Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Update Nintendo Switch maakt overzetten van individuele savegames mogelijk

De Nintendo Switch krijgt met de 8.0-update ondersteuning voor het overzetten van individuele savegames naar andere Switch-consoles. Voorheen konden gebruikers alleen alle save- en gebruikersdata in het geheel overzetten. De update is nu beschikbaar.

Om savegames over te zetten naar een andere console moeten gebruikers in de instellingenmenu via Data Management naar Transfer Your Save Data, meldt Nintendo. Het bedrijf wijst er wel op dat de bestanden niet worden behouden op het bronsysteem zodra deze zijn overgezet. Deze toevoeging heeft mogelijk iets te maken met de nieuwe, verbeterde Switch-versies waar Nintendo naar verluidt aan werkt. Zo zouden gebruikers de progressie van hun spellen mee kunnen nemen naar een verbeterde console.

Het overzetten van savedata is niet nieuw, dat kon met de 4.0 update uit oktober 2017 ook al. Toen ging het echter over savegames gekoppeld met gebruikersdata. Met de 8.0-update is het ook mogelijk om individuele savegames over te zetten. Op deze manier kunnen gebruikers er zelf voor kiezen welke data overgezet moet worden naar een andere console.

Naast de mogelijkheid om savegames over te zetten komt deze update ook met vijftien nieuwe gebruikersiconen, onder andere uit Splatoon 2 en Yoshi's Crafted World. Deze iconen kunnen spelers gebruiken om het profiel mee aan te passen. Tevens zijn er vr-restricties voor ouders mogelijk gemaakt. Verder zijn er nog een aantal updates doorgevoerd zoals bug-fixes en kleine aanpassingen in de gebruiksvriendelijkheid.

Door Valentijn Demandt

Stagiair nieuwsredactie

16-04-2019 • 17:06

32 Linkedin Google+

Reacties (32)

Wijzig sortering
Het bedrijf wijst er wel op dat de bestanden niet worden behouden op het bronsysteem zodra deze zijn overgezet.
Best wel een asociale zet. Het kost ze meer moeite om de originele te verwijderen dan te laten staan.
Dit heeft er mee te maken dat er geen kopieën van eenzelfde savegame gemaakt kunnen worden, om tal van redenen en voornamelijk tegen valsspelers. Het heeft niets maar dan ook niets te maken met een of andere asociale gedachte van Nintendo.
Dus je wil zeggen dat ik geen backup kan maken van mijn single player only offline BotW spelgeschiedenis van meer dan 100 uur omdat er anders mensen vals kunnen spelen? Nintendo kan toch wel gewoon een onderscheid maken tussen online en offline games.
Je kunt een backup maken naar de cloud. Dit werkt overigens niet voor fraude gevoelige games als Splatoon 2.

Daarnaast kun je je afvragen wat je hebt aan het back-uppen naar een andere switch Console. Ipv een 2e switch kun je beter een een online abonnement afsluiten.

Maar nuttige toevoeging. Waarschijnlijk gericht wanneer je als kind je save game van het familie account wilt kopiëren naar je eigen mini Switch.
Ik zou bijvoorbeeld mijn save game van van BOTW willen kopieren naar een ander accouny, zodat mijn jongste zoon lekker kan ravotten en gek doen met die save game(dat is hoe hij plezier beleeft met spelen op de switch), maar dat ik mijn goede save game behoud. Daar is niks geks aan. En dit is een offline spel, dus wat is dat voor een probleem? Voor online spellen kan ik het wel begrijpen.
Heel veel van dit soort (oplossingen) zijn wel heel erg nadelig voor de gebruiker vind ik, en kunnen best als klant onvriendelijk worden gezien, helemaal omdat ze met dit soort simpele (oplossingen) komen.
Ze zullen vast willen voorkomen dat jij je save games aan iemand anders geeft. Nu moet de ander of jij het spel gewoon spelen om de voortgang te behalen
Nee, het is vast omdat ze allerlei multiplayer zooi lokaal in je savegame bewaren. 8)7
Dit zal inderdaad de reden zijn. Dat was destijds ook de reden om cloud saves niet te verplichten voor alle games. Om te voorkomen dat mensen zouden valsspelen door save files terug te zetten.

