型廉価版を今秋にも発売する。屋外に持ち出す携帯型としての機能がメーンだが、テレビにつなぐ据え置き型としても遊べる。
"Nintendo zal deze herfst een klein, goedkoop model van hun mainline console "Nintendo Switch" verkopen. Het is in de eerste plek als een draagbaar model om buitenhuis te spelen, maar functioneert ook als console die aan een TV kan verbonden worden."

2) mbt de "nieuwe generatie"
スイッチも小型廉価版の次は、現行機をフルモデルチェンジした次世代機の開発が控える。操作性や映像表現の向上、基本ソフト(OS)の変更など、様々な試行を繰り返しているとみられるが、ここでも「誰がコンセプト作りを先導するのかはっきりしない」(ある開発者)という状況だ。
"De volgende stap is dus een kleine, goedkope editie van Switch, maar men bereidt ook de ontwikkeling een nieuwe generatie, een volledige verandering van het huidige model, voor. Het is waarschijnlijk dat er verschillende testen worden herhaald, zoals bijvoorbeeld een verbetering van de de operabiliteit en beeldpreentatie of een verandering van het OS. Een anonieme ontwikkelaar stelt de situatie als volgt: "Het is nog onzeker wie exact de ontwikkeling van dit concept zal leiden."

控える kan overigens ook "held back" betekenen, ik heb gekozen voor "voorbereiden" wegens de verdere context van de volgende zin.

Wil ik even bij opmerken dat er gesproken wordt over een "Next-Generation Device". De WSJ en Eurogamer artikels hadden het over een revisie. Het is dus niet uitgesloten dat er bij Nintendo zowel over een "Pro" als een "Switch 2" model in de verdere toekomst gedacht wordt.


Verder is het vrij duidelijk door de gebruikte taal dat Nikkei voornamelijk speculeert over die nieuwe generatie :)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 18 april 2019 09:58]

Yay, het wordt dus een nieuwe PSVita! :)


/sarcasm

[Reactie gewijzigd door SkyStreaker op 18 april 2019 17:18]

Waar zie jij Usgamer staan? Mijn Japans is ook een beetje roestig, maar ik heb wel het nodige onderzoek gedaan. De vertaling van Gematsu is correct volgens dit draadje op Twitter, dus die heb ik als uitgangspunt gebruikt.
Grappig dat iedereen er vanuit gaat dat goedkoper moet samengaan met minder functionaliteit. Of een slechtere versie van de Switch.

Maar kijk eens naar wat Nintendo allemaal gedaan heeft met hun handhelds.
Gameboy --> gameboy pocket
GBA --> GBA SP --> GBA Micro
DS --> DS Lite --> DSi
3DS --> New 3DS

Dit zijn toch allemaal versies die niet onder doen voor de originele variant. Sterker nog, in de meeste gevallen is de handheld er echt op vooruit gegaan. Zowel in bouwkwaliteit als bijv scherm kwaliteit en snelheid.

Goedkoper kan ook zijn dat ze juist intern hebben kunnen besparen op kosten. Door bijv. componenten goedkoper te maken omdat de techniek weer x jaar verder is.

[Reactie gewijzigd door MenN op 18 april 2019 08:50]

Ik vermoed dat de Vanilla Switch en de "Switch lite" beter wordt vergeleken met de 3DS en 2DS. Voor zover ik weet is een 2DS niet minder krachtig dan een 3DS, maar is wel een (heel) stuk goedkoper. Kijk eens een tear-down video van een 2DS, het is echt indrukwekkend hoe ze dat hebben gedaan met de 2DS.

De New 3DS is misschien beter te vergelijken met de upgrade die later dit jaar verschijnt :)
duhh, als het goedkoper kan je geen betere cpu/gpu verwachten
Zou juist vinden als er een goedkopere switch uitkomt zonder tv docking. Veel van mijn vrienden gebruiken de functie niet eens..
Persoonlijk zou ik het raar vinden om zoveel geld uit te geven aan uitsluitend een "handheld"
De Switch vervangt zowel een home console (Wii-U) als de handheld (3DS) .

De Switch wordt hier voornamelijk gebruikt om op te spelen als er bezoek is, om Mario Kart te spelen bijv.
Zonder de dock-functie verliest de Switch voor mij direct zijn nut.

Nu is het zo dat het hier gaat om een extra variant en de switch met dock gewoon zou kunnen bestaan naast goedkopere versie zonder dockfunctie, dus jouw opmerking is absoluut niet vreemd. Echter, kan me voorstellen dat een naast mij een hoop mensen zullen zijn die geen interesse hebben in een goedkopere variant zonder dock-mogelijkheden.
Hoe mensen de Switch gebruiken is best variabel. Dit is data van Nintendo zelf uit oktober 2017 die suggereert dat 30% de Switch bijna exclusief handheld gebruikt. Natuurlijk is de installed base redelijk veranderd op anderhalf jaar tijd.

Een survey onder Nintendo Switch subreddit gebruikers suggereerde dat daar maar liefst 47% voornamelijk handheld speelt. Helaas werd niet in verder detail over het gebruikspatroon doorgevraagd :-)


Ik denk zelf dat er een markt is voor beide scenarios (een goedkope versie van Switch die wel/niet kan docken), het gaat daar voornamelijk om het prijsverschil. Hiermee wil je als bedrijf een publiek dat prijsbewuster is aanspreken. Er zijn bijvoorbeeld ongeveer 75 miljoen 3DS gebruikers die misschien geïnteresseerd zijn ;)

[Reactie gewijzigd door JackAvery op 18 april 2019 11:09]

Precies dit. De prijs is wat mij nog steeds terughoudt om een Switch te kopen. Hoe geweldig ik het concept ook vindt en de games die erop uitkomen, ik vind hem te duur. €200,- zou de sweet spot zijn voor mij en ik verwacht ook vele anderen. Ik verwacht dat de Switch dan een nog groter succes gaat worden. Dus ik hoop dat de goedkope variant daarbij in de buurt komt.
Ik speel ook voornamelijk handheld, maar zonder de dockingfunctie had ik hem nooit gekocht, dus die 47% zegt niet zoveel ;)
Als destijds de mogelijkheid had bestaan een model zonder dock te kopen voor een aanzienlijk lagere prijs, was dat voor mij een no-brainer geweest. Switch is voor mij m.n. een handheld console met goede graphics. _/-\o_
IK gebruik 'm zel fook nauwelijks docked, voornamelijk omdat de opgeblazen graphics gewoon niet erg mooi zijn.

De Switch heeft voor mij 2 grote minpunten, toch wel enigzisn gare battery life (in het vliegtuig neem ik altijd 2 powerbanks mee om die 11 uur vlucht te overleven) en gewoon performance. Een betere soc en een grotere batterij zou uitkomst bieden. De Switch heeft overigens aardig wat ruimte over voor een dikkere batterij. WOrdt nu opgevuld met schuim.
Opgevuld met schuim? Dat lijkt een beetje op een tragische last minute wijziging helaas
Hoeft niet direct, zou ook kunnen dat het qua kosten niet te doen was om die "loze" ruimte te vullen met accu (wellicht afwijkend formaat?" of dat dat de draagbaarheid (gewichtsverdeling) niet ten goede kwam.
En een grotere accu maakt het apparaat ook weer zwaarder natuurlijk... Dat is ook een afweging.
Ze lijken gewoon een standaard non custom battery pouch te hebben gebruikt waardoor het misschien niet geoptimaliseerd is voor de behuizing. Kosten drukken denk ik.
En "veel van mijn vrienden" zijn natuurlijk de enige mensen op aarde die een Switch hebben.
Je hoeft de dock toch niet te gebruiken? Zou onhandiger zijn als het er niet op zit en je wilt het wel gebruiken...
Wij gebruiken hem thuis juist uitsluitend docked...
Vooral voor de kinderen vind ik het beter voor ze als ze op 5 meter afstand zitten, dan met hun hoofd in de switch. Vooral voor de ogen lijkt me dat eerste beter.