Helaas betekend dit ook dat alle klanten daar onder moeten leiden.
Ondertussen kunnen mensen met een gesoftmodde Switch al tijden hun saves backuppen en restoren via een homebrew applicatie (checkpoint).
Zelf heb ik dit destijds gedaan om mijn BotW saves veilig te stellen voor het geval dat (de cloud backup feature was toen ook nog niet beschikbaar).
Ben het helemaal met je eens hoor. ze mogen best wel wat vrijer zijn met de switch. heb ook een switch aangeschaft en op 2 of 3 spellen na stelt het me nogal teleur, voelt meer aan alsof ik op een ouwe langzame tablet aan het gamen ben waar je verder niks anders op kan dan dat. Had me nog best ingelezen voor mijn aankoop maar verwachte eigenlijk een aantal standaard dingetjes die er dan toch weer niet op zitten. voor mij geen Nintendo device meer als ze de zelfde instelling houden. Maarja misschien verwacht ik ook gewoon te veel...
Ja, het weerhouden van valsspel (door je items/etc te dupliceren) gaat inderdaad lijnrecht in tegen de maatschappij. Goed verwoord, dank je wel voor je bijdrage.
Maar nog steeds geen mogelijk tot het back-uppen van je save games. Cloud saves zijn betaald en dekken niet alle games :X
Die mogelijkheid is al vele jaren geleden overwogen en afgewezen door Nintendo om verscheidene redenen, hoofdzakelijk om het dupliceren van content te verhinderen. Denk bijvoorbeeld aan het klonen van Pokémon met hold items of andere games met betaalde items.
Dus indirect zeg je dat als de switch kapot gaat en je hebt 500 euri aan in-game content gekocht dat je dikke vette pech hebt omdat ze bang zijn inkomsten te missen op waardeloze zooi? (sorry, in-game gekochtte content is in mijn ogen veelal absoluut waardeloos en de bedragen die mensen er voor wegleggen soms ook, serieus? 20% van de prijs van het hele spel vs 1 outfit? Belachelijk.).
Ja, dat is inderdaad dikke vette pech. Zo werkt het met elk product waar je veel geld aan uitgeeft wat dan kapot gaat.

En voor jou kan het zooi zijn, voor een ander heeft het wel waarde. Ik ben het met je eens dat het gros van DLC veel te duur is maar dat maakt voor het argument geen verschil. Overigens ligt de last hier bij de persoon die zelf beslist 500 euri uit te geven en het risico op verlies onvoldoende overweegt.
Mja, imho ligt ie dat dus niet. Als je dergelijke content beschikbaar maakt voor iemand en die betaald er voor dan mag ie verwachten dat het van hem/haar blijft, niet dat het kwijt is met een crash. Maar ja, sowieso lastig met dit soort dingen, als ze stoppen met de game servers ben je het ook kwijt in veel gevallen.

Zeker als de leverancier back-ups bewust onmogelijk maakt dient ie dit te verzorgen in mijn nederige mening.

Mijn klanten schoppen mij er ook uit als hun laptop of server crashed en d'r 10 jaar aan administratie/correspondentie foetsie is. En terecht.
Nu nog een soort family sharing wat aankopen betreft... mijn vrouw heeft Zelda:BOTW DLC gekocht op mijn Switch toen we er nog maar 1 hadden, nu heeft ze haar eigen Switch maar zou ze de DLC opnieuw moeten kopen. Andersom voor Xenoblade, die heeft ze op haar Switch gekocht maar heb ik niet op de mijne. Terwijl we wel een Family account + abonnement hebben...
Klinkt als vreemd. Misschien proberen jou account op haar switch toevoegen dan via jou account die dlc downloaden in de eshop. En dan weer met haar account spelen. Met xeno dan natuurlijk andersom
Ja ik heb 100 uur in Xenoblade zitten, ik ga niet zomaar even overnieuw beginnen.

Als je het account overzet verwijdert ie hem op de eerste Switch dus dat schiet niet op. We hebben niet voor niets 2 Switches; ze wil niet steeds op mij wachten om zelf verder te kunnen spelen ;)

Gaat ook om andere aankopen.. als ik een game koop op mijn account zou m’n vrouw die ook moeten kunnen gebruiken. Net als wat Apple doet met aankopen: gezinsdeling. Als iemand iets koopt mogen gezinsleden dat ook downloaden op hun devices. Lijkt me wel zo eerlijk.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 17 april 2019 06:54]

Nu nog een blue light filter zodat de Switch ook 's avonds comfortabel te gebruiken is 😅 Zou best wel erg fijn zijn.
Yes! Al mijn apparaten hebben er eentje. Zou inderdaad een geweldige toevoeging zijn voor de Switch.
Hmmm, deze functie zal er vast ook niet zomaar komen, lijkt me. Het lijkt mij dan ook wel aannemelijker worden dat er een nieuwe versie (of versies) gaan komen van de Switch, zoals eerdere geruchten al lieten zien. Zou mooi zijn! :) :Y Zelf zou ik dan de upgraded versie pakken, ik ben echt benieuwd en nieuwsgierig wat er uit de koker van Nintendo gaat komen!