Onderweg natuurlijk wel handheld..
ik zou het fijn vinden als deze versie inderdaad goedkoper wordt ( kleiner mag ) en docking heeft aangezien ik nooit undocked speel
Dus concreet binnenkort een goedkopere Switch die tevens docking heeft?
Eigenlijk gewoon een goedkopere Switch.
Mwah dat ligt er maar net aan. Of ze nog veel op het scherm kunnen snipperen betwijfel ik. Wel zou het wel eens kunnen zijn dat de JoyCons ingebouwd gaan worden. Volgens mij zit er best wat geld in de aanschafprijs van de Switch in de JoyCons zelf en de rails om ze vast te zetten. Dan verlies je wel een voordeel in vergelijking met de "volwaardige" Switch, die komt out-of-the-box met twee halve controllers. Ideaal voor het Mario Kart volk zegmaar. Die moeten met de kleine, als die inderdaad vaste controllers heeft, alsnog een setje JoyCons aanschaffen.
Dat vraag ik me sterk af. De mogelijkheid tot het ontkoppelen van de Joy Cons is nogal een belangrijke functie van de Switch. Als ze permanent vastzitten kun je bijvoorbeeld niet meer met twee handen aparte bewegingen maken, wat een functie heeft in bijvoorbeeld Super Mario Odyssey, en het maakt de Switch ook geheel incompatibel met Nintendo Labo.
En het lijkt me lastig om de bevestigde dock te gebruiken met niet-ontkoppelbare controllers... Het hele merk Switch is gebaseerd op het wisselen tussen ways of play (coop naast elkaar kijkend op het scherm, spelend op tv of als handheld) en het koppelen en ontkoppelen van de controllers.

Waar zouden ze op kunnen besparen? Er wordt in games gebruik gemaakt van het touchscreen, de controller en de rumble er in valt ook weinig aan te doen zonder de beleving in de weg te zitten, enige wat ik me kan bedenken is dat het scherm lagere kwaliteit kan worden, maar het scherm van de Switch vind ik tegenwoordig al het minimum, dus lijkt me ook niet. Misschien geen ingebouwde accu? Lijkt me een rare keuze... Enige wat ik kan dedenken is dat ze net als Microsoft focusen op digital only en de card-slot weghalen, maar ook daar lijkt me totaal geen beweegreden voor te zijn voor Nintendo.

Het meest logische is dat de huidige Switch discontinued wordt en er een goedkopere versie en een pro versie voor in de plaats komen. Pro met grotere accu en beter scherm: hogere resolutie, AMOLED.
Mwa, ik switch ook genoeg van handheld naar docked, maar slinger dan gewoon mijn pro controller aan. De joycons komen nauwelijks van de switch af (want vind ik low quality baggerspul), enkel voor wat local multi-player af en toe. Hoeft dus niet per se een probleem te zijn.
De GOEDKOPE switch. Lijkt me raar dat je daar nog een PRO controller bij moet kopen als alle marketing om de Switch heen juist draait om die diversiteit. Dat een DOCK dan niet bijgeleverd is en los moet worden aangeschaft lijkt me dan een stuk logischer dan dat een controller moet worden aangeschaft.