EDIT:
Even mijn post verder uitbreidend, want ik zie dat ik wat heel erg kort door de bocht ben geweest, mea culpa. Ik kijk dus erg uit naar deze functie, zodat ik alleen de data kan overzetten die ik daadwerkelijk wil hebben. De reden dat dit o.a. een aanzet is naar een (of meerdere) nieuwe versie(s) van de Switch lijkt mij om bestaande klanten ook over te halen om een nieuwe versie te kopen, als de game specifieke savegame data overgezet kan worden. Ik denk dus dat Nintendo daarom in deze functie geïnvesteerd heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 april 2019 18:20]

Ik zie niet in waarom uitgerekend deze functie juist op een nieuwe versie zou hinten, vooral als je bedenkt dat er al een functie bestaat om je hele profiel inclusief savegames over te zetten (iets wat veel logischer is om te gebruiken als je een nieuwe versie in gebruik gaat nemen). Is overigens niet alleen richting jou bedoeld, maar ook om wat er in het artikel zelf staat:
Deze toevoeging heeft mogelijk iets te maken met de nieuwe, verbeterde Switch-versies waar Nintendo naar verluidt aan werkt. Zo zouden gebruikers de progressie van hun spellen mee kunnen nemen naar een verbeterde console.
Volgens mij staan savegames bij Nintendo op de console, niet in de cloud, dan had deze functie niet gehoeven immers. Ja, gedeeltelijk was het er al (je kan immers nu enkel alle data overzetten), maar dat het nu verder uitgebreid is, is alleen maar beter en zou potentiele kopers voor een van de opvolgers (mits die er komt) alleen maar eerder over de streep trekken.

In die hoedanigheid kan ik daarom best indenken (ook als Switch eigenaar) dat het voor mij best een drempel zou zijn, als ik niet per game specifiek een savegame over zou kunnen zetten. Een game die ik toch niet speel, maar in het verleden (kort) gespeeld heb, hoef ik niet op een andere Switch ook een savegame op te hebben.

Zou een nieuwe versie niet komen, zie ik niet waarom Nintendo de functies verder zou uitbreiden (en er dus geld in steken, als het geen baten had voor hen!). Niet vergeten dat software schrijven niet per se gratis is en er genoeg mensen zijn die er hun geld mee verdienen. Een bedrijf wil dan ook het liefste features ontwikkelen, als dat hun in potentie (genoeg) geld oplevert. Zo geldt dat voor Nintendo, als Sony, Microsoft en zelfs voor Tweakers en andere websites.

Dus hoewel het niet direct is, zie ik wel degelijk genoeg redenen voor Nintendo om erin te investeren.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 16 april 2019 18:18]

Zou een nieuwe versie niet komen, zie ik niet waarom Nintendo de functies verder zou uitbreiden
Omdat er al meermaals over de beperkte savegame backup functies wordt gezeurd door mensen. Het gaat hierbij niet alleen om nieuwe mensen lokken, maar ook bestaande klanten enigzins tevreden houden. Wat voor nut heeft het anders wanneer je je klanten niet op je platform kunt houden? Dus nee, zoiets hoeft niet per se alleen maar ontwikkeld te zijn voor een nieuwe versie en die zin in het artikel die ik aanhaalde is op dit moment dan ook niets dan ongerichte speculatie.
Simpel - als er een snelle dure en een kleine goedkope komt, dan heb je misschien nu spellen die jij op je snellere versie wilt hebben, en ook spellen die je vriendin op de kleinere versie wil hebben. Nu kun je dat splitsen.
Klopt, dat staat ook in het artikel.
Ik denk alleen niet dat in de tekst ook staat dat ik er allemaal best naar uitkijk en deze functie van harte toejuich. Al staat dat er niet letterlijk zo wellicht, maar is dat heel erg? ;)
Ik hoop ook dat ze wat meer gaan doen met time-tracking. Dat was op voorgaande consoles echt uitstekend. Vind het toch wel heel fijn om te checken hoe veel uur ik in een game steek omdat ik zo ook een beetje meet hoe veel "waarde" ik uit een game haal, zeker nu veel minder tijd heb om te gamen.
Dat heb je al een klein beetje op de Switch als je kijkt naar je eigen profiel. Is heel summier hoor. Het gaat in stappen van 5 uur. Ik heb het spel Party Hard bijvoorbeeld 30 uur gespeeld en lovers in a dangerous spacetime 5 uur.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True