Edit: in een reactie wordt dus gepraat over een 'goedkopere, kleinere versie'. Waarschijnlijk dus een kleiner scherm. Misschien de Pro in dezelfde behuizing met een groter, 1080p scherm.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 18 april 2019 09:22]

De marketing rond de goedkopere switch kan echter evenzeer zich focussen op mobility. Dan is het niet bundelen van dock of losse controllers (hetzij losse joycons of pro controller) gewoon een logische stap. En zeker als de console toch nog altijd compatible is met die docks en controllers. Natuurlijk, als spelen op TV echt belangrijk voor je is, is die goedkope versie helemaal niet interessant voor je en koop je beter de klassieke switch.
Ik zie 2 belangrijke doelgroepen voor de goedkopere switch: jongere kinderen die misschien ook zelden de TV ter beschikking hebben, en gezinnen die al een switch hebben en er misschien ene extra willen voor een (tweede) kind. Hier thuis hebben mijn beide kinderen nu een switch, maar voor het 2de kind ging dan de goedkope kunnen volstaan aangezien we al een dock en afzonderlijke pro controller hadden.
Je kunt de huidige switch makkelijker kleiner maken zonder functionaliteit in te leveren. De bezels aan de zijkant + grijs stukje om de joycons in te klikken zijn dusdanig groot dat je daar best iets af kan halen zonder dat dit de functionaliteit van loskoppelbare joycons aanpast.

Ook zouden ze makkelijk een PS Vita model kunnen maken met niet loshaalbare joycons waardoor het hele systeem nog iets kleiner kan, als je daarmee ook het scherm verkleint van de huidge 6,2 naar een 5,2" dan heb je een relatief draagbaar apparaat dat tussen het formaat van de PS Vita en 3DS XL in zit. De potentiele 75 milioen 3DS gebruikers die deels een doelgroep heeft van <16 jaar zal het gemis van afneembare joycons geen probleem vinden.

Ik zelf zou de 2e optie juist heerlijk vinden (als 31jarige) als ik het ook in een dok kan steken, voor thuis zou ik dan toch exclusief aan de pro controller zitten.
Grote kans dat je de huidige joycons wel kan koppelen, maar dat deze standaard niet meegeleverd worden.
Een goedkoper model betekent niet meteen minder krachtige sock?
Veel kreupeler kunnen ze de Tegra X1 niet meer maken die in de Switch zit; Draait op 1Ghz ipv de standaard 1,9/1,3Ghz.

Overigens haalt de GPU in de dock vs undocked wel het dubbele aantal Mhz (768 vs 384).
Speculatie: het kan goedkoper zijn om over te schakelen naar een nieuwe, snellere SoC op een kleiner productieproces, en deze daarna te downclocken voor een 'handheld' Switch. Die Tegra X1 lijn op 20nm lijkt me niet iets wat Nvidia eeuwig wilt blijven maken.
Ik zat meer te denken aan de iPhone releases dan zie je dat de iPhone's, xr, xs, xs max, allemaal de zelfde Apple A12 sock hebben dat kan ook omdat ze zelf de sock maken en dus zelf kunnen schommelen.

Zou leuk zijn als ze dadelijk ook ook allemaal even krachtig zijn dus of alle twee een terga X2 of X3... Niet dat een van de twee krachtiger is.

Kan me wel voorstellen dat ze op bouwmaterialen of op resolutie en op geheugen wijzigen aan kunnen brengen.

[Reactie gewijzigd door solozakdoekje op 18 april 2019 10:00]

System On Chip -> soc
Sock is iets voor aan je voeten.
Om de prijs laag te houden zou het mij niet verbazen dat er wel een functie/mogelijkheid is om te docken, maar dat er geen docking station bij is inbegrepen.
Een inbegrepen docking station zou daarnaast niet logisch zijn wanneer de joycons vast zitten.

[Reactie gewijzigd door Gaaiz op 18 april 2019 08:33]

Dit was mijn idee een paar weken terug ook al. Als ze de Switch zouden uitbrengen zonder dock is dat al snel 100 euro +/-. Maak hem wat kleiner en bespaar op wat andere dingen en je zou hem voor 150/200 euro uit kunnen brengen wat de markt een enorme boost zal geven.
De dock is niks meer dan een stuk plastic met een usb naar hdmi converter, dat kost bij lange na geen 100 euro. Kabeltjes die hetzelfde doen kan je voor nog geen 10tje kopen.
Kijk naar de prijs van een losse dock ;) Dat het een stuk plastic is ben ik met je eens maar Nintendo denkt daar qua verkoop prijs heel anders over.

https://www.coolblue.nl/p...AIPprRK-vU_8aAmOeEALw_wcB
Verkoop prijs en productie prijs zijn natuurlijk niet hetzelfde. De marge op een dock zal behoorlijk hoog zijn.
Ik praat alleen maar over de verkoop prijs.. 319 is de switch nu en een los dock 99 even ervan uitgaan dat hun gewoon optellen gaat er dan gewoon 99 vanaf.
Zo werkt het dus niet. Stel dat Nintendo een dock los voor 99 euro verkoopt terwijl de productie kosten 10 euro zijn. Dan zit er dus 89 euro winst op een dock die Nintendo los verkoopt (in werkelijkheid minder want shipping, retail etc. hebben ook hun marge maar laten we het even simpel houden).

Maar als Nintendo een Switch zonder dock verkoopt, word de productie prijs slechts 10 euro minder, geen 99 euro. Dat is de verkoop prijs, niet de kostprijs.

Dus in werkelijkheid zal Nintendo in dat geval 89 euro toeleggen op iedere Switch zonder dock die ze verkopen in het geval van een Switch zonder dock die verder hetzelfde is maar wel 100 euro goedkoper.
Dat ligt er net aan hoe hun de kostprijs/verkoop prijs hebben verwerkt met de switch natuurlijk.
Ja en dat is dus dikke onzin. Die dock kost hun misschien 10 euro (waarschijnlijk nog minder maar stel), dan hebben ze een marge van 90 euro op het ding (kort door de bocht). Ze leveren het ding ook bij de switch, maar dat betekent niet dat ze daar óók 90 euro marge plus nog marge op de switch zelf hebben.
Het ligt veel meer voor de hand dat Nintendo gewoon zoveel vraagt voor de losse dock 'because they can' maar dat het absoluut niet zo'n groot aandeel heeft in de prijs van de switch.
Dus samengevat : er komt een goedkopere en een duurdere Switch.
Meer info zal later volgen en is nu nog niet beschikbaar.

Mss tijd voor een nieuw gerucht : je gaat de controller toch kunnen van het scherm koppelen...
Soms hebben die geruchten echt wel weinig nieuwswaarde...

[Reactie gewijzigd door Jimster21 op 18 april 2019 08:10]

Enige nieuwswaarde in dit artikel is dat de mogelijke release naar achter is geschoven. De eerdere geruchten gaven aan dat het rond de zomer zou zijn.

Nu is het vanuit Nintendo gezien logisch om het later in het jaar te doen vanwege alle feestdagen. Spekt mooi weer even de verkoop, ook gezien Pokémon in het najaar uitkomt.

Voor de rest weinig nieuwswaarde inderdaad, vooral ook de zin over de Paywall bij een notabene Japanse website 8)7
Ik hoop dat je dan geen aparte Dock nodig hebt maar dat die gewoon past in het huidige. Ik merk nu al dat veel mensen in mijn omgeving een Switch hebben. En als we dan een spel willen spelen wat op een andere Switch staat is het een kwestie van ff omwisselen en gaan. Dat is echt heel fijn.
Aangezien de huidige dock eigenlijk puur een USB-C uitbreiding is, zou het heel bizar zijn dat de goedkopere er niet in past. De enige mogelijke catch is of het fysiek ook zal passen, want als die goedkopere ook effectief kleiner is, dan zullen de controls (waarvan ik verwacht dat ze vast zullen zitten) in de weg zitten om hem in de huidige dock te plaatsen.
Zou het dan misschien zijn dat je dezelfde Switch als nu koopt, maar dan zonder docking station in de doos erbij?
Dan is hij én een stuk goedkoper én op een tv aan te sluiten (zolang je al een dock hebt).
al die geruchten....ik wacht gewoon tot Nintendo komt met de aankondiging van nieuwe producten...begin al het gespeculeer een beetje zat te worden.